راه‌اندازی پروژه - project commissioning

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
راه‌اندازی پروژه (project commissioning) فرآیندی است برای اطمینان از این که سیستم‌ها و اجزای یک ساختمان یا پلانت صنعتی مطابق با الزامات عملیاتی مالک یا کارفرمای نهایی طراحی، نصب، تست، نگهداری و بهره‌برداری می‌شوند. فرآیند راه‌اندازی نه تنها برای پروژه‌های جدید، بلکه برای واحد‌ها و سیستم‌های موجود که دچار توسعه، نوسازی و یا تغییر کاربری شده‌اند انجام می‌گیرد.
در عمل، فرآیند را‌ه‌اندازی شامل کاربرد یک‌پارچه یک مجموعه از تکنیک‌ها و روند‌های مهندسی برای چک، بازرسی و تست هر جزء عملکردی پروژه از بخش‌های ساده همانند ابزار دقیق و تجهیزات گرفته تا اجزای مرکب پیچیده همانند سیستم‌ها می‌شود.
فعالیت‌های راه‌اندازی در مقیاس بزرگ‌تر برای تمام فازهای پروژه از طراحی پایه (basic design) و طراحی اجزا (detailed design)، تامین (procurement)، ساخت (construction) و مونتاژ (assembly) تا تحویل نهایی واحد به مالک و گاهی شامل فازهای عملیاتی کمکی انجام می‌شود.
راه‌اندازی پروژه‌های عمرانی و صنعتی بزرگ همانند پلانت‌های شیمیایی و پتروشیمی، پلتفورم‌های نفتی و گازی و خطوط لوله، پلانت‌های متالورژی، کاغذ، سلولوزی، پلانت‌های ترموپلاستیک و هیدرولیکی، ساختمان‌ها، پل‌ها، بزرگ‌راه‌ها و راه‌آهن به یک تخصص پیچیده نیاز دارد که می‌توان آن را در قالب یک بخش مهندسی خاص و مستقل در نظر گرفت.

Commissioning-Process.jpg

هدف اصلی راه‌اندازی این است که واحد از پیمان‌کار به کار فرما به صورت ایمن و منظم تحویل داده شود و کارکرد درست آن در قالب کارایی، قابلیت اعتماد، ایمنی و ردیابی اطلاعات گارانتی گردد. علاوه بر آن در صورتی که راه‌اندازه به صورت برنامه‌ریزی شده و موثر اجرا شود، فاکتور موثری در زمان‌بندی، هزینه، ایمنی و الزامات کیفیت پروژه خواهد بود.
 

Similar threads

بالا