راهی برای بهینه سازی حصول انرژی خورشیدی

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
حیات و زندگی انسان ها تحت تاثیر منابع گوناگون و مختلفی از انرژی است. انسان در گذشته لزوم استفاده از انرژی زغال سنگ را فرا گرفت اما با گذشت سال ها نیاز به منابع مختلف انرژی تغییر شکل داد. یکی از انرژی های مصرفی که در جامعه امروز حرف اول را می زند، انرژی الکتریکی است؛ زیرا زندگی انسان عصر حاضر بدون برق غیرقابل تصور است؛ اما استفاده روزافزون از منابع برقی باعث شد محققان به فکر جایگزینی مناسب برای این نیروی پرمصرف و پرکاربرد باشند.

انرژی خورشیدی، یکی از نیروهایی است که می تواند همراه با نیروی برق همگام شود. انرژی خورشیدی، انرژ ی پاک، ارزان، دوستدار محیط زیست و بی پایان است. استفاده از انرژی خورشیدی در فناوری های جدید امکان تامین گرما، سرما و الکتریسته را فراهم می کند.

انرژی خورشیدی علاوه بر کاربردهای خانگی در نیروگاه ها هم کاربرد مناسبی دارد.از تمام انرژی خورشیدی منتشر شده فقط درصد بسیار اندکی از آن به سطح زمین می رسد.

در نتیجه با استفاده از روش های صحیح می توان از این انرژی پاک بهترین بهره و سود را برد و تا حد زیادی در مصرف دیگر سوخت ها مانند فسیلی و تجدیدناپذیر صرفه جویی کرد.

استفاده از پلاستیک بویژه پلاستیک های رنگی می تواند به جذب نور بیشتر خورشید و در کاهش هزینه های انرژی خورشیدی مفید باشد.

بنا به تحقیق جدید محققان که در پایگاه اینترنتی «مرور تکنولوژی» منتشر شده ، استفاده از یک صفحه یا سطح نازکی از پلاستیک های رنگی در برنامه کاربردی و تحقیقاتی که نیاز به سلول های خورشیدی دارند ، نه تنها می تواند بسیار کارآمد و مفید باشد بلکه در کاهش هزینه ها نیز موثر است.

محققان دانشگاه ایلینوی شیکاگو، سطحی را با کمک پلاستیک و همین طور آرسنید گالیم برای سلول های خورشیدی پوشاندند و توانستند خروجی جذب نور خورشید را به دو برابر افزایش دهند.

پژوهشگران تاکنون تنها با سلول های خورشیدی کار می کردند، اما اکنون با ارائه نتایج این تحقیق می توانند از ورقه های بزرگ تر پلاستیکی استفاده کنند که علاوه بر بزرگ تر بودن از ورقه های سلول های کوچک خورشیدی، مقرون به صرفه تر نیز هستند.

این رویکرد می تواند پانل های خورشیدی الکتریکی موثرتری را در اختیار محققان قرار دهد.

فتوولتائیک، رخدادی است که در انرژی های پاک و خورشیدی کاربرد دارد.

وقتی امواج الکترومغناطیسی خورشید بر سلول های خورشیدی می تابند، جفت الکترون و پوزیترون در نوار نیمه رسانا به تعداد زیادی تولید می شدند در نتیجه برهم کنش های فیزیکی بین ذرات صورت می گیرد که سرانجام باعث ساخت یک پیل خورشیدی می شود.

جان راجرز، استاد مواد و شیمی دانشگاه ایلینوی در کنفرانس تحقیقاتی شیمی که هفته گذشته در بوستون برگزار شد، گفت:هزینه و بودجه، یکی از موضوعاتی است که همیشه در تحقیقات و پژوهش های مختلف مطرح می شود. این راه حل و استفاده از پلاستیک برای جذب نور خورشید می تواند به کاهش هزینه ها کمک کرده و همین طور خروجی قابل توجهی داشته باشد.

راجرز و گروهش، شرکتی با نام سمپریوس تاسیس کرده اند تا راه های متفاوت تمرکز، هدایت و کاهش نور در سلول های خورشیدی را بررسی کنند.

گفتنی است، محققان معتقدند استفاده از پلاستیک های رنگی برای جذب انرژی خورشیدی دارای فواید و معایبی است. این بخش از تابش خورشید با حرکت ابرها و گرد و غبار منجر می شود، اما رنگ و سطح پلاستیکی مناسب می تواند علاوه بر کاهش وزن صفحه ها در جابه جایی به کاهش هزینه نیز کمک شایانی نماید.
 
بالا