راهنمای عکاسی از منظره

memart94

عضو جدید
[h=2]راهنمای عکاسی از منظره[/h]
مبانی عکاسی از منظره را از زبان عکاس آمریکایی، کریس بُرکِرد(Chris Burkard)، بیاموزیم.
۱۰ سال است که برای عکاسی از زیباترین منظره‌ها به دور دنیا سفر می‌کنم. مهم‌ترین چیزی که در این مدت یاد گرفتم این بوده: مهم نیست کجا می‌روم، مهم منظره‌ای‌ است که پیدا می‌کنم.
Chris Burkard

عکاسی از منظره

بیایید با وسایلی که باید همراهمان باشد شروع کنیم:
دوربین:

فرقی نمی‌کند یک دوربین DSLR یا یک IPhone داشته باشید. مهم داشتن وسیله‌ای برای عکاسی است.
لنز واید:

این لنز به منظور به تصویر کشیدن وسعت بیشتری از منظره و جای دادن جزئیاتی بیشتر در کادر انتخابی شما، بسیار مفید است.

چراغ پیشانی و ابزار چند‌کاره:

این دو مورد بارها زندگی من را نجات داده‌اند.
هر دو پای شما:

باید به نحوی خود را به محل برسانید.خیلی خوب است که دو پای سالم دارید ولی اگر نداشتید هم خیلی مهم نیست.
(اجازه ندهید فقدان این موارد دلیل بیرون نرفتن و عکس نگرفتن شما باشد)






 

memart94

عضو جدید
فیلتر پولارایزر:


این ابزار کنتراستی طبیعی به عکس شما می‌دهد. بازتاب نور را می‌گیرد و آسمان را تیره‌تر می‌کند.

فیلتر ND:

برای به تدریج تیره کردن آسمان از این ابزار استفاده می‌شود.

سه‌پایه:

شما برای نوردهی طولانی مدت، نمایش حرکت و پویایی در عکس‌ها (مانند حرکت آب یا ابرها) و حتی عکاسی در شب، به یک سه‌پایه نیاز دارید.
کنترلر شاتر:

هنگامی که مشغول گرفتن عکس‌های با نوردهی طولانی یا گذر زمان هستید برای جلوگیری از لرزش‌هایی که به هنگام فشردن دکمه، باعث مات شدن تصویر می‌شوند دوربین خود را بی‌حرکت نگه دارید و از کنترلر شاتر استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید برای رسیدن به این هدف از امکان تایمر خودکاری که در دوربین‌ها تعبیه شده استفاده کنید.
لنز تله:

اغلب برای عکاسی از منظره نادیده گرفته می‌شود اما این لنز برای شما امکان گرفتن ۱۰۰ نمای متفاوت از یک مکان را فراهم می‌کند.
خصوصا زمانی که به لحاظ محدودیتهای جغرافیایی، قدرت مانور کمتری داشته باشید.

حالا که آماده هستید، شروع می‌کنیم!
 

memart94

عضو جدید
[h=2][/h]
۱- چشم انداز مورد نظر خود را پیدا کنید


دنیا پر از مناظر متفاوت است، بعضی از آنها جذاب اند و بعضی نیستند. وقتی من برای اولین بار عکاسی را شروع کردم، فکر می کردم برای پیدا کردن سوژه حتما باید به آن سوی دنیا سفر کنم، وقتی گذشته را مرور می کنم می بینم اتفاقا زیباترین عکس ها را همین نزدیکی‌ها گرفتم. جایی مثل اقیانوس آرام، صحرای یوتا و امثال آنها. پس زمانی که به دنبال منظره ای برای عکاسی می گردید می توانید از حیاط خانه خود شروع کنید بله درسته، به طبیعت اطراف خود با دقت نگاه کنید. زیبایی همه جا هست دنبال آبشارها، رودخانه‌ها، دریاچه‌های بکر، دره‌ها و … باشید.


۲- یک شات‌لیست تهیه کنید

وقتی محلی را برای عکاسی انتخاب کردید، به عکس‌هایی که می خواهید بگیرید فکر کنید. من از طریق جستجو در سایت 500px سعی می‌کنم بفهمم دیگران چطور از مناظر مشابه محل مورد نظر من، عکاسی کرده‌اند. من نمی‌خواهم از کار آنها کپی‌برداری کنم بلکه فقط می‌خواهم ایده بگیرم. در هنگام آماده کردن لیست شات ها سعی کنید شیوه‌های جدید و متفاوتی برای عکاسی از محل پیدا کنید. از امتحان کردن و اشتباه کردن نترسید و به دنبال خلق یک تصویر منحصر بفرد باشید.
۳- آماده‌سازی

یکی از مهم‌ترین مراحل، آماده سازی است. آماده نبودن معادل از دست دادن فرصت‌های عکاسی و عدم استفاده بهینه از سفر خواهد بود. نقشه دقیق محل مورد نظر، نحوه اسکان وغذا در مدت سفر را، تهیه کنید. از دیگر نکات کلیدی بستن صحیح وسایلتان است تمام لوازم ضروری باید در دسترس باشند. چک‌لیست نهایی من شامل این اقلام است: کیت دوربین، چراغ پیشانی، ابزار چند کاره، ژاکت سبک، عرق‌گیر و سه‌پایه سبک.
همه اینها معمولا در کوله‌ی دوربین من جای می گیرند. دم دست بودنشان به شما اجازه می‌دهد هر زمان که اراده کردید، عکاسی کنید.

۴- اطراف منطقه مورد نظر را بگردید، به دنبال چیزی بیش از یک نمای کارت پستالی باشید.

روند کار من همیشه با زیرو رو کردن سوژه شروع می شود. تلاش می کنم از زوایای متفاوتی آن را بررسی کنم. حالت‌های مختلفی مانند: نزدیک وخیلی دور، گسترده و فشرده، با جزئیات پس زمینه و پیش زمینه. اغلب بیشتر از موضوع اصلی، به دنبال کشف جزئیات خاص منطقه مثل حرکت ابرها و آب‌ها و سنگ‌های پوشیده از خزه هستم. در پایان از شات لیست خود برای ایجاد ارتباط میان زوایای بررسی شده و نمای اصلی کمک می گیرم. اینجاست که خلاقیت واقعی اتفاق می افتد.



 

memart94

عضو جدید
از موضوع خود در بازه‌های نوری متفاوت عکس بگیرید


زمان‌های مورد علاقه من برای عکاسی در یک شبانه‌روز، طلوع و غروب آفتاب و زیر ستارگان است. هر کدام از آنها نور و حس‌های متفاوتی به عکس‌ها می دهند.قصد داشتم در این زمان‌های مختلف عکس‌هایی از جزیره اس‍پیریتِ(Spirit Island) پارک ملی جَسپر(Jasper) در آلبرتای کانادا بگیرم. من و چند تن از دوستانم سپتامبر گذشته ۷.۵ مایل از دریاچه مِلاین(Maligne) را قایق سواری کردیم.
بعد از کلی پارو زدن خسته کننده، به آنجا رسیدیم و چون می‌دانستم زمان کمی داریم، به سرعت عکاسی از غروب آفتاب را شروع کردیم. سپس کمپی کوچک برپا کردیم، سه‌پایه‌ها را بیرون آورده و برای تاریکی آماده شدیم. زمانی که ستاره‌ها بیرون آمدند، ما در بین هیبت و درخشندگی آنها و آسمان زیبا بودیم. من دوربینم را روی سه‌پایه قفل کردم و اکسپوژر(Exposure) دوربین را بر روی ۱۵ تنظیم کردم (برای اطمینان از اینکه ستاره ها درخشان بمانند). دیافراگم را روی f/4 و ISO را روی ۴۰۰ گذاشتم. من عکس زیادی از جزیره اس‍پیریت در شب ندیده بودم، پس می‌دانستم باید از زوایای مختلفی عکس بگیرم. تمام شب، غرق عکاسی بودم. فرصت کمی برای خواب داشتم، برای از دست ندادن فرصت عکاسی از طلوع خورشید مجبور بودم زود بیدار شوم. مثل روز قبل، طلوع خورشید من را غرق خود کرده بود.قطعا این جزیره از زیباترین مناظر بوده و من شبی را که آنجا گذراندیم برای مدت‌ها به خاطر خواهم سپرد تا دوباره به آنجا برگردم.


 

memart94

عضو جدید
- یک المان انسانی را به منظره اضافه کنید


زمانی که بهترین زاویه برای عکاسی را پیدا کردم عاشق این هستم که یک المان انسانی در آن قرار دهم. من این کار را در جزیره اسپیریت کانادا انجام دادم با یک قایق‌سوار، یک کوهنورد، شخصی ایستاده کنار کمپ و حتی کسی که در حال پریدن داخل آب خیلی سرد بود. با اضافه کردن المان انسانی ابعاد منظره را بهتر مشخص می‌کنم حتی با این کار بیننده امکان برقراری ارتباط عاطفی بیشتری با تصویر پیدا می‌کند.
زمانی که از افراد در طبیعت عکس می‌گیرید، حتما به خاطر داشته باشید که با تغییر رنگ یا کنتراست، آنها را در تصویر مشخص‌تر کنید یا حتی با قرار دادن پس زمینه ساده‌تر مثل آسمان یا دریا به نمایان‌تر شدن شخص در تصویر کمک کنید.


 

Similar threads

بالا