راهنمای سه‌سوته خرید دوربین دیجیتال

Sarp

مدیر بازنشسته
خوشبختانه یا متاسفانه این سوال که «به عکاسی علاقمند شده‌ام، (با فلان قدر پول) چه دوربینی بخرم؟» را تاکنون زیاد شنیده‌ام. خوشبختانه از این بابت که می‌بینم علاقمندان عکاسی روز به روز بیشتر می‌شود و متاسفانه از این بابت که عده‌ای بدون انجام هیچ گونه تحقیق و مطالعه‌ای انتظار دارند کسی پیدا شود و بهترین دوربین را به آن‌ها معرفی کند! بدون توجه به اینکه بهترین انتخاب دیگران صرفا بهترین گزینه برای آن‌ها نیست. به عنوان مثال مناسب‌ترین دوربین به عنوان هدیه‌ای برای پدربزرگ و مادربزرگ یک دوربین Compact کوچک، سبک و همه‌کاره است و نه یک دوربین حرفه‌ای DSLR با لنز و ملحقات مربوطه‌اش! در هر حال می‌خواهم در این مطلب با کوتاه‌ترین مسیر بیشترین اطلاعات را به شما منتقل کنم! توجه داشته باشید که راهنمای سه‌سوته معنایش خرید سه‌سوته نیست!



Canon 60D جدیدترین محصول شرکت Canon در رده میانه (medium level) دوربین‌های DSLR است. این دوربین اولین دوربین Canon است که به صفحه نمایش تاشو مجهز شده است.

چقدر می‌خواهید هزینه کنید؟
مشخص کردن بودجه مهم‌ترین چیزی است که قبل از خرید هر محصول دیجیتال باید به آن توجه کرد. در واقع بدین ترتیب محدوده‌ای از محصولات واجد شرایط مشخص خواهند شد. برای آگاهی از قیمت دوربین‌ها می‌توانید به سایت شرکت نورنگار، دیجی‌کالا و یا آفومار سر بزنید. بحث هزینه را در مورد بعد بسط خواهم داد.


چه نوع دوربینی بخرم؟
دوربین‌های دیجیتال را بطور کلی می‌توان به سه دسته دوربین‌های حرفه‌ای (DSLR)، دوربین‌های شبه‌حرفه‌ای (SLR-Like) و دوربین‌های کوچک (Compact) تقسیم کرد. دوربین‌های DSLR همان دوربین‌های بزرگ و در نود و نه درصد موارد سیاه رنگی هستند که از قابلیت‌ها و امکانات آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
قابلیت تعویض لنز که بدین ترتیب محدوده وسیعی از لنزها را می‌توانید بکار بگیرید
-سنسور بزرگ‌تر که کیفیت بهتر و نویز کمتر عکس را نتیجه می‌دهد
-سرعت بالا مانند مدت زمان راه‌اندازی بسیار کوتاه و یا عملکرد سریع شاتر
-تنظیمات دستی
-عکاسی پی‌درپی (Continues) که برای صحنه‌های پرتحرک و مسابقات ورزشی کاربرد دارد
-فوکوس سریع (البته این مسئله تا حد زیادی به نوع لنز بستگی دارد)
-امکان استفاده از وسایل جانبی مانند فلاش خارجی، *****ها، کنترل از راه دور شاتر و …
-پشتیبانی از فرمت Raw
-دستیابی به عمق میدان (Depth of Field) بیشتر (این مسئله نیز به نوع لنز بستگی دارد)

اما این تمام داستان نیست! به این دلیل که دوربین‌های DSLR نیز بدون اشکال نیستند! که در صدر آن‌ها اندازه و وزن این دوربین‌ها است! در واقع این دوربین‌ها در جیب جا نمی‌گیرند! و به علاوه اگر چند سالی از عمر عکاسی‌تان بگذرد و تجهیزاتی به هم بزنید مجبور خواهید بود که به مانند عکاسان حیات وحش National Geographic تجهیزات خود را بار الاغ یا اسب کنید! از سوی دیگر این دوربین‌ها به دلیل جثه‌ای که دارند به شدت جلب توجه می‌کنند و اگر می‌خواهید مستند اجتماعی کار کنید پیشنهاد می‌کنم که از لنز تله استفاده کنید تا از سوژه فاصله بیشتری داشته باشید. مسئله دیگر قیمت این دوربین‌ها است! به عنوان مثال Canon EOS 550D که یکی از جدیدترین دوربین‌های DSLR در رده‌ی ابتدایی (Entry level) موجود در بازار است همراه با لنز کیت ۱۸-۵۵ میلی‌متر لرزش‌گیردار که یک لنز کاملا معمولی با محدوده فاصله کانونی محدود است، حدود هشتصد و پنجاه تا نهصد هزار تومان قیمت دارد. مسئله دیگر نگهداری سخت و هزینه‌بر این دوربین‌ها است. به عنوان مثال اگر به کرات لنز دوربین خود را تعویض کنید، هر چقدر هم که ملاحظه‌کار باشید پس از مدتی سنسور شما به دلیل گرد و غباری که روی آن قرار می‌گیرد نیاز به تمیز شدن دارد. از سوی دیگر همواره پیشنهاد می‌شود که برای لنزهای خود و به منظور محافظت از آن‌ها ***** UV بگیرید. آخرین مسئله‌ای که در این مورد به ذهنم می‌رسد تنظیمات پیشرفته موجود در دوربین‌های DSLR است که فهم برخی از آن‌ها بدون کمک دفترچه راهنما غیرممکن است. البته در دوربین‌های DSLR نیز حالت خودکار (A) وجود دارد که در صورت عدم آشنایی با تنظیمات می‌توانید از آن استفاده کنید. در مجموع اگر نمی‌خواهید عکاسی را به طور حرفه‌ای و جدی دنبال کنید و به علاوه بودجه چندانی ندارید بهتر است طرف دوربین‌های DSLR نروید! هر چند که لذت واقعی عکاسی را از دست می‌دهید!
اکنون می‌رسیم به دوربین‌های Compact که معمولا بسیار کوچک و سبک هستند و در جیب نیز جا می‌شوند! بنابراین برخلاف دوربین‌های DSLR نیازی نیست که کیف بزرگ و یا کوله‌ای را با خود به هر کجا که می‌روید بکشید! به علاوه در مکان‌هایی که اجازه عکاسی با دوربین‌های حرفه‌ای وجود ندارد (قانون مزخرفی که متاسفانه در برخی مکان‌های تاریخی داخل کشور باب شده) براحتی می‌توانید با این دوربین‌ها عکاسی کنید. البته در مکان‌های کم‌نور مجبور هستید که از فلاش استفاده کنید که در این موارد بهتر است به علامت عدم استفاده از فلاش (در صورت وجود) دقت کنید. نکته دیگر عدم امکان تعویض لنز در اغلب این دوربین‌ها است که بدین ترتیب سنسور شما تمیز باقی خواهد ماند. اما در عوض محدوده فاصله کانونی محدود و معمولا بزرگنمایی اپتیک کمی خواهید داشت. البته در این میان دوربین‌های Compact حرفه‌ای نیز وجود دارند که گران هستند و در برخی از آن‌ها امکان تعویض لنز وجود دارد. حتی Compactهایی وجود دارند که اندازه سنسورها آن‌ها با سنسور DSLRها یکسان است!




Nikon Coolpix P7000 یک دوربین Compact حرفه‌ای محسوب می‌شود که از امکانات آن می‌توان به عکاسی در فرمت Raw، محدوده وسیع سرعت ایزو، بزرگنمایی هفت برابر، فیلمبرداری با کیفیت HD، صفحه نمایش سه اینچ و سنسور CCD ده مگاپیکسل اشاره کرد.
قیمت دوربین‌های Compact معمول بین محدوده صد تا ششصد هزار تومان متغیر است. بنابراین اگر بیشتر هدف‌تان گرفتن عکس‌های خانوادگی است و به علاوه نمی‌خواهید زیاد هزینه کنید دوربین‌های Compact بهترین انتخاب برای شما هستند. دوربین‌های Compact حرفه‌ای نیز برای عکاسان خیابانی مناسب هستند که نمی‌خواهند سوژه را متوجه خودشان کنند. لازم است بدانید اغلب عکاس‌های حرفه‌ای در کنار دوربین‌های اصلی خود همواره یک دوربین Compact نیز به همراه دارند.
اما در این میان دوربین‌هایی وجود دارند که از نظر ظاهر و مشخصات در میانه دوربین‌های DSLR و Compact قرار دارند و SLR-Like نام دارند. البته این دوربین‌ها اغلب به دلیل قدرت بزرگنمایی قوی که دارند (بیشتر از ده برابر) به دوربین‌های Superzoom یا Ultrazoom نیز مشهور شده‌اند. قیمت این دوربین‌ها معمولا بین چهارصد تا هفتصد تومان متغیر است.




Fujifilm FinePix S2950 با بزرگنمایی هجده برابر یک دوربین Superzoom محسوب می‌شود.

پیشرفت‌های دوربین‌های DSLR
توجه داشته باشید که در گذشته بسیاری دوربین‌های دیجیتال Compact را به این دلیل می‌خریدند که می‌توانستند منظره را از طریق نمایشگر قبل از گرفتن عکس مشاهده کنند. اما هم‌اکنون در دوربین‌های DSLR قابلیتی افزوده شده است به نام Live View که عملکرد مشابهی در دوربین‌های Compact دارد. حتی در برخی دوربین‌های DSLR جدید قابلیت گردش صفحه نمایش برای مشاهده تصویر از زوایای مختلف وجود دارد. البته عکاسان حرفه‌ای هنوز هم از چشمی دوربین برای عکاسی استفاده می‌کنند. مورد بعدی افزوده شدن قابلیت فیلمبرداری در دوربین‌های DSLR است که تحولی محسوب می‌شود.


سخن پایانی
همان‌طور که می‌دانید دو برند مشهور در تولید دوربین Canon و Nikon هستند. همواره نیز طرفداران دو آتیشه‌ی آن‌ها در سر و کله‌ی یکدیگر می‌زنند! اما واقعیت این است که تفاوت چندانی بین این دو برند به نسبت انرژی که طرفداران آن‌ها صرف می‌کنند وجود ندارد! بنظرم انتخاب Canon و یا Nikon سلیقه‌ای است. به عنوان مثال به شخصه Canon را ترجیح می‌دهم و کلا اطلاعاتم در زمینه لنزهای این شرکت بیشتر است. اما مسئله مهم دید شما و ثبت لحظه در بهترین زمان است وگرنه برند چه فرق می‌کند شما اصلا بگویید Pentax! مسئله دیگر اندازه سنسور و رابطه مستقیم آن با کیفیت عکس است. متاسفانه عده‌ی زیادی فکر می‌کنند که هرچه عدد مگاپیکسل دوربینی بیشتر باشد عکس‌های بهتر و با کیفیت‌تری می‌گیرد! اما واقعیت این است که عدد مگاپیکسل به حداکثر میزان بزرگنمایی برای چاپ بدون افت کیفیت عکس مربوط می‌شود. بنابراین حتما متوجه تفاوت میان دوربین پنج مگاپیکسل دوربین موبایل و یک دوربین پنج مگاپیکسل Compact شده‌اید.
 

ali872

عضو جدید
خیلی خوب بود در این رابطه اطلاعات بیشتری داری بازم بذار;)
 

Similar threads

بالا