راهنمای سفر من به بیروت

دیجی چارتر

عضو جدید
راهنمای سفر من به بیروت

راهنمای سفر من به بیروت
: بیروت بزرگترین شهر و پایتخت لبنان، از بندرهای برجستهٔ شرق دریای مدیترانه است که در شبه جزیره‌ای از کوه‌پایه‌های لبنان در میانگاه کشور جای گرفته. بیروت از مراکز مهم فرهنگی در شرق جهان عربی است، شهری کهن و باستانی است که نامش در لوحه‌های عمارنه یاد شده و از سدهٔ پنجم پیش از میلاد سکونت‌پذیر است .

بیروت به عنوان پایتخت و بزرگ‌ترین شهر لبنان با واقع شدن در ساحل مدیترانه‌ای این کشور و داشتن تاریخی دور و دراز از شگفتی های زیادی برخوردار است. گرچه این شهر بر اثر جنگ صدمات بسیاری دید، اما روزگاری آن را پاریس خاورمیانه می‌خواندند و این خود شاهدبر زیبایی‌های آن به شمار می‌رود. در ادامه با راهنمای سفر من همراه باشید تا با این شهر تاریخی بیشتر آشنا شویم.

بیروت از آن دست شهرهایی است که در میان فرهنگ دوستان هم محبوبیت بالایی دارد، اما علاوه بر آن اگر به دنبال سواحل زیبا و شب زنده‌داری باشید، باز هم با مقصدی جذاب روبرو خواهید بود. با تمام این جذابیت‌ها متاسفانه این شهر از زیرساخت‌های مناسب گردشگری چندانی برخوردار نیست و این موضوع می‌تواند تا حدودی باعث ناامیدی‌تان شود. همچنین قیمت‌ها در این شهر معمولا از آنچه انتظار دارید، گران‌تر خواهد بود. با این وجود همه‌ی این مسائل باعث نمی‌شود تا نتوانید با یک برنامه‌ریزی صحیح از سفر به یکی از جاذبه‌های خاورمیانه و منطقه‌ی مدیترانه لذت ببرید. مطلب پیش رو برای سفری ۳ روزه به این شهر تهیه شده است.

اطلاعات ضروری

اختلاف ساعت با تهران: ۱:۳۰-
زبان رسمی: عربی
واحد پول: لیره لبنان (LBP)
واحد پول استفاده شده در این مطلب: دلار آمریکا (USD)
نوع برق شهری: ۲۲۰ ولت/ ۵۰ هرتز (دوشاخه‌های نوع A, B, C, D, G)
نکته: کابل‌های برق نوع A یا B که در ولتاژ ۱۲۵ ولت مجاز هستند، ممکن است کمی خطر ایمنی ایجاد کنند.
پیش شماره: (۰۱) ۹۶۱+
پلیس: ۱۱۲
آمبولانس: ۱۴۰
آتشنشانی: ۱۷۵
جهت رانندگی: راست
فرودگاه: فرودگاه بین المللی رفیق حریری (BEY)
وضعیت آب و هوایی

بیروت به طور معمول در تمام طول سال آب و هوایی مطلوب دارد. از ماه جولای تا سپتامبر هوای این شهر کاملا داغ و شرجی می‌شود، اما دست کم در این مدت تقریبا شاهد بارش باران نخواهیم بود.
بهار و پاییز این ناحیه برای اغلب مردم، بهترین زمان برای سفر محسوب می‌شود، چرا که دمای هوا معتدل و بارش باران هم به ندرت اتفاق می‌افتد. زمستان‌ها اما به مدت طولانی شاهد ریزش باران خواهیم بود. با این وجود در این مدت هم دمای هوا چندان سرد نمی‌شود.
بهترین زمان برای رزرو هتل

در بیروت، هتل‌ها تقریبا در همه‌ی سال قیمت‌های بالایی دارند. اوج افزایش قیمت را در فصل پیک یا اوج (ماه ژوئن تا سپتامبر) و همچنین اعیاد بزرگ مذهبی تجربه خواهید کرد. در بقیه‌ی سال می‌توانید گاهی تخفیف‌های خوبی را بیابید.
هزینه‌‌های مرسوم

هاستل (خوابگاه)

هزینه‌ی یک شب اقامت در اتاقی اشتراکی حدود ۱۲ تا ۱۵ دلار می‌شود.
اقامت در هتل

هتل‌ها به خصوص در ماه‌های اوج تابستان قیمت‌هایی به مراتب بالاتر از انتظار ما دارند. البته تفرجگاه‌های ساحلی ارزانی هم وجود دارد که می‌توانید روی آن‌ها حساب باز کنید. در هر صورت میانگین قیمت انواع هتل و تفرجگاه بر اساس کیفیت و تعداد ستاره به شرح زیر است:
۱ ستاره ۱۸ تا ۵۰ دلار
۲ ستاره ۶۲ تا ۱۲۹ دلار
۳ ستاره ۵۸ تا ۲۰۹ دلار
۴ ستاره ۶۰ تا ۲۳۱ دلار
۵ ستاره ۸۶ تا ۴۰۹ دلار
متوسط قیمت مواد غذایی

غذا و نوشیدنی در بیروت قیمت‌هایی بسیار منطقی به همراه تنوع بالایی دارند، بنابراین اگر محدودیت بودجه‌ای دارید، انتخاب‌های زیادی پیش رویتان خواهد بود.

صبحانه: اگر هتلی که در آن اقامت دارید این وعده‌ی مغذی را به رایگان ارائه نمی‌داد، می‌توانید در غذاخوری‌های محلی ارزانی مانند Mankoushé (پیتزای لبنانی) آن را میل کنید (۱ تا ۲/۶۷ دلار).
ناهار : ساندویچ‌ها و کباب‌ها گزینه‌های ارزانی برای ناهار محسوب می‌شوند. با این وجود اگر به فست‌فودهای غرب علاقه دارید می‌توانید روی آن‌ها هم حساب باز کنید (۲ تا ۵/۳۴ دلار).
شام : اگر می‌خواهید در رستوران‌های نشستنی توقف داشته باشید، بهتر از مکان‌های توریستی شهر اجتناب کنید تا میزان هزینه‌تان کمتر شود (۳/۳۴ تا ۸/۰۱ دلار).
اگر دوست دارید خودتان آشپزی کنید، بسته به اینکه به کدام سبک از غذای غربی یا آسیایی علاقمند باشید، می‌توانید مواد غذایی مورد نیاز یک هفته‌تان را با پرداخت به ترتیب حدود ۵۶ و ۴۴ دلار تهیه کنید. به یاد داشته باشید محاسبه قیمت‌ها بر اساس میزان کالری استاندارد و مواد غذایی مورد نیاز یک انسان سالم و بالغ تنظیم شده است که اقلامی چون نان تازه، برنج سفید، گوشت قرمز گاوی، تخم مرغ، شیر (سبک غربی)، سینه‌ی مرغ (پوست کنده و بدون استخوان)، پنیر محلی (سبک غربی)، سیب درختی، موز، پرتقال، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز و کاهو می‌شود. مسلم است که اگر مواد بیشتری نیاز دارید، باید هزینه‌ی بیشتری بپردازید.
حمل و نقل عمومی

تاکسی از فرودگاه تا مرکز شهر۲۰ تا ۲۷ دلار
هر ۳ کیلومتر جابجایی توسط تاکسی در سطح شهر۵.۳۴ تا ۸.۰۱ دلار
تاکسی اشتراکی در بیروت (هر کورس)۱.۳۴ دلار
اتوبوس در بیروت.۰.۳۳ تا ۰.۶۷ دلار
توصیه‌هایی برای صرفه جویی در هزینه‌ها

به صورت رایگان سرگرم شوید

گستره‌ی متنوعی از کنسرت‌ها، نمایشگاه‌های هنری، بازی‌ها و رویدادهای دیگری به صورت رایگان یا ارزان وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در برنامه‌ی سفرتان بگنجانید. تنها چالش در این کار، پیدا کردن آن‌ها است. خوشبختانه بیروت تقویم فوق‌العاده جذابی دارد که می‌توانید در آن تاریخ همه‌ی رویدادهای مهم شهر را مشاهده کنید. از این طریق می‌توانید بین ۱۰ تا ۲۰۰ دلار در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید.
مهمان مردم محلی شوید

احتمالا با سایت کوچ‌سرفینگ آشنایی دارید. اگر نه، می‌توانید برای کسب اطلاعات لازم از این صفحه دیدن کنید. ارزان‌ترین اتاق‌ها در بیروت خوابگاه‌های اشتراکی هستند که حدود ۱۲ تا ۱۵ دلار قیمت دارند.
احتمالا دوست دارید از پرداخت چنین هزینه‌ای اجتناب کنید. خب مشکلی نیست! سایت کوچ‌سرفینگ راهی عالی برای این کار پیش روی شما قرار می‌دهد.
این سایت فرصتی در اختیار شما می‌گذارد تا به جای رزرو هتل و هاستل، شب را کنار مردم بومی هر شهر و در خانه‌هایشان آن هم به صورت رایگان سپری کنید! عالی نیست؟
تنها کافی است از قبل در این سایت ثبت‌نام و درخواست خودتان را بفرستید تا احتمالا به زودی توسط شخصی دیگر از مقصد مورد نظرتان به شما پاسخ داده شود. علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، می توانید دوست‌هایی از کشورها و فرهنگ‌های دیگری پیدا کنید و به سادگی با سبک زندگی مردم آن منطقه آشنا شوید.

دانشگاه آمریکایی بیروت


دانشگاه آمریکایی بیروت (AUB) در سال ۱۸۶۶ تاسیس شده است که در میان ۲۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد و همچنین از آن به‌عنوان اولین دانشگاه آمریکایی در خارج از ایالات متحده محسوب می‌شود. از جمله مشهورترین دانش آموختگان ایرانی این دانشگاه می‌توان به پروفسور محمود حسابی و علی اکبر صالحی اشاره کرد.
محوطه‌ی این دانشگاه با فضای سبزی که در اختیار دانشجویان و مردم عادی می‌گذارد، فرصت خوبی برای استراحت در دل محیط شهری فراهم می‌آورد.
نکته‌ی جالب واقع شدن این فضای سبز روی تپه‌ای مشرف به دریای مدیترانه است که همین موضوع آرامشی ناب را برایتان رقم می‌زند. همچنین مسیری در این ناحیه وجود دارد که با قدم زدن در طول آن می‌توان بناهای زیبای قرن نوزدهمی را تماشا کنید.
همچنین یک موزه‌ی باستان‌شناسی و یک موزه‌ی تاریخ طبیعی به علاوه‌ی چند گالری هم در این مکان وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.




موزه خصوصی رابرت مواواد (Robert Mouawad Private Museum)


موزه‌ی شخصی رابرت مواواد تا سال ۲۰۰۶ که توسط تاجر و جواهرسازی به نام رابرت مواواد به موزه تبدیل شد یک سکونت‌گاه شخصی بود. این کاخ نئو گوتیک در سال ۱۹۱۱ به وسیله‌ی سیاستمدار و کلکسیونر لبنانی، هنری فیلیپ فارائون ساخته شد.
امروزه میزبان اولین مجموعه‌ی هنری تاریخی وی شامل موزائیک‌های بیزانس، مجسمه‌های مرمری رومی، ظروف چینی، نمادهای مسیحی، نسخه‌های خطی و کلکسیونی از فرش‌های نفیس می‌شود.




موزه ملی بیروت

موزه‌ی ملی بیروت یکی از بهترین موزه‌های لبنان است که مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از اشیاء تاریخی مربوط به تمدن‌های مختلف این کشور را به نمایش می‌گذارد. از قابل توجه‌ترین آثار قابل مشاهده در این موزه می‌توان به جسمه مرمرین کودکان فینیقی قرن ۵ پیش از میلاد، موزائیک‌های مربوط به قرن‌های سوم و چهارم پس از میلاد و جواهرات بیزانسی اشاره کرد.
همچنین خود بنا هم ارزش بازدید بالایی دارد. تورهای راهنمای رایگان ۴۵ دقیقه‌ای هم برای دیدن موزه وجود دارد که می‌توانید در یکی از آن‌ها شرکت کنید. این تورها به زبان‌های انگلیسی، عربی و فرانسوی برگزار می‌شوند.
نکته‌ی جالب اما نمایش فیلمی ۱۲ دقیقه‌ای است که نحوه‌ی حفظ آثار درون موزه را از صدمات ناشی از جنگ نشان می‌دهد. به علاوه در سمت چپ درب ورودی یک فروشگاه هدیه وجود دارد که ممکن است برایتان جالب باشد.






ادامه در راهنمای سفر من ...
 

Similar threads

بالا