راهنمای جامع عکاسی تایم لپس (بخش دوم: تجهیزات پایه)

memart94

عضو جدید
[h=2]راهنمای جامع عکاسی تایم لپس (بخش دوم: تجهیزات پایه)[/h]
زمان. قالبی که انسان و هر موجود فیزیکی دیگری در آن محبوس است. نه به عقب باز خواهیم گشت، نه توقف خواهیم کرد و نه می توانیم خارج از قالب زمان به جلو برویم. اما سال‌هاست با پیشرفت فن آوری مخصوصا تصویربرداری ثابت و یا متحرک می‌توانیم تصاویر و اتفاقاتی که در گذشته رخ داده را امروز و در این لحظه ببینیم. گویی که زمان در لحظه‌ای که تصویر بردار آن را شکار کرده نقشی را برای ما به یادگار گذاشته.

با به وجود آمدن فیلم‌برداری این عمل شکل تازه‌ای گرفت و انسان توانست با تصویر برداری با سرعت بالا و یا پایین، تصاویری ببیند که در قالب طبیعی زمان یا خیلی سریع بود یا آنقدر تدریجی و کند بود که چشم انسان قادر به تشخیص تغییرات نبود. در فیلم‌برداری غالبا جزئیات از دست می‌روند اما در شیوه‌ی نسبتا جدید عکاسی گاه گذشت (Time lapse ) خصوصا پس از شروع دنیای دیجیتال، امکان این به وجود آمد که فرآیندهایی که بخاطر کندی زمان زیادشان از چشم ما پنهانند ( مانند رشد یک گیاه، جزرو مد و یا طلوع و غروب خورشید ) با کیفیت و خلاقیت توصیف ناپذیری ثبت شوند.

شرح اولیه‌ی تجهیزات پایه

دراین بخش شرحی اولیه ‌بر تجهیزات پایه‌ی مورد نیاز خواهیم داشت. در مقاله‌هایی جداگانه شرحی کامل‌تر بر هر یک از تجهیزات تقدیم می‌شود.
1. سه پایه

به دلیل روند بسیار طولانی عکاسی تایم لپس و سرعت شاتر که معمولا کم است، حتما لازم است دوربین در تمام زمان پروسه، ثابت و بدون کوچکترین حرکتی بماند. قطعا این مهم بدون استفاده از یک سه‌پایه‌ی محکم میسر نیست. خوشبختانه سه‌پایه‌های سنگین و فلزی قدیمی که در دنیای عکاسی به معنای قیمت کمتر است، برای این نوع عکاسی مناسب‌تر هستند. البته تجهیزات حرکتی مخصوصی برای این تکنیک به وجود آمده‌اند که با سرعت کم اما بسیار محکم و بدون لرزش دوربین را حرکت می‌دهند که کلیپ نهایی دارای Pan باشد.

همان‌طور که گفته شد برای این تکنیک نیازی به سه‌پایه‌ی خاصی نیست فقط باید محکم و با ثبات باشد. حتی اگر سه‌پایه‌‌ی ارزانی دارید (تولیدات ارزانتر کشور دوست و برادر‌) اصلا نگران نباشید. با آویزان کردن یک وزنه‌ی ساده به نقطه‌ی ثقل پایین سه‌پایه یا حتی گذاشتن کیسه‌ی برنج بر روی پایه‌هایش! می‌توانید سه‌پایه‌ی مناسب خود را برای این کار داشته باشید.
 

memart94

عضو جدید
[h=2][/h]
2. فاصله سنج زمانی ( Intervalometer )



ایتروالمتر یا همان فاصله سنج زمانی مخصوص عکاسی وسیله‌ای است برای زدن شاتر به صورت خودکار که صدها و گاهی هزاران بار در فواصل زمانی مشخص شاتر را به‌کار می‌اندازد. در حقیقت این وسیله قلب عکاسی تایم لپس است. به جای این وسیله‌ می‌توان از نرم‌افزار‌های مخصوصی استفاده کرد که می‌تواند در خود دوربین، روی رایانه‌ی شما یا روی تلفن هوشمندتان باشد که بعدا به آن‌ها اشاره می‌کنیم. معمولا این وسیله قیمت نسبتا بالایی دارد پس توصیه می‌شود در صورتی که این نوع عکاسی برای شما جنبه‌ی تفننی دارد، از نرم‌افزارهای جایگزین استفاده کنید.
3. دوربین

آیا دوربین در کیفیت عکاسی تایم لپس موثر است؟ بله. بهترین دوربین‌ها، دوربین‌های DSLR هستند. برای به دست آوردن کیفیت بی‌نظیر و بالای تایم لپس، حتی گرانترین و بزرگترین دوربین‌های فیلمبرداری از جمله‌ IMAX‌ نیز به خوبی دوربین‌‌‌های DSLR نیستند.

با این دوربین‌ها می‌توانیم در حجمی کم با کیفیتی بالا به هر تنظیماتی که خواستیم برسیم. امکان اتصال دوریبن DSLR به تجهیزات مختلف، امکان نصب فیلتر‌های با کیفیت، باز بودن دستمان برای تنظیمات خاص و … از مزایای استفاده از دوربین‌های مورد نظر است. البته ناگفته نماند اگر دوربین حرفه‌ای ندارید یا نوع ارزان‌تر آن را دارید اصلا نگران نباشید چرا که تقریبا با هر وسیله‌ی دیجیتال عکاسی می‌توان تایم لپس‌های عالی گرفت.
اگر نگران گران و پیشرفته‌ نبودن تجهیزاتتان هستید همیشه جمله‌ی معروف بروکس جنسن را به یاد آورید:
” بهترین عکاسان تاریخ تجهیزاتی ضعیف‌تر و قدیمی‌تر از شما داشته‌اند. “
 

memart94

عضو جدید
...

...

[h=2][/h]
4.فیلتر ND

مثل عینک آفتابی برای چشم‌مان، فیلتر‌های ND نیز در شرایط نور شدید مخصوصا وقتی آسمان در تصویر است، شدت نور را معتدل‌تر می‌کنند.
با این تفاوت که این فیلترها بر روی رنگ اثری ندارند. با کاهش شدت نور می‌توانیم سرعت شاتر را کمتر کنیم تا اجسام متحرک محو شوند.


چرا؟ چون در خیلی از موارد مخصوصا عکاسی در شهر، حرکت عابران پیاده، پرندگان و … از کیفیت کار ما می‌کاهد.
لوازم جانبی مفید

گریپ باتری

بیشتر دوربین‌ها امکان نصب گریپ باتری اختصاصی برای افزایش قدرت مانور و ظرفیت باتری دارند.
شاید برای بیشتر موقعیت‌های تایم لپس یک شارژ کامل باتری اصلی کافی باشد، اما با هزینه‌ای معقول، بین ۲۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان، می‌شود با یک بار شارژ یک دوره تایم‌لپس گرفت، چند ساعت عکاسی کرد، چندین دقیقه فیلمبرداری و باز هم یک دوره عکاسی تایم‌لپس! ارزشش را دارد، نه؟ البته برای برخی از انواع عکاسی تایم‌لپس مثل عکاسی تایم‌لپس نجومی مجبور به استفاده از گریپ هستیم.

باتری اضافه

اگر علاقه به گریپ یا پرداخت پول برای آن را ندارید، پس یک یا دو باتری اضافه‌همیشه کمک خواهد کرد.

از امتیازی که باتری‌های اضافه نسبت به گریپ دارند می‌توان به قیمت پایین‌تر، حمل آسان‌تر و البته قرض دادن آن به دوستان عکاسمان در مواقع اضطراری اشاره کرد. لازم به ذکر است در زمان خرید باتری حتما یا از برند خود دوربین خرید کنید یا از برند‌های معتبر چرا که هم ممکن است باتری بی کیفیت در زمان‌های حساس دست مبارکمان را در پوست گردو قرار دهد و هم برای کیت انرژی دوربین مضر است. باتری اضافه در هر نوع عکاسی و تصویر‌برداری مفید خواهد بود.
پ‌ ن: اشاره کردیم باتری را می‌توانید به دوستان خود قرض دهید اما یک نکته را هرگز فراموش نکنید:
 

Similar threads

بالا