راهنمایی و نکات مهم در انتخاب هدفون ها

علی نوری 1213

عضو جدید

نکات مهم در خرید هدفون​

ویژگی های یک هدفون خوب​

همیشه یک ویژگی وجود دارد که “خوب” را از “بهتر” جدا می کند. و “بهتر” از “بهترین”. برخی از ویژگی ها در هرمحصول دقیقا نقطه اختلاف و تمایز یک محصول با محصول دیگر را مشخص می کند .به عنوان مثال ، اگر بخواهید یک جفت کفش دویدن بخرید ، اولین فکر شما رنگ و چگونگی ظاهر کفش نیست. شما به دنبال ویژگی های اساسی مانند طراحی و ویژگی های آن کفش خواهید بود ، زیرا این تعیین می کند که هنگام دویدن چقدر احساس راحتی خواهید داشت . در جستجوی محصولات خاص مانند هدفون ،هم این موضوع صقد می کند و به همان میزان مهم است. زیرا ویژگی های اساسی هدفون آن چیزی است که به خریدار کمک می کند تا تعیین کند چه کالایی را انتخاب کند.ما در این مقاله سعی داریم تا برخی از مشخصات فنی هدفون را به نمایش بگذاریم تا بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید. این خصوصیات به ترتیب اهمیت ذکر شده اند .
ویژگی های هدفون خوب – به دنبال چه چیزی باشید؟
کیفیت صدای عالی اولین چیزی که ممکن است لازم باشد و در نظر بگیرید کیفیت صدا است. آیا هنگام گوش دادن به پادکست ها و / یا کتاب های صوتی ، می توانید کلمات را به وضوح بشنوید؟ آیا هنگام گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود ، تجربه صوتی عالی را تجربه می کنید؟ هنگام خرید برای جفت بعدی خود این نکته را در ذهن داشته باشید.
راحتی برتر. هدفون های خوب نه تنها خوب به نظر می رسند بلکه احساس خوبی دارند. هنگام پوشیدن باعث نمی شوند احساس ناراحتی کنید. هدفونی را انتخاب کنید که اجازه ندهد فشار صدا در گوش شما ایجاد شود تا از خستگی گوش و ناشنوایی موقت یا دائمی جلوگیری کند.
علاوه بر همه اینها ، ممکن است لازم باشد که از یک گوشی استفاده کنید که شما را از آنچه در اطراف شما می گذرد آگاه کند. شاید از آن آگاهی نداشته باشید اما در تعداد تصادفاتی که عابر پیاده ای استفاده می کنند که در حین حرکت از هدفون های جداکننده صدا و نویز استفاده می کنند روند رو به افزایشی وجود دارد.
عمر باتری طولانی
مطمئناً ، هدست های بی سیم راحت هستند ، اما همچنین نیاز به نظارت بر میزان باتری را در هنگام استفاده باید مور د توجه قرارداد.برخی از مارک ها می توانند پس از یک جلسه شارژ میزان بی پایان استفاده را ارائه دهند ، برخی دیگر فقط چند ساعت انرژی تأمین می کنند. نیازها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به عنوان مثال ، اگر کسی هستید که قصد دارد از هدفون های بی سیم خود هنگام کوتاه دویدن و انجام کارهای سریع استفاده کند ، دیگر به اندازه شخصی که می خواهد با این مجموعه مسافرت زیادی کند ، به عمر باتری نیاز ندارید. بنابراین مهم است که بدانید پس از شارژ کامل باتری چه مدت دوام می آورد و آنچه را که قصد استفاده از آن را دارید در نظر بگیرید.
کنترل میزان صدا
هدفون های بی سیم به شما این امکان را می دهد که از منبع اصلی برق دوری کنید. با این حال ، مواردی وجود دارد که هنگام کنترل ، تجربه های مختلفی را ارائه می دهند. به عنوان مثال ، برخی از مدل ها کنترل های میزان صدا را در گوش قرار می دهند. این تنظیمات پردازشی به شما امکان تغییر سطوح را در هر لحظه می دهد. اما مارک های دیگر نیاز دارند که میزان صدا را از منبع تغذیه کنترل کنید
محدوده قابل توجه
بیشتر افراد تصور می کنند هدست های بی سیم کیفیت صدای مشابه هدفون های سنتی را ارائه می دهند. و این درست است – تا زمانی که هدفون در محدوده مناسب پایه باشد. می بینید که هر هدفونی با مجموعه ای از دستورالعمل های خاص خود همراه است و یکی مربوط به میزان فاصله شما از پایه هنگام استفاده از مجموعه خود است. هنگامی که این محدوده خاص را ترک می کنید ، صدا با تداخل و ایستای زیادی روبرو می شود – بعضی از آنها اصلاً صدا تولید نمی کنند. به همین دلیل بسیار مهم است که شما یک جفت را انتخاب کنید که به شما امکان دهد دور از پایه سرمایه گذاری کنید. مارک های ارزان قیمت حداکثر 30 فوت صدای شفاف ارائه می دهند ، در حالی که گران ترها می توانند تا 200 فوت نیز برسند.
سبک وزن
عامل مهم دیگری که باید در نظر گرفت این است که هدفون شما واقعاً چقدر وزن دارد. شما نمی خواهید هنگام استفاده از آنها احساس سنگینی کنید. این امر به ویژه در مواردی اتفاق می افتد که قصد داشته باشید هدفون خود را برای مدت زمان طولانی استفاده کنید. با این حال ، باید به خاطر داشته باشید که هرچه یک هدفون بی سیم کوچکتر باشد ، عمر باتری آن کوتاهتر است.
سیستم آکوستیک (Acoustic System)
سیستم آکوستیک به نوع طراحی در، بسته یا باز بودن گوشی‌های هدفون اطلاق می‌گردد. هدفون‌هایی با سیستم آکوستیک بسته (Closed Acoustic System) ، از انتقال صدای هدفون به بیرون و همچنین ورود صداهای محیط به گوش تا حد امکان جلوگیری می‌کنند. در نقطه مقابل هدفون‌هایی با سیستم آکوستیک باز (Open Acoustic System) ، باعث می‌شوند شما امکان شنیدن صدای محیط را داشته باشید و طبیعتا اطرافیان شما هم صدای پخش شده از هدفونتان را می‌شنوند. پس همینطور که تا اینجای کار مشخص است، این فاکتور نیز یکی دیگر از مهمترین ویژگی های هدفون خوب است. به این نکته توجه داشته باشید که سیستم آکوستیک بسته، به هیچ عنوان به معنی سیستم نویزگیر نیست و این هدفون‌ها بصورت کامل عمل نویزگیری صدای محیط را انجام نمی‌دهند؛ و همین طور در هنگام استفاده از این هدفون‌ها انتظار نداشته باشید که هیچ صدایی به طور مطلق از هدفون شما خارج نشود. اگر این موضوع برایتان اهیمیت دارد باید در میان هدفون‌های نویزگیر و یا هدفون‌های با سیستم آکوستیک بسته‌ای که دارای پدهای بزرگتر و ضدصدا هستند، گزینه‌ای را انتخاب کنید. معمولا هدفون‌هایی با سیستم‌ آکوستیک بسته، طرفداران بیشتری دارند. سیستم‌های آکوستیک باز برای پیاده‌روی و ورزش و یا هر جایی که نیاز باشد تا صدای محیط نیز شنیده شود، کاربردی است و در نقطه مقابل، سیستم‌های آکوستیک بسته بیشتر به کار افرادی می‌آید که، در محیط‌های عمومی و بویژه در مکان‌هایی که رعایت سکوت کامل در آنها الزامی است، مانند کتابخانه از هدفونشان استفاده می‌کنند.
فرکانس هدفون (Frequency Response)
جهت آشنایی بیشتر با این سرفصل می‌توانید به مقاله‌ای با همین نام در بخش مقالات مجله دیدنگار، مراجعه فرمایید. اما بطور خلاصه، پاسخ فرکانسی یا فرکانس هدفون، به دامنه‌ی فرکانس‌هایی می‌گویند که هدفون مورد نظر توانایی بازتولید آنها را دارد. هرچه دامنه‌ی پوشش این رِنج فرکانسی بیشتر باشد، صدای خروجی هدفون با کیفیت‌تر خواهد بود و شما جزئیات بیشتری از یک آهنگ را خواهید شنید. هدفون‌های با رنج فرکانس گسترده معمولا دامنه‌ی پوششی از ۵ هرتز تا حدود ۳۰۰۰۰ هرتز دارند.
آمپِدانس – مقاومت (Impedance)
آمپدانس به میزان مقاومت مدارهای داخلی هدفون در هنگام انتقال سیگنال‌های الکتریکی می‌گویند. پس به میزانی که آمپدانس یک هدفون بالا می‌رود، میزان سیگنال الکتریکی کمتری از مدار آن عبور کرده و در نتیجه صدای کمتری تولید می‌شود. در اغلب مواقع انتخاب هدفونی با میزان آمپدانس پایین بویژه در مورد هدفون‌های روی سری پیشنهاد می‌شود. واحد اندازه‌گیری آمپدانس، اُهم (Ohms) است و میزان کمتر از ۲۵ اهم برای یک هدفون خوب توصیه می‌شود. اگر از هدفونتان در دستگاه‌هایی که به آمپلی فایر داخلی قدرتمندی مجهز نیستند مانند تلفن‌های همراه یا پخش کننده‌ی موسیقی معمولی استفاده می‌کنید؛ هدفونی با آمپدانس حدود ۲۵ اهم خریداری کنید. اگر هم هدفونتان را به دستگاه‌های پخش کننده‌ی موسیقی حرفه‌ای با آمپلی فایر داخلی قدرتمند متصل می‌کنید، به آمپدانسی بالاتر از ۳۵ اهم نیاز دارید.
نوع آهنربا (Magnet Type)
بر روی برخی از جعبه‌های هدفون، با عنوانی با این نام برخورد خواهید کرد. در میان ویژگی‌هایی که به شما معرفی خواهیم کرد این مورد تقریبا کم‌تاثیرترین فاکتور در صدای خروجی برای شنوندگان عادی است. برای آگاهیتان خوب است بدانید دو نوع آهنربای معروف در هدفون‌ها استفاده می‌شود. نوع قدیمی‌تر (Ferrite) و مدل جدیدتر با توانایی و قدرت بیشتر (Neodymium) نام دارد. البته همان طور که گفتیم خیلی نگران این ویژگی از هدفون نباشید. نوع طراحی مدار هدفون‌ها مطابق با نوع مگنت آنها بوده و به گونه‌ای است که بهترین کارایی و هماهنگی را با آن داشته باشد. هدفون‌هایی با مگنت نوع دوم, دارای قیمت بالاتری هستند، اما حقیقتا تفاوت کیفیت صدای محسوسی ندارند.
حساسیت (Sensitivity)
میزان حساسیت بوسیله‌ی اندازه گیری دسیبل خروجی هدفون بر میلی‌وات (dB/mW) محاسبه می‌گردد. این بدان معناست که چه میزان صدا بر مبنای دسیبل (dB-decibels) توسط یک میلی‌وات سیگنال الکتریکی تولید می‌گردد. خیلی نگران پیچیدگی فرمول‌های علمی بر روی محاسبه این ویژگی با اهمیت نباشید. بطور خلاصه هر چه میزان حساسیت بالاتر باشد، خروجی صدای تولید شده توسط هدفون نیز بیشتر است. این رنج در هدفون‌های معمولی، عددی در میان ۸۰ تا ۱۱۰ دسیبل (dB) است. در هنگام انتخاب یک هدفون با میزان دسیبل مورد نیازتان به حجم خروجی صدا، نوع استفاده و محل استفاده‌تان از هدفون، توجه کنید. شما لازم نیست هزینه‌ی مازادی پرداخت کنید که، هیچگاه به آن نیاز پیدا نخواهید کرد.
دیافراگم (Diaphragm)
دیافراگم در واقع یک پوسته‌ی نازک در داخل بلندگوهای هدفون است که با ایجاد ارتعاش، صدای نهایی را تولید می‌کند. دیافراگم هدفون در انواع جنس‌ها و در اشکال متنوعی از جمله گنبدی، مخروطی و شیپوری وجود دارند. در رابطه با این فاکتور از ویژگی های هدفون خوب هیچ جنس و شکلی به دیگری برتری ندارد و کارخانه سازنده‌ی هدفون با توجه به نوع و کارکرد هدفون‌ مورد نظر یکی از این اشکال و متریال‌ها را انتخاب می‌کند.
سیم پیچ صدا (Voice Coil)
وُیس کویل به سیم پیچ داخلی هدفون می‌گویند. یکی دیگر از ویژگی های هدفون خوب که باید با آن آشنا باشید، همین فاکتور است. این سیم پیچ‌ها انواع مسی و آلومینیومی دارد و در برخی از موارد از هر دوی این فلزات تشکیل شده است. در حالیکه سیم پیچ‌های آلومینیومی حساسیت صداییِ بیشتری دارند و به آن واکنش سریعتری نشان می‌دهند، اما غالب تولیدکنندگان هدفون بعلت دوام بیشتر از انواع مسی استفاده می‌کنند.
تکنولوژی مورد استفاده در ارتباط وایرلس
✓ بلوتوث (Bluetooth): برقراری ارتباط از طریق بلوتوث، معمول‌ترین و پراستفاده‌ترین نوع هدفون‌های وایرلس است. با این تکنولوژی شما تقریبا در فاصله ۱۰ متری از دستگاه می‌توانید یک ارتباط پایدار را تجربه کنید. بلوتوث امن‌ترین کانال ارتباطی است اما بهترین کیفیت صدا را ارائه نمی‌دهد.
✓ تکنولوژی NFC (Near Field Communication): این تکنولوژی بر پایه ارتباط بلوتوث بوده و تنها تفاوت آن در راحتی و سرعت بالای راه‌اندازی و برقراری ارتباط با دستگاه پخش کننده است. غالب تلفن‌های هوشمند جدید از این فناوری پشتیبانی می‌کنند.
✓ اینفرارد (Infrared): این تکنولوژی در گذشته بسیار کاربرد داشته اما این روزها تنها با برخی از سیستم‌های سینمای خانگی کار می‌کند.
✓ RF (Radio Frequency): این سیستم‌ دامنه‌ی پوشش بیشتری از سیستم بلوتوث دارد و معمولا بهمراه یک فرستنده که در برخی از هدفون‌ها در نقش شارژر نیز کار می‌کند، ارائه می‌گردد. برای آشنایی بیشتر با ویژگی های هدفون خوب شما باید بدانید که هر نوع سیستم ارتباطی چه کاربردی دارد. بطور مثال این نوع هدفون‌ها بهترین گزینه برای تماشای تلویزیون و یا اتصال به سیستم کامپیوتری شما هستند. کیفیت صدای آنها از سیستم بلوتوث نیز بهتر است. تنها نقطه ضعف این دستگاه‌ها دریافت پارازیت یا ایجاد اختلال در فرکانس‌های هم‌سطح است، که توسط سایر دستگاه‌های مشابه ایجاد می‌گردد. البته این اختلال به‌ندرت اتفاق می‌افتد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا