راهنمایی در مورد ساخت [ تعمیرگاه ماشین سنگین ]

MY WORLD

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان
یه سوال فنی دارم که اگر کمکم کنید ممنون میشم.
برای ساختن تعمیرگاهی که مختص ماشین های سنگینه چه ضوابط و معیارهایی لازمه؟ آیا چون بار زنده خیلی زیادی به کف وارد میشه فونداسیونش طراحی خاصی داره؟برای متریال نهایی کف به نظرتون چی باشه بهتره؟ با توجه به این که امکان آلودگی زیاده . و دیگه اینکه اقلیم این تعمیرگاه توی یه بندر هست.یعنی یه جای مرطوب نزدیک به دریا.
میدونم سوالاتم خیلی کلی بود ولی هر کس اطلاعاتی راجع به هر کدوم داره خوشحال میشم استفاده کنم.
 

shahryar14

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان
یه سوال فنی دارم که اگر کمکم کنید ممنون میشم.
برای ساختن تعمیرگاهی که مختص ماشین های سنگینه چه ضوابط و معیارهایی لازمه؟ آیا چون بار زنده خیلی زیادی به کف وارد میشه فونداسیونش طراحی خاصی داره؟برای متریال نهایی کف به نظرتون چی باشه بهتره؟ با توجه به این که امکان آلودگی زیاده . و دیگه اینکه اقلیم این تعمیرگاه توی یه بندر هست.یعنی یه جای مرطوب نزدیک به دریا.
میدونم سوالاتم خیلی کلی بود ولی هر کس اطلاعاتی راجع به هر کدوم داره خوشحال میشم استفاده کنم.

در خصوص تعمیرگاههای وسائط نقلیه سنگین شایان ذکر است که شرایط و نحوه عملکرد و ارائه خدمات کلاً متفاوت با آنچیزی ست که در تعمیرگاههای خودروهای سبک رایج می باشد.
در تعمیرگاه خودروهای سبک، وسائط نقلیه خود وارد فضای مسقف تعمیرگاه می شوند، حال اینکه در خصوص وسائط نقلیه سنگین شاید در 99% موارد این امکان وجود ندارد.
در این مورد خودرو سنگین بایستی در محلی مناسب که ترجیحاً مقابل تعمیرگاه می باشد، پارک شده تا قسمت معیوب مورد بازبینی قرار گیرد و چنانچه نیاز به تعمیرات اساسی و حساس داشته باشد، مانند تعمیر موتور، گیربکس و . . .، قسمت مورد نظر از خودرو جدا گشته و جهت ادامه تعمیرات به داخل تعمیرگاه منتقل می گردد.
اما این تعمیرگاهها و مراکز خدمات فنی خودروهای سنگین در شهرها عموماً به سه دسته قابل تقسیم می باشند.
الف – تعمیرگاه هایی که به صورت روتین و قانونمند از نظر مکان و فضا طراحی شده و در داخل پایانه های خمل و نقل و یا ترمینال های مسافربری قرار دارند. با توجه به اینکه معمولا پایانه ها در خارج از شهرها احداث می شوند، معمولاً از نظر فضای در اختیار خود پایانه و تعمیرگاه های داخل آن محدودیتی وجود ندارد.
ب – تعمیرگاه هایی که دارای مالکیت شخصی بوده و عموماً در زمین هایی با متراژ بالا ( چندین هزار متر و بیشتر ) احداث می شوند، این تعمیرگاه ها عموماً در حومه شهرها و حوالی جاده های کمربندی شهری که محل اصلی عبور و مرور کامیونها و تریلرها می باشند قرار دارند که به صورت یک گاراژ با چندین باب واحد تعمیراتی داخلی در زمینه های مختلف مشغول ارائه خدمات می باشند.
در این مورد فضای در اختیار تعمیرگاه بایستی طوری در نظر گرفته شود که یک دستگاه تریلر 17 یا 18 متری به راحتی بتواند از فضای موجود مابین قسمت های پارکینگ وسائط نقلیه معیوب، مانور نموده و قادر به دور زدن یا عقب جلو نمودن باشد. لذا طول گاراژ بسته به کاربری مورد نظر هرچه بیشتر باشد بهتر است اما عرض آن بایستی حد اقل به اندازه 2.5 الی 3 برابر طول یک تریلر 18 متر باشد.
ج – واحد های تعمیرگاهی مجزا که به صورت انفرادی خدمات ارائه می کنند که این مورد نیز بایستی از نظر مکانی و جغرافیای شهری با مورد (ب) در یک رده و مکان قرار داشته باشند.
در این مورد نیز بایستی فضای مقابل تعمیرگاه به اندازه ای باشد که فاصله مناسب از حریم راه های اصلی رعایت گردیده و به اندازه پارک و توقف خودروهای سنگین بدون ایجاد هرگونه مزاحمت برای تعمیرگاهها و مغازه های مجاور و همچنین مسدود نمودن مسیر عبور و مرور عابرین پیاده و وسائط نقلیه، فضا در اختیار باشد.
در تمامی این موارد بار زنده مطرح شده در سوال شما به زمین طبیعی وارد می شود که این مساله به خودی خود هرگونه نیازی به فونداسیون، شالوده و یا زیرسازی خاصی را مرتفع می سازد. اما در صورت لزوم چنانچه احداث چاله سرویس مد نظر شما باشد، بهترین حالت که دارای مقاومت بالایی بوده و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه می باشد استفاده از بنایی با سنگ لاشه و ملات ماسه سیمان در دو طرف چاله سرویس می باشد.
برای محوطه تعمیرگاه نیز – چنانچه نیازی به پوشش کف باشد – بهترین پوشش همان پوشش آسفالتی با زیر سازی مطلوب و مناسب می باشد.
آسفالت، تقریباً بیشترین سازش را با آلودگی های ناشی از ریزش هر گونه روغن، گریس، گازوئیل و . . . را دارا می باشد.
در اینجا لازم به نظر می رسد که توجه شما را به دو نکته جلب نمایم:
اول- از طرفی آلاینده های نفتی باعث کاهش عمر مفید آسفالت می گردند.
دوم- از طرف دیگر کمبود میزان شدت بار دینامیکی وارده به سطح روسازی آسفالتی محوطه، ناشی از سرعت بسیار اندک تردد وسائط نقلیه سنگین نیز باعث افزایش عمر مفید اسفالت می گردد.
در نتیجه جمع این دو مورد نتیجه معقولی به دست خواهد داد.
اما در خصوص اقلیم آب و هوایی پیش فرض مساله، چنانچه در طرح اختلاط بتن آسفالتی از سنگدانه های شکسته و قیر مناسب استفاده شود، رطوبت بالا و گرمای زیاد، تاثیر چندانی در مقاومت و عمر روسازی آسفالتی نخواهد داشت.
بنده مطالب نوشته شده را تماماً از روی تجربه و مشاهدات عینی و عملی بیان کردم، اما چنانچه نیاز به شرایط و ضوابط خاص آئین نامه ای باشد – که بنده از وجود آن بی اطلاع می باشم – بهترین و نزدیکترین راه برای رسیدن به مقصود، مراجعه به قسمت دفترفنی مستقر در سازمان پایانه های کشور می باشد.
علی ای حال چنانچه مطالب کافی و وافی نبوده و نیاز به کمک بیشتری بود در حد توان در خدمت گذاری حاضرم.
موفق و موید باشید، در پناه حق.:gol:
 
آخرین ویرایش:

MY WORLD

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
بسیار از راهنماییهای مفیدتون ممنونم.میشه درباره تعمیرگاههای ماشینهای سبک هم یه توضیحی بفرمایین؟
 

shahryar14

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
بسیار از راهنماییهای مفیدتون ممنونم.میشه درباره تعمیرگاههای ماشینهای سبک هم یه توضیحی بفرمایین؟

من سعیم رو خواهم کرد که تا جایی که بتونم کمکتون کنم، اما مساله اینه که در خصوص تعمیرگاه های ماشین های سبک با توجه به ابعاد کوچک خودروها و وفور امکانات داخل شهری به نظر نمی رسه که ضوابط و شرایط خاصی نیاز باشه.
امروزه رسم اینجوریه که هر کی یه کقدار مکانیکی یاد می گیره، یه مغازه اجاره می کنه و تبدیلش می کنه به تعمیرگاه.
فقط می مونه مساله تعمیرگاه های مجاز نمایندگی های معتبر، که شرایط خاصی رو باید دارا باشند و بنده اطلاع چندانی در اینباره ندارم.
بازم اگر بتونید مثل سوال قبلی موارد رو مشخص کرده و جزء به جزء بهش اشاره بکنید، حتی اگر خودم ندونستم هم بهتون این اطمینان رو می دم که برم دنبالش و جوابش رو پیداش کنم.
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا