راهنمایی در زمینه نگارش مقالات

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
بسیار مشاهده کرده ایم که دوستان و دانشجویانی سوال می پرسند که آیا ایران هم ژورنال های ISI دارد؟ جواب را با لبخند می گویم که بله دارد، چرا نباید داشته باشد؟ در حقیقت اینقدر های هم به نظر موضوع خاصی نیست اما بد ندیدیم که جهت اطلاع رسانی به محققین عزیز در این رایطه اطلاعاتی را در این بلاگ قرار دهیم.

طبق گزارش Thomson Reuters ژورنال ها (مجلات) ایرانی که در فهرست ژورنال های دارای ایمپکت فکتور حضور دارند مطابق شکل زیر است. ( این آمار مربوط به گزارش JCR 2011 است)


الف) در حوزه ی Science (علوم)




برای مشاهده تصویر به صورت کامل بر روی آن کلیک نمایید

ب) در حوزه ی Social Science (علوم اجتماعی)



برای مشاهده تصویر به صورت کامل بر روی آن کلیک نمایید

 
آخرین ویرایش:

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
ترتیب نام نویسندگان مقاله

ترتیب نام نویسندگان مقاله

ترتیب نام نویسندگان مقاله در بسیاری از موارد دانشجویان را دچار تردید ساخته است. دانشجویان با سوالاتی مانند موارد زیر مراجعات زیادی را داشته اند که در این پست سعی شده است که به این سوالات پاسخ داده شود.- آیا باید نام استاد راهنما را در ابتدا قرار دهیم؟
- آیا لزوما نویسنده مسئول (corresponding author) باید نام اول باشد؟
- ترتیب نام همکاران چگونه باید اتخاذ شود؟
- نام استاد مشاور باید چندم باشد؟
- چندم بودن نام من در h-index و ارزیابی رزومه ام چه تاثیری دارد؟
- ...

اجازه بدهید ابتدا به مفاهیم ‍پایه ای بپردازیم و پس از توضیح در مورد آنها به سوالات به صورت موردی بپردازیم.


تعریف نویسنده
نویسنده یک مقاله علمی به فردی اطلاق می شود که در یک تحقیق علمی بخشی از کار تحقیق و پژوهشی را به عهده گرفته است. تمامی نویسندگان یک مقاله می بایست شرایط زیر را احراز نمایند و تمام افرادی که دارای این شرایط باشند می بایست جزء نویسندگان مقاله باشند:
۱- تحقیقات: فرد می باید در بخش های ایده، طراحی، اجرا، تحلیل یا ارزیابی داده ها نقش قابل توجهی را ایفا کرده باشد
۲- تالیف:‌ شرکت در تهیه پیش نویس، بازخوانی و ویرایش متن مقاله
۳- تایید :‌ تایید پیش نویس تهیه شده به منظور ارسال برای انتشار
جایگاه مدیریتی، سرمایه گذاری، جمع آوری داده ها یا نظارت عمومی یک گروه تحقیقاتی دلیلی برای کسب عنوان نویسنده نیست.


نویسنده راهبر (Lead Author)
در مورد مقالاتی که چندین نویسنده در آن همکاری دارند، لازم است یکی از نویسندگان به عنوان «نویسنده راهبر» انتخاب شده باشد. نویسنده راهبر علاوه بر مشمول شدن در تعریف عمومی نویسنده، مسئول اصلی ‍پیش نویس مقاله محسوب می شود و همچنین نقش مدیریت و مسئولیت موارد مربوط به تهیه و چاپ مقاله را عهده دار است.
نویسنده راهبر لزوما رکن اصلی تحقیقات انجام شده یا مدیر پروژه تحقیقاتی نیست. مسئولیت های نویسنده راهبر شامل موارد زیر است:
۱- تالیف: تهیه لیست نویسندگان مقاله بر اساس معیار های اشاره شده
۲- تایید:‌ تهیه و ارسال پیش نویس اولیه مقاله به تمام نویسندگان جهت بررسی و انعکاس نظرات دیگر نویسندگان و جلب تایید آنها
۳- صحت: نویسنده راهبر به طور کلی مسئول صحت و یکپارچگی کار تحقیقی و اطمینان از کامل بودن، دقیق بودن و تحلیل منطقی داده ها است.


نویسندگان همکار
تمامی نویسندگان همکار در موارد زیر مسئولیت دارند:
۱- تالیف:‌ اعلام توافق برای درج به عنوان نویسنده مقاله
۲- تایید :‌ اعلام تاییده بازبینی و موافقت با پیش نویس تهیه شده
۳- صحت: تایید صحت مقاله
تمام افراد حق دارند درصورتی که خود را مناسب شرایط نویسندگی مقاله نمی دانند از این کار صرف نظر نمایند.


چه کسانی نویسنده مقاله نیستند؟
۱- نویسنده مهمان :‌ نباید از نام افراد به واسطه افتخارات یا شهرت آنها برای اعتبار بخشیدن به مقاله استفاده شود
۲- هدیه کردن : نباید نام افرادی را به نویسندگان افزود تا به آنها هدیه یا اعتباری داد
۳- نویسنده غایب :‌ افرادی که در روند تهیه مقاله نقش (‌هر نوع) داشته اند اما مشمول شرایط ذکر شده برای مولف نمی شوند مانند استفاده از نام بزرگان و یا افرادی که هویت حقیقی آنها قابل تشخیص نیست.


ترتیب نویسندگان چگونه باید باشد؟
در کل اینکه ترتیب نام نویسنگان چگونه باید باشد به برآیند تصمیم و رایزنی گروه نویسندگان بستگی دارد.

سناریو های رایج دیگر:‌

۱- استاد بزرگ، دانشجوی کوچک!
در مواردی دیده می شود که دانشجویانی که تحقیقی را انجام داده اند ( پروژه کارشناسی ارشد و ...)‌ به لحاظ جایگاه و احترامی که برای استاد راهنمای خود قائل هستند، ترجیح می دهند که نام استادشان را اولین نام بگذارند و سپس نام خود.

۲- دانشجو محوری!
برخی از اساتید بر این باورند که در مقاله ای که از پایان نامه یک دانشجو حاصل می شود، نام دانشجو باید اولین نام باشد و سپس نام اساتید راهنما و مشاور آورده شود. در این موارد نام استاد راهنما، دومین نام و به عنوان نویسنده مسئول قید می شود.

۳- ارجحیت میزان مشارکت
همچنین عده ای بر این باور هستند که ترتیب نام نویسندگان باید بر اساس میزان مشارکت آنها در پروژه تحقیقاتی باشد و معمولا چنانچه نتوان بواسطه این معیار جایگاه دقیقی معین نمود به ترتیب الفبایی بسنده می شود. قابل ذکر است در این موارد نام نویسنده مسئول ممکن است آخرین نام نیز باشد.

۴- گروه بندی:‌
بعضا دیده می شود که ترجیح داده می شود که حسب مورد ابتدا گروه دانشجویان به ترتیب حروف الفبا و یا میزان مشارکت قید شوند و سپس نام اساتید دانشگاهی آورده شوند



ترتیب نام نویسندگان یک مقاله چه تاثیری بر H-index آنها دارد؟
اینکه نام شما به عنوان نویسنده مقاله چندم باشد، تاثیری در عدد H-index شما ندارد.

 
  • Like
واکنش ها: Beat

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
H-INDEX

H-INDEX

چکیده
H-Index، شاخصی برای ارزیابی علمی پژوهشگران است که میزان تأثیر گذاری آن ها را در پیشبرد علم نشان می دهد. این شاخص در حال حاضر به عنوان بهترین معیار موجود در ارزیابی علمی افراد به کار برده می شود. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی شاخص H و نحوه محاسبه آن، پایگاه های ارائه کننده و تقاوت های آن ها، و در نهایت انتقادات وارد بر این شاخص به عنوان یک معیار برای ارزیابی فعالیت های علمی یک محقق بپردازیم.

H-index چیست و به چه صورت محاسبه می شود؟

H-index یا شاخص
اولین بار توسط Jorge E. Hirsch که یک فیزیکدان دانشگاه کالیفورنیای جنوبی است به عنوان ابزاری جهت ارزیابی کیفی تحقیقات علمی پژوهشگران ارائه شد. این شاخص برای یک پژوهشگر عبارت است از H تعداد مقاله ارائه شده توسط وی، که به هر کدام حداقل H بار استناد شده باشد [1]. برای مثال اگر 5 مقاله از کل مقالات منتشر شده توسط یک محقق، هر کدام حداقل 5 بار به عنوان مرجع در مقالات دیگر مورد استفاده قرار گرفته باشد، شاخص H آن محقق برابر 5 است. بنابراين H-index نتيجه تعادل بين تعداد مقالات و استنادات است.



Hirsch که خود شاخص H برابر 55 دارد، معتقد است یک «دانشمند موفق» باید پس از 20 سال تلاش علمی-پژوهشی شاخص H بیشتر از 20 داشته باشد. این شاخص می بایست برای یک «دانشمند برجسته»، 40 و برای یک «دانشمند بی نظیر» برابر با 60 در طی 20 سال باشد [2].

کاربرد و اهمیت H-Index برای محققین

اين شاخص به منظور ارتقاي ساير شاخص‌هاي اندازه‌گيري علم مانند تعداد كل مقالات و تعداد كل استنادات طراحي شده است تا محققان تأثيرگذار را از آنهايي كه صرفاً تعداد زيادي مقاله منتشر مي‌كنند، متمايز كند.

ابزارهای محاسبه H-Index

سه پایگاه اطلاعاتی معروف وجود دارد که شاخص
H را محاسبه می کنند. پایگاه های Web of Knowledge و Scopus که نیاز به اشتراک دارند و Google Scholar که این کار را به صورت رایگان انجام می دهد.

Web of Knowledge



شبکه دانش، یکی از پایگاه متعلق به موسسه اطلاعات علمی (ISI) است. یکی از بهترین ابزارها برای محاسبه شاخص H، ابزار Web of Science می باشد که از بخش های Web of Knowledge است. این ابزار برای محاسبه شاخص H ، کلیه مقالات یک نویسنده را از ابتدا تا زمان حال مد نظر قرار می دهد. در صورتی که از طریق دانشگاه یا حساب شخصی به این پایگاه دسترسی داشته باشید، می توانید به راحتی با جستجوی نام نویسنده مورد نظرتان، H-Index و بسیاری اطلاعات آماری دیگر راجع به وی را در این پایگاه مشاهده کنید.

Scopus

این پایگاه اطلاعاتی که متعلق به انتشارات الزویر است یکی دیگر از پایگاه هایی می باشد که شاخص
H و بسیاری اطلاعات آماری دیگر را برای نویسندگان مختلف در اختیار شما قرار می دهد. نکته ای که در مورد این پایگاه باید بدانید این است که تنها مقالات سالهای 1995 به بعد را که در این پایگاه ثبت شده اند، برای محاسبه شاخص H مد نظر قرار می دهد.

Google Scholar

این ابزار که برای شرکت گوگل می باشد، رایگان بوده و شما می توانید به راحتی با ثبت یک حساب کاربری در گوگل شاخص
H خود را محاسبه کنید. در مورد این ابزار، باید به این نکته توجه کرد که به دلیل مد نظر قرار دادن طیف وسیعی از مقالات در محاسبه شاخص H (حتی مقالاتی که به صورت رایگان در اینترنت وجود دارند و در مجلات معتبر منتشر نشده اند)، به اندازه ابزار های دیگر دقیق نیست اما از آنجا که ابزاری رایگان بوده و ابزارک های زیادی برای استفاده از آن وجود دارد، مناسب است. Publish or Perish و Scholar H-Index Calculator دو ابزارک خوب می باشند که برای محاسبه این شاخص از اطلاعات گوگل اسکولار استفاده می کنند.

تفاوت در شاخص های محاسبه شده پایگاه های مختلف

برای محققینی که سال های بسیاری را به پژوهش اختصاص داده اند، شاخص های
H محاسبه شده در پایگاه های مختلف می تواند تفاوت قابل توجهی داشته باشد. این تفاوت از عواملی ناشی می شود که به برخی از آن ها پیش تر اشاره گردید. برخی از مهمترین عوامل را می توان به صورت زیر بر شمرد:

  • تفاوت در بازه زمانی انتشار مقالات برای محاسبه شاخص: از آن جایی که پایگاه اسکوپوس برای محاسبه شاخص H، مقالات فهرست شده از سال های 1995 به بعد این پایگاه را مد نظر قرار می دهد، عملا مقالات که قبل از این سال منتشر شده اند، نادیده گرفته می شوند. حال آنکه ممکن است همان مقالات به دفعات مورد استناد قرار گرفته باشند. بنابراین اثر این تفاوت بیشتر در پایگاه اسکوپوس خود را نشان می دهد.
  • تفاوت در پوشش مقالات: گاهی ممکن است یک مقاله به دلایل مختلفی در یک پایگاه ثبت نشده باشد. البته اثر این تفاوت معمولا زیاد نیست. به علامه شما می توانید با امکاناتی که در Scopus و WOK وجود دارد، تقاضای تغییرات در مقاله های خود را بدهید. بدین ترتیب این پایگاه ها پس از بررسی، مقالات و یا تعداد استناد های مد نظر شما را کم و یا زیاد خواهند کرد.
  • تفاوت در تعداد مقالات و مشابهت های اسمی: در پایگاه های Scopus و WOK هر نویسنده برای خود یک صفحه دارد و کلیه اطلاعات مربوط به وی در آن ثبت می شود به طوری که احتمال جابجایی تحقیقات پژوهشگران به صفر تمایل می کند. از طرفی هر مقاله منتشر شده تنها یک بار در این پایگاه ها ثبت می شوند. حال آنکه در گوگل اسکولار اینگونه نیست. در صورت وجود مشابهت اسمی، امکان تداخل وجود دارد و این گاهی باعث ایجاد تفاوت در نتایج می شود. همچنین ممکن است یک مقاله دو یا چند بار در اسکولار فهرست شده باشد. این امر در شرایط خاص می تواند باعث افزایش و یا کاهش کاذب شاخص H شود.


برخی انتقادات وارد بر H-Index

اگر چه شاخص
H در حال حاضر مهمترین معیار برای ارزیابی پژوهشگران به شما می رود، اما از سال 2005 تا کنون انتقاداتی بر آن وارد شده که برخی از آن ها را عنوان می کنیم.

  • این شاخص تعداد نویسندگان یک مقاله و سهم آن ها در پژوهش را مد نظر قرار نمی دهد.
  • این شاخص محدودیت های موجود در تعداد ارجعات زمینه های مختلف علمی و مجلات مختلف را مد نظر قرار نمی دهد. برخی رشته های علمی و به تبع آن برخی مجلات، محدودیت ها و شیوه های مختلفی برای استناد مقالات دارند، گاها دیده می شود یک مقاله چند صد رفرنس دارد اما مقاله ای در زمینه علمی دیگر تعداد رفرنس های به مراتب کمتری دارد که این ناشی از تفاوت مجلات و رشته های علمی است.
  • شاخص H محدود به تعداد مقالات منتشر شده است. به عبارت دیگر اگر یک محقق تعداد محدودی مقاله داشته باشد که به دفعات بسیار ارجاع داده شده اند، شاخص H بالایی نخواهد داشت.
  • شاخص H متن ارجعات را مورد بررسی قرار نمی دهد. برای مثال در یک مقاله ممکن است به مقالات زیادی استناد شده باشد، اما از بسیاری تنها یک جمله از آورده شود و محوریت پژوهش تنها بر چند مقاله خاص باشد.
  • این شاخص خود ارجاعی را نیز مد نظر قرار می دهد. به این ترتیب یک محقق می تواند بار ها به تحقیقات پیشین خود استناد کند و این استناد ها در شاخص H وی تاثیر می گذارند. [3]


منابع و مواخذ


1. Hirsch, J.E., An index to quantify an individual's scientific research output. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United states of America, 2005. 102(46): p. 16569.
2. Ball, P., Index aims for fair ranking of scientists. Nature, 2005. 436(7053): p. 900-900.
3.http://en.wikipedia.org/wiki/H-index
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
در پست اول با شاخص H، چگونگی محاسبه آن و انتقادات وارد بر آن آشنا شدید. همچنین ابزارهای محاسبه کننده این شاخص به صورت اجمالی معرفی گردید. در این بخش قصد داریم تا شما را با نحوه پیدا کردن شاخص H نویسندگان با استفاده از این ابزارها بیشتر آشنا کنیم.


محاسبه شاخص H از طریق سایت Web of Knowledge

اگر از طریق دانشگاه و یا حساب شخصی خود یکی از مشترکین سایت Web of Knowledge باشید، قادر خواهید بود اطلاعات آماری بسیاری را از طریق این سایت در خصوص محققین و مقالات آن ها مشاهده کنید. یکی از این اطلاعات H-index است. برای این منظور از طریق آدرس زیر وارد سایت این پایگاه شوید:
http://apps.webofknowledge.com/

به قسمت Web of Science بروید و Author Search را انتخاب کنید.
در این قسمت نام نویسنده مورد نظر خود را وارد کنید. دقت کنید در قسمت اول نام خانوادگی و در قسمت دوم تنها حرف یا حرف اول نام را وارد نمایید.
پس ازجستجو، مقالاتی که توسط نویسنده مورد نظر شما نگارش شده اند، نمایش داده می شوند. برای مشاهده اطلاعات آماری مربوط به این نویسنده و شاخص H مربوط به وی گزیه Create Citation Report را انتخاب کنید تا گزارشی از ارجاعات به مقالات این نویسنده ایجاد شود.
گزارش ایجاد شده اطلاعات ارزشمندی را نظیر شاخص H، تعداد مقالات منتشر شده در طول سال، تعداد ارجاعات به مقاله ها در طول سال، تعداد کل ارجاعات (با احتساب دفعات ارجاع به خود و بدون آن) و . . . ارائه می دهد. این پایگاه بهترین و دقیق ترین محاسبه را از شاخص H به شما ارائه می دهد.


محاسبه شاخص H از طریق سایت Scopus

همانطور که در قسمت قبل گفته شد، Scopus یکی دیگر از پایگاه هایی است که شاخص H را برای نویسندگان محاسبه می نماید. برای استفاده از این پایگاه نیز می بایست از طریق اشتراک دانشگاهی به آن دسترسی داشته باشید. برای این منظور به آدرس زیر بروید :
http://www.scopus.com/home.url

از منو بالا وارد قسمت Author Search شده و نام نویسنده مورد نظر خود را وارد کنید. برای نمونه اگر به دنبال Jorge. E. Hirsch هستید، می توانید به صورت های زیر نام وی را وارد نمایید.
Hirsch, E. JorgeHirsch, JorgeHirsch, J. E.Hirsch, J.
پس از جستجو، لیستی از نویسندگان ظاهر می شود که اطلاعات آن ها با اطلاعات وارد شده توسط شما تطابق دارد و شما می توانید نویسنده مورد نظر خود را از میان آن ها انتخاب کنید.
صفحه ای که به آن منتقل می شوید شامل اطلاعاتی نظیر وابستگی نویسنده، تعداد مقالات، تعداد ارجاعات، شاخص H، نویسنده های همکار و حوزه های علمی مورد تحقیق می باشد. همانطور که ملاحظه می کنید، شاخص H در پایگاه های Scopus و Web of Knowledge با هم تفاوت دارند که دلیل آن در قسمت قبل شرح داده شد.
محاسبه شاخص H از طریق نرم افزار Publish or Perish

این نرم افزار با استفاده از اطلاعات Google Scholar، مقالات و تعداد ارجاعات مربوط به هر نویسنده را همراه با شاخص های دیگری نظیر شاخص H به شما نشان می دهد. این نرم افزار رایگان بر روی سیستم عامل های ویندوز، مکینتاش و لینوکس قابل نصب است. برای استفاده از این نرم افزار در محیط ویندوز می توانید آن را از لینک زیر دریافت و نصب نمایید.http://www.harzing.com/download/PoPSetup.exeبرای محاسبه شاخص H، ابتدا نام نویسنده مورد نظر خود را در قسمت مربوطه وارد کنید و بر روی گزینه Lookup کلیک کنید. بدین ترتیب نرم افزار به جستجوی مقالات مربوط به نویسنده مورد نظر می پردازد. پس از پایان جستجو، نتایجی نظیر تعداد مقالات یافت شده، تعداد کل ارجاعات، شاخص H و شاخص های دیگری را برای شما محاسبه می نماید. در زیر این نتایج نیز لیستی از مقالات یافت شده در گوگل اسکولار را نمایش می دهد. همانطور که در شکل نیز قابل مشاهده است، برخی از مقالات دارای دو نسخه در گوگل اسکولار می باشند که برای ارائه نتایج دقیق تر می بایست آن ها را از لیست حذف کرد.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
استفاده از منابع: نقل قول، نقل به مضمون، خلاصه

استفاده از منابع: نقل قول، نقل به مضمون، خلاصه

مقدمه نویسنده


در این مقاله سعی دارم اطلاعات واضح و شفافی در مورد نقل قول کردن، نقل به مضمون کردن و خلاصه کردن متن های دیگر پژوهشگران و استفاده ی آنها در مقاله ی خود توضیحاتی را برای خوانندگان عزیز عرض کنم. راستی سوال است چه زمانی می توان از کلمات نوشته شده توسط دیگران استفاده کرد؟ چطور باید از آنها استفاده کرد؟ طبیعتا استفاده ی نامناسب از روی عدم آگاهی باعث می شود که نوشته ی ارزشمند ما به یک سرقت علمی مبدل شود!



چه تفاوتی بین نقل قول، نقل به مضمون و خلاصه کردن وجود دارد؟


زمانی هست که شما می خواهید از کار دیگران در متن خود استفاده کنید، می توانید این کار را بسته به مورد، به سه روش انجام دهید
گاهی لازم است که یک جمله را عینا نقل قول کنید. گاه، می خواهید معنایی را که در آن کار به وجود آمده است بیان کنید و گاه لازم می شود که قسمتی از آن کار را خلاصه نمایید و در متن خود به آن اشاره کنید.
نقل قول ها می بایست دقیقا مطابق با متن اصلی باشند و البته کوتاه! نقل قول شما می باید کلمه به کلمه از متن مورد نظر کپی/پیست شوند.
نقل به مضمون یعنی اینکه شما یک عبارت را در متن اصلی خوانده اید و آن را با کلمات خود می نویسید. قطعا در این مورد نیز امانت را حفظ خواهید نمود و منظور نویسنده اصلی را بیان می کنید و معمولا شما نقل به مضمون می کنید تا کوتاه تر بنویسید.
خلاصه کردن یعنی ایده های کلی متن اصلی را درک کنید و آنها را با بیان خودتان بنویسید. مجددا دقت کنید که حفظ امانت در رساندن منظور نویسنده اصلی لازم است. خلاصه ها خیلی از متن اصلی کوتاهتر هستند و نگاه کلی به موضوع آنها دارند.



چرا باید از نقل قول، نقل به مضمون و خلاصه استفاده کنیم؟


اینها می توانند اهداف مختلفی را داشته باشند مثلا....

  • برای تقویت آنچه می نویسید و یا اعتبار بخشیدن به آن
  • رجوع دادن خواننده به کارهای قبلی ای که شما در ادامه آنها کار می کنید
  • ارائه ی مثال هایی در مورد موضوعی که در باره ی آن می نویسید
  • زمانی که میخواید با نویسنده ای مخالفت کنید یا موافقت خود را اعلام کنید
  • زمانی که می خواهید مشخص باشد که این جمله را شما نگفته اید بلکه نویسنده ی دیگری آن را گفته است
  • ...


​زمانی که شما از هر کدام از این روش ها استفاده می کنید لازم است منبع مورد استفاده ( متن اصلی) را نیز قید کنید تا خواننده بداند که این متن، ایده، عبارت، طرح یا هر چیزی که از آن استفاده کرده اید در اصل متعلق به چه کسی بوده است. بعلاوه خواننده باید بتواند در صورت نیاز آن منبع را پیدا کند. به این کار «رفرنس دهی» گفته می شود.

 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
روش نوشتن یک چکیده برای مقاله علمی

روش نوشتن یک چکیده برای مقاله علمی

چکیده یا ابسترکت (Abstract) نمایشی است کوتاه و مختصر از اطلاعاتی است که در یک متن دانشگاهی، پژوهشی و یا مقالات آی اس آی برای خواننده. محتوای یک چکیده فشرده اما تشریح کننده است و خواننده با خواندن چکیده ی مقاله پی خواهد برد که چه مطالبی در متن اصلی پوشش داده شده است. به بیان غیر رسمی چکیده ی مقاله است که خواننده را مصمم می کند که متن مقاله را بخواند و یا از آن صرف نظر کند. در این متن سعی شده است تا پیشنهاد های مفیدی برای نوشتن یک چکیده ی علمی جمع آوری شود و در اختیار محققین گرامی قرار گیرد.

چکیده اول می آید اما آخر نوشته می شود

اگر شما یک مقاله علمی را می نویسید، توصیه می شود که نوشتن چکیده آخرین کاری باشد که انجام می دهید.

چکیده معمولا از چه بخش هایی تشکلی می شود؟

چهار بخش اصلی در متن چکیده وجود دارد

انگیزه و بیان مسئله : چرا ما به مسئله ی حاضر اهمیت می دهیم؟ در تحقیقات انجام شده چه موضوعی بوده است که فاصله ای را ایجاد کرده است؟
روش ها / رویه ها / راهکار ها : دقیقا شما چه کاری کردید تا به نتیجه رسیدید؟ ( مثال: با ۱۷ دانش آموز مصاحبه کردیم، ۲۵ آزمایش را انجام دادیم، ۵ اثر ادبی را تجزیه و تحلیل کردیم)
نتایج / دستاوردها/ محصولات : به عنوان نتیجه و محصول کاری که با روش بیان شده انجام شده است چه چیزی یافته اید / یاد گرفته اید/ ایجاد کرده اید
نتیجه گیری / مفاهیم : در پایان با توجه به مسئله ای که بیان کردید، برزگترین یافته ی شما برای درک بهتر و پیشبرد موضوع تحقیقاتی چه بوده است؟



یکبار دیگر مقدمه را بخوانید
قسمت مقدمه ی مقاله دربردارنده ی نگاه کلی به مطلب و خلاصه ای از موارد انجام شده در یک تحقیق است، همچنین در کل مقاله به دنبال جملات کلیدی و مهم باشید.


  • به یاد داشته باشید که موضوع اصلی چه بوده است و شما می خواهید چه چیزی را به خوانندگان ارائه کنید. خود را در جای خواننده بگذارید و سعی کنید بفهمید که نویسنده در چه ارتباطی بحث می کند.
  • کل مقاله یک بار دیگر بخوانید و زیر جملات مهم و اساسی آن خط بکشید ( می توانید از ماژیک هایلایت هم استفاده کنید :) ). مواردی که آنها را برجسته کرده اید می تواند برای نوشتن چکیده بسیار مفید باشند.
  • در مقاله شما قسمتی وجود دارد که به تاریخچه ی این نحقیق پرداخته است و در ادامه هدف این تحقیق وجود دارد. همچنین معمولا در قسمت های بعدی روش تحقیق نیز بیان شده است. این اطلاعات را نیز برجسته کنید تا برای نوشتن چکیده آماده تر شده باشید.

یک پیش نویس از چکیده بنویسید
از مواردی که هایلایت کرده بودید استفاده کنید و یک پیش نویس از موارد کلیدی تحقیق بنویسید، با چه پیشینه ای و با چه روشی چه کاری انجام شده است و چه دستاورد کلی ای داشته است؟
  • عبارت هایی که برجسته کرده بودید را عینا کپی نکنید، متن چکیده یک متن مستقل است و بهتر است آن را از نو بنویسید.

موضوع اصلی را گم نکنید
توجه داشته باشید که یک مقاله فقط یک موضوع اصلی دارد، ممکن است چندین موضوع کوچک فرعی نیز داشته باشید اما همواره تمرکز شما باید بر روی موضوع اصلی مقاله باشد. شما چکیده را می نویسید تا نکات اصلی و برجسته ی تحقیق را در چند خط به خواننده ارائه کنید.
  • در هنگام نوشتن ابسترکت از کلمات و جملات واضح و قوی استفاده کنید. توجه کنید که شما یک چکیده از یک مقاله علمی می نویسید، لذا بر روی واقعیات تکیه کنید و ساده و کوتاه بنویسید.
  • در متن شما باید یکپارچکی وجود داشته باشد، جملات قبلی و بعدی از نظر سیر موضوعی باید خط مشی مشخصی را دنبال کنند که همان موضوع اصلی تحقیق است.

متن پیش نویس را جهت ویرایش و نهایی شدن آماده کنید
حتما متن نهایی را یکبار دیگر بخوانید و آن را از نظر نگارش، غلط های املایی و گرامری و دستوری بررسی کنید و نسخه ی نهایی را آماده کنید
چکیده را با متن مقاله مقایسه کنید
چکیده شما مجددا باید با موضوعات مطرح شده در مقاله همخوانی داشته باشد و نمایشی کوتاه و مختصر و مفید از آن چیزی باشد که در سرتاسر مقاله به آن پرداخته شده است.


به طور نمونه به چکیده های زیر توجه کنید :
علوم مهندسی:
"Quantifying the Mechanics of a Laryngoscopy"
Laryngoscopy is a medical procedure that provides a secure airway by passing a breathing tube through the mouth and into the lungs of a patient. The ability to successfully perform laryngoscopy is highly dependent on operator skill; experienced physicians have failure rates of 0.1% or less, while less experienced paramedics may have failure rates of 10-33%, which can lead to death or brain injury. Accordingly, there is a need for improved training methods, and virtual reality technology holds promise for this application. The immediate objective of this research project is to measure the mechanics of laryngoscopy, so that an advanced training mannequin can be developed. This summer an instrumented laryngoscope has been developed which uses a 6-axis force/torque sensor and a magnetic position/orientation sensor to quantify the interactions between the laryngoscope and the patient. Experienced physicians as well as residents in training have used this device on an existing mannequin, and the force and motion trajectories have been visualized in 3D. One objective is to use comparisons between expert and novice users to identify the critical skill components necessary for patients, to identify the mechanical properties of the human anatomy that effect laryngoscopy, and thus enable the development of a realistic training simulator. In the future an advanced training mannequin will be developed whose physical properties will be based on our sensor measurements, and where virtual reality tools will be used to provide training feedback for novice users.​


علوم انسانی:
Violence, Subalternity, and El Corrido Along the US/Mexican Border
Author: Roberto Hernandez (UCB participant in UC Day 2001)
The Geopolitical divide that separates the United States and Mexico has long plagued the region with violence and conflict. However, its extent and political nature is often overshadowed and undermined by mainstream information outlets. The boundary inspires polarized reactions: tough on crime/immigration rhetoric from politicians and enforcement officials &endash; exemplified in current border militarization &endash; and appeasement through feel-good news reporting. Such contradictions desensitize and deny the essence and root cause of the conflict &endash; an ongoing sociopolitical, cultural, and economic struggle between the two nations. While information transmission in the north has a U.S. focus, south of the divide knowledge distribution is very Mexico-centered. However, the border region acts as a third space t hat gives birth to a distinct border gnosis, a unique form of knowledge construction among subaltern communities on both its sides. One form of subalternity, corridos, (border folk ballads), has functioned to create an alternative discourse to the borderlands imaginary. This study is an examination of the analysis and critique found in corridos that seek a critical approach to the violence at the nations' shared edges and its ensuing political implications. To illustrate their subaltern function, I will examine two incidents: the 1984 McDonalds shooting in San Ysidro, California, and the 1997 death of Ezequiel Hernández in Redford, Texas. these cases are indicative of the politically charged environment of a border region that in becoming an increasingly militarized zone has also set the stage for a cultural battle amongst different forms of knowledge construction and legitimation.​

علوم زیستی
"The Listeria monocytogenes p60 Protein is not Essential for Viability in vitro, but Promotes Virulence in vivo"
Author: Sina Mohammedi, 2002 UC Day nominee and runner-up
Intracellular pathogens (agents which infect host cells), such as Mycobacterium tuberculosis and Listeria monocytogenes, cause very high mortality rates in the United States. Therefore, deciphering the mechanisms through which the pathogens cause disease is of great interest. Listeria infection of mice is a well-developed model system for studying the fundamentals of host-pathogen interactions. In vitro assays in animal cell cultures have helped show that Listeria causes illness by secreting molecules, called virulence factors, to the outside of the bacterial cell in order to affect the host organism. My work involves one such secreted protein, called p60. P60 is an antigen (an agent seen by the host immune system) implicated in regulated bacterial cell wall breakdown. The objective of this study was to examine two questions: first, is p60 essential to the viability of Listeria, as previously published? and second, is p60 a virulence factor in Listeria? To examine these questions, I contructed a Listeria strain lacking p60 (p60-). This new strain displayed no defect in viability. In fact, most standard in vitro pathogenicity assays were normal for p60-. However, when p60- was tested in a mouse (in vivo), a 1000-fold reduction in virulence was observed. This discovery suggests that p60 is indeed a key factor in the disease-causing ability of Listeria, but not essential for viability. Future studies will focus on the precise role of p60 in Listeria pathogenesis. This work increases our understanding of such diseases as tuberculoses, various food poisonings, and meningitis.​


مراجع و خواندنی های بیشتر:

دکتر مهرداد جلالیان در مجله پزشک الکترونیک، مقاله ای را در ارتباط با روش نگارش چکیده مقاله منتشر کرده اند که خواندن آن متن خالی از لطف نخواهد بود. می توانید این مقاله را از آدرس زیر دانلود نمایید


  • http://www.drmehrdad.com/EP/EP2.pdf

  • http://papyr.com/hypertextbooks/comp2/abstract.htm
  • http://research.berkeley.edu/ucday/abstract.html
  • http://www.ece.cmu.edu/~koopman/essays/abstract.html
  • http://leo.stcloudstate.edu/bizwrite/abstracts.html
  • http://owl.english.purdue.edu/owl/resource/752/04/
  • http://owl.english.purdue.edu/owl/resource/656/01/
  • http://www.societyforscience.org/document.doc?id=27
  • http://www.drmehrdad.com/index.php?option=com_content&task=view&id=245&Itemid=7
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
استاندارد ها و جستجوی آنها

استاندارد ها و جستجوی آنها

به طور کلی استاندارد به معنی روشی مورد توافق برای اجرای یک کار است. این کار می تواند در باره تولید یک محصول، مدیریت یک فرآیند، انجام یک خدمت یا تهیه مواد باشد. استانداردها طیف وسیعی از فعالیت انجام شده توسط یک سازمان که توسط مشتریان آن مورد بهره برداری قرار می گیرد را شامل می شوند. در مقایسه با این مفهوم کلی، استاندارد فنی یک نرم یا الزام در مورد یک سیستم فنی است. استاندارد فنی معمولا به شکل یک سند رسمی است که موضوعات مهندسی یا فنی، روش ها، پروسه ها و تکنیک ها را بیان می کند.یک استاندارد فنی ممکن است به صورت خصوصی یا یک جانبه به عنوان مثال از طرف یک شرکت، مجمع قانون گذار، ارگان های نظامی و غیره یا توسط یک گروه مانند اتحادیه ها و انجمن های بازرگانی توسعه یابد. موسسه های استاندارد به طور معمول داده های بیشتری دارند و به صورت خودجوش اقدام به توسعه استاندارهایی می کنند که در صورتی که توسط یک دولت یا نهاد پذیرفته شوند اجرای آنها در سطوع تابعه آن دولت یا نهاد ضروری می شود.

انواع استاندارد فنی

به طور کلی استاندارد های فنی را می توان به صورت زیر طبقه بندی کرد:

  • مشخصات استاندارد یک سری الزامات تعیین شده برای یک قطعه، ماده، سیستم یا سرویس است که عموما برای رسمی کردن جنبه های فنی یک داد و ستد یا قرارداد مطرح می شود
  • روش آزمون استاندارد یک پروسه مشخص شده با جزئیات است که منجر به حصول یک نتیجه می گردد. این روش ممکن است شامل ثبت دقیق مشاهدات شخصی از آزمون یا انجام اندازه گیری ای بسیار تخصصی باشد. به عنوان مثال یک خاصیت فیزیکی یک ماده عموما به روش اندازه گیری آن وابسته است به همین دلیل هرگونه استفاده از آن می بایست با مشخص کردن روش اندازه گیری همراه باشد
  • پروسه استاندارد یک سری دستورالعمل ها یا انجام عملیات و توابع را در بر می گیرد. به عنوان مثال برای بهره برداری از یک نیروگاه هسته ای پروسه های استاندارد بسیار دقیقی وجود دارد
  • راهنمای استاندارد اطلاعات وانتخاب های عمومی است که نیاز به انجام یک عمل مشخص شده ندارد
  • تعریف استاندارد یک اصطلاح علمی یا فنی است
  • واحد های استاندارد در فیزیک و ریاضیات مقیاس های پذیرفته شده برای مقادیر فیزیکی هستند


روش جستجوی استانداردهای فنی

برای جستجوی استانداردهای فنی مطرح می توانید از سایت
های زیر استفاده کنید:
http://global.ihs.com/
http://www.techstreet.com/


نحوه جستجوی یک استاندارد در سایت ihs.com

هر استاندارد با یک شماره خاص و یک عنوان مخفف شده نوع رده بندی و رده کاربری خود را مشخص می کند. برای مثال استانداردISO 9000 را اغلب ما شنیده ایم. با دیدن این نام دو عامل مشخص می شود. یکی اینکه استاندارد مورد نظر و درخواستی ما از خانواده استاندارد های ایزو بوده و نام کد اختصاصی آن هم 9000 می باشد. جستجو را می توان با نام انتشار دهنده آن انجام داد. برای اینکار با قرار دادن ماوس بر روی عنوان "Search By Publisher" می توان نام انتشار دهنده و رده بندی آن را تغییر داد.

برای نمونه چند رده از استاندارد ها معرفی می شوند:

ردیف
نام استاندارد
نام انتشار دهنده
1
ISO
استاندارد سازمان بین المللی استاندارد
2
DIN
استاندارد ملی آلمان
3
BSI
استاندارد موسسه استانداردهای بریتانیا
4
AWS
استاندارد انجمن جوشکاری
5
IEEE
استانداردهای مهندسین الکترونیک در زمینه برق و مخابرات
6
ASTM
استاندارد انجمن تست مواد
7
NEMA
استاندارد تولیدکنندگان لوازم برقی
8
ASME
استاندارد انجمن مهندسین مکانیک آمریکا
9
API
استاندارد صنایع نفت
10
ANSI
استاندارد موسسه ملی استاندارد آمریکا
11
ANS
استاندارد انرژی اتمی
12
AGMA
استاندارد انجمن تولید کنندگان چرخ دنده
13
ACI
استاندارد بتون
14
ABMA
استانداردهای انجمن یاتاقان
15
AA
استاندارد آلومینیوم
16
CEN
استاندارد اروپا
18
CSA
استانداردهای کشور کانادا
19
MIL
استانداردهای نظامی
20
NFPA
انجمن ملی ایمنی از آتش
21
SAE
استاندارد انجمن مهندسین خودروسازی
22
JIS
استانداردهای صنعتی ژاپنی
23
HI
استانداردهای انجمن هیدرولیک

برای انجام جستجو در تمامی استانداردهای فهرست شده در سایت ihs در صفحه اصلی سایت با وارد کردن شماره سند و/یا کلمات کلیدی در مقابل عبارت "STANDARD SEARCH" جستجو انجام می شود. همچنین با انتخاب ناشر استاندارد مورد نظر می توان به طور اختصاصی در استانداردهای آن ناشر جستجو را انجام داد. برای این کار از پنجره کشویی نام ناشر مورد نظر (به عنوان مثال ISO) را انتخاب می کنیم.


با کلیک کردن بر روی ISO به صفحه جدیدی منتقل می شوید که در آن توضیح مختصری در باره موسسه استاندارد ایزو داده شده است و در زیر این توضیحات جعبه ای برای انجام جستجو در استانداردهای ایزو قرار دارد. با وارد کردن شماره سند و/یا کلمات کلیدی مورد نظر در مقابل عبارت "SEARCH ISO" می توانید در استانداردهای مربوط به موسسه استاندارد ایزو به جستجو بپردازید. هم چنین در صورتی که بدون وارد کردن هرگونه اطلاعاتی در این کادرها اقدام به جستجو نمایید تمامی استانداردهای منتشر شده توسط این ناشر نمایش داده خواهد شد.

قابل ذکر است برای سفارش استاندارد در سایت تراپیپر می بایست عنوان، شماره و نوع استاندارد در درخواست ها مشخص شود.

به طور کلی استانداردهای صنعتی اسناد بسیار مهمی در تحقیقات علمی و صنعتی و هم چنین در صنایع مختلف هستند. این اسناد برای حصول اطمینان از یکسان بودن نتایج آزمایشات در زمان ها و مکان های مختلف و قابل اطمینان بودن قطعات محصولات و خدمات اهمیت بسیار بالایی دارند و عموما در تمامی رشته های علمی و صنایع کاربرد بسیاری دارند.

 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
چگونه یک مقاله را بخوانیم؟ نمی خواهم همه ی این مقالات را بخوانم

چگونه یک مقاله را بخوانیم؟ نمی خواهم همه ی این مقالات را بخوانم

بسیاری از دانشجویان و محققان از تحقیقات کتابخانه ای و جمع آوری تاریخچه ی موضوع گریزانند. کابوسی که ما از آن فرار می کنیم و این فرار نیز خود کابوسی دیگر برایمان به همراه می آورد، مواجهه با میلیون ها مقاله است که باید آنها را بخوانیم تا مگر اندکی مطالب مفید عاید شود. از طرفی نخواندن و سرسری گرفتن این بخش از تحقیق اعتماد به نفس ما را در ادامه ی راه بسیار کاهش میدهد.
به سبک بازاری ها: نگران نباشید! لازم نیست همه ی مقاله ها را کلمه به کلمه بخوانید ( اگرچه، یک تعدادی را باید بخوانید)


روشی که من به شما پیشنهاد می کنم این است:
1- عنوان و چکیده ی مقاله را بخوانید.
آیا این مقاله به چیزی که شما بر روی آن کار می کنید ارتباطی دارد؟ اگر بله به مرحله ی بعد بروید. اگر نه از خیر این مقاله بگذرید.

2- مقدمه و نتیجه گیری (conclutions) را بخوانید.
اگر همچنان فکر می کنید که می توانید از این مقاله برای کار خود استفاده کنید، به مرحله ی بعد بروید اگر نه این مقاله را از جلوی دست کنار بگذارید تا در آینده دوباره شما را سردرگم نکند.

3- قسمت بحث را بخوانید.
قسمت بحث در یک مقاله دقیقاً قبل از نتیجه گیری می آید. آیا بعد از خواندن این قسمت فکر می کند که مطلب با ارزشی در آن هست؟ آیا هنوز هم فکر می کنید که میتوانید از این مقاله برای کار خود استفاده کنید؟ اگر نه از شر مقاله خلاص شوید. اگر بله، احتمال اینکه شما از این مقاله در کار خود استفاده کنید بسیار بالا است. مراحل اندک بعدی فقط اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار خواهند داد.

4- قسمت نتایج را بخوانید.
بهترین روش برای خواندن قسمت نتایج که احتمالا در مقالات مفصل ترین قسمت نیز هست، این است که جمله ی اول هر پاراگراف را بخوانید. پاراگراف ها به صورت موضوعی از هم جدا می شوند لذا با خواندن جمله ی اول از هر پاراگرف متوجه خواهید شد که این بخش به چه نتیجه ای خواهد بپردازد. اگر آن پاراگرف مورد نظر شما بود آن را کامل بخوانید و متوجه شوید.

5- قسمت مروری بر منابع را بخوانید یا نگاهی به قسمت مراجع بیندازید.
اگر تا به اینجا پیش آمده اید، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که مقالات دیگری را نیز از طریق این مقاله بتوانید پیدا کنید که به کار شما بیایند و یا ارزش خواندن را داشته باشند. به این کار به اصطلاح "مرجع کاوی" گفته می شود که روش بسیار موثری برای یافتن مقالات جدید و مرتبط است.

6- مابقی آنچه باقی مانده است را بخوانید.
ممکن است شما موارد خوب دیگری را از قلم انداخته باشید، احتمالا شما هنوز روش تحقیق این مقاله را مطالعه نکرده اید، که اگر شما بخواهید این تحقیق را تکرار کنید به کار خواهد آمد.


همانطور که بیان کردم این روشی است که ما به شما توصیه می کنیم هر چند ممکن است بخواهید که این لینک ها را هم مطالعه کنید:
The Self in Social Psychology p. 461-470 (Weldon Library, HM251.S443)
How to Read a Scientific Article: A Hands-On Classroom Exercise
How to Read a Paper: The Basics of Evidence-Based Medicine
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
نکاتی در مورد چاپ مقاله

نکاتی در مورد چاپ مقاله

نتیجه تلاش های علمی یک محقق در نهایت در قالب یک مقاله انتشار می یابد و اولین چالشی که محققین ما با آن مواجه خواهند شد موضوع انتشار مقاله میباشد.
یعنی علاوه بر اینکه برای مدتی همه تلاش خود را متوجه به نتیجه رساندن یک پروژه و یا به ثمر نشاندن یک ایده کرده اند باید برای چاپ مقاله نیز فرصت و انرژی جدیدی را صرف کنند و این موضوع باعث می شود گاها دانشجویان جوان به خاطر فشار کاری که در این باره متحمل می شوند از طی ادامه راه برای تکمیل سیکل و پروسه تلاش علمی شان که در نهایت به چاپ مقاله منجر می شود عاجز شوند.


چاپ مقاله در سطح بین المللی طوری که مرجع محققین از سراسر دنیا قرار گیرد ، بیشتر یک مهارت است و نیازمند داشتن اطلاعات کافی در مورد حوزه چاپ مقاله می باشد.هنرمندی، تسلط به شیوه نگارش، صبر و حوصله از پارامتر های بسیار مهم می باشد که یک نویسنده و یا نویسدگان مقاله بایستی آنها را داشته باشند.

توجه: لازم نیست همه فاکتور های مهم را شما یکنفره داشته باشید.
شما به عنوان نویسنده اصلی مقاله، بایستی مقاله خود را مدیریت کنید، بخشهای آن را شناسایی و نیاز های آن را مرتفع کنید. در رفع نیاز میتوانید از کمک دوستان آشنایان و اساتید خود استفاده کنید.توجه: افرادی را در لیست نویسندگان مقاله بنویسید که کارهای حیاتی مقاله را انجام داده اند و از آنهایی که بهر نحوی کمک کرده اند در قسمت تقدیر و قدردانی تشکر کنید. ( توضیحات بیشتر)

گاهی برای به تصویر کشیدن بخشی از تلاش خود در آزمایشگاه نیاز به گرفتن عکس از محیط کار می باشد.
پر واضح است عکسی که با موبایل می گیرد و یا خود با دوربین عکاسی تهیه می کنید ممکن است خیلی زیبا جلوه نکند. در این مواقع بهتر است از افراد متبحر در عکاسی استفاده کنید و یا اینکه کمی وقت بگذارید و با حوصله عکس را تهیه کنید. چه اشکالی دارد برای یک عکس که قرار است سالها در مقاله ای لاتین کار و هنر شما را به تصویر بکشد پول خرج کنید؟ گاهی نیاز است برای رفع ایرادات گرامری مقاله از دوستی مسلط به موضوع کمک بگیرید. یا اینکه در ازای پرداخت هزینه متن مقاله خود را ویرایش نمایید. بسیاری از مترجمین عزیز برای همین موارد تخصص لازم را یافته اند و پرداخت هزینه در این موارد کاملا عقلانی به نظر می رسد.

فراموش نکنید نویسنده اصلی مقاله کسی هست که مسئولیت داده ها و نتایج را بر عهده میگیرد و مقاله را ارسال می کند.
این نفر لازم نیست حتما نفر اول مقاله نیز باشد و عموما امتیازی را در سیستم های فعلی ما برایش بهمراه ندارد. اما تجربیاتی را بهمراه دارد که واگذاری آن به بهانه سخت بودن پروسه ارسال مقاله کار عقلانی نیست. حتی سختترین پروسه های سابمیت مقاله بیش از یک ساعت، از آموزش تا ارسال کامل مقاله از شما زمان نخواهد برد. توجه نمایید در هنگامی که به مقاله ای ارجاع داده می شود همواره اسم نفر اول آن مقاله به عنوان انجام دهنده کار در ذهن متصور می شود.

از بده بستان و تجارت در مقاله بپرهیزید!

هیچگاه افرادی را در لیست نویسندگان مقاله خود وارد نکنید به امید اینکه در آینده آنها نیز شما را در لیست خود وارد نمایند. این کار اصلا کار علمی و جالبی نیست
و طبق تجربه هایی که دیدیم معایبی دارد که در آینده به اعتبار علمی شما حتما لطمه می زند.

از ریجکت مقاله افسرده نشوید.
عکس زیر نشان می دهد تنها شما نیستید که کارتان ریجکت می شود. پس امیدوار باشید و کارتان را ارتقا دهید.




فیلم های آموزشی زیر که توسط الزویر تهیه شده است روی هم رفته بیش از سی دقیقه وقت شما را نمی گیرد اما تا حدود زیادی دانش شما را افزایش می دهد و درچاپ مقاله کمک زیادی خواهد کرد.



لینک فیلم اول
در مورد آماده سازی دست نوشته

لینک فیلم دوم

در مورد زبان مقاله

لینک فیلم سوم

در مورد ساختار یک مقاله
 
آخرین ویرایش:

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
آشنایی با معروف ترین سامانه های پروفایل پژوهشگران

آشنایی با معروف ترین سامانه های پروفایل پژوهشگران

مقاله ای مفید از آقای رضا اکبرنژاد به دستمان رسید که با کسب اجازه از مولف، آن را در این وبلاگ بازنشر کردیم و امیدواریم برای خوانندگان مفید باشد. این مقاله به بحث در مورد چگونگی استفاده از سرویس های آنلاین معروف به پروفایل پژوهشگران پرداخته است و مولف سعی کرده است که به زبانی ساده به معرفی سه سرویس مشهور در این زمینه و نحوه ی استفاده از آنها بپردازد.
به عنوان مقدمه ذکر می شود که این سرویس ها که از سرویس های جانبی پایگاه های بزرگ نشر و فهرست بندی و جستجوی انتشارات علمی دنیا مانند scopus و گوگل هستند به منظور ارائه تسهیلات بیشتر به محققان ارائه می شوند به عنوان مثال می توانید مقالاتی که توسط خودتان منتشر شده اند را زیر نظر گرفته و از تعداد رجوع هایی که در مقالات دیگر به آنها شده است مطلع شوید و همچنین آنها را آنالیز کنید وh-index خود را مشاهده نمایید و خدمات بسیار دیگر که هر سرویس دهنده ای خدمات مختص خودش را نیز دارد.

آنچه در زیر می آید متن مقاله ی آقای رضا اکبرنژاد است و توسط تراپیپر نوشته نشده است.



آشنایی با معروف ترین سامانه های پروفایل پژوهشگران

رضا اکبرنژاد*
(Akbarnejad.reza[at]gmail[dot]com)
*دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد

از طریق این سرویس ها، شما می توانید رزومه علمی و دانشگاهی و پروفایل خود را بسازید و آنها را در وب برای دیگران قابل رویت کنید. یکی دیگر از اهداف تولید چنین پروفایل هایی آشنایی بیش از پیش پژوهشگران باهم و از این طریق مشارکت علمی در کارهای تحقیقاتی می باشد. ما در اینجا به معرفی برخی از این سامانه ها می پردازیم:

1) Scopus Authors ID
با ساختن این پروفایل شما دارای یک ID Number منحصر به فرد خواهید بود که می توانید درهمه حال توسط این ID به پروفایل خود دسترسی پیدا کنید و خروجی های مختلف از آن بگیرید. یکی از کاربردهای مفید این سرویس این است که حتی اگر شما به پایگاه Scopus دسترسی نداشته باشید یعنی نتوانید از امکانات جستجو و بازیابی پایگاه استفاده کنید می توانید از طریق ساختن پروفایل و وارد شدن به پروفایل خود از آخرین تعداد مقالات و H-index خود باخبر شوید با این تفاوت که در اینصورت لینک های روی اعداد نشان داده شده که می توانید با کلیک کردن اطلاعات بیشتر کسب کنید و مقالات را مشاهده نمایید دسترسی نخواهید داشت. حال به ساختن پروفایل در پایگاه Scopus بصورت تصویری می پردازیم:

1. ابتدا وارد پایگاه Scopus می شویم.
2. در مرحله بعد از منوی مربوط به جستجو، روی Author Search کلیک می کنیم. و اسم شخصی که می خواهیم پروفایل بسازیم را جستجو می کنیم.




3. درصورتی که از فرد موردنظر اسامی مختلفی موجود باشد از لیست فوق کنار موارد مشترک تیک می زنیم و گزینه Request to merge authors را کلیک می کنیم.


4. از این مرحله به بعد مراحل ساختن پروفایل شروع می شود. با تایید مرحله قبلی و زدن گزینه Start به مرحله دیگر وارد می شویم. (Start)
5. در این مرحله برای فرد موردنظر نام پروفایل انتخاب می کنیم که بهتر است مشهورترین و شناخته ترین نام از منوی موردنظر انتخاب گردد. و با کلیک روی Next به مرحله بعد وارد می شویم. (Select preferred name)
6. در گام سوم، Scopus تمامی انتشارات فرد را بازیابی می کند. (Review documents) در این مرحله فرد می تواند اگر نیازی بود انتشارات خود را ویرایش کند در غیر اینصورت با تایید این مرحله و با کلیک روی Next به مرحله بعد وارد می شویم. در شکل زیر تصویر ویرایش کردن پروفایل را نیز مشاهده می کنید. (Review profile)



7. در گام آخر با وارد کردن ایمیل معتبر و ترجیحا آکادمیک و درصورت نیاز اظهارنظری درمورد پروفایل خود مراحل ساخت پروفایل را به پایان می رسانیم. ((Submit changes
8. با زدن گزینه Submit وارد صفحه زیر می شویم که می گوید تیم ما درخواست شما را بطور اتوماتیک دریافت می کند و تیم پشتیبانی آنرا تایید می کند و بعد از آن یک ID به صاحب پروفایل می دهد و فرد می تواند بعد از این با وارد کردن این ID Number پروفایل خود را که حاوی اطلاعاتی راجع به تعداد مقالات بروز شده و شاخص H-index و غیره می باشد را مشاهده کند.











2) ResearcherID
این سرویس از محصولات شرکت Thamson Routers می باشد.
همانطور که در شکل زیر قابل مشاهده است در صفحه خانگی آن امکان ساختن پروفایل جدید (Join Now its Free)، جستجوی افراد دارای پروفایل (Search for Members)، گزینه Login که برای وارد شدن به پروفایل و ویرایش کردن آن گذاشته شده است و گزینه Interactive Map هست که در زیر توضیح داده می شوند.
برای جستجوی افراد دارای پروفایل کافیست از صفحه خانگی از منوی Search for Members داخل جعبه جستجو نام خانوادگی فرد را مورد جستجو قرار دهیم. بعداز وارد کردن نام خانوادگی وارد صفحه بعد می شویم که در واقع تایید کردن فرد مورد جستجو و یا انتخاب از بین چند گزینه برای رسیدن به فرد مورد نظر می باشد. البته جستجوی با امکانات ویژه نیز توسط گزینه More Option در زیر جعبه جستجو امکان پذیر می باشد. شکل زیر نمایی از جستجو را نشان می دهد.


با کلیک کردن بر روی نام فرد وارد صفحه ای می شویم که میتوانیم پروفایل فرد را ببینیم.
با کلیک بر روی گزینه Citation Metrics می توانیم تعداد مقالات، جمع تعداد استنادات و شاخص و ... فرد را نگاه کنیم.
همچنین با کلیک بر روی Collaboration Network و Citing Articles Network می توان نمودراهای شبکه مشارکتی مولفان با فرد موردنظر و نقشه کشورهای مشارکت کننده و اطلاعاتی راجع به موسسات و غیره بدست آورد.

گزینه بعدی مربوط به وارد شدن به پروفایل شخصی است که فرد می تواند آخرین تغییرات در پروفایل خود را مشاهده نماید و درصورت لزوم تغییرات لازم را انجام دهد.




و بالاخره گزینه آخر Join Now its Free است که در زیر صفحه ساخت یک پروفایل را نشان می دهد.






3) Google Scholar Citation Service
این سرویس جدیدترین و بهترین سرویس گوگل می باشد که به منظور مدیریت پروفایل پژوهشگران ایجاد شده است و با توجه به اینکه قوی ترین موتور جستجو خود گوگل می باشد بنابراین منبع اطلاعات بازیابی خودش می باشد که تقریبا تمام انتشارات و منتشرات شما را به معرض نمایش قرار می دهد. در قسمت های بعدی خواهیم گفت که از این سرویس می توان بهره های زیادی برد مثل خروجی گرفتن Endnote از انتشارات خود، خروجی اکسل و CVS و پرینت از رزومه و ... که خیلی از دوباره کاری و نوشتن و روزآمد کردن رزومه جلوگیری می کند. مراحل ساخت این سرویس در زیر می آید:
1. وارد سایت http://scholar.google.com/citations می شویم.

2. آدرس ایمیل جمیل و کلمه عبور خود را وارد می کنیم بدیهی است که این همان نام کاربری و کلمه عبوری است که برای استفاده از سرویس پست الکترونیکی استفاده می کنیم.
3. بعد از وارد شدن به فضای کاربری خود اقدام به ساختن پروفایل می کنیم.
در جعبه اول نام و نام خانوادگی در جدول دوم وابستگی سازمانی را به شکل صحیح وارد می کنیم در جعبه سوم حتما باید ایمیل آکادمیک وارد کنیم تا جمیل ما را به عنوان یک فرد دانشگاهی قبول کند بدیهی است آدرس پست الکترونیکی باید حاوی دامنه ac باشد. و در جعبه سوم حوزه های مورد علاقه خود را وارد می کنیم. این اطلاعات به گوگل کمک می کند تا از پایگاه داده خود هرچیزی را که مربوط به فرد مورد نظر باشد بازیابی کند و نمایش دهد.
در این صفحه تمام مقالات نمایش داده می شوند و از ما می خواهد که تمامی آن را اضافه کنیم یا به حالت نمایش دربیاید و احیانا ویرایش کنیم همچنین در این صفحه دوباره می توانیم براساس اسامی مختلف از فرد دوباره جستجو کنیم.
بعد از این مرحله از ما سوال می کند که آیا پروفایل شما را روزآمد کنم با کلیک روی Uptodate و انتخاب گزینه Go to my Profile وارد پروفایلتان می شوید.
شکل زیر مرحله نهایی ساخت پروفایل را نمایش می دهد.
همانطور که در تصویر قابل مشاهده است می توانیم تعداد کل استنادها و تعداد استنادها تا سالی مشخص، H-index و i10-index فرد را ببینیم. همچنین توسط نمودار سیر استنادات به انتشارات فرد در سالهای مختلف نشان داده شده است. در منوی سمت راست همکاران مشترکی که با صاحب پروفایل همکاری داشته اند به نمایش درآمده است که بصورت لینک می باشد و می توان انها را نیز جستجو کرد.
منبع:
اکبرنژاد، رضا(1392). آشنایی با معروف ترین سامانه های پروفایل پژوهشگران، گروه بحث الکترونیکی کتابداری و اطلاع رسانی مشهد.


 

پیوست ها

  • researcher-id-by-akbarnejad.pdf
    1.4 مگایابت · بازدیدها: 0

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
RESEARCHGATE و تحول در دنیای علوم - به کمک بیل گیتس

RESEARCHGATE و تحول در دنیای علوم - به کمک بیل گیتس

با اطمینان می توان گفت که داستان سایت ResearchGate یک داستان موفقیت است. این موفقیت به خاطر سرمایه گذاری 35 میلیون دلاری اخیر بیل گیتس در این سایت نیست بلکه دلایل مختص خودش را دارد. در این پست وبلاگ تراپیپر با این سایت بیشتر آشنا خواهیم شد.
ResearchGate در سال 2008 توسط Ijad Madisch، Sören Hofmayer و Horst Fickenscher تاسیس شده است و تاکنون در حدود 3 میلیون کاربر عضو این سایت شده اند. آنها می گویند که ایده ی اصلی این سایت اینگونه به وجود آمد که آنها خودشان به عنوان یک دانشمند نیازهایی داشتند و برای برطرف کردن این نیازها بوده است که این سایت را ایجاد کرده اند. آنها می گویند که در تحقیقات خود به مشکلاتی برخورد می کرده اند که دوست داشته اند که از محققان دیگری که این روند را رفته بودند یا اطلاعات داشتند سوال بپرسند و مشکل خود را حل کنند، بدانند که چه کسانی در موضوع کاری آنها کار می کنند و به این ترتیب بود که ResearchGate متولد شد.

شاخص RG
آنها به فکر این بودند که با ایده های انقلابی خود بتوانند نه تنها دنیای محققان بلکه دنیای علم را تحت تاثیر مثبت قرار دهند. به نظر می رسد که تفکری سازنده در این بین وجود دارد و آن این است که آن چیزی که در ژونال ها و مجلات منتشر می شوند به موفقیت های علمی می پردازند اما درصد بسیاری از این موفقیت ها در اثر شکست ها به وجود می آیند. این شکست های کوچک و بزرگ می توانند منبعی بسیار مناسب برای پیشرفت های علمی باشند و این زمینه در ResearchGate وجود دارد که محققان کوچکترین شکست های خود را نیز در سایت به اشتراک بگذارند.
قابل درک است که فرد علاقمند نباشد که شکست ها و ناکامی های خود را به اشتراک دیگران بگذارد، لذا آنها شاخص RG را معرفی کرده اند. این شاخص با آپلود کردن تحقیق جدید برای دانشمندان افزایش می یابد و این اصلا بستگی به این ندارد که این پژوهش موفق بوده است و نتایج مثبت داشته است و یا منفی بوده است و با شکست مواجه شده است. با علاقمند کردن جامعه برای مرور و بررسی کارهای یکدیگر این سایت می تواند در پیوند دادن بهتر علوم در شاخه های مختلف بسیار موثر واقع شود.
در مورد جرئیات این شاخص در آینده توضیحات بیشتری ارائه خواهیم کرد اما آیا این شاخص می تواند شرایطی را داشته باشد که با h-index جایگزین شود؟

بیل گیتس!
به گزارش سایت venturevillage.eu و دیگر سایت ها، اخیرا بیل گیتس بر روی این سایت 35 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است که این مسئله بسیار خبر ساز شده است و می تواند به عنوان یک محرک و کاتالیزر بسیار مناسب برای اهداف این سایت عمل نماید. چرا که بیل گیتس می تواند در شناساندن هر چه بیشتر این سرویس در شبکه های خود بسیار مفید باشد. باید دید!


برخی آن را برای جمع کردن انتشارات خود در یک محل استفاده می کنند
این سایت محل بسیار مناسبی برای آپلود کردن فایل های مقالاتی است شما منتشر می کنید و نتایج پژوهش های خود را می توانید به صورت یک فایل PDF در این سایت آپلود کرده و مطمئن باشید که جایش امن است، در دسترس بسیاری از محققان قرار می گیرد، در گوگل نشان داده می شود و دیگر پژوهشگران می توانند درباره ی آن با شما صحبت کنند! نویسنده ی این بلاگ نیز همین نظر را دارد.

 

Beat

متخصص محیط زیست
کاربر ممتاز
یک نکته ای درباب research gate وجود داره
اینکه آیا این سایت قانون حق مالکیت مقاله های چاپ شده رو زیر پا میذاره ؟
مقاله ای که در دیتا بیس ها قابل دسترس نیست از این طریق به راحتی قابل دانلود هست
و این تضاد اشکاری است !!!!!
وقتی مقاله ای چاپ می شود مالکیت و حق کپی مقاله در انحصار پابلیشر هست نه نویسنده !!!!!!
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
یک نکته ای درباب research gate وجود داره
اینکه آیا این سایت قانون حق مالکیت مقاله های چاپ شده رو زیر پا میذاره ؟
مقاله ای که در دیتا بیس ها قابل دسترس نیست از این طریق به راحتی قابل دانلود هست
و این تضاد اشکاری است !!!!!
وقتی مقاله ای چاپ می شود مالکیت و حق کپی مقاله در انحصار پابلیشر هست نه نویسنده !!!!!!
سلام
بله، دقیقا .. من هم به این مسئله فکر کرده بودم .. برای گرفتن مقاله از این سایت نیاز به اجازه نویسنده آن است ولی خب وقتی مقاله ای منتشر میشه مالکیت اون دیگه دست نویسنده نیست !!! واقعا مسئله عجیبیه !
 
آخرین ویرایش:

Beat

متخصص محیط زیست
کاربر ممتاز
به اعتقاد من این کار باعث میشه مجلات به سمت OPEN ACCESS برن
و این اصلا جالب نیست .........
 
بالا