[ راندو ] آموزش راندو با ایر براش

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
شاید تکنیک های ایر براش پیشرفته ترین شیوه سایه گاه یا کاربرد رنگ را ارائه می دهند.ایر براش برای ایجاد سایه کم رنگ،رنگدانه و آب را با هم مخلوط می کند.در این لحظه تغییر ارزش را پخش هوا و رنگدانه کنترل می کند تا تغییرات ارزش ثابتی به وجود آید.
راندو ایربراش به زمان و صبر نیاز دارد.تمام نواحی باید از قبل و حین انجام کار به دقت پوشیده شوند.اگر ایر براش به درستی مورد استفاده قرار گیرد ترسیمات بسیار واقع گرایانه ای خلق می کند.
تکنیک های معمولی ایربراش ارزش سایه گاه را بدون دورخط ایجاد می کنند،اما ترسیمات دور خط شده با لیربراش برای یادگیری بسیار آسان تر است.ویژگی خشک شدن سریع و ظاهر واقعی ایربراش ،آن را برای راندوهای مربوط به معماری بسیار مناسب می سازد.
به طور کلی 2 نوع ایربراش موجود است:یک کاره و دوکاره .
ایربراش نوع یک کاره یک شاسی دارد که با فشار آن رنگدانه و هوا هم زمان بیرون می ریزند.هرچه شاسی را بیشتر فشار دهید هوا و رنگدانه بیشتری آزاد می شود بنابراین ارزش تیره تری ایجاد می شود.ایربراش نوع دوکاره نیز شاسی دارد که با فشار آن فقط هوا منتشر می شود.در ایر براش دوکاره ،رنگدانه ها با کنارکشیدن شاسی بیرون می آیند.ایربراش دوکاره کیفیت بالاتری دارد و برای رسیدن به بهترین نتایج پیشنهاد می شود.منابع هوا به صورت هوای فشرده درون کپسول با یک متراکم کننده هوا مانند موتور یخچال تأمین می شود
.

ابزار تکنیک ایربراش
مجموعه ایربراش (باگر) شماره 100 ،(پاسچه وی ال)،(تایلر کندلر)،مدلA،مرکب ایربراش،آبرنگ یا گواش(دیزاینرز)؛کپسول هوا،مولد فشار،جعبه افشانه ساخت(ابرهارد فابر)،کاغذنگهدار،تیزبر با مارک (اکس-آکتو)،نوار.

گام به گام:راندو مکعب

1. با استفاده از مداد،مکعبی را اسکیس بزنید.اگر از کاغذ استفاده می کنید برای جلوگیری از تا خوردن کاغذ باید آن را شاسی کنید.
2. تعداد زیادی کاغذ نگهدار روی کل مکعب قرار دهید و با تیزبر به آرامی خطوطی را که در طول مکعب است ببرید.بعضی از اسکیس ها می تونند به طور مستقیم روی برگه کاغذنگهدار رسم شوند به طوری که هیچ خطی در ترسیم نهایی نشان داده نخواهد شد.
3. برداشتن برگه کاغذنگهدار را از قسمت های تیره تر شروع کنید و به آرامی ایربراش بزنید.
4. برگه کاغذنگهدار را از قسمت روشن بعدی بردارید و آن را با ناحیه اول دوباره افشانه کنید.
5. این فرآیند را آنقدر تکرار کنید تا روشن ترین ناحیه افشانه شود .اگر 4 ناحیه با ارزش متفاوت وجود دارد روشن ترین ناحیه یک لایه،در حالیکه تیره ترین ناحیه 4 لایه می گیرد.در این روند فقط از یک برگه کاغذ نگهدار استفاده نمی شود.از خطوط سفید ناخوشایندی که هنگام برش های متفاوت برگه کاغذنگهدار به وجود می آید اجتناب کنید.

تکنیک های سر قلم

  1. ارزش ها را یکدست و به آرامی به کار ببرید.هرچه ایر براش به سطح رسم نزدیک تر باشد،بعد از هر فشار هوا،ارزش های تیره تری بدست می آید.توصیه می شود این عمل را بعد از فاصله گرفتن از رسم شروع کنید و در فاصله دور کار کنید،مگر اینکه به جزئیات نیاز داشته باشید.
  2. برای رسیدن به ارزشی یکنواخت ،افشانه را به فاصله 8 تا 13 سانتی متر در دو طرف چپ و راست موضوع اعمال کنید.
  3. از کاغذنگهدار که به آسانی بریده و برداشته می شود استفاده کنید.کاغذنگهدارهای شفاف،دیدن سطح اصلی را برای شما میسر می کند.
  4. همیشه هنگام ماسکه کردن،مطمئن شوید که فضای کافی پوشیده شده است.سایه کم رنگی که از ایربراش پخش می شود،ممکن است ناخواسته به فضاهای اطراف کاغذنگهدار وارد شود،بنابراین برای مبتدی ها رنگ لعابی و گواش پیشنهاد می شود.
  5. ایربراش بعد از استفاده باید تمیز شود،این کار عمر آن را افزایش می دهد.
منبع:کتاب راندو،ترسیم و پرسپکتیو
نویسنده:میک دابلیو.لین ،آسلا

برگرفته از سایت:artmanir
 
بالا