[ راندو ] آموزش راندو با آب مرکب

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
قلم ومرکب در تکنیک های سیاه و سفید که حرفه ای ها انجام می دهند،بیشترین کاربرد را دارند.گستره ی روش ها ی کاربردی آنها از روان نویس تا قلم حرفه ای می باشد.این ابزارها ممکن است با روش های فنی یا دست آزاد استفاده شوند.مشخصه ی کدری و ماتی آنها باعث می شود تا برای چاپ و تکثیر سیاه و سفید ایده آل شوند.تکنیک های مرکب پاک نشدنی و برای ایجاد بافت و تغییرات ارزش نیازمند ترکیب خطوط سایه گاه می باشند.بدین منظور،از نقطه،خطوط افقی و عمودی،هاشور زنی متقاطع و الگوهای خاص استفاده می شود.
قلم و مرکب می توانند به آسانی با دیگر ابزار ترکیب می شوند و بیشتر اوقات به عنوان زیر کار برای افزودن رنگ می باشند.مدادرنگی،ماژیک،آبرنگ ،آکریلیک و ایربراش همگی می توانند به کار گرفته شوند.تغییرات ارزش که فقط با تکنیک های مرکب ارائه می شوند،معمولاّ واقعی نیستند و برای رسیدن به نتایج مطلوب به روش ترکیب ابزار نیازمندند.

جنس قلم و مرکب

مجموعه ی قلم راپید و گراف شارپ ساخت سنفورد.روان نویس ساخت فلایر،پایلوت،شیفر و لی پن .

گام به گام:

  1. برای رسم اسکیس پرسپکتیو روی کاغذ،از مداد استفاده کنید.
  2. جزئیات را اضافه کنید و ترکیب را تنظیم کنید.
  3. دور خط مورد نظر را روی کاغذ رسم با قلم و مرکب بکشید.
تکنیک های سرقلم
هنگام راندو کردن از باریکترین دور خط ممکن استفاده کنید.
ضخامت خطوط را برای متمایز کردن عمق رسم تغییر دهید.اشیای نزدیک ،خط ضخیم و اشیای دور،خط باریک دارند.
ترسیم صحیح نواحی سایه گاه و سایه در این تکنیک بسیار مهم است.
به طور کلی استفاده از خط فنی به کار سرعت می دهد و خط دست آزاد زمان بیشتری می گیرد زیرا بر روی خط فنی رسم شده کشیده می شود؛اما خط دست آزاد ظاهری خوشایند و راحت به ترسیم می بخشد.
از کاغذ پوستی مومی مصنوعی و سطوح پلی استری برای جلوگیری از حرکت قلم استفاده کنید.
سعی کنید به جای مرکب مشکی از رنگهای متنوعی استفاده کنید.مرکب قهوه ای تاثیر بصری خوشایند و نرمی ایجاد می کند.



منبع:کتاب راندو،ترسیم و پرسپکتیو
نویسنده:میک دابلیو.لین ،آسلا

برگرفته از سایت:architekt71
 
آخرین ویرایش:

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
تکنیک راندو با آب مرکب

تکنیک راندو با آب مرکب



روش راندو با آب مرکب که با قلم موی آبرنگ و مرکب سیاه ویا مرکب قهوه ای(سپیا)روشی گسترده وقابل استفاده در زمینه ی طراحی است.اصولا قلم مو یکی از ابزار و وسایل همه کاره طراحی است بدان معنی که هم میتواند مانند قلم آهنی خطوط ظریف و نازک ایجاد کنیدوهم مانند ذغال یا مداد کنته خطوط ضخیم بکشد ونیز قادر است به آسانی سطوح تاریک و روشن ونیم سایه های مختلف به وجود بیاورد.
طراحی با آب مرکب به چند طریق امکان پذیر است:

۱-ابتدا موضوع مورد نظررا روی کاغذ مخصوص آبرنگ با مداد کم رنگ طراحی کرده سپس با یک قلم موی نازک شماره ی ۰ ویا۰۰ و یا با قلم فلزی طرح مدادی را ترسیم میکنیم پس از ان که طرح مرکبی خشک شد با یک قلم موی بزرگ تر(اندازه ی قلم مو بستگی به اندازه ی طرح دارد)طرح را ارائه می نماییم .

۲:در این روش قبل از اینکه موضوع مورد نظر را طراحی کنیم ابتدا سایه ها را با آب مرکب ایجاد می کنیم در این روش قدرت تخیل و تصور نقش بسیار مهمی دارد زیرا باید قادر باشد قبل از ایجاد طرح سایه ها طرح اصلی را نمایش دهند.خطوط مرکبی به علت مرطوب بودن کاغذ حساسیت وصراحت خود را از دست می دهند و حالت های حسی ویژه ای را در اثر پخش شدن بر روی کاغذ القا می کنند.

۳:یکی دیگر از روشهای طراحی با آب مرکب طراحی بر سطح کاغذ نم دار است.ابتدا با یک قلم موی بزرگ و آب تمامی سطح کاغذ را مرطوب می کنیم سپس با یک قلم فلزی و یا قلم موی آبرنگ و یا هر وسیله طراحی مرکبی موضوع مورد نظر را بر سطح مزطوب کاغذ ترسیم میکنیم وسپس برای ایجاد سایه-روشن از خطوط هاشوری یک خطی سریع و لکه ها استفاده می نماییم.



منبع:sketchiran.com
 
بالا