راز سفید شدن مو کشف شد

canopus

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران

محققان انگليسي و آلماني موفق شدند: راز تغيير رنگ موها با بالا رفتن سن و سفيد يا خاكستري شدن آنها در سنين ميانسالي و پيري را فاش كنند.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، به گفته اين محققان؛ وجود راديكالهاي آزاد اكسيژن دليل خاكستري شدن رنگ موها است. اين پژوهشگران اميدوار هستند كه كشف جديد، آنها را به سمت ابداع روشهاي مفيد و كارآمد براي جلوگيري از سفيد شدن موها سوق دهد.

پروفسور هانيز دكر، محقق انستيتو بيوفيزيك در دانشگاه مانيز آلمان در اين باره خاطرنشان كرد: پيروكسيد هيدروژن منشا تغيير رنگ موها است.وي معتقد است: با افزايش سن ميزان اين ماده هم در پياز مو بيشتر مي‌شود و هم در نهايت از سنتز رنگدانه ملانين در تار مو جلوگيري مي‌كند.بر اساس اين گزارش، پيروكسيد هيدروژن يك ماده سفيد كننده بشمار مي‌آيد كه محصول بازمانده از فعل و انفعالات متابوليك در بدن است. اين ماده شيميايي در تمام بافتهاي بدن وجود دارد و مقدار آن بسيار اندك است.

محققان مي‌گويند: در حالت عادي آنزيمي در بدن ترشح مي‌شود كه پيروكسيد هيدروژن، با فرمول H2O2 را به آب و اكسيژن تجزيه مي‌كند اما با بالا رفتن سن از مقدار اين آنزيم كاسته مي‌شود و در اين وضعيت به تدريج بر مقدار پيروكسيد هيدروژن افزوده مي‌شود. پيروكسيد هيدروژن با اكسيده كردن يك اسيد آمينه به نام ميتونين به آنزيم تيروسيناز حمله مي‌كند. اين آنزيم سنتز شده و در نتيجه از مقدار آن كاسته مي‌شود. با كم شدن آنزيم از مقدار رنگدانه ملانين نيز كاسته مي‌شود. اين اكسيداسيون توسط پيروكسيد هيدروژن علاوه بر تخريب روند توليد ملانين روي ساير آنزيم‌هاي مورد نياز براي ترميم پروتئين‌هاي آسيب ديده نيز تاثير منفي مي‌گذارد و منجر به سفيد شدن موها مي‌شود.
 

Similar threads

بالا