راز رقابت مرگبار

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
محققان دریافته اند، جنین های کوسه از پدران مختلف در تلاش برای بدنیا آمدن، یکدیگر را در رحم مادر می خورند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در تحقیقات صورت گرفته در دهه 1980 میلادی و با کالبدشکافی کوسه Carchrias Taurus، جنین هایی در شکم جنین های دیگر مشاهده شد که نشان می داد جنین ها در ماه پنجم از بارداری، خواهر و برادر خود را در رحم مادر می خورند.
جفت گیری کوسه ماده با چندین کوسه نر و تلاش برای حفظ ژن های غالب تنها یک پدر، بعنوان اصلی ترین توضیح برای پدیده همخوارگی جنین های کوسه مطرح می شد.
محققان دانشگاه استونی بروک نیویورک با بررسی جنین کوسه در مراحل مختلف بارداری، به تازگی موفق به رمزگشایی از اسرار اقدام همخواری جنین کوسه Carchrias Taurus شدند.
در این مطالعه 15 کوسه ماده باردار مورد بررسی قرار گرفتند که 10 کوسه دارای دو جنین بودند و پنج کوسه دیگر در مراحل نخست بارداری بین پنج تا هفت جنین در رحم خود داشتند؛ سپس از آنالیز DNA برای تعیین صفات پدری استفاده شد.
تحقیقات نشان می دهد که در اواخر بارداری بیشتر جنین های باقی مانده متعلق به تنها یک پدر هستند؛ در حقیقت این رفتار بخشی از مبارزه برای دریافت صفات پدری محسوب می شود که در آن نوزادان از پدران مختلف برای بدنیا آمدن با یکدیگر رقابت می کنند.

یک کوسه بالغ حدود 2.5 متر طول داشته و پس از یک بارداری که یکسال بطول می انجامد، دو بچه کوسه بطول یک متر بدنیا می آیند.
«دمیان چپمن» زیست شناس دریایی دانشگاه استونی بروک و از نویسندگان این تحقیق تأکید می کند: پدیده هم خواری در جنین های کوسه یک استراتژی رقابتی برای حفظ صفات پدری است و در این شرایط جنین های بزرگتر تمایل بیشتری به بلعیدن جنین های بعدی از پدران مختلف دارند.
به گفته «پچمن»، این استراتژی به کوسه ها این امکان را می دهد که در مقایسه با سایر گونه های کوسه، فرزندان بزرگتری بدنیا بیاورند تا بتوانند در برابر شکارچیان مقاومت کنند.
نتایج این یافته در مجله Biology Letters منتشر شده است.
 

Similar threads

بالا