[رادیو] - عوامل رادیو

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار


تهیه کننده رادیو کیست؟ :
تهیه کننده عنوانی است که تعریف آن در رادیو - تلویزیون و سینما متفاوت است. وظیفه تهیه کننده در رادیو از همه سخت تر است . تهیه کننده در رادیو مسئول ساخت و تولید یک برنامه رادیویی می باشد.در حقیقت مسئولیت تمامی مراحل تولید یک برنامه با اوست ؛ اعم از ساختار و محتوا و پشتیبانی .تهیه کننده در تلویزیون مسئولیت محتوایی و پشتیبانی را به عهده دارد و هنرورزی ساختاری را به کارگردان می سپارد . در سینما فعالیت تهیه کننده فقط به پشتیبانی از تولید محدود شده است .


ویزگیهای یک تهیه کننده رادیویی :
1- داشتن روحیه اجتماعی و توانایی کار گروهی
2- دارا بودن اطلاعات عمومی وسیع
3- برخوداری از عناصر خلاقیت و ذوق هنری
4- سلیقه ها و ذوقهای جامعه مخاطبان خود را خوب بشناسد
5- آشنایی کامل با ادبیات فارسی ؛ انواع نظم و نثر و سبکهای ادبی
6- آشنایی با موسیقی اعم از موسیقی ایرانی - غربی - کلاسیک - محلی و ملل مختلف
7- آشنایی با کارکرد رسانه به خصوص ویزگیهای رادیو
8- آشنایی فنی با شیوه تولید یک برنامه
9- هر تهیه کننده باید از جامعه ای که برای آن برنامه می سازد ؛ بویژه هدفی که دنبال می کند شناخت کافی داشته باشد
10- هدفهای کلان و تبعی سازمان را که از اهداف کلی جامعه نشأت گرفته بخوبی بشناسد و اهداف خود را با آنها هم سوء منطبق سازد







سردبیر رادیو کیست ؟


در بعضی از شبکه های رادیویی بنا به ضرورت وظایف تهیه کننده را تقسیم کرده و مسئولیت محتوایی برنامه و نظارت کیفی آنرا به شخصی به نام " سردبیر " سپردند. این شیوه در بعضی از شبکه های سراسری کشورمان اجرا میشود و موافقین و مخالفین خود را دارد. موافقین میگویند در این شیوه ؛کار تهیه کننده کمتر شده و تهیه کننده فرصت بیشتری برای ابراز خلاقیت هنری در ارائه برنامه خواهد داشت ؛ اما مخالفین می گویند بین سردبیر و تهیه کننده معمولا هماهنگی لازم وجود ندارد و تهیه کننده ؛ سردبیر را بعنوان رقیب می پندارد و عمومأ تجربه مثبتی در این خصوص بدست نیامده است و اساسأ خلاقیت هنری را نمی توان به دو بخش محتوا و ساختار تجزیه کرد و این دو عنصر همواره در تعامل با یکدیگر می باشند.
لازم به ذکر است سردبیران فقط در شبکه های سراسری مشغول به کار هستند و در الگوی نیروی انسانی شبکه های استانی پستی به نام سردبیر وجود ندارد.








" نویسندگی در رادیو "
یکی از عوامل ذی نقش در تولید برنامه رادیویی نویسنده است. نویسنده فردی صاحب ذوق ؛ اهل اندیشه و مطالعه ؛ دارای ذهنی نسبتأ خلاق و برخودار از دانش زبانی و ادبی لازم در امر پیام رسانی و نیز دارای اطلاعات کافی در زمینه های مختلف که قادر است موضوعی را که در ذهن خود دارد یا از او خواسته می شود به نحوی موثر و جذاب و در عین حال روان و قابل فهم برای عموم مردم به شکل مطلوب و مناسب برای بیان شفاهی آماده کند.
مهارت نویندگی در هر رسانه ای بخصوص رادیو به سه شرط وابسته است . نخست داشتن استعداد و قابلیت ذاتی و علاقه بسیار به نویسندگی . دوم آموختن اصول و مبانی نگارش و قواعد دستور زبان فارسی و سوم کارورزی در فن نویسندگی ؛ یعنی بسیار نوشتن و بسیار خواندن .نویسندگی یا به عبارتی نگارش و تدارک متن برای هر برنامه رادیویی سه مرحله دارد : سفارش متن ؛ نگارش متن و ویرایش متن . در مرحله سفارش متن ؛ تهیه کننده برنامه که در واقع طراح برنامه و اجزای آن است ؛ مطالب مورد نیاز را که باید در برنامه خوانده یا اجرا شود به نویسنده سفارش میدهد . تهیه کننده در این مرحله به نویسنده می گوید چه مقدار مطلب لازم دارد ؛ مثلأ 5 عنوان متن 8 عنوان یا هر تعداد که لازم است .بعلاوه مشخص میکند که هر یک از این مطالب در چه موضوعی باید نوشته شود و حجم هر مطلب هم چقدر باید باشد ؛ مثلأ نصف صفحه ؛ یک صفحه ؛ 6 سطر ؛ یک سطر یا دو سطر و امثال اینها .تهیه کننده همچنین در سفارش خود به نویسنده می گوید که هر کدام از این متنها قرار است در چه جایی یا بخشهایی از برنامه خوانده شود. مثلأ در مقدمه یا ورود برنامه یا قبل و بعد از فلان آیتم ؛ قبل از گزارش ؛ بعد از نمایش یا قبل از گفتار کارشناس ؛ در ادامه چه آیتمی و قبل از چه گفتاری قرار است استفاده شود تا متن پیوند مناسبی با اجزای قبل و بعد از خودش در برنامه داشته باشد.همینطور تهیه کننده در سفارش خود به نویسنده باید این را مشخص کند که هر یک از متنها چگونه و در چه قالبی برای کار شدن مناسب هستند. مثلأ فلان متن توصیفی و روایی باشد یا تحلیلی ؛ در قالب دیالوگ و داستان کوتاه بیان شود یا جنبه شعری و ادبی داشته باشد. همچنین اینکه از منابعی انتخاب و بازنویسی شود یا از خود نویسنده باشد.در مرحله سفارش علاوه بر اینها تهیه کننده باید کیفیت و نحوه اجرای متن را هم به نویسنده بگوید و مشخص کند کدام گوینده یا گویندگان برنامه را اجرا میکنند. آیا متن ها برای اجرای دو نفره باید نوشته شود یا یک نفره ؟ چرا که نویسنده در رادیو باید متن خود را متناسب با ظرفیت و اختصاصات اجرای گوینده برنامه و در سطح توانایی های او بنویسد.


نويسنده بايد به ياد داشته باشد :
كه افكار و ملاحظات از قانون جاذبه تبعيت مي كنند؛يعني از درون كاسه سر آسانتر به روي كاغذ مي آيندتا از روي كاغذ به درون كاسه سر.
" شوپنهاور"


منبع:ferquence.blogfa.com

 

Similar threads

بالا