هنگامی که ایستگاه فرستنده رادیو به کار افتاد کار موسیقی رادیو را بعهده کمسیونی گذاشتندکه جزء تشکیلات سازمان پرورش افکار بود و پس از تشکیل اداره تبلیغات امور هنری موسیقی نیز به اداره موسیقی کشور سپرده شد و شامل چند قسمت بدین شرح بود: موسیقی ایرانی توسط هیئت نوازندگان و موسیقی اروپایی به وسیله ارکستری از استادان و هنرجویان هنرستان عالی موسیقی و غیر از این دو قسمت، بقیه ساعات پخش موسیقی با صفحه برگزار می شد.
اولین هیئت ارکستر عبارت بودند از نامی ترین نوازندگان آن زمان به شرح زیر: ابوالحسن صبا (رئیس ارکستر)، ابراهیم منصوری و مهدی خالدی (نوازنده ویلن )، مرتضی نی داود موسی معروفی و عبدالحسین شهنازی (تار) حبیب سماعی (سنتور)، مرتضی محجوبی و جواد معروفی (پیانو)، حسین تهرانی (ضرب).از شهریور 1320 به بعد، با تغییر سیاست های دولت در زمینه موسیقی، بر کناری غلامحسین مین باشیان از اداره موسیقی کشور و انتصاب علینقی وزیری به جای او، برنامه های موسیقی ایرانی نیز در رادیو رونق خاص گرفت. از آذر 1320 ارکستری به نام ارکستر نوین با شرکت تعدادی از هنرآموزان مدرسه عالی موسیقی تشکیل شد که رهبری آن را " استاد علینقی وزیری " بعهده داشت و اولین ارکستری بود که آهنگهای موسیقی ایرانی را با هارمونی اجرا می کرد. خواننده آن هم " عبدالعلی وزیری " بود.
این ارکستر آهنگهای بی آواز نیز اجرا می کرد. سه سال بعد با تشکیل ارکستر انجمن موسیقی ملی به سرپرستی روح الله خالقی(معاون اداره موسیقی کشور)، امور موسیقی رادیو برای مدتی در اختیار انجمن موسیقی ملی قرار گرفت. ارکستر انجمن قطعاتی از وزیری و خالقی و سایر موسیقی دان های مشهور را همراه تکنوازان معتبری چون صبا، سماعی و محجوبی و خوانندگانی همچون عبدالعلی وزیری بنان، ملکه برومند (حکمت شعار) برای مردم اجرا و پخش می کرد.
سخن پایانی:
استفاده بشر از موسیقی ، امری آسان و قابل دسترس بوده است ، چون ریتم و ملودی ، بعنوان دو رکن اساسی موسیقی ، در سرشت انسان وجود داشته و از طرفی آواگری ها و حرکات ریتمیک نیز نیازی به تکلم نداشته است.موسیقی زبان آرزوها ، انتظارها و عواطف بشری است و هر قوم و ملتی برحسب ویژگیهای عاطفی و فرهنگی خود ، موسیقی خاصی دارد. با درک موسیقی عواطف زیبا ، همدردی و تفاهم بیشتر قلبی میسر خواهد شد.
منبع:ferquence.blogfa.com