رابطه جنسی عامل ۳۹ درصد موارد ایدز

love.1982

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
رابطه جنسی عامل ۳۹ درصد موارد ایدز



صداقت گفت: همچنین در صورتی که زنان باردار مشکوک به ابتلا به ایدز هستند، در سه ماهه اول بارداری با مراجعه کردن به این مراکز می توانند از خدمات پیشگیری بهره مند شوند.




رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: 38.9 درصد از افراد مبتلا به ایدز در سال ۹۲ از طریق رابطه جنسی غیرایمن، به این ویروس مبتلا شده‌اند.

به گزارش فارس، عباس صداقت،با اشاره به اینکه بیماری ایدز در کشور ما مانند خیلی از کشورهای دیگر برای جوانان و نوجوانان تبدیل به یک تهدید شده است، گفت: در همه کشورهای دنیا یک یا دو گروه پرخطر بیشتر از سایر گروه ها در معرض ابتلا به ایدز هستند که در رأس آنها استفاده کنندگان از سرنگ مشترک و معتادان تزریقی، الگوی انتقال ایدز محسوب می شوند.

صداقت با بیان اینکه با این حال در دهه گذشته با اجرای برنامه های کاهش آسیب در جامعه، سرعت رشد شیوع ایدز در بین این گروه ها شیب کندی به خود گرفته است، افزود: با این حال استفاده کنندگان از سرنگ مشترک همسرانی داشتند که با قرار گرفتن در معرض روابط جنسی پرخطر ناشی از اعتیاد، منجر به انتقال ایدز می شدند.

به گفته رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت در سال 92، حدود 28 هزار مورد ابتلا به ایدز ثبت شد که تقریباً 38.9 درصد از این تعداد از طریق رابطه جنسی غیرایمن، به ایدز مبتلا شده بودند.

صداقت با بیان اینکه علاوه بر این در سالهای اخیر با شیوع مصرف مواد روانگردان و محرک ها، رو به رو شده ایم، ادامه داد: در مورد مصرف این مواد با یک باور غلط رو به رو هستیم به طوری که مصرف کنندگان معتقدند این مواد علاوه بر ارزان بودن، اعتیاد آور تلقی نمی شوند.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه مصرف این مواد در سالهای اخیر در بین زنان، جوانان و نوجوانان بیش از حد افزایش یافته است، گفت: مصرف کنندگان بیشتر به خاطر کاهش وزن، تناسب اندام، افزایش تمرکز و اعتماد به نفس به مصرف محرک ها و روانگردان ها رو می آورند در حالی که این گونه مواد شدیداً فرد را در معرض روابط جنسی همراه با بی بند و باری و خارج از عرف جامعه قرار می دهد و این خود عامل مهم انتقال بیماری ایدز در جامعه است.

صداقت با بیان اینکه هم اکنون ابتلا به ایدز در بین زنان سرعت بیشتری از گذشته به خود گرفته است، توضیح داد: یک سوم موارد ثبت شده به این بیماری در سال 92، زنان بوده‌اند و این مساله زمانی اهمیت ویژه پیدا می کند که زنان مبتلا به ایدز اگر باردار شوند، می توانند به آلوده شدن نوزادان منجر شده و بار سنگینی را به اقتصاد سلامت تحمیل کنند.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت همچنین خاطرنشان کرد: تمام سازمان ها و ارگان های مرتبط با سلامت باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند و آگاه سازی افراد جامعه نسبت به خطر شیوع ایدز را در دستور کار خود قرار دهند.

صداقت تأکید کرد: رسانه‌ها و خبرگزاری ها، برنامه سازان، داستان نویسان و شبکه های اجتماعی در کنار تک تک افراد جامعه موظف به اطلاع رسانی در این خصوص هستند.

وی همچنین اذعان کرد: انتظار داریم آموزش و پرورش جدی تر از گذشته نوجوانان و خانواده ها را از طریق برگزاری جلسات اولیا و مربیان نسبت به خطرات شیوع ایدز آگاه کند ضمن این که تشکل های غیر دولتی نیز در این زمینه نقش برجسته دارند.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با بیان اینکه در این راستا وزارت بهداشت در حال انجام ماموریت هایش است، ادامه داد: در حال حاضر 30 مرکز مشاوره ویژه زنان آسیب پذیر در حال فعالیت هستند. این مراکز در مناطقی راه اندازی شده‌اند که گروه هدف آنها زنان در معرض خطر است و کلیه خدماتشان به طور رایگان ارائه می‌شود.

صداقت افزود: همچنین برنامه‌های پیشگیری از انتقال ویروس ایدز از مادر به نوزاد نیز از اقدامات دیگر وزارت بهداشت است. به طوری که اگر مادر مبتلا به ایدز به موقع مراجعه کرده و تحت درمانهای پیشگیری قرار گیرد و بعد از زایمان درمان های پیشگیرانه را دنبال کند، تا 90 درصد نوزاد را از ابتلا به ایدز مصون داشته است.

وی با تأکید بر اینکه تمام این خدمات نیز در کنار خدمات مراکز مشاوره به طور رایگان ارائه می شود، اظهار کرد: توصیه بر این است که اگر فردی مبتلا به ایدز بود یا اینکه همسرش این بیماری را داشت، پیش از اقدام به بارداری به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری مراجعه کند و بعد از انجام مشاوره باردار شود.

صداقت گفت: همچنین در صورتی که زنان باردار مشکوک به ابتلا به ایدز هستند، در سه ماهه اول بارداری با مراجعه کردن به این مراکز می توانند از خدمات پیشگیری بهره مند شوند.



منبع: فارس



کلمات کليدی: رابطه جنسی،ایدز
 

Similar threads

بالا