رابطه بانکداری نوین و تکنولوژی چگونه است؟

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
فناوری های نوین در حال حاضر در بانکداری نوین جایگاه ویژه و غیر قابل انکاری دارد. نظام بانکداری چه در عرصه جهانی و چه درعرصه داخلی با 30 سال گذشته خود قابل قیاس نیست.
این تحولات به قدری سریع و بنیادی بود که برخی ها از جمع شدن شعب فیزیکی بانک ها و از بین رفتن اسکناس وسکه فیزیکی و رونق پول الکترونیک در چند سال آتی سخن به میان می آورند اگر چه جهان بدون شعب بانک و اسکناس دور از ذهن است اما بانک ها به وضوح در یافته اند که اگر از تکنولوژی به بهره باشند محکوم به زوال و نابودی اند.

نسلی که پرداخت و مبادلات، خرید و فروش، مکالمه و ارتباط و حتی ابراز احساساتش اینترنتی شده و حتی بعضا نسلی را پیش رو داریم که میزان مصرف اینترنتش از مصرف بنزین اتومبیلش پیشی گرفته در آینده نچندان دور صنایع و افرادی که از تکنولوژی بی بهره باشند را به انزوا خواهد کشید.
چند سالی است که بانک های کشور به خوبی متوجه اهمیت این امر شده اند و می توان ادعا کرد نظام بانکداری ایران
پیشگام تشویق عموم مردم به استفاده از خدمات الکترونیک و تشویق توسعه فرایند شهروندی الکترونیک است اما حقیقت این است انقدر که به استفاده از تکنولوژی تشویق کرده ایم زیرساخت ها و فرهنگ سازی مورد اقبال بانک ها قرار نگرفته است.
سیستم بانکداری موبایلی و برنامه ها و نرم افزار های موبایل بانکینگ بانک ها با وجود طراحی در همه گوشی ها به یک اندازه قابل استفاده نیست و به جز چند بانک عملا مشکلات عمده ای دارند.
از همه بدتر کوتاهی بانک ها در آموزش نکات امنیتی و ایمنی است که برای مشتریان کم اطلاع و بانک هزینه های جبران ناپذیری داشته و کار پلیس فتا و پرونده های مفتوح آن را به شدت دشوار نموده است.
در ایران نیز در سال‌های اخیر اکثر بانک‌ها و موسسات مالی با استفاده از این فناوری توانسته‌اند نگرش و تجهیز دو حوزه درون سازمانی (ساختار و نیروی انسانی) و برون‌سازمانی (مشتری) را تحت تاثیر قرار دهند و دستخوش تغییر کنند. در حال حاضر بانک‌ها و موسسات با سرعت در خلق و اجرای خدمات نوین؛ گوی سبقت را از یکدیگر می‌ربایند و سعی می‌کنند مشتری‌مداری را به معنای واقعی کلمه اجرایی کنند.
با وجود این نمی‌توان ادعا کرد که دستگاه خودپرداز، بانکداری اینترنتی، بانکداری همراه و... از مزیت‌های رقابتی هستند، زیرا این ابزارها در اختیار اکثر بانک‌ها و موسسات قرار دارد. از این‌رو آنچه باعث مزیت رقابتی سازمان‌ها می‌شود عبارت است از سرعت در ارایه خدمات، هزینه پایین خدمات ارایه شده، تحویل به موقع خدمات به مشتری، کیفیت خدمات ارایه شده.
در حوزه درون سازمانی نیز هر سازمانی که بتواند حداکثر استفاده را از فناوری ایجاد شده بکند در واقع توانسته از دیگر رقبا در این عرصه پیشی بگیرد، از این‌رو روش به کارگیری و نحوه استفاده از این ابزارها به همراه آموزش صحیح و رعایت نکات امنیتی را می‌توان یک زیرساخت برای ایجاد مزیت رقابتی آن سازمان دانست.
دراین عرصه رقابتی بانک هایی موفق خواهند بود که نقاط ضعف و کاستی ها را با هوشمندی پیدا کنند و از آنها نهایت استفاده را ببرند.
به این مفهوم که هر بانکی نیاز های معطل مانده و کمتر مورد توجه قرار گرفته مردم و مشتریانش را فراهم کند قطعا با اقبال و توجه بیشتری مواجه خواهد بود.
 

Similar threads

بالا