[ دیوار چینی ] نکات اجرایی > دیوار باربر > پرسش و پاسخ

ebrahim110

عضو جدید
آماده‌سازي بستر پي
قبل از شروع عمليات، بايد گياهان و خاكهاي نباتي از محل كار برداشته شود و محل ديوارچيني از وجود هر نوع گياه و ريشه‌هاي عمقي پاكسازي شود. پس از اين مرحله پيمانكار بايد بر اساس نقشه‌هاي اجرايي و دستورالعملهاي دستگاه نظارت نسبت به پياده كردن محل ديوارها اقدام نمايد. بهترين و مناسب‌ترين شالوده براي ديوار آجري شالوده نواري مي‌باشد. عمق شالوده بستگي به ظرفيت باربري خاك، سطح آب زيرزميني زير شالوده و بالاخره آثار جوي نظير نفوذ آبهاي سطح‌الارضي و عمق نفوذ يخبندان دارد. پيمانكار موظف است بر اساس نقشه‌هاي اجرايي و همزمان با انجام عمليات خاكي نسبت به آماده سازي بستر پي و پي‌ريزي اقدام نمايد.
ديوارچيني
رعايت نكات زير در ديوارچيني آجري الزامي است:
الف: ديوارچيني بايد كاملاً قائم و شاقولي بوده، امتداد رجها كاملاً افقي باشد و بندهاي قائم يك رج در ميان دقيقاً در مقابل هم قرار گرفته و شاقولي باشند. ضخامت بند آجرها بايد طبق نقشه‌هاي اجرايي باشد. ضخامت اين بندها، نبايد كمتر از 10 ميليمتر و بيشتر از 12 ميليمتر باشد. آجرچيني بايد با رعايت اصول صورت پذيرد، به نحوي كه قفل و بست كامل بين آجرها ايجاد شود. براي تزئين آجرچيني بايد مطابق نقشه‌هاي اجرايي عمل شود.
ب: قبل از اجراي آجرچيني و با توجه به شرايط آب و هوايي و دستورات دستگاه نظارت، آجرها بايستي به مدت 60 دقيقه در آب خيسانده( زنجاب) و بلافاصله به كار برده شوند. ريختن آب بر روي آجر مجاز نمي‌باشد.
پ: مشخصات آجر و نوع ملات مصرفي بايد بر اساس فصل مصالح، نقشه‌هاي اجرايي، مشخصات فني خصوصي و ساير دستورات دستگاه نظارت باشد. در صورت نبود اين مشخصات رعايت نكات زير الزامي است.
1- ديوارهاي داخلي باربر
ديوارچيني بايد با آجر مرغوب (بر اساس مندرجات فصل مصالح) و ملات ماسه سيمان (6 : 1) يا ملات باتارد (8 : 2: 1) صورت گيرد. حداقل ضخامت اين ديوارها، 20 سانتيمتر مي‌باشد.
2- ديوارهاي داخلي غير باربر (تيغه‌اي)
بسته به ضخامت تيغه و شرايط كار بايد به شرح زير عمل شود:
ـ تيغه 6 سانتيمتري با آجر معمولي يا سفالي مجوف با ملات گچ و خاك
ـ تيغه 10 سانتيمتري با آجر معمولي يا سفالي مجوف با ملات گچ و خاك يا باتارد 8 : 2 : 1 يا ملات ماسه سيمان 6 : 1
ـ تيغه 20 سانتيمتري با آجر معمولي يا سفالي مجوف با ملات ماسه آهك 3 : 1، باتارد 8 :2 : 1، يا ماسه سيمان 6 : 1
3- كرسي‌چيني
عرض كرسي‌چيني بايد حداقل نيم آجر از ديوار بالاي آن بيشتر اختيار شود و محور كرسي‌چيني حتي‌الامكان بر محور ديوار منطبق باشد. نقش عمده كرسي‌چيني، تأمين سطح اتكاي بيشتر براي ديوار و تأمين ارتفاع تا رقوم كفسازي مي‌باشد. به دليل تماس مستقيم و دائم كرسي‌چيني با رطوبت، آجرهاي به كار رفته در كرسي‌چيني، بايد از ميان آجرهاي مقاوم با ميزان كم جذب آب انتخاب شوند.
ت: انتخاب نوع ملات در مقاومت آجركاري نقش بسيار مهمي خواهد داشت. به كار بردن ملات با عيار زياد لزوماً نقش كليدي در افزايش مقاومت آجركاري ندارد، مثلاً چنانچه به جاي ملات ماسه سيمان (3: 1) از ملات باتارد (6: 1: 1) استفاده شود، گرچه مقاومت ملات (40%) كاهش مي‌يابد، ولي مقاومت آجركاري تنها حدود 4% كاهش خواهد يافت. بنابراين مي‌توان گفت به ازاي هر مقاومت از آجر مصرفي يك ملات با مقاومت خاص، بهترين مقاومت آجركاري را به دست مي‌دهد. لذا نوع ملات مصرفي و آجر، بايد در نقشه‌ها و مشخصات فني خصوصي ذكر شود.
ث: به منظور تأمين حداكثر مقاومت و قفل و بست كامل، نحوه چيدن آجر، بايد طبق نقشه‌هاي اجرايي و دستورالعملهاي دستگاه نظارت باشد. چيدن صحيح و ايجاد قفل و بست كامل، باعث جلوگيري از نشستهاي نامتجانس ديوارچيني و شكستهاي احتمالي آن در برابر بارهاي نقطه‌اي (متمركز) خواهد بود، به ويژه در كنجها و محل اتصال ديوارهاي متقاطع، تأمين قفل و بست كامل از اصول اوليه پايداري ديوارچيني مي‌باشد، ديوارچيني بايد به صورت يكنواخت در ارتفاع صورت گيرد و نبايد اختلاف ارتفاع ديوارچيني در يك قسمت ساختمان نسبت به قسمتهاي ديگر از يك متر تجاوز نمايد. در مورد ديوارهاي متقاطع، بايد به منظور تأمين قفل و بست و پيوند كامل، يك رج در ميان از قطعات اتصال يا لابند استفاده شود.
ج: علاوه بر نوع آجر و ملات مصرفي كه نقش عمده در بالا بردن مقاومت آجركاري دارد، ضريب لاغري (Slenderness Ratio) و نحوه گيرداري ديوار با ستون آجري اثر مستقيم در مقاومت و عملكرد ديوار يا ستون آجري خواهد داشت. ضريب لاغري يك ستون يا ديوار عبارتست از نسبت ارتفاع به عرض مقطع ستون يا ضخامت ديوار. در حالت كلي ضريب لاغري ديوارهاي آجري باربر با ملات سيمان، نبايد از 18 بيشتر اختيار شود، در صورت استفاده از ملات ماسه آهك ضريب لاغري، نبايد از 12 تجاوز نمايد.
چ: در مواردي كه ديوارچيني در مجاورت ستونهاي فلزي يا بتني قرار گيرد و در اين نقاط درز پيش‌بيني نشده باشد، بايد نحوه اتصال ستون به ديوار مطابق نقشه‌هاي اجرايي باشد، در صورتي كه اين جزئيات در نقشه‌ها نيامده باشد، بايد به شرح زير عمل شود:
1- اتصال ديوار با ستون فلزي
در هر متر ارتفاع، يك قطعه اتصال جوش شده به ستون فلزي بايد در داخل ملات ديوارچيني قرار گيرد. قطعه اتصال به صورت T با ميلگردي به قطر حداقل 8 ميليمتر به اندازه 350×150 ميليمتر كه بعد 150 ميليمتري آن به ستون جوش داده مي‌شود.
2- اتصال ديوار با ستون بتني
در هر متر ارتفاع، 2 عدد شاخك U شكل به ابعاد 80×250×250 از ميلگرد به قطر 10 ميليمتر به صفحه‌اي به ابعاد 6×100×100 ميليمتر جوش داده مي‌شود، اين صفحات با شاخكهاي مناسب هنگام بتن‌ريزي در داخل ستون بتني كارگذاري شده‌اند. شاخكهاي U شكل در داخل ديوار آجري و درون ملات بين آجرها قرار داده خواهند شد.
ح: سوراخها و محلهاي باز براي كارگذاري چهارچوبها، درها، پنجره‌ها، مجراهاي تهويه، عبور لوله‌ها و كابلهاي توكار و نظاير آن، بايد قبلاً بر اساس نقشه‌هاي اجرايي كاملاً مشخص و هنگام آجرچيني تعبيه گردند تا نيازي به كندن و تخريب ديوارها به منظور تأمين فضاهاي باز وجود نداشته باشد، در موارد استثنائي بايد اين عمل با تأييد دستگاه نظارت صورت پذيرد. چهارچوبها بايد حتي‌الامكان همزمان با آجرچيني نصب شوند و به هنگام ريختن دوغاب در پشت پروفيل چهارچوبهاي فلزي بايد با قرار دادن وادارهاي چوبي آنها را كاملاً مهار نمود تا در اثر فشار دوغاب‌ريزي خم نشده و در جهت طولي نيز تاب برندارد.
خ: نعل درگاهها بايد بر اساس جزئيات مندرج در نقشه‌هاي اجرايي و با طول گيرداري كامل ساخته شوند. چنانچه نعل درگاه با يك تيرآهن ساخته مي‌شود، طول گيرداري نبايد از 25 سانتيمتر كمتر باشد. براي نصب اين قبيل نعل درگاهها توصيه مي‌شود از زيرسري بتني يا صفحه‌هاي فولادي استفاده شود. در صورتي كه عرض ديوار از نيم آجر بيشتر باشد، نعل درگاه از دو تيرآهن موازي ساخته مي‌شود كه در هر 50 سانتيمتر به وسيله دو عدد ميل مهار در بالا و پايين به يكديگر بسته مي‌شوند.
د: آجركاري در درجه حرارت كمتر از 5 درجه سانتيگراد مجاز نيست، در شرايط آب و هوايي سرد ديوارهاي تازه چيده شده، بايد با پوشاندن و گرم كردن محافظت شوند، در شرايط متعارف آجركاري با ملات ماسه سيمان يا ملات باتارد بايد حداقل 3 روز مرطوب نگه داشته شود و از خشك شدن آن جلوگيري به عمل آيد.
ذ: براي تأمين ايمني ساختمان در مقابل زلزله رعايت مندرجات ”آيين‌نامه طرح ساختمانها در برابرزلزله “ (استاندارد شماره 2800) الزامي است. ساختمانهاي آجري در نقاط‌ زلزله خيز بايد به شرح زير كلاف‌بندي شوند:
1- كلاف افقي
1-1 كلاف افقي در تراز پي
اين كلاف از بتن آرمه بوده و نبايد عرض آن از عرض ديوار يا 25 سانتيمتر و ارتفاع آن از عرض ديوار يا 25 سانتيمتر كمتر باشد. ميلگردهاي اصلي حداقل براي عرض كمتر از 35 سانتيمتر و براي عرض بيشتر از 35 سانتيمتر مي‌باشد، به طوري كه فاصله ميلگردها از 25 سانتيمتر بيشتر نشود. تنگها از ميلگرد و فاصله آنها برابر ارتفاع كلاف يا 20 سانتيمتر هر كدام كه كوچكتر است، مي‌باشد.
1-2 كلاف افقي در تراز سقف
اين كلاف از بتن‌آرمه بوده و عرض آن برابر عرض ديوار و حداقل 20 سانتيمتر مي‌باشد. در مورد ديوار خارجي و به منظور نماسازي مي‌توان عرض كلاف را 12 سانتيمتر از عرض ديوار كمتر اختيار نمود. مي‌توان ارتفاع كلاف روي ديوارهاي باربر را تا 20 سانتيمتر و روي ديوارهاي غير باربر را تا 12 سانتيمتر تقليل داد. ميزان ميلگرد در اين نوع كلافها عيناً مشابه كلافهاي افقي در تراز پي خواهد بود.
2- كلاف قائم
در تمامي ساختمانهاي آجري دو طبقه يا ساختمانهاي يك طبقه با اهميت زياد (به آيين‌نامه زلزله مراجعه شود) اجراي كلاف قائم الزامي است. كلافهاي قائم ممكن است از بتن‌آرمه با حداقل بعد 20 سانتيمتر، تيرآهن نمره 10 يا معادل آن در داخل ديوار، گوشه‌ها و تقاطع ديوارها با فاصله حداكثر محور تا محور 5 متر تعبيه شوند. در مورد كلافهاي قائم بتن‌آرمه حداقل ميلگرد مي‌باشد. ميلگردهاي طولي بايد با تنگهايي به قطر حداقل 6 ميليمتر به يكديگر بسته شوند. حداكثر فاصله تنگها از يكديگر 20 سانتيمتر است. كلافهاي قائم بايد به نحو مطمئن به كلافهاي افقي متصل شوند تا سيستم به صورت يكپارچه عمل نمايد.
ديوارچيني دوجداره
ديوارهاي دوجداره با آجر، بايد دقيقاً بر اساس نقشه‌هاي اجرايي، دستورات دستگاه نظارت و مشخصات تعيين شده، مطابق رقوم و ترازهاي موردنظر ساخته شوند. علاوه بر رعايت ضوابط و اصول مندرج در اين فصل رعايت موارد زير الزامي است.
الف: ديوارهاي داخلي و خارجي بايد به شكل كاملاً مطمئني به وسيله بستهاي گالوانيزه يا ميلگرد ضدزنگ به قطر حداقل 8 ميليمتر، در فواصلي كه در جهت افقي از 60 سانتيمتر و در جهت قائم از 50 سانتيمتر تجاوز نكند، به يكديگر متصل شوند. تعداد اين بستها نبايد در هر مترمربع از 4 عدد كمتر باشد، به علاوه در محل بازشوها و كنجها، بايد مهاريهاي اضافي پيش‌بيني شود و در هر 30 سانتيمتر ارتفاع، بايد يك بست دو سمت ديوار را در مجاورت بازشوها به يكديگر مرتبط نمايد.
ب: ضخامت هر ديوار نبايد از 10 سانتيمتر و ضخامت كل ديوار دوجداره از 25 سانتيمتر كمتر باشد. ضخامت فضاي خالي بين دو جدار، نبايد از 5 سانتيمتر كمتر و از 5/7 سانتيمتر بيشتر باشد. در شرايط خاص مي‌توان ضخامت ديوار داخلي را تا 5/7 سانتيمتر كاهش داد، در اين حالت بايد بار سقف تنها توسط ديوار خارجي تحمل شود و ملات مصرفي، نبايد ضعيف‌تر از ملات باتارد 1:2:9باشد
 

alirtah

عضو جدید
[ دیوار چینی ] نکات اجرایی > دیوار باربر > پرسش و پاسخ

سلام بچه ها
ما در حال اجرای یک دیوار آجری 35 سانتی دور یک سایت هستیم. اطراف سایت کاملا باز و باد نسبتا شدیدی هم تفریبا همیشه می وزه. ( کار عام المنفعه در یک روستا ! ) و طول دیوار 200 متر.
مشخصات کاری که تا الان انجام شده :
پی شفته آهک 50 عرض و 60 ارتفاع
کرسی چینی به عرض 35 و ارتفاع 30
سوال:
به نظر می رسه نیرو حاصل از باد به دیوار آسیب وارد کنه. چه جوری میتونیم دیوار رو تقویت کنیم؟ ( با توجه به مشخصات کاری که تا الان انجام شده )
هزینه مهمه !
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام بچه ها
ما در حال اجرای یک دیوار آجری 35 سانتی دور یک سایت هستیم. اطراف سایت کاملا باز و باد نسبتا شدیدی هم تفریبا همیشه می وزه. ( کار عام المنفعه در یک روستا ! ) و طول دیوار 200 متر.
مشخصات کاری که تا الان انجام شده :
پی شفته آهک 50 عرض و 60 ارتفاع
کرسی چینی به عرض 35 و ارتفاع 30
سوال:
به نظر می رسه نیرو حاصل از باد به دیوار آسیب وارد کنه. چه جوری میتونیم دیوار رو تقویت کنیم؟ ( با توجه به مشخصات کاری که تا الان انجام شده )
هزینه مهمه !


سلام . خوب محل پروژه خیلی مهمه ، توی آیین نامه بارگذاری رو اگر شما نگاه کنی ، بیشترین فشار بادی که در نظر گرفته شده برای سرعت مبنای 130 کیلومتر بر ساعت هستش مال مناطقی مثل کرمان ، منجیل و اون حول و حوش . برای این مبنای باد نیروی 84.5 کیلوگرم بر متر مربع در نظر گرفته شده که حادترین شرایط هستش ، حالا شما اگر میخوای خیلی مته به خشخاش بگذاری که باید بشینی محاسبه کنی مقدار میلگرد برای دیوار محاسبه کنی ، اگر نمیخوای مته به خشخاش بذاری و همینطوری دیوارت و سرپا نگهداری داری و اینا یک مقداری شبکه میلگرد برای دیوارت تعبیه کن . فقط انقدر که اگه خراب شد رو سر کسی نریزه :)
 

alirtah

عضو جدید
ممنون!
پروژه در اطراف بسطام - شاهرود-سمنان است!

الان پی اجرا شده - دیوار احتیاج به کلاف شدن با پی نداره که ؟ چون نمی تونیم دیگه !.....

اجرای ستون فایده داره؟ چه فاصله ای ؟

اتصال دیوار به پی و کرسی رو چه جور تقویت کنیم؟
 

esmael

عضو جدید
شما میتوانید از هر فاصله 6 متری شناژی اجرا کنید
البته مجبور خواهید بود که محل زیر شناژ را تخریب کنید
 

masoodazizi

عضو جدید
سلام
با توجه به مواردی که جنابعالی ذکر کردید و با توجه به شرایط پی دیوار که امکان اجرای شناژ عمودی میسر نیست بهترین راه حل اجرای لغاز برای دیوار مورد نظر است به این صورت که شما در فواصل مساوی با توجه به نیروی باد عرض دیوار را افزایش میدهید یا به عبارت دیگه اجرای ستونهایی از جنس خود دیوار به طوریکه کاملابا دیوار مورد نظر چفت شده باشد .البته بهتر بود سوال خود را دقیقتر بیان مکردید مثلا ارتفاع دیوار و جنس مصالح و ملات مورد استفاده و... رو هم میگفتید
(اجرای لغازهای شما میتونه به فواصل 2 تا 3 متر باشه)
 

salman hatami

کاربر فعال
سلام
با توجه به مواردی که جنابعالی ذکر کردید و با توجه به شرایط پی دیوار که امکان اجرای شناژ عمودی میسر نیست بهترین راه حل اجرای لغاز برای دیوار مورد نظر است به این صورت که شما در فواصل مساوی با توجه به نیروی باد عرض دیوار را افزایش میدهید یا به عبارت دیگه اجرای ستونهایی از جنس خود دیوار به طوریکه کاملابا دیوار مورد نظر چفت شده باشد .البته بهتر بود سوال خود را دقیقتر بیان مکردید مثلا ارتفاع دیوار و جنس مصالح و ملات مورد استفاده و... رو هم میگفتید
(اجرای لغازهای شما میتونه به فواصل 2 تا 3 متر باشه)


سلام
آقای عزیزی کامل توضیح دادن ، در تکمیل توضیحات ایشون ، در دیوار میشه از قطعات فولادی ستون مانند (البته کارکرد اونها برای تحمل بار محوری نیست برای همین ستون نیستن) به نام wall post استفاده کرد . محل قرار گرفتن wall post ها بسته به میزان باد منطقه و ارتفاع دیوار متغیر است . در بدنه این wall post ها باید از میلگرد 12 به طول 60 سانتیمتر و در فواصل 60 سانتیمتری استفاده کرد طوری که کاملاً در دیوار جانبی مهار بشه (نقل از آیین نامه 2800)
برای کف ستون این wall post ها بایستی بولت ها رو در شفته آهک گفته شده فرو کرد . برای یکپارچه شدن و درگیری کامل بولت ها از چسب های مخصوصی میشه استفاده کرد (البته برای شفته آهکش خیلی کمه و سخت پیدها میشه) ولی راه بهتر استفاده از رول بولت است.
با همه این توضیحات ، به نظر من ، اصولی ترین کار استفاده از دیوار با مصالح بنایی و شناژ قایم مطابق آیین نامه است . البته همه این صحبت ها بدون در نظر گرفتن بحث مالی پروژه است .
حاتمی
 

masoodazizi

عضو جدید
سوال

سوال

سلام دوستان
به نظر شما نقش سازه ايي ديوارهاي جدا كننده چيست؟

يعني اگه جاي اين ديوارها در سازه تغيير كنه چي ميشه ؟

لطفآ فني و با ذكر دليل و استدلالهاي مهندسي جواب بدين !;)
 

GREEN HILL

عضو جدید
هیچ نقشی در رابطه با سازه ی ساختمان نداره: چون شما نمی توانید که از دیوار Partition به جای دیوار باربر استفاده کنید
 

masoodazizi

عضو جدید
سوال

سوال

سلام
به نظر شما نقش سازهاي ديوارهاي جداكننده چيه ؟ (نقش سازهاي نه معماري)
منظورم اينه كه اگه بخوايم جاي اين نوع ديوارها رو عوض كنيم چه مشكلي پيش مياد؟:confused:
 

mohsen victor

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
به نظر شما نقش سازهاي ديوارهاي جداكننده چيه ؟ (نقش سازهاي نه معماري)
منظورم اينه كه اگه بخوايم جاي اين نوع ديوارها رو عوض كنيم چه مشكلي پيش مياد؟:confused:

اگه دیوار فقط نقش جدا کننده داشته باشه هیچی

ولی اگه تو طراحی سازه این دیوار به عنوان دیوار حمال طراحی شده باشه محل و مکانش

مهمه و مسلما" قراره که یه بار یا .... را تحمل کنه پس تا دی تیل های سازه رو ندید این کار

رو نکنید که ممکنه عواقب بدی داشته باشه
 

masoodazizi

عضو جدید
البته منظور من ديوارهاي جدا كننده است يعني همون پارتيشنها (نه باربرها)
ولي من شنيدم ممكنه مشكلاتي به همراه داشته باشه البته يكيشو خودم
حدس ميزنم اين باشه كه تو بار گذاري وزن اين ديوارها ديده شده حالا اگه جاشون
عوض بشه ممكنه ايجاد مشكل كنه . اما من دنبال مشكلات ديگه هستم ! مرسي
 

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
منتقل شد!
لطفاً در مورد زدن تاپیک در هر تالار مشخص، دقت بفرمایین!
 

فرشید_civil

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
البته منظور من ديوارهاي جدا كننده است يعني همون پارتيشنها (نه باربرها)
ولي من شنيدم ممكنه مشكلاتي به همراه داشته باشه البته يكيشو خودم
حدس ميزنم اين باشه كه تو بار گذاري وزن اين ديوارها ديده شده حالا اگه جاشون
عوض بشه ممكنه ايجاد مشكل كنه . اما من دنبال مشكلات ديگه هستم ! مرسي
ببنید دیوارهای جدا کننده میتونن تقش میانقاب رو بازی کنن یعنی اگه طوری چیده بشن که مزاحمتی برای حرکت سازه در برابر بارهای جانبی ایجاد کنن باعث افزایش سختی وکاهش دوره تناوب ودر نتیجه افزایش نیروی زلزله خواهند شد ایین نامه صراحتا میگوید که اگر میانقابها مزاحمتی برای حرکت سازه در برابر بارهای جانبی ایجاد کنن دوره تناوب در 0.8 ضرب شود(البته ایین نامه در این مورد ضعیف عمل کرده است) البته میشه در دیوارهای پیرامونی با در محل اتصال دیوار به ستون یونولیت کار گذاشت تا مزاحمتی ایجاد نشه(البته در این مرد باید پایداری دیوار هم ردر نظر گرفته بشه)
 

خانومی

عضو جدید
soal kheili koliye, ya moshkel az etelaate mane?
man aval be in fekr mioftam ke noe divaret va noe constructie sakhteman chiye va elate az bein bordane divar chiye
 

ghasimi

عضو جدید
معمولا دیوارهای بابر بار سقف رو تحمل میکنند . پس اگر دیوار باربری را جابجا کنیم مسلما سقف پایین میریزه.
 

mohsen_blid

عضو جدید
دیوار چینی

دیوار چینی

سلام خدمت دوستان یه سوال دارم اونم اینه که کسی اموزش دیوار چینی و کاشی کاری و کچ کاری رو داره می خوام یادش بگیرم دانشگاه فرصت رفتنبه فنی و حرفه ای رو هم به ادم نمیده

ممنون میمش راهنماییم کنید
مرسی
شرمنده اگه جای مناسبی نزدم نمی دونستم دقیقا کجا باید بزنم
 

reza2011

عضو جدید

آموزشی دیوارچینی آجری و سفالی و بلوک سیمانی
... با پرداخت مبلغ 4000 تومان ميتوانيد اين مستند ارزشمند رو از اين سايت خريد كنيد .

وبلاگ آموزش بنايي



دانلود فیلم آموزش کاشی کاری و سرامیک کاری زمین


آموزش گچ کاری و گچ و خاک ...
با پرداخت مبلغ 3500 تومان ميتوانيد اين مستند ارزشمند رو از اين سايت خريد كنيد .
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mohsen_blid

عضو جدید
رضا جان خودت اینا رو گرفتی؟ بدرد بخور هست یا نه فیلمی هست ی نه یه توضیح کتابی بسنده شده؟
 
کمک - دیوار کردن دور باغ 700 متری

کمک - دیوار کردن دور باغ 700 متری

سلام به همه
من میخوام دور باغمو دیوار کنم 700 متر 20 در 35 اما بودجه زیاد ندارم میخوام تا جایی امکان داره هزینه پایینی برام داشته باشه
سنگ و اجر خیلی گرون در میاد ایا راهه حله ارزونترین هست ؟ ( مثله دیوار های پیش ساخته و...) لطفا حساب کنید که چقدر میشود . قده دیوار باید 2.5 باشه
 

Bana8

عضو جدید
سلام به همه
من میخوام دور باغمو دیوار کنم 700 متر 20 در 35 اما بودجه زیاد ندارم میخوام تا جایی امکان داره هزینه پایینی برام داشته باشه
سنگ و اجر خیلی گرون در میاد ایا راهه حله ارزونترین هست ؟ ( مثله دیوار های پیش ساخته و...) لطفا حساب کنید که چقدر میشود . قده دیوار باید 2.5 باشه

سلام. یادش بخیر دیگه گذشت اون زمان که مردم دور املاکشون دیوار میکشیدن. الان بخواهی دور باغ 700 متری دیوار بکشی از ارزش ملک بیشتر باید خرج کنی :D
با گل و کاگل درست کن ارزون تر میشه

راستی دلیلت واسه اینکار چیه ؟ باغت جایی هست که ازش دزدی میشه یا امنیت نداره ؟
اگه اینه که یه سری تابلو بزن و یه سری چیز بنویس روش بزار اطراف باغ ...
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Bana8

عضو جدید
سلام به همه
من میخوام دور باغمو دیوار کنم 700 متر 20 در 35 اما بودجه زیاد ندارم میخوام تا جایی امکان داره هزینه پایینی برام داشته باشه
سنگ و اجر خیلی گرون در میاد ایا راهه حله ارزونترین هست ؟ ( مثله دیوار های پیش ساخته و...) لطفا حساب کنید که چقدر میشود . قده دیوار باید 2.5 باشه

شرمنده آقا من اینجا یه اشتباهی کردم. شما گفتی 700 متری من فکر کردم منظورت نزدیک 1 هکتاره چون باغ ما هم یک هکتاره و من یه لحظه فکر کردم 1000 متر یک هکتار میشه :surprised:

خوب باغ کوچیکی هست و میشه راحت دورشو دیوار کرد فکر نکنم هزینه خیلی زیادی داشته باشه
اگه میخواهی ارزون تر در بیاد خاک و سیمان رو با هم قاتی کن یعنی نصف خاک نصف سیمان که ارزون تر بشه
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ashar

عضو جدید
نکات مهم در اجرای آجرچینی

نکات مهم در اجرای آجرچینی

نكات مهم در اجراي آجر چيني:


  • - بهتر است قبل از بكاربردن آجر آنها را آب پاشي كنيم تا در صورت وجود دانه هاي كوچك آهكي كه در بعضيموارد باعث ترك خوردن آجر مي شود آن دانه ها شكفته شده و همچنين مرطوبي آجر باعثبهتر چسبيدن آجر و ملات ميشود و آب ملات را كمتر مي مكد و باعث خودگيري بيشتر ملاتمي شود.
  • - پيوند آجرچيني بايد بهگونه ايي انتخاب و ايجاد شود كه هيچ گونه بند برشي در ديوار بوجود نيايد.
  • - در محل تقاطع دو ديوارهبر هم بايد بين دو ديوار هشت و گير مناسب ايجاد گردد تا از ترك خوردن گوشه ديواردر مصالح نازك كاري جلوگيري شود و همچنين پايداري بهتري بين دو ديوار صورت گيرد.
  • - بعد از اتمام ديوارچيني يا چند رج مانده بهتمام شدن ديوار بايد عمل دوغاب پاشي (ريزي) سيمان انجام گيرد.
  • -تا چسبندگي مناسبي توي ميان آجر و ملات سيمانبوجود آيد همچنين لايه دوغاب سيمان كه بر سطح آجرها بماند. از نفوذ شوره آجر بهلايه هاي بعدي جلوگيري مي كند.
  • - حداقل تا سه روز سطح ديوار چيده شده را بوسيلهآب پاشي مرطوب نگه داريم تا شرايط لازم جهت خودگيري ملات ماسه سيمان فراهم آيد.
  • - بهتر است ديوارهاي كناري را 20 سانتي متربچينيم يعني آجر سفال را بصورت خوابيده كاركنيم تا مقاومت بهتري در اين نقاط بدستآوريم.ديوارچيني همكف وزيرزمين :جهت ديوارچيني در قسمت همكفو زيرزمين مخصوصاً ديوارهاي جداكننده محيطي ساختمان بهتر است از آجر زبره بعلاوهملات ماسه سيمان استفاده كنيم به اين دليل كه در اين قسمتها فشار جانبي خاك يانفوذ رطوبت به داخل ساختمان را دارم بعنوان مثال جهت جلوگيري از ورود رطوبت ازديوارهاي جانبي زيرزمين بهتر است ابتدا يك ديوار 22 سانتي متر حايل در قسمتهايي كهبا خاك اطراف در تماسيم بچينيم سپس روي اين ديوار را پلاستر ماسه سيمان كنيم تاسطحي صاف بودجود آيد سپس بعد از خشك شدن پلاستر روي آن را يك لايه قيروگوني انجاممي دهيم و بعد از آن يك ديوار 10 سانتي متري جهت محافظت از لايه قيروگوني شود و برروي اين لايه چيده مي شود و همچنين جهت جلوگيري از نفوذ موئينگي رطوبت به ديوارهادر طبقه همكف بايد بعد از چيدن 3 تا 4 رج از ديوار يا بهتر است بگوئيم تا ارتفاعقسمت نهايي كف سازي را ديوارچيني مي كنيم سپس روي ديوار بعلاوه از هر طرف 10 سانتيمتر از بدنه ديوار را پلاستر ماسه سيمان مي كشيم و بعد از خشك شدن آن را قيروگونيمي كنيم بصورتيكه از هر طرف 10 سانتي متر به سمت پايني رفته باشد و بعد از انجام قيروگوني بقيه ديوار را روي اينلايه مي چينيم. .

انجام اين عمليات باعث مي شود رطوبت از قسمتهاي پاييني ديوار كه بازمين در ارتباط است به سمت بالا هدايت پيدا نكند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
هزينه متر مربع ديواركشي 35 سانتيمتري با آجر گري

هزينه متر مربع ديواركشي 35 سانتيمتري با آجر گري

سلام نياز به برآورد ديواركشي با ضخامت 35 سانتي با آجر گري و اينكه در هر متر مربع چند آجر مصرف ميشود ميباشد لطفا راهنمايي كنيد
 

mani_mc

عضو جدید
سلام نياز به برآورد ديواركشي با ضخامت 35 سانتي با آجر گري و اينكه در هر متر مربع چند آجر مصرف ميشود ميباشد لطفا راهنمايي كنيد

سلام
معمولا از اجر زبره استفاده میشه حدودا هر متر مربع 150دونه اجر وحدود متری 4500تا5000تومان میچینن
 

engineer2

عضو جدید
سلام
معمولا دیوار35 سانتی در ساختمان های قدیمی استفاده میشه و تنها کاربردش در سازه های جدید در قسمت کرسی چینی هست.در خراسان دیوار 35 سانتی 8000 تومان کار می شه تعدادش هم تقریبا برای هر رگ(رج) 14 اجر میشه(با نیمه و سه قدی) حالا در ارتفاع 1 متر تقریبا 10 یا 11 رگ می شه 140 تا اجر گری
 

1007

عضو جدید
سلام
آقای عزیزی کامل توضیح دادن ، در تکمیل توضیحات ایشون ، در دیوار میشه از قطعات فولادی ستون مانند (البته کارکرد اونها برای تحمل بار محوری نیست برای همین ستون نیستن) به نام wall post استفاده کرد . محل قرار گرفتن wall post ها بسته به میزان باد منطقه و ارتفاع دیوار متغیر است . در بدنه این wall post ها باید از میلگرد 12 به طول 60 سانتیمتر و در فواصل 60 سانتیمتری استفاده کرد طوری که کاملاً در دیوار جانبی مهار بشه (نقل از آیین نامه 2800)
برای کف ستون این wall post ها بایستی بولت ها رو در شفته آهک گفته شده فرو کرد . برای یکپارچه شدن و درگیری کامل بولت ها از چسب های مخصوصی میشه استفاده کرد (البته برای شفته آهکش خیلی کمه و سخت پیدها میشه) ولی راه بهتر استفاده از رول بولت است.
با همه این توضیحات ، به نظر من ، اصولی ترین کار استفاده از دیوار با مصالح بنایی و شناژ قایم مطابق آیین نامه است . البته همه این صحبت ها بدون در نظر گرفتن بحث مالی پروژه است .
حاتمی

دوست عزیز نیاز به هیچ چیز نیست هر 5متر یک درز انبساط بذار که دیوار یک پارچه نباشه مشکل حله
 

Similar threads

بالا