دیوار های پیش ساخته و پانل های سه بعدی

bamanaa

عضو جدید
پانل سه بعدی: مسکن برای بسیاری از دولت ها به ویژه در کشورهای در حال توسعه، چالش بزرگی است و این مسئله با افزایش جمعیت از طریق مهاجرت جمعیت های توده ای روستایی به شهر نیز تشدید می شود از طرفی هم که مراکز صنعتی خواستار افزایش کیفیت زندگی هستند. برطرف کردن این چالش دشوار با سیستم های ساختمانی سنتی و بدون کیفیت بعید بنظر می رسد که این نیاز برآورده گردد. هر چند این چالش در کشورهای توسعه یافته حل شده اما در کشورهای در حال توسعه ابن مشکل با توجه به محدودیت مالی و نبود فن آوری های مناسب ساخت و ساز صنعتی در دو مرحله انجام می شود:
  • ساخت قطعات در یک کارخانه دائمی یا موقت در نزدیکی محل ساخت و ساز
  • نصب و راه اندازی این پیش ساخته ها
قطعات مونتاژ شده در این مراکز امکان پیشروی کار به افراد غیر متخصص را می دهد.
[h=2]دیوار های پیش ساخته و پانل های سه بعدی[/h]
به سازه های پیش ساخته ای که سبک هستند ساندویچ پانل های سه بعدی می گویند و پدیده ای نوین در صنعت ساخت و ساز محسوب می شود. این مدل ساندویچ پانل از دو لایه شبکه فلزی مانند در کناره ها و یک لایه فوم پلی استایرن در وسط آن دو لایه تشکیل شده است و این لایه ها بوسیله مفتول به هم وصل شده اند. قطعات ساخته شده به محل اجرای پروژه منتقل شده و پس از نصب دیوارها و سقف به صورت یکپارچه در می آیند در نتیجه در برابر زلزله مقاوم هستند.
بتن استفاده شده برای ریختن دور این قطعات باید از نوع دانه ریز باشد و ضخامت این بتن در دو طرف دیوارها باید حدود ۵ سانتی متر باشد که ۲٫۵ سامنتی متر پوشش در اطراف دیوار ایجاد می کند.[h=3]ویژگی های ساندویچ پانل سه بعدی:[/h]
  • کم وزن
  • عایق حرارتی و صوتی
  • مناسب مونتاژ و اتصال عالی
  • مقاوم در برابر زلزله و فشار هوا
  • سرعت نصب بالا
  • اشغال فضای کم در زیر بنای مفید ساختمان
  • حمل و نقل آسان
  • ایمنی زیاد
  • عدم نیاز به نیروی انسانی زیاد
  • مقرون به صرفه
  • غیر قابل اشتعال
[h=3]مزایا و معایب ساندویچ پانل سه بعدی[/h]مزایا: ضخامت دیوارهای بیرونی کم است البته اگر ضخامت عایق حرارتی افزایش پیدا کند ضخامت یکسان می شود، عدم نیاز به امکانات سنگین نصب، در سیستم کامل ساندویچ پانل اتصالات خطی در پانل های سقفی به پانل های دیواری وجود دارد، سرعت نصب و آماده سازی پانل ها برای ریختن بتن به دلیل سبکی و محدودیت اقدامات اجرایی وجود دارد، مصالح و تجهیزات مورد نیاز برای انجام پروژه های آن در داخل کشور به راحتی امکان پذیر است و وابستگی کمی به فناوری های خارجی وجود دارد، دیوار های بیرونی ساختمان هواگیری مناسبی دارند، مقاوم در برابر حمل و نقل، مقرون بصرفه، وجود دانش فنی قابل قبول و ضوابط طراحی در مورد سازه های پیش ساخته کوتاه .معایب: عدم امکان باز یافت مصالح و استفاده مجدد، ضخامت دیوار های درونی در مقایسه با دیگر سازه ها زیاد است، عدم امکان تعمیر و جایگزینی قطعات، باید بازدیدهای مکرری برای اطمینان از عدم وجود خوردگی در پوشش خارجی دیوار وجود داشته باشد، دیوارهای خارجی در گروه دیوار های سنگین هستند، سختی کنترل کیفیت مخصوصاً در مورد تعیین ضخامت پوشش بتون روی میلگرد .استحکامی که در دیوارهای سه بعدی بوجود می آید از طریق جوش است که از هر دو طرف به شبکه فلزی محکم می شود. هر چه تعداد جوش بیشتر باشد این استحکام هم بیشتر می شود. مزیت این استحکام اینست که به هنگام نصب سازه امکان شکستگی یا خم شدگی وجود ندارد و نصب آن ها ساده و سریع است.مقاومت سازه های ساندویچ پانل سه بعدی به ضخامت بتن بستگی دارد. هر چه بتن اطراف سازه بیشتر باشد مقاومت سازه در برابر حریق نیز بیشتر می شود. این ساندویچ پانل های سه بعدی در برابر زمین لرزه و طوفان همچنین مقاوم هستند و دوام خود را به اثبات رسانده اند.[h=3]انواع ساندویچ پانل سه بعدی دیواری:[/h]
  • باربر
  • غیر باربر
نوع بابر این ساندویچ پانل ها در دیوار سوله ها، ساختمان های صنعتی و ساختمان هایی که در سازه آن ها بتن آرمه بکار نرفته استفاده می شود.نوع غیر باربر در دیواره های داخلی و بیرونی کلیه ساختمان هایی که دارای سازه بتنی و فلزی اند اجرا شده و بدلیل سبکی و عایقی شان در برج ها و سوله ها به کار می رود. شرکت صنعت پوشش نمایندگی فروش ساندویچ پانل ماموت با داشتن کارشناسان مجرب در زمینه فروش، نصب و اجرای انواع پانل ها آماده همکاری و ارائه خدمت به مشتریان محترم بوده و هدف آن کسب رضایت این عزیزان می باشد.
 
آخرین ویرایش:
بالا