[دیوار برشی] یا بادبند بتنی► پرسش و پاسخ

msd_unco

عضو جدید
سلام دوستان یکی میشه یه توضیح خیلی خیلی ساده در مورد دیوار برشی به من بده؟
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
سلام دوستان یکی میشه یه توضیح خیلی خیلی ساده در مورد دیوار برشی به من بده؟

با سلام...............

در مهندسی سازه، دیوار برشی دیواری است که از قطعات مهاری (قطعات برشی) ساخته شده و وظیفهٔ خنثی کردن اثر بارهای جانبی وارد شده بر سازه را بر عهده دارد

خیلی سادش اینه که کار همون باد بند رو انجام میده ................................. توضیحات دیوار برشی در ویکی پدیا


_______________

تاپیک مرتبط

اجرای [ديوار برشي ] در ساختمان اسكلت فلزی


 
آخرین ویرایش:

yasser_eng

عضو جدید
کاربر ممتاز
پلان ساختمان دارای یک مرکز سطح هست و ما باید از طریق سخت کننده های ( دیوار برشی یا بادبند ) سختی ایجاد و تاجایی که بتونیم مرکز سختی را به مرکز سطح ساختمان نزدیک می کنیم که پیچش هنگام ورود نیروز زلزله اتفال نیافتد

نمیدونم ساده بود یا نه توضیح ام :):w20:
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
ا نیروهای جانبی مؤثر بر یک سازه ( در اثر باد یا زلزله ) به طرق مختلف مقابله می شود که اثر زلزله بر ساختمانها از سایر اثرات وارد بر آنها کاملا متفاوت می باشد . ویژگی اثر زلزله در این است که نیروهای ناشی از آن به مراتب شدیدتر و پیچیده تر از سایر نیروهای مؤثر می باشند . عناصر مقاوم در مقابل نیروهای فوق شامل قاب خمشی ، دیوار برشی و یا ترکیبی از آن دو می باشند . استفاده از قاب خمشی به عنوان عنصر مقاوم در مقابل نیروهای جانبی بخصوص اگر نیروهای جانبی در اثر زلزله باشند احتیاج به جزئیات خاصی دارد که شکل پذیری کافی قاب را تأمین نماید .این جزئیات از لحاظ اجرایی غالبا دست و پاگیر بوده و در صورتی می توان از اجرای دقیق آنها مطمئن شد که کیفیت اجرا و نظارت در کارگاه خیلی بالا باشد از لحاظ برتری می توان گفت که دیوار برشی اقتصادی تر از قاب می باشد و تغییر مکانها را کنترل می کند در حالی که برای سازه های بلند قاب به تنهایی نمی تواند در این زمینه جوابگو باشد . حال به ذکر چند نمونه از دیوارهای برشی می پردازیم :


1-دیوار های برشی فولادی : بعضی مواقع ورقهای فولادی به عنوان دیوارهای برشی بکار می روند . برای جلوگیری از کمانش موضعی چنین دیوارهای برشی فولادی لازم است از تقویت کننده های قائم و افقی استفاده شود.

2-دیوارهای برشی مرکب : دیوارهای برشی مرکب شامل : ورقها ی تقویت شده فولادی مدفون در بتن مسلح ، خرپاهای ورق فولادی مدفون در داخل دیوار بتن مسلح و دیوارهای مرکب ممکن دیگر ، که تماما با یک قاب فولادی و یا با یک قاب مرکب تؤام هستند می شود .

3- دیوارهای برشی مصالح بنایی : از دیر زمان در ساختمانهای مصالح بنایی از دیوارهای مصالح بنایی توپر غیر مسلح استفاده می شده است ولی روشن شده است که این دیوارها از نقطه نظر مقاومت در مقابل زلزله ضعف دارند و لذا اکنون به جای آنها از دیوارهای برشی مسلح نظیر دیوارهای با آجر تو خالی و پر شده با دوغاب استفاده می شود . 4-دیوارهای برشی بتن مسلح : نوع دیگری از دیواهای برشی ، دیوارهای برشی بتن مسلح است که در این مقاله به آن می پردازیم. یکی از مطمئن ترین روشها برای مقابله با نیروهای جانبی استفاده از دیوار برشی بتن مسلح است . دیوار برشی به عنوان یک ستون طره بزرگ و مقاوم در برابر نیروهای لرزه ای عمل می کند و یک عضو ضروری برای سازه های بتن مسلح بلند و یک عضو مناسب برای سازه های متوسط و کوتاه می باشد .

انواع دیوار برشی بتن مسلح :

دو نوع دیوار برشی بتن مسلح وجود دارد :
1-دیوار برشی در جا :در دیوار برشی در جا به منظور حفظ یکنواختی و پیوستگی میلگرد های دیوار ، به قاب محیطی قلاب می شوند .
2-دیوار برشی پیش ساخته : در دیوار های برشی پیش ساخته یکنواختی و پیوستگی با تهیه کلیه های ذوزنقه شکل در طول لبه های پانل و یا از طریق اتصال پانلها به قاب توسط میخهای فولادی صورت می گیرد . تأثیر شکل دیوار : تعبیه بال در دیوارها برای پایداری و شکل پذیری سازه بسیار مفید می باشد .

نیروهایی که به دیوارهای برشی وارد می شوند :

به طور کلی دیوار های برشی تحت نیروهای زیر قرار می گیرند :
1-نیروی برشی متغیر که مقدار آن در پایه حداکثر می باشد .
2-لنگر خمشی متغیر که مقدار آن مجددا در پای دیوار حداکثر است و ایجاد کشش در یک لبه ( لبه نزدیک به نیروها و فشار در لبه متقابل می نماید ) با توجه به امکان عوض شدن جهت نیروی باد یا زلزله در ساختمان ، کشش باید در هر دو لبه دیوار در نظر گرفته شود.
3-نیروی محوری فشاری ناشی از وزن طبقات که روی دیوار برشی تکیه دارد .


توجه : در صورتی که ارتفاع دیوار برشی کم باشد ، غالبا نیروی برشی حاکم بر طراحی آن خواهد بود لیکن اگر ارتفاع دیوار برشی زیاد باشد لنگر خمشی حاکم بر طراحی آن خواهد بود . به هر حال دیوار باید برای هر دو نیروی فوق کنترل و در مقابل آنها مسلح گردد.
 

farzadvafadar

عضو جدید
به توضیح دوستم اضافه کنم که دیوار برشی باعث پایین آمدن سایز ستونها میشه. و طرز قرار گیری آن هم در سازه بهتر است بصورت متقارن باشد
 

albrit

عضو جدید
دیواری که وظیفه جذب برش سازه را دارد دیوار برشی گویند. مطلب به این سادگی رو چرا هی دور سرتون می چرخونین
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
دیواری که وظیفه جذب برش سازه را دارد دیوار برشی گویند. مطلب به این سادگی رو چرا هی دور سرتون می چرخونین

سلام
اگر به این اسونیه ، پس چرا محاسباتش اینقدر طولانی و سخت و نیاز به دقت فراوان داره؟؟

و با توجه به تعریف شما میشه از هر دیواری به عنوان دیوار برشی استفاده کرد ؟؟؟؟؟؟
 

نجمه22

عضو جدید
بادبند بتنی

بادبند بتنی

سلام دوستان .اطلاعاتی درباره نحوه اجرا ودیتایل بادبند بتنی میخواستم.خیلی ممنون میشم بهم کمک کنید:heart:
 

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
آخرین ویرایش:

baran 2012

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام دوستان عزیز
در مورد دیوار برشی یه سوال داشتم
خواستم بدونم برای بتن ریزی دیوار برشی چه نکاتی باید مد نظر داشت؟
راهنمایی کنید ممنون میشم ،باتشکر
 

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز
سلام دوستان عزیز
در مورد دیوار برشی یه سوال داشتم
خواستم بدونم برای بتن ریزی دیوار برشی چه نکاتی باید مد نظر داشت؟
راهنمایی کنید ممنون میشم ،باتشکر

با سلام واحترام به شما همکار گرامی:
من مواردی را که این دوستان مطرح نموده اند مطالعه کردم.اطلاعات خوبی است .اما به موارد مهمی که در اجرا ممکنست پیش اید اشاره خاص ویا توضیحات زیادی داده نشده بود. بعنوان مثال:
اگر در حین کار بعللی وقفه دربتن ریز ایجاد شد-یا در دیوار بعلل طرح معماری با بازشو ها روبرو شدیم-ویا حجم کار زیاد بود برای تداوم بتن ریزی واین قبیل مسائل اجرایی چه باید کرد؟
توصییه دارم موارد پست های بالا را از نطر کلی مطالعه کنید.بهرحال از ایین نامه ها ودستورالعمل های معتبر گرداوری نموده اند ومطالعه انها سودمند ولازم است.
اگر راغب بودید مواردی را هم من در اجرا برایتان اضافه می کنم :در ارتباط با انچه عرض کردم:قطع بتن ریزی-حجم بالای بتن وکار-بازشوهای اجباری که در موارد پست های فوق اشاره نشده اند.
اینها را در فایل ضمیمه مشاهده ومطالعه فرمایید وبا مشورت با همکاران خود درکارگاه درصورت تمایل استفاده فرمایید. موفق باشید.
مشاهده پیوست توصییه های محل قطع بتن در دیوار برشی وتیر وستون بتنی.pdf
 
بالا