دکوراسیون داخلی منزل

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
کاربرد رنگ قرمز

کاربرد رنگ قرمز

6. قرمز روشن: شهامت



این رنگ محرک، ترس را دور می کند و به شما شهامت می بخشد. زمانی که می خواهید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، لباسی به رنگ قرمز روشن به تن کنید، البته مراقب استفاده زیاد از این رنگ باشید زیرا هیجان تان را افزایش خواهد داد. این رنگ را برای ظروف، قاب تابلو و بالش های تزیینی استفاده کنید.




شما خودتون امتحان کردین؟:cool:

درود.
ببینید اگر بخواییم روانشناسی رنگ ها رو بررسی نماییم ، وجه مشترک تمام سرچ های اینترنتی و گاها کتاب هایی در این زمینه این خواهد بود:
رنگ قرمز بلندترین طول موج رو داره و تحریک کننده است. قرمز رنگی قدرتمنده اگرچه این قدرت از لحاظ فنی قابل مشاهده نیست. این رنگ این ویژگی رو داره که نزدیکتر از اون چیزی که هست به نظر بیاد و توجه مارو در اول به خودش جلب میکنه. برای همین هم هست که در چراغهای راهنمایی کل دنیا از این رنگ استفاده میشه. اثر این رنگ کاملا فیزیکی هست. تحریکمون میکنه و ضربان قلبمون رو بالا میبره و این تصور رو برامون به وجود میاره که زمان سریعتر داره میگذره.این رنگ تحریک کننده، پر جنب و جوش و بسیار دوستانه ست.

و در جایی دیگر

رنگ قرمز گرمترين رنگها مي باشد. قرمز به عنوان مادر رنگها در نظر گرفته مي شود. در تعدادي از زبانها ، كلمات قرمز و رنگي مترادف هستند. و در برخي زبانهاي ديگر، قرمز و زيبا مترادف هستند. رنگ قرمز رنگ انتخابي بيشتر روانشناسان برون گرا و يكي از گزينشهاي ويژه مردان مي باشد.
در حالت منفي رنگ قرمز، مفهوم خشم و عصبانيت را مي رساند. در چين قرمز رنگ خوشبختي و شادماني مي باشد. عروسها در شرق قرمز مي پوشند.

در حاليكه رنگ قرمز در آفريقاي جنوبي رنگ سوگواري و عزا مي باشد. در روسيه بلشوويكها از پرچم قرمز زماني كه تزار روس را سرنگون كردند استفاده نمودند.ينابراين قرمز مرتبط با كمونيسم مي باشد.در بسياري از پرچمها از رنگ قرمز استفاده شده است.قرمز رنگ سه شنبه مي باشد.قرمز گلي سمبل عشق آتشين مي باشد. حلقه هاي ياقوتي در دست چپ انداخته مي شوند. قرمز رنگ سياره مريخ مي باشد.اين سياره معروف به خداي جنگ مي باشد.و نيز اين رنگ نشان دهنده خطر و آتش سوزي مي باشد.
بدن ما با راههاي مختلف توسط طول موجهاي متفاوت نور تحت تاثير قرار مي گيرد.نور قرمز بزرگترين طول موج و كمترين فركانس را دارد.نور قرمز باعث تحريك قلب و گردش خون مي شود.در واقع رنگ قرمز احساسات ما را تحريك و گردش خو ن را فعال ميكند.
رنگ قرمز مرتبط با عشق، انرژي،گرما،حادثه،خوش بيني و ... مي باشد.قرمز رنگ خون ،سرويس هاي كمكهاي اوليه مانند صليب سرخ را نشان مي دهد.

افرادي كه تمايل به پوشيدن لباس قرمز دارند، جاه طلب،محرك و پرانرژي هستند. آنها تمايل دارند افرادي خيلي موفق ، شجاع ، برونگرا باشند كه مي تواند آنها را رهبران خوبي بسازد. از آنجاييكه رنگ قرمز توجه را به خود جلب مي كند از آن براي خط كشيدن تكاليف و امتحانات دانش آموزان و يا براي نشان دادن اينكه يك محصول زير قيمت فروخته مي شود استفاده مي گردد.

به خاطر اثر تحريك كنندگي رنگ قرمز ، آن براي اتاقهايي كه حركت و فعاليت در آن مثل سالن ، راه پله ، سالن ورزشي يا آشپزخانه زياد است مناسب مي باشد. و از آنجايي كه رنگ قرمز اشتها را زياد مي كند، در رستورانها معمولا به كار برده مي شود. و مي تواند يك گزينه خوب براي يك اتاق ناهارخوري رسمي باشد، چنانچه احساسات شاداب و معاشرتي را ترويج مي كند.

رنگ قرمز شاد است. و بسياري از محصولات مرتبط با بچه ها مثل توپها ، اسباب بازيها، لباسها قرمز مي باشند. تزئينات كريسمس نيز قرمز است.
اگر در زندگيتان به دنبال افزايش شور و شوق و علاقه ، انرژي بيشتر، فعاليت و اعتماد به نفس بعد از تصوراتتان ، حفاظت از ترسها و نگرانيها هستيد ، از رنگ قرمز استفاده كنيد.




همچنین در سایت معماری نیوز هم در خصوص رنگ قرمز صحبت شده است:

کاربرد رنگ قرمز در دکوراسیون




رنگ‌های اصلی و تركیبی می‌توانند روحیه شما را تحریك كنند و به شما آرامش بخشند وخاطرات شاد رادرذهن شما ایجاد كنند یا برعكس.
رنگ‌ها در واقع ناقل محیط و كلیدی برای ایجاد حالت‌های مختلف در خانه شما محسوب می شوند.فقط باید به خاطرداشته باشید كه همیشه در انتخاب رنگ دقت كرده و رنگ متناسب با محیط و روحیه خویش را انتخاب كنید تا همواره احساس آرامش داشته باشید. این احساس همان طنین رنگ‌ها است. در واقع رنگ‌ها با اثربخشی خود در ذهن بیننده با او حرف می‌زنند و در فكر وی اثر خود را پیاده می كنند. اثربخشی رنگ‌ها در هیچ مكانی به اندازه خانه‌ مورد اهمیت نیست. خانه شما پناهگاه و محل استراحت شما و محل ساخت روح و فكر شما است بنابراین باید محیط داخل آن به نحوی باشد كه با فكر و روح شما به طور دوستانه تلفیق شود كه در این راستا رنگ‌ها مهمترین و مؤثرترین نقش را دارند.



رنگ قرمز یك رنگ هیجان‌انگیز است و باعث اشتیاق و علاقه شدید و تعصب شدید در فرد می شود. این رنگ تركیبی با رنگ خون است و تولد، سرزندگی، فعالیت و توانگری را به روحیه افراد انتقال می‌دهد.

این رنگ، تركیبات متنوعی دارد كه اثرات متفاوتی را در روحیه آدمی ایجاد می‌كنند.
به عنوان مثال:
رنگ قرمز متمایل به شرابی: رنگ قرمز یاقوتی، توانگری، قدرت و سنت را در روحیه افراد یادآور می‌شود و از تركیبات كلاسیك رنگ قرمز محسوب می‌شود.
رنگ قرمز گیلاسی: سرزندگی، جوانی و انرژی را در فرد ایجاد می‌كند.
رنگ قرمز گوجه‌ای: گرما را به فرد انتقال می‌دهد.



رنگ قرمز برای بهبود بخشیدن به حس بویایی و اشتها در افراد كاربرد بالایی دارد. به شكل سنتی، رنگ قرمز، رنگ افسونگری بوده و در خیلی از فرهنگ‌ها، این رنگ برای نشان شادی و خوشبختی استفاده می‌شود.
فیلسوف‌های یونان قدیم، اصرار می‌كردند كه مردها غذای قرمز بخورند و مایعات قرمز بنوشند به منظور اینكه دارای اعتماد به ‌نفس و حس خوشبینی می‌شود.

از دید روانشناسی، افرادی كه رنگ مطلوب آنها رنگ قرمز است، دارای اعتماد‌به‌نفس بالایی هستند، افرادی توانگرند (افراد ثروتمند و افرادی كه در زندگی خود همیشه ریسك می‌كنند از این رنگ استفاده می‌كنند)، افرادی كه عاشق این رنگ هستند، افرادی با اطلاع، برونگرا، هیجانی، سبقت‌جو، با انرژی، شجاع، خوشبین، ماجراجو و مثبت هستند.



این رنگ علاوه بر اثرات مثبتی كه در افراد ایجاد می‌كند اثرات بدی هم دارد. رنگ قرمز یك رنگ قوی است و ضربان قلب را تشدید می‌كند، فشار خون را بالا می‌برد و باعث می‌شود حركت تنفسی بالا برود. در دكوراسیون منزل رنگ قرمز را می‌توانند در برخی از فضاها استفاده كنید نه درهمه دیوارها و فضاها.

رنگ قرمز همانطور كه اشاره شد، حس بویایی و اشتها را تقویت می‌كند و برای استفاده در آشپزخانه یا اتاق ناهار خوری توصیه می‌شود. می‌توانید حتی در مبلمان این دو فضا از این رنگ استفاده كنید.



یك اتاق ناهارخوری را در ذهن خود مجسم كنید كه دارای یك میز ناهارخوری با یك رومیزی قرمز متمایل به شرابی است. روحیه تمام افراد پشت میز را در یك لحظه می‌توانید ببینید، همه آنها با اشتها و دارای فكر آسوده هستند. این رنگ اغلب به عنوان رنگ حاشیه برای درهای ورودی می‌‌تواند استفاده شود چون شكوفایی و شادی را به خانه هدایت می‌كند.

رنگ قرمز فضاهایی مثل حال ورودی یا راهروها را می‌تواند برافروخته كند، این رنگ چشم را به طرف خود جذب می‌كند ولی به عنوان رنگ دیوارها در فضاهای كوچك مخصوصاً تنالیته تیره آن توصیه نمی شود چون روحیه دلتنگی را به وجود می‌آورد. رنگ قرمز سطح انرژی را در اتاق افزایش می‌دهد و هیجانات آدمی را بالا می‌برد و در اتاق‌ خواب جفت‌ها توصیه می‌شود و عشق را به محیط خواب آنها به ارمغان می‌آورد. ولی در اتاق خواب كودكان توصیه نمی‌شود زیرا سطح انرژی آنها را بالا برده و بی‌خوابی در آنها ایجاد می‌كند. استفاده از این رنگ برای افرادی كه دارای فشار خون بالا هستند نیز توصیه نمی‌شود.



اتاق خوابی را تصور كنید كه دارای پرده‌های قرمز شرابی، روتختی‌هایی از همان رنگ، چراغ خواب گوجه‌ای در كنار تختخواب، دمپایی روفرشی گیلاسی در كنار تختخواب، قالیچه شرابی رنگ در كف اتاق و رنگ دیوارهای اتاق تلفیقی از رنگ قرمز با سفید ‌باشد چه اتاق خواب گرم و رویایی! آیا می‌توانید گرمای آن را در وجود خویش حس كنید؟ این رنگ برای اتاق نشیمن یا اتاق مهمان نیز مطلوب است چون تمام فضای اتاق را احاطه می‌كند و صمیمیت را در افراد ایجاد می كند.



دیوارهای قرمز گیلاسی اتاق نشیمن با مبل‌های راحتی هم‌رنگ دیوارها چه فضای جالب و گرمی را برای مهمان‌ها در هنگام صرف چای ایجاد می‌كند!! علاوه بر رنگ دیوارها و مبلمان می‌توانید از این رنگ به عنوان زمینه رنگی در طاقچه‌های تورفته گنجه‌ها، داخل كابینت‌های آشپزخانه، حاشیه شومینه استفاده كنید.



این رنگ بهترین سپر در مقابل سرمای زمستان است. مخصوصاً در منازلی كه از گرمای طبیعی خورشید بی‌بهره هستند؛ استفاده از رنگ زرد و قرمز در قسمت‌هایی از منزل گرما را به افراد خانواده هدیه می‌دهد. اگر تأثیر هر رنگ را در روح و ذهن خویش جای دهیم می‌توانیم محیط مطلوبی را در منزل خویش فراهم كنیم و از وجود آنها در اطراف خویش لذت ببریم.






و همچنین در خصوص بنده. من نیز طبق همچین مواردی گاها و شاید بعضی مواقع دکوراسیون رو می تونم به این صورت بچینم. البته بیشتر حجم و دیگر وسائل خونه رو هم در نظر می گیرم تا بتونم یک تطابق شکل بوجود بیارم.
البته که برای من نیز به سان همه این رنگ باعث هیجان می شود.
بله مواردی از اتاق بنده نیز این رنگ رو داراست. ولی من شخصا از جایی که طرفدار رنگ های آبی و سبز و یا حتی نارنجی هستم ترجیح می دم از رنگ های مورد علاقه خودم بیشتر استفاده کنم.
با تشکر.
:gol:
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
خلاقیت در راه پله با کاغذ دیواری

خلاقیت در راه پله با کاغذ دیواری

برترین ها: در دکور کردن منزل و هر فضای داخلی دیگر، " پله" از مواردی است که معمولا نادیده گرفته می شود. از آنجا که طراحی های راه پله معمولا چالش برانگیزند، بسیاری افراد ترجیح می دهند پله ها را ساده و بدون تزیین رها کنند. اما احتمالا شما نیز پس از تماشای تصاویر زیر دیدگاهتان را در اینباره اصلاح کرده و متوجه می شوید راه پله برای بروز خلاقیت و متحول کردن فضا یک فرصت شگفت انگیز است. چسباندن کاغذدیواری هایی هماهنگ با سبک دکوراسیون به دیواره ی پله ها، شیوه ای آسان برای متحول و متفاوت کردن فضای محیط مورد نظر شماست. شما را به تماشای تصاویر زیر دعوت می کنیم.

1. کاغذ دیواری با نقش درخت. (که می تواند در ادامه نقوش کاغذی که به دیوار چسبانده اید، انتخاب شود).




2. راه پله با نقش گل های مختلف




3. چسباندن برچسب و استیکر هایی خلاقانه




4. تزیین پله ها با هنر موزاییک




5. نقوش زیگزاگی بر دیواره پله ها




6. کاغذ دیواری هایی با نقوش مختلف




7. پله های شیشه ای




8. نوشته هایی با گچ های رنگی




9. نقوش هندسی چشمگیر




10. نوشتن جمله های زیبا و الهامبخش بر دیوار پله ها




11. شبیه سازی جلد کتابهای دلخواهتان




12. طرح های فلزی و فرفوژه ای




13. چسباندن نوارچسب های رنگی




14. برچسب های شماره و عدد




15. پله های سفیدی که به بیان جدید و زیباتری رسیده اند.




16. ترکیب و هماهنگ کردن نقوش و رنگهای مختلف




17. نقوش گرافیکی در رنگ های شاد




18. طرح های ادامه دار




19. راه پله هایی با نقوش زیبای مدیترانه ای


برترین ها
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
با این ترفندها خانه‌تان را شاد و جذاب کنید

با این ترفندها خانه‌تان را شاد و جذاب کنید

برترین ها: اتاق های بی پنجره، تاریک و دلگیر هستند اما متاسفانه طراحی برخی خانه ها به گونه ای است که امکان ساخت پنجره در آن وجود ندارد. اگر خانه شما نیز این گونه است، نگران نباشید. ما ترفندهایی را برای شما آورده ایم تا خانه دلگیرتان را شاد و جذاب کنید.



نقطه کانونی




نقطه کانونی در دکوراسیون یک اتاق دقیقا همان قسمتی است که کانون توجه و جذابیت دکوراسیون را به خود اختصاص می دهد. شما می تواند شومینه، تابلوی نقاشی، قفسه کتاب یا هر چیز دیگری را به عنوان نقطه کانونی در نظر بگیرید. در این صورت توجه میهمان ها در وهله اول به آن جذب می شوند و دیگر متوجه نبود پنجره نمی شوند. با مشخص کردن نقطه کانونی، چیدمان مبل ها نیز برایتان آسان تر خواهد شد.


رنگ




تاثیرگذارترین راه برای ایجاد فضایی باز و روشن در خانه، رنگ دیوار، سقف و زمین است. طراحان دکوراسیون نیز معتقدند که استفاده از رنگ های روشن در بزرگ نشان دادن فضا موثر است، در حالی که رنگ های تیره فضا را کوچک تر از آن چیزی که هست، نشان می دهند. منظور از رنگ های روشن تنها سفید نیست بلکه رنگ های گرم خنثی مانند زرد کم رنگ یا زرد- سبز نیز موجب روشنی، بزرگی و گرمی اتاق های بدون پنجره می شوند. از رنگ هایی با تونالیته مشابه و طرح هایی ساده استفاده کنید تا در عین جذابیت، فضا را شلوغ و خفه نشان ندهند. رنگ های روشن تر را برای فضای بالای خانه به کار برید به عنوان مثال سقف را سفید کنید.


نور




نور می تواند در بزرگ و روشن تر کردن اتاق های بدون پنجره تاثیرگذار باشد. طبق نظرات کارشناسان 3 نوع نور وجود دارد که برای فضای خانه نیز مناسب است. نور کلی (ملایم، سراسری) نور کاربردی(روشن، متمرکز) و نور دکوراتیو (قوی، نمایشی). با به کار بردن این 3 نوع نور در مکان های مختلف خانه، علاوه بر زیبایی فضا، فعالیت های مختلف را در مکان های مختلف خانه آسان تر انجام خواهید داد.


انعکاس




به کار بردن سطوح شیشه ای و آینه، به خصوص در مکان هایی که نور را منعکس می کند، موجب بزرگ تر و روشن تر شدن فضا می شود. لوازم تزیینی شیشه ای و فلزی و رنگ های روغنی براق برای کف پوش و دیوارها نیز انتخاب خوبی هستند.


مبلمان




انتخاب مبل هایی با طرح های ساده، از شلوغی فضا جلوگیری می کند. به جای کاناپه های بزرگ و جاگیر از مبل های چوبی ساده استفاده کنید.


تزیینات




اگر می خواهید فضای خانه تان را بزرگ تر نشان دهید، از تزیینات کمتری استفاده کنید. یک لوستر، مجسمه، تابلو نقاشی، یا معرق کوچک، بدون بهم ریختگی فضای خانه شما را گرم و دوستانه می کند. برای تازه کردن هوای خانه، یک گلدان بزرگ بهتر از چند گلدان کوچک است.

برترین ها
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
در انتخاب رنگ دیوار خانه، اشتباه نکنید!

در انتخاب رنگ دیوار خانه، اشتباه نکنید!

برترین ها: تا به حال شده به خانه یکی از دوستان تان بروید و از ترکیب رنگی که در فضا استفاده کرده، لذت ببرید و مایل باشید آن را در خانه خودتان هم اجرا کنید؟



شما به سرعت به رنگ فروشی می روید اما هنگامی که مقابل حجم عظیمی از رنگ ها قرار می گیرید، خشک تان می زند. تردیدتان طبیعی است. انتخاب رنگ برای فضای خانه کاری بسیار دشوار است. در این شرایط سوالات زیادی در ذهن ایجاد می شود. چه رنگی را برای دیوارها انتخاب کنم که به مبلمان و فرش خانه بیاید؟ رنگ مورد علاقه ام را در کجای خانه به کار برم؟ و...


ممکن است شما در این انتخاب، اشتباهاتی را مرتکب شوید. اما نگران نباشید، تعدادی از کارشناسان ما نکاتی را که به زیبایی خانه شما لطمه می زند، برای تان آورده اند.


1. رنگ هایی که شما در خانه خود به کار می برید، باید رنگ های مورد علاقه تان باشد، نه آن چیزی که با مد روز پیش می رود. حتی اگر رنگ مد سال را دوست دارید، بهتر است در ابعاد کوچک مانند بالشتک ها از آن استفاده کنید نه در کل فضای خانه، تا اگر روزی دل تان را زد، مجبور نباشید هر روز تحمل اش کنید.





2. از رنگ کردن دیوارها در مرحله اول و اضافه کردن مبلمان و پرده های منطبق با آن، خودداری کنید. شما در مرحله اول باید چیدمان خود را با لوازمی که دارید مانند فرش یا مبل آغاز، سپس رنگ دیوار را متناسب با آنها انتخاب کنید.





3. برخی رنگ ها تنها زیر نور طبیعی زیبا به نظر می رسند، اما زمانی که چراغ ها را روشن می کنید، رنگ شان تغییر می کنند. بنابراین قبل از انتخاب رنگ دیوارهای خانه، آن را در برابر نورهای مختلف امتحان کنید.





4. زمانی که صحبت از رنگ دیوار اتاق به میان می آید، افراد معمولا رنگ سفید یا کرم را ترجیح می دهند. اما رنگ سفید خود طیف گسترده ای از رنگ ها را در بر می گیرد که از ترکیب رنگ های سبز، آبی، خاکستری و بنفش کمرنگ است. اگر به دنبال رنگی جذاب برای دیوارها می گردید، این خانواده رنگ ها را انتخاب کنید.





5. هنگامی که می خواهید از دو رنگ برای فضای خانه استفاده کنید، مراقب باشید که میزان استفاده از آن دو یکسان نباشد. یکی از رنگ ها را غالب کنید. به عنوان مثال اگر خانه تان آبی است، رنگ زرد را به جاهایی از خانه بیافزایید یا برعکس.





6. سقف فضای زیادی را در خانه اشغال می کند که معمولا هنگام چیدمان دکوراسیون خانه نادیده گرفته می شود. اگر می خواهید سقف تان تاثیر زیادی بر فضا داشته باشد، باید رنگی را انتخاب کنید که مکمل رنگ دیوارها باشد. سفید براق بهترین گزینه است.





7. اگر می خواهید دیوارهای خانه تان رنگ های متفاوتی داشته باشند، (به خصوص اگر کنار هم قرار دارند) رنگ هایی را انتخاب کنید که هیچ ربطی به هم ندارند. برای تاثیر بیشتر، از رنگ هایی که در طیف رنگی نزدیک بهم هستند، مانند زرد، سبز و آبی، کمک بگیرید.





8. رنگی توجه شما را جلب کرده اما دیگر کار از کار گذشته و شما نمی توانید آن را برای دیوار ها به کار گیرید. نگران نباشید! شما می توانید سایه روشن های مختلف آن رنگ را در جاهای مختلف خانه مانند کابینت، تابلو، مبل یا روتختی به کار گیرید. تضاد رنگی بر جذابیت فضای خانه شما خواهد افزود.


برترین ها
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
دوست داری خونه ات سبز باشه یا آبی؟

دوست داری خونه ات سبز باشه یا آبی؟

مجله دیده بان - سنا حیدریان: ترکیب مناسب رنگ ها و قرار گرفتن رنگ های هم طیف در کنار هم اصلی ترین معیارها برای تعیین زیبایی مناظر هستند. افراد خوش پوش در انتخاب رنگ لباس های خود نهایت دقت و وسواس را اعمال می کنند و همین ترکیب رنگ هاست که عامل زیبایی ها می شوند. اما خارج از مقوله جلوه ای زیبایی شناختی، انتخاب رنگ به سادگی معرف شخصیت افراد می شود و شما با آشنایی از ارتباط رنگ ها با خصوصیات اخلاقی می توانید پی به لایه درونی شخصیت افراد ببرید.

همین مسئله نشان می دهد که رنگ ها شخصیت شما را می سازند و هر رنگ بنا بر ویژگی خاص خود تاثیرات روانی بر روحیه افراد می گذارد. در طراحی و دکوراسیون منزل هم، انتخاب رنگ برای دیوارها، سقف و برخی وسایل منزل، از لحاظ روانشناسی بسیار مهم است. زیبایی و تاثیر روانی، فاکتورهای مهمی در انتخاب رنگ برای بخش های مختلف منزل هستند. در این مطلب شما را در زمینه انتخاب رنگ ها برای چیدمان و طراحی دکوراسیون منزل تان راهنمایی کرده ایم.

سبز؛ سازگار و آرام بخش




سبز به دلیل خنثی بودن برای دکوراسیون داخلی فوق العاده است. سبز در همه جای طبیعت وجود دارد، با هر رنگ رنگین کمان همنشین می شود و ظاهر فوق العاده ای به خود می گیرد. رنگ سبز به دلیل آرامش بخش بودن مناسب اتاق خواب و سرویس های بهداشتی است. رنگ سبز اگر در کنار طیف بنفش و نقره ای قرار بگیرد، زیباتر شده، رفاه و غنی بودن را می رساند.

از سبز چون رنگ پوست را خوب انعکاس نمی دهد، در سالن های پوست و زیبایی و حتی بوتیک ها و فروشگاه های لباس استفاده نکنید. سبز را می توان با صورتی پررنگ، رزشکی، آبی روشن، زرد و بنفش استفاده کرد.

سبز آرامش، آسایش، خنکی، رفع خستگی، اعتدال، احتیاط، امنیت، هماهنگی، تعادل و آرامش اعصاب را به همراه دارد.

سبز نشانه ثروت، رشد، تولد، تجدید حیات، غبطه خوردن و همدردی است. سبز اجتماعی بودن، مرسوم بودن، ظرافت، پیچیدگی، سنت، عادی و گران بودن را می رساند.

آبی؛ صلح آمیز و شفابخش




آبی در ترکیب با زرد، رنگ باز و گیرایی است و ساحلی ایده آل را تداعی می کند و در ترکیب با رنگ های صورتی کم رنگ، سبز نعنایی و با آبی کم رنگ تر، آرامش کامل و محیطی بی سروصدا را برای کودکان فراهم می کند. آبی مناسب قسمت های پذیرش است و محیطی رسمی، محافظه کارانه و متعادل ایجاد می کند. بیشترین استفاده از آبی زمانی است که به تنهایی به صورت طیف ها و سایه های مختلف محیطی زیبا، آرام، ایده آل و آسمانی را ایجاد کند که مناسب اتاق خواب و سرویس های بهداشتی است.

آبی سرد، آرام کننده، شفابخش، صلح آمیز، رسمی، ضد قرمز و نشانه ذکاوت است. رنگ آبی ایجاد آرامش و اعتبار می کند. آبی موجب کاهش فشار خون، کاهش میزان تنفس، حفظ تعادل، ایجاد محیطی بی سروصدا، انصاف و عدالت می شود، وفاداری، حس محافظه کارانه و مسئولیت را افزایش می دهد. رنگ آبی باعث احساس رفاه، تازگی، ظرافت، قطعیت، تحت نفوذ درآوردن می شود و تداعی کننده آب و آسمان است.

زرد؛ شاد و خلاقانه




زرد نشانه توجه، ارتباطات، مناظره و حکمت است. به کاربردن رنگ زرد البته نه خیلی تند، مثلا طلایی، در اتاق ناهارخوری اشتهاآور است. کرم نباتی، شاد و مناسب اتاق نوزاد است. رنگ زرد روشن در اتاق ملاقات، اثری مثبت و خلاق دارد. زرد، رنگ مثبت و برای اتاق نوجوانان بسیار مناسب است، حافظه را تقویت و به مطالعه کمک می کند. زرد برای مغازه های کوچک فوق العاده است، جلب نظر کرده و حالت خوشامدگویی دارد. اما چون به کار بردن صرفا زرد در یک محیط ممکن است باعث تندمزاجی و بدخلقی شود، سعی کنید آن را با رنگ های دیگر به کار ببرید.

آبی و زرد، کنار دریا بودن را تداعی می کند و زرد و سفید محیط را تمیز نشان خواهدداد. زرد گرم و آفتابی، درخشان، منبع نور، مثبت، شادی آور، گیرا، امیدوارکننده، اشتهاآور، خلاق، الهام بخش و نشانه استقبال است. رنگ زرد حافظه را تقویت می کند، جرات می دهد و موجب درون نگری می شود. زرد نشانه توجه، ارتباطات، مناظره و حکمت است و در عین حال تحریک پذیری، خصومت و تبعیض را افزایش می دهد.

بنفش؛ باشکوه و سلطنتی



با آن که بفنش رنگ باشکوهی است، در دکوراسیون داخلی کمتر دیده شده. بنفش به خاطر ملایم و آرام بخش بودن برای اتاق خواب دخترها بسیار مناسب است. بنفش رنگ خلاقی است و در محیط های کار و آموزش کارایی زیادی دارد. اگر در کنار زرد قرار بگیرد، جلوه خاصی داشته، حس قوی ای ایجاد می کند. استفاده از آن به عنوان پارچه مبلمان ناهارخوری هم خیره کننده است. بنفش موزون، آرام بخش، سلطنتی و باشکوه بوده، باعث کاهش فشار خون، کم کردن ترشح غدد بسیار فعال می شود.

قرمز؛ شانس آور و هیجان انگیز



رنگ قرمز نشانه جشن، شانس، لوکس و جدید بودن، علاقه و آتش است. قرمز رنگ گل های رز در روزهای به یاد ماندنیست. قرمز رنگ هیجان انگیز است. اگر با پوشیدن لباس قرمز در یک جلسه تجاری مورد توجه قرار گرفتید نه تنها به خاطر شجاعت شما در انتخاب رنگ بلکه احساس قدرتی است که قرمز ایجاد می کند. قرمز رنگ شجاعت و خوش شانسی است و در کشورهای آسیایی مهم و معمول است. اگر می خواهید در دیزاین منزل تان از رنگ قرمز استفاده کنید، کمی احتیاط کنید بهتر است قرمز را به صورت پراکنده در جاهای مختلف به کار ببرید.

برای ایجاد یک اتاق گرم و نرم دیوارها را قرمز کنید. با این کار محیط بسته تر شده و حس صمیمیت ایجاد می شود. قرمز مناسب اتاق خواب نیست چون میزان تنفس را زیاد و خواب و آرامش را کم می کند. در طرح های تجاری استفاده از مبلمان چرمی قرمز در فضایی کاملا سفید همراه با آویزهای قرمز آنچنان تماشایی خواهدبود که هر کس وادار به نشستن و محو لوسترها می شود و این به دلیل مرکز توجه بودن رنگ قرمز است.

اما در خانه خود اگر نمی خواهید تا این حد رمانتیک باشید، از آن در جاهایی که برایتان اهمیت بیشتری دارد استفاده کنید و قسمت های خاص را مورد توجه قرار دهید. استفاده از قرمز در اطراف شومینه، حتی اگر خاموش باشد، گرما را تداعی می کند و به کار بردن آن در ورودی خانه استطاعت مالی را می رساند. از قرمز در محل آرایش و اتاق پرو خود استفاده کنید. قرمز در اتاق ناهارخوری شگفت انگیز است و در اتاق پذیرایی بازخورد زیادی دارد.

رنگ قرمز تیره خود یک سبک را ایجاد می کند و اعتماد به نفس را می رساند. قرمز گرم، پرحرارت، رمانتیک، نشانه خطر و توقف است. قرمز هیجان، نشاط، پیشرفت، توانگری، قدرت و شجاعت را می رساند. قرمز موجب افزایش فشار خون، بالا رفتن تنفس، افزایش مقاومت، پرخاشگری و خشم می شود و رنگ پوست را خوب منعکس می کند.

مشکی؛ خنثی و دراماتیک



مشکی رنگ فوق العاده ای برای دکوراتورهاست. ژاپنی ها اغلب از آن استفاده می کنند، روی آن را لاک الکل می زنند و در ترکیب با قرمز جلوه خاصی به فضای موردنظر می دهند. اگر بخواهید چیزی را بی توجه نشان دهید، از مشکی مات استفاده کنید. مشکی به دلیل خنثی بودن با هر رنگی استفاده شود، تاثیر فوق العاده ای خواهدداشت. مشکی با رنگ های متالیک طلایی، نقره ای، مسی و برنج جلوه ای فوق العاده دارد. این رنگ اغلب در نازک کاری ها برای ایجاد ظرافت استفاده می شود. یک نیمکت که روی آن گرانیت مشکی قرار گرفته باشد، ظاهر دلفریب و زیبایی به آشپزخانه می دهد. مشکی رنگ خوبی برای کف پوش است.

رنگ سیاه و سفید معمولا به صورت کاشی یا موزاییک مناسب کف سرویس های بهداشتی است چون با کنتراست یا تضادی که ایجاد می کند فضاهای کوچک را بزرگ تر نشان می دهد. مشکی به تنهایی به عنوان رنگ دیوار چندان مرسوم نیست، محیط را بسته و مرعوب می کند. اما برای اهمیت دادن و تاکید یک طرح، در زمینه های رنگی به کار می رود. غالبا در چراغ ها، دستگیره های در به عنوان یک رنگ خنثی که طرح های اطراف خود را به خوبی جلوه می دهد، استفاده می شود.

رنگ مشکی نشانه قدرت، شأن و مقام، برجسته بودن، قطعیت و محصوربودن است. مشکی دراماتیک است درعین حال گرانی، زیبایی، لاغری، دنیوی و خنثی بودن را القا می کند. رنگ مشکی نشان دهنده سوگواری، بیماری، تاریکی، پیچیدگی، سردی، دوری، خستگی و راز است و برای ایجاد ترس، وحشت و تهدید هم به کار می رود.

نارنجی؛ شاد و ضدافسردگی



نارنجی رنگ گرم و شادی ست و برای منزل افراد مسن و موسسات نگهداری از سالمندان مفید است. خاصیت ضدافسردگی آن کج خلقی و زودرنجی را کم می کند. از بین رنگ ها، نارنجی رنگ مناسبی برای اجتماعات است. زودرنجی، کج خلقی و خصومت بین افراد را کاهش می دهد و به بهبود رفتارهای اجتماعی کمک می کند. با آن که نارنجی رنگی شاد و سرگرم کننده است اما اغلب از به کاربردن آن به دلیل روشن و براق بودنش غفلت می کنیم.

قهوه ای؛ پرطرفدار و محافظه کارانه



رنگ قهوه ای شکلاتی در دکوراسیون منزل بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ قهوه ای هیچ وقت از مد نمی افتد. زیبایی این رنگ بستگی به هماهنگی آن با سایر وسایل دارد. این که در کنار صورتی چرک قرار بگیرد یا زرد و سفید ظاهر متفاوتی پیدا می کند. قهوه ای در ترکیب با این رنگ ها سرگرم کننده است و ثبات را می رساند. اکثر چوب ها رنگ قهوه ای را خوب به خود می گیرند. رنگ طبیعی قهوه ای به خصوص اگر مایل به کارامل باشد و نیز قهوه ای کنار صورتی چرک خیره کننده خواهدبود. رنگ قهوه ای گرمی، آسایش، خونسردی و پایداری را می رساند. قهوه ای نشانه زمین، طبیعت خاکی، هوش، استحکام، آرامش و محافظه کار بودن است.

صورتی؛ القاکننده احساسات متفاوت برای زنان و مردان




صورتی در ترکیب با قهوه ای شکلاتی تاثیر فوق العاده ای دارد. صورتی رنگی است که بعضی ها بسیار به آن علاقه مندند و عده ای اصلا آن را نمی پسندند. صورتی رنگ نرم و لطیفی است. کم رنگ آن ظریف، ملایم و آرامبخش است و رنگ تند آن برانگیزنده احساسات است. صورتی اغلب رنگ مورد علاقه دختربچه هاست.

شاید چون احساس گرم، محافظ و لطیفی از آن دارند و حس صمیمیت را در آن ها ایجاد می کند. از صورتی می توان در دکوراسیون منزل استفاده کرد اما چون آقایان معمولا از بودن در یک فضای صورتی احساس ناخوشایند و ناآرامی دارند قبل از هر چیز نظر آن ها را هم بپرسید. صورتی بیشتر در اتاق خواب دخترها استفاده می شود و برای اتاق میهمان مناسب است.

صورتی رنگ گرم، آرام بخش، ظریف، احساسی، تسکین دهنده و تجملاتی است. صورتی موجب تضعیف عضلات، شیرین کامی و شوخ طبعی می شود و محافظت و صمیمیت را القا می کند.

برترین ها
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]دکوراسیون اتاق خواب[/h]




اتاق خواب یکی از مهم ترین و اصلی ترین بخش های هر خانه است که باید بیشترین دقت و خلاقیت در دکوراسیون آن صورت گیرد. این امر به ویژه زمانی اهمیت خود را نشان می دهد که به این نکته توجه کنیم که اولا همه ما به طور متوسط یک سوم از عمر خود را در خواب به سر می بریم و در وهله بعد خواب و محیطی که انسان ساعات استراحت خود را در آن سپری می کند ارتباط مستقیمی با سلامت افراد دارد.

به این ترتیب در این مقاله مهم ترین اصولی را که برای طراحی و چیدمان دکور یک اتاق خواب ایده آل می توان مورد استفاده قرار داد ارائه کنیم.

اولین نکته ای که در ارتباط با دکور اتاق خواب باید به آن توجه داشت این است که چگونه می توان این فضا را به محیطی آرامش بخش تبدیل کرد. آرامش و تولید آن در اتاق خواب مهم ترین عاملی است که در دکور این بخش از خانه باید محور قرار بگیرد. عوامل ایجاد آرامش در اتاق خواب را با در نظر گرفتن نرم سلیقه ای و با تکیه بر اصول روانشناسی می توان به شرح زیر طبقه بندی کرد. البته کاربرد این اصول بستگی مستقیمی به متراژ اتاق خواب شما دارد. اما در صورتی که اتاق خوابتان کوچک است و نمی توانید تمام این اصول را در آن پیاده کنید نگران نباشید. در ادامه مطالب نکاتی کاربردی در خصوص دکور اتاق خواب های کوچک نیز ارائه می شود. اما مهم ترین اصول کاربردی برای تولید آرامش با استفاده از دکوراسیون در اتاق خواب را می توان به شرح زیر طبقه بندی کرد:

جانمایی وسایل در اتاق خواب
نحوه جانمایی وسایل در اتاق خواب اولین شرط اساسی برای یک دکور اصولی است. در این میان اینکه تخت خواب در کجای اتاق قرار می گیرد از سایر وسایل اهمیت بیشتری دارد. اگر اتاق خواب دارای پنجره است به توصیه روان شناسان بهتر است تخت خواب به گونه ای قرار بگیرد که در سمت راست پنجره باشد تا هنگام بیدار شدن انرژی مثبت فضای بیرون به شما منتقل شود.

فضای خواب و کار را جدا کنید
اگر فعالیت های کاری شما به گونه ای است که مجبورید یا ترجیح می دهید تمام یا بخشی از آن را در منزل انجام دهید، بدترین انتخاب شما برای کار کردن اتاق خواب است.


این در حالی است که در بسیاری از خانه ها میز کار یا میز تحریر در اتاق خواب قرار می گیرد که در این حالت استرس های زیادی را در زمان خواب به شما تحمیل می کند. همچنین در هنگام کار کردن هم به دلیل اینکه فعالیت در فضایی انجام می شود که معمولا در آن استراحت می کنید نمی توانید تمرکز کافی را بر کارتان به دست آورید و معمولا دچار خواب آلودگی می شوید.

استفاده از گل ها و اسانس های خوشبو
گل و گلدان در صورتی که در اندازه، تعداد و انواع مناسب اتاق خواب در این فضا مورد استفاده قرار بگیرند می توانند در ایجاد فضایی مطبوع و آرامش بخش کمک کنند. البته نباید تعداد و حجم گیاهان در اتاق خواب خیلی زیاد و پرحجم باشد. گلدان های کوچک با گل های کم حجم انتخاب مناسبی برای اتاق خواب هستند. از طرف دیگر در صورتی که از اسانس های معطر برای ایجاد فضایی مطبوع در اتاق خوابتان استفاده می کنید دقت کنید که حتما از رایحه های ملایم و خنک استفاده کنید، به این خاطر که رایحه های تند و گرم ممکن است عملکرد معکوس داشته باشند و باعث اختلال در خواب و سردرد شوند. مخصوصا در افرادی که سردردهای میگرنی دارند استفاده از رایحه های تند در اتاق خواب به هیچ وجه توصیه نمی شود.

اتاق خوابتان را خلوت کنید
ریخت و پاش، شلوغی و تجمع بیش از اندازه وسایل در اتاق خواب یکی از مهم ترین موانع ایجاد آرامش در این بخش از خانه است. سعی کنید تا جایی که ممکن است از تجمع بیش از اندازه وسایل غیر ضروری در اتاق خواب جلوگیری کنید و تا جایی که امکان دارد این فضا را خلوت و مرتب کنید.

با اتاق خواب های کوچک چه کنیم؟
همان طور که در ابتدای مطلب هم گفته شد ممکن است با این تصور که اتاق خوابتان بسیار کوچک است از دکور کردن آن منصرف شوید. این تصور اشتباه است!


دکور اتاق خواب های کوچک هم امکان پذیر است منتها با رعایت چند اصل کلی. اول آنکه در این گونه موارد باید در انتخاب وسایل اتاق خواب متناسب با متراژ آن دقت زیادی داشته باشید. انتخاب تخت خواب های بزرگ برای این اتاق ها اشتباه است و بهترین گزینه تخت خواب های فلزی یا فرفورژه است که حجم کمتری از اتاق را با کاربرد یکسان نسبت به سرویس های چوبی اشغال می کند.


از طرف دیگر شما می توانید از تخت خواب ها و وسایل چند منظوره ای استفاده کنید که در بازار به نام تخت ها یا مبلمان تاشو شناخته می شوند. این گونه وسایل با نصب به دیوار خانه قابلیت جمع شدن دارند و پس از پایان زمان استراحت می توان آن را به کاناپه تبدیل یا آن را به سمت دیوار جمع کرد. استفاده از رنگ های ملایم و آرامش بخش هم برای تمام اتاق های خواب چه بزرگ باشند و چه کوچک توصیه می شود.

رنگ های روشن مانند آبی، زرد، سفید و... علاوه بر اینکه رنگ های آرامش بخشی برای اتاق خواب هستند اتاق خواب های کوچک را هم بزرگ تر جلوه می دهند. البته انتخاب رنگ سلیقه ای است اما چنانچه اتاق خوابتان کوچک است اصلا به دنبال دکور کردن آن با رنگ های تیره نباشید. برای قرار دادن وسایل شخصی خود می توانید از طراحی دیوارها یا قفسه های کوتاه و کم عرض استفاده کنید. یعنی به جای آنکه با میزهای آرایش یا دراورهای بزرگ فضای اتاقتان را محدود و تنگ کنید، وسایلتان را تا جایی که امکان دارد در این قفسه ها یا دیوارها بچینید.
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
با این ترفندها خانه‌تان را دلبازتر کنید

با این ترفندها خانه‌تان را دلبازتر کنید

مجله منزل - رويا رضايي‌نسب، كارشناس معماري: بيشتر ما كودكي‌مان را در خانه‌هاي بزرگ گذرانده‌ايم. براي همين در نگاه اول آپارتمان‌هاي كوچك تنگ و دلگير به نظرمان مي‌رسند. يك پذيرايي كه به زور مبلمان را مي‌توانيم حاشيه ديوارهاي كم‌عرضش بچينيم، يك اتاق خواب كه اگر شانس داشته باشيم تختخواب‌مان در آن جا مي‌شود، يك آشپزخانه كه وقتي آشپز دو تا مي‌شود، ديگر براي نفر سوم جا ندارد و در آخر هم يك دستشويي و حمام كه گاهي با هم شريك مي‌شوند.



همه خانه مجموعه‌اي از همين حجم‌هاي كوچك است؛ حجم‌هاي كوچك دلگير. اما هر مسئله‌اي راه‌حلي هم دارد. در اين صفحات مي‌خواهيم خيلي كوتاه هم راهكارهايي را براي چيدمان بهتر خانه‌هاي كوچك ارائه دهيم و هم شايد مهم‌تر از آن، بگوييم چه كارهايي را نبايد در چیدمان این خانه‌ها انجام داد.

ال‌شكل بچينيد



براي خانه‌های كوچك مبلمان ال‌شكل مناسب‌ترين مبلمان است چون تعداد افراد بيشتري مي‌توانند از آن استفاده كنند و كنج پرت هم قابل استفاده مي‌شود. ميزهاي عسلي را كنار بگذاريد و از مبلماني كه دسته‌هايش اين كار را انجام مي‌دهد استفاده كنيد. توجه داشته باشید که مبل‌ها را جوري نچينيد كه يك دايره يا چهارگوش با فضايي بسته ايجاد كند.



تلويزيون را روي ديوار بي‌خاصيت نصب كنيد



ديواري را براي نصب تلويزيون انتخاب كنيد كه براي نشستن و چيدن مبلمان مناسب نباشد. ميز تلويزيون را حذف كنيد. می‌توانید با طراحي قفسه‌هاي افقي روي ديوار تلويزيون جايي براي مجسمه‌ها بسازيد؛ اين يعني صرفه‌جويي در فضاي اصلي خانه.



فضاهاي متنوع داشته باشيد



حتي در يك خانه 50متري هم مي‌شود تنوع فضايي داشت. فضاي كار، فضاي نشيمن، فضاي ‌مهمان و ناهارخوري را مي‌توانيم از هم جدا كنيم اما نبايد اين فضاها را با ايجاد مانع از هم جدا كرد. با تغييري كوچك روي ديوار فضاي مورد نظر مي‌شود حس جداسازي را به آن فضا القا كرد؛ مثلا قرار دادن يك ميز بسيار كوچك در كنج بي‌استفاده و ساختن چند قفسه بالاي آن براي نگهداري كتاب يا وسايل ديگر مي‌تواند فضاي كار ايجاد كند، بدون آنكه با مانعي از فضاهاي ديگر جدا شود.



كتابخانه ديواري بسازيد



اگر كتاب‌هاي زيادي داريد، مي‌توانيد روي ديوار بالاي مبلمان یا روی یکی از دیوارهای خالی- جايي كه مزاحم نشست و برخاست نمي‌شود- قفسه‌هاي افقي‌ مانندی براي كتاب‌هاي‌تان نصب كنيد. اين كتابخانه خلاق مي‌تواند همرنگ دسته مبلمان‌تان باشد.



ميز ناهارخوري متناسب انتخاب كنيد



وقتي از ناهارخوري در يك خانه 50متري حرف مي‌زنيم، منظورمان يك ميز كوچك دونفره است. اين ميز بهتر است مستطيل‌شكل و ظريف باشد. اگر فضاي كافي نداريد مي‌توانيد دو ضلع ميز را به ديوار بچسبانيد تا جاي كمتري را اشغال كند.



فضاي كم‌نور را رنگ روشن كنيد



اگر مي‌خواهيد خانه‌تان دلبازتر و بزرگ‌تر به نظر برسد از يك رنگ روشن گرم مثل رنگ سفيدي كه به ميزان كمي با رنگ زرد يا صورتي آميخته شده، استفاده كنيد تا كم‌نوري اتاق جبران شود.



اين كارها را نكنيد

خلاقیت سقف دارد!

اگر مي‌خواهيد خانه‌تان دلباز‌تر و زيباتر به نظر برسد، لطفا اين كارها را نكنيد.

گل‌درشت نخريد

از كاغذديواري‌هاي ساده يا با بافت ريز استفاده كنيد. بافت‌هاي درشت‌ اتاق را كوچك‌تر نشان مي‌دهد. طرح فرش‌هايي با گل بوته‌ها و نقش‌هاي ريزتر اتاق كوچك را بزرگ نشان مي‌دهد. حتي گلدان‌هايي با برگ‌هاي ريز براي اين اتاق‌ها مناسب‌تر هستند. خلاصه به قول قديمی‌ها از «گل‌درشت» پرهيز كنيد.

از اشيای بزرگ استفاده نكنيد

مجسمه‌هاي بزرگ، گلدان‌هاي حجيم، ميزهايي با بدنه يك‌دست و مبل‌هاي درشت براي خانه‌هاي كوچك مناسب نيستند. آنها ممكن است در مغازه زيبا به نظر برسند اما خانه شما را كوچك‌تر کرده و احساس خفقان ايجاد مي‌كنند. درواقع هر خانه‌اي اشيای مناسب خودش را مي‌خواهد. همين اشيای بزرگ در خانه‌هاي بزرگ مي‌توانند احساس بهتري ايجاد كنند.

خانه را رنگارنگ نكنيد

در كل خانه چه براي مبلمان و پرده‌ها و چه ديوارها از دو يا سه رنگ استفاده كنيد. رنگ‌هاي متنوع باعث احساس آشفتگي و كلافگي در شما مي‌شود. تازه اين دو، سه رنگ هم بايد با هم جور باشد؛ مثلا انتخاب يك تركيب دوتايي يا سه‌تايي از آبي، سفيد و قهوه‌اي يا سبز، سفيد و قهوه‌اي يا قهوه‌اي، سفيد و كرم انتخاب‌ مناسبي مي‌تواند باشد.

از رنگ‌هاي تند استفاده نكنيد

با اينكه رنگ‌هاي تند در نگاه اول جذابند اما سريع هم دل شما را مي‌زنند. يادتان باشد خانه شما لباسي نيست كه فقط در يك ‌مهماني بپوشيد. شما مي‌خواهيد در اين خانه زندگي كنيد و احتياج به احساس آرامش درازمدت داريد بنابراين از رنگ‌هايي مثل قرمز، نارنجي تند و زرد براي رنگ غالب فضا مثلا ديوارها و سقف استفاده نكنيد. مي‌توانيد از اين رنگ‌ها براي وسايل قابل تعويض مثل يك كاناپه يا يك گليم كوچك کمک بگیرید.

منبع: برترین ها
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
چوب ها به خانه تان شخصیت می دهند

چوب ها به خانه تان شخصیت می دهند

مجله منزل: مي‌گويند هزاران سال پيش مصري‌ها راه استفاده از چوب را ياد گرفته بودند و خانه‌هاي شان را با نرده‌هاي چوبي محافظت مي‌كردند. حتي تختخواب، تابوت‌هاي چوبي، عصاي چوبي فراعنه، درها و چهارچوب‌هاي بزرگ كاخ‌ها را هم از چوب مي‌ساختند. در امپراتوري روم هم چوب در طراحي فضاي داخلي قصرها جاي خاصي داشت. تا صدها سال پيش هم - آن وقت كه هنوز خبري از سيمان و بلوك نبود- چوب وسيله غالب بيشتر ساختمان‌ها بود تا اينكه زمانه فرق كرد.

مصالح تازه به بازار آمدند و چوب‌ها كنار رفتند. اما این فقط از نگاه معمارها بود. چون هنوز طراحان داخلي از چوب‌ها همان استفاده‌اي را مي‌برند كه شايد هزاران سال پيش مصري‌ها و رومي‌ها مي‌كردند؛ هويت دادن به خانه، مهم‌ترين كاري است كه يك قطعه چوب ساده با هر فضايي مي‌كند. طراحان داخلي معتقدند چوب‌ها شخصيت دارند و مي‌توانند با ورودشان به خانه‌ها به آنها هويت دهند. با اين حساب بد نيست نگاهی به كاربرد چوب در فضاهاي امروزي و كاركردشان داشته باشيم.

سقف را بيشتر درياب



طراحان داخلي اسمش را گذاشته‌اند ديوار پنجم. فقط براي اينكه نشان دهند غير از چهار ديوار هر اتاقي سطح ديگري هم هست كه بايد برايش فكر كرد و به اندازه چهار تاي بقيه برايش نقشه كشيد. كمتر زماني پيش آمده كه ما براي بالاي سرمان هم نقشه بكشيم. ما فقط براي طراحي قسمت‌هایی برنامه مي‌ريزيم كه به چشم مي‌آيند. براي همين است كه از سقف غافل مي‌شويم در حالي كه سقف خودش از مهم‌ترين قسمت‌های خانه براي طراحي‌هاي خاص است و اين وسط چوب‌ها در رنگ‌هاي خاص مي‌توانند سقف خانه‌ها را ظرافتي خاص بخشند. البته بايد در نظر بگيريد كه سقف چوبي هرقدر هم مدرن باشد و گرمابخش فقط بايد در خانه‌هايي با سقف‌هاي بلند و بزرگ به كار گرفته شود. خانه‌هاي كوچك با سقف‌هاي چوبي هر چند صميمي و گرم هستند اما كوچك‌تر از معمول به نظر مي‌رسند.


گذر از كلاسيك به مدرنيته


استفاده از چوب در خانه‌هاي مدرن امروزي سمت و سوي خاصي پيدا كرده است. اين روزها در خانه‌هايي كه قالب‌هاي كلاسيك را كنار گذاشته‌اند به جاي چوبي كردن در و ديوار خانه و استفاده از چوب‌هايي با جنس و ضخامت‌هاي متفاوت از آنها در جزئيات استفاده مي‌كنند. چوب در اين خانه‌ها براي نشان دادن لوازمي كه شكل و طرح معمولي ندارند به كار برده مي‌شود. يك صندلي چوبي با طرح خاص يك دفعه مي‌تواند ساده و معمولي‌ترين خانه‌ها را از اين رو به آن رو كند. البته استفاده از وسايل چوبي اين روزها كمي گران است ولي در مقابل هيچ جنس ديگري نمي‌تواند به اندازه آنها فضاي خانه را گرم و راحت كند.


وقتي چوب‌ها به داد مي‌رسند



شايد زماني وارد خانه‌اي شده باشيد كه هيچ وسيله چشمگيري نداشته باشد. كاناپه‌ها ساده با رنگي يك‌دست و پرده‌ها با راحت‌ترين روش‌ها دوخته و آويزان شده باشند. خانه كوچك است اما براي كسي كه اولين‌بار وارد مي‌شود، گرماي خاصي دارد. كافي است فقط با كمي دقت به جزئيات خانه نگاه كنيد آن وقت متوجه مي‌شويد كه صاحبخانه از چه ترفندي براي گرمي خانه‌اش استفاده كرده است؟ دكوري‌هاي چوبي. وسايل كوچك و تزئيني چوبي در طرح‌هاي خاص هنري امروز فضاي خانه ها را خاص‌تر از هر جايي مي‌كند. جاشمعي‌هاي كوچك چوبي يا مجسمه‌ها و تراشه‌هاي خاص خانه ساده شما را به يك گالري هنري تبديل مي‌كنند.


چوب‌ها را بايد فهميد



هر چوبي براي خودش معناي خاصي دارد. چوب‌هاي تيره‌تر رسمي‌تر هستند و چوب‌هاي روشن كمي راحت‌تر و ساده‌تر. براي همين در زمان استفاده از چوب‌ها در خانه نبايد صرف زيبايي چوب آن را براي هر قسمتي انتخاب كرد. هر تكه چوب براي خودش ماجرايي دارد. حتي بافت و جنس چوب‌ها هم براي هر قسمتي از خانه با هم فرق مي‌كند؛ مثلا چوب‌هاي تيره با بافت خشن‌تر به درد خانه‌هايي با چيدمان كلاسيك مي‌خورد. هرقدر بافت چوب بيشتر باشد رسميت آن هم بيشتر مي‌شود. چوب‌ها برخلاف رنگ‌هاي ديوارند؛ شايد رنگ ديوار را بتوان با چيدماني خاص ملايم كرد اما چوب اين‌طور نيست.


سردي‌ها را گرم مي‌كنند



مهم‌ترين كاربردي كه چوب در طراحي داخلي دارد هويت بخشيدن به محيط است. چوب برخلاف سنگ و سراميك كه هميشه با خشونت خاصي وارد محيط مي‌شوند مي‌تواند در عين حال هم فضاي خانه را از يكنواختي دربياورد و هم اينكه به عنوان عنصري خشن محيط را كمي زاويه و رنگ ببخشد براي همين بيشتر طراحان داخلي براي چوبي كردن ديوارها زماني آستين بالا مي‌زنند كه با رنگ‌هاي روشني مانند سفيد يا ليمويي مواجه هستند. چوب روي ديوار سفيدي بيش از اندازه محيط كه روي ديوارها يا چيدمان خانه سايه انداخته را مي‌گيرد و فضا را كمي از يكنواختي و كسلي درمي‌آورد.


تابوشكستن كار چوب‌هاست



اين روزها استفاده از چوب فقط به در و ديوار خانه خلاصه نمي‌شود. طراحان داخلي به مدد چوب‌هايي كه با مقاومت بالا به بازار آمده‌اند جسارت بيشتري به خرج مي‌دهند و چوب را راحت‌تر وارد فضاي حمام و دستشويي مي‌كنند؛ تابوي بزرگي كه تا پيش از اين ورود چوب به اين فضا را به خاطر استفاده از آب ممنوع مي‌كرد. استفاده از چوب در فضاي حمام و دستشويي يك پيام بزرگ به ديگران است؛ اينكه شما نه فقط آدم حداقل‌گرايي نيستيد بلكه بلندپروازي زيادي هم داريد؛ آن هم به شكل سنتي و كلاسيك. استفاده از چوب در فضاي حمام و دستشويي به اين مكان شخصيت خاصي مي‌دهد؛ هويتي شرقي؛ كاري كه هيچ سنگ و سراميكي نمي‌توانست انجام دهد.


دريچه‌اي رو به قديم‌ترها



چوب يعني حس دوستي و صميميت. با اين حساب لازم نيست براي داشتن خانه‌اي صميمي حتما در و ديوار خانه را از چوب بپوشانيد. داشتن پنجره‌اي چوبي خودش يك ايده ناب است. حتي اگر فقط از روكش‌هاي چوبي هم استفاده كنيد باز هم برنده ميدان شما هستيد. اگر رنگ تيره چوب، خانه را براي‌تان دلگير مي‌كند مي‌توانيد از قاب‌هاي چوبي روشن و سفيد استفاده كنيد حتي گاهي استفاده از يك پرده كركره چوبي هم كار را تمام مي‌كند. پنجره‌هاي چوبي با نوستالژي خاص‌شان حس آرامش محض را به خانه مي‌آورند.


پا روي هر چوبي نگذاريد



اولين و مناسب‌ترين راه آوردن چوب‌ها به خانه غير از استفاده در مبلمان به كار بردن آنها در كفپوش خانه‌هاست. اين روزها انواع و اقسام كفپوش‌هاي چوبي به بازار آمده‌‌اند كه نه لغزنده هستند و نه سر و صدايي دارند. كفپوش چوبي خانه را شيك‌تر مي‌كند ضمن اينكه انتخاب‌ بهتري براي فرش‌ کردن خانه جلوي روي‌تان مي‌گذارد. اما اين فقط يك طرف ماجراست. به چوبي کردن ديوارها هم فكر كنيد. چوب در هر صورت مايه آرامش است به‌خصوص اگر در كنار رنگ‌هاي سرد استفاده شود و در كنار رنگ‌هاي گرم هم مي‌شود مايه انرژي‌زايي و حركت. پس بهتر است وقتي از چوب‌ها در فضاي سالن استفاده مي‌كنيد در انتخاب رنگ آنها و باقي دكوراسيون خانه‌تان دقت داشته باشيد.


منبع: برترین ها
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
7 روش برای استفاده بهینه از فضای انبار

7 روش برای استفاده بهینه از فضای انبار

وب سایت چیدانه - شمیم آقازاده: انبار و پارکینگ جزو فضاهای پرکاربرد در هر خانه ای هستند. معمولا این فضاها پذیرای وسایل اضافی منزل ما هستند. اما اگر می خواهیم از این فضاها به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم باید به فکر طبقه بندی و نظم دهی این فضاها باشیم.

برای نظم دهی به این فضاها ایده های مختلف و مقرون به صرفه ای وجود دارد. تعدادی از این ایده ها را در مطلب چگونه از انباری خانه بهتر استفاده کنیم؟ با شما در میان گذاشتیم حالا در این مطلب می خواهیم که تعداد دیگری از این ایده ها را برای نظم دهی به دکوراسیون داخلی انبار و پارکینگ با هم بررسی کنیم پس با ما همراه باشید.

از دیوارهای انبار و پارکینگ خود استفاده کنید

از دیوارهای انبار و پارکینگ های خود می توانید نهایت استفاده را ببرید، کافی است چند قلاب و آویز را به دیوار نصب کنید تا بتوانید از آن ها برای قرار دادن برخی از وسائل و تجهیزات دست و پا گیر استفاده کنید.



استفاده از شلف های زیبا و خلاقانه در دکوراسیون داخلی انبار و پارکینگ

اگر شما هم جزو کسانی هستید که از فضای انبار و پارکینگ های خود برای انجام کارهای فنی استفاده می کنید، نیاز به فضایی برای دسته بندی وسائل خود را احساس کرده اید، مخصوصا وسائل ریزی مثل پیچ و مهره ها که حتما باید جای مشخصی داشته باشند، شلف، عنصری کاربردی برای داشتن خانه ای زیبا است. نگاهی به عکس بالا بیاندازید چنین شلف خلاقانه ای کار را برای شما راحت خواهد کرد.

ما راهی ساده برای ساخت شلف های مدرن و زیبا در دکوراسیون داخلی به شما پیشنهاد می کنیم. تعدادی شیشه مربا را آماده کنید، درب آن ها را به یک تخته چوبی پیچ کنید، شیشه ها را سر جای خود بگذارید و تخته چوبی را به دیوار نصب کنید. مدل های بیشتری از این شلف های خلاقانه را می توانید در قسمت خودتان بسازید ببینید.



حتی در زیر این شلف های زیبا می توانید میز کار زیبا و تاشویی را برای خود درست کنید و کارهای فنی تان را روی آن انجام دهید، تاشو بودن این وسائل به شما کمک خواهد کرد تا فضای داخلی انبار و پارکینگ تان کاربردی تر باشد.



این هم نمونه دیگری از قفسه های زیبا و خلاقانه ای که می توانید برای طبقه بندی و نظم دهی به دکوراسیون داخلی انبار و پارکینگ تان از آن استفاده کنید، تعدادی از سبد های بی مصرف خانه را که قصد دور ریختن شان را دارید برداشته و به وسیله پیچ آن ها را به دیوار متصل کنید و از کاربری جدید آن ها لذت ببرید.



از دیگر وسائل دور ریختنی خانه هم می توانید برای نظم دهی به انبار و پارکینگ استفاده کنید، مثلا کمدها یا فایلهای قدیمی. درب های این کمد ها را جدا کنید، آن ها را با رنگ مورد علاقه تان، یا رنگی هماهنگ با دکوراسیون داخلی انبار و پارکینگ تان رنگ آمیزی کنید و از آن ها برای قرار دادن وسائل و لوازم باغبانی استفاده کنید. به همین سادگی.



شما حتی می توانید کل فضای انبار و پارکینگ خود را طبقه بندی کنید، فقط کافی است تا ببینید چه وسائلی را می خواهید در آن جا قرار دهید، سپس برای هر کدام از آن ها قفسه های مورد نیازشان را تهیه و نصب کنید.



نصب تجهیزات روی دیوار فقط برای وسائل و لوازم کوچک کاربرد ندارد، شما لوازم و وسائل بزرگتر را هم می توانید روی نصب کنید، مثل دوچرخه ها. همان طور که در عکس می بینید نصب دوچرخه روی دیوار به مرتب تر نشان دادن فضای کوچک انبار و پارکینگ کمک کرده است، پس شما هم از این ایده استفاده کنید.


برترین ها
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
زیبایی پاییز در گوشه‌وکنار خانه

زیبایی پاییز در گوشه‌وکنار خانه

برترین ها: همه زیبایی پاییز علاوه بر باران های زیبا، رنگ های فوق العاده جذاب آن است که جلوه ویژه ای به درختان و گیاهان می دهد. رنگ های زرد و نارنجی و قرمز در کنار هم منظره هایی می سازند که فقط دو یا سه ماه در سال می توان از جذابیتشان بهره برد. پس چه بهتر که این زیبایی و هیجان را داخل خانه هم بیاوریم و از آن برای تزئینات فصلی خانه خود بهره بگیریم.



1. چند شاخه با برگ های خوش‌رنگ و متنوع را از درختان بچینید و داخل گلدانی از آب بگذارید.




2. کدو حلوایی یکی از نمادهای پاییز است. چند عدد از آنها که رنگ روشن دارند را در اندازه های نه چندان متفاوت انتخاب کنید و با اسپری رنگ، آنها را به رنگ های روشن پاییزی رنگ کنید. تا رنگ خیس است، پودر براق کننده یا پودر صدفی روی آنها بپاشید تا کدوها شیک و لوکس و زیبا جلوه کنند.




3.چه کسی گفته است حلقه گل روی در باید گرد باشد و اصلا چرا باید همیشه گل باشد؟ کمی خلاقیت به خرج دهید و به جای دایره، طرح مستطیل انتخاب کنید و به جای گل از انواع بادام و فندق استفاده کنید. فقط برای دوام و جذابیت بیشتر، پس از چسباندن آجیل روی قاب، روی آنها اسپری براق کننده بزنید و با یک روبان قهوه ای پهن آن را از در آویزان کنید.




4. درست است که زرد، قرمز، نارنجی و قهوه ای رنگ های اصلی پاییز هستند اما بنفش و سبز نیز جایگاه خود را دارند. برای تلقین این رنگ ها به دکوراسیون خانه، می توانید از گلدان کلم های تزئینی سبز و بنفش استفاده کنید.




5. برای ساخت این اثر هنری بسیار زیبا و نمایش پاییز در یک نگاه به شیشه و کاسه ای زیبا نیاز دارید. یک کاسه مثلا قدیمی بردارید. خاک بریزید. روی آن خزه بگذارید. یک شاخه کوچک از درخت را بچینید و با ظرافت در خاک فرو کنید. در کنار آن نیز یک کدوی کوچک به رنگ برگ های درخت بگذارید و آنها را داخل یک شیشه زیبا، شیشه مربا یا ... قرار دهید. به همین سادگی می توان بخشی از عظمت خدا را به تصویر کشید.




6.با استفاده نامعمول از عناصر طبیعت می توانید یک گلدان زیبا که نمایش دهنده پاییز است، تهیه کنید. کمی آجیل داخل گلدان بریزید. یک کاغذ کادوی پارچه ای که بافت زیبا و رنگ قهوه ای سوخته دارد، انتخاب کنید و در بالای آجیل داخل گلدان بگذارید. در انتها نیز می توانید چند شاخه گندم به عنوان گل بگذارید.




7. برای دکوراسیون پاییزی با عناصر طبیعی، بیرون بروید و انواع گیاهان و گل های زیبا را پیدا کنید و شاخه ای از آنها را بچینید و به سلیقه خود و البته در هم و شلوغ در کنار هم داخل یک گلدان قرار دهید.




8. آرتیشو یا همان کنگرفرنگی شکل بسیار جالبی دارد. می توانید از آنها آویز بسیار زیبایی برای روی آینه تهیه کنید. برای ساخت این آویز به حلقه های کوچک طلایی و روبان (بنفش) نیاز دارید. با درل یا هر وسیله دیگری دو سوراخ در انتهای ساقه آرتیشو ایجاد کنید. ابتدا روبان ها را از داخل حلقه عبور دهید و سپس حلقه را در این سوراخ ها محکم کنید. یا می توانید روبان ها را به حلقه گره بزنید. برای اینکه حلقه در جای خود محکم شود با چسب حرارتی اطراف آن را پر کنید.




9. با کمک پر، گندم، آجیل، شاخه های درختان و ... در عرض 5 دقیقه یک گلدان گل پاییزی درست کنید و آن را روی میز ناهارخوری یا میز پیش دستی قرار دهید. با دانه های آجیل داخل گلدان را پرکنید و برای تاکید بر زیبایی در میان همه موارد ذکر شده کمی هم از رنگ سبز استفاده کنید.




10. با کمک انواع کدوهای مختلف در اندازه های متنوع می توانید یک منظره زیبایی پاییزی در خانه درست کنید. ترجیحا این کدوها در رنگ و شکل و انواع متنوع باشند. البته این دکوراسیون موقت است و فقط برای یک شب مهمانی کارایی دارد. در انتهای شب هم می توانید کدوها را به مهمان های خود بدهید تا با خود ببرند.




11. برای اشاره به آمدن فصل پاییز، می توانید در بالای شومینه دو پوستر از تقویم دیواری که طرحی از پاییز دارند، نصب کنید. برای تزئین بیشتر این قسمت هم می توانید از انواع گلدان های کوچک، شاخه های خشکیده درختان، شمع و جاشمعی های زیبا و توپ های سبز هم استفاده کنید.




12. از انواع کدوهای زیبا، مثلا کدو حلوایی های شکل‌دار می توانید به عنوان گلدان در بالای شومینه یا تاقچه در خانه استفاده کنید. برای این منظور باید کدوهای سفت و کال انتخاب کنید که برای مدت بیشتری بمانند. سر کدوها را برش دهید، داخل آنها را خالی کنید و گل های زیبا و مورد علاقه خود را داخل آنها بگذارید. برای زیبایی بیشتر، بهتر است چند کدو در اندازه های مختلف انتخاب و بالا یا پایین همه آنها را با یک شکل واحد نقاشی کنید تا ارتباطشان با یکدیگر مشخص شود.




13. برای انتقال زیبایی بیرون از خانه به داخل، می توانید چند شاخه رنگی از درختان مختلف را ببرید و داخل گلدان روی میز ناهارخوری قرار دهید. البته شاخه های جوان با برگ های تازه و شاداب انتخاب کنید که تا چند روز تازه بمانند در کنار آنها می توانید از انواع کدوهای زرد یا سفید هم استفاده کنید.




14. برای صرف یک وعده غذا در کنار دوستان و مهمان های عزیز، می توانید خلاقیت به خرج دهید و سبدی از انواع برگ های رنگی، آجیل، میوه های پاییز همچون گلابی یا سیب داخل آن بگذارید تا رنگ های گرم این ماه، گرمای ویژه ای هم به میز غذاخوری شما بدهند.




15. رنگ های مختلف کدو حلوایی را انتخاب و با برگ های طبیعی درختان پاییززده تزئین و برای دکور میز، کتابخانه، کانتر آشپزخانه یا میز پیش دستی استفاده کنید.




16. برای جذابیت چیدمان پاییزی خانه می توانید یک ایده پردازی نو داشته باشید. خیلی شیک و زیبا، روی سطح کدوها را سیم پیچی کنید و این سیم ها را با سلیقه خود فرم دهید. ترجیحا، هر کدو سیم‌پیچی متفاوت از دیگری داشته باشد و آنها را باز به سلیقه شخصی روی یک میز و در گوشه ای از خانه بچینید. برای پاییزی تر کردن فضا، دسته ای برگ خشک شده هم اطراف آنها بریزید.




17. برای دکور خانه لازم نیست همیشه وسایل بسیار بزرگ و خیلی خاص داشته باشید. با چند گلدان کوچک و برگ های رنگی درختان هم می توان زیبایی پاییز را به داخل خانه آورد.




18. به جای قرار دادن شمع روی جاشمعی های چوبی و پایه‌دار، می توانید کدوهای کوچک و بزرگ را روی آنها قرار دهید تا با این نماد زیبا، آمدن پاییز را برای خود جشن گرفته باشید.




19. با انواع برگ و شاخ و کدو و گل های پاییزی می توانید تراریوم های مینیاتوری زیبایی به سلیقه شخصی خود تهیه کنید و در طراحی خانه خود به کار ببرید. اصولا همه جا دیده ایم که تراریوم را یا انواع کاکتوس ها درست می کنند؛ اما شما خلاقیت به خرج دهید و گیاه های رنگی پاییز را مینیاتوری کنید.


برترین ها
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
ترفندهای دکوراسیونی که تا سال‌ها به دردتان می‌خورد

ترفندهای دکوراسیونی که تا سال‌ها به دردتان می‌خورد

وب‌سایت 5040: در این مطلب با برخی از جدیدترین ترفندهای طراحی دکوراسیون خانه آشنا می‌شوید. این ایده‌ها برای سال‌ها در خانه‌ی شما همچنان زیبا خواهند بود.



کاشی با طرح گرافیکی



سعی کنید از بین طرح‌های مختلف چیزی پیدا کنید که برای زمانی طولانی هنوز هم شیک باشد. به طرح هنری و رنگ کاشی دقت کنید، زیرا برای چندین سال می‌خواهید در خانه‌ی شما بماند.


مبل‌های چندتکه



این مبل‌ها امروزه طرفداران زیادی دارند زیرا همه می‌خواهند طوری فضای را بچینند که بتوان از آن بیشترین استفاده را کرد. اتاق‌های نشیمن رسمی به نظر دیگر قدیمی می‌آیند و همه ترجیح می‌دهند در فضایی راحت کنار دوستان و خانواده‌ی خود باشند.


وسایلی با مواد بازیافت شده



امیدواریم که این راه برای همیشه ادامه پیدا کند. اینکه طراحان سعی می‌کنند راهی بیابند تا میزان مواد مصرفی هدر شده را به حداقل رسانده و وسایل قدیمی را بازسازی و نو کنند عالی است.


قاب مشکی برای پنجره



برای جلب کردن توجه همه به یکی از مهم‌ترین نقاط خانه‌ی شما چیزی بهتر از یک قاب مشکی برجسته وجود دارد؟ ورود نور طبیعی به خانه‌ی شما ضروری است. حال اگر در کنار این نور، منظره‌ی زیبایی هم در پشت پنجره‌ی شما وجود داشته باشد بهتر است با یک قاب مشکی زیبا برای پنجره‌ی خود توجه را به آن نقطه معطوف کنید.


ابزار روشنایی قرار دهید



وسایل روشنایی در خانه می‌توانند کارهایی هنری باشند، بنابراین این بهترین جایی است که ذوق هنری خود را نشان دهید. شما ممکن است در خانه ساده‌ترین فضا را داشته باشید اما با قرار دادن یک وسیله‌ی روشنایی در آن به فضا روح و زیبایی می‌بخشید.


پله‌ها نقطه‌ی کانونی هستند



با پله‌ها شما بین طبقات خانه جابجا می‌شوید. اما اگر با طراحی زیبا پله‌های خانه‌ی خود را به نقطه‌ای کانونی تبدیل کنید، به‌جای آنکه تنها راهی برای انتقال شما باشد، یک گام بزرگ در نوسازی خانه‌ی خود برداشته‌اید.


فضایی با دید باز



این روزها این نکته شاید اولین خواسته‌ی اغلب خانواده‌ها باشد. امروزه خانواده‌ها به‌شدت مشغول‌اند و داشتن چند کار چیزی عادی است. داشتن دید به فضای نشیمن از هرجای خانه می‌تواند حس خوبی برای شما ایجاد کند.


نیازی به اتاق غذاخوری رسمی نیست



درست مانند اتاق‌های نشیمن رسمی، یک ناهارخوری رسمی نیز این روزها زیاد متداول نیست. اغلب افراد به‌تدریج متوجه شده‌اند لذت از فضا، تجربه‌هایی نیست که گاه‌وبیگاه باید اتفاق بیفتد بلکه باید بخشی از زندگی روزانه باشد.


دکوراسیون کم



برای سال‌ها اختلاف‌نظرهای زیادی درباره‌ی تزیینات زیاد یا کم برای خانه وجود داشت اما درنهایت به این نتیجه رسیدند که فضای خلوت و تزیینات کم برای یک زندگی سالم بهتر است. ایجاد فضایی بدون شلوغی و دکوراسیون بیش‌ازحد یعنی فضایی که در آن تمرکز راحت‌تر است، تمیز کردن آن ساده بوده و حرکت در آن آسان‌تر می‌باشد.


استفاده از وسایل ناهماهنگ



انتخاب چیزهایی که هماهنگی زیادی ندارند شاید نیاز به کمی شجاعت داشته باشد و گاه در ابتدای چیدمان ممکن است فرد را کمی عصبی کند. اما اگر این انتخاب‌ها مناسب بوده و خوب اجرا شوند فضا را بسیار جالب خواهند کرد. این ترفندی است که فضای شما را از بی‌روحی درآورده و به آن شکل می‌دهد.

برترین ها
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
حریم هایی برای تراس و بالکن!

حریم هایی برای تراس و بالکن!

مجله منزل - شمیم آقازاده، كارشناس معماری: این روزها آنقدر بافت شهری تحت تاثیر جمعیت زیاد و نیازهای زندگی امروزی قرار گرفته كه عملا جایی برای درونگرایی كه هویت اصلی خانه‌های ایرانی است، باقی نمانده است.

حالا دیگر همجواری ساختمان‌ها به كمترین میزان خودش رسیده و ممكن است شما هم متوجه شده باشید كه حریم خصوصی بعضی از فضاها مانند بالكن‌ها و تراس‌ها كمی نقض شده است و نمی‌توانید دیگر از آنها با خیال راحت استفاده كنید. اگر شما هم دنبال راه‌حل‌های ایجاد حریم برای تراس و بالكن‌تان هستید، این مطلب حسابی به دردتان می‌خورد.

1. استفاده از دیوارهای متحرك و چرخان



برای اینكه بتوانید از منظره بیرون تراس‌ها و بالكن‌های‌تان استفاده كنید و همزمان حریم خصوصی مورد نیازتان را هم در اختیار داشته باشید، می‌توانید از دیوار‌های متحركی كه روی آنها حكاكی شده و روزنه‌هایی برای عبور نور دارند، استفاده كنید. این دیوارها می‌توانند بنا به نیاز شما باز یا بسته باشند.



2. دیوارهای مجوف



این دیوارها هم می‌توانند مشكل‌گشا باشند؛ چراكه هم می‌توانند نور را از خود عبور دهند و هم حریم مورد نظرتان را ایجاد می‌كنند. در ضمن دیدتان به منظره روبه‌رو را هم كور نمی‌كنند و دیگر اینكه ایده خلاقانه‌تری هستند. محصور كردن تراس‌ها به وسیله این دیوارها باعث می‌شود تراس تبدیل به فضایی نیمه باز شود كه به‌راحتی می‌توانید از آن استفاده كنید.



3. شیشه‌های مات‌شده



اولین كاری كه به ذهن هر كسی می‌رسد استفاده از دیوارهای شیشه‌ای است اما نه شیشه‌های شفاف؛ شیشه‌هایی كه با برچسب‌های شیشه مات‌كن پوشانده شده‌اند. برچسب شیشه مات‌كن، راه‌حلی آسان برای حفظ حریم خصوصی است. این دیوار‌های شیشه‌ای می‌توانند تا نیمه ارتفاع تراس شما را بپوشانند و بالای آنها باز باشد تا تهویه هوا به آسانی در فضا صورت بگیرد و درضمن شما در حالت ایستاده هم بتوانید از منظره بیرون لذت ببرید.



4. دیوارهای سبز




می‌توانید از خود وسایلی كه در تراس‌تان وجود دارد برای ایجاد حریم استفاده كنید؛ مثلا گلدان‌ها و گیاهان خانگی كه در آنجا قرار دارند، می‌توانند دیوارهایی طبیعی برای شما بسازند. این دیوارها بسیار مقرون به‌صرفه هستند و در ضمن می‌توانید آنها را خودتان بسازید.



5. گل‌های رونده




اگر می‌خواهید در تراس خانه‌تان حریمی زیبا و زنده داشته باشید، گل‌های رونده بهترین پیشنهاد هستند. این گل‌ها درست است كه دید شما را به بیرون از بین می‌برند ولی به جای آن منظره زیبای دیگری را جایگزین می‌كنند كه می‌توانید به سلیقه خودتان آن را تزیین كنید.



6. سقف‌های متحرك




اگر تراس یا بالكن‌تان بدون سقف است به‌راحتی می‌توانید با تهیه سقف‌های متحرك یا سایبان‌های برقی آن را محصور كنید. این سایبان‌های برقی می‌توانند جزء مبلمان‌ كاربردی‌ای باشند كه برای حفظ حریم تراس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.



7. سایبان‌های دستی پارچه‌ای



اگر نمی‌خواهید از سایبان‌های برقی استفاده كنید، سایبان‌های دستی را جایگزین آنها كنید ولی دقت داشته باشید سایبانی كه می‌خواهید استفاده كنید باید قابلیت تغییر درجه پایه را داشته باشد تا بتوانید به عنوان یك دیوار متحرك هم از آن بهره ببرید.



8. استفاده از تشكچه‌های فانتزی و زیبا



مطمئنا تراس‌ و بالكن شما نرده دارد. پس اول به وسیله ترفند‌هایی كه در بالا گفته شد، نرده‌ها را بپوشانید و دید آنها را كور كنید. سپس برای مبله كردن فضای تراس‌تان از میز‌هایی كه عموما ارتفاع كم و كوتاهی دارند همراه تشكچه‌های كوچك استفاده كنید؛ چه اشكالی دارد روی زمین بنشینید؟



9. لوورهای چوبی



برای دورتادور تراس یا حیاط‌تان لوورهای چوبی سفارش دهید و آنها را نصب كنید. این لوورها علاوه بر ایجاد حریم مد نظرتان، حس و حال طراوت و سرزندگی چوب را در تراس‌تان جاری می‌كنند و فضایی دلچسب‌تر را در بالكن‌تان به وجود می‌آورند.

برترین ها
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
چیدمان کتاب در کتابخانه، ترفندهایی برای منزل کتاب‌خوانها

چیدمان کتاب در کتابخانه، ترفندهایی برای منزل کتاب‌خوانها

وب سایت چیدانه: هر وقت از شلوغی‌های یک زندگی شهری و پر دغدغه خسته و دل‌زده می‌شوم به سراغ کتابخانه‌ای می‌روم که دوست بی‌بدیل من در خلوت و آرامشم به حساب می‌آید. کتاب‌هایم را با تمام وجود نگاه می‌کنم و دستی به سر و رویشان می‌کشم. همیشه و همیشه در تمام مراحل زندگی خود، واژه‌ها، کلمات، داستان‌ها و اشعار را می‌ستایم و برای آنکه رسالت خود را به فهم و دانش ادا کنم دست از مطالعه و آرامشی که از آن به دست می‌آورم نخواهم شست. در این مطلب همراه من باشید تا با هم کتابخانه دلبند و روح‌بخش خود را تیمار کنیم و آن را زیباتر از همیشه گردانیم تا شاید هم برای خودمان و هم همه اطرافیانمان مشوقی باشیم برای مطالعه، دانستن و فهم.
چیدمان کتابخانه با دسته بندی موضوعی
فراموش نکنید که شخصیت یک فرد کتاب‌خوان و اهل مطالعه، باید در جای‌جای زندگی او مشخص باشد که به‌راستی یکی از مهم‌ترین آنها داشتن یک کتابخانه مرتب و زیباست.

تصور کنید که در یک روز شیرین و خنک بهاری، فنجان گرمی چای به دست دارید و برای آرامش خاطر خود می‌خواهید خواندن کتاب تازه‌ای را شروع کنید. به سراغ کتابخانه خود می‌روید، اما چنان شلوغی و پراکندگی‌ای گریبان گیرتان می‌شود که حتی فراموش می‌کنید که به دنبال چه به اینجا آمده‌اید! پس قبل از هر چیز باید بدانید که جای هر کتابی در کجاست؛ درواقع ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین راه برای چیدمان کتاب، آن است که آنها را بر اساس موضوع و مضمونی که دارند طبقه‌بندی نمایید؛ برای مثال می‌توانید یک طبقه از کتابخانه خود را به کتاب‌های شعر و دیوان‌های شاعران نامی، طبقه‌ای را به رمان‌ها و طبقه‌ای را به کتاب‌های علمی و... اختصاص دهید. با این کار می‌توانید تکلیف خود را برای انتخاب هر موضوع و مضمونی از کتاب‌ها روشن کنید.
تعادل در چیدمان کتاب ها یعنی چه؟
اگر کتابخانه دوست‌داشتنی شما در اتاق نشیمن منزلتان قرار دارد باید به چند نکته دقت کنید. اگر در این کتابخانه، تعداد کمی کتاب وجود دارد باید آنها را به بهترین حالت ممکن چیدمان نمایید؛ بنابراین سعی کنید کتاب‌ها را به‌صورت متقارن در دو طرف کتابخانه قرار دهید؛ یعنی برای مثال در سمت راست کتابخانه، چهار کتاب و در سمت چپ آن دو یا سه کتاب قرار دهید. اگر این شیوه نامتقارن را برای چیدمان کتاب‌های خود پیش‌گرفته‌اید بهتر است الگوی تعداد کتاب‌ها را برای طبقه‌های بعدی متفاوت‌تر تعیین کنید؛ درواقع اگر در طبقه اول سمت چپ سه کتاب گذاشته‌اید در همان سمت از طبقه بالا بهتر است تعداد آنها را تغییر دهید. توجه داشته باشید که بهتر است رنگ کتاب‌ها را نیز در چیدمان خود دخیل کنید. ایجاد تناسب و رعایت زیبایی کتاب‌ها در حقیقت می‌تواند ظاهر برازنده و چشم‌نوازی را برای کتابخانه شما به ارمغان آورد.


چیدمان افقی کتاب ها در کتابخانه، چگونه؟
یکی از روش‌هایی که بعضی از افراد برای چیدمان کتاب‌های خود پیش می‌گیرند چینش افقی آنها بر روی یکدیگر است. توجه داشته باشید که این شیوه از چیدمان کمتر توصیه می‌شود و اگر تصمیمتان برای این کار جدی است باید نکاتی را مدنظر داشته باشید. باید بگوییم که اگر کتابخانه دفتر و یا فضای کاری و رسمی خود را چیدمان می‌کنید بهتر است که اصلاً سراغ چنین روشی نروید، اما اگر در فضای خانه هستید بهتر است برای چیدمان کتاب‌ها به‌صورت افقی در ابتدا ابعاد کتاب‌ها و در مرحله بعد، رنگ آنها را مدنظر قرار دهید تا شکل بهتری در چیدمان خود به دست آورید.

هر کتاب، کجا؟
پیشنهادی که برایتان داریم این است که کتاب‌های آشپزی خود را بر روی پیشخوان آشپزخانه قرار داده و روی آنها را بپوشانید تا آسیبی نبینند.
توجه داشته باشید که اگر در خانه خود کتاب‌هایی نفیس و عتیقه دارید بهتر است آنها را از سایر کتاب‌های خود جدا نگه دارید، چراکه هم از نظر ظاهری و شکل جلد با آها تفاوت دارد و هم لازم است در نگهداری از آن دقت بیشتری داشته باشید.

استودیو معماری آکسا
پیش‌تر گفتیم که بهتر است هر مضمون از کتاب‌ها را در طبقه‌ای خاص قرار دهید، اما بد نیست در اینجا به این نکته نیز اشاره کنیم که در صورت امکان و داشتن فضای کافی می‌توانید هرکدام از موضوعات کتاب‌ها را در جای مخصوص به خود قرار دهید؛ برای مثال رمان‌ها و کتاب‌های متفرقه را بهتر است در نشیمن و کتاب‌های مرجع را در نزدیکی میزتحریر خود قرار دهید. برای قرار دادن کتاب‌های مرجع به شما پیشنهاد می‌کنیم که از داشتن یک طبقه در بالای میزتحریر خود غافل نشوید.

چیدمان عمودی کتاب ها به ترتیب قد
بهترین روش برای چیدمان کتاب‌ها در کتابخانه، چینش عمودی آنها از بزرگ به کوچک است، آن‌هم به صورتی که کتاب‌های بلندتر در سمت راست و کتاب‌های کوچک‌تر در سمت چپ قرار بگیرند. علاوه بر این بهتر است که کتابخانه‌تان را به‌گونه‌ای در نظر داشته باشید که به فاصله ۴۰ سانتی‌متر از سقف قرار گرفته باشد تا برای دسترسی به کتاب‌هایی که در طبقات بالا قرار دارند دچار مشکل نشوید.

دکوری ها در کتابخانه هم جا دارند!
درست است که وجود خود کتاب‌ها سراسر حس مثبت است و به‌خودی‌خود حال شما را خوب می‌کند، اما برای افزایش این حال خوب می‌توانید در کتابخانه خود تنوعی ایجاد کنید. پیشنهاد می‌کنیم که در کنار آن‌همه یار مهربان از چند عکس خانوادگی، گل‌های طبیعی و وسایل دکوری استفاده کنید و آنها در طبقات کتابخانه خود قرار دهید.


کنج دل‌انگیز کتاب خوانی
اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که احتیاج به جنس متفاوتی از آرامش دارید، می‌توانید در صورت امکان، کنج دنجی را در منزل خود مدنظر قرار دهید و با قرار دادن یک کاناپه و میز کوچک، ساعات دلنشینی را در آن قسمت به مطالعه بپردازید، چای بنوشید و روح خود را شستشو داده و تغذیه کنید. قطعاً هرکدام از ما در برابر روح خود مسئول هستیم و کمترین کاری که می‌توانیم برای حفظ شخصیت و تفکر خود انجام دهیم آن است که مطالعه و خواندن کتاب را فراموش نکنیم. نباید این نکته را نیز از قلم انداخت که نه‌فقط کتاب خواندن که کتاب خوب خواندن است که اهمیت دارد.



برترین ها
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۱۲ ترفند شیک برای طراحی مدرن دکوراسیون داخلی آشپزخانه کوچک آپارتمانی​


دکوراسیون داخلی آشپزخانه کوچک مدرن آپارتمانی


دکوراسیون و معماری داخلی آشپزخانه از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های طراحان داخلی است ‌به خصوص این‌که در سال‌های اخیر عموما متراژ آشپزخانه‌ها در سرتاسر دنیا کوچک و نقلی شده است. اگر چه در گذشته هم اغلب آشپزخانه‌ها کوچک و نقلی بودند اما این مسئله در خانه‌های آپارتمانی امروز بیشتر خودش را نشان می‌دهد.



۱- طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه کوچک و مدرن آپارتمانی با رنگ‌های روشن​


طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه کوچک و مدرن آپارتمانی با رنگ‌های روشن


یکی از بهترین ترفندها برای بزرگ‌تر و دلبازتر نشان دادن فضای آشپزخانه انتخاب رنگ روشن برای کابینت‌ها و دیوارهای آشپزخانه است. استفاده از رنگ‌های سفید، کرم و خنثی، رنگ چوب روشن و خاکی، زرد، طیف‌های مختلف رنگ سبز و آبی آسمانی برای دکوراسیون آشپزخانه، آن را بزرگ‌تر و دلبازتر از آن‌چه هست نشان می‌دهد. یکی از بهترین ترکیب‌ها برای رنگ دیوار و کابینت آشپزخانه‌های کوچک دیوارهای بژ یا طلایی و کابینت‌های سبز‌نعنایی یا آبی آسمانی است. اگر آشپزخانه منزل‌تان مساحت چندانی ندارد و خیلی کوچک است حتما از رنگ‌های خیلی روشن و سفید برای دکوراسیون داخلی آشپزخانه کوچک و مدرن آپارتمانی و البته رنگ سقف آن استفاده کنید.


۲- نورپردازی مناسب برای دکوراسیون داخلی آشپزخانه کوچک و مدرن آپارتمانی​


نورپردازی مناسب برای دکوراسیون داخلی آشپزخانه کوچک و مدرن آپارتمانی


نور‌پردازی مناسب یکی دیگر از ترفندهای هوشمندانه و اساسی برای دکوراسیون داخلی آشپزخانه‌ کوچک است. هر چه آشپزخانه شما نور کمتری داشته باشد دلگیرتر و کوچک‌تر به نظر می‌رسد. از لامپ‌های هالوژن در سقف بالای کابینت‌ها استفاده کنید تا آشپزخانه‌تان نور بیشتری پیدا کند. لوسترهای بلند و پرنور یک ترفند ساده دیگر برای دادن نور مناسب به آشپزخانه است. از سوی دیگر با انتخاب پرده‌های سبک و نازک نور طبیعی بیشتری را وارد آشپزخانه کنید. هر چه آشپزخانه با نور طبیعی روشن‌تر شود فضا بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.


۳- کابینت‌های براق و بلند برای دکوراسیون داخلی آشپزخانه‌ کوچک​


کابینت‌های براق و بلند برای دکوراسیون داخلی آشپزخانه‌ کوچک


یک ترفند زیرکانه برای دکوراسیون داخلی آشپزخانه‌های کوچک استفاده از کابینت‌های بلند و البته براق فایبرگلاس است. البته به ابعاد استاندارد کابینت آشپزخانه حتما توجه کنید. برای آشپزخانه حداقل دو کابینت سرتاسری و بلند به ارتفاع سقف آشپزخانه در نظر بگیرید. به این ترتیب هم جای بیشتری برای وسایل آشپزخانه باز می‌شود و هم رنگ براق کابینت‌ها با ایجاد خطای دید آشپزخانه را بزرگ‌تر و دلبازتر از آن‌چه هست نشان می‌دهد. از سوی دیگر اگر درهای بالایی کابینت‌ها شیشه‌ای باشد و البته داخل کابینت‌ها مرتب و خلوت باشد فضا بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. سعی کنید تفاوت زیادی میان رنگ دیوارها و رنگ کابینت‌ها نباشد.


۴- استفاده از شلف‌های چوبی بدون در برای آشپزخانه کوچک​


استفاده از شلف‌های چوبی بدون در برای آشپزخانه کوچک


برای جا دادن وسایلی مثل قوطی‌های چای و قهوه و ادویه و لوازم دکوری مناسب آشپزخانه می‌توانید از شلف‌های چوبی یا شلف‌هایی به رنگ کابینت‌های آشپزخانه بدون در استفاده کنید. به این ترتیب هم وسایل مورد نیازتان را در آن‌ها جا می‌دهید، هم جلوه‌ای شیک و کلاسیک به آشپزخانه می‌بخشید و هم جلوی به هم ریختگی و بی‌نظمی آشپزخانه را می‌گیرید.


۵- از طرح‌های عمودی استفاده کنید​


استفاده از کاشی‌هایی که خط‌های عمودی دارند، پرده‌های مدرن و فانتزی آشپزخانه با طرح‌های عمودی یا ساده، کابینت‌هایی که در طرح مترلیال‌شان از خطوط و نقش‌های عمودی استفاده شده، لوسترهایی با پایه بلند که از سقف آویزان هستند و نیز کابینت‌هایی با ارتفاع بلند فضای آشپزخانه‌های کوچک را بزرگ‌تر و وسیع‌تر نشان می‌دهند.


۶- کانترهای چوبی نازک در دکوراسیون داخلی آشپزخانه کوچک​


کانترهای چوبی نازک در دکوراسیون داخلی آشپزخانه کوچک


برای دکوراسیون آشپزخانه کوچک‌تان به جای استفاده از کانترهای ضخیم و زمخت بهتر است از کانترهای چوبی نازک استفاده کنید تا هم فضای کمتری را اشغال کند و هم فضا را بزرگ‌تر نشان دهد. حتی اگر می‌خواهید دکور آشپزخانه‌تان را به سبک «جزیره» بچینید باز هم بهتر است از کانترهای کم حجم و نازک استفاده کنید. استفاده از کانترهای متحرک یک ایده فوق‌العاده دیگر برای طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه کوچک و مدرن آپارتمانی است.


۷- آشپزخانه را با سالن نشیمن یکی کنید​


اگر متراژ منزل‌تان خیلی کم است و فضای چندانی برای مانور دادن ندارید، یک روش ساده برای دکوراسیون آشپزخانه کوچک و بزرگ‌تر نشان دادن فضای آن، برداشتن کانتر و یکی کردن آن با سالن نشینمن است و با یک وسیله دکوری جذاب مثل یک گلدان بزرگ حد‌فاصل آشپزخانه و نشیمن را مشخص کنید.


۸- وسایل اضافی را داخل کابینت‌ها بگذارید​


اگر فضای آشپزخانه‌تان کوچک است یکی از کارهای اشتباه که فضای آن را کوچک‌تر و دلگیر‌تر نشان می‌دهد گذاشتن لوازمی مثل ساندویچ‌ساز، مخلوط‌کن، آسیاب‌برقی و لوازمی از این دست روی کانتر آشپزخانه و کابینت‌ها است. بهتر است وسایلی از این دست را داخل کابینت‌ها جا دهید و زمانی که به آن‌ها نیاز دارید جلوی دست بگذارید.


۹- فر و مایکرویو دیواری در دکوراسیون آشپزخانه کوچک​


فر و مایکرویو دیواری در دکوراسیون آشپزخانه کوچک


اگر هنوز در مرحله طراحی و ساخت منزل‌تان هستید و برای آشپزخانه متراژ زیادی در نظر نگرفته‌اید یادتان باشد که دستگاه فر و مایکرویو را در داخل کابینت‌های دیواری تعبیه کنید. جا دادن این وسایل دست‌و‌پاگیر روی کانتر یا کابینت‌ها در آشپزخانه‌های کوچک هم فضای زیادی را اشغال می‌کند هم آشپزخانه را شلوغ و در نتیجه کوچک‌تر نشان می‌دهد. یک راه‌حل دیگر استفاده از محفظه برای جا دادن یخچال‌فریزر، ماشین لباسشویی و ظرفشویی است که در اکثر آشپزخانه‌های مدرن جایی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.


۱۰- تعبیه کابینت در گوشه آشپزخانه‌های کوچک​


تعبیه کابینت در گوشه آشپزخانه‌های کوچک


اگر مساحت آشپزخانه‌تان اندک است گوشه‌های آشپزخانه را از دست ندهید. برای استفاده از این فضاهای مهجور می‌توانید هنگام طراحی و ساخت کابینت‌ها برای آن‌ها یک نمونه کابینت آشپزخانه به صورت کوچک و زاویه‌دار طراحی کنید و به این ترتیب فضای بیشتری برای وسایل آشپزخانه دست‌و‌پا کنید. این کابینت‌های زاویه‌دار را در تمام نمونه مدل‌های شیک کابینت از ممبران و چوب تا ام دی اف و حتی در جدیدترین طرح‌های کابینت آشپزخانه می‌توانید پیاده کنید.


۱۱- از میز ناهارخوری یا صفحات تاشو استفاده کنید​


اگر ساکن یک منزل نقلی و کوچک هستید احتمالا فضای چندانی برای میز و صندلی ناهارخوری ندارید. اما نگران نباشید یک راه‌حل برای دکوراسیون آشپزخانه کوچک استفاده از صفحات MDF تاشو در فضاهایی مثل زیر پنجره یا سایر نقاط خالی آشپزخانه است. از این صفحات تاشو برای صرف غذا می‌توانید استفاده کنید. از سوی دیگر میزهای ناهارخوری تاشو ایده خوبی برای فضاهای کوچک هستند. به این ترتیب زمانی که می‌خواهید از میز برای صرف غذا استفاده کنید صفحه میز را باز می‌کنید و زمانی که به آن نیاز ندارید صفحه را تا می‌کنید. به این ترتیب حضور میز ناهارخوری در فضای خانه یا آشپزخانه جلوی دست و پا را نمی‌گیرد.


۱۲- از فضای بالای کابینت‌ها استفاده کنید​


از فضای بالای کابینت‌ها استفاده کنید


در دکوراسیون آشپزخانه کوچک گاهی چاره‌ای جز در نظر گرفتن فضای خالی بالای کابینت‌ها برای جا دادن وسایل باقی نمی‌ماند. البته لازم است که این کار با نهایت دقت و سلیقه و نظم انجام شود. اگر ظروف چوبی یا عتیقه و زیبا دارید آن‌ها را بالای کابینت‌ها جا بدهید. به این ترتیب هم فضا را چشم‌نواز می‌کنید و هم از فضای آشپزخانه نهایت استفاده را می‌برید. اگر هم در در قسمت بالای آشپزخانه کوچک‌تان از شلف‌های دیواری بدون در و همرنگ با کابینت‌های پایین استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

راهنمای انتخاب و خرید کاغذ دیواری | نکات کلیدی تمیز کردن و نگهداری​



راهنمای انتخاب کاغذ دیواری


کاغذ دیواری یکی از عنصرهای جذاب دکوراسیون داخلی است که به فضا روح می‌دهد. کاغذ دیواری‌ها انواع متفاوتی دارند و برای خرید و انتخاب آن‌ها، باید به نکات مختلفی دقت کرد.


راهنمای انتخاب و خرید کاغذ دیواری​


راهنمای انتخاب و خرید کاغذ دیواری


همانطور که گفته شد، کاغذ دیواری همانند نقاشی در و دیوار نقاط مختلف خانه یکی از عناصر دکوراسیون داخلی است و در صورتی که به‌درستی انتخاب شود، می‌تواند باعث جذابیت فضا باشد. نکاتی که باید در خرید و انتخاب کاغذ دیواری مدنظر داشته باشید، عبارتند از:




انتخاب طرح کاغذ دیواری​


کاغذ دیواری‌ها طرح‌هایی دارند که اکثرا با استفاده از رنگ و قل‌مو قابل طراحی نیستند. سبک‌های کاغذ دیواری‌ها بسیار متنوع هستند و هیچ‌گونه محدودیتی در انتخاب طرح و یا رنگ موردنظر خود برای کاغذ دیواری وجود ندارد. همچنین استفاده از کاغذ دیواری‌ها تنها به دیوار محدود نمی‌شود و شما می‌توانید از آن‌ها روی سقف و یا کاشی نیز استفاده کنید.

علاوه بر آن، در انتخاب طرح کاغذ دیواری به فضای مورد نظر نیز دقت کنید. هر یک از الگوهای کاغذ دیواری برای مکانی از خانه مناسب هستند. برای این منظور، می‌توان گفت الگوهای افقی باعث وسیع‌تر نشان دادن فضای اتاق می‌شوند. الگوهای عمودی نیز باعث می‌شوند که سقف اتاق بالاتر از حد معمول به نظر بیاید. همچنین توصیه می‌شود برای فضاهای کوچک از الگوهای شلوغ و درهم استفاده نکنید.


راهنمای انتخاب کاغذ دیواری بر اساس جنس کاغذ دیواری​


راهنمای انتخاب کاغذ دیواری بر اساس جنس کاغذ دیواری

کاغذ دیواری‌های وینیل​


این دسته از کاغذ دیواری‌ها، همانطور که از نامشان پیداست با استقاده از مواد وینیل چاپ و طراحی شده‌اند و رایج‌ترین نوع کاغذ دیواری در بازار هستند. کاغذ دیواری‌های وینیل بادوام و قابل شستشو هستند. می‌توان آن‌ها را به سادگی تمیز و نگهداری کرد.

این کاغذ دیواری‌ها برای کسانی که اجاره‌نشین هستند و می‌خواهند از کاغذ دیواری استفاده کنند، گزینه‌ی بسیار مناسبی محسوب می شوند؛ زیرا به سادگی از روی دیوار کنده شده و اثری از آن ها باقی نمی‌ماند. کاغذ دیواری‌های وینیل استحکام بالایی دارند و به همین دلیل برای مکان‌های مرطوب مانند سرویس بهداشتی و یا آشپزخانه گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شوند.


کاغذ دیواری‌های بدون بافت یا نانووِن​


این کاغذ دیواری‌ها ترکیبی از فیبرهای طبیعی و مصنوعی را شامل می‌شوند. این کاغذ دیواری‌ها بازیافت‌پذیر هستند و همانند کاغذ دیواری‌های وینیل، نصب و تمیز کردن آن‌ها بسیار ساده است و به سادگی می‌توان آن‌ها را از روی دیوار جدا کرد. این کاغذ دیواری‌ها دارای طول عمر بیشتری هستند و قیمت بالاتری دارند.


کاغذ دیواری‌های پارچه‌ای​


کاغذ دیواری‌های پارچه‌ای از مواد طبیعی ساخته شده‌اند، به دلیل جنس متفاوتی که دارند در برابر پارگی بسیار مقاوم هستند. اما سریع‌تر از سایر کاغذ دیواری‌ها لکه‌دار می‌شوند و تمیز نگه داشتن آن‌ها دشوارتر است. این کاغذ دیواری‌ها گران قیمت هستند و باید به‌خوبی مراقبت شوند؛ زیرا شستشوی آن‌ها دشوار است. به همین‌دلیل معمولا برای مکان‌هایی که رفت و آمد کمتری دارند، توصیه می‌شوند.


کاغذ دیواری‌های کاغذی​


این کاغذ دیواری‌ها ارزان‌ترین انواع کاغذ دیواری در بازار هستند و در صورتی‌که به‌ خوبی مراقبت نشوند، به‌سادگی از دیوار جدا خواهند شد. این کاغذ دیواری‌ها به دلیل جنس ظریفی که دارند، به راحتی پاره می‌شوند و برای مکان‌های مرطوب و مکان‌های پررفت و آمد، مناسب نیستند. همچنین تمیز کردن این کاغذ دیواری‌ها نیز کمی مشکل است.


کاغذ دیواری قابل رنگ‌آمیزی چیست؟​


کاغذ دیواری‌هایی که قابلیت رنگ آمیزی دارند، کاملا بدون رنگ بوده و دارای یک سطح ساده و بافت‌دار هستند. شما می‌توانید با استفاده از رنگ‌های مورد نظرتان روی این کاغذ دیواری‌ها را رنگ‌آمیزی کنید. در این‌صورت، الگوی روی این کاغذ دیواری‌ها با رنگ‌آمیزی، برجسته‌تر نشان داده می‌شود.

شما می‌توانید روی کاغذ دیواری‌هایی که قابلیت رنگ‌آمیزی دارند، برای چندین بار رنگ بزنید. در این‌صورت، اگر به مرور زمان از رنگ کاغذ دیواری خود خسته شدید، می‌توانید مجددا طرح‌ها را با رنگ‌های متفاوت‌تری رنگ‌آمیزی کنید. برای رنگ‌آمیزی این دسته از کاغذ دیواری‌ها ممکن است به پرایمر مخصوص احتیاج داشته باشید. این دسته از کاغذ دیواری‌ها کاملا قابل شستشو بوده و در برابر پارگی و یا رطوبت بسیار مقاوم هستند.





نکات مورد توجه در استفاده از کاغذ دیواری​


نکات مورد توجه در استفاده از کاغذ دیواری


نکته‌ی مهم دیگری که در راهنمای انتخاب کاغذ دیواری باید به شما بگوییم این است که قبل از نصب کاغذ دیواری، دیوار مورد نظر باید آماده‌سازی شود. برای این منظور، قبل از نصب کاغذ دیواری، مطمئن باشید که سطح دیوار کاملا تمیز است. کاغذ دیواری‌های مدرن به سادگی روی دیوار نصب می‌شوند. تنها کافی است وسایل اضافه را از اتاق خارج کرده و کف اتاق را بپوشانید. همچنین وسایلی که روی دیوار نصب شده است نیز باید برداشته شوند.


در صورتی‌که قسمتی از دیوار جدیدا رنگ شده است، مطمئن شوید که آن قسمت خشک شده و برای چسباندن کاغذ دیواری آماده است. سطح دیوار باید کاملا صاف و بدون هیچگونه برآمدگی باشند. کاغذ دیواری‌ها برای آن دسته از افرادی که اجاره نشین هستند و نمی‌توانند خانه را رنگ‌آمیزی کنند، گزینه‌ی بسیار مناسبی به جای رنگ‌آمیزی خانه محسوب می‌شوند. برای این منظور نیز بهتر است از کاغذ دیواری‌هایی استفاده شود که به سادگی از روی دیوار جدا شده و هیچ آسیبی به رنگ و گچ دیوار وارد نمی‌کنند.


کاغذ دیواری‌ها معمولا پس از ۲۴ تا ۲۸ ساعت به طور کامل روی دیوار چسبانده می‌شوند و در واقع، چسب‌شان خشک می‌شود. در این مدت اطمینان حاصل کنید که حاشیه‌ها و کناره‌های کاغذ دیواری‌ها به خوبی روی دیوار چسبیده‌اند. زیرا در غیر اینصورت، به مرور زمان از روی دیوار جدا خواهند شد.




تمیز کردن و نگهداری از کاغذ دیواری‌ها​


تمیز کردن و نگهداری از کاغذ دیواری‌ها


کاغذ دیواری‌ها، بخصوص آن‌هایی که دارای بافت هستند، باید به طور منظم با استفاده از جاروبرقی و براش‌های نرم، تمیز شوند. همچنین برای تمیز کردن کاغذ دیواری‌هایی که قابلیت شستشو دارند می‌توان از آب و صابون نیز استفاده کرد. در این موارد، دقت داشته باشید که از مواد سفید کننده یا مواد شیمیایی تمیز کننده قوی استفاده نکنید؛ زیرا به طرح و رنگ کاغذ دیواری آسیب می‌رساند.

غالبا کاغذ دیواری‌هایی که از مواد کاغذی و یا پارچه‌ای تشکیل شده‌اند، قابل شستشو نیستند. برای این دسته از کاغذ دیواری‌ها معمولا محافظی قرار داده می‌شود تا در برابر پارگی و یا کثیفی بیش از حد حفاظت شوند. در حالت کلی شما از ابزارهایی مانند، یک برس نرم، اسفنج و یا جارو برقی می‌توانید برای تمیز کردن کاغذ دیواری‌های خود استفاده کرده و طول عمر آن‌ها را افزایش دهید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۶ راز انتخاب و ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل از زبان یک کارشناس رنگ​



انتخاب رنگ دکوراسیون داخلی منزل


رنگ یکی از ارکان اساسی در طراحی دکوراسیون داخلی است. این در حالی است که رنگ و نقاشی در و دیوار ساختمان از جمله آسان‌ترین روش‌ها برای عوض کردن حال و هوای فضای دکوراسیون و معماری داخلی هم محسوب می‌شوند.

با انتخاب رنگ‌های مناسب می‌توان حال و هوای اتاق پذیرایی و اتاق خواب را حسابی عوض کرد و فضایی شاد یا در مجموع فضای مطلوب و همسان با روحیه افرادی که در یک مکان زندگی می‌کنند را رقم زد به خصوص زمانی که نمی‌دانید باید برای تغییر فضا چه کنید و از کجا شروع کنید.


۱- با هر چه در دسترس دارید شروع کنید​


برای انتخاب و ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل با هر چه در دسترس دارید شروع کنید


در طراحی دکوراسیون داخلی و انتخاب عناصر موجود در دکوراسیون سلیقه شخصی حرف نخست را می‌زند و البته بسیار هم مهم است. در حقیقت همین سلیقه شخصی است که سبب انتخاب اجزای دکوراسیون داخلی توسط فرد یا افرادی می‌شود که در آن فضا زندگی می‌کنند. در این میان طیف وسیعی از رنگ‌ها وجود دارد که اتفاقا گاهی انتخاب ما را بسیار هم محدود می‌کنند.

به پیشنهاد هالندر بهتر است با هر چه که دم دست‌تان است شروع کنید. در واقع بهتر است سبکی را در طراحی دکوراسیون داخلی انتخاب کنید که دوستش دارید. با یک تابلو نقاشی یک تکه کاشی یا یک قطعه از مبلمان شروع کنید. در اغلب موارد عناصری مثل تابلوهای نقاشی که روی دیوار می‌نشینند حسابی فضا را عوض می‌کنند. با رنگ‌های دم دست‌تان بازی کنید، جای وسایل را عوض کنید و الگوهای مختلف را امتحان کنید، آیتم‌های مورد علاقه‌تان را کنار هم قرار دهید تا یک تصویر زیبا و متناسب با خلق و خو و روحیه‌تان خلق کنید. به این ترتیب می‌توانید متوجه شوید رنگ‌های مورد علاقه‌تان و آن‌هایی که به حال و هوای دکوراسیون منزل‌تان بیشتر می‌خورند کدامند.


۲- به کاربری محیط توجه کنید​


برای انتخاب و ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل به کاربری محیط توجه کنید


برای انتخاب رنگ در طراحی دکوراسیون داخلی کاربری محیط اهمیت فراوانی دارد. برای مثل انتخاب رنگ برای اتاق پذیرایی و اتاق نشیمن با رنگ اتاق خواب باید متفاوت باشد. این در واقع روشی برای الهام گرفتن و شروع ماجراست. واقعیت این است که انتخاب رنگ یک موضوع کاملا شخصی است و البته رنگی که برای یک فضای خاص انتخاب می‌کنید بستگی به استفاده از آن فضا دارد.


برای مثال بهترین رنگ‌ها برای اتاق خواب که محلی برای استراحت و آرامش است سبز کم رنگ و آبی آسمانی، برای اتاق پذیرایی طیف‌های مختلف رنگ خاکستری و قهوه‌ای یا زرد و در مجموع رنگ‌های پر انرژی و برای آشپزخانه رنگ‌های اشتهاآور است.


۳- همیشه رنگ‌ها را ابتدا روی دیوار امتحان کنید​


برای انتخاب و ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل همیشه رنگ‌ها را ابتدا روی دیوار امتحان کنید


ممکن است رنگ‌هایی که در کاتالوگ رنگ می‌بینید در نگاه اول حسابی دل شما را ببرند اما رنگ‌ها زمانی خودشان را نشان می‌دهند که روی دیوار بنشینند. برای مثال تغییر نور در طول روز سایه‌ها را تیره و روشن و سبک و سنگین می‌کنند. سه تا ۵ رنگ را برای نمونه روی هر دیوار امتحان کنید. البته منظورمان این نیست که کل دیوار را رنگ بزنید. روی یک دیوار سه تا ۵ رنگ را در تکه‌های کوچک رنگ کنید تا ببینید روشنایی و تاریکی در فضا چگونه روی رنگ دیوار تغییر می‌کنند و سرانجام به این ترتیب یک رنگ را برای هر دیوار انتخاب کنید.


۴- آیا باید رنگ‌ها را با هم سِت کنیم؟ بستگی دارد​


انتخاب و ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل


برخی طراحان دکوراسیون داخلی به این موضوع علاقه دارند که تم را در خانه حفظ کنند و رنگ‌ها را از اتاقی به اتاق دیگر با هم سازگار و مکمل نگه دارند. با این همه به گفته هالندر، انتخاب رنگ و نحوه تغییر آن و مکمل بودن یا نبودن آن‌ها در خانه کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.

اگر نقشه منزل شما به اصطلاح «اُپن» است و آشپزخانه، غذاخوری و اتاق نشیمن همه به یکدیگر ربط دارند با انتخاب یک رنگ یکسان می‌توانید فضا را بزرگ‌تر نشان دهید. از سوی دیگر اگر فضای منزل سبک اُپن هم با مساحت زیاد است و می‌خواهید کدام از فضاها کاملا جداگانه به نظر برسند و بزرگ شدن فضا برای‌تان اهمیت ندارد برای هر فضا یک رنگ جداگانه و البته متضاد در نظر بگیرید.




در حالی که در استفاده از رنگ‌ها در فضای خانه «قوانین فنی» وجود ندارد اما از اتاقی به اتاق دیگر سعی کنید هماهنگی را رعایت کنید و این چیزی است که خرجی برای شما ندارد.


۵- از رنگ‌های باکیفیت و همیشه مد روز استفاده کنید​


برای انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی منزل از رنگ‌های با کیفیت و همیشه مد روز استفاده کنید


رنگ کردن و نقاشی خانه از جمله آسان‌ترین و کم هزینه‌ترین روش‌های نوسازی منزل و محل کار محسوب می‌شود اما این به آن معنی نیست که شما قرار است هر سال منزل یا محل کارتان را رنگ کنید. به توصیه هالندر بهتر است از یک رنگ باکیفیت و قابل شستشو استفاده کنید که کیفیت و درخشندگی آن تا چند سال حفظ شود. رنگ‌های درجه یک و با کیفیت تا ده سال هم سر پا می‌مانند.





۶- البته که نظر همسرتان هم مهم است​


برای انتخاب رنگ داخلی منزل البته که نظر همسرتان هم مهم است


رنگ از جمله مقولاتی است که نظر افراد مختلف، حتی افرادی که از نظر عاطفی به هم وابسته‌اند، نسبت به آن متفاوت است. این مسئله گاهی سبب اختلاف نظر حتی در میان زن و شوهرها می‌شود. به عقیده هالندر بهتر است ابتدا در مورد حال و هوای فضای دکوراسیون داخلی به توافق برسید و رنگی که به شخصیت و احساسات هر دو طرف نزدیک است را انتخاب کنید. سعی کنید هر کدام لیستی از رنگ‌هایی را که دوست دارید تهیه کنید و لیست‌های یکدیگر را با هم مقایسه کنید. در این صورت احتمال این‌که در مورد رنگ‌های مشترک به توافق برسید بیشتر است.


۷- شناخت رنگ‌ها در ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل


شناخت رنگ‌ها در ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل


از موارد مهم و در اولویت دیگر شناخت رنگ هاست و اینکه که رنگ‌ها کجا کار می کنند. به عنوان مثال، چون نارنجی یک رنگ پر انرژی است و رنگ زرد رنگی دعوت کننده محسوب می شود این دو رنگ هر دو گزینه عالی برای منطقه ورودی هستند. آبی آرامش بخش و ملایم است و اغلب در اتاق خواب و حمام استفاده می شود و یا بنفش غنی، دراماتیک و پیچیده است و اگر شما در حال تلاش برای ایجاد محیط های رسمی تر هستید، می توانید از این رنگ در دکوراسیون اتاق های نشیمن و حتی اتاق غذاخوری استفاده کنید از طرف دیگر رنگ سبز می تواند اتاق خواب و یا در آشپزخانه به دلیل طراوت آن شگفت انگیز و گزینه مناسبی باشد
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

معرفی ۸ رنگ از بهترین و بدترین رنگ ها برای اتاق خواب​



8 رنگ از بهترین و بدترین رنگ ها برای اتاق خواب


رنگ مناسب اتاق خواب و انتخاب ترکیب رنگ اتاق خواب به طور صحیح و اصولی نقش زیادی در به آرامش رسیدن شما در زمان استراحت دارد. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید انتخاب نادرست رنگ‌های اتاق و رنگ بندی اتاق خواب، از نظر روانشناسی، روح و روان‌تان را به هم می‌ریزند و خواب‌تان را مختل می‌کنند.

بهترین و بدترین رنگ‌ مناسب اتاق خواب والدین در دکوراسیون داخلی و معماری اتاق خواب کدامند؟ راهنمای انتخاب رنگ‌های اتاق خواب بزرگسال و رنگ اتاق کودک بر اساس روانشناسی رنگ‌ها بهتر می‌تواند در انتخاب رنگ در اتاق خواب به شما کمک کند.



بهترین رنگ‌ اتاق خواب برای بزرگسالان


رنگ اتاق خواب بزرگسال چیه؟ با ۵ رنگ اتاق خواب مناسب برای بزرگسالان از نظر روانشناسی رنگ‌ها و انواع رنگ اتاق خواب جدید آشنا شوید.


۱- آبی؛ آرام بخوابید


رنگ آبی در انواع و اقسام تناژها بهترین رنگ برای اتاق خواب یا رنگ کمد دیواری اتاق خواب و حتی رنگ درب اتاق شماست.

رنگ آبی برای انتخاب رنگ اتاق خواب بزرگسالان


براساس علم روانشناسی رنگ‌های اتاق، طیف‌های مختلف رنگ آبی به خاطر ایجاد احساس آرامش و خونسردی در شما کیفیت خواب شما را به بالاترین درجه ممکن و کابوس‌هاس شبانه را به پایین‌ترین میزان ممکن می‌رسانند. طبق آمار میانگین ساعات خواب در یک اتاق آبی رنگ، ۷ ساعت و ۵۲ دقیقه است.


۲- رنگ زرد برای اتاق خواب؛ گرم و نرم


زرد یک رنگ گرم و آرام بخش و از جمله بهترین انتخاب‌ها برای ایده رنگ اتاق خواب است.

رنگ زرد برای اتاق خواب بزرگسالان


به نظر می‌رسد کسانی که در اتاق خواب‌هایی به رنگ زرد می‌خوابند سریع‌تر به خواب می‌روند و به طور میانگین ۷ ساعت و چهل دقیقه می‌خوابند. ترکیب رنگ‌ اتاق خواب زرد آبی، زرد و سبز برای اتاق خواب یک انتخاب ترکیبی ایده‌‌آل است. علاوه بر این رنگ استخوانی هم برای اتاق خواب انتخاب خوبی است.



۳- رنگ سبز در اتاق خواب؛ آرام‌بخش و طبیعی


طیف‌های مختلف رنگ سبز برای اتاق خواب کیفیت و کمیت خواب را بهبود می‌بخشند.

رنگ سبز رنگ آرام‌بخش و طبیعی برای اتاق خواب


سبز زیتونی و سبز چمنی بهترین گزینه‌ها از میان تناژهای مختلف رنگ سبز برای اتاق خواب هستند به خصوص برای آن‌هایی که سبز را به آبی ترجیح می‌دهند. طبق علم روانشناسی رنگ‌ها، میانگین ساعت خواب در یک اتاق خواب سبز ۷ ساعت و سی و شش دقیقه است.


۴- رنگ نقره‌ای؛ شیک و لوکس


اگر به دنبال یک رنگ شیک و لوکس برای تم رنگ در اتاق خواب‌ یا حتی رنگ درب اتاق خواب می‌گردید به گزینه «نقره‌ای» فکر کنید.

رنگ نقره‌ای شیک و لوکس برای اتاق خواب


رنگ نقره‌ای باعث می‌شود سریع‌تر به خواب بروید و بنابراین گزینه مناسبی برای افرادی است که معمولا طول می‌کشد تا خواب‌شان عمیق شود و زیاد در رختخواب وول می‌خورند. میانگین ساعات خواب کسانی که در اتاق خواب نقره‌ای می‌خوابند ۷ ساعت و سی و سه دقیقه است.





۵- رنگ نارنجی؛ هضم راحت غذا و یک خواب راحت


طیف‌های مختلف رنگ گرم نارنجی از جمله بهترین انتخاب‌ها برای رنگ اتاق خواب بزرگسال، رنگ اتاق دخترانه و حتی پسرانه و رنگ اتاق خواب نوجوان محسوب می‌شوند.

رنگ نارنجی برای انتخاب رنگ اتاق خواب بزرگسالان


علاوه بر این رنگ نارنجی به هضم بهتر غذا، بهبود عملکرد معده و نیز آرام کردن درد معده و در نتیجه یک خواب راحت کمک می‌کند. میانگین ساعات خواب در یک اتاق نارنجی ۷ ساعت و بیست و هشت دقیقه است.


بهترین رنگ اتاق خواب برای بچه‌ها​


بهترین رنگ اتاق خواب برای بچه‌های زیر هشت سال مجموعه‌ای از رنگ‌های گرم و سرد هستند. طیف‌های مختلف رنگ زرد، نارنجی و صورتی بهترین انتخاب‌ها برای رنگ اتاق خواب بچه‌های زیر ۸ سال براساس علم روانشناسی رنگ‌ها هستند.

بهترین رنگ اتاق خواب برای بچه‌ها


رنگ صورتی برای اتاق خواب دخترانه و رنگ‌های طیف آبی و رنگ اتاق خواب سبزآبی برای اتاق خواب پسرانه همیشه در بورس است. یادتان باشد رنگ قرمز بچه‌ها را بیقرار می‌کند پس سراغ این رنگ محرک نروید. برای بچه‌های بالای ۸ سال از خودشان بپرسید چه رنگی را دوست دارند و برای انتخاب بهترین رنگ نظر و دلایل‌تان را به آن‌ها بگویید.


۱- رنگ آبی برای اتاق خواب بچه‌ها


رنگ آبی آرامش‌بخش است. تمرکز کودک را بیشتر کرده و برای درس خواندن و مطالعه رنگ آبی مناسب است. رنگ آبی برای بچه‌هایی که تپش قلب بالایی دارند مناسب بوده و آنها را آرام می‌کند.




۲- رنگ زرد اتاق خواب بچه


رنگ زرد احساس بشاش بودن، شادابی و انرژی را در کودک برمی‌انگیزد.

رنگ زرد برای رنگ آرامش بخش اتاق خواب


کودکانی که در اتاق‌های زرد بازی یا مطالعه می‌کنند تمرکز بیشتر و حافظه کارایی‌تری دارند. اما استفاده از این رنگ در اتاق کودکانی که مشکل خواب دارند، شب‌ها به سختی می‌خوابند یا صبح‌ها خیلی زود از خواب بیدار می شوند چندان توصیه نمی‌شود.


۳- رنگ سبز؛ بهترین انتخاب رنگ اتاق


رنگ سبز برای رنگ آرامش بخش اتاق خواب بچه


رنگ سبز سرشار از طراوت است. روح کودک را جلا می‌دهد و باعث طراوت و شادابی و درس خواندن بچه می‌شود. رنگ سبز برای بچه‌هایی که زمان زیادی را برای درس خواندن در اتاق می‌گذرانند بسیار مناسب است.


بدترین رنگ‌ها برای اتاق خواب​


بعضی رنگ‌ها اصلا انتخاب مناسبی به عنوان رنگ اتاق خواب نیستند. این رنگ‌ها نه تنها باعث آرامش نمی‌شوند که حتی می‌توانند روند خواب شما را مختل کنند. بدترین و نامناسب‌ترین رنگ‌ها برای رنگ اتاق خواب عبارتند از:


۱- روانشناسی رنگ بنفش برای اتاق خواب​



«بنفش» یک رنگ اصیل و لوکس و اشرافی است اما نه برای اتاق خواب. قابل باور نیست اما انتخاب رنگ بنفش برای دکوراسیون داخلی یا رنگ یاسی برای اتاق خواب سبب می‌شود که هم بیشتر کابوس ببینید و هم خواب‌تان وارد مرحله REM یا همان مرحله خواب عمیق و با‌کیفیت نشود.

رنگ بنفش برای اتاق خواب


براساس روانشناسی رنگ‌ها میانگین خواب با‌کیفیت و عمیق کسانی که در اتاق خواب‌هایی با انواع طیف رنگ بنفش می‌خوابند نهایتا ۵ ساعت و پنجاه و شش دقیقه است. اگر رنگ اتاق‌تان بنفش است و فعلا قصد تغییر دادن آن را ندارید برای تلطیف این رنگ می‌توانید از مکمل‌های آرام‌بخش رنگ بنفش یعنی زرد، سبز و نارنجی استفاده کنید.


۲- رنگ قهوه‌ای؛ افسرده می‌شوید​


در میان رنگ‌های پالت رنگ اتاق خواب، «قهوه‌ای» یکی از بدترین رنگ‌هاست. رنگ قهوه‌ای نماد غم و افسردگی است به همین دلیل در میان بدترین رنگ‌ برای اتاق خواب مقام دوم را دارد. با این همه به نظر می‌رسد قهوه‌ای جزو رنگ‌های اتاق بزرگسال جدید به شمار می‌رود.

با رنگ قهوه‌ای اتاق خواب؛ افسرده می‌شوید


اما میانگین ساعات مفید خواب در یک اتاق خواب قهوه‌ای ۶ ساعت و پنج دقیقه است. اگر در ترکیب رنگ کف یا رنگ دیوار اتاق خواب از قهوه‌ای استفاده شده بهترین کار این است که با به کار بردن رنگ‌های سبز و آبی در سایر قسمت‌ها و وسایل اتاق خواب این رنگ را تلطیف کنید.


۳- قرمز؛ هیجان‌زده می‌شوید​


رنگ «قرمز» نشانه خطر است و در نتیجه اتمسفر مناسب و آرامی برای اتاق خواب شما ایجاد نمی‌کند. رنگ قرمز هیجان و فشار خون شما را بالا می‌برد و به همین دلیل اجازه نمی‌دهد با آرامش بخوابید.

رنگ قرمز برای انتخاب اتاق خواب


اتاق خواب جایی برای استراحت و تجدید انرژی است اما رنگ قرمز سبب می‌شود شما هیجان‌زده و پرانرژی شوید و به همین دلیل ناخودآگاه نمی‌توانید راحت بخوابید. میانگین خواب عمیق افرادی که در اتاق‌هایی با طیف مختلف رنگ قرمز می‌خوابند ۶ ساعت و پنجاه و هشت دقیقه است.


۴- طلایی؛ یاد قرض‌های‌تان می‌افتید​


رنگ طلائی اتاق خواب شما را یاد قرضتان می‌اندازد


طلایی از جمله رنگ‌های گرم است؛ روشن و درخشان. اما این رنگ گرم و درخشان که نشان اشرافیت و ثروت است برای اکثر افراد در هنگام خواب ناخودآگاه مسائل مالی و قرض و قوله‌ها را یادآوری می‌کند و همین امر سبب احساس نگرانی می‌شود. میانگین خواب افرادی که در اتاق خواب‌هایی به رنگ طلایی می‌خوابند در بهترین حالت ۶ ساعت و چهل و سه دقیقه است.


۵- خاکستری؛ خواب غمگین​


یکی دیگر از رنگ‌های خنثی و البته محبوب «خاکستری» است. اما فراموش نکنید که رنگ خاکستری درجه افسردگی و دلتنگی را زیاد می‌کند. به همین دلیل انتخاب طیف‌های مختلف رنگ خاکستری برای اتاق خواب کیفیت خواب شما را حسابی پایین می‌آورد.

انتخاب رنگ خاکستری اتاق خواب


میانگین خواب افرادی که رنگ اتاق خواب‌شان طیف‌های مختلف رنگ خاکستری است در بهترین حالت ۶ ساعت و دوازده دقیقه است. اگر در حال حاضر اتاق خواب منزل‌تان خاکستری است و نمی‌توانید رنگش را تغییر بدهید بهتر است با رنگ‌های نارنجی، زرد و آبی فضا را تلطیف کنید. این ترکیب رنگ‌ها را می‌توانید در اسباب و دکوراسیون و رنگ ملحفه، روبالشی و رواندازتان استفاده کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۹ اشتباه رایج در چیدمان و رنگ اتاق خواب که آرامش را از آن می‌گیرد​



اشتباهات چیدمان اتاق خواب


تکنیک‌های مختلفی برای طراحی دکوراسیون و چیدمان اتاق خواب وجود دارد، اما باید دقت داشته باشید تا از چند اشتباه رایج در چیدمان اتاق خواب جلوگیری کنید. در چیدمان دکوراسیون داخلی به ویژه اتاق خواب نکات کلیدی وجود دارد که باید حتماً به آن‌ها توجه کرد. در این میان اشتباه های رایجی وجود دارد که گاهی اوقات تکرار آن‌ها ویژگی منحصر به فرد طراحی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که ندانید سرویس خواب خودتان را چگونه باید بچینید. ممکن است این مشکل برای برخی از افراد به خاطر کمبود جا و برای برخی دیگر به علت داشتن وسیله‌های متعدد در اتاق خواب پیش بیاید. با ما در ادامه همراه شوید تا چیدمان زیبایی برای اتاقتان انجام دهید.


عدم رعایت حریم خصوصی در چیدمان اتاق خواب​


عدم رعایت حریم خصوصی در چیدمان اتاق خواب


یکی از نکات اصلی در طراحی و چیدمان اتاق خواب، توجه به حریم خصوصی است. حریم خصوصی باید دغدغه اول شما در طراحی دکوراسیون اتاق خواب باشد. اتاق خواب بخش بزرگی از حریم خصوصی شماست. شما ساعات زیادی را در آنجا سپری می‌کنید. بنابراین باید به این موضوع اهمیت زیادی دهید. چیدمان باید به گونه‌ای باشد تا حریم خصوصی اتاق خواب حفظ شود. اکثر افراد با بی‌توجهی به این موضوع، اشتباه های فاحشی در این زمینه می‌کنند. طراحی اتاق خواب باید به گونه‌ای باشد که خیلی در معرض دید نباشد. بنابراین سعی کنید نکات مربوط به حفظ حریم خصوصی را در چیدمان اتاق خواب رعایت کنید.


انتخاب رنگ‌های نامناسب، یک اشتباه بزرگ در چیدمان اتاق خواب​


انتخاب رنگ‌های نامناسب، یک اشتباه بزرگ در چیدمان اتاق خواب


اتاق خواب فضایی برای استراحت و آرامش است. سعی کنید در انتخاب رنگ دقت کنید. انتخاب رنگ‌های اشتباه و هیجان‌زا حس آرامش و امنیت را از یک اتاق خواب می‌گیرد. رنگ‌ها می‌توانند مربوط به رنگ‌آمیزی اتاق خواب و یا چیدمان وسایل داخل اتاق خواب باشند. سعی کنید رنگ‌های آرامش بخش را انتخاب کنید. معمولاً سعی می‌شود تا در انتخاب رنگ اتاق خواب از رنگ‌های خیلی روشن استفاده نشود.

چیدمان اشتباه مبلمان در طراحی دکوراسیون اتاق خواب​


یکی از اشتباه های متداول و طراحی نادرست در دکوراسیون و چیدمان اتاق خواب طراحی نامناسب در فضای قرار دادن مبلمان است. جایگذاری نامتعادل مبلمان باعث القای حس شلوغی می‌شود. در صورتی که اتاق خواب باید فضایی برای آرامش باشد. بنابراین سعی نکنید تا در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب از مبلمان زیاد با رنگ‌های متفاوت در یک طرف اتاق خواب استفاده کنید. چیدمان مبلمان باید به گونه استراتژیک طراحی شده باشد.


نور مناسب اتاق خواب​


نور مناسب اتاق خواب


در طراحی چیدمان و دکوراسیون داخلی اتاق خواب باید نور مناسب را حتما لحاظ کنید. وسایل و پرده‌ها باید به گونه‌ای چیده شوند که نور به اندازه کافی به اتاق خواب برسد. معمولاً بسیاری از ما میز مطالعه خود را در اتاق خواب قرار می‌دهیم .باید برای مطالعه نور کافی وجود داشته باشد. نور کافی در روحیه هم تاثیر دارد. بنابراین سعی نکنید تا فضای اتاق خواب را خیلی تاریک کنید. اگر پنجره داخل اتاق خواب کم بود، سعی کنید تا با استفاده از آباژور و وسایلی از این قبیل نور کم را جبران کنید.


فضای کافی برای جاسازی وسایل در اتاق خواب​


فضای کافی برای قرار دادن و جاسازی وسایل، در اتاق خواب باید وجود داشته باشد. در چیدمان اتاق خواب باید از مبلمان و تختخواب‌هایی استفاده کنید که به اندازه کافی کمد کشو داشته باشند. همچنین اندازه اتاق خواب باید به گونه‌ای باشد تا بتوان از چندین کمد در آن استفاده کرد. اشتباه متداول که بعضی از افراد در طراحی و چیدمان اتاق خواب انجام می‌دهند، مد نظر قرار ندادن همین فضا‌های ضروری است. در صورتی که در یک اتاق خواب ایده‌آل، باید جایی برای تمام لباس‌ها و وسایل وجود داشته باشد. استفاده از کمد دیواری، کمدهای تخت شلف‌های دیواری در اتاق خواب بسیار مهم است.


زیاد بودن بالش‌ها در اتاق خواب​


زیاد بودن بالش‌ها در اتاق خواب


در چیدمان تخت و مبلمان اتاق خواب از بالش به تعداد زیاد استفاده نکنید. استفاده از بالش زیاد بر روی تخت و مبلمان یک اشتباه متداول است. اشتباهی که خیلی‌ها در چیدمان اتاق خواب به نادرستی انجام می‌دهند. بالش علاوه بر این که می‌تواند باعث زیبایی فضای اتاق خواب شما شود، اما بکارگیری زیاد آن در طراحی دکوراسیون اتاق خواب باعث شلوغی و به هم ریختگی می‌شود. بنابراین سعی کنید از تعداد متناسبی بالش در چیدمان مبلمان و یا تخت استفاده کنید.





اتاق خواب سالن ورزش نیست​


قطعاً شما هم بارها شاهد این اشتباه رایج بوده‌اید که بسیاری از افراد وسایل و تجهیزات بزرگ ورزشی خود را در اتاق خواب قرار می‌دهند. این کار درست نیست. سعی کنید در طراحی و چیدمان دکوراسیون داخلی وسایل بزرگ ورزشی خود را در جاهایی که دور از دیده است، قرار دهید. اتاق خواب فضای استراحت و آرامش است نه تمرین و ورزش. بنابراین سعی کنید در طراحی چیدمان اتاق خواب از تجهیزات سنگین و بزرگ ورزشی استفاده نکنید.این وسایل حتی زیبایی بصری هم ندارند.


عکس‌های خانوادگی خیلی زیاد در چیدمان اتاق خواب​


اشتباه نکنید لازم نیست تمام عکس‌های خانوادگی را در اتاق خواب خود قرار دهید. شما می‌توانید از عکس‌های خانوادگی در چیدمان بخش‌های دیگر خانه استفاده کنید. عکس‌های زیاد خانوادگی در طراحی و چیدمان اتاق خواب باعث شلوغی می‌شود. بنابراین سعی کنید تا می‌توانید اتاق خواب را خلوت نگه دارید. شما می‌توانید از این عکس‌ها در چیدمان دکوراسیون آشپزخانه و حتی‌ پذیرایی خانه استفاده کنید.


در چیدمان اتاق خواب از یک سبک استفاده کنید​


در چیدمان اتاق خواب از یک سبک استفاده کنید


اگر سبک مدرن می‌پسندید، می‌توانید در طراحی دکوراسیون اتاق خواب از این سبک استفاده کنید. اما اگر چیدمان سنتی می‌پسندید، سعی کنید تنها بر بر اساس همین چیدمان اتاق خواب خود را طراحی کنید. تلفیق طراحی مدرن و چیدمان سنتی اشتباه است. سعی کنید تا یک سبک را انتخاب کنید. بسیاری از افراد معمولا در طراحی نادرست اتاق خواب چنین اشتباه رایجی را می‌کنند. اما این کار باعث می‌شود تا اتاق خواب شلوغ و حتی زشت به نظر برسد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۶ ایده هوشمندانه برای دکوراسیون و طراحی داخلی پذیرایی و نشیمن خانه‌ کوچک​



طراحی دکوراسیون داخلی پذیرایی


فضای اندک و خانه‌های نقلی در زندگی مدرن امروز نیازمند ایده‌ها و خلاقیت‌های کاربردی و هوشمندانه برای چیدمان و دکوراسیون داخلی است. زمانی که شما قرار است دکوراسیون داخلی یک فضای کوچک و نقلی را طراحی کرده و بچینید دستت‌تان کمی بسته است و ممکن است بارها به در بسته بخورید. برای چیدمان و دکوراسیون داخلی پذیرایی و نشیمن به عنوان مهم‌ترین بخش معماری یک خانه کوچک نیازمند برخورداری از ایده‌های کاربردی و البته شیک هستید.



۱- کارایی اتاق نشیمن را در نظر بگیرید​


کارایی اتاق نشیمن را در نظر بگیرید


مسئله اینجاست که شما قرار نیست یک فضای لاکچری و بزرگ در اختیار داشته باشید و با همان بضاعتی که از فضا در اختیار دارید یک دکوراسیون لوکس و شیک برای اتاق نشیمن بچینید. به عقیده طراحان دکوراسیون داخلی در وهله نخست باید وسایل و اکسسوری‌ها را برای دکوراسیون و طراحی داخلی پذیرایی و نشیمن خانه‌های کوچک را به نحوی انتخاب کنید که فضا را خوشایند، دعوت‌کننده، گرم و مناسب برای زندگی کند. از خودتان بپرسید که به توجه به فضایی که دارید صندلی بیشتر به درد شما می‌خورد یا نیمکت‌های بدون دسته یا مبل‌های تکی دسته‌دار. بهتر است یک میز چند منظوره که جایی برای گذاشتن کتاب هم داشته باشد تهیه کنید یا میزهایی که تکه‌هایش از هم جدا می‌شوند یا فقط یک میز قهوه‌خوری. مرحله بعد این است که سایز و اندازه لوازم مورد نیازتان را مشخص کنید.
یک نکته مهم برای دکوراسیون و طراحی داخلی اتاق پذیرایی و نشیمن خانه‌های کوچک این است که مشخص کنید بیشترین مورد استفاده از این سالن برای چه منظوری است. عادت دارید معمولا با دوستان‌تان در اتاق نشیمن جمع شوید و و تلویزیون تماشا کنید یا معمولا با فامیل و خانواده دورهمی دارید. اگر از آن‌دسته آدم‌هایی هستید که گهگاه در اتاق نشیمن می‌نشینید یک دست کاناپه راحتی یا یک کاناپه راحتی بزرگ و سرتاسری کار شما را راه می‌اندازد. در این صورت اگر مهمان داشتید و تعداد نفرات زیاد شد از صندلی‌های میز ناهارخوری برای نشستن استفاده کنید.


چیدمان صحیح اتاق پذیرایی


عاشق لوازم و اسباب اثاثیه بزرگ هستید؟ باید به شما بگوییم که فضا به شما اجازه این کار را نمی‌دهد. احتمالا در این شرایط شما نمی‌توانید خانه و فضای نشیمن را شبیه عکس‌هایی که در نت و مجلات می‌بینید بچینید. با این‌همه شما می‌توانید یک کاناپه راحتی یا مبل راحتی «سوفا» بزرگ بخرید و از آن نهایت استفاده را ببرید. از سوی دیگر مبلمان و اکسسوری‌های کوچک معمولا چندان راحت نیستند به همین خاطر سعی کنید از مبلمان و لوازمی استفاده کنید که تکه تکه و در مواقع لزوم از هم جدا می‌شوند. این را هم در نظر بگیرید که کدام مورد برای شما مهم‌تر است راحتی و استایل بزرگ و حجیم یا تنوع. اگر دوست دارید از مبلمان بزرگ و راحت استفاده کنید از کاناپه‌های راحتی دسته‌دار یا صندلی‌های راحت و بدون دسته استفاده کنید. بهترین انتخاب برای میز جلو مبلی یا میز ناهارخوری، مواردی است که تا می‌شوند و در مواقع لزوم بزرگ و کوچک می‌شوند.

۲- فضا را بزرگ‌تر از آن‌چه هست نشان دهید​


فضا را بزرگ‌تر از آن‌چه هست نشان دهید


یک روش دیگر برای بزرگ‌تر نشان دادن فضای اتاق نشیمن و پذیرایی استفاده از رنگ‌های خنثی است. اگر برای دیوارها رنگ‌های تیره را می‌پسندید و فضای‌تان هم کوچک است حتما باید از رنگ‌های براق و اکریلیک استفاده کنید و البته رنگ‌ لوازم حتما باید روشن و خنثی باشد. رنگ تیره برای دکوراسیون و طراحی داخلی پذیرایی و نشیمن خانه‌های کوچک فضا را رمانتیک می‌کند.
یک روش دیگر برای بزرگ‌تر نشان دادن فضای اتاق نشیمن در طراحی داخلی استفاده از «آینه» است. روی دیوار اصلی اتاق نشیمن یک دیوار بزرگ نصب کنید به این ترتیب خطای دید سبب می‌شود تا فضای اتاق دو برابر به نظر برسد. آینه را باید در جهت مخالف پنجره و درب اتاق نشیمن نصب کنید تا نور را منعکس کند.




۳- فضای کوچک باید لایه لایه باشد یا مینی‌مال و حداقلی​


فضای کوچک باید لایه لایه باشد یا مینی‌مال و حداقلی


چه فضای اتاق نشیمن منزل شما بزرگ باشد و چه کوچک، اغلب قریب به اتفاق کارشناسان دکوراسیون و طراحی داخلی بر این باورند که لوازم اتاق را باید لایه لایه بچینید. این کار باعث می‌شود تا فضای اتاق گرم و عمیق به نظر برسد. برخی هم معتقدند که اتاق‌های مینی‌مال با حداقل لوازم خسته کننده هستند. به همین منظور بهتر است اگر به سبک مینی‌مال علاقه دارید آن را کمی اصلاح کنید. برای دکوراسیون و طراحی داخلی اتاق نشیمن و پذیرایی باید از جزییات و لوازم غیرضروری چشم‌پوشی کنید و به کنتراست و هماهنگی اهمیت بیشتری بدهید.


۴- تاثیر رنگ در دکوراسیون و طراحی داخلی پذیرایی و نشیمن خانه کوچک​


تاثیر رنگ در دکوراسیون و طراحی داخلی پذیرایی و نشیمن خانه کوچک


وقتی به مبحث رنگ اتاق در دکوراسیون و طراحی داخلی پذیرایی و نشیمن خانه‌های نقلی و کوچک می‌رسیم پالت رنگ‌های خنثی با صدرنشینی رنگ سفید برای بزرگ نشان دادن فضا حرف اول را می‌زند. اگر در و دیوار نشیمن و پذیرایی را سفید کردید می‌توانید برای لوازم و اکسسوری‌های اتاق نشیمن از رنگ‌های مختلف استفاده کنید. اگر رنگ سفید را دوست ندارید از رنگ خاکستری، کرم و آبی آسمانی یا حتی زرد برای دیوارها استفاده کنید. یادتان باشد حتی رنگ خاکستری تیره برای اتاق‌ها نه تنها پس زننده نیست بلکه حالت گرم و دعوت کننده هم دارد.




۵- چطور جلوی به هم ریختگی را بگیریم؟​


روش های دکوراسیون اتاق پذیرایی


برای پیشگیری از به هم ریختگی در اتاق نشیمن و پذیرایی کوچک باید توازن و کنتراست را حتما رعایت کنید. معمولا این سوال‌ها پیش می‌آید که آیا وسایل زیاد هستند یا اصلا کافی نیستند؟ آیا یک رنگ یا شکل خاص در فضا حاکم است یا نه، آیا اتاق بدون درشت نمایی و رنگ‌های جیغ هم بی‌نقص و عیب است یا خیر. بد نیست بدانید که شلوغی و زیاد بدون وسایل زمانی خوب است که هر چیزی در سر جای خودش باشد برای مثال روزنامه‌ها در یک جعبه یا باکس مخصوص روزنامه. لوازم مربوط به هم را دسته‌بندی کنید و وقتی هر چیزی حتی لوازم ساده بر سر جای خودش باشد حس خلاقیت و کنجکاوی را هم تحریک می‌کنند.


۶- طرح کاغذ دیواری را هماهنگ با کف انتخاب کنید​


طرح کاغذ دیواری را هماهنگ با کف انتخاب کنید


دکوراسیون و طراحی داخلی پذیرایی و نشیمن خانه‌های کوچک و نقلی ممکن است در ابتدا ترسناک به نظر برسد. اما با مقداری دقت و تیزبینی، یک طراحی اولیه دقیق و به کارگیری چند ترفند هوشمندانه می‌توانید یک دکوراسیون شیک و مرتب را طراحی کنید. برای این کار بهتر است فضا را به درستی و با دقت تقسیم‌بندی کنید و از طراحی فضای نشیمن و پذیرایی لذت ببرید. طراحی کاغذ دیواری در ترسیم فضای اتاق نشیمن و تاثیر بصری بسیار موثر است. رنگ‌های پر‌رنگ و تیره ممکن است فضای اتاق را ملال‌آور کنند. از سوی دیگر اگر رنگ کاغذ دیواری با وسایل موجود در دکوراسیون مطابقت و همخوانی نداشته باشد دکوراسیون منزل شما خسته کننده و نامنظم به نظر می‌رسد.




طراحی دکوراسیون داخلی


یک ایده هوشمندانه این است که در انتخاب رنگ یا طرح کاغذ دیورای برای دکوراسیون و طراحی داخلی پذیرایی و نشیمن خانه‌های کوچک به طراحی کف سالن توجه کنید. اگر از کفپوش طرح‌دار برای کف سالن نشیمن استفاده کرده‌اید، کاغذ دیواری با رنگ گرم و ملایم و طرح ساده می تواند برای منزل شما انتخاب ایده آل و مناسبی باشد. اگر چیدمان و کفپوش های منزل شما ساده است، کاغذ دیواری سه بعدی و یا طرح دار یک انتخاب درست و سنجیده است. در مجموع کاغذ دیواری‌ با رنگ‌های روشن و طرح‌های کوچک فضاهای خانه‌های کوچک و نقلی را دلبازتر نشان می‌دهند.


۷- نورپردازی داخل اتاق پذیرایی اهمیت بالایی دارد​


اهمیت نورپردازی در زیبایی دکوراسیون اتاق نشیمن


مسلما در فضای بسته خانه و هنگام میهمانی ها که معمولا در شب برگزار می شوند، نور و نورپردازی در زیبایی و آسایش افراد تاثیر بسیار زیادی دارد. نور‌هایی با شفافیت بالا می‌توانند رنگ اشیا داخل اتاق پذیرایی را هر چه طبیعی‌تر نشان دهند که این مورد بسیار باعث زیبایی اتاق پذیرایی خواهد شد. گذشته از این در خانه‌های کوچک نیز نورپردازی می‌تواند فضای خانه را بزرگتر و صمیمی‌تر نشان دهد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۷ ایده عالی برای بزرگ‌ تر کردن فضای آپارتمان‌ کوچک و نقلی​



6 روش عالی برای بزرگ‌تر کردن فضای آپارتمان‌ کوچک و نقلی


بزرگ کردن فضای آپارتمان کوچک حسابی در روحیه شما اثر می‌گذارد. می‌دانستید با چند روش ساده می‌توانید فضای خانه نقلی خود را بزرگ و دلباز نشان دهید؟! در پروسه جابه جایی لوازم خانه از جمله خانه تکانی عید علاوه بر شستشو و رفت و روب معمولا تغییر دکوراسیون و چیدمان داخلی دوباره منزل هم یکی از بخش‌های جذاب و در عین حال مهم محسوب می‌شود. با یک تغییر دکوراسیون و چیدمان درست و اصولی می‌توانید فضای خانه یا آپارتمان کوچک و نقلی‌تان را بزرگ‌تر و دلبازتر نشان دهید.


۱- وسایل خانه را عمودی بچینید​


برای بزرگتر دیده شدن فضای خانه وسایل را عمودی بچینید


برای این‌که بتوانید در منزل فضای اضافی پیدا کنید باید خلاقیت به خرج دهید. یک ترفند و راهکار عالی برای بزرگ‌تر کردن فضای خانه کوچک و نقلی «عمودی» چیدن وسایل است. آیا در فضای بالای درهای منزل جا برای درست کردن یک یا دو قفسه وجود دارد؟ بالای کمد لباس جای خالی دارید؟

تقریبا همیشه چند فضای خالی از دید شما پنهان مانده که از آن‌ها می‌توانید برای جا دادن وسایل بیشتر و خلوت‌تر کردن فضای خانه استفاده کنید. از آویزهای دیوارکوب یا قلاب‌های ساده دیواری استفاده کنید. اما چطور فضاهای عمودی برای جا دادن وسایل و بزرگ‌تر کردن فضای آپارتمان ایجاد کنیم؟

روش‌های بزرگتر دیده شدن فضای خانه


برای مثال اگر در آشپزخانه یک دیوار خالی دارید آن را بدون استفاده نگذارید. از شلف‌ها یا طبقات چوبی یا فلزی، بسته به نوع متریال وسایل آشپزخانه، برای جا دادن ظرف و ظروف اضافی استفاده کنید. چند طبقه شلف به دیوار بکوبید و ظرف‌ها را در آن‌ها بچینید. بهتر است شلف‌ها بدون در باشند تا فضای کمتری اشغال کنند.

به جای کتابخانه افقی از کتابخانه‌های عمودی استفاده کنید. این مسئله در مورد بوفه هم صدق می‌کند. اگر فضای کافی برای قرار دادن میز تلویزیون ندارید یا فکر می‌کنید میز تلویزیون فضای منزل شما را تنگ و خفه می‌کنید بهتر است تلویزیون را به دیوار نصب کنید. تابلوهای عمودی و وسایل دکوری عمودی به دیوار نصب کنید. به این ترتیب خطای دید ایجاد می‌کنید و فضا را دلبازتر نشان می‌دهید.


۲- با پارتیشن یا کتابخانه عمودی فضاها را از هم جدا کنید​


با پارتیشن یا کتابخانه عمودی فضاها را از هم جدا کنید


چگونه فضای خانه را دلبازتر جلوه دهیم؟ گاهی اوقات آپارتمان یا محل زندگی شما آن‌قدر کوچک و نقلی است که مجبورید از یک فضا به دو یا چند منظور استفاده کنید. در این صورت دیگر هال و نشیمن عملا به آن صورت که در ذهن ما هستند معنا پیدا نمی‌کنند.


در این‌گونه موارد برای بزرگ‌تر کردن فضای آپارتمان کوچک خود بهتر است از پارتیشن‌های عمودی برای تفکیک فضاها استفاده کنید. اگر کتابخانه عمودی دارید با یک تیر دو نشان بزنید؛ هم از آن به عنوان کتابخانه استفاده کنید و هم فضای نشیمن و هال یا هال و اتاق خواب را از هم جدا و تفکیک کنید.


۳- از فضاهای پرت و مخفی خانه استفاده کنید​


برای دلباز و بزرگتر دیده شدن فضای خانه از فضاهای پرت و مخفی استفاده کنید


هیچ چیز به اندازه در هم ریختگی و شلوغی یک فضای کوچک را کوچک‌تر و دلگیرتر نشان نمی‌دهد. به همین خاطر یک ترفند عالی برای بزرگ‌تر کردن فضای آپارتمان کوچک و نقلی استفاده از تمام فضاهای مخفی کردن است. برای مثال پشت پرده‌ها، پشت درها، نهایت استفاده از جعبه‌ها و سبدهای خالی، فضای زیر تخت، چوب رختی‌هایی که پشت در آویزان می‌شوند بهترین فضاها برای جا دادن لوازم اضافی هستند.

در بسیاری از مبلمان‌ها به خصوص مبلمان‌های راحتی فضاهای خالی مثلا در دسته مبل برای لوازم اضافی تعبیه شده است. پس در هنگام خرید مبلمان برای خانه کوچک به این قابلیت حتما توجه کنید. اگر برای جلو مبلمان میز تهیه کرده‌اید دقت کنید که بسیاری از میزها حاوی فضاهای خالی پوشیده و پنهان هستند که برای جا دادن ظرف و ظروف میهمان تعبیه شده‌اند و تا حدود زیادی مشکل شما را در این زمینه حل می‌کنند.


۴- لوازم خانه را جمع و جور کنید​


برای بزرگ تر دیده شدن فضای خانه نقلی جمع و جور کنید


اگر خانه‌تان معمولا آشفته و در هم و برهم است از شنیدن واژه «جمع و جور» کردن احتمالا کهیر می‌زنید. ولی چه بخواهید، چه نخواهید یک راه حل اساسی برای بزرگ‌تر کردن فضای آپارتمان و خانه کوچک مرتب کردن و جمع و جور کردن است. لوازم اضافی و به درد نخور را دور بریزید. از لوازم اضافی و به درد نخور حتی اگر یادگاری هستند دل بکنید و آن‌ها را دور بریزید یا به خیریه ببخشید.


۵- فضاهای داخلی خانه را چند منظوره بچینید​


فضاهای داخلی خانه را چند منظوره بچینید


در طراحی و دکوراسیون اتاق‌ها به گونه‌ای عمل کنید که بتوانید استفاده چند منظوره از آن‌ها داشته باشید. برای مثال اتاق نشیمن را جوری بچینید که بتوانید به عنوان اتاق ناهارخوری و حتی اتاق مطالعه هم از آن استفاده کنید. به همین منظور لازم است که در هنگام انتخاب مبلمان به راحتی آن‌ها توجه کنید.

اتاق خواب خانه کوچک شما هم این قابلیت را دارد که همزمان هم اتاق خواب و هم محلی برای استراحت شما باشد. به این ترتیب در بزرگ‌تر کردن فضای آپارتمان یک قدم مهم و اساسی برداشته‌اید. این نکته را فراموش نکنید که یک ترفند بسیار عالی و موثر برای بزرگ‌تر نشان دادن فضای خانه کوچک و نقلی استفاده از رنگ‌های روشن برای لوازم و مبلمان، در و دیوار خانه و پرده‌هاست.


۶- از تمام فضاهای خالی نهایت استفاده را ببرید​


استفاده از فضاهای خالی منزل برای بزرگ‌تر دیده شدن منزل


گاهی اوقات برای بزرگ‌ تر نشان دادن آپارتمان یا خانه کوچک باید یک ذهن خلاق داشته باشید. برای مثال فرض کنید در اتاق خواب منزل درب بالکن تعبیه شده است و شما به این بالکن رفت و آمد ندارید. بهترین کار این است که میز مطالعه یا کار خود را پشت درب بالکن قرار دهید. چه بهتر که از میزی استفاده کنید که فضای زیر آن خالی باشد تا بتوانید کتاب‌ها و سایر لوازم اضافی را هم زیر میز قرار دهید.


یا اگر یک فضای خالی و بدون استفاده در هال و نشیمن منزل دارید آن را با کمترین وسیله به دو قسمت تقسیم کنید، قسمت بالا را تبدیل کنید به یک تختخواب یا محلی برای استراحت یا حتی یک کمد دیواری برای لوازم اضافی و قسمت پایین را برای قرار دادن میز تحریر اختصاص دهید.

حقیقت این است که تقریبا تعداد اندکی از ما در خانه‌هایی زندگی می‌کنیم که به طور سفارشی برای ما و اسباب و اثاثیه منزل‌مان طراحی شده‌اند بنابراین باید با خلاقیت و راهکارهای موثر چیدمان منزل را تا حد ممکن در جهت راحتی و آسایش خود انجام دهیم.

اگر هم طراحی و ساخت آپارتمان شما با نظر و ایده خودتان صورت گرفته و لوازم منزل را طبق این طراحی خریداری کرده‌اید که چه بهتر، از تمام فضاها به بهترین نحو ممکن استفاده کنید، لوازم منزل درست و اصولی با فضا انتخاب کنید و خانه‌ای دنج و آرام بچینید.


۷- در انتخاب میز کنار مبل دقت کنید


در فضاهای که بسیار کوچک هستند و برای قرار دادن انواع وسایل جای کافی وجود ندارد، برای بزرگ‌ تر کردن فضای خانه می‌توانید از ایده‌های جدیدی استفاده کرده و آن‌ها را به کار ببرید. به طور مثال، به جای میز عسلی کنار مبل یا کاناپه می‌توانید از تاقچه‌های دیوارکوب استفاده کنید.

از قسمت زیرین آن برای قرار دادن کتاب یا وسایل تزئینی خود استفاده کنید. از طبقه بالایی نیز به عنوان میز بهره بگیرید. پس صرفاً استفاده از میز عسلی در کنار مبل در خانه کوچک کارایی ندارد. تنها گزینه‌ای که یک میز را شیک، مدرن یا جدید جلوه می‌دهد، سلیقه و نیاز شما است.

به یاد داشته‌ باشید که میزهای کنار مبل نقش به سزایی در چیدمان منزل شما دارند. بنابراین اگر در فضای کوچکی زندگی می‌کنید، تمام قسمت‌های فضا برای شما ارزشمند هستند؛ بنابراین بهتر‌است در انتخاب میز مورد نظر، نیازهای خود را هم در نظر بگیرید.


سوالات متداول​


چطور برای بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضای کوچک خانه از فضاهای پرت استفاده کنیم؟​


برای بزرگ‌ تر نشان دادن فضای خانه کوچک می‌توانید از تمام فضاهای مخفی مثل پشت پرده‌ها، پشت در، زیر تخت و کلیه فضاهای خالی استفاده کنید.


کدام مدل میز برای فضای کوچک خانه مناسب‌تر است؟​


اگر فضای خانه شما کوچک است، بهتر است به جای میزهای اضافی از میزهای طاقچه‌ای یا تاشو استفاده کنید.


نحوه چیدمان دکوراسیون در فضای خانه کوچک باید چطور باشد؟​


برای بزرگ‌تر نشان دادن فضای کوچک خانه بهتر است از چیدمان عمودی استفاده کنید و قفسه‌های عمودی روی دیوار نصب کنید. همچنین به جای قرار دادن لوازم به صورت پراکنده، آن‌ها را داخل قفسه‌ها بچینید
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۱۲ ایده کم خرج برای تغییر دکوراسیون خانه در عید نوروز با کمترین هزینه​



تغییر دکوراسیون کم هزینه


با نزدیک شدن به روزهای بهار همه ما دوست داریم تغییراتی در دکوراسیون و معماری داخلی منزلمان ایجاد کنیم و فضای خانه را برای شروعی دوباره در سال جدید، آماده کنیم. بهتر است بدانید که همیشه لازم نیست با صرف هزینه‌های زیاد در دکوراسیون منزلتان تغییر ایجاد کنید. شما می‌توانید با به کار گرفتن ایده‌های جذاب و به صرفه حس و حال بهتری به خانه ببخشید و تغییرانی اساسی در ظاهر منزلتان ایجاد کنید.


چند گلدان گل بزرگ به خانه اضافه کنید​


 تغییر دکوراسیون کم هزینه با چند گلدان گل بزرگ


گیاهان انرژی خوبی به فضا می‌دهند و موجب روح بخشیدن به خانه می‌شوند. برای ایجاد یک تغییر جذاب در خانه‌تان بهتر است چند گلدان گل بزرگ به یک گوشه خانه اضافه کنید و ببینید که این گیاهان چطور فضای شما را سرشار از انرژی و زیبایی می‌کنند.


از خز استفاده کنید​


 تغییر دکوراسیون کم هزینه با خز


استفاده از خز مصنوعی یا پوست طبیعی به عنوان فرش، روی مبل، کوسن و حتی رومیزی جذابیت فوق‌العاده‌ای به خانه شما می‌بخشد و ایده کم هزینه تغییر دکوراسیون است. شما می‌توانید از یک خر برای روی زمین استفاده کنید و یا با قرار دادن خز روی مبل یا صندلی‌های منزلتان فضای زیبایی در خانه ایجاد کنید. استفاده از خز در اتاق خواب نیز برای کوسن‌ها و روی زمین و روی صندلی ایده بسیار خوبی است.


دستگیره کابیینت‌ها و کمدها را تعویض کنید​


یکی از ایده‌های ارزان و کم هزینه برای تغییر ظاهر خانه به خصوص درب مورد خانه‌های قدیمی تعویض دستگیره‌هاست. شاید عوض کردن کل کابینت‌ها و کمدهای خانه برایتان پرهزینه باشد، اما شما می‌توانید تنها با تعویض دستگیره کابینت‌های آشپزخانه و کمدهای اتاق ظاهری نو به آن‌ها ببخشید و حال و هوای بهتری در خانه ایجاد کنید. با صرف هزینه بسیار کم و خرید چند دستگیره‌ مدرن برای کابینت‌ها ظاهر آشپزخانه و کمد اتاق‌هایتان را به روزرسانی کنید.


روی دیوار شلف نصب کنید​


تغییر دکوراسیون کم هزینه با نصب شلف روی دیوار


یک ایده کم خرج و کم هزینه تغییر دکوراسیون منزل اضافه کردن شلف به دیوارهای خانه است. این کار می‌تواند همانند خرید یک وسیله دکوری گران‌قیمت عمل کند. با این ایده شما می‌توانید تغییر دکوراسیون اتاق خواب و پذیرایی و هر جایی که فضای مناسبی در دیوار وجود دارد را با کمترین هزینه انجام دهید. یک شلف نصب کنید و با قرار دادن لوازم دکوری روی آن ظاهر جدید به خانه خود بدهید.



یک سمت دیوار را به گالری عکس تبدیل کنید​


تغییر دکوراسیون کم هزینه با گالری عکس ها


اضافه کردن چند عکسی که دوست دارید روی یک سمت دیوار نشیمن یا راهروی منزلتان می‌تواند تأثیر بسیار خوبی بر حس و حالتان بگذارد. از طرف دیگر این ایده کم خرج و کم هزینه تغییر دکوراسیون منزل می‌تواند خانه شما را به مکان دوست داشتنی‌تر و زیباتری تبدیل کنید که هم خودتان و هم مهمان‌های شما با دیدن آن شگفت زده خواهید شد. این ایده تغییر دکوراسیون حتی می‌تواند به کار گرفتن وسایل تزیینی دست ساز در اتاق خواب باشد.


از گل طبیعی روی میز استفاده کنید​


تغییر دکوراسیون کم هزینه با گل طبیعی روی میز


قرار دادن گل‌های طبیعی روی میز یک ایده کم هزینه تغییر دکوراسیون منزل است. شما می‌توانید با قرار دادن گل طبیعی در چند گلدان و گذاشتن آن‌ها در چند جای خانه رنگ و جلوه زیبایی به خانه اضافه کنید.


صندلی‌هایتان را رنگ کنید​


تغییر دکوراسیون کم هزینه با رنگ کردن صندلی ها


رنگ کردن صندلی‌ها هم یک ایده کم هزینه تغییر دکوراسیون است. شما می‌توانید با تغییر رنگ صندلی‌ها به رنگ‌های شاد یا پاستیلی یک تغییر اساسی در ظاهر خانه ایجاد کنید.


از شمع‌ها کمک بگیرید​


تغییر دکوراسیون کم هزینه با شمع ها


یک ایده کم هزینه تغییر دکوراسیون در خانه این است که یک میز در یک گوشه از خانه قرار دهید و روی آن انواع شمع در اندازه‌ها و رایحه‌های مختلف قرار دهید. یک مکان جذاب که با روشن کردن شمع‌ها همه توجه‌ها را به خود جلب می‌کند و نور و عطر ملایم آن فضای دوست داشتنی در خانه به وجود می‌آورد.


از کوسن‌ها و بالشت‌های رنگی استفاده کنید​


برای تغییر دکوراسیون از کوسن استفاده کنید


برای رنگ بخشیدن به ظاهر مبلمان و اتاق خوابتان، می‌توانید از چند رنگ کوسن رنگی استفاده کنید. برای جلوه بخشیدن به اتاق خوابتان هم بهتر است سری به کمد رختخواب‌ها بزنید و چند بالشت با روکش‌های رنگی روی تخت بچینید و ببینید که فضای اتاق خوابتان چقدر دنج‌تر و جذاب‌تر خواهد شد.




چیدمان خانه را تغییر دهید​


یک ایده کم هزینه دیگر برای تغییر دکوراسیون این است که بار دیگر به دکوراسیون منزلتان نگاه بیندازید و ببینید که چطور می‌توانید چیدمان بهتری داشته باشید. برای این کار بهتر است طبق قوانین فنگ شویی عمل کنید و مبلمان را در کنار پنجره و زیر نور طبیعی خورشید قرار دهید. اگر به پنجره دسترسی ندارید می‌توانید مبل را نزدیک به شومینه، یا درب منزل بگذارید. زمانی که جای مبلمان و لوازم دکوری خانه عوض شود، جلوه خانه شما به طور کلی تغییر می‌کند.


از آینه استفاده کنید​


 برای تغییر دکوراسیون خانه با کمترین هزینه از آینه ها استفاده کنید


یک روش جذاب دیگر برای تغییر دکوراسیون کم هزینه این است که روی دیوار منزلتان یک آینه نصب کنید. می‌توانید این آینه را در نقطه کانونی منزل، پذیرایی، راهرو و یا هر جایی که حس می‌کنید، مناسب‌تر است نصب کنید. شک نکنید که این کار تأثیر زیادی بر زیباتر به نظر رسیدن خانه شما دارد.

از بطری‌‌ها و شیشه‌ها گلدان بسازید​


از بطری‌‌ها و شیشه‌ها گلدان بسازید


با توجه به اینکه این روزها قیمت گلدان سر به فلک کشیده است بهترین کار این است که از شسشه ها و بطری های اضافه و غیرقابل استفاده گدان بسازید. شما به‌راحتی می‌توانید در این بطری ها، گل‌های رنگارنگ بکارید و بطری را به سادگی و با کمترین هزینه با نوارچسب یا ربان‌های رنگی تزئین کنید و آن را از سادگی دربیاورید. یا می توانید از رنگ ها یاکلیلی استفاده کنید و تمام بطری را رنگ بزنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

چطور رنگ در و دیوار و وسایل را با رنگ و تناژ وسایل چوبی خانه هماهنگ کنیم؟​



ترکیب پالت رنگی دکوراسیون داخلی منزل


این روزها در خانه اغلب ما علاوه بر فرش و مبلمان و سایر اکسسوری‌های تزیینی، وسایل چوبی از بوفه گرفته تا کنسول و حتی به کار بردن چوب در نمای ظاهری منزل به وفور یافت می‌شود. چه این وسایل چوبی شما از جنس بلوط باشند و چه کاج یا حتی چوب مصنوعی، زیبایی چوب این استحقاق را دارد که با بهترین شکل ممکن خودنمایی کند. اما شما اصول انتخاب و ترکیب رنگ‌ها را بلد هستید؟ سوال اینجاست که کدام رنگ‌ها در ترکیب پالت رنگی دکوراسیون داخلی منزل زیبایی چوب را به بهترین و شکیل‌تر شکل ممکن نشان می‌دهند.

لازم نیست همه چیز با هم هماهنگ و ست باشد​


لازم نیست همه چیز با هم هماهنگ و ست باشد




چه در دکوراسیون داخلی پذیرایی و چه اتاق خواب جوان و نوجوان لازم نیست رنگ همه چیز با هم ست باشد. برای داشتن حتی زیباترین و شیک‌ترین دکوراسیون داخلی منزل با اجزا و عناصری که به راحتی در کنار هم می‌نشینند اما دقیقاً هم با هم مطابقت ندارند، چشم‌اندازی تکامل یافته و طبیعی را در خانه خود ایجاد کنید. در این میان بد نیست بدانید هر نوع چوب از رنگ و الگوی بافت مشخصی رخوردار است و با ایجاد لکه و رنگ کردن هم می‌توان رنگ آن را تغییر داد.

به این ترتیب می‌توان رنگ چوب را با سایر اجزای دکوراسیون منزل کوچک یا بزرگ هماهنگ کرد. سازندگان مبلمان قرن‌ها از انواع رنگ و لاک‌ها هم برای تقویت ظاهر بافت چوب و هم برای تغییر رنگ چوب استفاده کرده‌اند. انواع چوب افرا، گیلاس، گردو، چوب ماهون، آبنوس، بلوط و چوب میوه معمولی ترین انواع چوب در طراحی وسایل دکوراسیون داخلی منازل ایرانی و خارجی هستند.

رنگ در و دیوار و وسایل با رنگ و تناژ وسایل چوبی


با گذشت زمان، مبلمان چوبی یک قاب غنی و چشم‌نوازتر را به دست آورده‌اند که عمق و پیچیدگی را جلا می‌دهند. چوب‌ها و روکش‌های جدیدتر ممکن است فاقد این پیچیدگی باشند، اما هنوز هم یک تناژ رنگی کلی دارند که ممکن است به رنگ زرد، نارنجی، قهوه‌ای قرمز، قهوه‌ای مایل به آبی یا قهوه‌ای تیره باشد.

در قانون ترکیب رنگ‌ها برای انتخاب رنگ‌های دیواری یا پارچه‌هایی که قطعات چوب شما را تکمیل می‌کند رنگ‌های غالب را در انتها در نظر بگیرید. همچنین در نظر بگیرید که آیا شما نمای دکوراسیونی از کنتراست بالای رنگ‌ها یا یک ترکیب رنگی غنی از جفت‌ها و ست‌هایی با کنتراست کم را ترجیح می‌دهید.

در مورد تکه‌های چوبی موجود در یک اتاق نگران نباشید، نمای کژوال یا ترکیبی از چند رنگ چوب می‌توانید یک ظاهر دکوراسیون مدرن امروزی را در پالت رنگی دکوراسیون داخلی منزل کلاسیک و مدرن خود ترتیب بدهید.


کنتراست را در ترکیب پالت رنگ دکوراسیون داخلی منزل کلاسیک و مدرن فراموش نکنید​


کنتراست را در ترکیب پالت رنگ دکوراسیون داخلی منزل کلاسیک و مدرن فراموش نکنید


پرداخت تیره رنگ و روغن روی چوب مثل ماهگونی، گردویی یا گیلاسی در برابر هر پالت رنگی روشن از سبز و آبی گرفته تا سایه یا رنگی از رنگ‌های روشن و آفتابی چرخه رنگ بسیار هماهنگ است.
به همین ترتیب رنگ چوب روشن با جسارت و زیبایی تمام می‌تواند همراه با رنگ‌های تیره چوب یا رنگ‌های تیره در و دیوار ست و هماهنگ شود و ترکیبی از شیک‌ترین رنگ‌های دکوراسیون را رقم بزند.

در ترکیب پالت رنگی دکوراسیون داخلی منزل در واقع کنتراست و تضاد همواره توجه بیشتری را به مبلمان جلب می‌کند. علاوه بر این اگر یک وسیله خوب در ترکیب دکوراسیون خود دارد که می خواهید روی آن تمرکز کنید ایجاد کنتراست بهترین روش است. اگر مبلمان اتاق نشیمن شما تیره است حتی با وجود رنگ روشن در و دیوار هم ممکن است در فضای اتاق نشیمن احساس شلوغی بیش از حد داشته باشید. اگر ظاهر چوب تیره در برابر رنگ روشن در و دیوار هستید (یا مبلمان روشن در برابر دیوارهای تیره)، مبلمان را به صورت منظم و ساده نگه دارید تا ظاهر شلوغ را به خاطر تیره بودن در و دیوار جبران کنید.

هماهنگ کردن خانه با لوازم چوبی


در اصول انتخاب و ترکیب رنگ‌ها برای دستیابی به کنتراست زیاد بین رنگ‌های اصلی با رنگ‌های تکمیلی، سعی کنید رنگ دیوارها را روشن نگه دارید و تا حد امکان بین مقادیر رنگ چوب و د و دیوار اختلاف و کنتراست ایجاد کنید.

همچنین می‌توانید از رنگ‌های موجود در مبلمان و لوازم چوبی به عنوان راهنمایی برای انتخاب رنگ دیوار استفاده کنید. برای مثال اگر به نظر می‌رسد رنگ غالب در چوب قرمز است، پس زمینه سبز دیوار، رنگ چوب را تقویت و تشدید می‌کند و باعث می‌شود لوازم چوبی در ترکیب دکوراسیون حسابی خودشان را نشان دهند.

چوب‌هایی با تناژ زرد طلایی در برابر قرمز گرم و همچنین سبز، خاکی و یا بادمجانی خوش ترکیب به نظر می‌رسند. چوب‌های قهوه‌ای تیره با رگه‌های زرد هم شاید خیلی بازاری به نظر برسند اما حتی در ترکیب رنگ یک دکوراسیون داخلی مدرن جسارت و دراماتیک بالایی به فضا می‌بخشند.

چوب‌های عتیقه، که دارای پتینه هستند (پتینه عمق و پیچیدگی زیادی را ارائه می‌دهد)، ممکن است چندین تناژ را با هم ترکیب کنند به همین دلیل می‌توانند در برابر انواع رنگ‌های روشن یا تیره خوب و شکیل به نظر برسند.


برای ترکیب پالت رنگی دکوراسیون داخلی منزل یا محل کار یک الگوی دقیق و ظریف تعریف کنید​


برای ترکیب پالت رنگی دکوراسیون داخلی منزل یا محل کار یک الگوی دقیق و ظریف تعریف کنید


رنگ‌های زوج و ست شده با هم عموما تضاد و کنتراست کمی ایجاد می‌کنند. اما خب این بدان معنا نیست که مبلمان در پس زمینه محو می‌شوند.

وقتی یک میز جلو مبلی با رنگ قهوه‌ای تیره یا آبنوس را در جایی قرار دهید که در و دیوارش به رنگ قرمز پر رنگ یا آبی-سبز است، تعادل پویا میان دو رنگ از قدرت برابر ایجاد می کنید. به عبارت دیگر در این پالت رنگی مقدار رنگ چوب با دیوار برابر است.

همین اصل با چوب‌های قهوه‌ای متوسط و رنگ‌های خاموش یا متوسط هم کار می‌کند. اما اثر آن محدودتر است، در این صورت تناژهای رنگی مطیع‌تر و تسلیم‌تر هستند.

نت‌های گرم، مانند رنگ خاکستری مایل به قهوه‌ای، قارچی یا خاکی، نت‌های غنی و غلیظی را در وسایل چوبی با رنگ قهوه‌ای متوسط به همراه می آورند. در این صورت زیبایی مبلمان در ترکیب دکوراسیون بیشتر خودش را نشان می‌دهد اما جلوه آن آرام و ملایم‌تر است و نوع دیگری از درام را در نتیجه‌ی آن ایجاد می‌کند که در اثر کنتراست بالا ایجاد می‌شود.



گزینه‌های مبلمان خود را در نظر بگیرید​


گزینه‌های مبلمان خود را در نظر بگیرید


در اصول انتخاب و ترکیب رنگ‌ها انتخاب و ترجیحات رنگی کاملاً شخصی و سلیقه‌ای است، اما هنگامی که شما رنگ‌های پس زمینه را برای رنگ مبلمان انتخاب می‌کنید، در هر صورت این ترکیبات چوب و رنگ را در نظر بگیرید:

*گرمای چوب کاج با تناژ عسلی در مقابل رنگ سبز متوسط به خوبی خودش را نشان می دهد. این سبز رنگ زرد را در چوب به وجود می آورد و به آن‌ها با یک کنتراست ملایم تعادل می‌بخشد. به این ترتیب رنگ چوب کاج را باید یک مکمل خوب و مناسب برای رنگ سبز در دکوراسیون داخلی باید به شمار بیاوریم.

هماهنگی لوازم چوبی خانه


*رنگ سبز زیتونی (که مرسوم‌تر است) و رنگ سبز روشن که ممکن است کمی پر زرق و برق یا حتی جلف و جوانانه به نظر برسد هم برای ترکیب با چوب فوق‌العاده‌اند. اما رنگ سبز کمرنگ و سبز نعنایی یک انتخاب جذاب و در عین حال کمتر پرطرفدار است. رنگ سبز در تمامی تناژها یکی از مکمل‌های رنگ چوب در ترکیب دکوراسیون داخلی است. در تمام فضاها از آشپزخانه تا اتاق خواب می‌توانید از این ترکیب رنگی استفاده کنید. مقاله بهترین و بدترین ترکیب رنگ برای اتاق خواب را بخوانید تا بهتر بتوانید در مورد این ترکیب رنگ تصمیم بگیرید.



رنگ و تناژ لوازم چوبی در خانه


*آبی روشن و کمرنگ زمانی به کار می‌آید که رنگ نارنجی چوب غالب باشد. در واقع ترکیب رنگ نارنجی یکی از مکمل‌های رنگ آبی در دکوراسیون داخلی به خصوص در سبک مدرن و مینیمال است. اما برای زندگی با این رنگ بسیار جسورانه باید عاشق کنتراست بالا باشید. تضاد بیش از هم گاهی ممکن است زننده باشد. این ترکیب رنگ را برای در و دیوار و مبلمان به همراه چوب تیره اکسسوری‌ها هم می‌توانید به کار ببرید (تصویر بالا).

*قرمز مایل به قهوه‌ای یا نارنجی پرتقالی تناژ نارنجی موجود در چوب را بیرون می‌کشد اما چون از نظر تناژ بسیار شبیه هم هستند جلوه‌ی چوب از بین می‌رود.

*رنگ زرد و نارنجی تناژ زردی چوب را بیرون می‌کشند بیشتر روی گرمای کلی فضا تأکید می‌کند اما رنگ چوب را تقویت نمی‌کند
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

چگونه قانون ۱۰-۳۰-۶۰ را برای ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل رعایت کنیم؟​



ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل


تا به حال اسم قانون ۱۰-۳۰-۶۰ یا رعایت ترکیب رنگ یا به عبارتی رنگ‌بندی و تم در دکوراسیون منزل و طراحی داخلی مدرن خانه به گوش‌تان خورده است؟ در واقع این قانون برای ترکیب رنگ دکوراسیون و چیدمان منزل شما و جهت ایجاد یک هارمونی رنگی چشم‌نواز و آرامبخش است. در این قانون نسبت ۶۰%+۳۰%+۱۰% به استفاده از هر رنگ در فضا برمی‌گردد. در مجله کوروش در مورد ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل با استفاده از قانون ۱۰-۳۰-۶۰ و بایدها و نبایدهای این قانون و اینکه چطور می‌توانیم این قانون را بشکنیم صحبت می‌کنیم.

دکوراسیون داخلی نقشی اساسی در بالا بردن روحیه فرد و احساس شادی در خانه دارد. جایی که احساس با رنگ روبرو می شود و با محیط پیرامون خود و سلیقه افراد مطابقت پیدا می کند. با طراحی دکوراسیون داخلی می توانید به راحتی محیط خانه خود را متفاوت ساخته و احساس آرامش بیشتری را برای زندگی به وجود آورید. طراحی دکوراسیون داخلی منزل ایرانی هنری است از تلفیق عناصر و المان‌ها، رنگ‌ها، چیدمان، نور و… برای ایجاد حس بهتر و محیطی آرامش بخش و خوشایند.


ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل با استفاده از قانون ۶۰-۳۰-۱۰​


ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل با استفاده از قانون 60-30-10


قانون ۱۰-۳۰-۶۰ یک قانون جالب برای ترکیب رنگ‌ها و مکمل‌های رنگی مختلف در دکوراسیون منزل و طراحی داخلی مدرن خانه، چه کوچک و چه بزرگ است که می‌تواند در ترکیب رنگ مناسب دکوراسیون هال و پذیرایی و اتاق خواب‌ها و حتی آشپزخانه منزل حسابی تحول ایجاد کند. در حقیقت درصد ۶۰٪ + ۳۰٪ + ۱۰٪ به معنای ایجاد تعادل در رنگ‌های مورد استفاده در هر فضایی است.
این قانون یک مفهوم بسیار ساده برای استفاده عموم است و ترکیب رنگ و ست کردن رنگ‌ها در دکوراسیون را تبدیل به یک کار همه پسند و مد روز کرده است. با رعایت این قانون می‌تواند حتی با داشتن یک دکوراسیون ساده در واقع بهترین و شکیل‌ترین دکوراسیون منزل را داشته باشید.


چطور از قانون ۱۰-۳۰-۶۰ برای ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل استفاده کنید​


چطور از قانون 10-30-60 برای ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل استفاده کنید


چه از دکوراسیون داخلی مدرن استفاده می‌کنید و چه دکوراسیون منزل شما ایرانی است، در این قانون ۶۰ درصد شامل رنگ اصلی اتاق شما است. به احتمال زیاد ۶۰ درصد در یک اتاق نشیمن بیشتر شامل رنگ دیوارهای شما، قطعات بزرگ مثل فرش‌های اتاق نشیمن و شاید یک کاناپه بزرگ باشد. ایده این است که رنگ ۶۰ درصدی فضای را مسحور می‌کند و همچنین به عنوان زمینه‌ای برای انتخاب سایر رنگ‌های دکوراسیون نقش‌آفرینی کند. با استفاده از این قانون به راحتی می‌توانید انتخاب رنگ مبل و فرش را هم موقع خرید انجام دهید و برای ست کردن آنها گیج نشوید.

چطور قانون 60-30-10 را بشکنیم؟


۳۰ درصد دیگر در این قانون رنگ ثانویه است. از نیمی از این رنگ به عنوان رنگ اصلی خود استفاده خواهید کرد. از این ۳۰ درصد که در واقع رنگ دوم شماست باید در تزییناتی مثل پرده، رومبلی، روتختی، مبل‌های تک نفره که با کاناپه بزرگ ست می‌شوند و یا به عنوان رنگ اصلی دیوار در اتاق نشیمن و پذیرایی استفاده کنید. ایده این است که رنگ ثانویه از رنگ اصلی پشتیبانی می‌کند، اما به اندازه کافی متفاوت است تا آن‌ها را از هم جدا کرده و دکوراسیون اتاق را جذاب و دلنشین کند. این ۳۰ درصد هم باید با رنگ اصلی بعدی که قرار است وارد دکوراسیون شود همخوانی داشته باشد و به عبارتی مکمل آن باشد.


چطور قانون ۶۰-۳۰-۱۰ را بشکنیم؟​


چطور قانون 60-30-10 را بشکنیم؟


استفاده از یک قاعده و قانون برای ترکیب رنگ در دکوراسیون منزل و حتی دفتر و محل کار می‌تواند انتخاب‌های رنگی شما را چنان آسان کند که شاید تعجب کنید که چرا همه از آن پیروی نمی‌کنند. اما شاید شما از آن جمله افرادی هستید که دوست دارید قوانین رنگ و دکوراسیون را بشکنید و موقع ست کردن رنگ با یکدیگر قوانین خودتان را داشته باشید. شاید هم احساس می‌کنید برای به کارگیری ایده‌های رنگی خود به بیش از سه گزینه نیاز دارید. اگر به این دلیل شما بخواهید قانون ۶۰-۳۰-۱۰ را بشکنید، چند روش برای این کار وجود دارد که با وجود آن شما می‌توانید باز هم تعادل رنگ‌ها را در ترکیب رنگ دکوراسیون منزل خود رعایت کنید.


استفاده از یک قاعده و قانون برای ترکیب رنگ در دکوراسیون منزل و حتی دفتر و محل کار می‌تواند انتخاب های رنگی شما را چنان آسان کند که شاید تعجب کنید که چرا همه از آن پیروی نمی‌کنند. اما شاید شما از آن جمله افرادی هستید که دوست دارید قوانین رنگ و دکوراسیون را بشکنید و موقع ست کردن رنگ با یکدیگر قوانین خودتان را داشته باشید. شاید هم احساس می‌کنید برای به کارگیری ایده‌های رنگی خود به بیش از سه گزینه نیاز دارید. اگر به این دلیل شما بخواهید قانون 60-30-10 را بشکنید، چند روش برای این کار وجود دارد که با وجود آن شما می‌توانید باز هم تعادل رنگ‌ها را در ترکیب رنگ دکوراسیون منزل خود رعایت کنید. نکته اصلی هر پروژه خلاقانه عالی همیشه یادگیری قوانین قبل از شکستن آنها بوده است، بنابراین پس از درک فرضیه اصلی این قانون، می‌توانید آن را برای دکوراسیون خانه یا آپارتمان خود شخصی‌سازی کنید. همچنین کمک می کند تا در قدم اول بایدها و نبایدهای ترکیب و ست کردن رنگ‌ها را بدانید.


نکته اصلی هر پروژه خلاقانه و عالی همیشه یادگیری قوانین قبل از شکستن آنها بوده است، بنابراین پس از درک فرضیه اصلی این قانون، می‌توانید آن را برای دکوراسیون خانه یا آپارتمان خود شخصی‌سازی کنید. همچنین کمک می کند تا در قدم اول بایدها و نبایدهای ترکیب و ست کردن رنگ‌ها را بدانید.




قانون کروماتیک را اجرا کنید​


قانون کروماتیک را اجرا کنید


هنگامی که شما یک طرح رنگی تک رنگ را ایجاد می‌کنید‌، رنگ‌های اصلی، ثانویه و تاکیدی شما شما می‌توانند سایه‌های مختلفی با همان رنگ داشته باشد تا سه رنگ مجزا. به عبارت دیگر در این ترکیب رنگ از تناژهای مختلف یک رنگ استفاده می‌کنید نه رنگ‌های مکمل همدیگر. برای مثال یک رنگ خاکستری (یا هر رنگ دیگری به این ترتیبی که گفته می‌شود) می‌تواند به عنوان رنگ اصلی ۶۰ درصد شما آرامش بخش باشد، تناژی عمیق از همان خاکستری به عنوان رنگ ثانویه ۳۰ درصد شما یک انتخاب عالی است و سایه‌ای کم رنگ از رنگ خاکستری کم رنگ و روشن ۱۰ درصد رنگ تاکیدی شما را تشکیل می‌دهد. در این صورت یک طرح رنگی تک، یک طرح ‌رنگ یا کروماتیک، ترکیب رنگی بسیار آرامش بخش را ایجاد می‌کند.

قانون کروماتیک برای ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی


در واقع زمانی که شما از این رنگ‌ها استفاده می کنید یک طرح تک رنگ دارید. بنابراین سه رنگ در قانون قبلی، یک رنگ با تنالیته‌های روشن تر و تیره تر هستند نه سه رنگ متفاوت. در این جا شما تنالیته خنثی‌تر رنگ را به میزان ۶۰ درصد، تنالیته تیره‌تر را به میزان ۳۰ درصد و روشن تر را ۱۰ در صد به کار می‌برید. این روش هم یک سبک پرطرفدار در طراحی داخلی مدرن است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۷ ایده جالب و ساده برای دکوراسیون دیوار پشت تلویزیون​



دکوراسیون دیوار پشت تلویزیون


دکوراسیون فضای اطراف میز تلویزیون، به خصوص زمانی که تلویزیون را به دیوار نصب کرده‌اید یک فضای خوب برای نصب و قرار دادن لوازم دکوری مورد علاقه شما و متناسب با حال و هوای چیدمان منزل‌تان است.


نقل‌مکان به خانه‌های جدید همیشه برای افراد یک‌خانه پر از هیجان و جذابیت است. اما گاهی اوقات نحوه چیدمان دکوراسیون منزل تبدیل به یک دغدغه برای افراد آن خانه، خصوصاً خانم خانه می‌شود. شما باید تصمیم بگیرید که وسایل خود را در محیط جدید و فضایی که مشاهده می‌کنید به چه نحوی چیدمان کنید تا یک فضای مناسب را فراهم بیاورید. و طوری طراحی دکوراسیون منزل خود را انجام دهید که بازتابی از شخصیت و احساس و سلیقه شما باشد.


۱- یک گالری دیواری درست کنید​


یک گالری دیواری درست کنید


اگر میز تلویزیون را به دیوار نصب کرده‌اید برای دکوراسیون دیوار پشت تلویزیون می‌توانید از فضای اطراف آن به عنوان یک گالری استفاده کنید و تعداد زیادی تابلو متناسب با فضا و حال و هوای منزل به دیوار نصب کنید. حتی می‌توانید می‌توانید روی دیوار و بالای میز تلویزیون یک شلف ساده نصب کنید و روی آن را با لوازم دکوری بپوشانید. روی میز تلویزیون را هم با چند آباژور، کتاب و شمع و هر وسیله دکوری که مورد علاقه و سلیقه شماست تزیین کنید.



۲- لوازم دکوری دیواری​


لوازم دکوری دیواری


اگر می‌خواهید فضای بالای دیوار پشت تلویزیون را به یک گالری تبدیل کنید لزوما مجبور نیستید که از قاب عکس یا تابلوهای قاب‌دار استفاده کنید. یک ایده جالب نصب لوازم دکوری مثل چراغ‌های تزیینی دیورای، شلف‌های دیواری کوچک یا یک تابلوی سرتاسر است.


۳- سبک روستیک را امتحان کنید​


سبک روستیک را امتحان کنید


یک ایده جالب و بامزه برای دکوراسیون دیوار پشت تلویزیون استفاده از چمدان‌های قدیمی است. یک میز چوبی قدیمی به سبک روستیک به عنوان میز تلویزیون بگذارید، روی آن چند گلدان گل طبیعی بچینید و برای فضای پشت تلویزیون روی دیوار هم چند تکه چوب الوار نصب کنید. روی الوارهای چوبی تلویزیون را نصب کنید تا حال و هوای منزل به دکوراسیون روستیک نزدیک شود.




۴- سبد ایده خوبی است​


سبد ایده خوبی است


یک ایده دیگر برای دکوراسیون روستیک استفاده از سبدهای چوبی است. این سبدهای چوبی را روی دیوار نصب کنید. روی میز تلویزیون را هم با سبد تزیین کنید. توی سبد روی میز را می‌توانید گل بگذارید. یک فانوس دکوری که داخل آن با شمع تزیین شده هم ایده شیک و جذابی برای روی میز تلویزیونی است.


۵- یک ایده خوب برای خانه‌های کوچک​


یک ایده خوب برای خانه‌های کوچک


اگر خانه نقلی و جمع و جوری دارید می‌توانید از دکوراسیون فضای اطراف میز تلویزیون به عنوان محلی برای نگهداری وسایل استفاده کنید. برای مثال یک شلف ساده بالای میز تلویزیون نصب کنید و از آن به عنوان یک کتابخانه استفاده کنید. میز زیر تلوزیون را هم از نوع کشو دار انتخاب کنید و لوازم اضافی را در کشوها بچینید. قسمتی از فضای زیر میز تلویزیون را هم بدون کشو بگذارید تا لوازم اضافی مثل پاف و کوسن را زیر آن جا بدهید.


۶- یک کمد دکوری در فضای اطراف تلویزیون بسازید​


یک کمد دکوری در فضای اطراف تلویزیون بسازید


یک ایده عالی و منحصر به فرد به خصوص برای خانه‌های نقلی استفاده بهینه و مقرون به صرفه از تمام فضای دیوار است. می‌توانید تلویزیون را به دیوار نصب کنید و تمام فضای دیوار اطراف را با یک کمد سرتاسر که در قسمت پایین شامل یک یا چند کمددار یا بدون در در و در اطراف و کناره‌ها و قسمت بالا چندین شلف کار شده دکور کنید. داخل کمدهای پایینی لوازم اضافی و کتاب بچینید و روی شلف‌ها را با لوازم دکوری تزیین کنید.


۷- همه چیز را توی دیوار مخفی کنید​


همه چیز را توی دیوار مخفی کنید


یک پیشنهاد جالب و هیجان‌انگیز برای شما داریم. دل‌تان می‌خواهید همه چیز را پنهان و در عین حال دکوراسیون خانه را شکیل و منحصر به فرد کنید؟ یک دکور چوبی دردار روی دیوار تعبیه کنید، تلویزیون را داخل آن بگذارید و به دیوار نصب کنید و درب کمد دکوری را ببینید و به این ترتیب همه چیز را داخل دیوار مخفی کنید. قسمت زیر کمد جا تلویزیونی را هم می‌توانید شلف نصب کنید و لوازم دکوری بچینید.
 

Similar threads

بالا