دو تا سئوال

رامين..

عضو جدید
واقعا نميشه سر در آورد كه زمان الست(زمان بسته شدن عهد و پيمان خداوند با انسان) براي همه انسانها اتفاق افتاده باشه ولي هيچكس چنين زماني و چنين عهد و پيماني رو يادش نياد!!و خيلي عجيبه كه از يك طرف وجود شر لازمه جهان هستي باشه و از طرف ديگه از جانب خداوند نكوهش بشه!!
 
آخرین ویرایش:

mihua

عضو جدید
کاربر ممتاز
واقعا نميشه سر در آورد كه زمان الست(زمان بسته شدن عهد و پيمان خداوند با انسان) براي همه انسانها اتفاق افتاده باشه ولي هيچكس چنين زماني و چنين عهد و پيماني رو يادش نياد!!و خيلي عجيبه كه از يك طرف وجود شر لازمه جهان هستي باشه و از طرف ديگه از جانب خداوند نكوهش بشه!!

سلام. شما دوران شیرخوارگتونم یادتون نمیاد. الست دلیلی نداره به یاد آم باشه. بعدشم ما که نمیدونیم منظور از الست چی بوده دقیقا......
البته؛

http://www.pasokhgoo.ir/node/80451


-

بديها و شرور از امور نسبي اند، نه حقيقي؛ يعني هيچ موجودي در ذات خود بد نيست؛ بلكه بدي، نوعي حالت است كه هنگام مقايسه ميان دو شيء پديد مي آيد. مرحوم علامه طباطبايي رحمه الله مي فرمايد: آنچه بايد دانست اين است كه شروري كه در عالم به چشم مي خورد از آنجايي است كه با حوادث موجود در اين عالم ارتباط دارند و با آنها پيچيده و درهم [تنيده] هستند؛ از اينرو عدمهاي مطلق نيستند؛ بلكه عدمهاي نسبي اند؛ مانند انواع فقدانها و نقصها و مرگ و فسادهايي كه در داخل و خارج نظام عالم پديد مي آيد.»
خداوند، چيزي با عنوان شر خلق نفرموده است؛ زيرا نظامي كه پروردگار متعال، خلق كرده است، نظام احسن و كاملي است كه كامل تر از آن متصور نيست. شر، مستلزم نقصان در نظام عالم است، پس شر بالذات، داخل در نظام خلقت عالم نيست. ...
... بقیه ش در این سایت؛

http://www.jonbeshnet.ir/news/9103


-

این هم یک مقاله ست درمورد وجود خدا و مسئلهء شر ؛

http://magazines.iict.ac.ir/uploads/5_50_52.03.pdf


:D:)
 

رامين..

عضو جدید
سلام. شما دوران شیرخوارگتونم یادتون نمیاد. الست دلیلی نداره به یاد آم باشه. بعدشم ما که نمیدونیم منظور از الست چی بوده دقیقا......
البته؛

http://www.pasokhgoo.ir/node/80451


-

بديها و شرور از امور نسبي اند، نه حقيقي؛ يعني هيچ موجودي در ذات خود بد نيست؛ بلكه بدي، نوعي حالت است كه هنگام مقايسه ميان دو شيء پديد مي آيد. مرحوم علامه طباطبايي رحمه الله مي فرمايد: آنچه بايد دانست اين است كه شروري كه در عالم به چشم مي خورد از آنجايي است كه با حوادث موجود در اين عالم ارتباط دارند و با آنها پيچيده و درهم [تنيده] هستند؛ از اينرو عدمهاي مطلق نيستند؛ بلكه عدمهاي نسبي اند؛ مانند انواع فقدانها و نقصها و مرگ و فسادهايي كه در داخل و خارج نظام عالم پديد مي آيد.»
خداوند، چيزي با عنوان شر خلق نفرموده است؛ زيرا نظامي كه پروردگار متعال، خلق كرده است، نظام احسن و كاملي است كه كامل تر از آن متصور نيست. شر، مستلزم نقصان در نظام عالم است، پس شر بالذات، داخل در نظام خلقت عالم نيست. ...
... بقیه ش در این سایت؛

http://www.jonbeshnet.ir/news/9103


-

این هم یک مقاله ست درمورد وجود خدا و مسئلهء شر ؛

http://magazines.iict.ac.ir/uploads/5_50_52.03.pdf


:D:)


باسلام. عدم ياد آوري دوران شيرخوارگي ربطي به موضوع نداره.چون اين عدم يادآوري مسئوليتي به عهده فرد نمي ذاره و فرد رو مورد باز خواست قرار نميده.ولي در مورد عهد و پيمان روز الست قضيه فرق ميكنه.مقاله رو خوندم. قبلا هم مشابه اين نوع مقالات رو خونده بودم متاسفانه چيز تازه اي توش نبود،و دلايل محكمي براي رد نظر آقاي ديويد هيوم ارائه نشده .اميدوارم متكلمان اسلامي نظريات جديدتر و قانع كننده تري رو ارائه بدند. .قبلا عقيده براين بود كه همه انسانها ذاتنا پاك متولد ميشند ولي با پيدايش علم ژنتيك قضيه فرق كرد.فلاسفه و متكلمان ديني خلق عالم مادي بدون شر رو محال ذاتي ميدونند!غافل از اينكه خودشون به بهشت مادي بدون شر اعتقاد دارند و همه هم خواهان اون هستند.اينكه فلاسفه اسلامي عنوان ميكنند كه اين جهان بهترين و احسن ترين جهانه خيلي عجيبه،چون كه تنوع نوع خلقت خداوند رو محدود ميكنند.ادعائي كردند كه حتي خداوند هم چنين چيزي رو نفرموده.
 
آخرین ویرایش:

behnam5670

عضو جدید
کاربر ممتاز
شر، مستلزم نقصان در نظام عالم است، پس شر بالذات، داخل در نظام خلقت عالم نيست. ...

نه، چرا؟ ربطی نداره. همانطور که خدا انسان‌های فلج مغزی و امثال اون می‌آفرینه (یا مثال‌های دیگری که انسان در بوجود اومدن اون اساساً نقشی نداره) میتونه شر رو هم به وجود بیاره. فکر نمیکنم شر برای وجود داشتن نیازمند نقص در نظام عالم باشه. شاید شر عادل بودن خدا رو (که ادیان ابراهیمی بهش معتقد هستند) رو زیر سؤال ببره، ولی ربطی به نقص در نظام هستی فکر نکنم داشته باشه. اولین بار هست میبینم یک روحانی یا فیلسوف وجود شر در نظام خلقت رو انکار میکنه. توو خود قرآن به شرهای زیادی اشاره شده. حداقل شیطان؛ وقتی گفته میشه اعوذبالله من شر شیطان رجیم. حداقل شیطان که شر مطلق هست و وجودش فراتر از جهان مادی هست.
 
بالا