دوره دکتری زیست شناسی دریا بازنگری شد

Mandela.

عضو جدید
دوره دکتری زیست شناسی دریا بازنگری شد – جديدترين اخبار ايران و جهان ممتاز نیوز


به گزارش تفسیری ممتازنیوز lبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ شنبه ۲۰م آبان ۹۱،


دوره های دکتری زیست شناسی دریا و کارشناسی ارشد زیست شناسی دریا در کمیته علوم زیستی بازنگری شد.


وحید چگینی، رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی خبرنگاران گفت: برنامه های مصوب شده در سال قبل در کمیته علوم زیستی دریایی عبارتند از کارشناسی ارشد زیست فناوری دریا، کارشناسی ارشد محیط زیست دریا، کارشناسی اقیانوس شناسی دریا و دکتری شیلات (تکثیر و پرورش آبزیان دریایی بوده است.
وی lبه برنامه های بازنگری شده در کمیته علوم زیستی دریا اشاره نمود و افزود: دوره های کارشناسی زیست شناسی دریا، دوره های کارشناسی ارشد زیست شناسی دریا و دوره های دکتری زیست شناسی دریا از جمله برنامه های بازنگری شده است.


چگینی در خصوص برنامه های پیش بینی شده آینده نزدیک در مقطع دکترا اظهار داشت: گرایش های دکتری زیست فناوری دریا، دکتری ایمنی زیستی دریا، دکتری زیست آسیب شناسی دریا از جمله برنامه های پیش بینی شده در آینده نزدیک در مقطع دکتری است.


چگینی در ادامه lبه برنامه های پیش بینی شده در آینده نزدیک مقطع کارشناسی ارشد اشاره نمود و اظهار داشت: فیزیولوژی آبزیان، ایمنی زیستی دریا و اکولوژی مولکولی از جمله برنامه های پیش بینی شده در آینده نزدیک در مقطع کارشناسی ارشد است.


چگینی در ادامه گفت: گروه علوم و فنون دریا یکی از گروههای برنامه ریزی آموزش عالی وابسته lبه دفتر گسترش آموزش عالی است که در تاریخ ۲۵ دی ماه سال ۸۶ تشکیل و بعد از تشکیل کمیته علوم و فنون دریا این کمیته ارتقا و دبیرخانه آن در موسسه ملی اقیانوس شناسی مستقر شد.


وی افزود: بررسی برنامه های آموزشی ارسالی از سوی دانشگاهها ، پژوهشگاهها و ارگان های دریایی، بررسی پرونده های علمی متقاضیان استخدام در شاخه های وابسته دریایی، ارائه برنامه درسی برای ایجاد رشته های تازه دریایی با توجه ویژه lبه رشته های بین رشته ای و بازنگری برنامه های درسی مصوب پیشی در همه شاخه های علوم و فنون دریایی از جمله اهداف این گروه lبه شمار می‌آید
 

Mandela.

عضو جدید
دانش آموختگان این رشته علاوه بر آشنایی با انواع جانداران آبزی مسایل مربوط به سازگاری‌ها و توانایی‌های ظاهری و بیولوژیک و چگونگی بهره‌گیری از این منابع عظیم را می‌آموزند و توانایی‌های علمی و فنی دانش آموختگان این رشته را می توان به شرح زیر برشمرد.

- شناسایی موجودات آبزی.
- شناسایی آلودگی‌های زیستی و غیرزیستی.
- بررسی ارتباط بیولوژیک موجودات اکوسيستم‌های دريايی.
- تکثیر و پرورش موجودات آبزی.
- کاربردهای گوناگون آبزیان و نقش آنها در زندگی انسان.
- بررسی خصوصیات اکولوژیک اکوسیستم‌های آبی.
- حفاظت و چگونگی بهره برداری از آبزیان.
- شناسایی مواد بیو اکتیو موجود در منابع زنده آبزی و روش های کاربردی آنها
 

Mandela.

عضو جدید
رییس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر گفت: ۵رشته میان رشته ای علوم دریایی و اقیانوسی در مقاطع کارشناسی تا دکتری به تصویب نهایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید و از مهرماه سال جاری وارد دروس دانشگاهی می شود.

مسعود صدری نسب در پانزدهمین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی افزود: شیمی دریا در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، زمین شناسی دریا در مقطع کارشناسی ارشد، حمل و نقل بین قاره ای در مقطع کارشناسی ارشد، زیست فناوری دریا در مقطع دکتری و اقیانوس شناسی در مقطع کارشناسی رشته های جدید مصوب شده اند.
وی اظهار داشت: راه اندازی این رشته ها با همکاری اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی و موسسه ملی اقیانوس شناسی تهیه و به تصویب وزارت علوم تحقیقات و فناوری رسیده است.

وی درباره ضرورت راه اندازی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی گفت: این اتحادیه در سال ۱۳۸۶ با هدف هماهنگی و گسترش تعامل آموزشی و پژوهشی میان دانشگاه ها و مراکز پژوهشی دریایی کشور و ارتقای سطح علوم و فنون دریایی در جهت پیشبرد اهداف راهبردی ایران تاسیس شد.
 
بالا