دوره بازرسی جوش 2

navid_reza

عضو جدید
هر کسی کلاسای بازرسی جوش 1و2 رو رفته بگه میشه با جزوه خوندن چیزی فهمید یا حتمی باید کلاس رفت؟؟؟؟؟؟؟:wallbash:
 

golabi2007

عضو جدید
سلام دوست عزیز
فایل قابل دانلود شدن نیست لطفا دوباره اپلود کنید
 

lord mysterious

عضو جدید
ممنون شما که اینقدر زحمت میکشین چرا با winrar فابل رو دو قسمت نمیکنین و توی خود سایت آپلود کنین:؟
عکس واسه روش این جار میزارم
اگه دو قسمت زیر 10 مگابایت کنین همه ممنون دارتون میشن

http://www.www.iran-eng.ir/attachment.php?attachmentid=9133&stc=1&d=1239177570
 

پیوست ها

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    36.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0
پیدایش و منابع
اگر چه Al ، یک عنصر فراوان در پوسته زمین است(18%) ، اینعنصر در حالت آزاد خود بسیار نادر است و زمانی یک فلز گرانبها و ارزشمندتر ازطلا به حساب می‌آمد. بنابراین، بعنوان فلزی صنعتی اخیرأ مورد توجه قرار گرفته و در مقیاسهای تجاری تنها بیش از 100 سال است که مورد استفاده است. در ابتدا که این فلز کشف شد، جدا کردن آن ازسنگها بسیار مشکل بود و چون کل آلومینیوم زمین بصورت ترکیب بود، مشکل‌ترین فلز ازنظر تهیه به شمار می‌آمد.



آلومینیوم برای مدتی از طلا با ارزش‌تر بود، اما بعد ازابداع یک روش آسان برای استخراج آن در سال 1889 ، قیمت آن رو به کاهش گذاشت و سقوطکرد. تهیه مجدد این فلز از قطعات اسقاط (از طریق بازیافت) تبدیل به بخش مهمی ازصنعت آلومینیوم شد. بازیافت آلومینیوم موضوع تازه ای نیست، بلکه از قرن نوزدهم یکروش رایج برای این کار وجود داشت. با اینهمه تا اواخر دهه 60 این یک کار کم منفعتیبود تا زمانیکه بازیافت قوطیهای آلومینیومی آشامیدنیها بالاخره بازیافـت این فلز رامورد توجه قرار داد. منابع بازیافت آلومینیوم عبارتند از: اتومبیلها ، پنجره ها ،درها ، لوازم منزل ، کانتینرها و سایر محصولات ... .
معرفی
آلومینیوم ،عنصرشیمیایی است که درجدولتناوبی دارای علامت Al وعدداتمی 13 می‌باشد. آلومینیوم که عنصری نقره‌ای و انعطاف‌پذیر است، عمدتأ به صورتسنگ معدنبوکسیتیافت می‌شود و از نظر مقاومتی که در برابراکسیداسیوندارد، همچنین وزن و قدرت آن ،قابل توجه است. آلومینیوم در صنعت برای تولید میلیونها محصول مختلف بکار می‌رود ودر جهان اقتصاد ، عنصر بسیار مهمی است.

اجزای سازه‌هایی که از آلومینیومساخته می‌شوند، در صنعت هوانوردی و سایر مراحل حمل و نقل بسیار مهم هستند. همچنیندر سازه‌هایی که در آنها وزن پایداری و مقاومت لازم هستند، وجود این عنصر اهمیتزیادی دارد.
ویژگی‌های قابل توجه
آلومینیوم ، فلزی نرم و سبک ، اما قوی است، با ظاهرینقره‌ای - خاکستری مات و لایه نازکاکسیداسیون که در اثر برخورد با هوا در سطح آن تشکیل می‌شود، از زنگ خوردگی بیشتر جلوگیریمی‌کند. وزن آلومینیوم تقریبأ یک سومفولاد یامس است.ِ چکش خوار ، انعطاف پذیر و به راحتی خم می‌شود. همچنین بسیار بادَوام و مقاومدر برابر زنگ خوردگی است. بعلاوه ، این عنصر غیر مغناطیسی ، بدون جرقه ، دومین فلزچکش خوار و ششمین فلز انعطاف‌پذیر است.
کاربردها
چه از نظر کیفیت و چه از نظر ارزش ، آلومینیوم کاربردی‌ترین فلزبعد ازآهن است و تقریبأ در تمامیبخشهای صنعت دارای اهمیت می‌باشد. آلومینیوم خالص ، نرم و ضعیف است، اما می‌تواندآلیاژهایی را با مقادیر کمی از مس ، منیزیوم ، منگنز ، سیلیکون و دیگر عناصر بوجودآورد که این آلیاژها ویژگی‌های مفید گوناگونی دارند. این آلیاژها اجزای مهمهواپیماها و راکتها را می‌سازند.

وقتی آلومینیوم را در خلاء تبخیر کنند،پوششی تشکیل می‌دهد که هم نور مرئی و هم گرمای تابشی را منعکس می‌کند. این پوششهالایه نازک اکسید آلومینیوم محافظ را بوجود می‌آورند که همانند پوششهاینقره خاصیت خود را ازدست نمی‌دهند. یکی دیگر از موارد استفاده از این فلز در لایه آینه‌های تلسکوپ‌هاینجومی است.

برخی از کاربردهای فراوان آلومینیوم عبارتند از:


· حمل و نقل ( اتومبیل‌ها ، هواپیماها ، کامیون‌ها ، کشتی‌ها ، ناوگانهای دریایی، راه آهن و ... )
· بسته‌بندی ( قوطی‌ها ، فویل و... )
· ساختمان ( درب ، پنجره ، دیوار پوشها و ... )
· کالاهای با دوام مصرف کننده ( وسایل برقی خانگی ، وسایل آشپزخانه ، ... )
· خطوط انتقال الکتریکی ( به‌علت وزن سبک اگرچه هدایت الکترِکی آن تنها 60% هدایتالکتریکیمس می‌باشد )
· ماشین آلات
اکسید آلومینیوم (آلومینا) بطور طبیعی و بصورت کوراندوم ،سنگ سمباده (emery) ، یاقوت (ruby) و یاقوت کبود (sapphire) یافت می‌شود که در صنعتشیشه‌سازی کاربرد دارد. یاقوت و یاقوت کبود مصنوعی درلیزربرای تولید نور هم‌نوسان بکار می‌روند. آلومینیوم با انرژی زیادی اکسیده می‌شود و در نتیجه در سوخت موشکهای با سوخت ودمازاها مورد استفاده واقع می‌شود.
استخراج آلومینیوم
آلومینیوم یک فلز واکنشگر است و نمی‌تواند از سنگ معدنخود بوکسیت (Al2O ) بوسیله کاهش باکربن جدا شود. در عوضروش جداسازی این فلز از طریقالکترولیز است. (این فلز در محلول اکسیده شده ، سپس بصورت فلز خالص جدا می‌شود.) لذا جهت اینکار ، سنگ معدن باید درون یک مایع قرار بگیرد. امابوکسیتدارای نقطه ذوب بالایی است (2000درجه سانتی‌گراد) که تامین این مقدار انرﮊی از نظر اقتصادی مقرون به صرفهنیست.

برای سالهای زیادی بوکسیت را در فلورید سدیم و آلومینیوم مذاب قرارمی‌دادند و نقطه ذوب آن تا 900درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یافت. اما امروزه مخلوطمصنوعی ازآلومینیوم ، سدیم و فلوئورید کلسیم ، جایگزین فلورید سدیم و آلومینیوم شدهاست. این فرایند هنوز مستلزم انرژی بسیار زیاد است و کارخانجات آلومینیوم دارایایستگاههای برق مخصوص خود در اطراف این کارخانه‌ها هستند.

الکترودهایی که درالکترولیز بوکسیت بکار می‌روند، هر دو کربن هستند. وقتی سنگ معدن در حالت مذاب است،یونهای آن آزادانه حرکت می‌کنند. واکنش در کاتد منفی اینگونه است:



Al3+ + 3e ----> Al


در اینجا یون آلومینیوم در حالت کاهش است(الکترونها اضافهمی‌شوند). سپس فلز آلومینیوم به سمت پایین فرو می‌رود و خارج می‌شود.

آندمثبت ، اکسیژن بوکسیت را اکسیده می‌کند که بعد از آن با الکترود کربنی واکنش کردهتا تولیددی‌اکسیدکربن نماید.

اینکاتد باید عوض شود، چون اغلب تبدیل به دی‌اکسید کربن می‌شود. بر خلاف هزینهالکترولیز ، آلومینیوم فلزی ، ارزان با کاربرد وسیع است. امروزه آلومینیوم را می‌توان از خاکهمعدنی (clay) استخراج کرد، اما این فرایند ، اقتصادی نیست.
 

mh-mh

عضو جدید
سلام نه پیشنهاد می کنم بری کلاس تا بهتر مسائل رو بفهمی
 

mohammadkargary

عضو جدید
سلام دوست عزیز، فایل باز هم قابل دانلود نیست، اگه ممکنه دوباره آپلود کنید، مرسی
 

Similar threads

بالا