دوربین دیجیتال را اینگونه در دست می گیرند

ariamiz95

عضو
[h=2]
[/h]

یکی از مشکلات رایج میان بسیاری از عکاسان دیجیتال، لرزش دوربین است. این لرزش باعث تار شدن عکس ها می شود. دلیل آن نیز این است که دوربین به درستی در دست جای نگرفته است و هنگام فشار شاتر می لرزد.



یکی از مشکلات رایج میان بسیاری از عکاسان دیجیتال، لرزش دوربین است. این لرزش باعث تار شدن عکس ها می شود. دلیل آن نیز این است که دوربین به درستی در دست جای نگرفته است و هنگام فشار شاتر می لرزد. لرزش و تار شدن عکس ها بیشتر در محیط های کم نور و تاریک صورت می گیرد. کوچک ترین حرکت دوربین می تواند باعث تار شدن عکس شود.
برای حل این مساله می توان از سه پایه کمک گرفت. سه پایه تا حد زیادی از لرزش دوربین جلوگیری می کند. اما اگر سه پایه ندارید به روشی دیگر هم می توان با کمترین میزان لرزش، عکاسی کرد. برای این منظور باید از هر دو دست خود استفاده کنید.
استفاده از یک دست برای عکاسی ایده چندان خوبی نیست. شما برای اینکه دوربین را از هر نوع لرزش ناخواسته دور کنید باید همچون سه پایه، حالتی پایدار برای دوربین ایجاد کنید. اینکه هر کس چگونه دوربین را در دست می گیرد کاملا شخصی است و به نوع دوربین دیجیتال او نیز بستگی دارد. اما در ادامه چند روش را نام برده ایم که با رعایت آنها می توانید مطمئن شوید دوربین را درست در دست گرفته اید و عکس ها تا حد زیادی لرزش و تار شدگی نخواهند داشت.
۱. با استفاده از دست راست سمت راست دوربین را نگه دارید
انگشت اشاره شما باید خیلی راحت بالای کلید شاتر قرار بگیرد. سه انگشت دیگر نیز باید در جلوی دوربین جای بگیرند. انگشت شست دست راست را نیز باید در پشت دوربین قرار دهید. این روزها بیشتر دوربین ها دستگیره و جایگاهی برای قرار گیری انگشتان دارند. بنابراین به راحتی می توانید انگشتان خود را در جایگاه مناسب قرار دهید. دوربین را محکم در دست بگیرید ولی خیلی هم سفت نگیرید تا در دست بلرزد.
۲. موقعیت دست چپ
طرز قرار گیری دست چپ به دوربین کاربر بستگی دارد. اما به طور عمومی، باید با دست چپ وزن دستگاه را سبک کنید. به این ترتیب که دست چپ را زیر دوربین قرار دهید تا وزن آن برای دست راست کمتر احساس شود و با نرمی بیشتر شاتر را فشار دهد. در دوربین های حرفه ای DSLR باید دست چپ خود را زیر لنز دوربین بگیرید.
۳. استفاده از منظره یاب (چشمی)
وقتی از چشمی یا ویزور دوربین برای عکاسی استفاده می کنید، دوربین به بدن شما نزدیک می شود و این مساله ثبات بیشتر به دوربین می بخشد. وقتی دوربین روی صورت شماست، با لرزش کمتری عکاسی می کنید. اما هنگام استفاده از صفحه نمایش دوربین، دوربین را دور نگه می دارید و شاید لرزش های ایجاد شده را هم به خوبی حس نکنید. البته برخی از دوربین های بببین و بگیر چشمی های کوچکی دارند که استفاده از آنها دشوار است. اگر این گونه است بهتر است بی خیال چشمی شوید زیرا خود آن ایجاد لرزش می کند.
۴. تکیه دادن به جایی برای ثبات بیشتر
به طور مثال به دیوار یا درخت تکیه دهید یا روی زمین زانو بزنید تا ثبات بیشتری داشته باشید و دوربین در دست هایتان نلرزد. این گونه در دست گرفتن دوربین باعث می شود تا عکس های واضح تری ثبت کنید.
یکی دیگر از ترفندهای درست در دست گرفتن دوربین برای جلوگیری از لرزش و تار شدن عکس ها این است که پیش از کادربندی و فشار شاتر، نفس عمیق بکشید، آن را نگه دارید و هنگام بازدم شاتر را فشار دهید. یا برعکس آن نیز ایده خوبی است: اینکه نفس خود را بیرون بدهید و تا پیش از نفس بعدی عکس را بگیرید. مسلما می دانید با نفس کشیدن بدن بالا و پایین می رود و باعث می شود تا دست ثبات لازم را نداشته باشد.

منبع:
مجله آفتاب
 

Similar threads

بالا