دنیای اتوماسیون صنعتی......

asad heidar

کاربر فعال
سلام به همه دوستان و علاقمندان به مبحث اتوماسیون صنعتی
قصد دارم مقالات و تجربیات خودمو تو زمینه اتوماسیون صنعتی در اختیار سایر دوستان قرار بدم و همچین خوشحال میشم که بقیه دوستان نیز اطلاعات و تجربیاتشون را در زمینه plcها، driveها، inverterها، sensorها hmiها، شبکه های صنعتی و سایر تجهیزات اتوماسیون صنعتی تو این تاپیک با سایر مهندسین به اشتراک بزارن تا در آینده ای نزدیک کشور ما نیز در زمینه اتوماسیون صنعتی در سطح جهانی حرفی برای گفتن داشته باشه. .........فردا کشورمان در دست من و تو.............
 

asad heidar

کاربر فعال
اتوماسیون صنعتی چیست؟

اتوماسیون صنعتی چیست؟

اتوماسیون صنعتی چیست؟

[SUP]165454_175c811.jpg[/SUP]

اتوماسیون در زبان یونان باستان به معنی خود فرمان است. روباتیزه کردن یا اتوماسیون صنعتی به معنی استفاده از ابزارهای کنترلی(مثلاً کامپیوتر) به منظور هدایت و کنترل ماشین آلات صنعتی و پروسه های تولید است. اتوماسيون يك گام فراتر از مكانيزه كردن است . مكانيزه كردن به معني فراهم كردن متصديان انساني با ابزار و دستگاه هايي كه ايشان را براي انجام بهتر كارشان ياري ميرساند. نمايان ترين و شناخته شده ترين بخش اتوماسيون صنعتي، ربات هاي صنعتي هستند. در حیطه صنعتی سازی اتوماسیون قدم بعدی مکانیزه سازی است. به این شکل که مکانیزه سازی،ماشین را جایگزین نیروی فیزیکی انسان می کند فیزیکی و اتوماسیون نقش احساس و مجری بودن مستقیم انسان در صنعت را به شکل چشمگیری کاهش می دهد. تنها کاربرانی که در این سیستم ها در پروسه تولید شرکت دارند،ناظرانی هستند که به آنها مهندسین ساکن می گویند. چرخه ی تولید اتوماسیون سازی شده شامل کلیه عوامل لازم برای اندازه گیری، انتقال،نمایش،ذخیره سازی و تنظیم اطلاعات از مراحل ساخت و اجرای فرامین مربوطه می باشد. با روی کارآمدن تراشه های پردازش گر و کنترلر ایده ایجاد چنین سیستم هایی به وجود آمد. سیستم هایی که قادر باشند دخالت انسان در چرخه تولید را به حداقل رسانده و تنها او را ناظری بر پروسه ساخت گردانند. روباتهای صنعتی مهم ترین نقش را در این سیستم ها ایفا می کنند.


در زیر مقاله ای برای آشنایی با مقوله اتوماسیون صنعتی برای دوستان خودم آورده ام.
مشاهده پیوست اتوماسیون صنعتی.pdf
 

asad heidar

کاربر فعال
انواع سنسور

انواع سنسور

با سلام مجدد خدمت همه مهندسین
یکی از ادواتی که در هر پروژه اتوماسیون صنعتی کاربرد دارد سنسورها میباشند که بسته به کمیتی که مورد سنجش قرار میگیرد مکانیزم متفاوتی دارد.
امروز میخواهم برای شروع آشنایی با سنسورها، از سنسور فشار شروع کنم.
سنسور فشار عموماً فشار گاز یا مایع را اندازه می گیرد، سنسور فشار معمولاً به صورت مبدل کار می‌کند و سیگنالی تابع اثر فشار تولید می کند که این سیگنال به PLC منتقل می شود و با توجه به برنامه ریزی که قبلا بر روی آن انجام شده فرمانی را صادر میکند.
در ذیل یک فایل کاملی از معرفی و آشنایی با سنسور فشار برای دوستان خوبم میگذارم.
 

پیوست ها

  • آشنایی با سنسور فشار.pdf
    232.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

asad heidar

کاربر فعال
سنسور گاز

سنسور گاز

سلام سلام سلام
امروز میخواهم درباره سنسور گاز صحبت کنم و در اخر یه مقاله درباره سنسور گاز، ساختمان داخلی و نحوه عملکرد اون برای دوستان میزارم.
از سنسور گاز برای اندازه گیری مقدار گاز موجود در محیط استفاده میشود. میزان گاز به صورت "قسمت در میلیون قسمت" یا "PPM" بیان می شود. سنسورهای گاز جزء سنسورهای شیمیایی محصوب میشوند. سنسورهای شیمیایی سنسورهایی هستند که بر اساس تغییرات شیمیایی که در ساختار آنها ایجاد می شود عمل می کنند. به طور مثال در سنسور MQ9 از اکسید روی استفاده شده است که این ماده در هوای تمیز (بدون گاز) از هدایت الکتریکی پایینی برخوردار است. این سنسور از روش زیاد و کم شدن دما برای آشکار سازی استفاده میکند ،و گاز منواکسیدکربن را در دمای پایین (ولتاژ گرمایش 1.5 ولت) آشکار سازی میکند.
از سنسورهای گاز در محلهایی که احتمال نشت گاز وجود دارد مانند منازل مسکونی )بخاری یا آشپزخانه( ، گلخانه ها ، معادن و غیره استفاده میشود. این سنسورها همچنین در صنایع تولیدی و همچنین در آزمایشگاهها نیز کاربرد دارد.
 

پیوست ها

  • آشنایی با سنسور گاز.pdf
    261 کیلوبایت · بازدیدها: 0

asad heidar

کاربر فعال
کاربرد سنسورها

کاربرد سنسورها

سلام به همه علاقمند به مبحث اتوماسیون صنعتی
تو این پست قصد دارم که انواع سنسور و کاربرد هر کدوم از اون ها و طریقه دسته بندیشون را معرفی کنم.

سنسورها اغلب برای درک اطلاعات تماسی، تنشی، مجاورتی، بینایی و صوتی به‌کار می‌روند. عملکرد سنسورها بدین‌گونه است که با توجه به تغییرات فاکتوری که نسبت به آن حساس هستند، سطوح ولتاژی ناچیزی را در پاسخ ایجاد می‌کنند، که با پردازش این سیگنال‌های الکتریکی می‌توان اطلاعات دریافتی را تفسیر کرده و برای تصمیم‌گیری‌های بعدی از آن‌ها استفاده نمود.

سنسورها را می‌توان از دیدگاه‌های مختلف به دسته‌های متفاوتی تقسیم کرد که در ذیل می‌آید:
-a سنسور محیطی: این سنسورها اطلاعات را از محیط خارج و وضعیت اشیای اطراف ربات، دریافت می‌نمایند.
-b سنسور بازخورد: این سنسور اطلاعات وضعیت ربات، از جمله موقعیت بازوها، سرعت حرکت و شتاب آن‌ها و نیروی وارد بر درایورها را دریافت می‌نمایند.
-c سنسور فعال: این سنسورها هم گیرنده و هم فرستنده دارند و نحوه کار آن‌ها بدین ترتیب است که سیگنالی توسط سنسور ارسال و سپس دریافت می‌شود.
-d سنسور غیرفعال: این سنسورها فقط گیرنده دارند و سیگنال ارسال شده از سوی منبعی خارجی را آشکار می‌کنند، به‌ ‌همین دلیل ارزان‌تر، ساده‌تر و دارای کارایی کمتر هستند.
فایل کامل کاربرد سنسورها در پیوست براتون گذاشتم.
 

پیوست ها

  • سنسورها در ربات.pdf
    169.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

asad heidar

کاربر فعال
کنترل قسمت های گردان در صنعت

کنترل قسمت های گردان در صنعت

سلام به همه دوستان
یکی از نیاز های مهم و اساسی در صنعت، چرخش و حرکت است که جز اولین و اساسی ترین فعالیت ها بشمار میرود، برای این که یک پروسه صنعتی انجام شود بایستی یک فعالیت فیزیکی(حرکت) صورت گیرد که این حرکت یا بصورت چرخشی است و یا بصورت خطی. برای کنترل این نوع فعالیت ها و داشتن اطلاعات کامل از مکان و جایگاه قطعه مورد نظر در هر لحظه از روش های مختلفی میتوان بهره برد ولی یکی از بهترین و کامل ترین روش های استفاده از انکودرها می باشد.
اولین سوالی که برای هر یک از دوستان پیش می آید این است که اصلا انکودر چیست؟ ساختمان داخلی آن چگونه است؟ بر چه اساسی کار میکند؟ و ....
برای بهتر شناخت انکودر میتوان گفت:
انکودر یا كد گذارها در دو نوع افزايشي (Incremental) و مطلق (Absolute) موجود هستند که در اتوماسیون صنعتی بویژه در تعيين موقعيت سروو موتورها مورد استفاده قرار می گیرند.
اصطلاح رمزگذار (انکودر) به المانی اطلاق می گردد كه خروجي ديجيتالی در اثر جابه جايي زاويه اي يا خطي توليد كند. رمزگذار، افزايش تغييرات جابجايي زاويه اي يا خطي را نسبت به نقطه مبنا آشكار مي سازد حال آنكه يك رمزگذار محض، محل واقعي زاويه اي يا خطي را خواهد داد. يك اشعه نور، از يك ديود گسيلنده نور (led) ، از شيارهاي روي ديسك عبور كرده و توسط يك حسگر نوري مثل ديود يا ترانزيستور نوري، آشكار مي شود. هنگامي كه ديسك حركت مي كند اشعه نور بطور متناوب قطع و ارسال مي شود و بنابراين يك خروجي پالس از حسگر نوري توليد خواهد شد تعداد پالسها متناسب با زاويه اي است كه ديسك گردش كرده است، دقت با تعداد شيارهاي روي ديسك نسبت دارد. مثلا دیسکی با 60 شيار ، از آنجائيكه هر دور 360 درجه است حركت از يك شيار به شيار ديگر 6 درجه مي باشد.همچنین با استفاده از شيارهاي فرعي مي توان براي هر دور يك هزار شيار داشت و در نتيجه دقت بالاتري را بدست آورد.
در سیستم های صنعتی و بلاخص اتوماسیون صنعتی رمزگذار مطلق با رمزگذار افزايشي تفاوت هائی دارند كه داراي يك الگوي سوراخهاي هستند كه محل هر زاويه خاص را تعريف مي كند مثلا اگر انکدر افزایشی از سه مجموعه سوراخ استفاده كند و می تواند يك خروجي 3 بيتي توليد كند.
رمزگذارهاي انکدر كاربردي داراي 10 تا 12 شيار مي باشند تعداد بيتهاي خروجي دودويي حاصل برابر با تعدا شيارها مي باشد بنابران با سه شيار سه بيت خواهيم داشت و در نتيجه تعدا محلهايي كه مي توانند آشكار شوند 2[SUP]3[/SUP]=8 خواهد بود، يعني دقتي برابر با360/8=45 با 10 شيار داراي بيت هستيم و تعداد محلهايي كه ميتواند آشكار شود 2[SUP]10[/SUP]=1024 و دقت زاويه اي 360/1024=0/35 خواهد بود.
همانطور كه گفتيم انكودر يك ماشين الكتريكي براي نشان دادن يا اشاره كردن به وضع يا تامين موقعيت در اتوماسیون صنعتی است.
شسشس.jpg
در زیر یک فایل PDF پیوست میکنم که در آن اطلاعات کامل تری از انکودرها به شما میدهد.
موفق باشید.
 

پیوست ها

  • انکودر .pdf
    422.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

asad heidar

کاربر فعال
سلام به همه دوستان بعد از یه وقفه چند روزه باز برگشتم تا دوباره تاپیکو از سر بگیرم و مطلب بزارم.
خوشحال میشم که دوستان نیز اگه مطلبی دارن و یا نظری درباره مطالب ارسالی بنده دارن اعلام کنن.

خب امروز میخوام درباره یک نوع دیگه از سنسورها صحبت کنم.
سنسور مورد بحث امروز ما سنسورهای مغناطیسی هستند.
سنسورهای مغناطیسی از آهنربای دائمی و یا آهنربای الکتریکیِ تولید شده از جریان ac و dc استفاده می کند. سنسورهای مغناطیسی ، بطور کلی ، بر اساس میدان مغناطیسی عمل می کنند و ویژگیهای آنها تحت تاثیر میدان مغناطیسی تغییر می کند.
از ویژگیهای این سنسورها غیر تماسی بودن (Non contact) آنهاست. در آنها هیچ اتصال مکانیکی میان قسمت های متحرک و قسمت های ثابت وجود ندارد. این خاصیت منجر به افزایش طول عمر آنها شده است.
بطور كلي موقعيت سنجي از روش هاي مختلف زير قابل حصول است :

خازني
جريان يورشي
نوري
مقاومتي
سونار
ليزري
پيزوالكتريك
القايي
مغناطيسي


سنسور هاي مغناطيسي براي بيش از 2000سال است كه در حال استفاده مي باشند. كاربرد اخير سنسورهاي مغناطيسي در رهيابي يا ناوبري(Navigation) مي باشد.

علاوه بر اين لغزش قسمت هاي متحرك برهم، در ديگر سنسورها مثل پتانسيومتر باعث ايجاد نويز مي شود، كه اين مشكل در سنسورهاي مغناطيسي رفع شده است.


سنسورهاي مغناطيسي به سبب ساختار مناسبي كه دارند در محيط هاي آلوده، چرب و روغني بخوبي عمل مي كنند و به همين علت در اتومبيل و كاربرد هاي اين چنيني بسيار مفيد هستند.

سنسورهاي مغناطيسي بر مبناي رنج ميدان اعمالي بصورت زير تقسيم بندي مي شوند:

:Low field کمتر از 1mG
:Medium field ما بين 1mG و 10G
:High field بالاتر از 10G



جابجايي ( Displacement ) به معني تغيير موقعيت است. سنسورهاي جابحايي به دو نوع افزايشي ( Incremental ) و مطلق ( Absolute ) تقسيم مي شوند. سنسور هاي افزايشي ميزان تغيير بين موقعيت فعلي و قبلي را مشخص مي كنند. چنانچه اطلاعات مربوط به موقعيت فعلي از دست برود، مثلا منبع تغذيه دستگاه قطع بشود، سيستم بايد به مبدا خود منتقل شود reset شود. در نوع مطلق موقعيت فعلي بدون نياز به اطلاعات مربوط به موقعيت قبلي بدست مي آيد. نوع مطلق نيازي به انتقال به مرجع خود را ندارد. معمولا سنسورهاي جابجايي مطلق را سنسورهاي موقعيت ( Position sensor ) مي نامند.

بطور كلي زماني كه بخواهيم كميت هاي فيزيكي مانند جهت ، حضور يا عدم حضور ، جريان ، چرخش و زاويه را اندازه گيري كنيم و از سنسورهاي مغناطيسي استفاده كنيم ، ابتدا بايستي تا اين كميت ها يك ميدان مغناطيسي را بوجود آورند و يا تغييري در ميدان مغناطيسي يا در خصوصيات مغناطيسي سنسور ايجاد نمايند و در نهايت سنسور اين تغيير را احساس نموده و آنرا با يك مدار بهسازي به جريان يا ولتاژ مناسب تغيير دهيم.



در ادامه اصطلاحاتي جهت يادآوري بيان مي شود:


شدت ميدان مغناطيسي (Magnetic field intensity) : آنرا با H نمايش مي دهند و نيرويي است كه شار مغناطيسي را در ماده به حركت در مي آورد. به همين علت بدان نيروي مغناطيس كنندگي (Magnetizing force) نيز مي گويند. واحد آن آمپر بر متر مي باشد.

چگالي شار مغناطيسي: (Magnetic flux density)
آنرا با B نمايش مي دهند. ميزان شار مغناطيسي است كه در واحد سطح ماده توسط نيروي مغناطيس كنندگي بوجود آمده است. واحد آن نيوتن بر آمپر بر مترمربع مي باشد.

نفوذپذيري مغناطيسي: (Magnetic permeability)
آنرا با نمايش مي دهند. توانايي و قابليت ماده جهت نگهداشتن و عبور شار مغناطيسي است. در فضاي آزاد رابطه بر قرار است كه نفوذ پذيري مغناطيسي فضاي آزاد است و برابر مي باشد. درساير مواد رابطه به شكل خواهد بود كه و نفوذ پذيري مغناطيسي نسبي ماده مي باشد.

هيسترزيس: ( Hysteresis )
پديده اي است كه در آن حالت سيستم وارون پذير نمي باشد. در يك سنسور جابجايي يا موقعيت اين پديده باعث مي شود تا مقدار خوانده شده در يك نقطه توسط سنسور هنگام رسيدن بدان از بالا و پايين تفاوت بكند. شكل زير اين پديده را نشان مي دهد.

هيسترزيس مغناطيسي (Magnetic
hystresis) : زماني كه يك ماده فرومغناطيسي در يك ميدان مغناطيسي متغير قرار مي گيرد به سبب عقب افتادگي چگالي شار (B) از نيروي مغناطيس كنندگي (H) ، اين پديده رخ مي دهد.


اشباع مغناطيسي (Magnetic saturation) :
حد بالاي توانايي يك ماده جهت عبور شار مغناطيسي از خود است.

سنسورهاي القايي

سنسورهاي الكتريكي بدون كنتاكهاي الكتريكي هستند كه بدون تماس فيزيكي با فلزات عمل ميكنند و در مواردي كه مشخصات زير مورد نياز است به كار ميروند :
عمل سويچينگ با سرعت زياد
عدم نياز به فشار و نيرو
عدم تماس
عدم فرسايش مكانيكي و عمر زياد
مقاوم در برابر ضربه
عدم تآثير آب ، رطوبت ، گرد و غبار و روغن

سنسورهاي القايي به عنوان يك عامل اصلي در اتوماسيون و ماشينهاي صنعتي كاربرد دارند. مثلا :
كنترل مستقيم روي رله ها ، موتورهاي كوچك و شيرهاي برقي
مولد پالس براي شمارنده هاي الكتريكي و سيستمهاي اندازه گيري
اندازه گيري و كنترل سرعت و آشكار سازي حركتهاي مكانيكي
روبوتيك
ماشينهاي بسته بندي ، تراش ، تزريقي ، كابل سازي ، صنايع دارويي ، صنايع اتومبيل سازي ، صنايع سيمان ، گچ و....
كنترل سطح
نقل و انتقالات


نحوه عملكرد
بخش حساس سويچ قسمت جلويي آن است كه در ميدان مغناطيسي توسط اوسيلاتور ايجاد ميشود و قرار گرفتن قطعه فلزي در اين حوزه باعث ايجاد تغيير ميدان مغناطيسي شده و توسط يك مدولاتور آشكار و باعث تحريك اشميت تريگر ميشود و در نتيجه تقويت كننده و خروجي را تغذيه ميكند.

اين سنسورها در دو نوع AC و DC ساخته ميشوند :
سنسورهاي القايي نوع AC
در اين سنسورها بار با سنسور به طور سري قرار ميگيرد و اين سنسورها در دو نوع نرمال باز (N.O) و نرمال بسته (N.C) ساخته ميشوند.
اين سنسورها را ميتوان بطور سري هم به هم وصل كرد. در اين سنسورها بستن بيش از دو عدد بطور سري مجاز نبوده و نيز به دليل عملكرد نامطمئن سيستم بستن موازي توصيه نميشود.


سنسورهاي القايي نوع DC
اين سنسورها در دو نوع نرمال باز (N.O) و نرمال بسته (N.C) ساخته ميشوند كه اگر خروجي مثبت باشد سنسور از نوع PNP و اگر خروجي از نوع منفي باشد از نوع NPN است.
اين سنسورها را ميتوان بطور سري يا موازي هم بكار برد. طريقه اتصال به قرارازير است .



فاصله نامي سويچينگ (SN)
فاصله اي است كه بدون در نظر گرفتن شرايط متغير ولتاژ و دماي محيط و در واقع در شرايط ايده آل بدست مي آيد.

فركانس سويچينگ
عبارتست از ماكزيمم دفعات سويچينگ در ثانيه. در انواع DC اين فركانس 100 هرتز تا 10 كيلو هرتز است.
در انواع AC حداكثر اين فركانس 10 كيلو هرتز است.

امیدوارم که تونسته باشم اطلاعات هرچند کم ولی مفیدی در اختیارتون قرار داده باشم.:)
 

asad heidar

کاربر فعال
اجزای اساسی اتوماسیون صنعتی

اجزای اساسی اتوماسیون صنعتی

اتوماسیون (یا کنترل) از سه قسمت اساسی تشکیل شده است که عبارتند از:
1. اندازه گیرها
2. کنترل کننده
3. محرک ها

 اندازه گیرها:
اندازه گیرها در واقع چشم سیستم های کنترل محسوب می شوند و با کمی سازی مقادیر فرایندی، کنترل کننده را از وضعیت موجود در فرایند، آگاه ساخته و در نتیجه کنترل کننده فرمان مورد نیاز را به محرک جهت کنترل فرایند و رسیدن به نقطه ی تنظیم مورد نظر ارسال می نماید. هر دستگاه اندازه گیری شامل سه جزء اساسی سنسور، ترانسدیوسر و ترانسمیتر می باشد.

• سنسور (Sensor):
سنسور قطعه ای است که به پارامترهای فیزیکی نظیر حرکت، حرارت، نور، فشار، الکتریسیته، مغناطیس و دیگر حالات انرژی حساس است و در هنگام تحریک آنها از خود عکس العمل نشان می دهد و برای این عکس العمل نیاز به انرژی خارجی ندارد.
• ترانسدیوسر (Transducer):
ترانسدیوسر قطعه ای است که وظیفه تبدیل حالات انرژی به یکدیگر را برعهده دارد، سنسور پارامتر مورد اندازه گیری را به ترانسدیوسر تحویل می دهد، سپس ترانسدیوسر آن را به یک سیگنال قابل درک برای کنترلر تبدیل می کند لذا برای انجام این تبدیل نیاز به یک منبع انرژی خارجی دارد.

• ترانسمیتر (Transmitter):
ترانسمیتر وسیله ای است که یک سیگنال خروجی ترانسدیوسر را به سیگنال استاندارد قابل انتقال تبدیل می نماید. از معروفترین استانداردهای ترانسمیترها می توان به استاندارد 4 تا 20 میلی آمپر و 0 تا 10 ولت اشاره نمود.

 کنترل کننده:
قسمت دوم ابزار دقیق بخش کنترل می باشد. کنترل عبارتست از هدایت و نگهداری یک یا چند فرآیند به وضعیت یا وضعیت های مطلوب یا مورد نظر. این مفهوم در برگیرنده ی کنترل کمی، کیفی، حفظ ایمنی و محیط زیست می باشد که اهداف اساسی کنترل می باشند.

 محرک ها:
محرک ها ادواتی هستند که سیگنال خروجی را از قسمت کنترل کننده گرفته و متناسب با این سیگنال ها عمل می کنند. از عمده ادوات خروجی می توان به شیرهای کنترل و الکتروموتورها اشاره کرد. این ادوات با عملکرد خود باعث کنترل پارامترهای اندازه گیری شده در مقدار مطلوب و مورد نظر می شوند.

خاطر نشان میکنم که کلیه تجهیزات و ادوات مورد استفاده در اتوماسیون و مانیتورینگ صنعتی ریز مجموعه یکی از قسمت نام برده می باشد. به عنوان مثال PLCها زیر شاخه کنترل کننده، ویژن زیرشاخه سنسورها و موتور نیز زیرشاخه محرک ها می باشند.
 

asad heidar

کاربر فعال
اینورتر چیست؟

اینورتر چیست؟

اينورتر يا درايو AC به دستگاهي گفته مي شود كه به كمك آن مي توان سرعت يك موتور AC را كنترل كرد بدون آنكه قدرت و گشتاور موتور كاهش يابد. اينورترها در ظرفيتهاي مختلف و متناسب با قدرت موتور ها ساخته مي شوند ، مثلاً براي يك موتور با توان 20 اسب بخار بايد از اينورتر 20 HP استفاده كرد.

از نظر ورودي اينورترها به دو دسته تك فاز و سه فاز تقسيم مي گردند. البته خروجي همه آنها سه فاز است. براي اينورترهاي با توان بالاي 5/5 اسب فقط از ورودي سه فاز استفاده مي گردد.

مزاياي استفاده از اينورترها چيست؟

* -كاهش انرژي مصرفي و لذا كاهش هزينه برق.
* - كاهش جريان راه اندازي و در نتيجه طولاني شدن عمر موتور .
* - امكان تغيير سرعت موتور.
* - امكان تغيير جهت حركت موتور.
* - داشتن حفاظت در برابر اضافه بار.
* - امكان كار موتور در شرايطي كه ولتاژ ورودي متغير است(وقتی نوسان ولتاژ داریم).
* - امكان كنترل از راه دور.
* - ايجاد سرعت بيشتر از سرعت نامي موتور.
* - برنامه ريزي كردن حركت.

اينورتر چگونه مصرف برق را كاهش مي دهد؟

- اينورتر به صورت هوشمند ميزان بار وارده به موتور را تشخيص داده و متناسب با همان بار، به موتور جريان مي دهد و اين جريان در بسياري از مواقع از جريان نامي موتور كمتر است.

-  به دليل آنكه موتور يك بار ر-اكتيو روي شبكه دارد چنانچه از درايو براي راه اندازي و كنترل موتور استفاده گردد چون درايو داراي يك بانك خازني مي باشد اين بار ر-اكتيو را جبران مي نمايد و تنها بار اكتيو را از شبكه برق مصرف مي نمايد ، بنابراين جريان مصرفي بسيار كاهش مي يابد .

-  در بسياري از كاربردها انرژي زيادي براي راه اندازي لازم است موتور انتخاب شده را با توان بالاتري انتخاب مي كنند بنابراين ميزان جريان زيادتري هم در حين كار از شبكه استفاده مي كند . چنانجه از اينورتر استفاده شود ، اينورتر به صورت كاملا اتوماتيك اين جريان را در حين راه اندازي به مقدار لازم افزايش و در حين كار به مقدار لازم كاهش مي دهد ، بنابراين به طور كلي هزينه برق مصرفي كاهش چشم گيري خواهد داشت .

-  در بسياري از كاربردها به هنگام راه اندازي ،‌موتور جريان بسيار بالايي از شبكه مي كشد و موجب كاهش ولتاژ شبكه و ايجاد صدماتي به تاسيسات برق رساني و ساير دستگاهها مي گردد .گاها اين جريان به 6 برابر جريان نامي موتور مي رسد كه بسيار نامطلوب مي باشد .چنانچه از اينورتر استفاده شود اين اضافه جريان بسيار اندك خواهد شد ( حداكثر 0.2 برابر ) به عنوان مثال اگر يك موتور با جريان نامي 10آمپر كار كند در هنگام راه اندازي اين جريان به 60آمپر مي رسد و در صورت استفاده از اينورتر اين جريان حداكثر به 12آمپر مي رسد . كاهش جريان موتور به صورت اتوماتيك در هنگامي كه بار موتور كم مي شود . اين قابليت به غير از كاهش هزينه برق مصرفي موجب افزايش طول عمر مفيد موتور خواهد شد .
 

john snow

عضو جدید
آقا ادامه بدید ;)
بی صبرانه منتظریم
راستی میتونم بپرسم کدوم شرکت کار میکنید ؟! یعنی اسمش چیه ؟!
 

asad heidar

کاربر فعال
IP چیست؟

IP چیست؟

تو اکثر وسایل برقی مخصوصا تجهیزات اتوماسیون صنعتی کاها به مشخصه ای برمیخوریم که مثلا نوشته IP54.
IP54 یعنی چی؟
کلمه IP مخفف کلمه های Ingress Protection (حفاظت ورودی) و یا International Protection Rating(رتبه بین المللی حفاظت) می باشد. دو حرفIP به همراه دو عدد نمایانگر حفاظت می باشند. همانطور که در استاندارد بین المللی IEC 60529 مشخص شد، IP درجه حفاظت در مقابل نفوذ اجسام جامد(شامل اجزا بدن مثل دستها و انگشتان)، گرد و غبار، تماس ناگهانی و آب در تابلوهای الکتریکی را طبقه بندی می کند. هدف این استاندارد ارائه اطلاعات بیشتری به کاربران می باشد.
در این استاندارد اعداد انطباق با شرایط را که در جدول زیر آمده است نشان می دهند. به عنوان مثال یک پریز برق با IP22 در مقابل ورود انگشتان محافظ است و در حین کار آسیب نخواهد دید و ناامن نخواهد شد. IP22 حداقل ملزومات برای طراحی لوازم جانبی الکتریکی جهت استفاده در محیط داخلی می باشد.

عدد اول: نمایانگر حفاظت در مقابل مواد جامد عدد اول سطح حفاظتی را نشان می دهد که تابلو در برابر دسترسی به بخش های خطرناک (مانند هادی های الکتریکی و بخش های متحرک) و ورود اشیا جامد خارجی ارائه می دهد.


1.jpg


عدد دوم: نمایانگر حفاظت در مقابل مایعات
(حفاظت تجهیزات داخل تابلو در برابر نفوذ آب)


2.jpg


 

asad heidar

کاربر فعال
servo drive ،servo motor

servo drive ،servo motor

سرو موتور(Servomotor) یا موتور کنترل(Control motor) نوعی از موتورهای الکتریکی است که با هدف بکارگیری در سیستم‌های کنترل فیدبک طراحی می‌شود.به عبارت دیگر سروو موتورها موتور های بسیار دقیقی هستند که می توانیم در انها موقعیت شفت سروو را کنترل کنیم، علاوه بر کنترل موقعیت شفت سروو، قدرت و سرعت چرخش شفت سروو موتور را نیز می توانیم کنترل کنیم، لختی (اینرسی) در این موتورها پایین بوده و در نتیجه تغییر سرعت در این موتورها بسیار سریع است. معمولا قطر این موتورها کم اما درازای آنها زیاد می‌باشد.
سرو موتور یک دستگاه کوچکی است که یک محور (shaft) خروجی دارد. این محور قادر است تا در یک موقعیت و زاویه ای خاص با ارسال سیگنال رمزی قرار گیرد. در واقع چگونگی حرکت و موقعیت های زاویه ای این محور خروجی توسط دسته ای از سیگنال های رمزی که برای سیم کنترل آن تعریف می شودکنترل می شود. برای طول مدت زمانیکه یک سیگنال فعال بوده و یک پالس بر روی خط ورودی آن قرار دارد این محور خروجی در موقعیت خاص زاویه ای که مختص آن سیگنال است قرار می گیرد و با تغییر سیگنال رمزی موقعیت زاویه ای تغییر می کند. در عمل سرو موتورها در صنایع رباتیک و تولیدات صنعتی مانند موتورهای کنترل کننده هواپیماها، کنترل موقعیت سطوح ( مانند آسانسورها و … ) و… کاربرد وسیعی دارند .
در کاربردهای مـدرن ، واژه سرو یا مکانیــسم سرو به یک سیستم کنـترلی فیدبک که متغیر کنترل شونده ، موقعیت یا مشتق موقعیت مکانیکی به عنوان سرعت و شتاب است، محدود می شود.
یک سیستم کنترلی فیدبک ، سیـستم کنـترلی است که به نگهـداشتن یک رابطه مفروض بین یک کمیت کنـترل شده و یک کمیـت مرجع ، با مقایسه توابع آنها و اسـتفاده از اختلاف به عنوان وسیله کنترل منجر می شود.
سیستم کنـترلی فیدبک الکتریکی ، عموما برای کار به انرژی الکتـریکی تکیه می کند . مشخصـات مهمی که معمولا برای چنین کنترلی مورد نیاز است ، عبارتند از

  1. پاسخ سریع
  2. دقت بالا
  3. کنترل بدون مراقبت
  4. کارکرد از راه دور
نیاز های چنین کنترلی عبارتست از:

  1. وسیله آشکار سازی خطا
  2. تقویت کننده
  3. وسیله تصحیح خطا

شرکت yaskawa یکی از پیشگامان طراحی و تولید
سیستم های سرو درایو و سرو موتور در جهان بوده و تولیدات این شرکت سالهاست که در بسیاری از صنایع بزرگ و کوچک با قابلیتهای بسیار زیاد و دقت بسیار بالا و با امکان کنترل تک محور یا چند محور ، بصورت کاملا هماهنگ ماشین آلات صنعتی را به حرکت در می آورند. این شرکت با دارا بودن رنج وسیعی از محصولات سرو سیستم خود(سرو موتورهای AC بدون جاروبک ، تقویت کننده های دیجیتال ، موتورهای خطی ، موتورهای درایو مستقیم و سرو های gearmotors) قادر است كنترل مقدار دقیق جابجائی، سرعت و شتاب و گشتاور تجهیزات مكانیكی حركتی را بر عهده گیرد. این کنترل بصورت روتاری(Rotary) یا خطی(Linear) انجام می شود.


ذیلا برخی از محصولات این گروه را ملاحظه می فرمایید:


سرو سیستم Accurax G5 امرن (Omron G5):

شش.jpg

سرو سیستم اکوراکس جی فایو امرن (Omron Accurax G5 Servo system) برای کاربردهایی طراحی و ارائه شده که نیاز به بالاترین حد دقت و اطمینان در عملکرد را دارند.
شامل مجموعه کامل سرو موتور + سرو درایو مدلهای Mechatrolink II و Analog/Pulse


  • [*=right]سرعت پاسخ فرکانسی 2 کیلوهرتز
    [*=right]زمان استقرار صفر تا 2 میلی ثانیه
    [*=right]انکودر 20 بیتی با هشت برابر دقت بیشتر انکودر داخلی
    [*=right]کنترل حلقه بسته کامل
    [*=right]حذف لرزش بار
    [*=right]دارای درجه حفاظت IP67 برای موتور و اتصالات
    [*=right]دارای موتور 10 قطبی با 40 درصد کاهش صدای موتور


سرو سیستم Junma ML-II امرن (Omron Junma ML):

سس.jpg

سرو درایو جونما ام ال 2 امرن(Omron Junma ML-II Servo drive) با داشتن شبکه صنعتی مکاترولینک2 (Mechaterolink-II) زمان سیم بندی را به شکل قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

  • بسیار کوچک و کم حجم
  • بدون نیاز به برنامه نویسی
  • گشتاور لحظه ای 300 درصد
  • دقت 8192 استپ در هر دور
  • رنج توانی 100 تا 750 وات تکفاز 230 ولت
  • سرو موتورهای قابل استفاده : Omron JUNMA : SJDE servo motor



مدل های بیشتر در فایل ضمیمه
 

asad heidar

کاربر فعال
شتاب سنج چیست و چگونه کار می کند؟

شتاب سنج چیست و چگونه کار می کند؟

آیا می خواهید بدانید ماشین با چه سرعتی در حرکت است؟ کار سختی نیست، کافی است نگاهی به سرعت سنج ماشین بیاندازید! سرعت یک پارامتر بسیار مفید است که به شما می گوید چقدر سریع می توانید از نقطه A به نقطه B بروید.
اینکه حداکثر سرعت یک ماشین چقدر است می تواند نشان دهنده قدرت موتور های آن ماشین باشد، اما این را هم می دانیم که حداکثر سرعت یک ماشین خیلی به درد ما نمی خورد! چون همیشه باید سرعت مجاز را رعایت کنیم. از سوی دیگر شتاب خیلی جالب تر از سرعت است و زمانی که می خواهید پشت ماشین از خطر ها فرار کنید بیشتر از سرعت به درد می خورد: شتاب می گوید یک وسیله با چه سرعتی می تواند سرعت خود را افزایش یا کاهش دهد. محاسبه شتاب هم کمی از محاسبه سرعت پیچیده تر است چون باید متوجه شد که در یک دوره زمانی، سرعت چقدر تغییر می کند. حالا شتاب را چطور اندازه می گیرند؟ خوب، مسلما با دستگاهی به نام شتاب سنج. روزی، روزگاری، شتاب سنج ها فقط در فضاپیما ها و جامبو جت ها یافت می شد. اما امروزه در ماشین، آیپاد، آیفون، آیپد، نینتند وwii و بسیاری از گجت های دیگر شتاب سنج ها حضور دارند. در ادامه نگاهی دقیق می اندازیم به اینکه اصلا این شتاب سنج ها چه هستند و چگونه کار می کنند.

شتاب چیست:
قبل از اینکه درباره شتاب سنج صحبت کنیم، اول باید راجع به خود شتاب اطلاعات کسب کنیم – پس اجازه دهید یک نیم نگاهی
داشته باشیم به موضوع شتاب. اگر ماشین شما از موقعیت توقف تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در زمان ۵ ثانیه طی کند، یعنی ۰ تا ۱۰۰ آن ۵ ثانیه باشد، آنگاه برای محاسبه شتاب ماشین باید ۱۰۰ را به ۵ تقسیم کنیم که به عدد ۲۰ می رسیم. به این معنی که شتاب ماشین ۲۰ کیلومتر در هر ثانیه است. اگر بخواهیم واضح تر بگوییم، در واقع ماشین در هر ۵ ثانیه ۲۰ کیلومتر به سرعت خود می افزاید.می بینید که با یک ساعت و به کمک سرعت سنج ماشین خیلی راحت می توانیدبه شتاب ماشین پی ببرید.

شص.jpg

اما اگر بخواهید شتاب را در هر لحظه به دست آورید و یک مدت زمان معین را در نظر نگیرید چطور؟ اسحاق نیوتون عزیز قبلا زحمت فکر کردن به این موضوع را کشیده و شتاب را بر اساس جرم نیرو تعریف کرد. اگر یک نیرو داشته باشیم (مثلا نیروی پای ما وقتی که به توپ ضربه می زنیم ) که به یک جرم وارد شود (مثلا همان توپ) آنگاه در واقع به جسم شتاب داده ایم و توپ شروع به پرواز در آسمان می کند.
طبق این قانون: نیرو برابر است با شتاب ضربدر جرم. یا به عبارت دیگر شتاب برابر است با نیرو تقسیم بر جرم ( a = f/m ).
در اصل شتاب نیرویی است که ما برای به حرکت در آوردن یک جرم به آن نیاز داریم. حالا متوجه می شوید شوت کردن چطور کار می کند! هر چه محکم تر شوت کنیم ( یا نیرو بیشتر باشد ) و هر چه توپ سبک تر باشد ( یا جرم کمتر باشد ، آنگاه توپ با شتاب بیشتری به حرکت در می آید. حالا می بینید که ما راه دیگری هم برای تخمین شتاب در اختیار داریم که به زمان و سرعت و مسافت مربوط نیست. می توانیم از طریق جرم و نیرو به مقدار شتاب دست یابیم.

شتاب سنج ها به چه دردی می خورند:
شتاب سنج ها از جمله ابزار موشک ها هستند و همچنین برای سیستم خلبان اتوماتیک در هواپیما ها هم از آنها استفاده می شود. یکی دیگر ازاستفاده های رایج شتاب سنج در سیستم کیسه هوای اتومبیل است که وقتی شتاب سنج تغییر سرعت ناگهانی ماشین را متوجه می شود سیستم کیسه هوا را فعال می کند.

سص.jpg

اگر هم یک اسمارت فون یا گجت جدید داشته باشید احتمالا در آنها هم از شتاب سنج استفاده شده تا گجت متوجه شود شما آن را به کدام سمت نگه داشته اید و به چه سمتی تکانش دادید. این درست همان روشی است که آیپد یا آیفون متوجه می شوند چه زمانی باید اطلاعات روی صفحه نمایش را افقی یا عمودی کنند. بسیاری از نرم افزار ها هم در این گجت ها از شتاب سنج گجت بهره می برند تا هیجان بیشتری را برای شما در هنگام استفاده از نرم افزار یا بازی به ارمغان آورند.
شاید حتی نتوانید تصور کنید که شتاب سنج در چه دستگاه هایی استفاده می شود. مثلا می دانستید که شتاب سنج در ماشین
لباسشویی به کار می رود تا هنگامی که متوجه شد تکان ها شدید است و بار برای ماشین زیاد است، ماشین را خاموش کند تا ماشین تکه تکه نشود؟یا می دانستید اتوهای الکتریکی و فن های گرم کننده هم شتاب سنج دارند تا زمانی که تکان شدید خوردند یا زمین افتادند خاموش شوند تا آتش سوزی اتفاق نیافتد؟ جالب است! آیا دانش موشکی جالب نیست؟


ادامه در پست بعدی....
 

asad heidar

کاربر فعال
شتاب سنج چطور کار می کند:
این تساوی، تئوری ای است که در پس شتاب سنج ها وجود دارد: آنها شتاب را نه تنها بر اساس تغییر سرعت در مدت زمان معین، بلکه بر اساس نیرو نیز اندازه گیری می کنند.چطور این کار را می کنند؟به صورت عمومی، وقتی یک نیرو به یک جرم واردمی شود، آنها مقدار نیرویی که جرم از خود نشان می دهد را حس می کنند. این چیزی است که ما در ماشین خود با آن بسیار آشنا هستیم. تصور کنیدشما روی صندلی عقب نشسته ایدو با خوشحالی درحال تماشای مناظر اطراف هستید که ناگهان راننده تصمیم می گیرد از کامیونی که به کندی جلوی شما در حرکت است سبقت بگیرد. در این لحظه حس می کنید که به داخل صندلی ماشین کشیده می شوید. چرا؟ برای اینکه شتاب ماشین باعث می شود ماشین ناگهان با سرعت به جلو برود. شاید فکر کنید هر گاه ماشین به جلو شتاب بگیرد شما به عقب رانده می شوید، اما این فقط یک توهم است. واقعیت آن است که ماشین سعی دارد بدون شما با سرعت به جلو برود ولی صندلی ماشین اجازه نمی دهد شما از ماشین بیرون بیافتید.


شس.jpg
طبق قوانین حرکت، بدن شما می خواهد در یک سرعت ثابت بماند، اما صندلی ماشین با فشار بدن شما را وادار می کند که شتاب بگیرد. هر چه ماشین بیشتر شتاب بگیرد، شما هم نیروی بیشتری را از صندلی ماشین حس می کنید – و واقعا هم حس می کنید! بدن و مغز شما همکاری می کنند تا یک شتاب سنج طبیعی را به وجود بیاورند. هر چه بدن شما بیشتر نیرو را حس کند، مغز شما هم از تفاوت بین حرکات بدن شما و ماشین به همان نسبت شتاب ایجاد می کند ( و البته از حس های اطراف هم کمک می گیرد، مثل سرعت حرکت مناظر اطراف شما، صدای موتور ماشین و صدای هوایی که در اطراف در جریان است و…).لحظه به لحظه، شما از تغییر احساسات درونی بدنتان تغییر در شتاب را هم حس می کنید. شتاب سنج هم دقیقا همین طور کار می کند.
چیپ شتاب سنج چطور کار می کند:

شصس.pngشتاب سنج داخل آیفون شما، یک شتاب سنج بزرگ نیست،بلکه یک نوع شتاب سنج کوچک است که به آن شتاب سنج نیمه رسانا گفته می شود. روش کار آن به صورت زیر است:
۱- درست در وسط یک الکترود کوچک وجود دارد که به اندازه کافی جا دارد تا کمی بالا و پایین برود تا وقتی گجت را تکان می دهید این الکترود هم تکان داده شود.
۲- در این قسمت هم میله ای وجود دارد که الکترود را نگه داشته ولی به اندازه ای که الکترود توانایی کمی تکان خوردن را داشته باشد.
۳- یک ارتباط الکتریکی هم بین میله و الکترود به سمت بیرون در جریان است تا این جابجایی به مدار مربوطه منتقل شود.
۴- درست در زیر الکترود قرمز رنگ ( در شکل ) یک الکترود دیگر وجود دارد که ما در اینجا آن را به رنگ بنفش نشان دادیم. این الکترود ها با هم کمی فاصله دارند و بین آنها فضای خالی وجود دارد و این یعنی این دو الکترود نقش خازن را ایفا می کنند. وقتی شما گجت را تکان می دهید، الکترود قرمز هم تکان خورده و فاصله بین این دو الکترود و در نتیجه ظرفیت الکتریکی خازن تغییر می کند. اینجا بحث بر سر میکرو متر ها است و فاصله بسیار کم است. عایق هایی هم به الکترود قرمز متصل هستند که در اینجا با رنگ مشکی نشان داده شده اند و وظیفه دارند مانع از تماس مستقیم این دو الکترود شوند.
۵- درست همین روند هم در بالای الکترود قرمز وجود دارد و یک الکترود دیگر هم در بالا قرار دارد که ما آن را با رنگ آبی نمایان کردیم.
۶- این الکترود ها در لبه های چیپ به ترمینال های دیگری متصل هستند تا تغییرات به مدار های دیگر هم منتقل شوند.
نتیجه:
با اینکه این کلیتی از روش کار شتاب سنج ها به خصوص در گجت های امروزی بود ولی حالا دیگر می دانید وقتی آیفون خود را می چرخانید چه روندی طی می شود تا همه چیز روی صفحه به سمت شما بچرخد.
 
  • Like
واکنش ها: GNMS

aziz93

عضو جدید
سلام
مهندس در مورد درایوها اگه مطلب دارین بذارین استفاده کنیم تشکر
 

asad heidar

کاربر فعال
بعد از تقریبا 5 ماه مشغله کاری که داشتم به امید خدا میخوام ادامه بدم...

بعد از تقریبا 5 ماه مشغله کاری که داشتم به امید خدا میخوام ادامه بدم...

با توجه به درخواست دوستان فایل راه اندازی درایو های اینورتر(دفترچه راهنمایی Quick-Start) که خودم تهیه کردم را برای استفاده دوستان به اشتراک میزارم، لینک دانلودش پایینه امیدوارم مفید باشه...

مقدمه:

امروزه موتورهای الکتریکی جزء لاینفک خطوط تولید و کارخانجات صنعتی بوده و استفاده از این موتورها در صنعت همواره منوط به کنترل مناسب سرعت و گشتاور بوده است. در گذشته به دلیل نبودن تکنولوژی لازم جهت کنترل موتورهای الکتریکی از روشهای مختلفی جهت راه اندازی و یا ایجاد تغییرات دور و یا گشتاور استفاده می شد (همچون استفاده از مقاومت های راه انداز، راه اندازی ستاره/مثلث و ...) که همواره مشکلات و تلفات انرژی زیادی را به همراه داشت . با پیشرفت تکنولوژی الکترونیک صنعتی ابتدا درایوهای DC به صنعت عرضه شدند که قسمت بزرگی از مشکلات الکتروموتورها را مرتفع ساختند و قابلیت عملکردهای بسیاری را که تا آن زمان ممکن نبود فراهم کردند اما به علت مشکلات اصلی موتورهای DC مبنی بر نیاز به سرویس های ادواری و هزینه های تعمیر و نگهداری بالا, تمایل صنایع به سمت استفاده از موتورهای AC بیشتر شد, که با پیشرفت بیشتر تکنولوژی این امر میسر گردید و نسل اول اینورترها توسط سازندگان به صنایع مختلف عرضه گردید . تکنولوژی اولیه در اینورترها به گونه ای بود که قابلیت جبران سازی سرعت به ازای تغییرات زیاد بارهای تعریف شده را نداشت و بیشتر مانند یک سافت استارتر عمل می کردند, لذا استقبال زیادی نسبت به درایوهای DC از آنها به عمل نیامد.
امروزه با بهره گیری از دانش نوین اینورترهای ساخته شده قابلیت پاسخگویی طیف وسیعی از نیازهای صنایع گوناگون را یافته اند. شرکت یاسکاوا (YASKAWA) ارایه کننده این تکنولوژی نوین در اینورترهای پیشرفته در جهت خدمت به صنایع مختلف می باشد که از لحاظ کیفیت ارایه شده در سطح بالایی نسبت به رقبای خود قرار گرفته است . این شرکت با بیش ازیک قرن سابقه در امر تولید محصولات اتوماسیون صنعتی یکی از شرکت های بسیار معتبر در این زمینه می باشد که با داشتن بیش از 100 کارخانه در پنج قاره جهان توانسته است نیاز همه صنایع بزرگ و کوچک را تامین کند. شرکت نیرونوین افتخار دارد که طی سالیان متمادی بعنوان تامین کننده محصولات YASKAWA در ایران علاوه بر عرضه این محصولات با کیفیت، کامل ترین خدمات مهندسی شامل مشاوره، آموزش، تعمیرات، انجام پروژه و خدمات پس از فروش را در این زمینه ارائه نماید. در همین راستا شرکت نیرونوین با هدف استفاده بهینه از محصولات اقدام به تهیه و ترجمه کتابچه راهنمای استفاده از اینورترهای YASKAWA نموده است و امید است که نظرات ارزشمند شما، ما را در این راه یاری نماید.

شرکت نیرونوین
مشاهده پیوست Yaskawa Quick start guide(فارسی) .pdf
 

asad heidar

کاربر فعال
آشنایی با PLC و HMIهای شرکت میتسوبیشی الکتریک

آشنایی با PLC و HMIهای شرکت میتسوبیشی الکتریک

سلام به همه دوستان
خیلی وقته که به این پروفایلم سر نزدم، تو این مدت داشتم روی برند جدیدی که بهم واگذار شده بود کار میکردم، همین طور که از عنوان ام معلومه دارم روی برند Mitsubishi Electric کار میکنم، که یک برند بسیار قدرمند ژاپنی هستش.
قصد دارم برای آشنایی دوستان با محصولات این برند، اطلاعات خودمو با شما به اشتراک بگذارم.
PLCهای سری FX0S
PLCهای سری FX0S، با توجه به حجم برنامه نویسی پایین، تعداد I/O محدود، سایز کوچک و قیمت مقرون به صرفه، مورد توجه بسیاری از صنایع کوچک می باشد.
دارای حجم برنامه نویسی به میزان حداکثر 800 استپ
دارای مدل هایی با تعداد ورودی/خروجی10، 14، 20 و 30 I/O
دارای دو نوع تغذیه، 24ولت DC و 220ولت AC
دارای 2 نوع خروجی رله ای و ترانزیستوری
قابلیت پشتیبانی ورودی انکودر 7KHZ و خروجی پالس 2KHZ
این سری از پی ال سی ها قابلیت اضافه کردن اکسپنشن را ندارند
دارای سیکل انجام پروسه با سرعت حداکثر μs1.6-3.5




FX0S.jpg
 
آخرین ویرایش:

asad heidar

کاربر فعال
FX0N

FX0N

PLCهای سری FX0N را می توان نسل ارتقاع یافته سری FX0S نامید که قابل افزودن اکسپنشن نیز دارند.

دارای مدل هایی با تعداد ورودی/خروجی 24، 40 و 60 I/O
دارای دو نوع تغذیه، 24ولت DC و 220 ولتAC
حداکثر حافظه برنامه نویسی 2000 استپ
دارای دو نوع خروجی رله ای و ترانزیستوری
حداکثر مدت زمان سیکل انجام فرامین 1.6 µs
قابلیت اضافه کردن حداکثر 2 عدد اکسپنشن
قابلیت اتصال مموری کارت و افزایش حافظه برنامه نویسی تا 10000 استپ
FX0N.jpg
 

asad heidar

کاربر فعال
پی ال سی سری FX1S میتسوبیشی الکتریک

پی ال سی سری FX1S میتسوبیشی الکتریک

پی ال سی کامپکت MITSUBISHI FX1S میتسوبیشی (MELSEC FX1S )
FX1S.jpg



































این گروه از PLC میتسوبیشی مانند سایر پی ال سی های سری MELSEC-F شامل منبع تغذیه ، واحد پردازشگر CPU و ورودی خروجی I/O در یک واحد جمع و جور می باشد.

زیر گروه پی ال سی های کامپکت سری FX1S یکی از ساده ترین انواع PLC شرکت میتسوبیشی هستند که با توجه به حجم ظرفیت برنامه نویسی کم ، تعداد ورودی خروجی I/O محدود ، سایز کوچک و جمع و جور و بالاخص قیمت مقرون به صرفه ، همانند مدل ساده تر FX0S مورد توجه بسیاری از صنایع کوچک می باشد.

مهمترین تفاوت این مدل با گروه FX0S ، قابلیت اضافه کردن پورت های ارتباطی RS-485 و RS-232 و نیز سرعت بالاتر پردازش می باشد.

مشخصات فنی :

دارای مدل هایی با تعداد ورودی و خروجی 10 ، 14 ، 20 و 30 I/O دارای دو نوع تغذیه 24 ولت DC و 220 ولتAc
حداکثر ظرفیت حافظه برنامه نویسی 2000 استپ
حداکثر مدت زمان سیکل انجام فرامین 0.55-0.7 µs دارای دو نوع خروجی رله ای و ترانزیستوری
قابلیت اضافه کردن communication ports پورت های ارتباطی RS-485 و RS-232


محدودیت ها :
PLC های سری FX1S قابلیت اضافه کردن اکسپنشن را ندارند .
PLC های سری FX1S قابلیت افزایش میزان حافظه توسط مموری کارت را ندارند .


جهت آشنایی بیشتر با سایر محصولات شرکت میتسوبیشی الکتریک و مشاهده فیلم های آموزشی بر روی
Mitsubishi electric کلیک کنید.
 
آخرین ویرایش:

asad heidar

کاربر فعال
پی ال سی سری FX1N میتسوبیشی الکتریک /Mitsubishi electric

پی ال سی سری FX1N میتسوبیشی الکتریک /Mitsubishi electric

FX1N MITSU.jpg




















MELSEC FX1N



این گروه از PLC میتسوبیشی مانند سایر پی ال سی های سری MELSEC-F شامل منبع تغذیه ، واحد پردازشگر CPU و ورودی خروجی I/O در یک واحد جمع و جور می باشد.


زیر گروه پی ال سی های کامپکت سری FX1N یکی از پرطرفدارترین انواع PLC شرکت میتسوبیشی الکتریک می باشد که با توجه به حجم ظرفیت برنامه نویسی مناسب و قابل قبول و تعداد ورودی خروجی I/O متناسب ، سایز کوچک و جمع و جور و بالاخص قیمت مقرون به صرفه ، در صنایع با اپلیکشن های رده متوسط کاربرد فراوانی دارد. همچنین با توجه به جحم بالای استفاده از این سری پی ال سی ها در صنایع و دستگاه ها ، میتوان پی ال سی های سری FX1N را محبوب ترین و پر مصرف ترین پی ال سی میتسوبیشی در ایران دانست.




از جمله صنایع ای که از این سری پی ال سی ها در آنها استفاده شده میتوان موارد زیر را نام برد:


1- صنایع پت و بادکن


2- صنایع تزریق پلاستیک


3- صنایع پرس و وکیوم چوب


4- صنایع تولید ظروف یک بار مصرف


5- و ...




مهمترین تفاوت این مدل از PLC ها با گروه FX1S ، قابلیت اضافه کردن آپشن پورت یا اکسپنشن توسعه و ساپورت برخی از کارتهای سری FX0N , FX2N می باشد. این سری از پی ال سی های میتسوبیشی اول نسل از PLC ها با قابلیت اضافه کردن کارت اسپنشن می باشند.



مشخصات فنی :


دارای مدل هایی با تعداد ورودی و خروجی 14 ، 24 ، 40 و 60 I/O


. دارای دو نوع تغذیه 24 ولت DC و 220 ولت AC


. دارای حداکثر ظرفیت حافظه برنامه نویسی 8000 استپ ( رده متوسط )


. حداکثر مدت زمان سیکل انجام فرامین 0.55-0.7 میکرو ثانیه (سرعت قابل قبول)


. دارای دو نوع خروجی رله ای و ترانزیستوری (ترانزیستوری-سینک و سورس)


. قابلیت افزودن تعداد ورودی و خروجی حداکثر تا 128 I/O


. قابلیت پشتیبانی برخی از کارتهای مخصوص Melsec PLC سری FX0N و FX2N


. قابلیت اضافه کردن یک عدد آپشن بورد




محدودیت ها:


. ذخیره اطلاعات بر روی خازن های داخلی (عدم داشتن باطری بک آپ)



جهت آشنایی بیشتر با سایر محصولات شرکت میتسوبیشی الکتریک و مشاهده فیلم های آموزشی بر روی Mitsubishi electric کلیک کنید.
 

asad heidar

کاربر فعال
پی ال سی سری FX2N میتسوبیشی الکتریک /Mitsubishi electric

پی ال سی سری FX2N میتسوبیشی الکتریک /Mitsubishi electric

FX2N MITSUBISHI.jpg



































MELSEC FX2N

این گروه از پی ال سی های شرکت Mitsubishi electric مانند سایر PLC های سری MELSEC-F شامل منبع تغذیه (P.S) ، واحد پردازشگر (CPU) و ترمینال های ورودی خروجی (I/O) بصورت یکپارچه در مجموعه، تحت عنوان پی ال سی های سری کامپکت و یا جمع و جور می باشد.

بطور خلاصه می توان PLC های سری FX2N را اولین نسل پی ال سی های فوق حرفه ای کامپکت شرکت Mitsubishi electric معرفی نمود . با این حساب مهندسان و صنعتگران قادر خواهند بود با استفاده از ویژگیهای حرفه ای این PLC ، امکانات یک سیستم قدرتمند با سرعت مناسب پردازش را با قیمت مقرون به صرفه را به کار بگیرند.


از جمله صنایع ای که از این سری پی ال سی ها در آنها استفاده شده میتوان موارد زیر را نام برد:
1- صنایع ذوب فلزات (فولاد ، آلومینیوم و ...)
2- صنایع دارویی
3- صنایع لوازم آرایشی و بهداشتی
4- صنایع شیر و لبنیات (شرکت های کوچک و متوسط)
5- و ...

از جمله تفاوت های این سری از پی ال سی های شرکت میتسوبیشی الکتریک نسبت به سری قبلی خود یعنی پی ال سی های سری FX1N ،میتوان به تعداد ورودی و خروجی آن ها اشاره کرد، در این سری از PLC های با ارائه مدل هایی با تعداد 128 ورودی و خروجی، نیازی بسیاری از صنایع و صنعتگران را به تنهایی و بدون استفاده از کارت های اکسپنشن برطرف می کند.
مشخصات فنی :
. دارای مدل هایی با تعداد ترمینال های ورودی و خروجی 16 ، 32 ، 48 ، 80 ، 64 و 128 I/O
. حداکثر مدت زمان سیکل انجام دستورات 0.08 میکرو ثانیه
. دارای دو نوع خروجی رله ای و ترانزیستوری
. حداکثر حافظه برنامه نویسی32 هزار STEP
. دارای دو نوع تغذیه 24VDC و 220VAC
. قابلیت افزودن اکسپنشن و اضافه کردن تعداد ورودی و خروجی حداکثر تا 256 I/O
. قابلیت اضافه کردن حداکثر 8 ماژول expansion توسعه
. توانایی ساپورت کارتهای ا***پنشن سری FX0N و FX2NC
. برخوردی از باطری بک آپ جهت حفظ و ذخیره برنامه

جهت دانلود منوال پی ال سی فوق لطفا بر روی منوال کلیک کنید...
جهت مشاهده و آشنایی با سایر پی ال سی ها لطفا بر روی PLC کلیک کنید...
 

asad heidar

کاربر فعال
پی ال سی های سری FX3U میتسوبیشی الکتریک / Mitsubishi electric

پی ال سی های سری FX3U میتسوبیشی الکتریک / Mitsubishi electric

16.jpg



































این سری از PLC ها، نسل سوم از خانواده پی ال سی های کامپکت شرکت میتسوبیشی الکتریک Mitsubishi electric می باشد.

پورت ارتباطی RS-422 که در این سری از plcها نیز موجود است، بستر تبادل اطلاعات قابل اعتماد با سایر محصولات مانند پرینتر، بارکدخوان، مودم، اینورتر، رایانه های شخصی، دیگر plcها و ... را میسر می سازد.
خروجی پالس با سرعت بالا(کنترل موقعیت) که توانایی کنترل همزمان تا سه محور را دارند از جمله ویژگی های پی ال سی های سری FX3 می باشد که این توانایی با اضافه کردن کارت های کنترل موقعیت در دسترس خواهد بود.
MELSOFT ، نرم افزار جامع و کاملی است که شرکت میتسوبیشی الکتریک جهت برنامه نویسی و انجام تنظیمات تمامی محصولات شاخه اتوماسیون صنعتی خود معرفی نموده است که قابلیت استفاده در سری جدید FX3 را نیز دارد.
از میان شبکه های که این سری از plc ها پشتیبانی می کنند، می توان شبکه های CC-Link، Ethernet، Modbus، PROFIBUS-DP و CANopen را نام برد که می توان جهت برقراری ارتباط با سایر دستگاه ها از آنها استفاده نمود.
جهت شمارش پالس هایی که تعداد زیادی در واحد زمان تکرار می شوند نمی توان از شمارندهای معمولی استفاده کرد، که این مشکل با استفاده از شمارنده های سرعت بالا برطرف می شود، در همه مدهای پی ال سی های سری FX3 تعداد 6 الی8 عدد از این شمارنده ها تعبیه شده است.

برخی از ویژگی های پی ال سی های سری FX3U عبارت اند از...
برخورداری از حجم برنامه نویسی بسیار خوب، به میزان حداکثر 64 K step
دارای مدهایی با تعداد ورودی و خروجی متفاوت 16، 32، 48، 64، 80 و 128 I/O
دارای دو نوع تغذیه، 24vdcو 220vac
دارای 2 نوع خروجی رله ای و ترانزیستوری
توانایی ساپورت حداکثر 256 I/O بصورت مستقیم و 384 I/O از طریق شبکه CC-Link.
قابلیت اضافه کردن اکسپنشن از نوع بوردی (BD) و آداپتوری (ADP) و اسکپنشن یونیت
دارای سیکل انجام پروسه با سرعت حداکثر 0.065 میکرو ثانیه برای دستورالعمل های عمومی
قابلیت استفاده از حداکثر 512 تایمر و 235 کانتر و 7680 کنتاکت


جهت مشاهده ویدئو مربوط به مقاله فوق لطفا بر روی Videos کلیک کنید...
جهت دانلود کاتالوگ پی ال سی های سری FX3U لطفا بر روی Catalogue کلیک کنید...
جهت دانلود منوال پی ال سی های سری FX3U لطفا بر روی Manual کلیک کنید...
 

Similar threads

بالا