دلیل شما برای اثبات وجود خدا چیست؟

وضعیت
موضوع بسته شده است.

شهریاری 2

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
کاربر ممتاز
جناب شهریاری پست هایی که در پاسخ به آقای olel_albab گذاشتم رو بخونید فکر میکنم جواب شما رو هم داده باشم.


ببخشید ولی من رو هنوز قانع نکردید.
من از بحثهای شما و ایشون چیزی نمیفهمم و کاری هم ندارم. اگر میشه هنوز با من ادامه بدید.
بزارید یه بار دیگه جواب بدم:

عدم در واجب الوجود بالذات راه نداره(نمیشه بگی فلان صفت کمالی رو نداره، چون عدم درش راه نداره) چون اون وجود محضه. واگر عدم در او راه داشته باشه دیگر واجب الوجود نیست واین خلاف فرضه(که بحث درباره واجب الوجود بود.)

لطفا به جواب اشکال بگیرید.به بقیه کاری ندارم.
 

olel_albab

مدیر تالار ریاضی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
الان دارین دو تا برهان رو باهم خلط می کنین و بحث داره میشه فرافکنی، یک بار از برهان امکان و وجوب می گین، بعدش از حدوث، به نظرم برهان علیت رو درست بیان نمی کنین دوستان. از نظر منطقی، نه فرضیاتتون ثابت هست نه حد وسط. اشتباهه برادران، غلط است خواهران:D
 

blackviper210

عضو جدید
کاربر ممتاز
با شما موافقم و این بحث ها نتیجه ای نداره به همون دلیلی که گفتید و در نهایت چیزی جز چند اخراجی در پی نخواهد داشت!

بنده نگفتم شما از دئیسم دفاع کردید یا حرفی زدید.
حرف من اینه که برهان علیت به نوعی معرف اون تفکره و در مورد خدا هیچ موضع گیری نمیکنه و فقط به وجود یک واجب الوجود بسنده میکنه.
وگرنه برهان علیت که نمیگه واجب الوجود توانایی بخشیدن،مجازات،اجابت دعا و هزاران عمل دیگه رو داره. وقتی مفهوم خدا از نظر شما با واجب الوجود برهان علیت تناقض داشته باشه نمی تونید از این برهان استفاده بکنید و این برهان رد میشه.

فکر نمیکنم دیگه حرفی باشه که من راجع به این برهان بگم.

دکتر. بنظرم یه شهادتین( اشهد الا اله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله) بخون، تا دوستان بتونن دلایل منطقی و علمیشون رو بیان کنن. اینجور که نمیشه. بنده خداها حق دارن.
 

Anarchist

اخراجی موقت
کاربر ممتاز
ببخشید ولی من رو هنوز قانع نکردید.
من از بحثهای شما و ایشون چیزی نمیفهمم و کاری هم ندارم. اگر میشه هنوز با من ادامه بدید.
بزارید یه بار دیگه جواب بدم:

عدم در واجب الوجود بالذات راه نداره(نمیشه بگی فلان صفت کمالی رو نداره، چون عدم درش راه نداره) چون اون وجود محضه. واگر عدم در او راه داشته باشه دیگر واجب الوجود نیست واین خلاف فرضه(که بحث درباره واجب الوجود بود.)

لطفا به جواب اشکال بگیرید.به بقیه کاری ندارم.
این پست رو دوباره بخونید من همه حرفم رو راجع به این برهان زدم و این مطالب فقط برداشت شما از این برهانِ و نمی تونه درست باشه.
و اگر قانع نشدید کاری از دست من بر نمیاد همون طور که حرفهای شما به شخصه من رو قانع نمیکنه;)
موفق باشید:gol:
 

enstien

عضو جدید
کاش به عنوان یک ایرانی نظر خودتون(همگی) رو هم میشنیدیم و میدیدیم ..... به حد کافی فلسفه ی غرب رو خوندیم، هیچکس هم نتونسته وجود رو اثبات کنه.
اینکه شما یه حرف از فلان پروفسور در فلان دانشگاه در فلان کشور نقل کنید منم برم حرف استیون هاوکینگ و داوکینز و داروین و غیره رو بر خلافش بذارم فکر نمیکنم به جائی برسیم.
یه چیز جالب دیگه هم از مسلمونها میبینیم اینه که ب غیر از خودشون بقیه کافر هستن و نجس و باید کشتشون اما موقعی که چیزی بنفعشونه میگن ببین فلان فیلسوف غربی گفته. همچنین میبینیم شب و روز از تکنولوژی غربی استفاده میکنن اما روی قرآن که میگه کافران رو بکشید قسم میخورن.
تا این موقع تنها چیزیکه در این تاپیک ثابت شد، این بود که هیچکس نتونست وجود خدا رو با عقل اثبات کنه. و پی به( هذیان گوئی، چرند و پرند، پرت و پلا) گفتن بعضیا هم بردیم.( مطمئنم الان همه به خودشون میگیرن جز اون یک نفر که منظورمه، الانم میاد از من نقل قول میگیره و در مورد قانون اساسی و تعداد گلبولهای سفید بدن حرف میزنه)
این آخرین نظر من در این رابطه( موضوع تاپیک) بود. نظرات بعدیم همگی در رابطه با خشونت در اسلام هست میخام ببینم بعضیا در این رابطه چقدر اطلاعات دارن و دفاعیاتشون و منابعشون رو ببینم.
اوقات همگی خوش.

اگر پستي از كسي گذاشته ميشه منظور اينه كه اين تفكر پشتوانه داره و البته اين نقل قول شامل نظريه داروين هم ميشه ! واقعا چقدر احتمال داره از دستكاري اتفاقي ژنها هزاران موجود هوشمند به وجود بياد ؟
نظريه داروين هم اسمش به خودشه نظريه يعني ممكنه كه درست باشه و ممكنه كه نباشه و يا حتي قسمتي درست و قسمتي نادرست باشه همونطور كه نظريه هاي علم فيزيك و .. اينجورين

در مورد اسلام چندتا آيه گذاشتيد ما هم جواب داديم لطفا دوباره شروع نكنيد
كسي به شما گفت كافر ؟ :confused:
 

شهریاری 2

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
کاربر ممتاز
با شما موافقم و این بحث ها نتیجه ای نداره به همون دلیلی که گفتید و در نهایت چیزی جز چند اخراجی در پی نخواهد داشت!

بنده نگفتم شما از دئیسم دفاع کردید یا حرفی زدید.
حرف من اینه که برهان علیت به نوعی معرف اون تفکره و در مورد خدا هیچ موضع گیری نمیکنه و فقط به وجود یک واجب الوجود بسنده میکنه.
وگرنه برهان علیت که نمیگه واجب الوجود توانایی بخشیدن،مجازات،اجابت دعا و هزاران عمل دیگه رو داره. وقتی مفهوم خدا از نظر شما با واجب الوجود برهان علیت تناقض داشته باشه نمی تونید از این برهان استفاده بکنید و این برهان رد میشه.

فکر نمیکنم دیگه حرفی باشه که من راجع به این برهان بگم.

این پست رو دوباره بخونید من همه حرفم رو راجع به این برهان زدم و این مطالب فقط برداشت شما از این برهانِ و نمی تونه درست باشه.
و اگر قانع نشدید کاری از دست من بر نمیاد همون طور که حرفهای شما به شخصه من رو قانع نمیکنه;)
موفق باشید:gol:

ببخشید ولی من رو هنوز قانع نکردید.
من از بحثهای شما و ایشون چیزی نمیفهمم و کاری هم ندارم. اگر میشه هنوز با من ادامه بدید.
بزارید یه بار دیگه جواب بدم:

عدم در واجب الوجود بالذات راه نداره(نمیشه بگی فلان صفت کمالی رو نداره، چون عدم درش راه نداره) چون اون وجود محضه. واگر عدم در او راه داشته باشه دیگر واجب الوجود نیست واین خلاف فرضه(که بحث درباره واجب الوجود بود.)

لطفا به جواب اشکال بگیرید.به بقیه کاری ندارم.


آخه برادر من!
شما فقط میگید:" این برداشت شماست از برهان ،که غلطه!"
خب بگو چرا غلطه. اینطوری که بحث نمیکنن.
ما داریم منطقی دلیلمون رو میگیم. حالا شما به جای اینکه یه جواب روشن به من بدید، دارید میگید این مسئله کلا غلطه و من دیگه ادامه نمیدم.
یا دلیل بیار چرا دلیلم غلطه یا اینکه اینقدر دنبال بحث کردن با بچه نباش.

چی بگم؟ واقعا فکر نمیکردم کارمون به اینجا برسه. من کاری به تفکرات و عقاید دیگه ندارم.کاری هم ندارم که فلان گرایش فکری چی میگه و چی نمیگه. دلیل آوردم .حالا یا درسته یا غلط. دیگه اینقدر حاشیه نداره که. دوستانی هم که به این دلایلم نقدی دارن، با خودم درمیون بزارن و دلیلاشون رو بگن.


دیگه قضاوت با دوستان .ما حرفمون رو زدیم و جوابایی هم که دادید رو دیدیم. اگر میخاید ادامه بدید یا علی. اگرم نه پس اینقدر ادعای منطقی بودن نکنید. معلوم شد که شما حال بحث منطقی رو ندارید.

بقیه شو دیگه استارتر قضاوت کنه که ببینه خدا اثبات شده یانه. اگر سوالی کسی داره خوشحال میشیم ادامه بدیم.
 
آخرین ویرایش:

mohsen victor

عضو جدید
کاربر ممتاز
به عبارتی، نمیشود وجودش رو با عقل( علم) اثبات کرد، و باید با قلب و دل و روده و آئورت بطن چپ(ایمان) وجودش رو پذیرفت...
شاید فرزندت ازت پرسید: پدر جان خدات رو برام اثبات کن که منم بپرستمش. در جوابش میگی وجود خدا اثبات نمیخاد رجوع کن به معدت؟!!!
.
.
.
باز که مسلمونای متعصب و خشک مذهب، و خشونت طلب غیب شدن و جواب ندادن. بریم سر خشونت در اسلام؟

به عبارتی چیزی نیست که بعدش بتونی عقاید خودتو از زبان کسای دیگه ای مطرح کنی
بعدشم عقل با علمی که تو پرانتز نوشتی هم معنی نیست اقای اندیشمند
من دلیل عقلیشم گفتم اگه نباشه خیلی چیزا بی معنی میشه
خیلیا میخوان خدا نباشه تا با وجدان راحت هرکاری میخوان بکنن
راستی من چنتا دلیل عقلی علمی عملی خوب برای بحث نکردن باتو دارم اینجا نوشتم میتونی بخونیش :
.زندگـی مــن شــوخی احمقــانه و ناشی از کینه و غرضـی است کــه کسی بـا مــن کـــرده...http://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/a062.gif
2.گـاو هــم کـه بـاشی، اگـر در موقعیـت منـاسبی قــرار گیـری کسانی هستند کـه تو را بپرستندhttp://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/a062.gif
3.مـا گاھی کارھای احمقانه ای که در زندگی انجام داده ايم به نام تجـربه به رخ ديگران ميکشيم.http://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/a062.gif
4.براستی کـه ابلھـان انسان ھای خوشبختی ھستند زيرا که ھـرگـز پی به تنھائی خود نمی برندhttp://www.www.www.iran-eng.ir/images/smilies/a062.gif
 

شهریاری 2

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
کاربر ممتاز
.
.
باز که مسلمونای متعصب و خشک مذهب، و خشونت طلب غیب شدن و جواب ندادن. بریم سر خشونت در اسلام؟


دلیل آوردیم کسی منطقی نبود بشنوه!

دوستتون بدون دلیل گفتن کلا این بحث رو قبول ندارن. میخاید شما بیاید دلایلمون رو بشنوید.

این دلیل ما برای وجود داشتن خداست:

"هر معلولی نیاز به علت دارد"

بزار بیشتر توضیح بدم:

چیزها 2 جورند: یا "علت"اند یا "معلول".
حتما سلسله معلولها باید به یک علت العلل(علتی که خودش معلول نیست) ختم بشه. وگرنه یا "تسلسل" میشه یا "دور"؛ که هر دو محالند.

حالا که چیزها 2 جورند، پس هر چیزی علت نمیخاد. بلکه هر معلولی علت میخاد!

حالا که علت العلل خودش معلول نیست، پس چرا باید دنبال علتش بگردیم؟!


خب حالا که فهمیدیم واجب الوجودی باید باشد ، ما اسمش رو میزاریم خدا.



اگه صحبتی هست ، خوشحال میشیم بشنویم.
 

olel_albab

مدیر تالار ریاضی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
دلیل آوردیم کسی منطقی نبود بشنوه!

دوستتون بدون دلیل گفتن کلا این بحث رو قبول ندارن. میخاید شما بیاید دلایلمون رو بشنوید.

این دلیل ما برای وجود داشتن خداست:

"هر معلولی نیاز به علت دارد"

بزار بیشتر توضیح بدم:

چیزها 2 جورند: یا "علت"اند یا "معلول".
حتما سلسله معلولها باید به یک علت العلل(علتی که خودش معلول نیست) ختم بشه. وگرنه یا "تسلسل" میشه یا "دور"؛ که هر دو محالند.

حالا که چیزها 2 جورند، پس هر چیزی علت نمیخاد. بلکه هر معلولی علت میخاد!

حالا که علت العلل خودش معلول نیست، پس چرا باید دنبال علتش بگردیم؟!


خب حالا که فهمیدیم واجب الوجودی باید باشد ، ما اسمش رو میزاریم خدا.



اگه صحبتی هست ، خوشحال میشیم بشنویم.
این بیان از برهان علیت درسته، گرچه نیاز به توضیح بیشتری داره، اما، حرف جناب آنارشیست هم درسته، هم شما و هم ایشون کاملا درست دارید میگید، این برهان میاد و وجود واجب رو ضرروی می کنه، به گونه ای دیگه این برهان برای اثبات وجود خود واجب تام هست و برای اثبات صفات واجب نظیر علم، قدرت و ... ناقص هست. این رو شما بپذیری حرفت مشکلی نداره، جناب آنارشیست هم همین رو میگه اما کسایی که فکر می کنن چون این برهان برای اثبات کل صفات ذاتی و فعلی ناقص هست پس کلا این برهان اشتباه هست این ها هم در اشتباه هستند، مثلا وجود نور با توجه به یک برهان اثبات میشه، فرض کنید از طریق ذره ای بودن، اما این برهان نمی تونه چیزی در مورد موجی بودن اون بگه، یعنی نمی تونه صفات نور رو به طور کامل بیان کنه ولی حداقل وجودش و حتی یکی بودنش رو با یک متمم کوچولو اثبات میکنه، در مورد برهان علیت هم این دسته از دوستان بهتره توجه کنن که برهان علیت برای اثبات وجود علت العلل کامل هست و برای اثبات تمام صفات ناقص. عقل حکم می کنه این برهان رو رد نکنیم چون هیچ دلیل محکمه پسندی برای رد این برهان وجود نداره، بلکه نشون دهنده عقل سلیم هست که بگیم برای اثبات صفات ذات حق، این برهان نیاز به برهان های متمم و تکمیلی داره تا کل صفات اثبات بشند.
 

Anarchist

اخراجی موقت
کاربر ممتاز
آخه برادر من!
شما فقط میگید:" این برداشت شماست از برهان ،که غلطه!"
خب بگو چرا غلطه. اینطوری که بحث نمیکنن.
ما داریم منطقی دلیلمون رو میگیم. حالا شما به جای اینکه یه جواب روشن به من بدید، دارید میگید این مسئله کلا غلطه و من دیگه ادامه نمیدم.
یا دلیل بیار چرا دلیلم غلطه یا اینکه اینقدر دنبال بحث کردن با بچه نباش.

چی بگم؟ واقعا فکر نمیکردم کارمون به اینجا برسه. من کاری به تفکرات و عقاید دیگه ندارم.کاری هم ندارم که فلان گرایش فکری چی میگه و چی نمیگه. دلیل آوردم .حالا یا درسته یا غلط. دیگه اینقدر حاشیه نداره که. دوستانی هم که به این دلایلم نقدی دارن، با خودم درمیون بزارن و دلیلاشون رو بگن.


دیگه قضاوت با دوستان .ما حرفمون رو زدیم و جوابایی هم که دادید رو دیدیم. اگر میخاید ادامه بدید یا علی. اگرم نه پس اینقدر ادعای منطقی بودن نکنید. معلوم شد که شما حال بحث منطقی رو ندارید.

بقیه شو دیگه استارتر قضاوت کنه که ببینه خدا اثبات شده یانه. اگر سوالی کسی داره خوشحال میشیم ادامه بدیم.
:D
حالا این پست رو گذاشتید که همه فکر کنند شما برنده شدید و تونستید خدار ور اثبات کنید؟!!:D
اگر برهان علیت رو درک کرده باشید که نکردید متاسفانه،تا الآن قانع شده بودید.
شما خودتون گفتید اون چیزی که در پست اولتون در مورد علیت گفتید غلط بوده و بعد مثل اینکه از شخص دیگری پرسیدید و تصحیح کردید.
این نشون میده که شما برهان علیت رو نفهمیدید ،من چندیدن بار گفتم واجب والوجود رو فقط شما اسمش رو خدا میذارید.
و در واقع این واجب الوجود با اون مفهومی که شما از خدای خودتون در ذهن دارید کاملا متفاوت.
برادر عزیز جناب شهریاری دیگه دوست ندارم تو پست بعد دوباره این حرف ها رو تکرار کنم برهان علیت نمیگه واجب الوجود قادر،علیم و... است و این ها همونطور که
گفتم شما دارید از این برهانی به نفع خودتون و به غلط برداشت می کنید.

و اما این پستم که نخوندین و جواب شما دراون هست:
حرف من اینه که برهان علیت به نوعی معرف اون تفکره و در مورد خدا هیچ موضع گیری نمیکنه و فقط به وجود یک واجب الوجود بسنده میکنه.
وگرنه برهان علیت که نمیگه واجب الوجود توانایی بخشیدن،مجازات،اجابت دعا و هزاران عمل دیگه رو داره. وقتی مفهوم خدا از نظر شما با واجب الوجود برهان علیت تناقض داشته باشه نمی تونید از این برهان استفاده بکنید و این برهان رد میشه.
وقتی میگم پاسخ شما رو دادم یعنی اینکه:

1-گفتم برهان علیت در مورد خدا هیچگونه موضع گیری و قضاوتی نمی کند.

2-برهان علیت نگفته واجب الوجود مهربان،بخشنده و... است ولی خدای شما همه این صفات را دارد و این تناقض ست.

خب شما منطقی نیستی دوست عزیز وگرنه من دارم میگم این تعریف شما از برهان علیت غلطه به این دلیل که واجب الوجودی که این برهان مد نظرش هست در یک کلام شخص وار نیست. ولی خدای شما خصوصیاتی داره از جمله،دانا،توانا،مهربان،بخشنده و... که این ها رو شما دارید به واجب الوجود برهان علیت نسبت میدید.
حالا من با اینکه شما اسم این واجب الوجود رو خدا بذارید مشکلی ندارم، مشکل من فقط با اون صفاتی است که شما برای واجب الوجود در نظر گرفته اید.

امیدوارم حرف من رو فهمیده باشید.
 
آخرین ویرایش:

blackviper210

عضو جدید
کاربر ممتاز
:D
حالا این پست رو گذاشتید که همه فکر کنند شما برنده شدید و تونستید خدار ور اثبات کنید؟!!:D
اگر برهان علیت رو درک کرده باشید که نکردید متاسفانه،تا الآن قانع شده بودید.
شما خودتون گفتید که اون چیزی در پست اولتون در مورد علیت گفتید غلط بوده و بعد مثل اینکه از شخص دیگر پرسیدید و تصحیح کردید.
این نشون میده که شما برهان علیت رو نفهمیدید وگرنه من چندیدن بار گفتم واجب والوجود رو فقط شما اسمش رو خدا میذارید.
و در واقع این واجب الوجود با اون مفهومی که شما از خدای خودتون در ذهن دارید کاملا متفاوت.
برادر عزیز جناب شهریاری دیگه دوست ندارم تو پست بعد دوباره این حرف ها رو تکرار کنم برهان علیت نمیگه واجب الوجود قادر،علیم و... است و این ها همونطور که
گفتم شما دارید از این برهانی به نفع خودتون و به غلط برداشت می کنید.

و اما این پستم که نخوندین و جواب شما دراون هست:

وقتی میگم پاسخ شما رو دادم یعنی اینکه:

1-گفتم برهان علیت در مورد خدا هیچگونه موضع گیری و قضاوتی نمی کند.

2-برهان علیت نگفته واجب الوجود مهربان،بخشنده و... است و همونطور که گفتم شما دارید مسائل مختلف رو با هم قاطی میکنید.

خب شما منطقی نیستی دوست عزیز وگرنه من دارم میگم این تعریف شما از برهان علیت غلطه به این دلیل که واجب الوجودی که این برهان مد نظرش هست در یک کلام شخص وار نیست. ولی خدای شما خصوصیاتی داره از جمله،دانا،توانا،مهربان،بخشنده و... که این ها رو شما دارید به واجب الوجود برهان علیت نسبت میدید.
دکتر جان خیلی جالبه. بعضیا حرفاتون رو نقد میکنن و راجع به درستی و غلت بودن حرفهاتون سخن میگن، در صورتی که
یک بحث کاملا ابتدائی و از اصول اثبات هر موجودی که همون معرفی هست رو کنار میذارن و میگن اصلش توصیف هست.
مثلا ما برای اثبات وجود آب بجای اینکه بگیم از چه عناصری تشکیل شده، بگیم آب زلال است و روان است.
این جماعت با دلیل علمی قانع نمیشن عزیزم، شما یه آیه با عربی اینجا بنویس ، بدون فکر کردن حتی با اینکه بدونن معنی اون آیه چیه، ببین چجور ازت تشکر میکنن.
 

blackviper210

عضو جدید
کاربر ممتاز
به عبارتی چیزی نیست که بعدش بتونی عقاید خودتو از زبان کسای دیگه ای مطرح کنی
بعدشم عقل با علمی که تو پرانتز نوشتی هم معنی نیست اقای اندیشمند
من دلیل عقلیشم گفتم اگه نباشه خیلی چیزا بی معنی میشه
خیلیا میخوان خدا نباشه تا با وجدان راحت هرکاری میخوان بکنن
راستی من چنتا دلیل عقلی علمی عملی خوب برای بحث نکردن باتو دارم اینجا نوشتم میتونی بخونیش :
البته برای جنابعالی که با معده و روده بزرگ تصمیم میگیری نبایدم هم معنی باشه.
نه اینکه الان ماش آلا هیچ جنایتی تو جامعه نمیشه بخاطر اینه که حکومت الله و امام زمانی اینجا برقراره.
منم دیگه جواب شمارو نمیدم چون دوست ندارم عقلم بره با معده یک نفر مناظره و مشاجره داشته باشه.
 

Tik TAAk

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دوستان عزیز... خداوند اینقدر توانا و قادر هست که هرروز خود را با طلوع افتاب خود را به ما اثبات میکند... شما سعی کنید اول خودتان را به خدا اثبات کنید :gol:
 

Tik TAAk

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خورشید پرستی مهندس؟:smile:

تاپیک جشن تولد دوسداری بزنیم یا طنز یا عروسی یا نی نی؟

نگرفتی چی گفتم دادا ... یا هی میپیچونی:d

اصن ولش من یه سوال ازت دارم...

فرض کنیم تاپیک بزنیم دکتر بلک وایبر عزیز رو برا ما اثبات کنید :d

مثلا من میخام بدونم این بلک ویبر شخصی حقیقیه حقوقیه یا مجازی؟ اصن شاید دختر بود ملتو کارتون کرده :d

عکستم بدی مثلا میگیم از فیسبوک رفته سرچ کرده عکس فرستاده :d بیای دیدنم میگم دوستشو جای خودش فرستاده

خلاصه هر کاری کنی ما ی بهونه میگیرم... میخام فک کنی ببینم راهی چطور میتونی خودتو بهم اثبات کنی

واقعا کنجکاوم!؟

تاپیک س -- ی بزنیدتا بچه ها استقبال کنن

اره با کله میان لامصبا :d
 

mersad20

کاربر فعال
بیشیم بینیم بابا

عصباني نشويد عزيزان
اگر بحث در حيطه علمي ادامه پيدا كنه خيلي هم خوبه جناب انارشيست هم حق دارن علمي بحث كنن و منكر وجود خدا بشن و وظيفه معتقدين اثبات حقيقت هست.

اما چناب انارشيست جالبه برام بدونم شما در مورد برهان نظم چي مي فرمائيد اون هم منكر ميشويد ؟
 

Anarchist

اخراجی موقت
کاربر ممتاز
عصباني نشويد عزيزان
اگر بحث در حيطه علمي ادامه پيدا كنه خيلي هم خوبه جناب انارشيست هم حق دارن علمي بحث كنن و منكر وجود خدا بشن و وظيفه معتقدين اثبات حقيقت هست.

اما چناب انارشيست جالبه برام بدونم شما در مورد برهان نظم چي مي فرمائيد اون هم منكر ميشويد ؟
درود بر شما
در مورد برهان نظم هم در ادامه اگر مایل بودید بحث خواهیم کرد.
به شرطی که مدیریت محترم تشریف بیارن و پست های بی ربط و زائد رو حذف کنند تا اینجا از حالت تاپیک های زنگ تفریح در بیاد.
 

mersad20

کاربر فعال
ببينيد اصول دين تحقيقي است نه تقليدي
من نميتونم بگم خدارا قبول دارم چون پدرانم قبول داشتن بايد با عقلم درك كنم
اگر عقل وجود خداي متعال را درك كنه ايمان وارد قلب ميشه
دين اسلام دين كاملي هست و خود اسلام دستور به تحقيق در باره اصول دين را داده
 

mohsen victor

عضو جدید
کاربر ممتاز
البته برای جنابعالی که با معده و روده بزرگ تصمیم میگیری نبایدم هم معنی باشه.
نه اینکه الان ماش آلا هیچ جنایتی تو جامعه نمیشه بخاطر اینه که حکومت الله و امام زمانی اینجا برقراره.
منم دیگه جواب شمارو نمیدم چون دوست ندارم عقلم بره با معده یک نفر مناظره و مشاجره داشته باشه.

حرفات حرفای صدمن یه غازه
البته از کسی که هنوز نمیدونه وقتی میگی قلب منظور اون عضله ی تپنده نیست( منظور دل هستش
اگه معنی دل رو میخوای بفهمی به یه دانش دیگه هم محتاجی باید یه کم مطالعه کنی ادبیات رو
تا بفهمی منظور از دل دقیقا چیه )و میتونه معنای وسیعتر کاملتری داشته باشه
انتظاربیشتر از این نیست که اونو با معده و روده مقایسه کنه
شما وقتی حالت گرفته اس نمیگی روده ام یا معده ام گرفته از این کوچه بازاری تر نمیتونم بگم بفهم یه کم
گرچه همون روده و معده ات که میگی دوروز درد بگیره روزت مثل شب میشه خدایا خدایات دنیارو برمیداره
بنده خدا عقل وسیله رسیدن به علمه چرا فکر میکنی عقل همون علمه ؟
اولش که برق و دانش الکتریکی و بعد از اون دانش ارتباطات در این حد پیشرفت
نکرده بود مردم اروپا پولها و بسته های کوچیکشونو با لوله های باد برای هم میفرستادن
اما حالا با اومدن اینترنت تازه میشه فهمید اون علم چقدر ناقص و عجیب بوده
اینو گفتم که بدونی عقل بالاتر از علمه و علم مدیونه عقله
البته نه عقل افرادی مثل شما ....
چه اینجا و چه هرجای دیگه ی زمین ادمایی با تفکرات خطرناک وجود دارند
چه جایی که خدارو قبول دارن چه جایی که مثل شما لاییک هستن.
حرف زدن با امثال تو که تو امضات افتخاراتتو نوشتی برای هرکسی عاره
 
آخرین ویرایش:

mersad20

کاربر فعال
من رشته تحصيليم مهندسي مكانيك هست
شخصا اينهمه نظم و يكرنگي كه در حركت سيارات تا حركت سيالات وجود داره براي من ثابت ميكنه كه اين جهان بدون ناظم نيست و احمقانست كه فكر كنيم همه چي اتفاقي بوده و اين نظم تصادفي ايجاد شده است
 

Tik TAAk

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من رشته تحصيليم مهندسي مكانيك هست
شخصا اينهمه نظم و يكرنگي كه در حركت سيارات تا حركت سيالات وجود داره براي من ثابت ميكنه كه اين جهان بدون ناظم نيست و احمقانست كه فكر كنيم همه چي اتفاقي بوده و اين نظم تصادفي ايجاد شده است

با اخذ اجازه از دوستان
من در تاپیک های مشابه قبلی هم با عزیزان صحبت داشتم ، اینطور متوجه شدم که برداشتی که از برهان نظم دارن این باشه:

" جهانی که خود بخود خود را به وجود اورده قادر خودش رو هم اداره کنه و نظم خودشو حفظ کنه "
 

شهریاری 2

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
کاربر ممتاز
:D
حالا این پست رو گذاشتید که همه فکر کنند شما برنده شدید و تونستید خدار ور اثبات کنید؟!!:D
اگر برهان علیت رو درک کرده باشید که نکردید متاسفانه،تا الآن قانع شده بودید.
شما خودتون گفتید اون چیزی که در پست اولتون در مورد علیت گفتید غلط بوده و بعد مثل اینکه از شخص دیگری پرسیدید و تصحیح کردید.
این نشون میده که شما برهان علیت رو نفهمیدید ،من چندیدن بار گفتم واجب والوجود رو فقط شما اسمش رو خدا میذارید.
و در واقع این واجب الوجود با اون مفهومی که شما از خدای خودتون در ذهن دارید کاملا متفاوت.
برادر عزیز جناب شهریاری دیگه دوست ندارم تو پست بعد دوباره این حرف ها رو تکرار کنم برهان علیت نمیگه واجب الوجود قادر،علیم و... است و این ها همونطور که
گفتم شما دارید از این برهانی به نفع خودتون و به غلط برداشت می کنید.

و اما این پستم که نخوندین و جواب شما دراون هست:

وقتی میگم پاسخ شما رو دادم یعنی اینکه:

1-گفتم برهان علیت در مورد خدا هیچگونه موضع گیری و قضاوتی نمی کند.

2-برهان علیت نگفته واجب الوجود مهربان،بخشنده و... است ولی خدای شما همه این صفات را دارد و این تناقض ست.

خب شما منطقی نیستی دوست عزیز وگرنه من دارم میگم این تعریف شما از برهان علیت غلطه به این دلیل که واجب الوجودی که این برهان مد نظرش هست در یک کلام شخص وار نیست. ولی خدای شما خصوصیاتی داره از جمله،دانا،توانا،مهربان،بخشنده و... که این ها رو شما دارید به واجب الوجود برهان علیت نسبت میدید.
حالا من با اینکه شما اسم این واجب الوجود رو خدا بذارید مشکلی ندارم، مشکل من فقط با اون صفاتی است که شما برای واجب الوجود در نظر گرفته اید.

امیدوارم حرف من رو فهمیده باشید.


خب برادر من وقتی من میگم دلایلم برای داشتن صفت برای واجب الوجود ایناست، چرا کلا میگید این برهان رو زیر سوال میبرید؟
من دلیل داشتم برای داشتن صفات واجب الوجود. خب شمام دلایلم رو با دلیل رد کن.
 

Anarchist

اخراجی موقت
کاربر ممتاز
من رشته تحصيليم مهندسي مكانيك هست
شخصا اينهمه نظم و يكرنگي كه در حركت سيارات تا حركت سيالات وجود داره براي من ثابت ميكنه كه اين جهان بدون ناظم نيست و احمقانست كه فكر كنيم همه چي اتفاقي بوده و اين نظم تصادفي ايجاد شده است

مشکل این برهان در همین کلمه نظم نهفته است.
برهان نظم،نظم رو خصوصیت ذاتی یه شئی میدونه طوری که ما با بررسی یه شئی می تونیم بگیم منظم هست یا نیست.
در صورتی که نظم رو با توجه به هدف تعیین میکنن و ما اصولا مجموعه ای رو منظم می دونیم که یه هدف مشخصی داره.
مثلا شاید ما ساز و کاری که باعث رخ دادن زلزله میشه رو برای رسیدن به هدف خاصی ندونیم و بگیم منظم نیست،در حالی که اگر ازدیدگاه دیگری به زلزله نگاه بکنیم می تونیم بگیم یه مکانیزمِ که باعث میشه انرژی کرنشی سنگ ها آزاد بشه و بعد هم نتیجه بگیریم که زلزله برای رسیدن به یه هدف مشخصِ و در نهایت منظم هم هست.
این مثال رو زدم که بگم این نحوه نگاه و بررسی یه مجموعه منظم مهمه و اینکه ما هدف رو چه چیزی قرار بدیم.

یه مثال معروفی که همیشه برای نظم آورده میشه اینه که چشم منظم است،چون همه اجزا اون طوری کنار هم قرار گرفتن که نهایتا منجر به دیدن میشه،
خب ما اگر مثلا شنیدن رو هدف چشم تعیین بکنیم دیگه منظم نیست،چون نمی تونه بشنوه و هدف رو برآورده نمیکنه.
ولی اگر چشم قادر به تشخیص رنگ نبود یا فقط سیاه و سفید رو تشخیص میداد میشه گفت چشم منظم نیست؟
طبیعتا نه چون هدف دیدن رو برآورده میکنه باز نظر ما منظم است. و همینطور اگر قادر بود تا فاصله مثلا 100 متری رو ببینه باز هم منظم بود، چون باز هم هدف دیدن رو ارضا میکنه و حتی اگر اصلا قادر به دیدن هم نباشه باز هم منظمِ چون تمام اجزا اون طوری قرار گرفتن که می تونن سر جای خودشون باقی بمونن.پس ما هر حالتی رو که در نظر بگیریم می تونیم هدفی برای اون مشخص بکنیم و بگیم چشم منظمِ.

پس مشکلی که ما داریم در تعیین کردن منظم بودن مجموعه هاست.
و چیزی که مشخصه اینه که ما نمی تونیم منظم بودن رو به مجموعه ای نسبت بدیم،برای اینکار ما به یه ملاک دیگری احتیاج دایم که اون معیار قضاوت است و اینکه ما چه هدفی رو تعیین بکنیم برای یه مجموعه.

مثلا ما ساعت رو منظم می دونیم چون اولا اینکه ساختارش نشان دهنده گذر زمان و دوم اینکه برای ما انسان ها عمومیت داره و ما نسبت به اون شناخت داریم،در صورتی که اگر ما هیچ آشنایی با ساعت(یا چیزهایی شبیه اون که از فلز صیقل داده شده و... )نداشتیم نمی تونستیم بگیم ساعت ساخته شده
توسط یک انسانِ و حتی اون رو منظم هم نمی دونستیم چون هیچ شناخت قبلی نسبت به اون نداشتیم.

ما باید دقت بکنیم که اون چیزی که «وجود» رو می سازه قوانین نیستند یعنی اینکه قوانین نیستند که به «چیزها» شکل میدن
و برعکس قوانین فقط برداشت ما از اشیا هستند.به همین خاطر هست که جهان هر شکل دیگری هم می داشت از نظر ما منظم بود هر شکلی که شما تصور بکنید.

پس ما جهان رو منظم نمی دونیم به دلیل اینکه ما هیچ گونه معیار دیگری برای قضاوت نداریم.

و اما نتیجه مطالب من:
1-اگر جهان به شکل فعلی رو معیار قرار بدیم دیگه اون موقع بی نظمی و نظم وحود نداره که ما از اون به خدا پی ببریم .
2-جهان منظمِ ولی این فقط به خاطر قراردادی است که بین ماست و به خدا هیچ ارتباطی ندارد.
 
آخرین ویرایش:

Anarchist

اخراجی موقت
کاربر ممتاز
خب برادر من وقتی من میگم دلایلم برای داشتن صفت برای واجب الوجود ایناست، چرا کلا میگید این برهان رو زیر سوال میبرید؟
من دلیل داشتم برای داشتن صفات واجب الوجود. خب شمام دلایلم رو با دلیل رد کن.
دوست عزیز این دیگه واجب الوجود برهان علیت نیست و صرفا ساخته و پرداخته شماست.

موفق باشید:gol:
 

شهریاری 2

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
کاربر ممتاز
دکتر جان خیلی جالبه. بعضیا حرفاتون رو نقد میکنن و راجع به درستی و غلت بودن حرفهاتون سخن میگن، در صورتی که
یک بحث کاملا ابتدائی و از اصول اثبات هر موجودی که همون معرفی هست رو کنار میذارن و میگن اصلش توصیف هست.


ببخشید من نفهمیدم اشکال کارم کجاست . بیشتر توضیح میدید؟
 

Anarchist

اخراجی موقت
کاربر ممتاز
وقتی خودتون نمیخاید صحبتی بشه من چی بگم.

استارتر موضوع برای شما حل شده؟
وظیفه من چیه؟
وقتی من میگم هیچ انگارم بار اثبات چی بر دوش من هست که بحث بکنم؟
شما باید اثبات بکنید اگر مایل هستید بفرمایید نظر خودتون رو بیان کنید و اگر نقدی وارد باشه دوستان حتما میگن
 

شهریاری 2

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
کاربر ممتاز
وظیفه من چیه؟
وقتی من میگم هیچ انگارم بار اثبات چی بر دوش من هست که بحث بکنم؟
شما باید اثبات بکنید اگر مایل هستید بفرمایید نظر خودتون رو بیان کنید و اگر نقدی وارد باشه دوستان حتما میگن


مثل اینکه طرف صحبت من شما بودید ها!
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا