دليل استفاده از برق 400hz, 115v در هواپيما

hamed 33

عضو جدید
سلام
چند و قت پيش براي مصاحبه به شركت هواپيما سازي رفتم و ازم سوال شد كه دليل استفاده از فركانس 400hz درون هواپيما چيه به همين دليل كنجكاو شدم كه علتشا بدونم از دوستان اگه كسي مي دونه لطفا راهنمايي كنه.
 

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک دلیلش اینه که به این وسیله میتونن با منابع تغذیه سبکتر و کوچکتری ولتاژهای متعددی که تو هواپیما وجود دارن رو تامین کنن. ضمن اینکه بعلت کوتاه بودن مسیرهای تامین انرژی این فرکانس بالا نمیتونه تاثیر زیادی تو افت ولتاژ داشته باشه.
 
آخرین ویرایش:

hamed 33

عضو جدید
یک دلیلش اینه که به این وسیله میتونن با منابع تغذیه سبکتر و کوچکتری ولتاژهای متعددی که تو هواپیما وجود دارن رو تامین کنن. ضمن اینکه بعلت کوتاه بودن مسیرهای تامین انرژی این فرکانس بالا نمیتونه تاثیر زیادی تو افت ولتاژ داشته باشه.

با تشكر از پاسخ شما
اما اگه ميشه يكم واضح تر بگين. يعني با فركانس هاي پايين تر نمي شه ولتاژ هاي متعددي توليد كرد در صورتي كه اگه از فركانس هاي بالا استفاده كرد بايد متناسب با فركانس از اينورتور هاي قوي تر ي استفاده كرد و يا را بطه بين فركانس و افت ولتاژ چيه مسلما به خاطر كوتاه بودن مسير تامين انرژي افت ولتاژ كمتري داريم.
 

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز
با تشكر از پاسخ شما
اما اگه ميشه يكم واضح تر بگين. يعني با فركانس هاي پايين تر نمي شه ولتاژ هاي متعددي توليد كرد در صورتي كه اگه از فركانس هاي بالا استفاده كرد بايد متناسب با فركانس از اينورتور هاي قوي تر ي استفاده كرد و يا را بطه بين فركانس و افت ولتاژ چيه مسلما به خاطر كوتاه بودن مسير تامين انرژي افت ولتاژ كمتري داريم.

همونطور که میدونید تو هواپیما دو پارامتر وزن و فضای اشغال شده نقش مهمی رو بازی میکنند بطوری که گفته میشه با صرفه جویی در یک کیلوگرم وزن تجهیزات پنج کیلوگرم در وزن کلی هواپیما صرفه جویی میشه ! چطور ؟
وزن اضافه تشکیل شده از وزن سوختی که باید صرف حرکت اون یک کیلوگرم از مبدا تا مقصد بشه و وزن استراکچری که باید این دو ( تجهیزات + سوخت ) رو تحمل کنه .ضمن اینکه هزینه سوخت اضافه که در هر پرواز باید صرف بشه رو هم حساب کنید. با استفاده از فرکانس 400 هرتز میشه منابع تغذیه بسیار کوچکتری در مقایسه با 50 هرتز ساخت زیراحجم و وزن خازنها و مخصوصا ترانسفورماتورها بسیار بسیار کمتر خواهد شد .
ضمنا میدونیم که افت ولتاژ در اثر دو عامل مقاومتی خالص و القایی بوجود میاد .مثلا اگر در سیستم شهری از فرکانسهای بالا استفاده بشه بخاطر طولانی بودن و اندوکتانس بالا ( هشت برابر 50 هرتز )،مقاومت القایی بوجود آمده تاثیر بسیار بدی روی مولفه های ولتاژ و جریان میزاره در حالیکه این موضوع در هماپیما بعلت کوتاه بودن مسیرها قابل صرف نظر کردنه .
 

hossein alaei

عضو جدید
tebgh rabete v=4.44f(fhi)n vaghti frequency bala beravad voltage ziad mishavad va phi vabaste be sath maghta ast past ba frequency bala va hajm kam be voltage matlob miresim



توجه: لطفا پست های خود را با رسم الخط فارسی ارسال کنید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

امیرعباس

عضو جدید
برق 115v /400hz در هواپیما

برق 115v /400hz در هواپیما

سلام مهندسین عزیز
من امیر مهندس پرواز یکی از airliner های کشور هستم . بچه ها جوابهای خوبی دادن ولی ناقص بود گفتم کامل توضیح بدم تا گیج نشید
همانطور که میدانید airliner به چند موتور جت مجهز ند وسیستم الکتریکی شان با توجه به محسنات برق متناوب از نوع AC است پس در روی هر موتور یک آلتر ناتور نصب است که سه فازه /ولتاژ تک فاز آن 110 و سه فاز آن 200 ولت است و چون در ارتفاعات بالا پرواز میکنن و دانسیته هوا بسیار کم است به منظور از جرقه زای این دینامها از نوع brushless است و می دانیم برق ACبر خلاف DC دارای فرکانس است وبرای استفاده بهینه بر خلاف شهر که 50hzاست فرکانس هواپیما 400 است و فکر کنم می دانید که ولتاژ توسط Voltage regulator قابل کنترول ولی دستگاهی برای کنترل فرکانس وجود ندارد وفرکانس فقط با RPMآلترناتور بستگی دارد وبرای ثابت ماندن دور ۀن بایذ ثابت بماند که غیر ممکن است زیرا موتور مدام RPM مش تغیر می کند پس بین آنها از دستگاهی به نام CSD نسب می کنیم که بعد از روشن شدن همه موتورها برق آلترناتورها وارد شبکه میشوند و برای امکان پذیر شدن این موضوع باید ولتاژ و فرکانس همه آنها حتی المقدور یکسان باشد به این فرایند به اصطلاح پارالل کردن میگویند که مهندسین برق از آن آگاهی کامل دارند. در هواپیمای برای توصیف توان دینام ها به جای کیلو وات از سمبل KVA استفاده می کنن مثلا در Boeing 747هر موتور دارای یک آلترناتور به قدرت 90KVA است و دلیلش این است که در سیستم DC یک ولت آمپر برابر یک وات است ولی در سیستم AC یک ولت آمپر برابر یک وات نیست . در نتیجه همیشه یک هواپیما نیاز به برق DC که از باتری یا آلتر ناتور تعمین میکند نیست که بعضی مواقه تعدادی از سیستمها منجمله آلات دقیق حساس الکترونیکی بوده و به برق AC با فرکانس 400 هرتز نیاز دارد که معمولا از دو عدد Static inverter نصب میکنن که برق DC باتری را گرفته و آن را به برق متناوب 400 هرتز تبدیل می کند و قابل ذکر است که بار الکتریکی هواپیما بین فازها تقسیم شده ودر نقشه الکتریکی آن معلوم است هر unit توسط کدام فاز تغذیه می شود . از اینکه پر حرفی
کردم منو ببخشید اگر سوالی داشتید خوشحال میشم جواب بدم با تشکر خدا نگهدار
 

hamed 33

عضو جدید
سلام مهندسین عزیز
من امیر مهندس پرواز یکی از airliner های کشور هستم . بچه ها جوابهای خوبی دادن ولی ناقص بود گفتم کامل توضیح بدم تا گیج نشید
همانطور که میدانید airliner به چند موتور جت مجهز ند وسیستم الکتریکی شان با توجه به محسنات برق متناوب از نوع AC است پس در روی هر موتور یک آلتر ناتور نصب است که سه فازه /ولتاژ تک فاز آن 110 و سه فاز آن 200 ولت است و چون در ارتفاعات بالا پرواز میکنن و دانسیته هوا بسیار کم است به منظور از جرقه زای این دینامها از نوع brushless است
امير آقا مي خواستم بدونم چطوري اين ژنراتور ها به موتورهاي جت كوپل مي كنند يعني مثل ماشين خودور به صورت تسمه اي يا .....
يه سوال ديگه داشتم و اون اينكه باتري ها فقط در مواقع استراري استفاده ميشه يا اينكه برق ژنراتور ها و باتري ها به طور همزمان استفاده مي شه؟
 

ssssaaaaeeeedddd

عضو جدید
ببخشید یک سوال مو جب کنجکاوی من شده . چرا حالا که هزینه مبدل انجام شده چرا از منابع تغذیه با فرکانس بالا 20khz یا 100khz استفاده نمیشه ؟چرا عدد 400 هرتز همچنان سر جای خودش باقی مانده ؟ و سوال دیگه اینکه آیا ساخت این مبدلها با توجه به استانداردهای هواپیمایی در داخل کشور هم ممکنه ؟
ممنون از مطالب ارزنده شما
 

mohamad hg

عضو جدید
سلام جواب سوالاتی که شده را می تونم این طوری بگم که بدلیل اینکه موتور هواپیما دارای گردش متغیر می باشه باعث می شه که آلترناتور با سرعت متفاوتی گردش کنه حال چون با توانی که آلترناتورها تولید می کنند ما نمی تونیم مانند ماشین برق رو اول به باتری بدیم بعد استفاده کنیم (نیاز به حجم بزرگی باتری داریم )و چون با هر گردش آلترناتور یه پیک سینوسی360 درجه بوجود می آید و چون گردش متغیر است فرکانس نیز متغیر می شه که فرکانس ac قابل اصلاح نیست مگر با سیستم های بزرگ وحجیم پس باید تنها کاری که انجام بدیم فرکانس ثابت به آلترناتور بدیم برای این منظور از سیستمی که دوستمون گفت csd بین آلترناتور و موتور استفاده می کنیم به معنای ثابت کننده سرعت درایو که کاملاً سیستم مکانیکیه و مانند گیربکس از دنده های گردنده تشکیل شده و با ورودی متغیر از نظر گردش به دور خود خروجی ثابت 24000 دور بردقیقه به ما می ده که می شه همون 400 هرتز خودمون ! و دوست عزیزی که پرسیدی با تسمه کوپل می شه باید بهت بگم که خیر چون دوران خیلی بالا است تسمه نمی تونه گشتاور بالا رو تحمل کنه پس از میل شفت به قول دوستان مکانیکی میل گاردان استفاده می کنیم و دلیل اصلی کار کرد سیستم های الکتریکی هواپیما با 400 هرتز همینه سوالی داشتید در خدمت هستیم پیروز باشید
 
بالا