دلايل توقف نماد بزرگان در بورس...؟

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
بر -
از سوي مديران ارشد بازار سرمايه تشريح شد

دلايل توقف نماد بزرگان در بورس...؟



گروه بورس- در حالی که از توقف دسته‌جمعی نمادهای موسوم به لیدر در بازار به عنوان ترمز رشد بورس یاد می‌‌شود، بالاترین مقام نظارتی بازار سرمایه از برگزاری جلسات فشرده اداره نظارت بر ناشران بورس با مدیران این شرکت‌های پیشرو خبر داد.
علی صالح‌آبادی که با خبرنگار بورس 24 درباره آخرین وضعیت نمادهای متوقف در بورس سخن می‌‌گفت، افزود: همکاران ما در اداره نظارت بر ناشران، این هفته بخش عمده‌ای از زمان خود را به بررسی روند توقف نمادهای پیشرو اختصاص داده‌اند و با برگزاری جلسات فشرده و انجام شفاف‌سازی لازم از سوی این شرکت‌ها، نماد‌های متوقف هفته آینده به بازار سهام باز می‌‌گردند.
ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص دلایل توقف این نمادها در بازار سرمایه گفت: وظیفه قانونی نهاد ناظر بر بازار سرمایه این است که نسبت به شرایط مختلف بازار حساسیت ویژه‌ای داشته باشد و به همه امور نظارت کند؛ این توقف نمادها هم در همین راستا صورت گرفت و همکاران ما بر این اعتقاد بودند که رشد قیمت سهام این شرکت‌ها مبتنی بر آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی آنها نیست، بر این اساس نسبت به توقف این نماد‌ها اقدام شد تا بازار در برابر اطلاعات شفاف‌تری از سوی این شرکت‌ها قرار گیرد.
به دنبال توقف رشد بازار نیستیم
علی صالح‌آبادی در برابر این سوال که از توقف نمادهای پیشرو به عنوان ترمز رشد بازار یاد می‌‌شود، چیزی که گفته می‌‌شود ظاهرا سازمان بورس به دنبال آن بود و آیا اساسا این اعتقاد برخی از فعالان بازار درست است؟ گفت: چطور زمانی که بازار منفی بود از سازمان بورس انتظار مداخله و حمایت را داشتند که البته سازمان بورس نیز در آن زمان نسبت به انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای حمایت از بازار اقدام کرد و توانست طی مذاکراتی با حقوقی‌ها و سایر نهادهای ذی‌ربط تا حد زیادی از شرایط منفی بازار سهام بکاهد و حتی در آن زمان شاهد بودیم که ریاست محترم جمهوری هم دستورات ویژه‌ای را برای حمایت از بازار سهام صادر کردند و البته همه این اقدامات به دلیل پیگیری‌های نهاد ناظر بر بازار سرمایه بود. اما این که در شرایط مثبت بازار انتظار داشته باشیم سازمان بورس در برخی موارد ورود پیدا نکند، انتظار درست و منطقی نیست.
وی افزود: وظیفه قانونی سازمان بورس و اوراق بهادار ایجاب می‌‌کند حتی زمانی که بازار مثبت است و روند خوبی را طی می‌‌کند حساسیت بالاتری نسبت به رخدادهای بازار سرمایه داشته باشد و اگر رشدهای غیر‌طبیعی نیز در بازار رخ می‌‌دهد، شفاف‌سازی لازم را به عمل آورد؛ چرا که ما مدافع حقوق سهامداران در بازار سرمایه هستیم و هر جا که نیاز باشد چه در بازار مثبت و چه در بازار منفی از حمایت خود از بازار سرمایه دست نخواهیم کشید.
وی در عین حال رشد‌های اتفاق افتاده در بازار سهام کشور را به طور کلی منطقی ارزیابی کرد و گفت: بورس برآیند رویدادهای اقتصادی در کشور است و ما معتقدیم که این رشدهای صورت گرفته منطقی است و مبنای بنیادین دارد.
در ادامه از رییس سازمان بورس و اوراق بهادار سوال شد که آیا توقف نمادها برای رساندن این سیگنال به سهامداران بوده که مراقب سرمایه‌های خود در بورس باشند و اساسا احتیاط بیشتری را به خرج دهند، گفت: ما همواره به جامعه سهامداری توصیه کرده ایم که برمبنای تحلیل نسبت به خرید و فروش سهام در بورس اقدام کنند. اما بازهم تاکید می‌‌کنم که اقدام اخیر در توقف نمادها تنها به منظور بررسی درخصوص رشد قیمت سهام این شرکت‌ها بوده و اساسا هیچ قصد و نیت دیگری در این خصوص دنبال نمی شود.
وی گفت: بازار بداند که این گونه اقدامات نهاد نظارتی بورس به نفع همه هست و شرایط موجود را برای فعالیت بدون اشکال و خرید و فروش اوراق بهادار شفاف‌تر می‌‌کند.
ابعاد توقف و بازگشایی نمادها در بورس
در همين حال، يك عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس ضمن تبیین علت و سازوکار توقف و بازگشایی نمادها در بورس، آخرین وضعیت پتروشیمی شیراز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران را تشریح کرد.
به گزارش سنا، سيدعلي حسيني با این توصیه که لازم است سهامداران باتوجه و بررسی دقیق شرایط پرتفوی خود و بدون توجه به هیجانات بازار تصمیم‌گیری کنند، تصریح کرد: متاسفانه برخی سهامداران فارغ‌از اینکه چه سهمی در پرتفوی خود دارند، روند صعودی یا نزولی بازار را در تصمیم‌گیری خود دخیل می‌کنند که این امر، اشتباهـی بزرگ است.
وی با اشاره به توقف چند نماد در هفته گذشته اظهار كرد: سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان ناظر بازار، هرکجا به این جمع‌بندی برسد که سهمی از تعادل خارج شده و قیمت سهم با نوسان شدید مثبت یا منفی همراه شود، به طوری که از اطلاعات ارائه شده شرکت فاصله بگیرد، دو اقدام انجام می‌دهد.
عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: در گام نخست از سهامدار عمده می‌خواهد که به تعادل قیمت کمک کند و در مرحله دوم از شرکت می‌خواهد که شفاف‌سازی کند. البته شفاف‌سازی شرکت‌ها نیز گاهی انتشار صرف اطلاعات قبلی است و گاهی اطلاعات جدیدی به بازار منعکس می‌شود. حسینی تاکید کرد: این رویه سازمان بورس ربطی به شرایط صعودی و نزولی بازار ندارد و به طور قطع سهامداران به تجربه می‌دانند که سازمان همواره با هماهنگی سهامدار عمده سعی در حمایت از سهامداران خرد دارد.
او با اشاره به اینکه برای بازگشایی نمادها نیازمند این هستیم که یا اطلاعات شرکت پاسخگوی ابهامات باشد یا بررسی‌های سازمان نتایج شفافی داشته باشد. بنابراین برای رویدادهایی که عادی است مانند افزایش سرمایه، برگزاری مجمع و امثال آن زمانبندی رعایت شده و نماد شرکت به سرعت در کوتاه ترین زمان بازگشایی می‌شود، اما در مورد توقف‌هایی که مربوط به اطلاعات شرکت است، نمی‌توان زمانبندی را رعایت کرد.
بازار نسبت به تصمیم‌های سازمان مطمئن باشد
حسینی با بیان اینکه شاخص از ابتدای سال رشد خوبی را تجربه کرده است، گفت: سرمایه‌گذاران نیاز دارند که تحلیل بهتری از شرایط بازار داشته باشند و به نظر من افت فعلی شاخص، ناشی از توقف چند نماد نیست. ضمن اینکه نمادهای بزرگ باز بوده و معامله می‌شوند و ارزش معاملات نیز خوب است.
عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: بازار و سرمایه‌گذاران مطمئن باشند که تصمیماتی که در سازمان بورس و اوراق بهادار گرفته می‌شود، مبتنی بر بررسی‌های همه‌جانبه است و تلاش می‌کنیم تا منافع سرمایه‌گذاران حفظ شود.
معيارهاي توقف نمادهاي پيشرو
معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس با اشاره به اینکه چند معیار برای توقف نمادها وجود دارد، تصریح کرد: چنانچه سهم در چند روز متوالی با صف خرید یا فروش مواجه باشد، رشد یا کاهش قیمت شدید داشته باشد، P/E شرکت نسبت به P/E صنعت فاصله زیادی داشته باشد، P/E شرکت نسبت به کل بازار تفاوت قابل ملاحظه ای داشته باشد و همچنین درصد شناور آزاد از حد مشخصی پایین‌تر بیاید، سازمان را به این نتیجه می‌رساند که شرکت اطلاعات افشا نشده دارد، به همین دلیل نماد متوقف شده و شرکت باید اطلاعات کافی را در این خصوص به بازار منعکس کند.
وی ادامه داد: براساس نتایج به دست آمده و جلسات برگزار شده با شرکت، سازمان درخصوص بازگشایی نماد تصمیم می‌گیرد. البته در اکثر موارد، شرکت اعلام می‌کند که اطلاعات جدیدی وجود ندارد، اما چنانچه اخبار خاصی وجود داشته باشد، باید بررسی‌های بیشتری انجام شود.
عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید براینکه مدیریت نظارت بر بورس‌ها و ناشران مسوول تصمیم‌گیری در خصوص توقف نمادها است، ابراز داشت: البته حسب مورد با مسوولان بازار سرمایه نیز مشورت می‌شود.
تصمیم به توقف نمادها، آنی نبود
وی در واکنش به این موضوع که چرا نماد چند شرکت بزرگ به یکباره در بازار متوقف شده، گفت: با توجه به معیارهایی که نام برده شد، سازمان به یکباره تصمیم به توقف نمادها نگرفت، بلکه این شرکت‌ها از شرایط تعادل خارج شدند.
معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس افزود: در مورد شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی که رشد قیمت آنها ناشی از نرخ ارز بود، سازمان بورس همواره به سهامداران تاکید کرده و می‌کند که با احتیاط نسبت به سرمایه‌گذاری در این زمینه تصمیم‌گیری کنند، چراکه هزینه‌های مترتب بر این شرکت‌ها با تاخیر خود را نشان می‌دهد.
حسینی با تاکید بر اینکه نگاه سازمان به هیچ وجه آنی و خاص نیست، تصریح کرد: بررسی روند نوسانات قیمت سهام به صورت مستمر انجام می‌شود و با توجه به این روند نسبت به توقف تصمیم‌گیری می‌شود.
«شبندر» به دلایل قیمتی بسته شد
عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت بندرعباس به دلیل رشد شدید قیمتی متوقف شده، گفت: قیمت هر سهم این شرکت از 25 آذر تا روز توقف نماد حدود 274 واحد از رشد شاخص را به خود اختصاص داد یعنی 7 درصد از رشد بازار به تغییر قیمت این سهم اختصاص داشت. این در حالی است که سهام شناور شرکت 8 درصد و نسبت P/E شرکت 26 است، اما P/E صنعت هشت و P/E بازار حدود 6 مرتبه است.
وی ادامه داد: در این مدت پتروشیمی شیراز هم 91 واحد از تغییرات شاخص را به خود اختصاص داد، در حالی که درصد شناور آزاد این شرکت نیز 9 درصد و P/E آن 4/7 مرتبه است.
حسینی افزود: سازمان این هفته با هیات مدیره پالایش نفت بندرعباس و پتروشیمی شیراز جلسه خواهد داشت و به صورت کتبی نیز به این دوشرکت ابلاغ شده تا تغییرات با اهمیت را ارایه کنند.
وی ابراز كرد: با توجه به اطلاعات اعلامی و پس از جمع‌بندی درخصوص این شرکت‌ها، نماد این شرکت‌ها بازگشایی می‌شود.
«وصندوق» چرا بسته شد؟
معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار از بررسی همه‌نمادها در بازار خبر داد و گفت: برای مثال نماد معاملاتی «وصندوق» هم از 25 آذر 135 واحد از تغییرات شاخص را به خود اختصاص داد. به علاوه، درصد شناور آزاد این شرکت نیز 11 درصد است که باید 20 درصد باشد.
حسینی خاطرنشان کرد: P/E این شرکت هم‌اکنون 5/8 است، در حالی که P/E صنعت 6/5 مرتبه است و به همین دلایل نماد یادشده متوقف شد.
وی با بیان اینکه نماد معاملاتی «پارسان» با وجودی که 431 واحد، یعنی 11 درصد از رشد بازار را در این مدت بر عهده داشته، اما با توجه به سهام شناور 17 درصدی و P/E 6.5 مرتبه‌ای نماد این شرکت متوقف نشده است.
رایزنی برای پالایش نفت اصفهان ادامه دارد
حسینی درخصوص توقف نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت اصفهان خاطرنشان کرد: این شرکت اختلاف مالی با اهمیتی در حدود 1100 میلیارد تومان با شرکت پالایش و پخش دارد و سازمان در جهت حمایت از سهامداران درحال پیگیری این موضوع است.
وی تاکید کرد: تلاش می‌شود تا نماد این شرکت سریعتر بازگشایی شود، اما چنانچه شرکت نتواند در زمینه این اختلاف، به نتیجه برسد، ضمن اطلاع‌رسانی و شفاف سازی، برای بازگشایی نماد راهکارهای دیگری را مدنظر قرار می‌دهیم تا نماد بیش از این متوقف نماند.
بازديد بورسي‌ها از «شتران»
وی در‌خصوص توقف نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت تهران ابراز داشت: پس از عرضه اولیه سهام این شرکت در فرابورس، اطلاعات شرکت نشان از تعدیل سود پیش‌بینی شده هر سهم داشت و در حین بررسی سازمان بورس، شرکت اعلام کرد که رقم قید شده نهایی نیست و اطلاعات جدیدتری وجود دارد.
معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه تغییرات با اهمیت و متوالی اطلاعات در این شرکت، سازمان را به این نتیجه رساند که نماد شرکت متوقف شود، خاطرنشان کرد: البته سازمان بورس و اوراق بهادار در تلاش است تا این نماد سریعتر بازگشایی شود و در همين راستا پیگیری‌ها ادامه دارد، به طوری که چهارشنبه هفته گذشته طی بازدیدی از این شرکت، پیگیری‌ها را ادامه دادیم.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
onia$ دلايل افت شاخص بورس بورس 0

Similar threads

بالا