[دفترچه محاسبات قابل ارائه به نظام مهندسی ]

yasser_eng

عضو جدید
کاربر ممتاز
کسی میدونه دفترچه محاسبات ساختمانی که باید به نظام مهندسی ارائه شه باید حاوی چی مطالبی باشه ؟ اصلا برا همه ساختمان ها ارائه دفترچه محاسبات لازم هست یا فقط ارائه نقشه های اجرایی به همراه CD فایل های ETABS و safe کافی هست ؟ یا پرینت از نتایج محاسبات همین safe and etabs رو باید بگیریم ؟؟؟
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
سلام
والا اینجا تا دو سقف نیاز به دفترچه نیست ولی فایل واسه همه ساختمونها لازمه و سه سقف به بالا دفترچه هم نیاز داره
در دفترچه هم کلیات پروژه و معرفی پروژه و تعداد طبقات و کاربری +فرضیات طراحی +بارگذاری با دتایل +عکس از 3 بعدی سازه +خروجی drift و ratio و کنترل پیچش تصادفی
یکسری موارد که خود نظام مهندسی تهران گفته باید توی دفترچه باشه :
نکات مهم در دفترچه محاسبات



1. در ابتدای دفترچه محاسبات باید مشخصات کلی پروژه، شامل محل زمین، کاربری، ابعاد، تعداد طبقات، سیستمهای مقاوم باربر ثقلی و جانبی، آیین نامه ها و نرم افزارهای مورد استفاده و نکات مهم گزارش خاک از جمله نوع خاک از نظر لرزه ای، تنش مجاز و ضریب عکس العمل خاک برای انواع شالوده ها ذکرگردد.



2. دفترچه محاسبات باید به مُهر مهندس طراح و شرکت مشاور مربوطه ممهور گردد.



3. بارگذاری ثقلی باید به طور کامل در دفترچه محاسبات شرح داده شود. در بارگذاری ثقلی باید جزئیات کلیه سقفها، دیوارهای پیرامونی و تیغه بندی ها طبق نقشه های معماری مشخص شود و محاسبه بار بر اساس آن و ضوابط مبحث ششم انجام گیرد. توجه شود که در جزئیات بارگذاری سقف طبقات، مصالح پر کننده برای عبور لوله ها باید از نوع پوکه معدنی با حداقل وزن مخصوص ۱۰۰۰kg/m3 و با ضخامت حداقل 7 سانتیمتر و ضخامت مصالح پرکننده برای شیب بندی بام، حداقل برابر 15 سانتیمتر در نظر گرفته شود. بارهای زنده برای هر فضا با توجه به کاربری آن از مبحث ششم تعیین و در محاسبات منظور شوند. در مورد بالکن ساختمان های مسکونی، حداقل بار زنده گسترده برابر ۳۰۰kg/m2 اعمال گردد.



4. بارگذاری جانبی سازه باید به طور کامل در دفترچه محاسبات شرح داده شود. در بارگذاری جانبی، جزئیات محاسبه زمان تناوب مورد استفاده و بارهای استاتیکی معادل (و دینامیکی در صورت لزوم) به طور کامل ارائه شود. درصد مشارکت بار زنده و بار برف در محاسبه نیروی جانبی زلزله طبق جدول 6-7-1 مبحث ششم تعیین شود.



5. در صورت منظم بودن سازه، کنترل کلیه بندهای بخش 6-7-1-8 مبحث ششم باید در دفترچه محاسبات ذکر گردد. در صورت نامنظم بودن سازه در ارتفاع یا پلان و عدم کفایت تحلیل استاتیکی (طبق بخش 6-7-2-3) جزئیات تحلیل طیفی و در صورت لزوم نحوه ترکیب اثرات زلزله در دو جهت متعامد (بند 6-7-2-1-3) ارائه گردد.



6. توجه شود که در کنترل نامنظمی پیچشی (بند 6-7-1-8-1-1-ث) باید تغییر مکان نسبی در هر طبقه مورد توجه قرار گیرد، ولی در محاسبه ضریب Aj (بند 6-7-2-5-10-3) تغییر مکان مورد استفاده، تغییر مکان مطلق طبقه است. خروجی نرم افزار ETABS2000 در بخش Summary Report نیز بر مبنای تغییر مکان مطلق طبقه است و تنها در محاسبه Aj قابل استفاده است. بنابراین ممکن است در برخی سازه ها نامنظمی پیچشی (بند 6-7-1-8-1-1-ث و با کنترل تغییر مکان نسبی در هر طبقه) وجود داشته باشد، لیکن مقدار محاسبه شده برای ضریب Aj (بر مبنای تغییر مکان مطلق طبقه) کمتر از واحد باشد. در این شرایط سازه در پلان نامنظم محسوب شده و باید ضوابط مربوط به نامنظمی در پلان، از جمله ترکیب اثر زلزله در دوجهت (بند 6-7-2-1-3) در تحلیل سازه مد نظر قرار گیرد، لیکن ضریب Aj برابر واحد درنظر گرفته می شود. بنابراین لازم به توجه اکید است که در تعیین وجود یا عدم وجود نامنظمی پیچشی، استناد به خروجی نرم افزار ETABS در بخش Summary Report قابل قبول نبوده و این کنترل باید بر مبنای تغییر مکان نسبی در هر طبقه انجام و ریز محاسبات در دفترچه محاسبات اضافه شود.



7. در صورت وجود فشار جانبی خاک، باید محاسبات مربوط به طراحی دیوارهای پیرامونی برای فشار فعال استاتیکی و دینامیکی خاک و سربار ناشی از ساختمانهای مجاور در دفترچه محاسبات ارائه گردد. توجه شود که نرم افزار ETABS طراحی دیوار را برای خمش حول محور ضعیف (ضخامت دیوار) انجام نمی دهد.







8. در صورت استفاده از سقف تیرچه بلوک یا سقف مرکب، جزئیات طراحی تیرچه های بتنی و یا فلزی و برش گیرهای سقف مرکب در دفترچه محاسبات ذکر شود. اگر طراحی تیرچه های سقف مرکب توسط نرم افزار ETABS انجام می گیرد، فرضیات طراحی در دفترچه محاسبات ذکر شود.



9. برای سازه های بتنی، در صورت وجود دیوار برشی، درباره نحوه طراحی دیوار در فایل کامپیوتری توضیحات لازم درج شود.



10. در صورت استفاده از شمع در شالوده، فرضیات تحلیل و طراحی و کنترل شمع برای نیروهای فشاری و کششی وارده در دفترچه محاسبات ذکر گردد.



11. در صورت استفاده از قاب خمشی بتنی با شکل پذیری زیاد، توجه شود که کنترل آرماتور عرضی ستونها در نواحی بحرانی (موضوع بند 9-20-4-2-3-2) توسط نرم افزار انجام نمی شود و این محاسبات باید به صورت دستی در دفترچه محاسبات انجام و آرماتور لازم در نقشه ها درج گردد.



12. برای سازه های فلزی، طراحی اتصالات تیرهای ساده و گیردار، وصله ستونها، ورق کف ستون(به ویژه ستونهای گیردار واقع در گوشه ها) و بادبندها برای حداقل دو حالت بحرانی ارائه شود.



13. در سازه های فلزی، کنترل مقادیر b/t و h/tw برای تیرها و ستونها، طبق بخش 10-1-1-9 و 10-3 مبحث دهم انجام گیرد. در ضمن توجه شود که برای فشرده بودن مقطع تیرورقها، باید جوش بال به جان سراسری باشد. در صورت عدم کاربرد جوش سراسری، مقطع تیرورق فشرده محسوب نشده و نمی توان از تنش مجاز خمشی 0.66Fy استفاده کرد. این نکته باید در تنش مجاز مورد استفاده در طراحی کامپیوتری نیز باید مد نظر قرار گیرد.



14. برای قابهای خمشی فولادی با شکل پذیری متوسط، باید ضوابط بخش 10-3-8 درباره اتصالات تیرها و ستونها، ورقهای پیوستگی و مقاومت برشی تیرهای قاب خمشی رعایت شود و محاسبات مربوطه در دفترچه محاسبات ارائه گردد.



15. برای قابهای خمشی فولادی ویژه، رعایت کلیه بندهای مربوطه (10-3-9-1 الی 10-3-9-6) الزامی است. محاسبات و کنترلهای مربوط به این بندها باید در دفترچه محاسبات ذکر شود.



16. در سازه های فلزی، برای تیرها و شاهتیرها کنترل افتادگی و ارتعاش طبق ضوابط بخش 10-1-9-3 انجام گیرد. مواردی که در فایل سازه قابل کنترل نیست، در دفترچه محاسبات به صورت دستی کنترل گردد.



17. برای کنترل تغییر شکل جانبی سازه نحت اثر زلزله، باید جدول خروجی تغییر مکان نسبی حاصل از تحلیل در دفترچه محاسبه درج شود و مقادیر مجاز تغییر مکان نسبی نیز بر مبنای مبحث ششم مقررات ملی ساختمان محاسبه، ذکر و با مقادیر تغییر مکان موجود مقایسه گردد. توصیه میشود بررسی نامنظمی پیچشی ( بند 6 بالا ) نیز در همین جدول انجام گیرد.



18. توجه شود که اگر طراحی سازه با استفاده از بارهای استاتیکی معادل انجام شده است، تغییر مکان جانبی نیز باید در حالت بار زلزله استاتیکی کنترل شود و در صورتی که طراحی سازه با استفاده از روش طیفی انجام شده باشد، تغییر مکان جانبی نیز باید تحت اثر طیف کنترل شود.



19. در صورت کاربرد دیوار برشی یا مهاربندی فولادی در سازه و نیاز به کاهش آنها در طبقات بالاتر، توصیه می شود حتی الامکان از کاهش ناگهانی تعداد زیادی از دهانه های دیوار برشی یا مهاربندی اجتناب شود. به هر حال در صورتی که کاهش دیوار برشی و مهاربندیها به نحوی باشد که سازه مشمول نامنظمی در ارتفاع شود، تحلیل طیفی باید انجام شود.



20. جزئیات پارمترهای طراحی سازه نگهبان شامل ارتفاع گود، سربار ساختمانهای مجاور، فاصله بین خرپاها، زاویه اصطکاک داخلی خاک، چسبندگی خاک، وزن مخصوص خاک و نحوه انتخاب خرپای مربوطه در دفترچه محاسبات ذکر شود.



21. برای محاسبه بار تیغه بندی، باید ابتدا در دفترچه محاسبات وزن واحد سطح تیغه بندی محاسبه شود. در صورتی که این مقدار کمتر از ۲۷۵kg/m2 باشد، می توان طبق بند 6-2-2-2 بار معادل تیغه بندی را از تقسیم وزن کل تیغه های هر طبقه بر سطح دالهای سازه ای آن طبقه به دست آورد. به هر حال حداقل بار گسترده معادل تیغه بندی باید برابر ۱۰۰kg/m2 در نظر گرفته شود.







22. در مورد بار دیوارهای 20 سانتیمتری (نظیر دیوار پیرامونی، دیوار بین واحدهای آپارتمانی مجاور، دیوار پیرامون نورگیرها، پله ها و ....) باید پس از ارائه محاسبات لازم در دفترچه محاسبات، بار دیوار به صورت بار خطی معادل روی تیر سازه اعمال شود.
 
بالا