دفاع شمقدری از فون توریه درست بود؟؟؟

دفاع شمقدری از فون توریه درست بود؟؟؟


  • مجموع رای دهندگان
    5

afshin_ss

عضو جدید
کاربر ممتاز
خب همه خبر دارید که این کارگردان بزرگ و هنری دانمارکی طبق جنجال سازی های همیشگی خودش در جشنواره کن چه غوغایی به پا کرد.او در کنفرانس مطبوعاتی فیلمش با حرف زدن در مورد هیلتر و نازی و ... و احساس همدردی با هیتلر کرد و گفت که درکش می کنه و آدم خیلی بدی نبوده و ... همچنین در یک جمله گفت که اسرائیل موی دماغ هست و یه همچین چیزی بعد هم از طرف جشنواره کن اخراج شد اما فیلمش همچنان در جشنواره باقی موند.
وقتی فون توریه این حرفها رو میزد کریستن دانست که امسال از کن جایزه گرفت و بازیگر فیلم همین کارگردان بود از تعجب مونده بود چیکار کنه ...
بهرحال او اخراج شد و آقای شمقدری ندانسته و با خوندن چهار تا مجله بدون در نظر گرفتن این مسئله که فون توریه چه حرفایی زده و بدون در نظر گرفتن اینکه فون توریه علاوه بر اینکه یکی از بزرگترین کارگردان های سینمای دنیاست یکی از بزرگترین کارگردان های فیلم های پورنو نیز هست ازش دفاع کرد و با نامه ای به ژاکوب اخراج فون توریه رو محکوم کرد و گفت شما با آزادی بیان مخالفید و ...
و بلافاصله خود فون توریه طی نامه ای هم از کن و فرانسوی ها عذرخواهی کرد و هم جواب شمقدری را داد:

با گذشت دو روز از نامه معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به رئيس جشنواره کن که در دفاع از لارس فون ترير و در نقد از برخورد ناصحيح مسئولان کن با اين کارگردان نگاشته شده بود، هنوز خبري از واکنش ژيل ژاکوب به اين نامه نشده است. اما فون ترير در گفت‌وگويي که نوعي واکنش به دفاعيه شمقدري تعبير مي‌شود، اقدام خود در نشست مطبوعاتي فيلمش را دفاع‌ناپذير و آزاردهنده دانست. اين کارگردان جنجالي در واكنش به نامه جواد شمقدري به «ژيل ژاكوب» گفت: حرف‌هاي من در كنفرانس خبري فيلم هوشمندانه نبودند و نسبتاً مبهم و آزاردهنده بيان شدند.
به‌گزارش ايسنا، «لارس فون ترير» چندي پيش، پس از اظهارات جنجال‌آميزش در نشست خبري فيلم «ماليخوليا» مجبور به خروج از جشنواره‌اي شد كه زماني براي فيلم «رقصنده در تاريكي» نخل طلا را به او اعطا كرده بود.
به نوشته هاليوود ريپورتر، خالق آثاري همچون «اروپا»، با اشاره به پتانسيل انسان‌ها درخصوص ميل به توحش گفت: براي پرهيز از هرگونه فجايع انساني در آينده، درك اين مسئله لازم است. «فون ترير» كه از حواشي جشنواره كن فاصله گرفته است، چندي پيش هم در گفت‌وگو با بي.بي.سي اظهار كرد: «بيان چنين صحبت‌هايي واقعاً احمقانه بود و من ديگر هرگز چنين نشست خبري نخواهم داشت. واقعاً متأسفم و اگر موجب ناراحتي كسي شدم، اصلاً تعمدي نبوده است.»
وي گفت: «من از خود بي‌خود شدم و از اين بابت خودم را سرزنش مي‌كنم. من در نشست خبري تصور مي‌كردم با دوستان نشسته‌ام و گپ مي‌زنم، اما لحظاتي بعد ديدم با دنيا صحبت كرده‌ام.» او در نشست مطبوعاتي فيلمش در کن گفته بود که «نازي» است و تا حدي با هيتلر همدردي مي‌کند؛ اما بعد توضيح داد كه سخنانش «کاملاً و مطلقاً احمقانه» بوده است. او همچنين گفت: «من ازاين‌به‌بعد، هرگز در هيچ نشست مطبوعاتي شرکت نمي‌کنم.»
لارس فون تريه گفت: «براي خودم متأسفم و اگر کسي را آزرده‌ام، عذر مي‌خواهم. اصلاً چنين قصدي نداشتم. کاملاً و مطلقاً احمقانه بود.» درحالي‌كه فون ترير از کن اخراج شده بود، فيلم او که درباره برخورد قريب‌الوقوع يک سياره با زمين است، همچنان در بخش مسابقه کن باقي ماند و کرستن دانست به خاطر آن برنده جايزه بهترين بازيگر زن شد. فون ترير در سال 2000 با «رقصنده در تاريکي» نخل طلاي کن را دريافت کرد ه بود.
گفتني است در نامه معاون سينمايي وزارت ارشاد خطاب به رئيس جشنواره کن آمده بود: «در ابتدا مايل هستم شادماني خود را از اينكه عمر جشنواره شما به شصت‌وچهارمين دوره خود رسيده است، به سينماگران و مردم فرهنگ‌دوست فرانسه تبريك بگويم. حتماً خوب به خاطر داريد جشنواره كن با هدف مقابله با فاشيست‌ها پا گرفت. فاشيست‌ها كساني بودند كه تنها خود را مستحق برخورداري از رفاه و حيات مي‌دانستند و حضور مخالفان خود را حاضر نبودند به‌هيچ‌وجهي تحمل كنند، جاي تأسف دارد كه امروز شاهد اين هستيم که پس از 64سال، رگه‌اي از خوي همان افراد در تصميمات مسئولان جشنواره نمود پيدا مي‌كند و يكي از معتبرترين فيلمسازان اروپايي كه شايد پرافتخارترين فيلمساز باشد كه در جشنواره كن بارها با فيلم‌هايش حضور يافته است، به تيغ رفتاري متعصبانه كه ريشه در دوران قرون وسطايي دارد، گرفتار و از جشنواره كن اخراج مي‌شود.»
شمقدري در بخش ديگري از اين نامه، خطاب به ژيل ژاكوب نوشته است: «نمي‌دانم آزادي بيان ديگر چه مفهومي خواهد داشت، شايد لازم باشد در دايره‌المعارف‌ها مفهوم جديدي از آزادي بيان ارائه شود، والا رفتاري كه جشنواره كن با آقاي فون تريه انجام داد و مجبورش كرد كه بارها به عذرخواهي بپردازد، انسان را به ياد گاليله مي‌اندازد كه صاحبان كليساهاي قرون وسطايي با تهديد مجبورش كردند نظريه علمي‌اش را كه زمين كروي است انكار كند.»
شمقدري، معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، در پايان خاطرنشان كرده است: «جناب آقاي ژيل ژاكوب، بپذيريد فارغ از آنكه به اظهارات آقاي فون تريه چه نظر و ديدگاهي داريم، جشنواره كن نقطه سياهي را در تاريخ رفتارهاي خود ثبت كرد. از اين دوره نداي دفاع از آزادي در جشنواره كن شايد شعار بي‌معنايي باشد كه براي ترميم آن سال‌ها بايد تلاش كرد.»
سال گذشته نيز هم‌زمان با برگزاري جشنواره کن، شمقدري به ژيل ژاكوب نامه نوشته بود و اين دومين نامه وي به ژاکوب فرانسوي محسوب مي‌شود.
 

afshin_ss

عضو جدید
کاربر ممتاز
من فکر می کنم که با توجه به اینکه فون توریه سابقه ی ساخت فیلم های پورنو رو داشته و اینکه این کارگردان حرفهای خیلی بدی در کشور فرانسه در مورد هیتلر و نازی ها زد دفاع ازش خیلی نادرست بود اگه قرار به دادن نامه ای بود بهتر بود با مشورت با چند مقام سینمایی دیگه یه نامه درست و حسابی به کن داده بشه و عملکرد کن مورد نقد قرار بگیره البته عملکرد کن از این بابت که در انتخاب فیلمهای منتخب و فیلمهایی که نمایش داده میشن تا حدود خیلی زیاد تری نسبت به سایر جشنواره ها سیاسی عمل می کنه و ترجیح میده فیلمهای اسلام ستیز و کلا فیلمهای سیاه رو از کشور های مسلمان نمایش بده نقد اصولی این مسئله کار درستی بود ولی نامه زدن و دفاع از کار زشت یه کارگردان با این سابقه به نظرم خیلی نادرست بود.
 

Abteen

عضو جدید
او در کنفرانس مطبوعاتی فیلمش با حرف زدن در مورد هیلتر و نازی و ... و احساس همدردی با هیتلر کرد و گفت که درکش می کنه و آدم خیلی بدی نبوده و ... همچنین در یک جمله گفت که اسرائیل موی دماغ هست

:w27::w27:
 

challenge.m

اخراجی موقت
آخه اصلا در حق این طرف نامردی کردن که نکردن................

(خودش افتاد به غلط کردن)
یکی این حرفارو میزنه که 2 تا کارگردان تو مملکتش تو زندان نباشن................(6 سال حبس.20سال ممنوع الکار.ممنوع الخروج تا پایان عمر)
اینو که حالا اخراج کردن..............
خدا بیامرزه سیف ا.....داد رو یه روزی ایشون تو این پست بود
 

Similar threads

بالا