دست خواستگار دروغگو را رو کنید !

وضعیت
موضوع بسته شده است.

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
بخشی از این بی اعتمادی می تواند به افزایش روابط دختر و پسر در زمان پیش از ازدواج برگردد و حال آنکه همه دختران و پسران موافق چنین ارتباط هایی نیستند.


"چندین سال است که خواستگاران زیادی به خانه ما رفت و آمد می کنند با شرایط شغلی و تحصیلی متفاوت. اما حقیقت آن است که به هیچ کدام نمی توانم اعتماد کنم. و در هنگام صحبت کردن با آنها تشخیص میزان صداقت و راستگویی طرف مقابل برایم مشکل است. احساس می کنم هر حرفی که با من می زنند عاری از صداقت است و به همین دلیل تا به حال نتوانستم همسر مورد دلخواه خود را انتخاب کنم. ناگفته نماند که خواستگاران مناسبی هم داشته ام و بارها از اطرافیان خود شنیده ام که گفته اند: تو فرصت های زیادی را از دست داده ای. اما نمی دانم چه کنم. چگونه به دیگران اعتماد کنم."


واقعیت این است که افزایش میزان آمار طلاق و عدم موفقیت در ازدواج های امروزی نوعی بدبینی و بی اعتمادی را در نسل جوان به وجود می آورد. مشکلات اقتصادی، کمبود درآمد، بالا رفتن انتظارات دختر و پسر، و... به جای خود بی اعتمادی که در حال حاضر در دل ها وجود دارد در طرف دیگر زمینه سازی برای شکل گیری یک ازدواج را با مشکل روبرو کرده است.


البته بخشی از این بی اعتمادی می تواند به افزایش روابط دختر و پسر در زمان پیش از ازدواج برگردد و حال آنکه همه دختران و پسران موافق چنین ارتباط هایی نیستند و تمایل دارند همسر آینده خود را از میان افراد پاکدامن و متعهد انتخاب کنند. و در این آشفته بازار بی مبالاتی و عشق های زود گذر و روابط سطحی و آرمان های نه چندان منطقی، عده ای بدون داشتن توان محک زدن خوب و بد به بی اعتمادی و بدبینی روی می آورند.


تقاضای داشتن روابط پنهانی و ذکر راز و رمزهای فراوان در جلسات و خواستن از طرف مقابل که آنها را افشا نکند،
همچنین غیرطبیعی بودن برخی روابط مثل اینکه خواهر و یا پدر او مایل به آمدن به خواستگاری نباشد، همه و همه می توانند از جمله عوامل کمک کننده برای تشخیص راستگو نبودن طرف مقابل باشد.


اما روان شناسان راه برون رفت از این مخمصه را برای جوانان، آگاهی از راه های شناخت صحیح و توانایی محک زدن افراد معرفی می کنند. امام صادق می فرمایند: همه گناهان و پلیدی ها در اتاقی قرار می گیرد که کلیدش دروغ است. لذا شناخت همسر راستگو می تواند زندگی را از بسیاری از مشکلات و دغدغه ها و نابهنجاری ها نجات دهد.



اولین اقدام
برای تشخیص راست و دروغ طرح سئوالات معکوس است به نوعی که خواسته خود را به صورت معکوس بیان کنید. مثلاً خانم می تواند در مورد نحوه خرج کردن از آقا چنین سئوال کند. "به نظر شما این چیز بدیه که تمام درآمد خودمون رو جز برای نیازهای ضروری و اولیه خرج نکنیم و اون رو پس انداز کنیم؟ مسافرت نریم، میهمانی ندهیم، خرید نکنیم و..." شما با این روش با شیوه ای غیرمستقیم خواسته خود را در نوع دیگری مطرح کرده اید.




گام بعد
برای تشخیص راست از دروغ این است که ادعاهای او را با عملش تطبیق دهید. مثلاً اگر او مدعی است که اهل مطالعه بسیار است می توانید از او بخواهید که تعدادی از کتاب های مورد مطالعه اش را معرفی کند. در فرصتی بعد مبحثی را در همان کتاب طرح کنید و او را به گفتگو بکشانید .و یا فرد معتقدست که انجام واجبات از اهمیت خاصی برایش برخوردار است اما در مواقع رفت و آمدهای خواستگاری و ملاقات ها عمل به واجبات را در اولویت خود نمی گذارد (فرض کنید اعتقاد به حجاب را عنوان می کند اما در عمل پای بند به عمل کردن به آن نیست.) در موردی دیگر فرد عنوان می کند که مقید به رعایت نظم در کارهاست در این شرایط می توانید دقت کنید که آیا ملاقات های خواستگاری را در وقت تعیین شده به انجام می رساند؟




گام بعد
این است که به دریافت پاسخ در مورد موضوعات مختلف در شرایط متفاوت بپردازیم. در این مورد توصیه می شود در مورد یک موضوع چندین بار، سئوال های گوناگون پرسیده شود. از قدیم گفته اند دروغ گو فراموش کار است. لذا اگر شخص در ارائه پاسخ صداقت نداشته باشد در یکی از این شرایط عدم راستگویی خود را بروز خواهد داد.


فرض کنید شخص عنوان می کند اولویت ملاک های من ایمان است. می توانید در شرایطی دیگر از او سئوال کنید میزان درآمد ماهیانه همسر باید در چه حد باشد تا مورد رضایت شما باشد؟ و یا «اگر شخصی مؤمن و معتقد با درآمدی نه چندان بالا اما تحصیل کرده به خواستگاری شما بیاید مورد قبول شما واقع می شود؟»



وقتی طرف مقابل شما در پاسخ به یک سئوال چشم هایش را به سمت چپ خود هدایت می کند به راستگویی نزدیک تر است و اگر چشمان خود را به طرف راست خود سوق می دهد احتمالاً به پاسخی ساختگی روی آورده است.

علاوه بر این صاحب نظران در زمینه مهندسی ذهن و NLP معتقدند افراد در هنگام بیان نظرات و به خاطر آوردن و ابراز صحبت های خود معمولاً به یکی از طرفین نگاه می کنند. در تمایل چشم ها به چپ فرد در حال یادآوری تصویر واقعی درگذشته است. و در تمایل چشم ها به راست فرد در حال ساخت تصاویر نو و تازه است.

لذا وقتی طرف مقابل شما در پاسخ به یک سئوال چشم هایش را به سمت چپ خود هدایت می کند به راستگویی نزدیک تر است و اگر چشمان خود را به طرف راست خود سوق می دهد احتمالاً به پاسخی ساختگی روی آورده است. البته در مقاله «چشم ها چه می گویند» به صورت گسترده تر معنای حرکات چشم را برای شما توضیح داده ایم.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواستگاری بدون سیاه کاری!

خواستگاری بدون سیاه کاری!

خواستگاری بدون سیاه کاری!


این سوال را تمام کسانی که به نوعی در موقعیت ازدواج قرار گرفته اند می پرسند: چطور متوجه شویم که طرف مقابلمان چه خصوصیات اخلاقی دارد؟ چه رفتارهایی را از ما پنهان می کند و کجا صادقانه خودش را نمایش می دهد؟


حقیقت این است که همه ما حتی اگر به عمد هم نخواهیم، باز گاهی اوقات شخصیت اصلی مان را پنهان می کنیم و سعی داریم وجهه بهتری از خود به نمایش بگذاریم. چیزی که گاهی به آداب معاشرت و تربیت و حفظ حرمت تعبیر می شود و معمولا خیلی دشوار می توان آنها را کنار زد و به واقعیت شخصیت یک نفر رسید.

در جلسات خواستگاری شما نمی توانید انتظار داشته باشید طرف مقابلتان خودش را همانطور که هست نشان دهد اما پرسیدن یک سری از پرسش ها کمک می کند تا برای فهمیدن عقاید و خصوصیات او راه میانبری را در پیش بگیرید. سوالاتی که در زیر می آیند می توانند در این زمینه به شما کمک کنند. یادتان باشد مجبور نیستید همه این سوالات را عینا بپرسید اما می توانید سوالاتی شبیه این ها را داشته باشید:



الف- خصوصیات اخلاقی فردی


1) حساس بودن- کینه ورزی- عدم گذشت: چه اتفاقی پیش بیاید شما رفت و آمدتان را با کسی کم یا قطع می کنید؟ با کسی قطع رابطه دارید؟ به چه دلیلی؟ از چه رفتارهایی نمی توانید بگذرید؟

2) با کسی که رفتار بدی با شما کند چه می کنید؟ آیا کسی در زندگی تان هست که او را نبخشده باشید؟

3) دروغ مصلحتی چه مواقعی جایز است؟

4) صداقت: چه جاهایی از نظر شما صداقت، ساده لوحی است؟ تا چه حدی باید صداقت داشت؟

5) غیبت: چقدر در غیاب کسی صحبت او را می کنید؟

6) چنانچه طرف مقابل تان برداشت غلطی از رفتار شما داشت چه عکس العملی نشان می دهید؟

7) معمولاً از چه کسانی قرض می گیرید؟ این اشخاص چه خصوصیاتی دارند؟
گفت وگو

8) عزت- خوار شدن: با قرض گرفتن یا کمک گرفتن از دیگران موافقید؟ آیا در هر موردی از دیگران کمک می خواهید؟

9) آیا مشکلات اقتصادی (تنزل حقوق، بیکاریی و قرض) خود را با همسرتان در میان می گذارید؟

10- عصبانیت: در مقابل پرخاشگری دیگران چه می کنید؟ آیا تاکنون کسی حرف بی ربطی به شما زده است؟ چه اتفاقی افتاد توضیح دهید. چه برخوردی با آن کرده اید؟

11- از چه چیزهایی خشمگین می شوید؟ آیا دیگران شما را فرد عصبانی قلمداد می کنند؟ چرا؟

12) صبر: لحظات سخت زندگی را چه مدت می توانید تحمل کنید؟

13) فرو تنی: اگر بخواهید انسان های اطراف خود را اعم از دوستان، فامیل، همکاران از لحاظ خوب بودن رتبه 1 تا 100 بدهید، به خودتان در بین آن ها چه رتبه ای می دهید؟ چرا؟ در برابر خودخواهی دیگران چه عکسی العملی نشان می دهید؟

14) تکبر: در مقابل نصیحت و موعظه دیگران چه عکس العملی دارید؟

15) حرص- حسادت: وضعیت مالی و امکانات خوب یکی از فامیل چه کسی در شما ایجاد می کند؟

16) برای درآمد بیشتر، چه راه هایی در نظر دارید؟ چه درآمدی را کافی می دانید؟

17) بخل – ولخرجی: وقتی با دوستان به گردش می روید، آیا شما قبل از همه دست به جیب می شوید؟ آیا همیشه شما حساب می کنید؟

18) مهارت روابط: دوست دارید اگر دیر به منزل آمدید همسرتان چه عکس العملی نشان بدهد؟ چطور او را قانع می کنید و یا در چه صورتی قانع می شوید؟

19- چشم به مال دیگران: پیشرفت اقتصادی خانواده تان را چقدر در پیشرفت اقتصادی زندگی خود دخیل می دانید؟ عدم استقلال = وابستگی، تنبلی.

20- قضاوت یا صبر: کسی که می دانید عملی را انجام داده اما انکار می کند چه رفتاری می کنید؟




ب- خصوصیات اخلاقی اجتماعی


1) احترام گذاشتن: آیا احترام را مانع صیمیمت می دانید؟ آیا باید به بچه ها هم احترام گذاشت؟

2) صله رحم: با اقوام خود تا چه حد رفت و آمد دارید؟ فکر می کنید بعد از ازداوج باید بیشتر شود یا کمتر؟

3) آداب معاشرت: چقدر به احوال پرسی در مهمانی ها اعتقاد دارید؟

4) احسان به پدر و مادر: احترام به پدر و مادر را در چه چیزهایی می بینید؟ اگر در مساله ای با پدر و مادرتان اختلاف داشتید چه می کنید؟

5) اهل مدار بودن: با افرادی که با شما هم فکر نیستند و مجبورید با آن ها باشید چگونه رفتار می کنید؟

6) تمرکز: در یک محیط شلوغ چه طور کارتان را انجام می دهید؟

7) مردم داری: چقدر باید به مردم بها داد؟ چقدر کار مردم را راه می اندازید؟

8) چاپلوسی: تحسین از دیگران با چه دلایلی و چه مقداری لازم است؟



ج- صفات شخصیتی


1) نظم و ترتیب: سرموقع به کار می روید؟ برنامه ریزی برای زندگی دارید؟ چند درصد کارهایتان طبق برنامه انجام می شود؟ چه کسی شما را در مرتب کردن اتاقتان یا پیدا کردن وسایلتان یاری می دهد؟

2) ساعات برنامه روزانه شما چگونه است؟ (ساعت خواب، ساعت بیداری، موقع صبحانه خوردن، ساعت مطالعه)

3) گوشه گیری: وقتی برای اولین بار به یک جمعی وارد می شوید چه می کنید؟ در جمع فامیل و دوستان چه می کنید؟

4) گوینده جمع معمولاً کیست؟ چقدر مخاطب قرار می گیرید و چقدر مخاطب قرار می دهید؟

5) اراده و قدرت تصمیم گیری: معمولاً چند درصد تصمیم هایتان منجر به عمل می شود؟ چند درصد تصمیم های مهم تان را خود می گیرید؟ کمک دیگران در تصمیم گیری شما به چه صورت است؟

6) پشتکار: چند درصد کارهایتان را به پایان می رسانید؟

7) زود رنج: از دست چه چیزهایی ناراحت می شوید؟ آیا احساس می کنید چیزهای زیادی هستند که شما را ناراحت می کنند؟

8) مغرور: در تصمیم گیری ها چقدر از نظریات دیگران استفاده می کنید؟ چقدر برای کارهایتان احتمال اشتباه کردن می گذارید؟

9) دهن بینی: چقدر حرف مردم برایتان مهم است؟ آیا همیشه قضاوت مردم در مورد شما درست بوده است؟

10) خودنمایی: چقدر دوست دارید دیگران از شما تعریف کنند؟

11) به اندازه حرف زدن- وراج: به نظر دیگران در صحبت کردن هایتان چقدر حاشیه می روید؟ به نظر شما آیا نباید انسان همیشه حرفی برای گفتن داشته باشد؟ آیا دوست دارید در تمام مسائل نظر دهید؟
شخصیت

12) با نشاط: اوقات فراغت خود را به چه چیزهایی اختصاص می دهید؟

13) در مقابل اشتباه دیگران چگونه برخوردی می کنید؟

14) تا حالا شده کسی به شما بگوید غیبت شما را کرده است چه عکس العملی نشان داده اید؟

15) شما از دیگران چگونه انتقاد می کنید و دوست دارید از شما چگونه انتقاد کنند؟

16) چگونه عیب های دیگران را به آن ها می گویید؟ رک بودن در انتقاد را چقدر قبول دارید؟

17) انتقاد چه کسانی را می پذیرید؟ و فرد انتقاد کننده باید چه خصوصیاتی داشته باشد که شما بپذیرید؟

18) انتقاد پذیری- خویشتن داری: اگر کسی اشتباهات و عیب هایتان را به شما گفت چگونه برخورد می کنید؟ اگر پیش دیگران و به شکل بدی گفت چه می کنید؟

19- خوش بینی: به نظر شما آیا با این همه مشکلات و گرفتاری ها، می توان به یک زندگی متعادل امیدوار بود؟ چقدر می توان به وقایع و انفاقات زندگی خوش بین بود؟

20) قاطع بودن: وقتی تصمیم آخر را می گیرید، چه عواملی در منصرف شدن شما می تواند دخیل باشند؟

21) شوخ طبعی، بذله گویی تا چه حد خوب است؟ هجو و هزل چیست؟ آیا شما را به عنوان یک آدم شوخ طبع می شناسند؟

22) سازنده بودن: در مشکلاتی که پیش می آید، سعی می کنید چقدر نظر و پیشنهاد دهید و به حل مساله کمک کنید؟

23) آیا نظرات شما معمولاً راه گشا هست؟

24) آیا می شود در هر موقعیتی وضع بهتری ایجاد کرد؟

25) بد زبانی و ترش رویی: در مقابل کسی که بد زبان است، چه رفتاری می کنید؟ آیا به کسی که ترش روست حق می دهید.

26) محیط چقدر در پیروزی یا شکست انسان ها تأثیرگذار است؟

27) قناعت: در صورت گرفتاری مالی در زندگی چگونه خود را تطبیق می دهید؟

28) اگر اتفاقی برای شما بیفتد که مجبور باشید با نصف درآمد فعلیتان زندگی کنید چه می کنید؟ و تا چه میزان می توانید خود را با شرایط تطبیق دهید؟
قلب

29) اعتراف به اشتباه کردن: اشتباهات دیگران چه تأثیری در کار و رفتار شما دارند؟

30) تعطیلات آخر هفته را چه می کنید؟

31) وسایل ارتباط جمعی چقدر وقت شما را می گیرد؟ (تماشای تلویزیون- اینترنت- روزنامه- مجله- رادیو و ...)

32) برنامه های مورد علاقه شما کدام هستند؟ چقدر وقت شما را می گیرد؟

33) گذشت: در صورت تداخل با برنامه های تلویزیونی مورد علاقه دیگران چه می کنید؟

34) اگر از دست کسی دلخور هستید، چگونه ابراز می کنید؟ در مورد آن با کسی صحبت می کنید؟

35) آیا در خانواده یا دوستان فرد سیگرای دارید؟ نظرتان در این مورد چیست؟

36) تا چه حد به آراستگی خود در خانه و یا بیرون اهمیت می دهید؟

37) دوست دارید چه هدیه هایی بگیرید؟

38) در مهمانی ها تا چه اندازه رعایت حال میزبان را می کنید؟ چه کسی برای رفتن اول پیش قدم می شود؟

39) خجالتی: در جمع چقدر احساس راحتی می کنید؟

40) در تنهایی خودتان چه می کنید؟

41) وقت هایی که در خانه تنها می مانید وقت خود را با چه چیزی پر می کنید؟

42) درک متقابل: دوست دارید در مقابل سختی کار شما، همسرتان چه رفتاری داشته باشد؟

43) استقلالی مالی: در تامین منابع مالی زندگی تان، تا چه حد به ارث و میراث اهمیت می دهید؟

44) انتطارات شما از پدر و مادر من در دوران عقد چیست؟
قلب

45) هر کس در مواقعی از زندگی دچار خستگی کاری یا فکری می شود، در این مواقع معمولاً چه می کنید؟ و دوست دارید با شما چگونه رفتار شود؟

46) آرامش و خونسردی: وقتی کسی دچار حادثه ای می شود، چه کاری را انجام می دهید؟

47) آینده نگری: چقدر در برابر بیماری ها از خود محافظت می کنید؟ آیا پیش گیری می نمایید؟

48) چه چیزهایی در زندگی شما را را ناراحت می کند؟

49) رفیق بازی- وابستگی به والدین: در مسافرت ها مایلید به غیر از همسرتان چه کسی باشد و چه کسانی نباشند؟

50) قد بودن، سخت گیری: چقدر روی حرف خودتان تاکید دارید؟ نظر دیگران در این زمینه چیست؟

51) توقع داشتن: چقدر می خواهید دیگران شما را در سختی ها و مشکلات درک کنند؟

52) امید داشتن- خوش بینی: چقدر به آینده امید دارید؟ چرا؟

53) آیا از کارهای گذشته خود کاملاً راضی هستید؟ گذشته خوبی داشته اید؟ چرا؟
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا