[دستگاه لیزری ثبت اطلاعات رویه راه ] تهیه اطلاعات از وضعیت سطح رویه راه

Rah Pardaz

همکار مدیر تالار مهندسی عمران متخصص راهداری
کاربر ممتاز
محققان در موسسه فیزیک فرانهوفر تواسنتند سیستم اسکنر لیزری به اندازه یک جعبه کفش طراحی کنند که قادر است اجناس و اشیای موجود در سطح جاده را تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیز شناسایی کند.

این سیستم قادر است موانع و دست اندازه‌های موجود در سطح جاده را با سرعت رفرش و بروز آوری بالا تشخیص دهد و البته تست این سیستم در حدود ۱۲ هزار کیلومتر جاده از سال ۲۰۱۲ انجام شده است و این سیستم ارزان تر ،سریع تر و دقیق تر از سیستم‌های موجود است که البته هم سنگین تر بوده و هم فضای بیشتری را اشغال می‌کند. این سیستم از یک آینه هشت ضلعی تشکیل شده است که نور لیزر را در یک زاویه ۷۰ درجه پخش می‌کند که بدین ترتیب سیستم قادر به اسکن فوق سریع ۴ متر در اطراف خودرو است و گفتنی است که این سیستم دارای دقت ۰٫۱۵ تا ۰٫۳ میلی متر است که بدین ترتیب دقت این اسکنر را در حد دقت اسکنرهای نظامی‌قرار می‌دهد.
امید بر این است که این سیستم بتواند مقدار قابل توجهی از هزینه‌های سنگینی که بر روی دوش دولت‌ها و بیمه بر اثر تصادفات جاده ای گذاشته می‌شود را کاهش دهد و البته این موسسه ادعا کرده است که در حدود ۶۰ درصد از هزینه‌هایی که بیمه‌ها و دولت‌ها متحمل می‌شوند مربوط به سوانح جاده ای است.
ماشین  با دستگاه اندازه گیری سطح راه.jpg
اگر چه این فناوری هنوز در مراحل توسعه به سر می‌برد و در حال حاضر با دقت ۰٫۳ میلی متر به نوعی رکورد شکن است برای چشم‌ها نیز ایمن بوده و ضرری ندارد و این بدان معنی است که اگر این لیزرها به چشم فردی نیز برخورد کنند دارای مشکل و آسیب نخواهند بود.
سیستم در حال حاضر در فرکانس یک گیگاهرتز فعالیت کرده و قادر به یک میلیون اندازه گیری در هر ثانیه است و تیم آلمانی در حال ارتقای این سیستم به ۲ گیگاهرتز و در نتیجه ۲ میلیون اندازه گیری در هر ثانیه است که به اندازه کافی در شناسایی عوامل جاده ای دقت نظر داشته و باعث می‌شود که جلوبندی کاران و مکانیک‌ها !!! کمی‌سرشان خلوت شود.

منبع :خودروسازی
 

Similar threads

بالا