دستگاه سل کانتر

unknown64

عضو جدید
دنبال یک مقاله کوتاه و خوب در مورد سل کانتر بودم این رو پیدا کردم امیدوارم دوستان هم استفاده کنند.
=
آزمایشگاه ها باید از دستگاه های شمارنده سلولی اتوماتیکی استفاده نمایند که دارای تأییدیه های معتبر نظیر تأیید آزمایشگاه های مرجع باشند. کار با دستگاه سل کانتر نظیر چگونگی روشن کردن دستگاه، توجه به درجات فشار و…( بر حسب نوع دستگاه )، نگهداری های ضروری شامل شستشوهای روزانه، هفتگی و ماهانه و نحوه خاموش کردن آن می بایست به طور کامل مطابق کاتالوگ دستگاه یا آموزش ارائه شده توسط کارشناسان شرکت پشتیبان صورت گیرد.
هر روز شمارش زمینه یا Background دستگاه ارزیابی و در صورت امکان ثبت و نگهداری شود. به طور معمول شمارش زمینه قابل قبول هر دستگاه سل کانتر در کاتالوگ مربوطه آمده است ولی مقادیر قابل قبول سازمان جهانی بهداشت به شرح زیر می باشند:
RBC: <0/03×1012/L
WBC: <0/04×109/L
Haemogloin: <0/2g/dL
Platelets: <5×109/L​
نکته: در صورت ازدیاد تعداد نمونه ها در فواصل آزمایشات، دستور شستشوی و شمارش زمینه اجرا شود.
جهت استفاده از محلول های دستگاه سل کانتر رعایت موارد زیر ضروری می باشد:

  1. محلول های دستگاه باید دارای تارخ انقضاء و سری ساخت مشخصی بوده و از شرکت پشتیبان و یا سایر شرکت های معتبری که دارای تأییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند تهیه گردند.
  2. وجود ذرات اضافی و نامحلول در این محلول در آن محلول ها باعث تداخل در شمارش زمینه ( Back ground ) و خطا در شمارش سلول های خونی خصوصاً پلا کت ها بر می گردد.
  3. هنگام تعویض هر محلول تاریخ باز شدن را روی آن ثبت نمایید.
  4. هیچ گاه ته مانده محلول قبلی را به محلول جدید اضافه نکنید.
نحوه نگهداری

با توجه به تنوع دستگاه ها، نحوه نگه داری سل کانترها متنوع بوده و باید به طور کامل با استفاده از کاتالوگ راهنما صورت گیرد.
نحوه کنترل کیفیت دستگاه سل کانتر

روزانه باید عملکرد دستگاه سل کانتر را با استفاده از روش های کنترل کیفیت که در زیر بیان شده است ارزیابی نمود. روش های کنترل کیفیت عبارتند از:
رسم نمودار کنترل روزانه و استفاده از خون کنترلی
اگر خون کنترلی موجود نبود، برای تکمیل روند کنترل کیفیت روش های زیر را استفاده میکنیم:

  1. پایداری کالیبراسیون را محاسبه می کنیم.
  2. تست دو تایی
  3. تست بازبینی
  4. تست دلتا
  5. از نتایج بیماران استفاده میکنیم
علاوه بر موارد بالا، ضریب CV تمامی قسمت های دستگاه سل کانتر ماهانه باید مورد بررسی قرار گیرند و این ضرایب با ضرایبی که در کاتالوگ دستگاه نوشته شده است یکی باشند و در صورتیکه اختلالی مشاهده گردید باید با شرکت پشتیبانی دستگاه تماس گرفت.



منبع : سایت مهین آزما
 

Similar threads

بالا