دستورالعمل توليد نهال زردآلو

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار

.
.
.
.
.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مقدمه

زردآلو گياهى با نام علمى Prunus armenica که از خانواده Rosaceae مى‌باشد.
بومى چين غربى و سيبرى است. در چين جنگل‌هاى خودروى اين ميوه و در سيبرى چند رقم بسيار مقاوم در برابر سرما يافت مى‌شود. اين ميوه، از زمان‌هاى بسيار قديم در موطن اصلى خود زيرکشت بوده و حدود يک‌صد سال پيش از ميلاد مسيح به اروپا برده شده است.در اين ميوه گل کامل است و قسمت خوراکى ميوه جدار رشد کرده تخمدان است.
زردآلو، از نظر نيازهاى محيطي، بسيار شبيه به هلو است ولى کمتر از آن به سرماى زمستانه نياز دارد (۳۰۰۰-۱۰۰۰)ساعت دماى کمتر از هفت درجه سانتى‌گراد). در بهار، گل‌هاى زردآلو از اکثر ميوه‌هاى ديگر زودتر باز مى‌شود و به همين دليل بايد اين گياه را در نقاطى کاشت که سرماى ديررس بهاره وجود نداشته باشد.
ريشه زردآلو، در برابر غرقاب شدن بسيار حساس است و خاک‌هاى نسبتاً سبک لمونى شنى که داراى زهکشى کامل باشند براى آن ارجح است. 4 تا ۶ سال پس از کشت، گل‌ زردآلو به‌طور جانبى روى قسمت يک‌ساله سيخک‌هاى کوتاه به‌وجود مى‌آيد. هر سيخک پس از سه سال باروري، خشک مى‌شود؛ بنابراين بايد زردآلوى بالغ را هر سال براى حذف سيخک‌هاى خشک شده و تحريک درخت به توليد شاخه‌هاى ميوه‌دهنده جديد، پيرايش سبک کرد. فاصله کشت درختان زردآلو ۷-۶ متر است و در ايران، مى‌توان از يک باغ خوب انتظار حدود ۲۵ تن محصول در هکتار را داشت. چون گرده زردآلو چسبناک است باد در گرده‌افشانى آن نقشى ندارد و اين امر توسط حشرات انجام مى‌شود. کندوگذارى در بالا بردن ميزان محصول بسيار مؤثر است. اکثر ارقام زردآلو خودبارور هستند و نيازى به درخت گرده‌زا ندارند.

 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پایه های رویشی مهم:

GF677 ،31 GF ، ماريانا 2624 ،‌ميروبلان c 29
ارقام مهم:
از ارقام مهم زردآلوى ايران مى‌توان نصيري، لاسگردي ، هرودي ،‌شكرپاره ، اردوباد، قربان مراغه شکرپاره، شمس، نخجوان و قرمز شاهرود را نام برد، که به‌ويژه نوع شکرپاره در اکثر نقاط ايران کشت مى‌گردد. قيسى نوعى زردآلوى کوچک و نامرغوب است که بيشتر
به‌صورت خشک شده (برگه) مورد استفاده قرار مى‌گيرد.


1- GF77 :

فرانسه (پايه خيلي قوي )
تحمل متوسطي به شرايط غرق آبي دارد.مقاومت قابل توجهي به آهك دارد . همچنين مقاومت بالايي به كشت مجدد گونه در خاكهاي قبلاً‌ كشت شده دارد. خيلي حساس به نماند است.
براي ارقام هلو و بادام و آلوهاي ژاپني مناسب است. تاحدي با ارقام زردآلو نيز سازگار گزارش شده است مشكلاتي كه از نظر سازگاري دربعضي موارد بروز مي نمايد مي توان به شكستگي محل پيوند اشاره كرد.
ارقام بر روي اين پايه باردهي بالايي را نشان ميدهند. محصول توليدشده تا حدي كاهش دراندازه و رنگ پذيري ميوه نشان مي دهد . براساس گزارشات درختان بر روي اين پايه عملكرد بالاتري را در خاكهاي آهكي به شرايط خشكي نشان مي دهند.
پركاربردترين پايه براي بعضي از گونه هاي درختان ميوه هسته دار مي باشد اين پايه در حال حاضر نيز در كشور درسطح محدودي در حال تكثير مي باشد.


2- MIROBALAN29C:
( پایه متوسط )آمريكا
به شرايط غرق آبي تقريباَ مقاوم است مقاومت متوسطي به آهك دارد همچنين مقاومت بالايي به كشت مجدد درخاكهاي قبلاَ‌كشت شده دارد. مقاومت به نماتد Melidogyne بالا است در حاليكه به ساير نماتدها حساس است.
براي ارقام آلو ژاپني واروپايي و زردآلو مناسب است.
باردهي بالا وكيفيت ميوه از نظر اندازه نسبت به ميروبالان بذري افزايش نشان داده است كارايي عملكرد در اين پايه خيلي بالا است.
در شرايط خاكهاي آهكي و شرايط وخشكي يكي از بهترين پايه ها گزارش شده است. به طور كلي استفاده از اين پايه درحال گسترش است و اثر بسيار خوبي بر عملكرد ارقام نيز نشان داده است.

3- GF31:
فرانسه( پایه خيلي قوي )
تحمل به شرايط غرق آبي كم است. مقاومت متوسطي به آهك دارد. همچنين به كشت مجدد در خاكهاي قبلاً كشت شده توسط اين گونه تحمل متوسطي دارد.
براي ارقام زردآلو مناسب است. سازگاري بسيار مطلوبي از آن با ارقام زردآلو گزارش شده است.
ميزان باردهي بالا، و نسبت به پايه هاي بذري عملكرد بالاتري را نشان مي دهد
در خاكهاي مطلوب پايه مناسبي مي باشد.

4- MARIANNA2624:
فرانسه ( پایه خيلي قوي )
به شرايط غرق آبي تقريباَ‌مقاوم است مقاومت متوسطي به آهك دارد. همچنين مقاومت بالايي به كشت مجدد در خاكهاي قبلاً كشت شده دارد مقاومت بالايي به نماتد Melidogyne دارد. مقاومت متوسطي از آن به ارميلاريا ، فيتوفترا و آگروباكتريم گزارش شده است.

براي ارقام آلو ژاپني واروپايي و زردآلو مناسب است تاحدي با ارقام بادام نيز سازگاري دارد. مشكلاتي كه از نظر ناسازگاري در بعضي موارد بروز مي نمايد مي توان به تورم محل پيوند ودر بعضي موارد به شكستگي محل پيوند اشاره كرد.
باردهي بالا، اندازه و كيفيت ميوه شبيه به پايه MIROBALAN29C مي باشد.
پايه مطلوبي براي گونه هاي ذكر شده در شرايط خاكهاي رسي و شرايط غرق آبي است.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار


ازدياد زردآلو


براى ازدياد زردآلو مى‌توان از (نهال‌هاى بذری و پایه های رویشی) زردآلو، هلو و آلو به‌عنوان پايه استفاده کرد، زردآلو و هلو درخاک‌هاى سبک، آلو در خاک‌هاى سنگين و به‌خصوص مرطوبمحصول بهترى مى‌دهند.
در سطح تجاري به صورت غير جنسي و به وسيله پيوند جوانه وپيوند شاخه صورت مي گيرد.ازدياد زرد آلو به وسيله قلمه بندرت انجام مي گردد و دانهالهاي زرد آلو به عنوان پايه استفاده مي شود.


1- ازدياد به وسيله بذر:
براي اينكه بذور زرد آلو بطور كامل جوانه بزنند بايد آنها را به مدت 72 روز استراتيفيه نمود.تيمار سرما در 6 درجه سانتي گراد بهتر از 4 درجه سانتي گراد است.تيمار سرماي مداوم موجب مي شود فعاليت مواد بازدارنده رشد كه در پوسته هسته وجود دارد از بين رفته و مواد تحريك كننده رشد شروع به فعاليت نمايند.محيط استراتيفيكاسيون بايد رطوبت مناسب را حفظ كرده،تهويه خوبي داشته و عاري از مواد سمي باشد.بذور در مدت استراتيفيكاسيون بايد مرطوب نگه داشته شوند. تيمار اسيد جيبرليك يا كينتين و خراش دادن وجدا كردن پوسته از مغز مي تواند جوانه زني بذور زردآلو را تسريع كند.براي اين منظوربذور زرد آلو را قبل از كاشت در محلول 500 پي پي ام اسيدجيبرليك ويا محلول 5 پي پي ام كينتيز به مدت 24 ساعت خيس مي كنند.همچنين اين مواد تنظيم كننده رشد،هر دو موجب رشد دانهال مي شوند.
در پايان مرحله استراتيفيكاسيون تعداد كمي از بذور شروع به جوانه زني مي كنند.سپس اين بذور در بسترهايي كه عاري از علفهاي هرز و سنگريزه بوده وداراي كمپوست كافي هستند،كاشته مي شوند.فاصله رديفهاي كاشت 30 سانتي متر است.وجود رطوبت كافي در خزانه جوانه زني و رشد خوب دانهال را تضمين مي كند .براي تامين رطوبت كافي بايد آبياري بطور مكرر صورت گيرد.براي اين منظور مي توان از مالچ نيز استفاده كرد. استفاده از مالچ علاوه بر كنترل علفهاي هرز از بالا رفتن بيش از حد حرارت هم جلوگيري مي كند. پس از جوانه زني مالچ را برداشته وخزانه را كولتيوار مي زنند استفاده از علف كش قبل از ظهور ترباسيل به ميزان 2 تا 3 كيلو گرم در هكتار به خوبي علف هاي هرز را در خزانه كنترل مي كند.اگر دانهال ها رشد خوبي نداشته باشند مي توان مقدار كمي اوره بكار برد.همچنين مبارزه با آفات و بيماريها كه در زرد آلو خيلي كم مي باشد در صورت لزوم بايد صورت گيرد.

2- ازدياد رويشي:
ازدياد به وسيله پيوند جوانه وپيوند شاخه:
ازدياد زرد آلو عموما" به صورت پيوند جوانه در خرداد ماه و پاييز و نيز به وسيله پيوند شاخه صورت مي گيرد.وقتي در خرداد ماه قطر دانهالها به اندازه قطر مداد شد،پيوند جوانه صورت مي گيرد.پايه هاي ديگر كه نازكتر هستند در شهريور پيوند مي شوند.روش معمول پيوند در زردآلو،پيوند T يا پيوند شكمي است.

براي موفقيت پيوند بايد قطر پايه حداقل 6 ميلي متر بوده و پوست به راحتي از چوب جدا شود.محل پيوند بايد حدود 10 تا 25 سانتي متر بالاتر از سطح خاك باشدوعمل پيوند در قسمت صاف پايه صورت گيرد.حدود يك هفته پس ازانجام عمل پيوند جوانه،مي توان پايه را 10 سانتي متر بالاتر از محل پيوند بريد.اين عمل به رشد جوانه كمك مي كند و2 هفته پس ازانجام پيوند مي توان پايه را از بالاي جوانه بطور كامل حذف كرد.وقتي جوانه شروع به رشد كرد،پيوند به اندازه كافي قوي شده و مي توان نخ دور محل پيوند را باز كرد.برخي از پايه هاييكه در خرداد ماه پيوند جوانه شده انددر پاييز همان سال آماده كاشت در محل اصلي هستند. ولي پايه هاي پيوند شده در پاييز،در فصل خواب بعدي قابل انتقال به محل اصلي خواهند بود.موفقيت پيوند جوانه خيلي بيشتر از پيوند شاخه است.
دانهالهايي كه رشد كافي نداشته وقابل پيوند جوانه نشده اند معمولا"پس از خزان در فصل خواب بعدي پيوند اسكنه يا شاخه مي شوند. وقتي پيوند شاخه در زرد آلو در آخر فصل صورت مي گيرد به علت اينكه شيره گياهي جريان داشته و جوانه ها فعال شده اند موفقيت بيشتري بدست خواهد آمد.پيوند جوانه وپيوند شاخه هر دو در زرد آلودرصد موفقيت بالايي داشته است.

3- ازدياد بوسيله قلمه وخوابانيدن:
ازدياد ارقام زرد آلو بوسيله قلمه چندان موفقيت آميز نبوده و عمدتا" ازدياد آن بوسيله پيوند جوانه يا پيوند شاخه صورت مي گيرد.در سال 1984 باندوك و همكاران قلمه هاي خشبي زردآلورا در آذرماه برداشته و پس از تيمار با IBA به ميزان 300 پي پي ام،30 درصد ريشه زايي در اين قلمه ها بدست آورند.
ريشه زايي قلمه هاي خشبي در محيط اسيدي(5 و4 =PH ) به همراهOH)2 ) Ca بهتر از Mg (OH)2 صورت مي گيرد.ريشه زايي در 7 PH=بطور مشخص كاهش مي يا بد.ميزان ريشه زايي در روش خوابانيدن در صورتيكه قلمه ها قبلا" با IBA به ميزان 2500 تا 5000 پي پي ام تيمار شده باشند 50 درصد است. اگر تيمار IBA صورت گرفته با شد بقاي نبا ت بيشتر از وقتي است كه اين تيمار انجام نشده باشد.

4- ازدياد به روش پيوند سر شاخه:
پيوند نها لهاي وحشي،دانها لها، ارقام نا مرغوب وارقام بدون محصول مي توا ند با موفقيت بيشتري با روش پيوند سر شاخه يا پيوند جوانه در انتهاي شاخه صورت گيرد. پس از انجام عمل پيوند،بايد پيوندكها در مقابل باد حفاظت گردد تا خطر شكستگي آنها پيش نيايد.بر اساس گزارش يانين (1975) پيوند سر شاخه در مقايسه با روش مر سوم پيوند زرد آلو،موجب ايجاد كال و جوانه زني بهتري شده است.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار

استاندارد نهالستان ونهال زردآلو آماده توزيع :

1. نهال بايستی پيوندی باشد.
2. پايه بايد از کاشت بذر گوجه و يا زردآلوی وحشي تهيه شده باشد.
3. نهال پيوندی در زمان فروش يکساله و يا دوساله باشد.
4. فاصله نهالها در هر رديف 12 تا 15 سانتيمتر باشد و فاصله بين رديفهای کاشت در حالت يک رديفه 90 سانتيمتر (به طوريکه در هر هکتار بيش از 75000 نهال گنجانده نشود). نهال بايد حتماً يک رديفه کاشته شود.
5. محل پيوند بايد از سطح خاک 15 سانتيمتر باشد.
6. قطر نهال پيوندی از وسط محل پيوند تا يقه بايد 2/2 - 2/1 سانتيمتر باشد.
7. ارتفاع نهال بايد 120-80 سانتيمتر و پس از سربرداری بايد 80 سانتيمتر باشد.
8. ارتفاع اولين شاخه فرعی تا سطح خاک 60-55 سانتيمتر باشد.
9. تعداد شاخه‌های فرعی به منظور تشکيل تاج 5-3 شاخه کافي است.
10. در زمان انتقال نهال نبايد جوانه‌های آن متورم شده باشند.
11. ريشه فرعی نهال بايد 3 تا 5 عدد و طول هرکدام حداقل 10 سانتيمتر باشد.
12. بايد نهالها را برای انتقال در بسته‌های 25 تايي بسته‌بندی کرده و پس از ضدعفونی (پراليناژ) ريشه (نوع سم بايد از طرف سازمان حفظ نباتات معرفي گردد) بسته‌ها را در چتايي و يا گوني خيس پيچيده و تا محل گونی در يک کيسه پلاستيک سياه قرار داده و بسته شوند. (روش پراليناژ يا ضد عفوني ريشه در دستورالعمل اجرايي خواهد آمد).
13. در نهالستان زردآلو بايد ارقام بارور و گرده‌افشان دارای اتيکت مشخص باشند, به طوري‌ که خريدار نهال به ازای خريد هر رقم بارور زردآلو, يک يا دو رقم گرده‌افشان آن نيز دريافت کند به نحوی که 10% نهالهای فروخته شده به خريدار از رقم يا ارقام گرده افشان باشد.
14. نهالها بايد گواهی اصالت و استاندارد از طرف مؤسسه تحقيقات ثبت و گواهی بذر و نهال به همراه داشته باشد..
15. نهالها را برای انتقال در بسته‌های 50 تايي (در صورت وجود شاخه‌های فرعی در بسته‌های 25 تايي) بسته‌بندی کرده و پس از ضدعفونی (پراليناژ) ريشه (نوع سم بايد از طرف سازمان حفظ نباتات معرفي گردد) بسته‌ها را در چتايي و يا گوني خيس پيچيده و تا محل گونی در يک کيسه پلاستيک سياه قرار داده و بسته شوند. (روش پراليناژ يا ضد عفوني ريشه در دستورالعمل اجرايي خواهد آمد).
 

Similar threads

بالا