در و پنجره

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
تبدیل چهار چوب پنجره به بالکن

Bloomframe گونه ای نو آوری در چهارچوب پنجره می باشد که می تواند به بالکن تبدیل شود . بالکن متحرک Bloomframe ، محیط زندگی انعطاف پذیری را برای استفاده کنندگان فراهم می کند . با گشودن این پنجره می توان قدم به فضای بیرون نهاد و از فضای اطراف ساختمان لذت برد. با یک حرکت ساده می توان ...
روشنایی ، هوا و فضای بیشتری را به محیط داخلی ساختمان افزود. در واقع Bloomframe یک قاب پنجره سه بعدی برای نسل جدید می باشد. علاوه بر فضای داخل ساختمان ، فضای خارج نیز از این چهار چوب پنجره بهره می برد. به کار بردن Bloomframe های متعدد در ساختمان نمایی خارق العاده به وجود می آورد. عادت های زندگی هر فرد و همچنین نوع آب و هوای منطقه ، زیبای نما را تحت تاثیر قرار می دهد. همراه با تغییر فصول ، نمای ساختمان نیز تغییر می کند. نمای ساختمان در فصل زمستان بسته بوده و در فصل بهار مانند یک گل شکفته یا باز میشود.


این بالکن که یک تحول اساسی در چهار چوب پنجره می باشد توسط معماران Hofman Dujardim در آمستردام هلند طراحی و ثبت گردیده است. بخش تحقیق و توسعه Hurks geveltechniek در ولد هوون ندرلند ، کانسپت این طرح را به گونه عملی خارق العاده ای تبدیل کرد. این چهارچوب توسط شبکه معماری Alcoa nv در نمایشگاه بین المللی ساختمان و بنا ، ندرلند ، از 5 تا 10 فوریه 2007 در جایگاه A142 ، سالن 1 ارایه شد. این بالکن متحرک به منزله راه حلی برای آپارتمان های فشرده در مناطق منسجم شهری است. با تبدیل سطح عمودی به افقی یک تراس خارجی به آپارتمان افزوده میشود .
بلوم فریم می تواند نقشی اساسی در معاملات املاک آینده داشته باشد. بلوم فریم را می توان در محیط های مختلف به کار برد. با استفاده از این چهار چوب می توان آپارتمان های دانشجویی را به راحتی به فضای بیرونی مجهز کرد یا تراس های مجلل و لوکسی را به اتاق های هتل ها افزود.
با استفاده از بلوم فریم در نو سازی های گسترده ساختمان های قدیمی می توان بالکن را به این ساختمان ها افزود. در واقع از این پس ساخت پیچیده بالکن ها ساده یا ستون دار تنها گزینه ممکن نیست .
با یک فشار ساده بر روی کلید کنترل ، بالکن به سادگی در مدت 15 ثانیه گشوده می شود. با تشکیل یک سطح کوچک چند متر مربعی دو نفر می توانند از لذت صرف کردن صبحانه در هوای آزاد بهره مند گردند. این بالکن علی رغم دارا بودن ساختاری بسیار محکم ، زیبا و شفاف به نظر می رسد. در واقع در طی ساخت و توسعه این چهار چوب ، امنیت اولین اولیت را دارا بوده است. مراحل ساخت و توسعه بلوم فریم تا ماه های آینده نیز ادامه دارد.
انتظار می رود که محصول نهایی تا آخر سال جاری ارایه گردد.
دفتر معماران Hofman Dujardim در آمستردام مسئولیت کانسپت و طرح بالکن بلوم فریم را بر عهده دارد. دو معمار اصلی که ریاست این شرکت را بر عهده دارند Barbara Dujardim و Michiel Hofman می باشند. فعالیت این شرکت در زمینه معماری ، طراحی داخلی و طراحی محصولات می باشد. ویژگی برجسته این شرکت ، توانایی آن در تبدیل ایده های نو آورانه به ساختمان ها و تولیدات قدرتمند و الهام بخش می باشد.​
توسعه تولید و فروش توسط : Hurks geveltechniek bv
Hurks geveltechniek bv ( از اعضای Hurk Bouwgroep ) ، در زمینه در و پنجره های فلزی و آسانسور های شیشه ای تخصص دارند. همچنین Hurks علاوه بر تولید محصولات استاندارد ، دارای بخشی مجرب در زمینه تحقیق و توسعه می باشد که به طور مداوم در حال همکاری با معماران است.
همکاری بین Hurks geveltechniek bv و معماران Hofman Dujardim به پیدایش نو آورانه بالکن بلوم فریم منجر گردید.​
اطلاعات در باره توسعه تولید و فروش: www.hurks.nl
سایت طراح : www.HofmanDujardim.nl
تصاویر ، توضیحات و لوگو در سایت : www.bloomframe.nl/press

منبع:آیگاه​
 

maral55

مدیر بازنشسته
در و پنجره

............
 

پیوست ها

  • panjerh.pdf
    95.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:

آلوین

عضو جدید
کاربر ممتاز
پنجره نافس (صندوقه ای)
تهویه بسیار مؤثر در تمام اقلیم ها


پنجره نافس یك سیتم تهویه جدید و پیشرفته در پوسته ساختمان هاست كه با وجود ارائه محصول آزمایشی آن، هنوز وارد بازار فروش نشده است. این مبادله گر جدید حرارتی هوا-هوا، بسیار جمع و جور، 05/1 كیلو گرم وزن داشته و به راحتی در ظرفشویی قابل شستشو می باشد. در غلظت CO2 داخل اتاق فعال شده و می تواند به عنوان یك آژیر حریق در مواقع ضروری عمل كند.

ابعاد سری جدید این پنجره 750*٢٠٠*180 میلی متراست كه می تواند در قاب پنجره یا دیوار خارجی نصب شود. بعد از تست نمونه اولیه در ایسلند و هلند، پیش بینی راندمان 95% انتقال حرارتی جواب داد. در20 درجه اختلاف حرارتی مابین هوای درون و بیرون دو فن 4 واتی با توانایی تبادل حرارتی 50 متر مکعب بر ساعت، 320 وات، انرژی حرارتی ذخیره می كنند. تجهـیزات برقی سـنتی با راندمـان ٤٠ % دارای ظرفیت ذخیره انرژی 300 واتـی می باشد. بنابراین كل بازده انرژی پنجره نافس (جعبه ای) ٨٩% است.

در این سیستم مبادله كننده حرارتی مفتولی تنها ۱٨ پاسكال اختلاف فشار دارد و فن این پنجره های نافس در نمونه اولیه، حدود 30dbصدا ایجاد نمود كه باید در نمونه های بعدی مدنظر قرار گیرد. تعدادی از موانع و مشکلاتی که در سیستم های تأسیساتی امروزی به وضوح دیده می شوند عبارتند از:

1- كیفیت هوای بیرونی :
بررسی كیفیت هوای درونی خانه های شخصی در هلند نتایج قابل ملاحظه ای در پی داشته است. براساس تحقیقات Evert Hasselaar در٥٠٠ خانه درگروه های مختلف، این نتیجه حاصل شد كه ۳⁄۲ خانه هایی که دارای تهویه مكانیكی بودند، ظرفیت تهویه به علت كثیفی حدود 10% در سال كاهش می یافت و نیز به دلیل آزار و اذیت صوتی موتور گاهی تهویه مكانیكی قطع می شد.

كشف دیگر این بود كه در ٥⁄٤ خانه ها، تهویه طبیعی دراتاق خواب اصلی كوچك 2 نفره داشتند که در ۲۹% این خانه ها به خاطر سروصدای ترافیك، حتی درشب پنجره ای برای بازشدن نبود. غلظت CO2 بسیار بالا و گرد وخاك ریز زیادی درخانه ها یافت می شد. همچنین حمامی كه 3 بار در روز برای دوش گرفتن استفاده می شد عموما" تهویه بسیار كوچكی برای خشك شدن داشت و این باعث نمایان شدن لكه های سیاه می شد. نکته دیگر این بود که اختلاف شاخصی بین حمام های داخلی و حمام هایی كه تنها یك پنجره دردیوار بیرونی داشتند وجود نداشت و دیوارهای سفالی حمام ها كه تا سقف كشیده شده اند ساده تر تمیز می شدند.

2- تاسیسات موجود با کارایی کم:
مطالعه درمورد تهویه موجود درساختمان های مسكونی، تجاری و صنعتی هلند نشان می دهد كه تفاوت بسیاری بین نتایج پیش بینی شده و آنچه كه درعمل حاصل می شود وجود دارد. عوامل موثرعبارتند از ایده، طراحی، ذخیره، اجرا، كنترل، تطبیق، استفاده و نگهداری و...
در هر مرحله اشتباهاتی كه درابعاد بزرگ مستقر می شوند، وجود دارد. (شكل )1

درفازمفهومی معمارباید آب وهوای درونی را درمقطع عرضی مرسوم طراحی كرده و آن را به مدیر و مشاوران تاسیسات توضیح دهد. درعمل به مهارت زیادی نیز احتیاج است.
تمام سیستم های حرارت، تهویه، سیستم تصفیه هوا بدون مكانیابی توسط مشاوران طرح می شود كه معمولا" در سقف های كاذب مخفی میشوند و سقف كاذبی که برای پنهان كردن داکت های هوا استفاده می شود، حدود %15 حجم ساختمان را تسخیر می كند. (شكل 2)



شکل 1. نصب استاندارد،مقطع عرضی سقف کاذب​

شکل 2.تهویه در پوسته ساختمان، 15% حجم ساخت کمتر


و نکته دیگر اینکه در تخمین هزینه های ساخت قبل یا بعد ازمناقصه های عمومی معمولاً ازتهویه فاكتور گرفته می شود.

3- بازبینی تاسیسات :
تأسیسات موجود درخانه ها درعمل به دلیل صدای آزاردهنده و كثیف شدن سریع مبادله كننده حرارتی پشت دریچه فولادی دراتاق، زیر سقف و... مورد استقبال ساكنین قرار نمی گیرد. تاسیسات بزرگتر معمولا" مداوم تر بوده ولی به فضای بیشتری احتیاج دارند و حرارت زیادی تولید می كنند که این به معنای راحتی كمتر و قیمت ساخت بالا وحداكثر بار گرمایی و سرمایی می باشد.

4- مصرف و نگهداری :
دوره مصرف طولانی درقبال پیشبرد خوب می باشد. بررسی تحقیقات نشان می دهد كه مبادله كننده حرارتی درخانه ها با سیستم تهویه تعادلی به سختی نگهداری شده وبا گرد و خاك مسدود می شود. همچنین 3/2 تهویه مكانیكی كه در آئین نامه ها مشخص شده است عملاً موجب تامین جریان هوای آزاد ساختمان های تازه ساخت نمی شود. عمومأ مصرف كننده ها هیچ اظهار نظری راجع به تأ سیسات مكانیكی ندارند و در ساختمان های بزرگ از نظر تهویه مكانیكی، ساختمان هایی تنفرانگیز برای مردم تلقی می شوند که احساس حبس در تكنولوژی نامناسب را دارند كه این حس با تعبیه پنجره ای بازشو حل می شود.



تهویه جدید با راندمان بالا:

دوباره ازابتدا شروع میكنیم؛ یك ساختمان خوب، یك معماری پایداراست و تأ سیسات مهمان های آرام وهوشمند آنند. سالهاست راجع به ایده ساخت پنجره نافس فكر شده است و اینكه چگونه قابل دسترسی می باشد و یا به چه فرمی است، هنوز به طور كلی شناخته نیست. تحقیقات وسیع جهانی در مورد بهترین مبادله كننده حرارتی سالهای زیادی به طول انجامیده و سرانجام با نمایش یك مبادله كننده حرارتی كه توسط دكتر ir.noorvan andel اختراع شده بود، به ثمر رسید.( شكل 3و4)
ابعادی برای قاب پنجره انتخاب شده که هماهنگ با عمق دیوار مركب دو جداره و ایزولاسیون سنتی بیرونی باشد.

پنجره نافس دارای سه جز اصلی است:
1) سیستم تهویه تعادلی با دو فن
2) سیستم كنترل هوشمند
3) مبادله كننده حرارتی مفتولی با جریان متقابل



شكل 3: مراحل طراحی نمونه اولیه

شكل 4: پنجره جعبه ای می تواند یك ستون باشد یا در دیوار ساخته شود




نمونه اولیه شامل یك تركیب شفاف مبادله كننده حرارتی با جریان متقابل به ابعادmm80*180*450 می باشد كه كمتر از kg 1 وزن دارد و مبادله كننده حرارتی مفتولی به راحتی برای شستشو در ظرفشویی های استاندارد جای میگیرد.




شکل5: مقطع عرضی شماتیك ساختمان در موقعیت اقلیمی هلند در زمستان- اقلیم سرد



شكل 6: استفاده از پنجره نافس در تركیب با صفحات خنك كننده بسیار كار آمد تر از تصفیه هوا می باشد- اقلیم گرم




ابعاد سری اول نمونه 750*٢٠٠*180 میلی متر می باشد . پنجره نافس با تعبیه تهویه مكانیكی تعادلی در كنار تهویه طبیعی كار آرایی بهتری از خود نشان می دهد .

سنسور CO2 در غلظت ppm ٥٠٠ به طوراتوماتیك روشن می شود؛ همجنین در غلظت 1200ppm یك علامت نوری مشاهده می شود و وقتی كه غلظت به 1700ppm رسید یك علامت صوتی به معنی باز شدن حتمی درها و پنچره ها برای سالم نگه داشتن هوای درون شنیده می شود.





حال سوالات زیر مطرح می گردد:
نیروی محرك چه میتواند باشد؛ مصرف كدام انرژی معقول تر است و سرعت هوای معین چه مقدار صوت ایجاد می كند؟

هر گاه هر دستگاه تهویه
4وات ظرفیت داشته باشد سطح صدا از30db بالا نمیرود. منفذ بزرگ هواگیر، سرعت هوای پائین را در كنار افزایش تأثیرات باد در ساختمان ها ی بلند مرتبه به همراه دارد. سیستم تهویه در ساختمان های بلند مرتبه بزرگ با از دست دادن تعادل در حین طوفان همراه است.

شكل 7: نتایج آزمایش در ایسلند​

شكل 8: نمونه اولیه



برای مقابله با این امر، محصور كردن هوای افقی و مجراهای خروجی با بادهای سنگین توصیه می شود؛ زیرا در این شرایط تهویه طبیعی مناسبی صورت خواهد گرفت. بر طبق محاسبات، نمونه اولیه بایستی بازده گرمایی متوسط 95% را داشته باشد. نمونه اولیه در پنجره یك آشپز خانه در ساحل جزیره ایسلند درسال 2003 امتحان شد كه بازده گرمایی آن بیش از 95%بود. (شكل 7)
چهار گرما سنجی كه به وسیله دستگاه تهویه برگشت پذیر دمای جریان هوای متعادل را تنظیم می كردند، به خوبی كار می كردند. یك فرد به راحتی می توانست متوجه صدا و سرعت چرخش بالا حین طوفان بشود.(هم در جهت رو به باد و هم در جهت پشت به باد)
اصلی ترین ایده ای كه در پنجره نافس نهفته است، سیستم تهویه محلی هوشمند است كه تقریبأ همه مزیت های سیستم های تهویه مركزی بزرگ را بدون كمترین مقدار ضرر و زیان دارد (شكل 8). طراحی مجدد و كوچك كردن ابعاد قسمتهای زیادی از یك سیستم تهویه كاری انجام پذیراست.
در پایان نامه Yonnic Decking دانشجوی طراحی صنعتی دانشگاه Delft در این مورد، ابعاد دومین نمونه شبیه نمونه اولیه طراحی شده بود. وی موفق به بهینه سازی كانال های سوخت رسان مبادل حرارتی مفتولی در نمونه اولیه شد. وی یك دستگیره نیز جهت بیرون آمدن مبادله كننده گرمایی وتمیز كردن آن در ماشین ظرفشویی در فضای خالی باقی مانده تعبیه كرده است (شكل 9). در این تحقیق تمام انواع تهویه كننده ها مورد بررسی قرار گرفته بودند.
سه ساختار متفاوت می تواند در انواع مختلف ساختمان ها وجود داشته باشد. قسمت شیشه ای شفاف، قسمت قاب عمودی پنجره و قسمت پانل یا دیوار بسته در ساختمان های موجود كه احتمالی ترین راه حل می باشند.
پنجره های نافس دركنار تهویه طبیعی و یا تهویه مكانیكی تعادلی – خیلی خوب حمل می كنند.

شكل 9: مبادله كننده حرارتی مفتولی با جریان متقابل كه به راحتی در ظرفشویی جای می گیرد


در این راستا می توان ویژگیهای اصلی پنجره های نافس را به طور خلاصه ذكر کرد:
تهویه سالم:
  • <LI dir=rtl>عدم وجود دودكش
    <LI dir=rtl>مبدل گرمایی مفتولی مناسب
    <LI dir=rtl>تهویه متعادل
    <LI dir=rtl>كارآیی95%
    <LI dir=rtl>سایزمناسب
    <LI dir=rtl>كنترل هوشمند چند عملكردی
    <LI dir=rtl>عملكرد باپنجره باز
    <LI dir=rtl>تصعید یخی كم و یا عدم وجود آن
    <LI dir=rtl>بازده ۳٥-٥٠m3/h
  • تكنولوژی ساختاری جدید و كاهش هزینه های ساخت
استحكام:
  • <LI dir=rtl>تهویه و ذخیره انرژی نا متمركز
    <LI dir=rtl>كنترل شخصی برروی كیفیت
    <LI dir=rtl>مبادله كننده گرمایی مفتولی ۱٥km
    <LI dir=rtl>تهویه متعادل، بدون كانال های هوایی
    <LI dir=rtl>عدم نیاز به سقف كاذب
    <LI dir=rtl>استفاده ازكف زمین به عنوان توده گرمایی داخلی
    <LI dir=rtl>زیر ساخت های هوشمند
    <LI dir=rtl>كنترل و اتصال از طریق شبكه الكترونیكی
    <LI dir=rtl>هشدار سریع با تغییرات موجود
  • مقاومت در برابر باد، درجه حرارت، زمان وغلظت co2
سیستم تخلیه و تمیز نمودن پیشرفته:
  • <LI dir=rtl>عدم جریان دوباره هوا
    <LI dir=rtl>مبادل حرارتی كه به آسانی با ماشین ظرفشویی تمیز می شود
    <LI dir=rtl>محافظ حشرات و ***** گردوغبار
    <LI dir=rtl>بدون صدا
    <LI dir=rtl>هشدار نوری در غلظت 1300 ppm ، CO2 و هشدار صوتی در 1700ppm
    <LI dir=rtl>اخطار حریق درزمان شروع آن
  • توقف اتوماتیكی درغلظت co2 كمتراز 500-700، بسته به موقعیت مکانی
نقـــاط ضعف:
  • <LI dir=rtl> ایجاد صدا در نتیجه فشارزیاد
    <LI dir=rtl> مبادل گرمایی و ***** گردوغبار شكننده
    <LI dir=rtl> نیاز به چندین نقطه ذخیره انرژی و اتلاف آب
  • قرارگیری در 3 تا7 بخش از هر خانه برای بدست آمدن بیشترین کارایی
فرصت ها:
  • <LI dir=rtl>تولیدات جدید در بازار
    <LI dir=rtl>ابداع ثبت شده
    <LI dir=rtl>ذخیره انرژی برای گرم كردن خانه های جدید35%
    <LI dir=rtl>حجم ساختمانی كم دراداره ها 15%
    <LI dir=rtl>كاهش هزینه های ساختمان 10%
  • بازار جهانی برای دارندگان پروانه
تهدیدات:
  • <LI dir=rtl>كمبود پذیرش به خاطر محصول غیرمعمولی
    <LI dir=rtl>تجربه ناچیز معرف كننده
    <LI dir=rtl>عدم ثبت قابلیت اطمینان
    <LI dir=rtl>مبلغ سرمایه گذاری بالا
    <LI dir=rtl>عدم فروش برای مدت طولانی
    <LI dir=rtl>نصب محصول درموسسه خارجی ساختمان
  • مقررات ساختمان
سوال و جوابــــــها:
پنجره های نافس به چه شكلی خواهد بود ؟
شبیه آنچه در شكل آمده است.

در چه ابعادی هستند؟
800
*140* 240 میلی متر
قیمت این پنجره چقدر می باشد ؟
بر آورده های اولیه به شرح زیر است:
1000 نمونه اولیه دست ساخت : 700تا 650

10000 نمونه نیمه تولیدی بعدی 450 تا 350
چه مشكلات صوتی قابل پیش بینی است؟
این پنجره نباید در بازار عرضه شود، مگر اینكه مشكلات صوتی آن حل شود (كمتر از dB30)
چه نوع سیستمی كنترلی به كار میرود؟
به دلخواه استفاده کننده

آیا می توان تهویه گرها را خاموش کرد؟
بله ولی در سطح غلظت 500-700
co2 ، به طور اتوماتیک می ایستد، بستگی به اقیم مکان دارد.
کنترل co2 چگونه کار می کند ؟
در سطح غلظت 1300
ppm co2 یک علامت نوری ظاهر می شود و در 1700ppm یک سیگنال صوتی شنیده می شود در مورد آتش هم، این چنین است.

نتیجــــه

پنجره های نافس اگرچه در دست ساخت می باشد، ولی به نظر می رسد به جواب صحیح این سئوال در مورد بهبود تهویه مطلوب رسیده ایم که البته زمان، آن را ثابت خواهد کرد.
تعداد موارد کاربرد پنجره های نافس بسیار گسترده است، برای مثال مبدل گرمایی مفتولی مناسب اگر در بیمارستان ها به کار رود به آسانی قابل تعویض با نمونه تازه خود برای جلوگیری از عفونت می باشد. این مبدل در فضای کوچک مخصوص در قایق ها، کاروان ها و خانه های سیار به راحتی جای می گیرد.
پنجره های نافس حافظ سلامتی حتی در زمانی که آن را فراموش کرده ایم، می باشند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالکن های مخفی، پنجره هایی رو به آینده

بالکن های مخفی، پنجره هایی رو به آینده

همیشه غمگین بودم که چرا اتاق سابقم بالکن نداشت و مسلماً حوصله بنایی هم هرگز موجود نبود. اخیراً متوجه شدم معمار هلندیHofman Dujardin, این مشکل را با ارائه یک طرح خلاقانه تا حدی حل کرده گرچه بنظر مشکلاتی هنوز بر سر راه است.



(Bloom Frame) پنجره ای که بالکن می شود یا بالکنی که پنجره می شود! در واقع یک بالکن متحرک, بدون هزینه بنایی و با اتصالات بسیار محکم و محاسبه شده و کاربردی برای اضافه شدن به خانه ها و ساختمانهای ساخته شده , پنجره ای که سریعاً شما را به درون فضای شهری هدایت می کند .



البته اگر کمی بخواهیم وارد جزئیات قضیه شویم فکر می کنم در صورتی که نخواهیم از کف شیشه ای برای بالکن استفاده کنیم (چون امثال من که از ایستادن بروی یک کف شیشه ای واهمه دارند بسیارند) پنجره در حالت بسته کمی بالاتر از آنچه باید باشد قرار می گیرد و قطعاً می توان به بکارگیری متریالهای متفاوتی درساخت آن خوشبین بود. همچنین شاید بهتر باشد در هنگامی که بصورت بالکن باز می شود قسمتی از سطح کف بالکن برای انتقال بار بروی کف اتاق قرار گیرد و مسلماً بحث های سازه ای نظیر اضافه بار وارده و ... نیز باید بشدت مد نظر قرار گیرند .


به هر حال این طرح امکان حداکثر استفاده از سطح بیرونی ساختمان را فراهم می کند و برای آپارتمانهای کوچک نسل آینده می تواند یک راه حل باشد. ( البته شخصاً طرح فعلی را تایید نمی کنم اما فکر می کنم ایده های مشابه شاید در آینده جالب باشند ) توجه به نمای شهری این پروژه ها نیز ضروری است . :smile:
(Bloom Frame) یک نوع آزادی سیال در شهرنشینی معاصر خواهد بود ،شهری با بالکن های مخفی و پنجره هایی رو به آینده!​
 

bloom

عضو جدید
انواع درب

انواع درب

تعریف درب



به طور كلي از ساختمان گفته مي شود كه با بازو و بسته شدن فضاهاي داخلي و خارجي رابه هم مربوط مي ناميد .ودر بعضي از موارد نيز عبور نور و تبادل هوا را ممكن يا نا ممكن مي نمايد. وظيفه اوليه در ايجاد امكان دسترسي است و از جمله مقاومت و پايداري حفظ حريم خصوصي و ايمني عايق حرارتي و صوتي حفظ محيط از باد و باران .




قسمت هاي مختلف درب

عبارتند از :
1)لنکه در: قسمتي كه درون چهار چوب قرار مي گيرد .
2)قاب : همان چهار چوب در .
3)آستانه : قسمت پتييني قاب در.
4)كتيبه : قسمتي از در يا پنجره كه در قسمت بالايي در مانند شكل مقابل قرار مي گيرد و ممكن است بازشو ثابت باشد .
5)وادار : تقسيم كننده لنگه در به دو يا چند قسمت .
6)بائو : واردار عمودي طرفين در يا پنجره كه قفل و لولا نيز به آن متصل و يا درون آن قرار مي گيرد را بائو مي گويند.
7)قيدهاي فوقاني و تحتاني : وادارهاي بالا وپايين .
8)تنكه : قسمت صفحه مانندي از در كه مابين دو وادار قرار گيرد را تنكه گويند.
9)پاخور : يال پاييني لنگه در كه معمولاً پهنتر از يالهاي جانبي بوده و به منظور جلوگيري از صدمه ديدن در از ضربه پيش بيني مي شود .
10)شيشه خور : قسمتي از يالهاي دركه شيشه را بر روي آن تكيه مي دهند .
11)دماغه : قسمتي از لنگه در كه روي نماي قاب قرار مي گيرد .
12)زهوار : قسمتي از در كه به منظور زينت يا درز گيري و يا سهولت نصب شيشه بر روي در يا پنجره نصب مي گردد.
13)يراق : قسمتي از لوازم در است كه به منظور باز وبسته شدن و قفل كردن در مانند لولا ،دستگيره ،.. به كار مي رود.



انواع در ب بر حسب شرایط:

برحسب شرايط زير داراي انواع مختلفي هستند.
1)محل قرارگيري : درها از نظر محل قرار گيري به دو دسته كلي درهاي خارجي و درهاي داخلي تقسيم مي گردند.
2)تعداد لنگه : يك لنگه،دو لنگه

3) جهت بازشو : مانند درهاي يك لنگه از نظر محل قرار گيري لولا به درهاي راست كه با دست راست به سمت خارج باز مي شود ودرهاي چپ كه با دست چپ به سمت خارج باز مي شوند . معمولاً بازشوها به طرف داخل است و جزء محل هاي كه از 20 نفر بيشتر جمعيت داشته باشد .كه در اين صورت به سمت خارج باز مي شود .



مصالح مورد استفاده در درب ها :

1)درب هاي چوبي : معمولاً براي فضاهاي داخلي .درب های چوبی نسبت به جنس و کیفیت-یک یا دو ویا چند جداره بودن-ساده یا طرح دار از مصارف گسترده و وسیعی برخوردار می باشند که در این میان زیبایی و راحتی دو چندان نسبت به درب های غیر چوب را به خود اختصاص داده اندکه ذیلا به بررسی و شناخت ظاهر آن می پردازیم:

- ساده تک جداره
-کلاف ساده با دو جداره از سه لایی
-کلاف ساده یا دو جداره نوپان
-کلاف نما چوب با تونیک داخلی سه لایی
-کلاف نما جوب با تونیک تمام چوب
- درب های کمد دیواری(تمام ام دی اف،دو جداره دورو سه لای،...)

2)درب هاي فولادي : به عنوان درهاي خارجي .به طوری که امروزه درب های فولادی بیشتر جهت ورودی پارکینگ ها-مغازه ها و پاساژهایی که مشرف به خیابان و کوچه های اصلی به جهت جلوگیری از سرقت ویا فرسایش کمتر در مقابل گرماو سرمای محیط می باشند تعبیه می شوندو با طرح ها و نقشه های بی نظیی که هنرمندان به آن اعطا می کنندجلوه و زیبایی خود را در نما یا نگه دید عموم می نمایند.



3)درب هاي آلومينيومي : با توجه به مقاومتي كه در برابر رطوبت دارند براي فضاهاي مرطوب استفاده مي شوند .




4)درب هاي شيشه اي : اين نوع درها كه از شيشه هاي ضخيم و آبديده ساخته شده اند معمولاً در فضاهاي تجاري و اداري و در مكانهايي كه حفظ محرميت داخلي مورد نظر نباشد پيش بيني مي شوند .




5)درب هاي پلاستيكي :اين نوع مصالح كه به تازگي وارد صنعت ساختمان شود است به سرعت جاي مصالح مختلف را پر مي كند درهاي ساخته شده از مقاطع pvc مخصوصاً در مكانهاي مرطوب پيشنهاد مي شود.





انواع ديگر درب ها از نظر عملکرد

عبارتند از :
1)درب هاي با لولاي كنار : درب ها با لولا هاي محوري ـ درب ها با لولاي دورانه .
2)درب هاي كشويي : اغلب به منظور جلوگيري از به هدر رفتن فضاها از اين نوع درب ها و بيشتر در كارخانه ها و كارگاههاي صنعتي استفاده مي گردد.
3)درب هاي آكاردئوني : اين درب ها نيز به منظور جلوگيري از به هدر رفتن فضاها مورد استفاده قرار گرفته و اغلب در مكانهاي صنعتي و گاراژ ها استفاده مي گردد.






موقعيت قرارگيري درب ها

درب هاي داخلي : درب هاي داخلي بايد در جايي قرار بگيرند كه فضاي قابل استفاده اتاق بيشتر شود . اما درباره اين كه درب ،به داخل يابه بيرون ساختمان باز شود ، بايد تصميم گيري درستي اتخاذ گردد كه معمولاً درب ها به داخل باز مي شوند درب ها بر اساس نوع ساختار ، مكان گيري و اهدافي كه لذاي آنان طراحي مي شود نامگذاري شده است . درب متعادلا يا بالانس شده براي باز شدن به نيروي كمي نياز دارد و براي كريدورها بسيار مناسب است .
پهناي درب، براساس نوع كاربردي آن براساس اتاق آن تعيين مي شود و كمترين مقدار بازشوي يك درب از داخل 55 است .
در ساختمانهاي مسكوني اندازه هاي استاندارد عرض درها در زير آورده شده است :
- درهاي يك لنگه : اتاق هاي اصلي تقريباً 170 سانتي متر . درهاي ورودي 140 تا 325 سانتي متر ارتفاع بازشوي در حداقل 185 سانتي متر اما به صورت معمولي 195 تا 200 سانتي متر .
- درب هاي كشويي و بادبزني معمولاً براي خروج و فرار مناسب نيستند ،زيرا در شرايط اضطراري ،ننكم است راه را ببندد.
اشخاص معمول احتياجات خاصي دارند كمترين پهناي مورد نياز درب، براي اين اشخاص 80 سانتي متر است . كه البته براي استفاده كنندگان از صندلي چرخدار بسيار كم است و90 سانتي متر معمولاً كافي مي باشد . ناگفته نماند كه براي عبور صندلي چرخدار بايد يك فضاي اضافي در دو طرف در نظر گرفته شود . كريدور ها نبايد كمتر از 120 پهنا داشته باشند . پس استفاده كنندگان از صندلي چرخدار مي توانند در ديوار انتهايي كريدور و يا در ديوارهاي كناري ،براي خود درب را باز كنند . درب انتهايي بايد جلوتر قرار بگيرد تا فضاي كافي درب ،براي دستگيره را فراهم كند. در ضمن هنگامي كه يك در ب گوشه اي از يك اتاق قرار مي گيرد ، لولاي آن بايد در گوشه نزديك به ديوار بسته شود .
- درب هاي چرخان و كشويي : درهاي چرخان در طرح ها متنوعي ساخته مي شوند و بعضي از آن ها قابل تنظيم هستند هنگامي كه تعداد مصرف كنندگان زيادباشد (بخصوص در تابستان ) پانل ها مي توانند در وسط قرار گيرند تا به هنگام رفت و آمد زياد ،به طور همزمان عده اي بتوانند از يك دو وارد و عده اي از در ديگر خارج شوند. در برخي از طرح ها پانلهايي وجود دارند كه مي توانند هنگامي كه عبور و مرور فقط در يك جهت است ،به گوشه اي جمع شوند (به عنوان مثال ) هنگامي كه در پايان يك روز تجاري پر رفت و آمد موسسه تعطيل مي گردد وسايل دقيق كنترل كننده مي توانند براي كنترل درهاي اتو ماتيك به كار برده شوند اين وسايل شامل صفحات الكتريكي و يا ارتباط دهندگان پنوماتيك كف مي باشند . صفحات تك جهتي و صفحات انعكاس دهنده نور براي كنترل درهاي كشويي اتوماتيك كه داراي پانل هاي 6تا8 متر پهنا هستند براي نصب راهها فرار در بلوك هاب اداري ساختمان هاي عمومي و سوپر ماركت هاي ايده ال مي باشند .
 

bloom

عضو جدید
درب2

درب2

درب، در مكانهاي مختلف

1) سينماها : خروجي هاي به بيرون تقريباً بيش از 2 متر از پهناي كل و محاسبه آن شبيه محاسبه كريدور است . درهاي 5/1 متري اجازه داده مي شود در صورتيكه يك لنگه اصلي آن يك متر پهنا داشته باشد و اگر لنگه ثابت را بتوان به داخل توسط لولا باز نمود ارتفاع در 20/1 كافي است و كف گير خودكار براي باز كردن در بايد تعبيه باشد درهاي بدون آستانه بايد به بيرون باز شده ،بتوان به داخل كريدور تقريباً 150 ميلي متر بريد اما پهنا محدود نيست.
2) بيمارستانها :تمام درها بايد جزم و كاملاً بسته شوند ( لب كنگره دار توصيه مي شود )
پهناي در براي تخت هاي متحرك مساوي يا بزرگتر از 10/1 متر و بهتر آن 20/1 متر مي باشد براي سرسرا (حال ) درهاي دو لنگه پروانه اي خود بسته شد به پهناي 80/1 متر لازم است . براي محوطه آماده سازي برحسب استفاده معمولاً يك متر است درهاي تخته چند لاي قاب آهني دار لب كنگره اي لاستيكي ضد صدا بسيار مناسب است .
3) دربهاي گاراژ و انباري :از دربهاي فوقاني و يكطرفه مي توان درگاراژ ها و مكانهاي مشابه استفادهع كرد اين درها مي توانند به صورت درهاي تاشو يا درهاي با وزنه تعادل فنري و يا سنگيني تعادل باشند و اينكه به صورت درهاي تك جداره و دو جداره مقاوم و نيمه شيشه اي يا تمام شيشه اي استفاده شوند . صفحات اين نوع درها ،پلاستيكي ،آلومينيومي يا ورقه فولاد گالوانيزه مي باشند . بيشترين ابعاد اين درها 96/1 ×82/4 و حداكثر محيط صفحه در (m2)10 مي باشد . ازدرهاي طاق ماند هم مي توان در اين نوع استفاده كرد عملكرد درهاي فوقاني و يكطرفه ساده است . زيرا اين نوع درها تا سقف بالا رفته و توسط دستگاههاي بي سيم كنترل شود .
همچنين درها بالا رونده تاشو.
درهاي تلسكوپي تاشو.
درهاي كركره اي غلتكي و الومينيومي از انواع ديگر درها هستند كه هنگام باز بودن شكل غير معمولي دارند . درهاي تك جداره يا چند جداره در ساختمانهاي صنعتي شركتهاي حمل و نقل و كارگاههاي استفاده مي شوند . حداكثر اندازه اين درها از لحاظ پهنا 18 متر و از لحاظ ارتفاع 6 متر مي باشند . اين درها با يك سوئيچ كشنده صنعتي مانع سبك يك چرخ زنجيردار يا كنترل از راه دور به صورت الكتريك يا با استفاده از هواي ف فشرده با بالشتك تماس حركت مي كنند . درهاي متحرك بايد از جريان برق براي افزايش سرعت باز و بسته شدن استفاده نمايند .درهاي قاب دار پلاستيكي و درهاي يك لايه و شفاف pvc در برابر ضربه و سايش مقاوم بوده و بدين ترتيب پرده هاي شبكه اي pvc نيز مناسب مي باشند .
درهاي پلاستيكي مثل درهاي درز پلاستيكي و بالشتك پلاستيكي براي باز زدن ويا تخليه بار اندازها وورود و خورج از انبارهاي داروي سيستم حرارتي مناسب هستند اين درها طي عمليات بارزدن و تخليه بار اجناس واز اثرات بادو باران نگه مي دارند .
درهاي ضد حريق T90-T30 وجود دارد هريك از درهاي مقاوم در برابر حريق مثل درهاي كشويي ، بالا رونده و يا تابدار بايد از تجهيزات برقي به صورت مستقيم و جداگانه استفاده كنند تا دريك حادثه آتش سوزي به صورت خود ار بسته شوند


توضيح كلي درباره درب هاي مقاوم


در برابر آتش

مونتاژ درهاي مقاوم در برابر آتش ، به منظور جلوگيري از پخش دود و آتش ساخته شده اند كه از در مقاوم ،چهار چوب ، يراق آلات ، قفلو گچ بريهاي فلزي تشكيل شده است . هر جزء آن به عنوان عايق آتش عمل مي كند . اين نوع در طبق استاندارد NFPA80 است كه تامين كننده حداقل معياد پخش دود و آتش دردريچه ها وروزنه هاي ديوار، سقف و كف است . درجه حفاظت برحسب ساعت بيان مي شود .
انواع درتنكه اي :
1)4ساعته و3 ساعته : دريچه هاي ديوار آتش ، ساختمان را به نواحي مختلف آتش تقسيم مي كند .
2) 1و5/1 ساعته : دريچه هاي ارتباطات عمومي و قسمتهاي مجزا ي افقي را فراهم مي كند .
3) سه چهارم ساعت و 20 دقيقه اي : دريچه هاي بين اتاقها و كريدور ها نكته حفاظت ساعتي براي دريچه ها ، بستگي به استفاده از عايق دارد كه در دريچه هاي عمودي ، ديوارهاي تقسيم كننده ،ديوار كريدور ، عايق دود و مكانهاي خطرناك استفاده شده است


اندازه ها و چارچوب

اندازه فاصله ها و حفره هاي ديوارها براي درها .
اندازه هاي اسمي استاندارد ساختمان مي باشند اگر در موارد استثنايي ،اندازه هاي ديگري لازم است . اندازه استاندارد ساختمان براي آنها بايد مضربي از 125 ميلي متر (براساس استاندارد انگليس ) باشد چار چوب هاي سمت راست و سمت چپ به كار برده شوند .


انواع چار چوب

چارچوب ها به صورت كارخانه اي يا ساخت در محل كار ، ساخته مي شوند چار چوب بايد در لغاز و كف كاملاً مهار شود .
از چار چوب سبك : اعضاي لغاز و سر يا كلاهك چارچوب از آلومينيوم (حداكثر45دقيقه) و يا از فولاد با شماره سبك (5/1 ساعت)
چارچوب فولاد پرسي مجوف : اعضاي لغاز و سر يا كلاهك چارچوب از فولاد شماره 18 و يا سنگين (3ساعته)


محل نصب چارچوب درب

محل نصب چهار چوب درب بروي ديوارها ي داخلي و خارجي نبايد در گوشه اطاق پيش بيني شود.
حداقل 10 سانتيمتر ودر شرايط خاص مانند قرار گرفتن رادياتور و يا كابينت و كمد در پشت در تا70 سانتيمتر فاصله براي بهتر باز شدن در قرار گرفتن دستگيره در فاصله مناسبي از رايوار الزامي است.
وچون محل گچ نازك كاري يا اندود ذلخلي با چارچوب فلزي يا چوبي ترك برمي دارد. براي رفع اين مساله در چارچوب فلزي (چفت) ودرچارچوب چوبي از روكوب يا فيتيله استفاده مي گردد. چارچوب درب هاي ورودي بايد به طريقي نصب شوند كه از عبور جريان هواو رطوبت به داخل جلوگيري نمايند. براي منظور درمحل اتصال ديوار به چارچوب لز ماستيك استفاده مي نمايند. ويا نماسازي راتاحداقل 2CM برروي چارچوب در ادامه مي دهند.


يراق آلات

يراق الات نيز به صورت فابريك يابعداً در محل كار ، بروري در نصب مي شوند سازنده درب بايد يراق الات را اماده كند طوري كه آنها براقي درب جاي خود قرار گيرند . درب برروي لولاي فولادي بلبرينگي نصب مي شود . بسته شدن و قفل شدن در اتوماتيك صورت مي گيرد .
اين درها دارده ي سيستم اعلان حريق اتوماتيك نيز مي باشند .


اتصالات

اینک به چند نوع از اتصالات چوب بیشتر اشاره می کنیم

1) اتصالات فاق و زباته:
داخل یکی از کلاف ها با اره های مخصوص یب مته دریل بصورت یک شیار(متناسب با ضخامت چوب)تخلیه می گردد و کلاف بعدی بصورت قرینه طرفین چوب با اره خالیو قبل از نصب دو سطح آغشته به چسب چوب،دو سطح در محل قرار گرفته و تحت فشار،متناسب با نوع چوب قرار می گیرد.
2)اتصالات کام و زبانه:
این نوع اتصال شبیه اتصال قبلی می باشد با این تفاوت که شیار و زبانه چوب بعد از اتصال نهایی دیده نمی شود.
3)اتصالات دم چلچله ای:
این نوع اتصال باز هم شباهت هایی نسبت به دو مورد قبلی دارد اما از این نوع اتصال در ایران کمتر استفاده می شود.فقط گروهی از کارخانجات معتبر از این نوع اتصال در کارهای خود استفاده می کنند .
این نوع اتصال چون با دقت بالایی می بایست انجام گیرد از این رو برای انجام این کار زمان زیادی نیز صرف می شود به همین دلیل برای بسیاری از نجاران مقرون به صرفه نمی باشد.
4)اتصالات با چوب دوبل:
این نوع اتصال در محل مورد نظر با دریل ویا چند سوراخ رو به روی هم و هم مرکز تعبیه می گردد، سپس چوب هایی با مقطع دایره به طول دو سوراخ تهیه و پس از آغشته کردن با چسب چوب دو محل را به هم اتصال می دهیم.
البته چوب های اتصال دوبل امروزه به صورت شاخه ای در بازارهای محصولات چوبی عرضه می گردد.
از این اتصال معمولا در درب های تمام چوب و پنجره های چوبی استفاده می گردد.وهمچنین در صنایع مبلمان سازی مورد بهره برداری است.
5) اتصالات فارسی بری(45درجه):
در این اتصال دو محل نصب به صورت زاویه 45 درجه برش می خورد وبا آغشته شدن با چسب و تحت فشار قرار گرفتن به یکدیگر چسبیده می شوند و در بعضی موارد برای استحکام بیشتر بین دو محل از چوب دوبل نیز استفاده می گردد.
 

bloom

عضو جدید
درب3

درب3

درب های مدرن


بررسی درب های اتو ماتیک



امنیت و راحتی دو ویژگی دربهای اتوماتیک هستند امروزه کاربرد این دربها بسیار بیشتر از دیگر درب ها است. گذشته معمول شده و با پایین امدن قیمت انهااستفاده افراد بیشتری تمایل به صب و استفاده از این ابزار مفید دارند.
زمینه های درب های اتوماتیک :
1) امنیتی مانند مانند دربهای اتوماتیک مراکز نظامی و مکانهای خاص مانند درب های اتوماتیک آزمایشگاهها و آشیانه پرواز.
2) رفاهی مانند دربهای اتوماتیک پارکینگ منازل، درب های اتوماتیک بیمارستانها و غیره....
3) مصرف انرژی مانند دربهای اتوماتیک هتلها، درب های اتوماتیک فروشگاهها.
4) بهداشتی مانند دربهای اتوماتیک اتاق عمل و برخی آزمایشگاهها.
5) سرعت بخشیدن به کار مانند درب های اتوماتیک مکانهای صنعتی.
6) جایگزین نیروی انسانی


انواع دربهای اتوماتیک از لحاظ نحوه ی کار
1- دربهای اتوماتیک پنو ماتیک
2- دربهای اتوماتیک هیدرولیک
3- دربهای اتوماتیک الکترو موتوری

الف- درب های اتوماتیک پنو ماتیک : فشار گاز، فشار باد
ب- درب های اتوماتیک هیدرولیک : فشار مایعات ، فشار روغنی
پ- درب های اتوماتیک الکترومکانیک : چرخ دنده ، گیر بکس


انواع درب های اتو ماتیک منازل
1- دربهای اتوماتیک دولنگه
2- درب های اتوماتیک کشوئی
3- دربهای اتوماتیک زیر سطحی
4- درب های اتوماتیک رولاپ ( کرکره ای )
5- دربهای اتوماتیک زیر سقفی ( سکشنال )


اساس عملکرد هر یک از دربهای اتوماتیک
دربهای اتوماتیک دولنگه : تغییر طول بازو
دربهای اتوماتیک کشویی : نیروی کششی
دربهای اتوماتیک زیر سطحی : نیروی چرخشی وارد برمحور درب
دربهای اتوماتیک رولاپ : نیروی چرخشی وارد از بالا
دربهای اتوماتیک زیر سقفی :نیروی کششی و چرخشی وارد بر درب


قسمتهای مختلف درب اتوماتیک
1- مرکز کنترل (تابلوی فرمان)
2- مولد ( تولید کننده ) نیروی حرکتی از قبیل جک، بازوها و موتور
3- چشمی ها یا چراغ های مادون قرمز
4- فلاشر
5- میکرو سوئیچ
6- ریموت کنترل ( کنترل از راه دور)
7- پایه ها
8- قفل برقی
9- قفل مکانیکی


مرکز کنترل در دربهای اتوماتیک
جعبه ای است که نقش تابلوی فرمان را دارد و فرمان لازم برای باز و بسته کردن درب از طریق شاسی های متصل به آن و یا سیستم فرمان رادیویی که قسمت گیرنده رادیویی در داخل این یونیت قرار گرفته و با استفاده از یک تراشه ی الکترونیکی بنام ( میکرو پر سسور یا ریز پردازنده ) کار کنترل درب را بر عهده دارد و فرمان لازم را به موتورهای الکتریکی می دهد.
اجزای متحرک سیستم
1 - جک ها
2- بازوها
3- موتور.
نقش چشمی در سیستم
چشمی ها شامل فرستنده و گیرنده مادون قرمز که به ترتیب با حروف ( تی ایکس) یا (آر ایکس) مشخص می شوند برای تشخیص موقعیت خود درب اتوماتیک یا تشخیص ورود یا خروج اشخاص یا به عبارت دقیق تر برای اطمینان از عدم وجود شخص یا وسیله ی نقلیه در هنگام بستن درب استفاده می شود.


نقش فلاشر در سیستم
یک لامپ چشمک زن نارنجی است که بر روی درب اتوماتیک نصب می شود تا عابرین را از وضعیت فعلی درب آگاه سازد .
میکروسوییچ
در موقعیت های مختلف باز و بسته شدن درب اتوماتیک توسط قسمت مکانیکی، باز یا بسته می شود و بدین طریق با وصل یا قطع جریان، مرکز کنترل را از موقعیت فعلی درب اتوماتیک آگاه می سازد.
قفل برقی
با توجه به اینکه درب های اتوماتیک معمولا از لحاظ حفاظتی و حراستی مهم هستند برای قفل نمودن آنها در برخی از شرایط از قفل برقی و در شرایط دیگر از قفل مکانیکی یا کلونی استفاده می شود.
ریموت کنترل
ریموت کنترل به معنی کنترل از راه دور بوده و در سیستم درب اتوماتیک با استفاده از ریموت کنترل می توان درب اتوماتیک را از راه دور باز یا بسته نمود برای این منظور حتما بایستی قسمت گیرنده را در داخل مرکز کنترل درب اتوماتیک نصب کرد.
مراحل نصب سیستم درب بازکن برقی
1- نصب تابلو و تجهیزات مکانیکی و الکتریکی سیستم
2- تکمیل سیم بندی تابلو و تجهیزات سیستم
3- تنظیم یا به اصطلاح ریگلارژ میکرو سوئیچ های مسیر حرکت درب
4- تست پله به پله ی مراحل باز و بسته شدن درب
5- تنظیم میکرو پروسسور روی حالت عملکرد مطلوب
تابلو و تجهیزات الکتریکی
هر برد الکترونیکی برای راه اندازی نیاز به یک ولتاژ تغذیه مستقیم خاص خود دارد و عامل اصلی حرکت در سیستم درب اتوماتیک موتورالکتریکی می باشد و هر موتورالکتریکی می تواند یک سرعته یا چند سرعته باشد ، چپ گرد یا راست گرد باشد که چگونگی ایجاد هر کدام از این حالات با سیم های ورودی به سیستم موتور درب اتوماتیک مشخص می گردد و تعدادی سنسور از قبیل میکرو سوئیچ ها ، فرستنده و گیرنده های مادون قرمز به محل خود بر روی برد کنترل درب اتوماتیک نصب می گردد.


سیستم های درب بازکن اتوماتیک
جهت رفاه بیشتر و همچنین با اهداف حفاظتی و امنیتی در مکانهای مختلف بر روی انواع گوناگون درب ها مانند درب گاراژ - درب حیاط – درب ورودی ساختمان و حتی درب اتاق های ساختمان (برای افراد معلول) نصب و مورد استفاده قرار می گیرد . بعد از نصب این سیستم ها می توان تنها با فشار دادن شستی روی یک ریموت کنترل از فاصله مناسب درب را باز و بسته کرد و یا با نصب سنسورهای خاصی هنگام عبور و مرور در را به طور اتوماتیک باز و بسته کرد . انواع مختلف درب هایی که این سیستم ها را می توان روی آن نصب کرد به قرار زیر است :
درب های کشویی (ریلی) (Siliding Door) : این دربها یک تکه بوده و روی ریلی در پایین درب لغزیده و به چپ و راست حرکت می کنند



دیتیل برخی از درب ها
در این قسمت دیتیل اندکی از درب های مدرن را مشاهده می کنیم،که امروزه بسیاری از آنها را در منازل ویا در بسیاری از مکان ها مورد مصرف قرار می دهیم










 

helensj

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اگه این مطالب عکسم داشت دیگه فوق العاده بود:gol:
 

marali_64

عضو جدید
پنجره دو جداره با قاب uPVC

پنجره دو جداره با قاب uPVC

پنجره دو جداره با قاب uPVC
مزایا
  1. صرفه جویی در مصرف انرژی
  2. کاهش آلودگی صوتی: به کار گیری پنجره های عایق و شیشه های دو جداره، یکی از راه های کاهش آلودگی صوتی می باشد. با استفاده از شیشه های معمولی در دو جداره، حدود 40 دسی بل شدت صوت کاهش خواهد یافت. این در حالی است که متوسط آلودگی صوتی در شهرهای بزرگ 80-75 دسی بل و در شهرهای کوچک 55 دسی بل می باشد.
  3. مقاوم در برابر اشعه ماورای بنفش (UV) و حذف اثرات مخرب آن
  4. کاهش در برابر آلودگی هوا
  5. کاهش تابش سرد
  6. کاهش هزینه تاسیسات سرمایشی و گرمایشی در ساختمان
  7. کاهش آلودگی محیط زندگی و هزینه های مربوطه
  8. هوابندی کامل
  9. مقاوم در برابر باد، باران و طوفانهای شدید
  10. تقویت مضاعف با استفاده از پروفیل گالوانیزه در داخل پروفیل uPVC
  11. حفاظت از محیط زیست از طریق بازیافت و استفاده در صنایع دیگر
  12. عدم نیاز به سرویسهای مکرر (تعویض، رنگ آمیزی و...) و نظافت آسان
  13. غیر قابل اشتعال
  14. سهولت در نصب
منبع: مجتمع بوتیا صنعت

__________________
 

azam2007

عضو
دلايل محبوبيت پنجره هاي UPVC

دلايل محبوبيت پنجره هاي UPVC

اگر در خيابان هاي حومه انگلستان قدم بزنيد، متوجه خواهيد شد كه در ساخت اغلب خانه ها از در و پنجره هاي UPVC استفاده شده است. حال آن كه حدود پنجاه سال پيش در همان خيابان ها هيچ در و پنجره اي از جنس UPVC وجود نداشت.


پروفيل UPVC كه از دهه 1960 به بعد در ساختن در و پنجره مورد استفاده قرار گرفته است، در بيست سال اخير در انگلستان محبوبيت واقعي خود را پيدا كرده است تا جايي كه امروزه در ساخت بيش از 85% از پنجره هاي جديد و نيز جايگزيني پنجره هاي قديمي به كار مي رود.


با نگاهي به ويژگي هاي UPVC مي توان به سادگي علت محبوبيت آن را دريافت. اين پنجره ها بسيار با دوام هستند با طول عمر حداقل 35 سال كه به مراتب بيشتر از طول عمر پنجره هاي قديمي و سنتي مي باشد. همچنين در برابر عوامل جوي، اشعه ماوراء بنفش و بسياري از اسيدها مقاوم هستند، نياز به حفاظت و نگهداري خاصي ندارند و با مواد پاك كننده مناسب به آساني تميز مي شوند اما پنجره هاي قديمي اعم از چوبي و فلزي تقريباً هر دوسال يك بار نياز به رنگ آميزي دارند تا از تغيير رنگ، خميدگي، پوسيدگي و زنگ زدگي محفوظ بمانند.

از لحاظ ظاهري، اين پنجـره ها با طرح ها و رنگ هاي متنوع، در نماي ساختـمان هاي مدرن زيبايي فوق العـاده اي ايجاد مي نمايند. با وجود گله مندي صاحبان خانه هاي سنتي از اين موضوع كه اين پنجره ها درمنازل آن ها چشم انداز خوبي ندارد، طراحان به زودي به اين امر پرداختند به طوري كه امروزه در و پنجره هاي UPVC در سبك هاي مختلف موجود مي باشند؛ از طرح هايي كه با داشتن تمام خواص اين نوع پنجره ها مانند طرح هاي چوبي قديمي به نظر مي رسند تا طرح هاي نويني كه محبوبيت بسياري در ميان صاحبان منازل قديمي و نوين پيدا كرده اند.

اين پنجره ها بازده انرژي منازل را به طور محسوسي بهبود مي بخشند و در افزايش امنيت منازل نقش به سزايي ايفا مي كنند. علاوه بر اين، به دليل استفاده از گالوانيزه در ساختار پروفيل هاي UPVC، از استحكام بالايي برخوردار هستند و به علت به كار گيري نوارهاي آب بندي لاستيكي، از ورود هرگونه آلودگي محيطي به داخل ساختمان جلوگيري به عمل مي آورند.

از آنجايي كه به ميزان 25% از گرمايي كه داخل منازل توليد مي شود، مي تواند از طريق در و پنجره هاي نامناسب به هدر رود، با نصب در و پنجره هاي UPVC با شيشه دو و چند جداره اين اتلاف گرمايي به ميزان قابل توجهي كاهش خواهد يافت كه در كاستن دي اكسيد كربن و گازهاي گلخانه اي جهت حفظ زمين براي نسل هاي آينده بسيار مؤثر خواهد بود.
اگر در محلي ممـلو از ساختمان يا در مركز شهـري شلوغ زندگي مي كنيد كه صداهاي ناهنجار باعث آزارتان مي شود، بايد بدانيد كه پنجره هاي UPVC با شيشه هاي دو و چند جداره، نه تنها داراي خاصيت عايق دمايي هستند، بلكه از ورود سر و صدا به داخل منازل نيز جلوگيري به عمل مي آورند. اين پنجره ها به دليل امكان استفاده از يراق آلات (تك حالته، دو حالته، كشويي، بازشو افقي، عمودي و ...) قابليت باز و بسته شدن در جهات مختلف را دارند.

امروزه امنيت منازل و حفاظت در مقابل ورود عوامل مزاحم از اهميت ويژه اي برخوردار است. در و پنجره هاي UPVC با داشتن قفل هايي كه در چندين نقطـه تعبيه شده اند، بسيار ايمـن تر از پنجـره هاي قديمي مي باشند. همچنين اين پنجره ها با استفاده از پروفيل هاي بازسازي به راحتي امكان جايگزيني با پنجره هاي قديمي را بدون نياز به تخريب دارا هستند.
موارد ياد شده تنها بخشي از مزاياي در و پنجره هاي UPVC هستند. بنابراين اگر هنوز در و پنجره هاي منازل خود را تعويض نكرده ايد، با در نظر گرفتن نكات فوق، هرچه سريع تر به انجام اين كار مبادرت نماييد.
 

پیوست ها

  • AnimatedSash.gif
    AnimatedSash.gif
    20.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • bay-windows.png
    bay-windows.png
    34.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

azam2007

عضو
دلایل محبوبیت پنجره های UPVC

اگر در خیابان های حومه انگلستان قدم بزنید، متوجه خواهید شد كه در ساخت اغلب خانه ها از در و پنجره های UPVC استفاده شده است. حال آن كه حدود پنجاه سال پیش در همان خیابان ها هیچ در و پنجره ای از جنس UPVC وجود نداشت.

پروفیل UPVC كه از دهه 1960 به بعد در ساختن در و پنجره مورد استفاده قرار گرفته است، در بیست سال اخیر در انگلستان محبوبیت واقعی خود را پیدا كرده است تا جایی كه امروزه در ساخت بیش از 85% از پنجره های جدید و نیز جایگزینی پنجره های قدیمی به كار می رود.
با نگاهی به ویژگی های UPVC می توان به سادگی علت محبوبیت آن را دریافت. این پنجره ها بسیار با دوام هستند با طول عمر حداقل 35 سال كه به مراتب بیشتر از طول عمر پنجره های قدیمی و سنتی می باشد.همچنین در برابر عوامل جوی، اشعه ماوراء بنفش و بسیاری از اسیدها مقاوم هستند، نیاز به حفاظت و نگهداری خاصی ندارند و با مواد پاك كننده مناسب به آسانی تمیز می شوند اما پنجره های قدیمی اعم از چوبی و فلزی تقریباً هر دوسال یك بار نیاز به رنگ آمیزی دارند تا از تغییر رنگ، خمیدگی، پوسیدگی و زنگ زدگی محفوظ بمانند.
از لحاظ ظاهری، این پنجـره ها با طرح ها و رنگ های متنوع، در نمای ساختـمان های مدرن زیبایی فوق العـاده ای ایجاد می نمایند. با وجود گله مندی صاحبان خانه های سنتی از این موضوع كه این پنجره ها درمنازل آن ها چشم انداز خوبی ندارد، طراحان به زودی به این امر پرداختند به طوری كه امروزه در و پنجره های UPVC در سبك های مختلف موجود می باشند؛ از طرح هایی كه با داشتن تمام خواص این نوع پنجره ها مانند طرح های چوبی قدیمی به نظر می رسند تا طرح های نوینی كه محبوبیت بسیاری در میان صاحبان منازل قدیمی و نوین پیدا كرده اند.
این پنجره ها بازده انرژی منازل را به طور محسوسی بهبود می بخشند و در افزایش امنیت منازل نقش به سزایی ایفا می كنند. علاوه بر این، به دلیل استفاده از گالوانیزه در ساختار پروفیل های UPVC، از استحكام بالایی برخوردار هستند و به علت به كار گیری نوارهای آب بندی لاستیكی، از ورود هرگونه آلودگی محیطی به داخل ساختمان جلوگیری به عمل می آورند.
از آنجایی كه به میزان 25% از گرمایی كه داخل منازل تولید می شود، می تواند از طریق در و پنجره های نامناسب به هدر رود، با نصب در و پنجره های UPVC با شیشه دو و چند جداره این اتلاف گرمایی به میزان قابل توجهی كاهش خواهد یافت كه در كاستن دی اكسید كربن و گازهای گلخانه ای جهت حفظ زمین برای نسل های آینده بسیار مؤثر خواهد بود.
اگر در محلی ممـلو از ساختمان یا در مركز شهـری شلوغ زندگی می كنید كه صداهای ناهنجار باعث آزارتان می شود، باید بدانید كه پنجره های UPVC با شیشه های دو و چند جداره، نه تنها دارای خاصیت عایق دمایی هستند، بلكه از ورود سر و صدا به داخل منازل نیز جلوگیری به عمل می آورند. این پنجره ها به دلیل امكان استفاده از یراق آلات (تك حالته، دو حالته، كشویی، بازشو افقی، عمودی و ...) قابلیت باز و بسته شدن در جهات مختلف را دارند.
امروزه امنیت منازل و حفاظت در مقابل ورود عوامل مزاحم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در و پنجره های UPVC با داشتن قفل هایی كه در چندین نقطـه تعبیه شده اند، بسیار ایمـن تر از پنجـره های قدیمی می باشند. همچنین این پنجره ها با استفاده از پروفیل های بازسازی به راحتی امكان جایگزینی با پنجره های قدیمی را بدون نیاز به تخریب دارا هستند.
موارد یاد شده تنها بخشی از مزایای در و پنجره های UPVC هستند. بنابراین اگر هنوز در و پنجره های منازل خود را تعویض نكرده اید، با در نظر گرفتن نكات فوق، هرچه سریع تر به انجام این كار مبادرت نمایید.
منبع:http://www.upvccenter.com/upvc-Article-دلایل محبوبیت پنجره های UPVC-58.aspx
 

azam2007

عضو
Upvc از آغاز تا كنون

Upvc از آغاز تا كنون

قبل از پرداختن به مقوله upvc لازم است بدانید Pvc كه اصلی ترین ماده تشكیل دهنده upvc می باشد، چیست؟

Pvc


Pvc از پلیمریزاسیون منومر وینیل كلراید تشكیل می گردد و شامل 43% وینیل و 57% كلرمی باشد كه ماده اولیه ساخت پروفیل در و پنجره های upvc می باشد.
Pvc اولین بار در دو مكان كوچك در سال 1835 توسط هنری ویكتور رگنالت (ریو ) و در 1872 توسط اوگن بومان كشف شد. در هر دو مكان پلیمر زمانی دیده شد كه جامد سفید رنگ داخل فلاسك وینیل كلراید در معرض نور آفتاب قرار گرفت.

Upvc


Upvc ماده ای متشكل از مشتقات اصلی نفت خام و نمك طعام است و مخفف كلمات unplasticised poly vinyl chloride می باشد كه در اوایل دهه 1960 در آلمان ساخته شده، با وجود این حركت بعدی در توسعه upvc برای این صنعت مشكلاتی را ایجاد نمود. بعنوان مثال عوامل نرم كننده كه برای ایجاد انعطاف پذیری در دمای پائین به آن اضافه می شد از پی وی سی خارج می گردید و ماده متخلخلی را بوجودمی آورد كه برطرف كننده نیاز نبود. بعد از سال ها تولید كنندگان مواد خام فرمولاسیون جدیدی را ارائه دادند كه با افزودن مواد مختلفی مثل ضربه گیر ها، نرم كننده ها ، مواد ضد احتراق، روان كننده ها و كمك كننده ها به pvc موفق شدند كه پروفیل های تولیدی را حتی در شرایط سرد، سفت و محكم نگاه دارند. انتخاب فرمولاسیون مناسب، همان طور كه در آزمایش های دراز مدت نشان داد، اطمینان خاطری از عدم سایش ، زرد شدن، خوردگی و پوسیدگی پنجره های upvc به مصرف كنندگان ارایه نمود. در آن زمان مواد، اكسترودرها، قالب ها و كالیبراتورها و سایر تجهیزات تولید پروفیل های upvc ابتدایی بودند. طراحی پروفیل ها نیز ساده بود. با وجود این پنجره ها به سرعت تولید می شدند و استفاده از آنها نیز به سرعت گسترش می یافت.

در حدود سال 1965، با معرفی اكسترودرهای دو پیچه مخروطی پیشرفت قابل توجهی در این صنعت به وقوع پیوست. با بهبود فن آوری ابزار آلات مورد استفاده طراحی پروفیل ها، محصولاتی با كیفیت بهتر و دوام بیشتر تولید شد.
در شروع دهه 90 میلادی، تعداد پنجره های upvc فروخته شده در آلمان بیش ازپنجره های چوبی یا آلومینیومی بوده است. به عنوان مثال در سال 1997 حدود 5/83 میلیون واحد پنجره upvc در اروپا فروخته شد كه بیشتر آن ها در اروپای غربی بوده اما به دنبال توسعه یافتن و نوسازی كشورهای اروپای شرقی، استفاده از این پنجره ها در كشورهای اروپای شرقی نیز به سرعت گسترش یافت . بزرگترین بازار اروپای شرقی در حال حاضر لهستان ( با 7/1 میلیون واحد پنجره ) و جمهوری چك ( با 8/1 میلیون واحد پنجره ) هستند.




حال نزدیك به 50 سال است كه استفاده از پنجره هایupvc در اروپا رواج یافته و یكی از مطمئن ترین و پر مصرف ترین مواد اولیه در ساخت درب و پنجره ساختمان ها می باشد كه دارای مشخصه زیبایی و استحكام می باشد و باعث زیبایی و بهبود كیفیت ساختمان ها شده است.
تاریخچه upvc در ایران نیز به قبل از سال 1357 بر می گردد كه به صورت بسیار محدود توسط شركت صنایع pvc ایران شروع شد ودر سال 1357 این كارخانه تعطیل شد و سپس در سال های 70-75 مجددا تولید را آغاز كرد. لیكن به دلیل عدم شناخت محصول، از سوی مصرف كننده مورد استقبال قرار نگرفت. ازسال 1380 با حمایت و پشتیبانی سازمان بهینه سازی مصرف سوخت و دستور العمل های دولت درارتباط با مبحث 19 كه موضوع آن دستور العمل صرفه جویی انرژی در ساختمان می باشد، استفاده از این محصول روز به روز بیشتر گردید.
آگاهی مهندسین مشاور و پیمانكاران و عموم از خواص ارزنده پنجره های ساخته شده از پروفیل upvc و مزایای اقتصادی آن در سال های اخیر موجب رشد فزاینده استفاده از این نوع محصولات گردیده است. سیاست های تشویقی و اجباری دولت در به كار گرفتن پنجره های عایق بندی شده حرارتی و صوتی در رشد استفاده از آن مؤثر می باشد.

منبع:http://www.upvccenter.com/upvc-Article-Upvc از آغاز تا كنون-55.aspx
 

azam2007

عضو
نقش پنجره های UPVC در كاهش گرمایش جهانی

نقش پنجره های UPVC در كاهش گرمایش جهانی

نقش پنجره های UPVC در كاهش گرمایش جهانی

گرمایش جهانی
پدیده گرم شدن كره زمین، مشكل بزرگی است كه در حال حاضر نگرانی های زیادی را به وجود آورده است. اگرچه در طول حیات این سیاره، آب و هوا به دفعات تغییر پیدا كرده اما پیش بینی شده كه سال های نیمه دوم قرن حاضر گرم ترین سال های پانصد سال اخیر خواهد بود و در سال 2100 به علت گرمایش فوق العاده، كره زمین؛ خشكسالی شدید، گرمای سوزان، فوران های آتشفشانی، زمین لرزه ها و طوفان های سهمناكی را تجربه خواهد نمود. با شدت یافتن این پدیده، جنگل ها و مراتع طبیعی فراوانی بر اثر آتش سوزی از بین خواهند رفت. سطح آب دریا به دلیل ذوب شدن سریع و دور از انتظار یخچال های قطبی، بین 1 تا 2 متر بالا آمده و بسیاری از شهرهای ساحلی و جزایر برای همیشه به زیر آب فرو خواهند رفت.

همچنین گفته شده كه تا سال 2050 بیش از یك میلیون گونه از موجودات زنده اعم از گیاهان و جانوران ناپدید شده و تقریبا از هر ده گونه، یكی از آنها منقرض خواهد شد. حتی به عقیده محققان، در قرن آینده بخش هایی از كره زمین به دلیل گرمای بیش از حد غیر قابل سكونت خواهد شد.
گرمایش زمین، جدی ترین شكل تغییرات آب و هوایی است كه دنیا تاكنون به خود دیده است. طبق اطلاعات ناسا NASA)) زمین، گرم ترین دوران خود را در دهه اخیر تجربه نموده و سال 2005 گرم ترین سال این دهه بوده است. بر اساس تحقیقات محققان مؤسسه تكنولوژی ماساچوست MIT، از دهه 1970 شدت و طول مدت تندبادها و گردبادها افزایش بی سابقه ای داشته است. و این موضوع به خاطر افزایش انتشار گازهای گلخانه ای است كه منجر به افزایش میانگین درجه حرارت زمین شده و به همین دلیل میزان بارش برف كاهش یافته است. در كل می توان گفت كه تمامی ساكنان كره زمین از تاثیرات منفی ناشی از گرمایش جهانی متضرر شده اند.
در نمودار فوق، روند افزایش دمای زمین در طول یك قرن اخیر به تصویر كشیده شده است.
این گونه اطلاعات به ما كمك می كنند تا ببینیم كه به تدریج چه بر سر محیط زیست می آوریم، همچنین كسانی كه در قبال گرمایش جهانی بی تفاوت هستند را متقاعد سازیم كه طبق آمارهای موجود، این پدیده به شدت رو به افزایش است.

اما دلایل این گرمایش چیست؟

بخشی از انرژی خورشید كه پس از برخورد با سطح زمین به فضا پراكنده می شود، توسط مولكول های گازهای گلخانه ای (بخار آب، دی اكسید كربن، متان، اوزون و ...) به سرعت جذب می شود كه همین امر سبب افزایش انرژی این مولكول ها و جنبش آنها می شود. از طرفی به دلیل غلظت گازها به علت عوامل طبیعی (فعالیت های خورشیدی یا آتشفشانی) و عوامل انسانی ( تولید گازهای گلخانه ای)، حرارت تولید شده نمی تواند از جو زمین خارج شود و در نتیجه دمای كل نواحی زمین افزایش می یابد، گویی كه دور تا دور زمین توسط پتویی احاطه شده است.
حال این سوال مطرح می شود كه "چگونه می توانیم در جلوگیری از گرم شدن كره زمین مشاركت نماییم؟"
یكی از عوامل مهمی كه در گرمایش زمین و به دنبال آن افزایش انتشار گازهای گلخانه ای موثر است، استفاده نادرست و گسترده از انرژی گرمایی است. به عنوان مثال در بیشتر كشورهای صنعتی حدود 35 درصد از كل انرژی مصرفی در بخش ساختمان های مسكونی و تجاری به كار می رود و بیش از نیمی از این مقدار صرف گرمایش و سرمایش ساختمان در فصول گوناگون می شود كه می بایست این میزان مصرف انرژی به حداقل رسانیده شود. یكی از روش های موثر در این زمینه، استفاده از عایق دمایی در ساختمان هاست. بدون شك، پنجره های عایق ( پنجره های نوین UPVC ) به علت میزان ظرفیت گرمایی و مقاومتی كه در برابر انتقال گرما و سرما دارند، در كاهش بار حرارتی و برودتی و در نتیجه عدم نیاز به استفاده بیشتر از سوخت های فسیلی در ساختمان ها نقش عمده ای را ایفا می نمایند.

نقش پنجره های نوین UPVC در كاهش گرمایش زمین
پنجره ها مهم ترین عوامل مصرف انرژی در ساختمان ها هستند، چرا كه بین 30 تا 40 درصد از حرارت داخل ساختمان از طریق در و پنجره های نامناسب اتلاف می شود. در مقایسه با دیوار، عموما دمایی كه توسط یك پنجره منتقل می شود، بسیار بیشتر است. بنابراین، پنجره سنتی به منزله حفره ای در دیوار است و انتقال دما توسط این نوع پنجره حدود 10 برابر یك دیوار بتنی معمولی است. علاوه بر این، فریم ها نیز كه بخش عمده ای از پنجره را تشكیل داده اند سهم بسزایی در انتقال دما دارند.
در ساختار پروفیل های UPVC حفره هایی وجود دارد كه باعث كاهش هدایت حرارت می شوند. این پنجره ها عایق بسیار مناسبی برای سرما و گرما هستند كه با استفاده از آنها، غیر از جلوگیری از انتشار دی اكسید كربن، تا 40 درصد از اتلاف انرژی جلوگیری خواهد شد.
در كشورهای جهان سوم، پنجره ها اغلب دارای شیشه های معمولی با فریم های چوبی یا فلزی می باشند. این موضوع كه به ظاهر كم اهمیت به نظر می رسد، باعث هدر رفتن مقدار زیادی از انرژی گرمایی می شود. اگر پنجره ها در ابعاد استاندارد، با فریم های استاندارد و شیشه های دوجداره ساخته شوند، قطعا اتلاف انرژی به میزان قابل توجهی كاهش خواهد یافت. برای كاهش تبادل حرارتی از طریق پنجره، استفاده از پنجره های نوین با پروفیل های UPVC كه ضریب انتقال حرارتی بسیار پایینی دارند و در آنها نوارهای عایق بندی لاستیكی به شكل استاندارد در فضای مابین قسمت های بازشو و چارچوب ثابت پنجره ها موجود می باشد، توصیه می شود. چنانچه فریم های استاندارد UPVC با یراق آلات مناسبی نیز به كار برده شوند، از اتلاف حرارت بیشتری جلوگیری می كنند. پنجره های نوین UPVC هم آسایش حرارتی را تامین می كنند و هم با رنگ ها و طرح های متنوع، محیطی آرام و زیبا را در داخل خانه فراهم می آورند.
اكنون می بینید كه چگونه با رعایت اصول اولیه استاندارد در ساخت خانه ها، از جمله نصب پنجره های نوین UPVC (چه در ساخت خانه های جدید و چه در جایگزینی پنجره های قدیمی) می توانیم خودمان انرژی را مدیریت نموده و در جلوگیری از مصرف بی رویه انرژی و در نتیجه پیشگیری از گرم شدن روز افزون كره زمین و خطرات ناشی از آن سهیم باشیم.


منبع:http://www.upvccenter.com/upvc-Article-نقش پنجره های UPVC در كاهش گرمایش جهانی-57.aspx

 

azam2007

عضو
چگونگی نگهداری از پنجره های UPVC

اگر بخواهید بیشترین بهره را از پنجره های UPVC خود ببرید؛ رعایت برخی از نكات باعث می شود، كارایی و عمر این پنجره ها بیش از پیش بالا رود. این نكات به قرار زیر است:

  • با فاصله های زمانی معین، تمام قطعات مكانیكی و متحرك پنجره ها را روغن كاری كنید. البته روغن كاری باید توسط روغن های رقیق موجود انجام شود.

  • به منظور دوام بیشتر لاستیك های درزگیر پنجره ها، در بازه زمانی مشخص حداكثر سه ماه یكبار آن ها را توسط پارچه ای حاوی صابون مایع تمیز كنید. زیرا این عمل نرمی، انعطاف و تمیزی لاستیك ها را به ارمغان می آورد.

  • برای تمیز كردن پنجره ها می توانید از مخلوط آب و صابون استفاده كنید تا بدون باقی گذاشتن اثر گردو غبار، پنجره ها را براق سازد.

  • پارچه ای را كه جهت تمیز نمودن پنجره ها انتخاب می كنید، می بایست بدون پرز باشد تا بتوان به راحتی سطوح پنجره ها را تمیز كرد.

  • اگر پس از نصب پنجره ها، هنوز فعالیت های اجرایی ساختمان باقی مانده است، می بایست، كاور روی پنجره ها كنده نشود تا از آسیب به آن ها جلوگیری كند. همچنین نبایستی این كاور ها به مدت طولانی بر روی پنجره های باقی بماند. چراكه ممكن است اثر چسب تا مدت ها بر روی پنجره های باقی بماند.

  • به طور مرتب دستگیره ها و قسمت های متحرك دیگر پنجره ها را وارسی كنید كه شل و هرز نشده باشند. معمولا" با چك كردن منظم این قسمت ها، می توان پیچ مربوطه را یافت و آن را پیش از بروز مشكل محكم كرد.

  • در هنگام فعالیت های بازسازی از قبیل نقاشی و سیمانكاری و ... لازم است تا روی پنجره ها را با پوشش مناسبی پوشاند تا آسیبی به آن نرسد. در صورت آلوده شدن پنجره ها لازم است تا بدقت پنجره ها را تمییز كرد تا وجود این مواد باعث كدر شدن سطوح پنجره نشود.

  • با توجه به تنوع یراق آلات در نظر گرفته شده، جهت پنجره های UPVC ، می بایست دستور العمل های مفیدی كه از طرف سازنده در خصوص نحوه استفاده از آن ها ارائه می گردد، به دقت صورت پذیرد تا در صورت بروز هر گونه مشكل، بتوان آن را بر طرف كرد.

  • از نزدیك نمودن وسایل حرارت زا همچون آتش جوشكاری و یا شعله مستقیم به پنجره های یو پی وی سی اجتناب كنید.
رعایت موارد مذكور در رابطه با تمیز كردن و مراقبت از پنجره ها، می تواند زیبایی و سلامت دایمی آن ها را تضمین كند.

منبع:http://www.upvccenter.com/upvc-Article-چگونگی نگهداری از پنجره های UPVC-59.aspx
 

DDDIQ

مدیر ارشد
پنجره

پنجره

قسمتي از يك ديوار است كه امكان ورود نور ازطريق شيشه هاي شفاف يا نيمه شفاف فراهم مي آورد. اين وظيفه اوليه پنجره با نصب جام شيشه در قالب پنجره به انجام مي رسد . اين نوع پنجره را پنجره ثابت يا نورگير مي نامند زيرا هيچ يك ازقسمت هاي ان باز است .
پنجره ها بخش مهمي از پوشش ساختمان به شمار مي روند . وبايد چندين عملكرد را انجام دهند علاوه برعملكرد هاي اوليه پنجره كه عبارتند از تامين نور طبيعي در داخل ساختمان و ارتباط بصري با خارج – پنجره ها حافظي هستند دربرابر باران باد گرما وسرما وهمچنين عايقي در برابر صداهاي ناهنجار خارج از ساختمان .

وظایف
وظيفه اوليه پنجره عبارتست از :
فراهم ساختن امكان ورود نور طبيعي


وظايف ثانويه پنجره عبارتند از :
1- امكان روئيت منظره خارجي
2- ايجاد تهويه

ديگر وظايف پنجره عبارتند از :
1- مقاومت و استحقام .
2- حفاظت در برابر باد وباران .
3- عايق بندي حرارتي .
4- عايق بندي صوتي .


استفاده از نور طبيعي روز :
وظيفه اوليه پنجره فراهم ساختن امكان ورود نور كافي براي اجراي موثر فعاليتهاي روزانه است عقل سليم حكم مي كند كه با توجه به هزينه تامين نور الكتريكي و هدررفتن مقدار زيادي از منابع سوخت طبيعي از اين منبع رايگان روشنايي حداكثر استفاده به عمل آيد.
حداقل ميزان نور طبيعي روز براي اجراي فعاليتهاي مختلف برحسب عملكرد فضاي معماري متفاوت است و بر حسب نياز به نور تعيين مي شود .
ديد مناسب براي دست يابي به ديد مناسب عرض و ارتفاع پنجره اهميت زيادي دارد . فاصله كف پنجره از كف اتاق ها بسيار مهم است .در مكانهايي كه مبل و صندلي استفاده مي شود ارتفاع مناسب كف پنجره با فضاهايي كه افراد برروي زمين مي نشينند.

حفاظت دربرابر باد وباران :
باد به سرعت به نماي ساختمان مي كوبد و از منافذ پنجره وارد اتاقها مي شود . به غير از نفوذ هواي سرد و گرم باد به همراه خود گرد و غبار والودگي هاي مختلف را وارد فضاهاي داخل ساختمان مي نمايد . قطرات آب باران به علت اختلاف فشار مابين خارج و داخل از كوچكترين روزنه اي وارد مي شود و باعث خرابيهاي فراواني مي گردد. ناچيزي وجود نداشته باشد .
درزمان بسته بودن پنجره جابه جايي هوا از ميان چارچوب پنجره محيطي ،شكافهاي ميان شيشه و قاب بندي واز همه بيشتر از شكاف باز ميان لنگه هاي بازشو و چار چوب پنجره صورت مي گيرد .
از نشت هوادر اطراف چارچوب پنجره و اطراف شيشه مي توان با دقت در طراحي جلوگيري كرد . شكاف باز///// اطراف لنگه هاي پنجره بازشورا مي توان با دقت در طراحي و استفاده از نوارهاي هوا بند تا اندازه معقولي هوا بندي كرد .
به كمك تعبيه آبچكان و شيارهاي مناسب جهت خروج آب ناشي از تعريف مشكل را مي توان بر طرف نمود .

عايق بندي حرارتي :
- از طريق ضريب هدايت گرمايي شيشه كه حرارت وبرودت رابه راحتي از خود عبور مي دهد .
- از راه نفوذ گرماي تابشي خورشيد كه موجب افزايش دماي داخل مي گردد.
با توجه به اينكه ضريب هدايت حرارتي شيشه هاي دو جدار- تقريباً نصف يك جداره مي باشد . بنابراين استفاده از اينگونه شيشه ها به منظور جلوگيري از نفوذ حرارت حائز اهميت فراواني مي باشد.

عايق بندي صوتي :

انتقال سرعت از طريق مواد به وزن آنها بستگي دارد ، به طوري كه هر چه مواد متراكم تر و سنگين تر باشند به همان نسبت در كاهش انتقال صوت نقش موثرتري خواهند داشت .
البته بافت و توانايي جذب امواج صوتي نيز بر كاهش انتقال صوت موثر است كه در مورد شيشه صدق نمي نمايد. به علت نازكي شيشه پنجره ها و شكافهاي باز اطراف لنگه هاي باز شو پنجره ها عايق بندي ضعيفي در برابر سرو صداي خارجي ايجاد مي كنند. درضمن پنجره هاي باز مسير بدون مانعي براي صداهاي مزاحم فراهم مي سازند و گاهي موجب انعكاس صداهاي خارجي در داخل اتاقهاي مي شوند.
براي كاهش قابل توجه صوت بايد از پنجره مضاعف استفاده نمود كه فاصله دو جام شيشه در اين حالت 10 تا 30 سانتيمتر مي باشد .


  • پنجره ها بر حسب نكات زير داراي انواع مختلفي مي باشند .:
1- محل قرار گيري
2- تعداد لنگه و طريقه باز و بسته شدن
3- مصالح
4- نحوه ساخت و مشخصات ظاهري
5- ابعاد و اندازه
6- مشخصات ويژه
براي انتخاب نوع پنجره با توجه به اينكه در نماي خارجي ساختمان به كار مي رود. رعايت نكات معمارانه از اهميت زيادي برخودار است .
علاوه برآن به دليل تاثير نيروهاي محيطي(مانند: تابش آفتاب ،اقليم ، صوت، مناظر خارجي ،…) انتخاب پنجره مناسب را دشوارتر مي نمايد.
مهمترين عامل انتخاب نوع پنجره محل قرارگيري پنجره است .



در نگاه كلي پنجره ها به دو گروه زير تقسيم مي شوند .
پنجره هاي خارجي :
براي استفاده از نور طبيعي و مناظر و همچنين تهويه پنجره را در نماي ساختمان قرار مي دهند . براساس شرايط خاص اقليمي و همچنين قرار گيري پنجره و ساختمان (شمال ،جنوب ، شرق و غرب ) مشخصات آن مي تواند تغيير كند.

پنجره داخلي :
بعضي اوقات به منظور استفاده از نور درجه دوم از ساير فضاهاي ساختمان از پنجره هاي داخلي سود مي بريم اين گونه پنجره ها از طريق نورگيرها (پاسيو ) نور را به اتاق مي رسانند.
بعضي از ساختمان ها نورگيري از طريق كتيبه بالاي درها انجام مي شود .



انواع پنجره از نظر نوع شيشه
پنجره ها با توجه به نوع شيشه و تعداد لايه هاي شيشه به صورت زير تقسيم مي شوند.


  1. پنجره تك جداره با شيشه شفاف ساده
  2. پنجره تك جداره با شيشه دودي و يا برنزي
  3. پنجره دو جداره با شيشه شفاف ساده
  4. پنجره دو جداره با شيشه دودي و يا برنزي
  5. هاي دو جداره با پوشش هاي خاص شيشه جاذب گرماي خورشيد (Selective Surface)
  6. دو جداره با شيشه هاي با ضريب صدور پايين (Low-E)
  7. پنجره هاي دو جداره با شيشه هاي تركيبي (جاذب گرماي خورشيد و ضريب صدور پايين)
  8. پنجره هاي سه جداره با شيشه هاي تركيبي
 

DDDIQ

مدیر ارشد
پنجره - ادامه

پنجره - ادامه

انواع پنجره از نظر نوع قاب
با پيشرفت صنعت ساختمان، پنجره با قابهاي متعددي توليد مي شود كه مهمترين آنها به شرح زير مي باشد.


  1. پنجره با قاب آلومينيومي
  2. پنجره با قاب آلومينيومي ترمال بريك
  3. پنجره با قاب فيبرگلاس
  4. پنجره با قاب تركيبي و كامپوزيتيچ
  5. پنجره با قاب چوبي
  6. پنجره با قاب و پنيلي (PVC)




  • پنجره از نظر نحوه عملكرد
پنجره ها از نظر نوع كاربري در ساختمان به صورت زير دسته بندي مي شوند:

پنجره هاي ثابت
پنجره هاي لولايي قائم (بازشو به سمت بيرون و داخل)
پنجره هاي لولايي افقي (بازشو به سمت بيرون و داخل)
پنجره هاي كشويي قائم
پنجره هاي كشويي افقي




  • فن آوري
پنجره ها از نظر فن آوري ساخت به منظور بهبود كارايي و كاهش افت حرارتي به صورت زير دسته بندي مي شوند:

پنجره هايي كه لايه بين دو شيشه با گازهاي خنثي پر شده است
پنجره هايي كه در آنها از اسپيسرهايي(Spacer) با ضريب انتقال حرارت هدايتي پائيني استفاده شده است
پنجره ها با پوشش شيشه Low-E و انتخاب طيفي
پنجره هاي هوشمند
 

DDDIQ

مدیر ارشد
مقایسه انواع پنجره از جنبه های مختلف فنی و کیفی

مقایسه انواع پنجره از جنبه های مختلف فنی و کیفی


چــــوب


مزایا
ــ عایق خوب


معایب
ــ جذب رطوبت، تاب برداشتن و پوسیدن به مرور زمان که در نهایت موجب نفوذ آب و هوا می شود
ــ نیاز به رنگ و نگهداری دائمی


آلومینیم


مزایا
ــ تاب بر نمی دارد


معایب
ــ عایق بسیار ضعیف(رسانا می باشد)
ــ خورده می شود(در مقابل واکنش های شیمیایی)
ــ پوسیده می شود
ــ خراش بر می دارد
ــ جای ضربه هر چند کم قدرت روی آن باقی می ماند
ــ تمام قطعات به طور مکانیکی (اغلب پیچ های معمولی) به هم متصل شده و گاه به گاه از حالت ثابت در آمده و پنجره از تنظیم خارج می شود
ــ پنجره های آلومینیومی رنگ شده در معرض خراش و خوردگی هستند
ــ انتقال گرد و غبار به داخل ساختمان از طریق اتصالات مکانیکی


UPVC

مزایا
ــ عایق عالی
ــ هوا تحت هیچ شرایطی نفوذ پیدا نمی کند
ــ قابلیت تمیز کردن آسان
ــ مقاوم و ماندگار
ــ پوسته پوسته نمی شود
ــ خراش بر نمی دارد
ــ خرده نمی شود
ــ عملکرد آسان
ــ تنوع ساخت در مدل های مختلف (مدل پنجره همان طرحی است که مشتری می خواهد)
ــ پوشش رنگ کامل است بنابراین دیگر نیازی به رنگ ندارد
ــ نارسانا سازی


معایب
ــ عدم مقاومت خمشی و کششی لازم
 

پیوست ها

  • moghayese.jpg
    moghayese.jpg
    20.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

DDDIQ

مدیر ارشد
جزئیات اجرایی اتصال پنجره

جزئیات اجرایی اتصال پنجره




 

پیوست ها

  • Picture14.jpg
    Picture14.jpg
    36 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Picture15.jpg
    Picture15.jpg
    33.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

maedeee

عضو جدید
سلام
من به دیتیل کاملتر پنجره نیز دارم:(
که همه ی مصالح:gol: توش مشخص باشه
ممنون
 

azam2007

عضو
کاربرد پروفیل گالوانیزه در درب و پنجره های upvc

کاربرد پروفیل گالوانیزه در درب و پنجره های upvc

[h=1]کاربرد پروفیل گالوانیزه در درب و پنجره های upvc[/h] برای افزایش مقاومت درب و پنجره های UPVC و تقویت آن از پروفیل های گالوانیزه با ضخامت مناسب در داخل پروفیل های اصلی UPVC استفاده می شود. به کارگیری این نوع پروفیل و بستن یراق آلات روی قطعات تقویت شده ، ضمن افزایش مقاومت درب و پنجره ها از خطر افتادگی بازشوهای پنجره جلوگیری می کند.
در ارتفاعات بلند مثل طبقات بالایی برج ها ، شدت باد به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و استفاده از پروفیل های گالوانیزه باعث می شود تا درب و پنجره های UPVC در این شرایط سخت نیز از استقامت مطلوبی برخوردار باشد. ضخامت این پروفیل بر حسب محل نصب پنجره از 1 تا 2 میلیمتر می باشد.


 

azam2007

عضو
مدل های بازشو درب و پنجره های Upvc

مدل های بازشو درب و پنجره های Upvc

[h=1]مدل های بازشو درب و پنجره های Upvc[/h] [h=1]پنجره دوحالته - Tilt & Turn Window[/h]


پنجره های دوحالته به دلیل حداکثر عایق بودن در مقابل اتلاف انرژی و ورود آلودگی صوتی امروزه در جهان از جایگاه ویژگی ای برخوردار است. این سیستم یکی از محبوبترین سیستم های پنجره در ساخت و ساز کشور نیز شده است. دستگیره های نصب شده بر روی این سیستم در دوحالت چرخش 45 درجه و 90 درجه دو نوع بازشو را به وجود می آورند. در حالت اول پنجره مانند یک پنجره لولایی ساده به طور کامل باز می شود و در حالت دوم پنجره از بالا تا زاویه ای مشخص تنها برای تهویه هوا باز می شود.
بسیاری از مشتریان پنجره های لولایی را می پسندند زیرا برای تهویه هوا نیاز ندارند تا نظم پرده های نصب شده مقابل پنجره را بر هم بزنند. اما از طرف دیگر پنجره های کشویی عایق بندی کامل مثل پنجره های بازشو را ندارند. سیستم بازشوی دوحالته پاسخی به این نیاز مشتریان است تا برای تهویه هوا از حالت Tilt پنجره استفاده کنند و نظم پرده خانه را نیز بر هم نزنند.


[h=1]پنجره بازشوی لولایی - Casement Window[/h]

پنجره بازشو از بغل به کمک لولاها به داخل و یا بیرون باز می شود و تهویه مناسب هوا را به وجود می آورد. بازشوی پنجره به نحوی به قاب پنجره متصل است که پس از بسته شدن پنجره حداکثری عایق بودن در مقابل اتلاف انرژی و ورود آلودگی صوتی را به وجود می آورد.
در طراحی پنجره برای ساختمان ها از کنارهم قرار دادن لنگه های بازشو و لنگه های ثابت ترکیب های زیبایی بدست می آید. در ساخت پنجره های اتاق خواب ها و دیگر بخش های ساختمان استفاده از این نوع بازشو رایج است.


[h=1]پنجره کلنگی - Hopper Window[/h]

این پنجره به کمک لولاهایی که در پایین بازشو نصب می شود از بالا باز می شود. میزان درجه ای که این پنجره باز می شود بالاترین میزان تهویه هوا را به وجود می آورد. بازشوی پنجره به نحوی به قاب پنجره متصل است که پس از بسته شدن پنجره حداکثری عایق بودن در مقابل اتلاف انرژی و ورود آلودگی صوتی را به وجود می آورد
استفاده رایج از این پنجره مربوط به سرویس های بهداشتی و حمام است. در این فضاها دید به بیرون اهمیتی ندارد و تنها ورود نور و تهویه هوا اهمیت دارد. معمولا این پنجره ها در اندازه های کوچک ساخته می شود و خروج بخار هوا را به راحتی ممکن می سازد.


[h=1]پنجره سایبانی - Awning Window[/h]

پنجره سایبانی به تنهایی و در ترکیب با دیگر انواع بازشوها در ساخت پنجره های ساختمان بکار می رود. استفاده از این نوع از پنجره در برخی از موارد خاص کاربرد دارد. استفاده از این نوع پنجره در سرویس های بهداشتی و حمام رایج است. همچنین در طبقات زیر همکف که پنجره در ارتفاع بالا قرار می گیرد این نوع از بازشو نصب می شود.
پنجره بازشو از بغل به کمک لولاها به داخل و یا بیرون باز می شود و تهویه مناسب هوا را به وجود می آورد. بازشوی پنجره به نحوی به قاب پنجره متصل است که پس از بسته شدن پنجره حداکثری عایق بودن در مقابل اتلاف انرژی و ورود آلودگی صوتی را به وجود می آورد.


[h=1]پنجره خلیجی - Bay Window[/h]

یکی از عوامل زیبایی نمای ساختمان پنجره هاست. در بسیاری از نماها پنجره های خلیجی جلوه ای ویژه به نما می دهد. پنجره خلیجی ترکیبی از تعدادی پنجره های ثابت و بازشو است که با در کنار هم قرار گرفتن تحت زوایای مشخص قوسی چندضلعی را پدید می آورند.
کاربرد عمده این پنجره ها در قرار گرفتن در پذیرایی خانه است. مدل این پنجره به نوعی است که فضای خانه را بزرگتر جلوه می دهد و دیدی وسیع به بیرون را ایجاد می کند.
این پنجره مقاومت بالای انواع ثابت و بازشو را حفظ می کند و امکان قرار گرفتن کتیبه نیز در آن وجود دارد و بدلیل نصب شیشه ساده در آن و هزینه تولید کمتر ، نسبت به پنجره کمانی مقرون به صرفه تر است.


[h=1]پنجره کمانی - Bow Window[/h]

یکی از زیباترین پنجره ها که در نمای ساختمان ها به کار می رود پنجره کمانی است. پنجره کمانی از افق دارای قوس می باشد و برخلاف پنجره خلیجی این قوس با انهنای کامل ایجاد می شود.
حتی شیشه نصب شده بر روی این پنجره شیشه خم می باشد. این پنجره می تواند بصورت یک لنگه و چند لنگه ساخته شود. همانند پنجره خلیجی مدل این پنجره به نوعی است که فضای خانه را بزرگتر جلوه می دهد و دیدی وسیع به بیرون را ایجاد می کند.


[h=1]پنجره کشویی - Horizontal Sliding Window[/h]

پنجره کشویی بدلیل بهره وری کمتر در زمینه جلوگیری از اتلاف انرژی نسبت به انواع دیگر بازشوها ، این روزها کاربرد خود را کم کم از دست می دهد. مشاوران طراحی پنجره به همین دلیل سعی می کنند حتی المقدور از دیگر انواع بازشوها برای قسمت های مختلف ساختمان استفاده کنند.
اما هنوز هم در بخش های مختلفی از ساختمان لازم است تا پنجره کشویی نصب شود. پنجره کشویی مزیت بزرگی دارد که در هنگام بازشدن پنجره فضای داخل را اشغال نمی کند و جلوی پرده نصب شده را نمی گیرد. به همین دلیل در قسمت های خانه که این مسئله اهمیت زیادی دارد لازم است تا یا پنجره فولکس واگنی نصب شود که هزینه تولید بالاتری دارد و یا از پنجره کشویی استفاده کرد.


[h=1]پنجره دولنگه کشویی - Double Horizontal Sliding Window[/h]

پنجره دولنگه کشویی از نظر کارایی و بهره وری همانند پنجره کشویی ساده است با این تفاوت که هر دو لنگه بصورت ریلی باز می شود. باز شدن لنگه بصورت تک به تک و همزمان امکان پذیر است.

پروفیل ساخت این نوع از پنجره کشویی با پنجره های کشویی یک لنگه بازشو متفاوت است. این پروفیل کمی عریض تر است.
این پنجره نیز با وجود بهره وری پایین تر در حفظ انرژی نسبت به دیگر مدل های بازشو کاربردهای خاص خود در بخش هایی از ساختمان را دارد.



[h=1]پنجره فولکس واگنی - Tilt Sliding Window[/h]

عملکرد این پنجره دقیقا مشابه درب خودروهای ون است. پنجره یا دربی که با این مکانیزم ساخته می شود بصورت کشویی باز می شود با این تفاوت که ریل بازشو در پنجره کشویی در یک ردیف با لنگه ثابت نیست و بنابراین پس از بسته شدن پنجره عایق بندی کامل بوجود نمی آید ، اما در این پنجره لنگه بازشو با لنگه ثابت در یک عرض قرار دارد و زمان باز شده یک ردیف به جلو می آید و عملا هنگام بسته شدن عایق بندی کامل است.
لنگه بازشوی درب یا پنجره این سیستم به روش کلنگی یا همان Tilt نیز باز می شود و می تواند تهویه مطبوع را برای خانه بوجود بیاورد.
امروزه این نوع پنجره جایگزین پنجره های کشویی عادی می شود اما به دلیل مکانیزم پیچیده طراحی پنجره ، قیمت تمام پنجره در مقایسه با پنجره کشویی بالاتر است.


[h=1]پنجره قوس و چند ضلعی - Arched & Special Shaped Window[/h]

پنجره ها غیر از کارایی و قابلیت در حفظ انرژی و تهویه هوای مطبوع ، جلوه ساختمان هستند. نمای زیبا برای یک ساختمان تا حد زیادی به مدل پنجره ها بستگی دارد. یکی از مدل های پنجره که زیبایی خاصی به نمای ساختمان می دهد ، انواع پنجره های قوسدار است. پنجره های نیم دایره ، دایره ، کمانی و ... انواع دیگر در جای خود زیبایی منحصر به فردی به نما می دهد.
استفاده از پنجره های قوسدار بسته به طراحی و معماری ساختمان دارد. در بسیاری از ساختمان ها برخی از پنجره های نما اشکال خاص دارند که جلوه ای خیره کننده به نما می دهد.
توضیحات گفته شده درباره پنجره های قوسدار در رابطه به دیگر انواع اشکال غیرمتعارف پنجره مثل چندضلعی ها صدق می کند. اشکال گوناگونی را می توان با پروفیل UPVC ساخت که با مشاوره و محاسبه کارایی و مقاومت پنجره می توان آنها را تولید کرد.

[h=1]پنجره آکاردئونی - Slide Folding Window[/h]

مکانیزم بسیار پیچیده بازشو و اندازه هایی که می توان این پنجره را در آن اجرا کرد ، پنجره آکاردئونی را به انتخابی ویژه و خاص بدل کرده است. پنجره ای آکاردئونی ، بسیار عریض و چندین لنگه است که لنگه ها در هنگام باز شدن یکی یکی بر روی همدیگر قرار می گیرند و در گوشه پنجره قرار می گیرد.
پس از باز شدن پنجره نمای ساختمان بسیار زیباست و بیننده منظره ای عریض و کامل را در مقابل چشمان خود می بیند.
از نظر کارایی و بهره وری در مقابل اتلاف انرژی و ورود اصوات بیرون به داخل نیز این پنجره عملکردی بسیار عالی دارد. این نوع از پنجره های خاص خصوصا جهت نصب در ویلاها که معماری های خاصی دارند بسیار مناسب است و می تواند جلوه ای خیره کننده به نمای ساختمان چه از داخل چه از نمای بیرون ببخشد.


[h=1]پنجره فرانسوی - French Window[/h]

پنجره فرانسوی یکی از زیباترین و پرکاربردترین پنجره ها برای نصب در ساختمان به ویژه در قسمت پذیرایی و نشیمن خانه است. این پنجره از دو لنگه پنجره لولایی تشکیل شده است که در خلاف جهت یکدیگر باز می شوند. هر یک از لنگه ها به تنهایی و مستقل از لنگه دیگر می تواند باز شود و اگر هر دو لنگه با هم باز شود هیچ قیدی بین دو لنگه وجود نخواهد داشت.
مدل باز شدن پنجره به نحوی است پس از باز شدن دولنگه نمای کاملی به بیرون ایجاد می شود.
یکی از دغدغه های مشتریان در سفارش این پنجره است کارایی این پنجره در حفظ انرژی و ممانعت از ورود آلودگی صوتی است. مکانیزم یراق آلات پنجره به نحوی است که حداکثر عایق بندی را دارد.


[h=1]پنجره ثابت - Picture Window[/h]

پنجره ثابت دریچه ای است برای ورود نور در محلی از ساختمان که تهویه هوا اهمیتی ندارد. پنجره ثابت دید به بیرون را ایجاد می کند و به علت مکانیزم ساده تولید قیمت تما شده مناسب تری دارد. استفاده از پنجره ثابت در ترکیب با انواع بازشو کاربرد فراوانی در طراحی پنجره دارد.
پنجره ثابت در ساخت تمای خانه ها و ساختمان ها ، با هر نوع معماری از سنتی ترین طرح ها تا مدرن ترین آنها بکار می رود. خصوصا در خانه های بزرگ پنجره های ثابت ، نمای بیرون خانه را به مانند اتاقی دیگر از خانه نمایش می دهند.

منبع:http://www.upvccenter.com/upvc-Article-مدل های بازشو درب و پنجره های Upvc-61.aspx

http://www.upvccenter.com/upvc-Category-درب و پنجره upvc-2.aspx
 

azam2007

عضو
خطر شیشه های دو جداره غیر صنعتی را جدی بگیرید

خطر شیشه های دو جداره غیر صنعتی را جدی بگیرید

انواع پنجره از نظر نوع شيشه
پنجره ها با توجه به نوع شيشه و تعداد لايه هاي شيشه به صورت زير تقسيم مي شوند.پنجره تك جداره با شيشه شفاف ساده
  1. پنجره تك جداره با شيشه دودي و يا برنزي
  2. پنجره دو جداره با شيشه شفاف ساده
  3. پنجره دو جداره با شيشه دودي و يا برنزي
  4. هاي دو جداره با پوشش هاي خاص شيشه جاذب گرماي خورشيد (Selective Surface)
  5. دو جداره با شيشه هاي با ضريب صدور پايين (Low-E)
  6. پنجره هاي دو جداره با شيشه هاي تركيبي (جاذب گرماي خورشيد و ضريب صدور پايين)
  7. پنجره هاي سه جداره با شيشه هاي تركيبي

[h=1]خطر شیشه های دو جداره غیر صنعتی را جدی بگیرید[/h]آنچه که به عنوان شیشه های دو جداره شناخته می شود سابقه ای 200 ساله دارد . شیشه های دوجداره در ابتدا به صورت غیر صنعتی و با ساده ترین امکانات کارگاهی تولید می شدند .همگام با دستیابی به تکنولوژی در چند دهه اخیر ، دگرگونی عظیمی در ساخت شیشه های دو جداره بوجود آمد . دستگاههای حمل اتوماتیک ، میزهای برش استاندارد ، شستشوی مکانیزه ، بوتیل زن ، استفاده از رطوبت گیر و عایق پلی سولفید و تزریق گاز آرگون بین دو لایه شیشه ، سبب تولد نسل تازه ای از شیشه های دو جداره شدند که از خصوصیات بهتر در تبادل حرارت و جلوگیری از صدا ، استحکام بالاتر، زیبایی و طول عمر بیشتری برخوردارهستند.
مراحل ساخت و کنترل شیشه دو جداره به روش صنعتی در نمودار مقابل نمایش داده شده است .
به طوریکه ملاحظه میشود کلیه عملیات انتقال ، برش ، شستشو ، عایق اولیه ، تزریق رطوبت گیر و گاز آرگون و عایق ثانویه در دستگاههای مخصوص انجام می گیرد .
در ساخت شیشه های دو جداره به روش دستی ، عملیات بوتیل زنی ، تزریق رطوبت گیر ، گاز آرگون و عایق بندی پلی سولفید بصورت دستی انجام می شود که از خصوصیات لازم برخوردار نیست .
مضافا اینکه در روش دستی فاصله گذار ، چهار قطعه متصل شده اند در حالیکه در روش صنعتی فاصله گذار یک تکه و فقط دارای یک اتصال می باشد .
از جمله مشکلاتی که در شیشه های دو جداره ساخته شده به روش دستی بوجود میآید به موارد زیر می توان اشاره نمود :
- مه آلودگی داخل دو لایه شیشه
- عدم چسبندگی لازم لایه های شیشه به فاصله گذار به دلیل پرس نشدن
-قرار گرفتن رطوبت گیر در مجاورت هوا و از دست رفتن خاصیت رطوبت گیری آن
-عدم یکنواختی عایق ثانویه و قابلیت نفوذ هوا به داخل دو لایه شیشه

کاربرد شیشه دو جداره در پنجره ، در مقایسه با شیشه تک جداره مزایای زیر را در بر دارد :
- کاهش ضریب انتقال حرارت و در نتیجه صرفه جویی در میزان مصرف انرژی در حدود 40 تا 50 درصد
-کاهش ضریب انتقال صوت و در نتیجه کاهش شدت صدا در حدود 30 الی 45 دسی بل
-جلوگیری کامل از عبور گرد و غبار
اضافه می نماید کاربرد شیشه دو جداره در پنجره های با قاب ساخته شده از پروفیل های یو پی وی سی و یا آلومینیوم عایق شده، مکمل مزایای شیشه های دو جداره است و کاربرد شیشه دو جداره در قابهای آهنی و آلومینیومی که عایق حرارت و صوت نیستند توصیه نمی شود .



منبع :http://www.upvccenter.com/upvc-Comp...ای دو جداره غیر صنعتی را جدی بگیرید-9-54.aspx

http://www.upvccenter.com/upvc-Category-شیشه دو جداره-7.aspx
 

azam2007

عضو
آنالیز شیشه تک جداره، دو جداره و سه جداره

آنالیز شیشه تک جداره، دو جداره و سه جداره

[h=1]آنالیز شیشه تک جداره، دو جداره و سه جداره[/h] عایق صدا و کاهش آلودگی صوتی

امروزه آلودگی صوتی از سوی محافل دست اندرکار مانند سایر آلودگی ها نظیر آلودگی هوا مورد توجه قرار گرفته و استفاده از شیشه های چند جداره از مهمترین روش های کاهش این آلودگی به ویژه در شهرهای بزرگ به شمار می رود.
استفاده از شیشه دو جداره، سطح صدا را بین 20 الی 35 دسیبل کاهش می دهد.متوسط شدت سر و صدا در محیط های معمولی زندگی در شهرها در حدود 60 الی 70 دسیبل می باشد. از لحاظ علمی صدا با شدت 60 دسیبل به عنوان صدای مزاحم و با شدت 90 دسیبل مضر برای سیستم شنوایی و با شدت 120 دسیبل بالاتر از آستانه تحمل بوده که خطرناک تلقی می گردد. استاندارد صداهای مطلوب در مکانهای مختلف به شرح ذیل است:



نوع شیشه
فلوت 6 میلیمترسکوریت 6 میلیمتردوجداره 6-10-4لمینتدوجداره با یک لایه لمینتدوجداره با دو لایه لمینت
میزان کاهش db
22
22
34
36
41
43

عایق حرارتی و برودتی

افزایش چشمگیر قیمت انرژی در سالهای اخیر موجب گردیده است دست اندرکاران صنعت ساختمان به روش های کاهش اتلاف انرژی از سطوح خارجی ساختمان رو آورند. پنجره و شیشه های ساختمان مهمترین بخش هدر دهنده انرژی به شمار می روند و استفاده از شیشه های دو و چند جداره به میزان قابل توجهی در کاهش اتلاف انرژی موثر است و در حد محسوسی هزینه های حرارتی و برودتی راکاهش می دهد. براساس اطلاعات استفاده از شیشه های دوجداره در ساختمان موجب کاهش مصرف انرژی به میزان 14% می گردد. محاسبات فنی حاکی از آن است که استفاده از شیشه های دو جداره در ساختمانها تا 30% کاهش پره های رادیاتور را به همراه خواهد داشت.


نوع شیشه
ضخامت لایه شیشه (mm)نوع لایه های هواضخامت لایه های هواضریب انتقال حرارت (W/m2.K)
شیشه تک جداره
4
x
x
5.9
شیشه تک جداره
6
x
x
5.8
شیشه تک جداره50
x
x
4.7
شیشه دو جداره
6و4هوای خشک123
شیشه دو جداره
6و4گاز بی اثر122.9
شیشه سه جداره
4و6و4هوای خشک9.92.2
شیشه سه جداره
4و6و4گاز بی اثر9.91.9
دیوار 35cm آجری
x
x
x
2

افزایش ایمنی شیشه های دو جداره

شیشه های دو جداره به میزان قابل توجهی از شیشه های تک جداره در مقابل ضربه مقاومتر بوده و به هنگام شکستن، دیرتر فرو می ریزد.

ماشین آلات تولید شیشه دو جداره و سه جداره

دستگاه برداشت، برش و جدا ساز اتوماتیک شیشه
دستگاه شستشو تمام اتوماتیک شیشه
دستگاه پرس شیشه دو جداره به روش پانلی تمام اتوماتیک
دستگاه برش اسپیسر
دستگاه بوتیل زن Butyl
دستگاه تزریق چسب پولی سولفاید
دستگاه تزریق تمام اتوماتیک گاز عایق بی اثر

منبع:http://www.upvccenter.com/upvc-Article-آنالیز شیشه تک جداره، دو جداره و سه جداره-16.aspx

http://www.upvccenter.com/upvc-Category-شیشه دو جداره-7.aspx
 

mohammad5mousavi

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=2]درب و پنجره های UPVC[/h]
UPVC چیست؟
مواد اصلی UPVC را نفت خام و نمک طعام تشکیل میدهند . از نفت خام ، اتیلن و از نمک ، کلر بدست می آید و از طریق پلیمر یزاسیون ، کلر، اتیلن ، وینیل کلرید با هم ترکیب و پلی وینیل کلرید یا بصورت خلاصه ..........PVC بدست می آید. که ماده ای پلاستیکی و قابل ارتجاع است.

امروزه PVC در کنار پلی اتیلن- پلی پروپیلن- پلی استیرول به عنوان یک ماده استاندارد در زمینه های مختلف کاربرد فراوانی دارد.

افزودنی ها

با افزودن موادی مانند ضربه‌گیرها (Impact Modifiers ) ، کاهش‌دهنده‌های سرعت اشتعال یا متعادل کننده‌های گرما (Heat Stabilizers )، پر کننده‌ها (Fillers )، کمک فرایندها (Processing Aids ) و روان‌کننده‌های داخلی و خارجی (Internal & External Lubricants ) و در صورت نیاز رنگ‌های صنعتی (Pigments ) و اکسیـد تیتانیوم (Tio2 ) به نفت خام و نمک طعام ماده جدیدی بدست می‌آید که هر چند خمیر مایه آن PVC است لیکن خواص فیزیکی متفاوتی داشته و به آن ماده غیر پلاستیک یا UPVC اطلاق می‌شود.Un plasticized Poly Vinyl Chlorideکه مختصرا UPVC نامیده می شود ماده‌ای سخت است و در واقع یک نوع پلاستیک حرارت دیده (Thermo plats ) می باشد که در فرایند تولید، از طریق اکسترودر شدن به شکل مقاطع مختلف (Profiles ) در آورده می شود.

طیف وسیعی از محصولات را می توان با UPVC تولید نمود که برای نمونه می توان به پروفیل های قابل مصرف در ساخت درو پنجره، کرکره، کف پوش، سقف کاذب، کابل‌های ایزوله، چرم مصنوعی، ورق PVC ، محافظ قرص، کیسه خون و سرم اشاره کرد.

در ساخت درو پنجره از جنس UPVC از پروفیل های مناسب که دارای غلظت بالای مواد متشکله هستند استفاده می شود تا استحکام کافی را داشته باشند.UPVC بعلت داشتن امتیازات زیاد و خاص از اواخر دهه 60 وارد بازار شد و جای خود را در بازارهای جهانی پیدا نمود . در حال حاضرUPVC نسبت به سایر مواد پلیمری از امتیازات بالاتری برخوردار بوده ودرصد مصرف بیشتری را به خود اختصاص داده است ( بیش از 60% از سهم بازار).

تاریخچه پیدایش درب و پنجره های UPVC و شیشه های دو جداره:

ساخت درب و پنجره های UPVCحدوداً درسال 1960 میلادی در اروپا آغاز گردید.با پیشرفت تکنو لوژی و افزایش هزینه تولید درب و پنجره چوبی ‌،آهنی و آلمینیومی استفاده از درب وپنجره های UPVCرونق روز افزون یافته است.سهولت ایجاد تنوع در طرح ورنگ و استقامت فیزیکی و پایداری در برابر شرایط جوی متفاوت وهمچنین قابلیت با ز یافت بودن UPVC به کار رفته در ساخت این نوع درب و پنجره موجب تحولات عمده ای در این صنعت گردیده است .

تاریخچه تولید درب و پنجره UPVC در ایران :
در ایران اولین بار در اواخر دهه 50 واحد تولید پروفیل و ساخت درب وپنجره UPVC حد فاصل شهرستان های بندرانزلی و رشت احداث گردیدو با این که در سال های بعد واحدهای تولیدی دیگری در این زمینه احداث گردیده است.لیکن به دلایل مختلف واحدهای موجود از تکنولوژی کنونی بر خوردار نبوده و حجم عمده پروفیل مصرفی واحدهای مونتاژ از منابع خارجی تامین می گردد.امروزه در کشورهای اروپائی بیش از 75% سهم بازار درب وپنجره متعلق به پنجره های UPVCمی باشد به طوری که به عنوان مثال در سال 1997 حدود 84 میلیون پنجره UPVCدر اروپا فروخته شده است .

ویژگیهای درو پنجره‌های UPVC

1- استحکام
2- زیبایی فوق‌العاده
3- صرفه جوئی در مصرف انرژی تا 40%
4- کاهش آلودگی صوتی تا میزان
5- پائین بودن ضریب انتقال حرارتی
6- حفظ محیط زیست از طریق بازیافت
7- مانع ورود گردو غبار و دود و گازهای موجود از محیط بیرون به داخل
8- مقاوم در برابر شرایط مختلف آب و هوایی
9- مقاوم در مقابل نفوذ اشعه ماوراء بنفش خورشید
10- عدم اشتعال در هنگام آتش سوزی و حریق
11- مقاوم در برابر زنگ زدگی ،خوردگی و رطوبت هوا
12- ایمن در برابر سرقت
13- بی نیاز به صرف هزینه رنگ آمیزی
14- تنوع در طرح و تطابق با هر نوع معماری
15- تنوع در رنگ
16- نظافت راحت و آسان
17- نصب آسان
18- ثبات رنگ در برابر اشعه خورشید
19- مقاوم در برابر عوامل خوردگی – اسیدها و بازها و موارد شیمیایی
20- مقرون به صرفه
21- تنوع در طرح و نوع بازشوها
22- تقویت مضاعف با استفاده از پروفیل گالوانیزه
23- عدم نیاز به سرویسهای مکرر
24- قابلیت استفاده از روکشهای رنگی
25- قابلیت بازیافت

صرفه جوئی در مصرف انرژی

با توجه به اعلام تحقیقات سازمان بهینه سازی مصرف سوخت در ایران در حدود 45% از اتلاف انرژی از طریق پنجره های صورت می گیرد. در این خصوص بخش ساختمان با داشتن سهم حدودا 35 درصدی در مصرف انرژی یکی از صنایعی است که سهم بالایی را در این زمینه به خود اختصاص داده است. در صورتیکه در زمستان به قاب پنجره و شیشه آن دست بزنید خواهید دید که سرد است و این دلیل تبادل حرارتی بین قاب پنجره و شیشه با فضای بیرون است.
برای رفع این مشکل با استفاده از پنجره UPVC و شیشه دو جداره تبادل حرارتی از طریق پنجره به حداقل ممکن خواهد رسید.

قفل و یراق آلات سیستم درو پنجره

با بکارگیری پیشرفته ترین قفل و یراق تحولی اساسی در سیستم قفل و یراق آلات درو پنجره به وجود آمده است. طراحی ویژه این یراق آلات به گونه ای است که درو پنجره را از چهار جهت احاطه کرده و باعث می گردد که با چرخش یک دستگیره در یا پنجره توسط قفل های قارچی شکل به قاب هایشان محکم گردند که این خود سبب ایمنی بالای در و پنجره ها می گردد.
بشکرانه طراحی خاص قفل ها و لولاهای نگهدارنده در و پنجره به قاب ،امکان بازو بسته کردن درها و پنجره ها در حالت های زیر میسر است :

1- یراق یک طرفه
2- یراق دو طرفه
3- یراق کشویی
4- یراق کشویی – لغزشی نیمه اتوماتیک
5- یراق کشویی – لغزشی تمام اتوماتیک
6- یراق تاشو
این یراق آلات از استحکام و کیفیت بالایی برخوردار بوده و دارای عمری طولانی می باشند.

عایق در مقابل نفوذ آب

در سیستم پنجره UPVC ، طراحی دقیق و مهندسی پروفیل و آب بندها ودرزگیرها در سراسرقاب و پنجره، عدم نفوذ آب به داخل ساختمان را تضمین می نماید. این موضوع در نواحی دارای بارش فراوان و مستمر مانند شمال کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با این حال در بدنه پروفیل ها آبروهایی تعبیه شده است که در صورت نفوذ احتمالی آب بداخل پنجره ، آب بطور خودکار از پنجره خارج میگردد.

مانع ورود گرد و غبار و دود
مهمترین ویژگی سیستم در و پنجره های UPVC قابلیت آنها در ممانعت از نفوذ گرد و غبار و دود و دیگر ذرات معلق موجود در فضای بیرون محل سکونت است. این بخاطر نوارهای درزگیر و مکانیزم یراق آلات و قفل های ویژه ای است که در آنها بکار برده شده است .
استفاده ازاین سیستم خصوصا در اماکنی که آلودگی شدت بیشتری دارد توصیه میگردد تا شرایط زندگی بهتری فراهم گردد.

مقاوم در برابر شرایط مختلف آب و هوایی
پروفیل‌های UPVC بکار گرفته شده در درو پنجره‌ها دارای استحکام و عمر بسیار طولانی می‌باشند و به جهت داشتن نوارهای آب بندی دوگانه بر روی درها و پنجره‌ها و چهار چوب آنها در مواجه با آب، باران، صدا، گردوغبار و دود و دم موجود در محیط بیرون مقاوم بوده و در مقابل باد و طوفان تا شدت 150 کیلومتر در ساعت بدون لرزش می‌باشند.

عدم اشتعال به هنگام آتش سوزی
پروفیل سیستم پنجره UPVC به سبب ترکیب با CPE که نوعی تعدیل کننده UPVC می‌باشد، در برابر آتش مقاوم بوده و شعله ور نمی‌شود و خود به تنهایی قابل اشتعال نبوده و از گسترش آتش جلوگیری می‌کند.
شعله های معمولی نظیر شعله کبریت بر پروفیل های UPVC بی اثر است و آن‌ها را نمی سوزاند. افزودن مقادیر مناسبی از تثبیت کننده های حرارتی ، مقاومت پروفیل ها را در مقابل حرارت افزایش داده و مانع از آسیب دیدن در و پنجره ها در مجاورت هوای آزاد و حرارت حاصل از تابش خورشید می گردد . پروفیلهای UPVCوقتی در مجاورت جریان آتش قرار می گیرند بسیار آهسته می سوزند.

نظافت آسان
پروفیل ها می توانند متناسب با نوع آلوده کننده نظافت شوند. لیکن بهترین پاک کننده آب و صابون است. صابون و آب از تشکیل الکتریسته و جذب گردو غبار ودوده محافظت می نماید. در صورت بروز خراشیدگی در سطح پروفیل آنرا با مایع وکانول برطرف نمائید.لازم به تذکر است که استفاده از بنزین و مواد اسیدی سطح پروفیل را از بین می‌برد.

جدول مواد مختلف برای پاک نمودن در و پنجره‌های UPVC

نصب آسان
نصب در و پنجره های UPVC ،از طریق پیچ ومهره کردن آنها به قاب فلزی اولیه و یا سازه های سیمانی ،آجری و... صورت می پذیرد و تمام فواصل و شکافها از طریق تزریق فوم و سیلیکون پوشانده می شود که این خود سبب سهولت و سرعت در نصب می گردد.

مقاوم در مقابل اشعه ماوراء بنفش خورشید
تابش اشعه ماوراء بنفش خورشید عامل اصلی از بین بردن رنگ اشیاء است. موادی که به PVC افزوده می شود موجب مقاومت در مقابل رنگ پریدگی پروفیل میگردد.از طرفی اکسید تیتانیوم موجود در پروفیل نیز انعکاس اشعه ماوراءبنفش خورشید از سطـح پروفیل را موجب می شود.

استحکام
ساختمان پروفیل از طراحی خاصی که آمیخته از کانالها و دیواره ها بصورت طولی و عرضی می باشد تشکیل می شود که ضمن سبک تر شدن وزن سازه موجب استحکام پروفیل ها نیز می گردد. علاوه براین ،وارد کردن پروفیل های فلزی گالوانیزه به ضخامت 5/1 میلیمتر و متناسب با فضای بعضی از کانالها، تقویت مضاعف پروفیل ها را سبب گشته واین امکان را میسر می سازد تا نصب یراق آلات و پیچ کردن آنها در داخلپروفیل های فلزی میسر گرددو دوام و کارائی یراق آلات راحفظ نماید.

امکان تبادل هوا
یکی از ویژگیهای جالب درو پنجره های UPVC ، امکان چرخش آنها حول محور عمودی و افقی است .با انتخاب حالت مورب (Tilt) محور عمودی پنجره با محور عمودی قاب زاویـــه ای 15 درجـــه می سازد، در این حالت پنجره از قسمت بالا باز شده و با ایجاد شکافی 15 درجه امکان تبادلهوای داخل با هوای بیرون را میسر می سازد(بدون آنکه پنجره بطور کامل باز شده باشد). با انتخاب حالت چرخش (Turn)، محور افقی پنجره با محور افقی قاب ، زاویه ای حداکثر 180 درجه می سازد تا بیشترین تبادل هوا بین محیط داخل و بیرون امکان پذیر گردد.

تنوع در ساخت
از ویژگیهای پروفیل های UPVC قابلیت خم شدن آن است و می توان آنرا به هر نوع انحناء و قوس مورد نیاز در آورد. پنجره ها به گونه ای طراحی شده اند که نصب توری و پرده های کرکره ای با قاب UPVC برروی آنها امکان پذیر میگردد.

پایداری در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی
درو پنجره‌های UPVC به علت استفاده از تقویت کننده های گالوانیزه در داخل کلیه پروفیل ها و یراق آلات ،در برابر زنگ زدگی و خوردگی و مواد شیمیائی موجود در هوا بسیار مقاوم هستند.

مقاومت در برابر زلزله:
صنعت ساختمان و معماری نوین بدلیل رعایت مسایل ایمنی از قبیل مقاومت در برابر زلزله و جلوگیری از بروز هزینه های احتمالی آن روزبه روز در حال تحول و دگرگونی در سطح جهان می باشد.
محققان با بررسی خسارات زلزله و حرکات احتمالی زلزله سازه دریافته اند که نماهایی که با موارد مصرفی از قبیل سیمان و فلز نصب می گردند باعث ایجاد ازدیاد بار مرده در یک جهت سازه شده و در هنگام زلزله در سازه ایجاد پیچش می نماید. لذا استفاده از نمای UPVC یکی از بهترین گزینه ها جهت سبک سازی و ضد زلزله نمودن سازه ها می باشد.

مقایسه انواع پنجره ها از نظر خصوصیات فنی و کیفی

آلودگی صوتی
بررسی اثرات مخرب آلودگی صوتی بر روی انسان و نقش مؤثر پنجره دوجداره UPVC در کاهش اثرات آن :

● ناشنوایی شغلی: از مدتها پیش آلودگی صوتی یکی از علل ناشنوایی تشخیص داده شده است. کار و زندگی در صدای زیاد سبب تغییر موقت و یا دائم در آستانه شنوایی می گردد. بنا به عقیده متخصصان تغییر در آستانه شنوایی حداقل به اندازه 25 دسی بل در بسامدهای 500 و 1000 و 2000 هرتز ضعف شنوایی نامیده می شود.
● اثرات روانی صدا: صدا سبب بی دقتی و کم شدن فعالیتهای مغزی و ناهماهنگی کارهای فکری می گردد.
● اثرات عمومی صدا: صدا ی زیاد منجر به ظهور علائمی مانند تهوع، استفراغ و سرگیجه می شود که علت آن تحریکات بیش از اندازه و دائمی لابیرنت گوش می باشد.
● اثرات فیزیولوژیک صدا: صدا باعث افزایش ضربان قلب و بالا رفتن میزان اکسیژن مصرفی و افزایش فشار خون می‌گردد.

حالا چگونه از اثرات صدا جلوگیری کنیم؟
با توجه به آزمایشات انجام گرفته در علم پزشکی، محیطی به دور از هرگونه آلودگی صوتی تاثیر بسزایی در سلامت جسم و روان انسان دارد، چراکه محیط آرام زندگی باعث تمدد اعصاب و در نتیجه افزایش بازدهی انسان می شود. یکی از راههای مؤثر در کاهش آلودگی صوتی، استفاده از سیستم در و پنجره مناسب می‌باشد. سیستم در و پنجره دوجدارهUPVC می تواند کمکی موثر در کاهش آلودگی صوتی باشد.
سیستم در پنجره دو جداره UPVC با کاهش آلودگی صوتی در محیط زندگی، آرامش و آسایش را برای شما به ارمغان می آورد. شما می توانید با توجه به میزان صدای موجود در محیط کار یا زندگی خود با انتخاب پنجره UPVC و ضخامت مناسب شیشه، حداقل صدا را در محیط زندگی یا کار خود داشته باشید.
با انتخاب سیستم پنجره دو جداره صداهای تحریک کننده اعصاب و روان را تا میزان 40-30 دسی بل کاهش دهید و آرامش و سکوت را برای خود فراهم آورید.

پدیده آلودگی صوتی بخشی از مشکلات عمده زندگی در شهر های بزرگ خصوصا شهر های صنعتی است که ناخواسته در رفتارهای احتمالی و سلامتی روح و روان شهروندان اثرات سوء و قابل مشاهده‌ای بجا می‌گذارد. استفاده از درو پنجره‌های UPVC با شیشه‌های دوجداره میزان صدا را تا 40 دسی بل کاهش می دهد. که در سلامتی روح وروان افراد جامعه مؤثر می‌باشد.
تحقیقات صورت گرفته در علم پزشکی گواه براین است که صدای بیش از اندازه بر سلامت ما تاثیر به سزایی دارد. با بکارگیری درو پنجره‌های UPVCاین امکان برای شما فراهم میگردد تا به تناسب نیازهای شخصی خود میزان آلودگی صوتی را کاهش دهید. بسته به سطح صدای موجود (دی سی بل) می‌توانید از مشاوره ما در زمینه نوع شیشه و نوع قاب آن (ازمواد ترکیبی باشد یا مواد دیگر) استفاده نمائید. پنجره‌های عایق صوت برای گذاشتن نقطه پایان به صداهای آزاردهنده و فراهم نمودن آرامش و سکوت وسیله‌ای مناسب هستند.

فرایند تولید پروفیل UPVC

این فرایند شامل دو مرحله اصلی می باشد:
1- مرحله میکس و آماده سازی مواد اولیه در دستگاه میکسر
2- مرحله شکل دهی و تولید پروفیل در دستگاه اکسترودر در مرحله اول PVC و افزودنی های دیگر ، با درصد مشخص توسط دستگاه میکسر ترکیب سرد و گرم می شود . مواد ترکیب شده بین 12 تا 24 ساعت در دمای محیط می ماند تا الکتریسیته ساکن حاصل از میکس از بین برود و دمای آن با دمای محیط یکسان گردد .
مواد پس از مرحله میکس به صورت اتوماتیک وارد دستگاههای اکسترودر میشود . پس از تنظیم و نصب قالب پروفیل مورد نیاز و هم چنین قسمت های کالیبراتور و تانک های خنک کننده می بایست دمای سیلندر و دستگاه اکسترودر و قالب به حد معین برسد . این میزان دما بسته به نوع سطح مقطع پروفیل متفاوت است که معمولا برای سیلندر بین 165 تا 185 درجه سانتیگراد و برای قالب بین 198 و 202 درجه سانتی گراد میتواند متغیر باشد . دستگاه اکسترودر شامل دو عدد مارپیچ با چرخش غیر همسو میباشد که مواد را به صورت یکنواخت از قسمت سیلو به طرف قالب هدایت میکند . سیلندر دستگاه شامل چهار قسمت می باشد که هر کدام به ترتیب وظیفه پیشگرم کردن مواد ، پلاستیسیته کردن تبدیل مواد به شکل خمیری خروج گازهای متصاعد شده و در نهایت شکل گیری پروفیل را به عهده دارند ، پس از خروج پروفغیل از قسمت کالیبره و تانک های خنک کننده اطلاعات مربوط به پروفیل روی آن حک میشود . در نهایت پروفیل وارد قسمت برش شده در ابعاد 6 متری برش داده و بسته بندی می گردد .

معرفی اجزای پنجره:
1- قاب و بازشو پنجره از جنس یو.پی.وی.سی
2- زهواره یو.پی.وی.سی
3- لاستیک درزبندی ای.پی.دی.ام
4- پروفیل گالوانیزه
5- شیشه با یراق
6- یراق آلات

نمونه ای از مقاطع پروفیل UPVC
مونتاژ درب و پنجره های UPVC

پروفیلهای مورد نظر با توجه به نوع سفارش درب و پنجره انتخاب شده و پس از انجام محاسبات دقیق و مهندسی و آنالیز ابعاد درب و پنجره ، طبق نقشه برش داده می شوند. سپس تعدادی از این پروفیلها به منظور ایجاد شیار آب به دستگاه مربوطه منتقل می شوند.
همزمان باعملیات برش پروفیل UPVC و ایجاد شیار آب ، پروفیلهای گالوانیزه برش داده شده و درون آنها با پیچ محکم می شوند. بمنظور مقاوم سازی و تقویت درب و پنجره های تولیدی ملزم به استفاده از پروفیل گالوانیزه با ضخامت مناسب در داخل خانه اصلی پروفیل UPVCمی باشیم. بکارگیری پروفیل گالوانیزه در داخل پروفیل اصلی UPVC و پیچ شدن یراق آلات روی قطعات تقویت شده، ضمن کاهش خطر افتادگی بازشوهای پنجره، مقاومت درب و پنجره های ساخته شده از پروفیلUPVC را افزایش می دهد
در ادامه در صورت نیازبه نصب دستگیره و یراق آلات (برای بخشهای باز شو) سوراخها و شیارهای مورد نیاز توسط دستگاه روی پروفیل تعبیه می شود. سپس پروفیلها طبق نقشه توسط دستگاه جوش به یکدیگر متصل می شوند و با انتقال به دستگاه بعدی، پلیسه ها و زوائد ناشی از جوش در زوایای مختلف از بین می رود.
در نهایت روی میز کار پس از تمیز کاریهای جزئی و نهایی، یراق آلات روی درب و پنجره نصب میگردد. هر پنجره با توجه به شعاع باز شو و بسته به ابعاد آن یراق آلات مخصوص به خود را دارد که در قسمتهای قاب و لنگه پنجره نصب می گردند.این یراق آلات ازکیفیت بالا برخوردار بوده و از لحاظ مقاومت در مقابل خوردگی بعنوان یکی از مهمترین خواص یراق آلات در رده مورد قبول استانداردهای اروپایی میباشد همچنین استاندارد امنیت در مقابل سرقت نیز در یراق آلات مورد استفاده رعایت شده است .

اندازه گیری و نصب پنجره های UPVC
پنجره های UPVC قابلیت نصب روی قاب های فلزی (Sub Frame ) و سازه های سیمانی، آجری و ... را دارد، در زمان آماده بودن درگاه پنجره عملیات اندازه گیری بوسیله ابزار مناسب اعم از مترهای لیزری، مترهای نواری و سایر ابزار دقیق با دقت بالا اندازه گیری و جهت تعیین نقشه پنجره ها به واحد طراحی ارائه میگردند .

نصب پنجره های UPVC ارتباط مستقیم با دوام و عملکرد این نوع از پنجره ها دارد، عملیات نصب باید به گونه ای انجام شود که اهداف زیر حاصل گردند:
1- قابلیت تحمل بارهای زنده و مرده
2- جلوگیری از تبادل صوت و حرارت
3- باز و بسته شدن مطمئن
4- تمیز کردن درگاه نصب
5- جایگذاری پنجره و تراز کردن آن
6- انجام سوراخ کاریهای لازم
7- ثابت کردن پنجره در محل نصب با استفاده از پیچهای مناسب
8- نصب شیشه ها و جا انداختن زهواره
9- درزبندی نهایی با استفاده از تزریق فوم و سیلیکون
10- رگلاژ نهایی

استانداردهای تولید وآزمایشات مواد اولیه
برای تولید پروفیل میتوان از مواد اولیه دست نخورده ، مواد بازیافت شده و مواد قابل بازیافت استفاده نمود. کاربرد این مواد با توجه به استاندارد کیفیت RAL-GZ 716/1 تحت شرایط و آزمایشات خاصی قابل قبول میباشد.
کاربرد مجدد مواد با فرمول یکسان توسط همان کارگاهی که قبلاً آنها را تولید کرده در صورتی که به کیفیت پروفیلها صدمه نزنند و عاری از هر گونه مواد نرم کننده و مواد خارجی باشند تحت شرایط خاصی امکان پذیر میباشد.
آزمایشات مربوط به پروفیل تولیدی

1-شکل ظاهری و شرایط تولید
حین فرآیند تولید انواع سطح مقطع پروفیل، تعداد نمونه های مشخصی جهت انجام آزمایشات از تولید اخذ می گردد. این نمونه ها پس از بررسی شکل ظاهری بمدت 12 تا 24 ساعت در آزمایشگاه نگهداری شده و سپس مورد تستهای مختلف طبق استاندارد RAL GZ 716/1 قرار می گیرد.سطوح خارجی پروفیل ها که در معرض دید قرار دارند لازم است دارای رنگ سفید یکنواخت بوده و عاری از هر گونه اجسام خارجی ، حفره ، ترک ، حباب و سایر معایب باشند .

2-مقاومت در برابر ضربه ناشی از سقوط جرم در دماهای پایین:
(Impact resistance by falling mass at low temperature)
در این آزمایش ابتدا 10 نمونه cm 30 در دستگاه Freezer قرار داده و تا دمایc º 15به مدت حداقل یکساعت نگهداری می شوند سپس توسط جرم kg 1 از ارتفاع mm 1500 مورد تست ضربه قرار می گیرند . طبق استاندارد RAL نباید بیش از 10% از نمونه ها ( بیش از یک پروفیل ) شکسته شود.

3-رفتار پس از گرم شدن :
(Behavior after heating) cm 22 به مدت نیم ساعت در دمای ºc 150 گرم شده سپس در دمای محیط خنک می گردد و پس از انجام آزمایش نمونه باید فاقد هر گونه تغییر شکل ظاهری (اعم از چروک، ترک، ...) باشد.

4-تست جرم واحد طول:
نمونه mm 250 با دقت mm 1 اندازه گیری شده و جرم آن با دقت gr 1 سنجیده می شود. جرم واحد محاسبه شده نباید کمتر از 95% مقدار اسمی آن طبق استانداردهای ارائه شده باشد.

5-برگشت حرارت: (Heat reversion)
سه مقطع پروفیل mm220 انتخاب و با دو خط به فاصله تقریبی mm 200 در دو سمت سطح به صورت عمود بر محور پروفیل نشان گذاری می شوند. این نمونه ها پس از نشانه گذاری در کوره با دمای ºc 100 به مدت یکساعت قرار میگیرد. و پس از خنک شدن در دمای محیط مجدداً نشانه ها اندازه گیری می شود. برای هر نمونه و هر جفت علامت، ضریب برگشت حرارت به درصد محاسبه می شود.
طبق استاندارد RAL جهت پروفیلهای فرعی نباید درصد اختلاف برگشت حرارت بیش از 3% و برای پروفیلهای اصلی بیش از 2% باشد. ضمناً برای پروفیلهای اصلی اختلاف درصد برگشت حرارت بین دو طرف سطح نیز نباید بیشتر از 4/0 % باشد.

6-تست ابعاد و هندسه پروفیل
ابعاد بیرونی و عملی سطح مقطع پروفیلها همچنین ضخامت جداره های داخلی و هندسه پروفیل با استفاده از ابزارهای با دقت زیاد، اندازه گیری و با استانداردهای ارائه شده مقایسه می گردد.

7-تست کجی
به منظور اندازه گیری انحراف محور طولی پروفیل، دو نمونه mm 1000 به صورت آینه وار روی یکدیگر قرار می گیرند و با وسیله اندازه گیری دقیق فاصله ایجاد شده در تمام محور طولی دو پروفیل اندازه گیری می شود. این انحراف نباید از mm 1 در کل طول یکمتر تجاوز کند.

8-تست جوش:
سطح مقطع های پروفیل پس از مرحله جوش به صورت نمونه در آزمایشگاه تحت تست جوش قرار می گیرند. بر اساس استاندارد RAL هر یک از این سطح مقطع ها باید تحت نیروی مشخصی که محاسبه شده است به مرحله شکست برسند و در صورتیکه زودتر از میزان نیروی تعریف شده پروفیل شکسته شود محموله تولیدی مردود شناخته خواهد شد.


تاریخچه پیدایش شیشه های دو جداره :
استفاده از شیشه توسط رومی ها در حدود هزار سال قبل از میلاد مسیح رایج بوده است و استفاده عمومی از آن نیز به حدود 200 سال قبل باز می گردد که از آن زمان شیشه ها با ابعاد مختلف وارد زندگی عموم مردم گردیدند.
در سال 1865 میلادی صاحب یک مغازه شیشه فروشی در شهر نیویورک با ابتکار خویش حق ثبت و امتیاز بهره برداری از شیشه های عایق دوجداره غیر نفوذ در ایالت متحده را بدست آورد. او با مطالعه و آزمایش اثبات کرد که با استفاده از شیشه های دو جداره می توان از خروج گرما و سرمای داخل ساختمان به خارج جلوگیری کرد و هوای داخل محیط را بهتر محافظت نمود. پنجره های دارای دو یا چند جداره استاندارد، از اتصال دو یا چند شیشه که بطور موازی ئ در مقابل یکدیگر برای روی یک چهارچوب پروفیل آلومینیومی قرارگرفته اند تشکیل شده است.
امروزه دیوارهای خشتی و گلی ستنی جای خود را به دیواره های شیشه ای مرتفع براق و درخشان داده اند . این سطوح زیبای رنگی به گونه ای طراحی و اجرا شده اند که بخوبی می توانند در برابر سرما و گرمای محیط خارجی مقاومت کرده و ضمن حفظ زیبایی محیط ، آسایش و اطمینان را برای استفاده کنندگان به ارمغان آورند.
در صنعت معماری نوین ، دیوارهای ساخته شده از جنس شیشه های رنگارنگ رفلکس مورد علاقه و توجه زیاد استفاده کنندگان قرارگرفته است.

فرایند تولید شیشه دو جداره
در ابتدا جامهای شیشه بوسیله دستگاه حمل بر روی رکهای دستگاه حمل اتوماتیک قرار گرفته و به تعدادی که اپراتور مشخص می کند به میز برش اتوماتیک انتقال می یابد . سپس اندازه شیشه های مورد نظر توسط نرم افزار بهینه سازی جهت به حداقل رساندن ضایعات توسط دستگاه طراحی و سپس برش داده می شود. شیشه ها پس از جداسازی به خط تولید شیشه دو جداره منتقل می شود ابتدا شیشه ها با آب سختی گیری شده بطور کامل شسته شده و پس از کنترل کیفی به مرحله بعدی منتقل می گردد.
به موازات مراحل مذکور فریم های ما بین دو جدار (Spacer) توسط دستگاه خم کن (Bending)بر اساس اندازه شیشه خم و برش داده میشود و داخل فریم از مواد رطوبت گیر پر می شود. سپس دو لبه فریم توسط دستگاه بوتیل چسب زده می شود که بمنظور درزگیری و قرار گرفتن اسپیسر مابین دو شیشه و چسبیدن آنها به یکدیگر می باشد. فریم ها جهت نصب روی شیشه انتقال می یابد شیشه ها پس از نصب فریم به دستگاه پرس منتقل می شود و همزمان گاز آرگون به صورت اتوماتیک به داخل شیشه دو جداره تزریق می شود سپس توسط روبات محیط شیشه دو جداره با چسب پلی سولفید به منظور درزبندی ثانویه پر می شود.

استاندارد تولید شیشه دو جداره
تولید شیشه دو جداره با توجه به شرایط موجود و نیازهای جامعه طبق استاندارد ملی ایران صورت میگیرد . در تدوین این استاندارد تا حد امکان استانداردهای کشورهای صنعتی پیشرفته و بین المللی لحاظ شده است . از جمله این منابع میتوان به موارد ذیل اشاره نمود :
1- ASTM E546-1988(Reapproved 1999)
2- Standard test method for frost point of sealed insulating glass units ASTM E773-2001
3-Standard test method for accelerated weathering of sealed insulating glass units
4- CAN / CGSB 12.8 m.76
5- Insulating glass units

هدف از این استاندارد تعیین روش های آزمون ، شیشه های دو جداره به منظور بررسی و حصول اطمینان از کیفیت آنها می باشد .
جهت انجام آزمایشات نمونه هایی با ابعاد 350x500±5mm در نظر گرفته می شود .
حد اقل تعداد نمونه ها باید 20 عدد از یک محصول باشد .
کلیه نمونه ها باید حداقل به مدت 2 هفته در محیط آزمایشگاهی با دمای°c2±23 به صورت عمودی قرار گرفته باشند عیت ظاهری آزمونه ها از لحاظ عدم وجود هرگونه خرابی ویا ترک خوردگی بررسی شود .
آزمونهای استاندارد شیشه های دو جداره
1- آزمون تعیین نقطه برفک
2- آزمون پایداری در برابر محیط هایی با رطوبت بالا
3- آزمون چرخه های آب و هوایی تسریع شده
4- آزمون مه گرفتگی
5- آزمون تعیین ضخامت محفظه هوا
6- آزمون تعیین ضخامت قطعه شیشه دوجداره
7- آزمون تعیین ابعاد شیشه دوجداره
 

azam2007

عضو
با رعایت نکات زیر کارایی و عمر در و پنجره های UPVC را افزایش دهید:

1- با فاصله های زمانی معین تمام قطعات مکانیکی و متحرک در و پنجره ها را روغن کاری کنید.
2- به منظور دوام بیشتر لاستیک های درزگیر در و پنجره ها،در بازه زمانی مشخص حداکثر سه ماه یکبار آنها را توسط پارچه ای حاوی
صابون مایع تمیز کنید.برای تمیز کردن درب و پنجره ها می توانید از مخلوط آب و صابون استفاده کنید تا بدون باقی گذاشتن اثر گرد
و غبار در و پنجره ها را براق سازد.
3-اگر پس از نصب در و پنجره ها هنوز فعالیت های اجرایی ساختمان باقی مانده است،می بایست،کاور روی درب و پنجره ها کنده نشود
تا از آسیب به آنها جلوگیری کند.همچنین نبایستی این کاورها به مدت طولانی بر روی درب و پنجره ها باقی بماند.
4- به طور مرتب دستگیره ها و قسمت های متحرک دیگر در و پنجره ها را وارسی کنید که شل و هرز نشده باشند.
5- در هنگام فعالیت های بازسازی از قبیل نقاشی و سیمان کاری و ... لازم است تا روی در و پنجره ها را با پوشش مناسبی پوشاند تا
آسیبی به آن نرسد.
6- از نزدیک نمودن وسایل حرارت زا همچون آتش جوشکاری و یا شعله مستقیم به در و پنجره های UPVC اجتناب کنید.
منبع:http://www.upvccenter.com
 

employer

عضو جدید
پنجره دو جداره ؟؟؟؟؟؟؟؟

پنجره دو جداره ؟؟؟؟؟؟؟؟

پنجره یکی از عوامل مهم اتلاف انرژی در ساختمان هاست ، اتلاف انرژی در پنجره های آلومینیومی بسیار کمتر از پنجره های آهنی است...

در و پنجره دوجداره آلومینیومی به دو صورت ساده و ترمال بریک ارایه می شوند.

پنجره های Thermal break ( شکست حرارتی ) از انواع پنجره های عایق در برابر حرارت می باشند .

به دلیل ضریب انتقال حرارت بالا در آلومینیوم علاوه بر دوجداره بودن شیشه ها ، پروفیل آلومینیوم نیز از طریق تیغه های پلی آمید به هم متصل و دوجداره می شوند . این روش باعث عدم انتقال حرارت در پروفیل می شود .

پروفیلهای حاصل پروفیل ترمال بریک می باشند که از دو مقطع پروفیل آلومینیومی مجزا که به وسیله تیغه های پلی آمید به هم متصل می گردند، تشکیل شده اند.

سيستم ترمال بريك كه در اروپا ابداع شده است به دليل داشتن لاستيك پلي آميد مابين جدار داخلي و خارجي پروفيل كه توسط پيشرفته ترين ماشين الات اروپايي پانچ مي گردد امكان نفوذ گرما، سرما و لرزش را به صفر رسانده و امكان دو رنگ بودن نماي داخلي و خارجي را ميسر مي نمايد.

پلی آمید خواص مکانیکی خود را در حرارتهای بالا و در برابر مواد شیمیایی و آب و اشعه یو وی حفظ می کند . بالا بودن استحکام و طول عمر بالا از دیگر مزایای تیغه های پلی آمید می باشد. تیغه پلی آمید مانع انتقال حرارت از یک سطح به سطح دیگر می شود.در واقع اطلاق عنوان ترمال بریک به این سیستم به دلیل ایجاد شکست حرارتی و ممانعت از انتقال حرارت می باشد.

نتیجه استفاده از پنجره آلومینیوم ترمال بریک، جلوگیری از انتقال سرما و گرما از جدار خارجی به جدار داخلی و بالعکس می باشد.
بطور متوسط 30 % سطح خارجی ساختمان را پنجره تشکیل می دهد . 70 % از سطح هر پنجره را شیشه و مابقی را پروفیل تشکیل می دهد.

منبع: پنجره دوجداره
 

آموس

عضو جدید
معرفی انواع درب

معرفی انواع درب

[h=2]درب فلزی(خصوصیات درب)[/h]
وظیفه ی اولیه درب ،ایجاد امکان دسترسی است،و وظایف ثانویه آن به عنوان بخشی از دیوار بر حسب مکان و موقعیت آن عبارت است از:

مقاومت و پایداری:درب به هرصورتی که باشد باید از مقاومت کافی برای تحمل وزن خود و ضربات و آسیب های ناشی از استفاده ی نادرست برخوردار باشد.برای باز و بسته شدن آسان و کامل از پایداری کافی شکلی برخوردار باشد.
حفظ حریم حصوصی و ایمنی :درب باید به انداره ی دیوار اطراف خود حریم خصوصی داخلی را تامین کند.و به کمک سایر اجزا ی خود(چارچوب قفل لولا)ایمنی لازم را فراهم آورد.
عایق حرارتی و صوتی :میزان عایق بندی درب ،در برابر حرارت و صوت بستگی به محل استفاده ی از آن دارد لکن باید بتواند آسایش لازم را فراهم آورد.
حفظ محیط از باد و بارن:درب هایی که با خارج از ساختمان در ارتباظط هستند ب اید بتوانند محیط داخلی را از نفوذ باد و باران حفظ نماید.
تعاریف و ساختمان درب
برای شناسایی و همچنین طراحی و ساخت درب یا پنجره باید اجزا و قسمت های مختلف ان را فرا گرفت که عبارت است از:
لنگه:قسمتی از درب است که در چارچوب قرار می گیرد و معمولا متحرک است.
قاب:قاب همان چارچوب است و وسیله ای است که لنگه درب اعم از ثابت و بازشو در آن قرار میگیرد.
آستانه:قسمت پایینی قاب درب است،آستانه به ویژه برای درب های ورودی و سرویس ها پیش بینی می شود.
کتیبه :قسمتی از درب یا پنجره است که در قسمت بالایی قرار میگرد و ممکن است بازشو یا ثابت باشد.

وادار:تقسیم کننده لنگه درب به دو قسمت یا چند قسمت را وادار یا قید می گویند.وادار به منظور تقسیم ابعاد درب و یا کوچک کردن ابعاد شیشه یا زیبایی پیش بینی شده است.
بائو:وادار عمودی طرفین درب که قفل و لولا نیز در آن قرار می گیرد و به آن متصل است را بائو می نامند.
قید های فوقانی و تحتانی:وادار های بالا و پاییندرب را قید های فوقانی و تحتانی می گویند.
تنکه:قسمت صفحه مانندی از درب که مابین دو وادار قرار می گیرد را تنکه درب می نامند.

پاخور :یال پایینی لنگه درب که معمولا پهن تر از یال های جانبی بوده و به منظور جلوگیری از صدمه دیدن درب اثر ضربه پیش بینی میشود.
شیشه خور:قسمتی از یال های درب است که شیشه بر روی آن تکیه می کند.
دماغه:قسمتی از لنگه درب یاپنجره است که روی نمای قاب قرار می گیرد و بالعکس قسمتی از قاب که در نما روی لنگه درب قرار می گیرد را دماغه
درب می نامند.دماغه به منظور جلوگیری از نفوذ هوا و همچنین حرکت بیش از اندازه لنگه درب پیش بینی میشود

زهوار:قسمتی ازدرب که به منظور زینت یا درز گیری و یا سهولت نصب شیشه همانند شکل زیر بر روی درب یا پنجره نصب میشود.

یراق:قسمتی از لوازم درب است که به منظور باز و بسته شدن و قفل کردن مانند لولا دستگیره شب بند و غیره به کار می رود.



منبع sfkco.blog.ir

درب ها انواع مختلف دارند و بر حسب کارکرد مورد نیاز نوع بخصوصی از درب را انتخاب کرده و به کار می بریم.درب ها بر حسب شرایط دارای انواع مختلفی هستند:

-محل قرار گیری و موقعیت درب
-تعداد لنگه درب
-جهت بازشو درب
-مصالح درب
-طریقه ی باز و بسته شدن درب
-نحوه ی ساخت و مشخصات ظاهری درب
-ابعاد و اندازه ی درب
-مشخصاتویژه درب
محل قرار گیری و موقعیت درب:
بر حسب محل و موقعیت قرار گیری باید خصوصیات متفاوتی را برای درب ها قائل شد.در این گروه بندی درب ها را به چند دسته ی زیر تقسیم می نمایند.
درب های خارجی:مانند درب ورودی ساختمان ها که از نظر مقاومت در برابر شرایط جوی و حفظ امنیت داخلی باید از استحکام لازم برخوردار باشد.درب فلزی نمونه خیلی محکم این گونه در ب ها است.
درب های داخلی:این نوع درب ها ارتباط ما بین فضا های مختلف ساختمان را فراهم میکند.در موردآن گروه از درب های داخلی که در جوار فضاهای سرویس بهداشتی و یا به هر صورت مرطوب قرار دارد،بهتر است پیش بینی های لازم به منظور جلو گیری از پوسیدگی و فرسوده شدن زود رس آنها به عمل آید.ازجمله درب های داخلی از درب کمد ها نام برد که از سادگی بیشتری برخوردارند.
تعداد لنگه:در بها از نظر تعداد لنگه نیز تقسیم می شوند،لنگهی دوم درب های دو لنگه ای معمولا در مواقغی که نیاز به پهنای بیشتری برای ورود(مثلا وارد کردن اثاثیه حجیم و بزرگ)باشد،مورد استفاده قرار می گیرد.

جهت بازشو:درب های یک لنگه از نظر محل قرار گیری لولا به درب های راست(با دست راست به خارج باز می شوند) بازشو و درب های چپ(با دست چپ به خارج باز می شوند)تقسیم می شود.معمولا بازشو درب ها به طرف داخی است،به غیر از محل هایی که از 20نفر بیشتر جمعیت داشته باشد،که در این صورت به طرف خارج باز می شود،مانند درب کلاس و درب اتاق بیمارستان ها



منبع sfkco.blog.ir
 
ساخت پنجره‌های هوشمند

ساخت پنجره‌های هوشمند

پژوهشگران چینی موفق به ساخت پنجره هوشمندی شده‌اند که نه تنها می‌تواند اتاق را گرم و سرد کند، بلکه مانند یک ذخیره کننده انرژی عمل کرده، به‌ طوری که می‌تواند ادوات مختلف را شارژ کند.
در حال حاضر پنجره‌های هوشمند در برخی ساختمان‌ها به‌ کار گرفته می‌شوند. این پنجره‌ها مصرف انرژی را کاهش می‌دهند؛ برای این کار، پنجره‌ها سرمای درون خانه را حفظ کرده و مقدار نور ورودی به داخل را کنترل می‌کنند. یکی از موارد مصرف این پنجره‌ها در موزه‌ها است؛ جایی که ورود بیش از حد نور خورشید می‌تواند موجب آسیب دیدن اشیاء قیمتی شود.

اخیرا «ژیزیانگ وی» و همکارانش از مرکز ملی علم و فناوری نانو، موفق به ساخت پنجره‌هایی شدند که در آن از ابرخازن‌ها استفاده شده بود. این ابرخازن‌ها درون پنجره‌های الکترونیکی قرار داده شده‌اند؛ پنجره‌هایی که قادر به تغییر رنگ هستند. زمانی که تابش نور خورشید شدید است، این پنجره‌ها نور را جذب کرده و در خود ذخیره می‌کنند، زمانی که ظرفیت این پنجره‌ها تکمیل شد، شیشه‌ها تاریک شده و عبور نور را محدود می‌کند. با این کار مقدار نور ورودی به خانه و دمای آن تحت کنترل در می‌آید و از سوی دیگر انرژی ذخیره شده در آن را می‌توان برای استفاده در ادوات الکترونیکی دیگر نظیر نمایشگرهای تلویزیونی به‌ کار گرفت. با مصرف انرژی ذخیره شده در پنجره هوشمند توسط دیگر ادوات، خازن‌ها تخلیه شده و دوباره با جذب نور خورشید شارژ می‌شوند.
این پنجره‌های هوشمند از آرایه‌های نانوسیمی پلی‌آنیلین ساخته می‌شوند که روی یک فیلم شفاف رسوب داده شده‌اند؛ فیلم‌های شفاف، خود توسط لایه‌های رسانا پوشانده شده‌اند. این نانوسیم‌ها به‌ وسیله یک ژل الکترولیتی پوشانده می‌شوند تا به‌ عنوان الکترود مورد استفاده قرار گیرند. دو الکترود به‌ صورت ساندویچی دور هم پیچیده می‌شوند تا یک ساختار جدید ایجاد شود.
پلی‌آنیلین دارای ظرفیت بالایی است؛ اما هزینه تولید آن اندک است، از دیگر مزایای این ماده شفاف بودن و انعطاف‌پذیر بودن آن است. پارامتر انعطاف پذیر بودن بسیار مهم است؛ زیرا به‌ راحتی می‌توان آن را به صورت رول در آورد و در ادواتی با اشکال مختلف استفاده کرد، برای مثال می‌توان پرده‌هایی هوشمند تولید کرد. «جان روگرز» از دانشگاه ایلینیوز می‌گوید: اگر این فناوری بتواند با هزینه کم به بازار عرضه شود، می‌توان از آن در حوزه‌های مختلف از خودروسازی گرفته تا ساختمان استفاده کرد. پژوهشگران به‌ دنبال بهبود عملکرد این پنجره‌ها هستند.l
 
بالا