در رفتگی مکرر کشکک زانو و درمان آن

drsoleymanha

عضو جدید
در رفتگی مکرر کشکک زانو و درمان آندر رفتگی مکرر کشکک زانو و درمان آن:

کشکک زانو یا پاتلا، یکی از سه استخوان تشکیل دهنده مفصل زانو است. هر کدام از این استخوان‌ها در سطح تماسشان با یکدیگر دارای لایه محافظی از غضروف هستند. همچنین کشکک زانو در میان یک تاندون قرار دارد. این تاندون عضلات چهارسر ران را به استخوان درشت نی (تیبیا) در پایین زانو متصل می‌کند.


در رفتگی مکرر کشکک زانو​

در رفتگی مکرر کشکک Recurrent dislocation of patella به وضعیتی میگویند که در آن استخوان کشکک بیش از یک بار در برود. این بیماری در دختران شایعتر از پسران است.

استخوان کشکک در وضعیت آناتومیک خود در جلوی زانو با پایین ترین قسمت استخوان ران(کندیل های استخوان ران) مفصل میشود. در رفتگی کشکک وضعیتی است که در آن استخوان کشکک ار محل اصلی خود در جلوی کندیل های استخوان ران جابجا میشود. باید توجه داشته باشید که در رفتگی کشکک با در رفتگی زانو متفاوت است. دررفتگی زانو یک آسیب بسیار بزرگتر از در رفتگی کشکک بوده و در آن ارتباط آناتومیک استخوان درشت نی و ران به هم میخورد.


در رفتگی مکرر کشکک زانو​


نیمه در رفتگی وضعیتی است که در آن کشکک در محل اصلی خود منحرف شده ولی فورا به جای خود برمیگردد. در در رفتگی برگشتن کشکک به محل آناتومیک خود بصورت یک حرکت مستقل و جداگانه و معمولا با راست و مستقیم کردن زانو ایجاد میشود. این جاافتادن میتواند چند ثانیه و یا حتی چند ساعت بعد از دررفتگی باشد.

وقتی یک بار استخوان کشکک در میرود احتمال در رفتگی های بعدی آن بالا و حدود ۵۰ درصد است. دو بار در رفتن استخوان کشکک احتمال دررفتگی بعدی را به ۸۰-۷۰ درصد افزایش میدهد.

بعد از یک بار در رفتگی استخوان کشکک پرده بافتی که در سمت داخلی استخوان کشکک قرار داشته و به آن رتیناکولوم داخلی میگویند پاره میشود. در بسیاری اوقات این پرده بصورت مناسبی بهبود نیافته و شلی در آن بوجود میاید که زمینه را برای در رفتگی های بعد فراهم میکند.

اولین در رفتگی کشکک ممکن است بر اثر ضربه شدیدی به زانو باشد ولی در رفتگی های بعدی با ضربات با شدت کمتری ایجاد میشوند.



در رفتگی مکرر کشکک زانو​
رتیناکولوم داخلی در تصویر مشاهده می شود.

با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا در مورد علت آن و روش درمان آن آشنا شوید:
https://linkp.ir/YWy9

دکتر مهران سلیمانهامتخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو- دانشیار گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان - عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی
www.drsoleymanha.com
 
Similar threads

Similar threads

بالا