درياچه‌ های ایـــران

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

درود


در این تاپیک به معرفـــی انواعِ دریاچه های ایـــــران می پردازیم!:gol:
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
لیست کلی از دریاچه های ایــــــران

لیست کلی از دریاچه های ایــــــران

درياچه سياه ‌گاو
درياچه آب بوندار
درياچه استخر پشت
درياچه چشمه غربالبيز
درياچه خضر نبی
درياچه دريابک، قزوین
درياچه ساهون
درياچه سر ‌دريا
درياچه كيو
درياچه گل پل
درياچه مور زرد زيلايى
درياچه کوه گل
دریاچه مارمیشو
دریاچه آهنک، فیروزکوه
دریاچه الندان (پله ازنی)، ساری
دریاچه ‎امامزاده علی (ع)
دریاچه اوان
دریاچه بختگان
دریاچه برم سبز، سوق
دریاچه برم شور
دریاچه برم فیروز، سپیدان
دریاچه برکه گوگلی
دریاچه بز سینه (بز سینا)
دریاچه بزنگان
دریاچه پاسند
دریاچه پری (خندقلو)، ماهنشان
دریاچه تار، دماوند
دریاچه تخت سلیمان، تکاب
دریاچه جفتان، شهداد
دریاچه چال کبود
دریاچه چشمه بنچول
دریاچه چشمه دیو آسیاب، لار
دریاچه چشمه سبز گلمکان
دریاچه چورت (میانشه)
دریاچه حصارچال و گردونکوه
دریاچه خرس چال
دریاچه خلنو
دریاچه خولشکوه
دریاچه دالامپر
دریاچه دریوک و سرکچال
دریاچه دو خواهران
دریاچه زریوار
دریاچه سات
دریاچه شش پیر
دریاچه شط تمی
دریاچه شطلو، ماکو
دریاچه شورابیل
دریاچه شورمست، پل سفید
دریاچه طشک
دریاچه غمیش و بند میراش، طالقان
دریاچه قالغانلو
دریاچه قزقونچال
دریاچه قوچ (دو استخری )، رودهن
دریاچه قوچ گلی، تبریز
دریاچه گاجره، دیزین
دریاچه گل رامیان
دریاچه گل شهر پیر
دریاچه گهر
دریاچه گول یوردی بزقوش
دریاچه لاغرک
دریاچه ملا کلا، نوشهر
دریاچه مهارلو
دریاچه مون‌ گشت
دریاچه نئور
دریاچه نازی
دریاچه نمک کال نمکزار (قائن)
دریاچه ‎هاى تار و هویر
دریاچه‎ هفت برم
دریاچه هفت خان
دریاچه هویر، دماوند
دریاچه ولشت (سما)
دریاچه کرد آباد (چینی لر)
دریاچه کفه خنج
دریاچه کلار، گندمان
دریاچه کومله، لنگرود
دریاچه کوهستانی سبلان (ساوالان)
دریاچه‌ های چاه نیمه

دریاچه ارومیه




دریاچه سد های ایران


دریاچه سد توشن، گرگان
دریاچه سد سقالکسار، رشت
دریاچه شهیون (سد دز)، دزفول
دریاچه لزور (سیاه رود)
دریاچه سد آویدر، سیسنگان
دریاچه سد افوس، فریدن
آب بندان جاده نظامی، قائم شهر
بند گلستان، مشهد
تالاب سد آبشینه، همدان
 
آخرین ویرایش:

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
درياچه سياه ‌گاو

درياچه سياه ‌گاو

دریاچه سیاه گاو در موقعیت جغرافیایی N325142 E474203 در استان ایلم واقع است. درياچه دوگانه سياه‌گاو در فاصلهٔ ۸ کيلومترى سراب باغ آبدانان واقع شده است. اطراف اين درياچه را دشت‌ها و کوه‌هاى نسبتاً مرتفع فرا گرفته است. جلوه‌‌هاى بهارى و پاييزى اين درياچه جذاب و ديدنى است. گلزارهاى حاشيهٔ درياچه و پرندگان وحشى آن، گردشگاه جالب توجهى را به وجود آورده‌اند.



اين درياچه از نادرترين پديده‌هاي طبيعي كشور است و همواره مورد توجه بسياري از گردشگران بوده است. سياه گاو به عنوان تنها درياچه دوقلوي كشور واقع در استان ايلام از نادرترين آثار طبيعي دنيا به شمار مي رود.اطراف آن را دشتها و كوههاي نسبتاً مرتفع فراگرفته و داراي جلوه‌هاي بهاري و پاييزي جذاب و ديدني است. "سياه گاو" يكي از درياچه هاي نادر دنيا در روستايي به همين نام در شهرستان آبدانان واقع شده است و درياچه اي زيباست كه به طور كاملا اتفاقي به شكلي خاص به دو قسمت شبيه به هم كه به دوقلو تعبير مي شود، تبديل شده است.






براي رسيدن به اين درياچه بايد راه زيادي را طي كرد و از طريق جاده ايلام وارد شهرستان دره شهر و بعد وارد شهرستان آبدانان شد.بعد از رسيدن به اين شهرستان از طريق جاده اصلي آبدانان به شهرستان دهلران و در بين جاده روستاهاي شوشه گل به سياه گاو به درياچه دوقلوي سياه گاو مي توان رسيد تا اين اثر طبيعي زيبا به وسعت سه هكتار را مشاهده كرد. نام اصلي اين درياچه به دليل سياهي آب، سياه آب است ولي آب اين درياچه حتي قابل شرب است البته شايد به دليل هلالي شكل بودن (شاخ گاوي) بودن شكل درياچه، از آن به عنوان درياچه سياه گاو نيز ياد كرده اند.





دو درياچه زيبا به وسيله كانلي طبيعي به عرض 8 متر و عمق 4 متر به طول 70 متر به هم مرتبط هستند. اين دو درياچه داراي آبي زلال هستند به طوري كه مي توان تا عمق 30 متري آن را كه شبيه آكواريوم پر از ماهي است، مشاهده كرد. درياچه دو قلوي سياه گاو آبدانان شامل دو درياچه يا چشمه بالادست و پائين دست است كه عمق هر كدام از آنها بيش از 20 متر بوده كه توسط يك كانال رودخانه‌اي 10 متري به هم متصل شده است.درياچه دوقلوي سياه گاو آبدانان يكي از جاذبه‌هاي بكر طبيعي و نادر در ايران به شمار مي‌رود كه سرچشمه اين درياچه از اعماق زمين بوده و داراي منابع زيبا و ديدني است.







اين درياچه شگفت انگيز و ديدني با عمري هزاران ساله به علت فرسايش، مساحت آن در حال كم شدن است. عامل فرسايش باعث شده است روز به روز مساحت درياچه سياه گاو كم شود.اين نوع درياچه از نوع رودخانه‌اي است و مسيرهاي قطع‌شده آبكندها به وسيله آب پر شده است و تشكيل درياچه‌هاي هلالي‌شكل (شاخ گاوي) را داده است. مقدار املاح موجود در درياچه‌هاي مختلف متغير است لذا درياچه‌ها از نظر تركيب شيميايي به درياچه‌هاي آب شيرين، درياچه‌هاي آب شور و درياچه‌هاي تلخ‌ مزه تقسيم مي‌شوند.طعم آب درياچه‌ها بستگي به جنس سنگ‌هايي كه رودخانه‌هاي وارده به درياچه از روي آنها عبور مي‌كنند و به مقدار تبخير، ساكن بودن و يا جريان داشتن آب درياچه دارد.




در درياچه‌هاي شيرين مثل اين درياچه آب به طور دائم جريان داشته و در حركت است و هميشه مقداري آب وارد آن شده و از طرف ديگر خارج مي‌شود.رودخانه سياه گاو پس از عبور از بين صخره، دره و ارتفاعات كبيركوه در ۴۵ كيلومتري جنوب شرقي شهرستان آبدانان به دو درياچه تبديل مي‌شود كه درياچه نخست با اختلاف سطح اندك در بالادست درياچه دوم قرار گرفته است. آب زلال، نيزار، ماهيان رنگارنگ، رقص نور در ساعات مياني روز و تشكيل طيف‌هاي متنوع نوري ناشي از آن به اين پديده شگفت‌انگيز جلوه و زيبايي منحصربه فردي بخشيده است و اين دو درياچه دايره وار، هر كدام به شعاع ۳۰ متر مربع، حدود 3 متر ژرفا دارند و با يك جوي آب طبيعي به عرض يك و طول 8 متر به هم متصل هستند.








اين درياچه در فصل بهار و اواخر زمستان از تفرجگاه‌هاي اهالي مردم استان ايلام و شهرستان آبدانان است، اما آب و هواي منطقه شرايطي فراهم آورده است كه اين درياچه در هر فصلي گردشگران را به زيبايي‌هاي طبيعي خود فراخواند. از ديگر ويژگيهاي اين پديده نادر، وجود املاح مختلف و گوگردي بودن آب درياچه و وجود چشمه‌هاي جوشان شيرين داخل درياچه است اما جدا از زيبايي‌هاي اين پديده، كارشناسان جغرافيايي و زمين‌شناسي معتقد هستند در حال حاضر فرسايش، اين درياچه را تهديد مي‌كند و مساحت درياچه به همين دليل در حال كم شدن است.براي رسيدن به درياچه سياه گاو بايد از درون شهر آبدانان ۸ كيلومتر جاده آسفالت را پشت سر بگذاريد و با عبور از پل و ۵۰۰ متر پياده روي به درياچه مي‌رسيد.





دو درياچه از طريق كانالي به طول حدود ۷۰ متر به يكديگر متصل مي شوند. آب درياچه بزرگتر كه حكم سرچشمه را دارد زلال و شفاف است. آبي كه از درياچه دوم خارج مي‌شود به صورت رود نسبتا پرآب راهي زمين‌هاي اطراف مي‌شود.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
درياچه آب بوندار

درياچه آب بوندار

اين درياچه در حدود 60 کيلومترى باختر تا شمال باخترى شهرستان دهدز قرار دارد و از جمله درياچه‎هاى آب شيرين کوهستانى ايران است

که در يک فروافتادگى زمين‎ساختى قرار گرفته و از سطح دريا حدود 850 متر بلندى دارد. بيشينة درازاى آن 2 کيلومتر و پهناى ميانگين، 6/1 کيلومتر است.

آب اين درياچه، به طور عمده از چشمه‎هاى کارستى زير درياچه و به مقدار کم از نهرهاى کوچکى که در فصول پر باران آب دارند، تأمين مي‎شود.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
درياچه استخر پشت

درياچه استخر پشت

دریاچه استخر پشت در موقعیت جغرافیایی N362800 E532753 در استان مازندران واقع است. اين درياچه در جوار روستاي استخر پشت، ميان دره رودخانه زارم به صورت گودالي بزرگ و دايره اي شکل قرار گرفته که پيرامون آن پوشيده از مزارع برنج و نيزار است وسعت حوضچه مرکزي آن بيش از نيم هکتار و حواشي آن در حدود 6 هکتار است. پيرامون اين درياچه محوطه اي براي اتراق و استقرار دارد، ولي فاقد امکانات خدماتي است. دسترسي به آن از مسير يک جاده جنگلي بسيار زيبا از شهر نکا صورت مي‌گيرد. اين جاده در امتداد خود از روستاها و فضاهاي جنگلي ديگر عبور مي‌کند و به جاده کياسر – ساري اتصال مي يابد. درياچه استخر پشت به علت هم جواري با زارم رود و دره زيباي آنف قابليت دسترسي قابل ملاحظه اي دارد.










این دریاچه کوچک و گمنام با مردابهای اطراف خود منظره رؤیایی را در منطقه پدید آورده است که در اولین نگاه هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. دریاچه استخر پشت که آب آن به طور غیر محسوس از کف دریاچه تأمین می شود، سالهای سال است که برای آبیاری دست کم 50 هکتار از شالیزارهای روستاهای مجاور مورد استفاده قرارمی گیرد. مرداب اطراف این دریاچه روزگاری دراز پناهگاه امنی برای پرندگان بومی خصوصاً اردک های وحشی بود اما متأسفانه در چند سال اخیر به دلیل تهاجم شکارچیان مجاز و غیرمجاز به این زیست گاه و کشتار این پرندگان زیبا، نسل آنان در معرض انقراض جدی قرار گرفته است. درباره دریاچه طبیعی استخر پشت که بومیان منطقه به آن «اسطل» می گویند، افسانه های بی شماری نقل شده و اشعاری در وصف آن سروده شده است.البته هنوز هم زیبایی خاص خودشو داره که هر ساله پذیرا مسافرای زیادی از تمام نقاط ایران است.




 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
درياچه چشمه غربالبيز

درياچه چشمه غربالبيز


[SUP]این دریاچه در موقعیت جغرافیایی N313134 E542411 در استان یزد واقع است.

اين چشمه در ناحيه اي خوش آب و هوا و خوش منظره اي مابين شهر مهريز و شهر يزد واقع شده است.

همه ساله در اوائل بهار آبي گوارا و زلال از کوه هاي اطراف آن جاري مي شود و در يک فرورفتگي طبيعي جمع مي گردد

و به درياچه اي نسبتا بزرگ تبديل مي شود. در سال هاي پرآبي در اين درياچه امکان قايقراني تفريحي وجود دارد.

غربالبيز با يک جاده شوسه به طول 10 کيلومتر به جاده آسفالت متصل شده است.





[/SUP]وجه تسميه غربالبيز را برخي به وجود چشمة موجود و نحوة غليان و جوشش آب از حفره‌ها و لا بلاي سنگها مي‌دانند

و عده اي آن را به سبب وجود بافت متخلخل سطح تحتاني درياچه موجود در محل دانسته كه در هر دو حالت نحوة حركت آب شبيه عبور از منافذ يك غربال است .

آب چشمه پس از جوشيدن از دل كوه وارد رودخانه شده و پس از طي مسافتي به درياچه مي‌ريزد.

اين منطقه از لحاظ تاريخي نيز داراي اهميت و ارزش فراوان مي‌باشد. وجود همين چشمه باعث تجمع انسان‌هاي گذشته در اطراف آن و ايجاد مستحدثاتي براي زندگي بوده است .

با استناد به آثار كشف شده در منطقه از قبيل ظروف سفالي ، ادوات مفرغي ، بقاياي شهر باستاني

و گورهاي خورشيدي، آثار تمدن هاي پي در پي اعصار حجر، مفرغ، آهن، مادها، اشكانيان و ساسانيان به وضوح قابل شناسايي است.

تنوع اين آثار و همين طور سبك و شكل معماري بخش هاي جنوبي منطقه و گورهاي مكشوفه كه مربوط به اواخر اشكاني و اوايل هخامنشي مي‌باشد؛

حكايت از آن دارد كه اين محل از دير باز يكي از زيستگاه‌ها و سكونتگاه‌هاي انسان در منطقه بوده است.










 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
درياچه خضر نبی

درياچه خضر نبی

در ارتفاعات كوهستاني و جنگلي كجور نوشهر و در ارتفاع حدود دو هزار متري از سطح درياي خزر درياچه‌اي به نام "خضر نبي" واقع شده است. اين درياچه كه در ارتفاعات روستاي "نيمور" معروف به بام كجور واقع شده كه علاقه‌مندان و گردشگران مي‌توانند با عبور از مسيرهاي پر پيج و خم صخره‌هاي سنگلاخي، اين بهشت گمشده را به تماشا بنشينند. اين درياچه آرميده در ارتفاعات بخش زيباي كجور با نامهاي چون "خضر نبي، خضر رود كنار و خزررود" معروف بوده است. برخي از روستاييان و ريش‌سفيدان منطقه بر اين باورند كه روزي اين درياچه محل عبور حضرت "خضر پيامبر" بوده از اين رو آن را، درياچه خضر نبي نام نهاده‌اند.


اين درياچه زيبا با چشم‌اندارهاي طبيعي منحصربفرد در جنوب روستاي "نيمور" كجور واقع شده كه به دليل نبود تبليغات و فراهم نبودن امكانات گردشگري و نداشتن راه مناسب، تاكنون ناشناخته مانده است .
اين درياچه از نوع روان بوده و آب آن پس از ورود به رودخانه "ويسر" از طريق رود "خيرود" پس از عبور از كنار نوشهر به درياي خزر مي‌ريزد. در اطراف اين درياچه بي‌نظير و زيبا كه در منطقه حفاظت شده البرز مركزي واقع شده، انواع وحوش و پرندگان نظير گوزن، شوكا، مرال، خرس و پلنگ نيز ديده مي‌شوند.



جاده ارتباطي حدود هفت كيلومتري روستاي نيمور به اين درياچه خاكي بوده و چندان براي تردد وسايل نقليه مناسب نيست.

برخي از منابع به دليل وجود چشم‌اندازهاي طبيعي و جاذبه‌هاي گردشگري از اين درياچه به عنوان "بهشت گمشده" ياد كرده‌اند و برنامه‌ريزي و ايجاد امكانات و مناسبت‌سازي راه دسترسي به اين درياچه را توسط مسوولان امر ضروري مي‌سازد. روند رو به رشد حفاريهاي غير مجاز، كم شدن آب چشمه، نبود جاده دسترسي مناسب و بهم خوردن شرايط اكولوژي درياچه ازجمله موانعي است كه براي توسعه گردشگري در اين منطقه بايد مورد توجه قرار گيرد.
وسعت آن کم تر از نيم هکتار، عمق آن حدود 5 متر و آب آن شيرين است.


مسیر دسترسی به آن از چالوس آغاز و وارد كندوان میشود . در كیلومتر 25 چالوس به کرج به دو راهی كجور میرسد. پس از عبور از پل رودخانه چالوس به جاده آسفالته كجور كه به طرف شرق كشیده شده و طی مسافت 4. كیلومتر و قبل از رسیدن به آبادی پول مركز بخش كجور به دو راهی خاكی و جاده روستایی نیمور میرسد كه در جانب شمالی جاده آسفالته از مسیر اصلی جدا شده و با مسیری پر شیب و كوهستانی مارپیچ های فراوان ولی زیبا به روستای نیمور ختم می شود. دریاچه از روستای میخور نیز با پای پیاده و به صورت كوه پیمائی تقریبا3 الی 4 ساعت فاصله دارد .
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
درياچه دريابک، قزوین

درياچه دريابک، قزوین

درياچه دريابک در موقعیت جغرافیایی N362608 E500709 در استان قزوین واقع است. این دریاچه در شمال شرقی روستای زرشک و در فاصله 2 کیلومتری از آن واقع شده است.

این منطقه دارای آب و هوای سرد کوهستانی است که تابستان‌ها، خنک و زمستان‌ها، سرد و پوشیده از برف است. ارتفاع دریاچه از سطج دریا 2064 است.






دریاچه شکلی شبیه به بیضی دارد و طول آن در حدود 250 متر و عرض آن 110 متر است.

منابع تامین آب دریاچه از ذوب برفها، چشمه های منطقه و ریزش های جوی است. اين منطقه که از جاذبه هاي طبيعي و گردشگري بسياري برخوردار است، در حدود 17 کيلومتري شهر قزوين قرار دارد

و از نظر تنوع زيست محيطي داراي مناطق منحصر به فردي مي باشد. در زرشک درياچه دريابک و مجتمع تفريحي کاسپين که در آن پيست اسکي است واقع شده اند.

امکانات و تجهيزات موجود در روستاي زرشک ماندن و استراحت کردن در اين منطقه گردشگري را امکان پذير کرده است.

دسترسی به این منطقه از طریق اتوبان قزوين – زنجان، 2 کيلومتر بعد از عوارضي، جاده فرعي باراجين و دانشگاه آزاد قزوين، روستای زرشک، جاده خاکی به طول 2 کیلومتر به سمت شمال شرقی روستا به دریاچه منتهی می گردد.






 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
درياچه ساهون

درياچه ساهون

دریاچه ساهون در موقعیت جغرافیایی N3552 E5216 در استان مازندران واقع است. این دریاچه از شمال به کوه خرتاب(خردکوه) از جنوب به کوه مجیله دوش و در پشت آن دوبرار و

روستای ایرا از غرب به روستاهای نیاک و کنارانجام و کندلو و از شرق به مراتع زیبای آزو(آزاب) و کوه بلند ابرت با قله معروف پاشوره منتهی می‌شود.

همچنین از جنوب شرقی بوسیله یک راه مال‌رو بعد از عبور از اسپه خاک (خاک سفید) و [سنگین او(سنگ نو) به روستای لاسم ختم می‌شود.


این دریاچه در دامنه‌های جنوب شرقی قله دماوند، نزدیك روستای نوا قرار گرفته است. ارتفاع آن از سطح دریا بیش از 3000 متر است.

در گذشته بیش از 1000 هكتار وسعت داشته و تا نیم قرن پیش‌ پر از آب بوده كه به مرور زمان بر اثر دخالت‌های انسانی سطح و حجم آب آن كم شده است.

در حال حاضر به صورت مردابی درآمده كه حواشی آن را مرغزارهای بزرگ در بر گرفته و به چراگاه ییلاقی احشام، وحوش و پرندگان تبدیل شده است.

این دریاچه قدیمی و مرداب كنونی، محوطه‌ای مخصوص اتراق و اقامت موقت دارد. مراتع وسیع، چشم‌اندازهای زیبای كوه‌ها و قله دماوند همراه با جریان چشمه‌سارهای كوچك و بزرگ،

جاذبه‌های قابل توجهی را پدید آورده‌اند كه می‌‌توانند در فصول تابستان مورد استفاده‌ علاقمندان و گردشگران قرار گیرند.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
درياچه سر ‌دريا

درياچه سر ‌دريا

در ارتفاعات کوه تفتان سه دریاچه وجود دارد که به سر دریا معروف است

این دریاچه در خط الراس ارتفاعات مرکزی رشته کوه تفتان و در قسمت شمال شرق روستای نرون و غرب قله قرار دارد.

دو دریاچه عمق کم دیگر در قسمت شمال قرار دارد که آب آنها شیرین است و دیگری نسبتا دارای آب شور دائمی است.


رشته کوه تفتان بین 28درجه و30دقیقه الی 28درجه و 5 دقیقه عرض شمال و 60 درجه و 50 دقیقه تا 61 درجه 15درجه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار دارد

این کوه در چهل و دو کیلومتری شمال شهر خاش بین شهر میر جاوه و شهرستان خاش واقع شده است.

ارتفاع آن ازسطح متوسط آب های خلیج فارس 3941 متر و نسبت به دشت های اطراف حدود دو هزار متراست.

برخی بر این باورند که نام کوه تفتان از واژه ی تفت به معنی گرم و سوزان آمده است. و این تسمیه به علت خروج آتشفشانی مرکب از بخار آب و گاز گوگرد از دهانه آن است.

کوه تفتان در اصطلاح محلی به چهل تن معروف است. به طوری که شایع است چهل تن از راشدین مذهبی در این کوه ناپدید شده اند از این رو کوه چهل تن نامیده می شود

و شاخک شمال آن نیز به همین سبب به اسم کوه زیارت معروف شده است و در گذشته محل زیارت اهالی این نواحی بوده است.






اگر از جاده اصلی خاش و زاهدان به سمت تفتان بروید و از روستای سرسبز و باستانی تمندان عبور کنید،

در شمال روستای تمندان و دامنه جنوبی تفتان، در ارتفاع 2685متری از سطح دریا در بلندای کوه وارتفاعات منطقه دریاچه ایی طبیعی وجود دارد

که سالها نقش اساسی در محیط زیست و حیات وحش منطقه داشته و داردو اطراف آن پوشیده از درختان انبوه وتنومند بنه، زیتون وحشی ،بادام کوهی،انواع درمنه سیاه و سفید و دیگر گیاهان دارویی کمیاب است.

در قسمت های جنوبی دریاچه سنگ لاخهای وسیعی وجود دارد که از ریزش کوه بوجود آمده و شاید یکی از دلایل بوجود امدن دریاچه بر فراز کوه همین فرو ریختن کوه بوده که دهانه خروجی آن را مسدود نموده است.



 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
درياچه كيو

درياچه كيو

دریاچه کیو در موقعیت جغرافیایی E482107 و N333030 در استان لرستان قرار دارد.

درياچه كيو در كنار پاركي به نام كيو در خرم آباد واقع شده است و آب آن از چشمه تامين مي شود .

اين درياچه ، زيبايي خاصي به شهر بخشيده است . مساحت آن هفت هكتار و عمق آن بين سه تا هفت متر است .

اين درياچه از ارزش هاي توريستي درون شهري بر خوردار است و داراي شهر بازي و امكانات تفريحي متنوعي است .





این دریاچه در شمال غربی شهرستان خرم آباد و در کنار پارکی به همین نام واقع است. آب این دریاچه از چشمه‌ای که در زیر آن قرار دارد تامین می‌شود.

مساحت دریاچه کیو 7 هکتار و عمق آن بین 3 تا 7 متر است.

کیو در گویش لری به معنی کبود رنگ و آبی است و علت نامگذاری آن آب زلال و عمق دریاچه‌است که به رنگ آبی و نیلی دیده می‌شود.

ین دریاچه از ارزش‌های توریستی درون شهری فراوانی برخوردار بوده و زیستگاهی مناسبی برای جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر است.







دریاچه کیو با نمای دیدنی و زیبای خود به شهر خرم آباد جلوه خاصی داده و در کنار جاذبه‌های تاریخی فراوان در این شهر و چشمه‌های پر آب دره خرم آباد،

این شهرستان را در ردیف یکی از شهرهای زیبای توریستی قرار داده است. سراب کیو به لحاظ منشا تامین آب از چشمه‌های آهکی واقع در محدوده شهر خرم آباد تغذیه می‌شوند

که این چشمه‌ها از جمله چشمه‌های بزرگ شهر خرم آباد هستند.

با کاهش بارندگی‌ها چشمه‌های تامین کننده آب دریاچه کیو تا اواخر خردادماه آبدهی‌شان به حداقل می‌رسد.

چون چشمه دریاچه کیو فصلی است دبی آن از صفر در هنگامی که خشک است تا حداکثر 3 مترمکعب در ثانیه می‌رسد و دبی آن بستگی به میزان آبدهی آن در حوزه دارد.

دریاچه کیو که در یک محوطه تفریحی به همین نام در مرکز شهر خرم آباد واقع شده دارای امکانات

و فضای مناسب برای برگزاری مسابقات ورزشی در رشته‌های شنا، دو و میدانی و دوچرخه سواری است.

این دریاچه ظرفیت لازم برای فعالیت در قالب پایگاه ورزش‌های سه گانه کشور را نیز دارد. علاوه بر اين درياچه ها ، ۱۲ تالاب كوچك و بزرگ نيز نزديك شهر پل دختر وجود دارد

و يك تالاب هم در ۱۲ كيلو متري جنوب شهر بروجرد دامن گسترده است كه مجمعه اين تالاب ها ، علاوه بر زيبايي هاي چشم گير ،

زيستگاهي مناسب براي جانوران آبزي و پرندگان بومي و مهاجر مي باشد .




 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
درياچه گل پل

درياچه گل پل

دریاچه گل پل در موقعیت جغرافیایی N3621 E5256 در استان مازندران واقع است.

اين درياچه در جنوب شرقي شهرستان قائم شهر بعد از روستاي برنجستانک و سد خاکي زمزم در ميان جنگل قرار گرفته و داراي دو حوضچه مجزا است.




وسعت آن حدود 5/2 هکتار با عمق بين 1 تا 5 متر است که به علت شيريني آب، به زيستگاه ماهيان و پرندگان آبزي تبديل شده است.

اين درياچه چشم اندازهاي جنگلي زيبايي دارد و محوطه اتراق مناسبي نيز در اطراف آن تعبيه شده است.

دریاچه در 8 کیلومتری جاده قائمشهر به تهران، در فرعی روستای برنجستانک 5 کیلومتر طی میکنید تا دریاچه دیده شود.


 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
درياچه مور زرد زيلايى

درياچه مور زرد زيلايى

دریاچه برم مورد زرد در موقعیت جغرافیایی N311335 E504730 در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

اين درياچه در حدود 180 کيلومترى شمال باخترى ياسوج و جنوب لردگان در ارتفاع 2180 مترى از سطح دريا قرار دارد.

برم‎ مور زرد زيلايى و برم ‎دلي‎ بو نام‎هاى ديگر اين درياچه است. به نظر مي‎رسد که اين درياچه از انواع کارستى باشد و آب آن از چشمه‎هاى کارستى و روان آب‎هاى سطحى تأمين ‎شود.

اين درياچه در نقشهٔ جغرافيايى به نام برم مور زرد ثبت شده است.

آب اين درياچه از ارتفاعات تنگ سيب و کوه‌هاى داربرى سرچشمه مى‌‌گيرد و پس از طى مسافتى حدود ۱۰ تا ۱۵ کيلومتر به درياچهٔ برم مور زرد سرازير مى‌شود.

چشمه‌‌هاى متعددى نيز در اطراف درياچه مى‌جوشند. درياچهٔ زيلايى بيش از ۳۵ هکتار وسعت دارد.

حداکثر و متوسط عمق درياچه به ترتيب ۱۴ و ۸ متر است


 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
درياچه کوه گل

درياچه کوه گل

دریاچه کوه گل در موقعیت جغرافیایی N305007 E513228 در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع است.

درياچه کوه گل در شمال شهرستان بويراحمد و در شمال شرقي شهر توريستي سي سخت در «دهانه انبري» گردنه مشهور «بيژن» و تپه هاي «کوه گل» واقع شده است.





محل استقرار درياچه يکي از زيباترين نواحي استان است

که در فصل بهار و تابستان از انواع گل هاي شقايق و گياهان وحشي و همچنين آويشن خوش عطر کوهستان مملو مي شود.

اين درياچه در حدود 32 کيلومتر با شهر ياسوج (مرکز استان) فاصله دارد و مورد توجه مردم بومي و مسافران است.

در فصل تابستان، تجمع پرندگان مهاجر همراه با پرندگان بومي در سواحل و کنار درياچه، زيبايي حيرت انگيزي پديد مي آورد.

از جمله پرندگان مهاجر مي توان به انواع مرغابي و اردک کله سبز، لک لک، حواصيل، درنا، خروس کولي و چنگر اشاره کرد.



این منطقه زیبا که در فاصله 8 کیلومتری شرق سی سخت و 44 کیلومتری مرکز استان قرار دارد

و از سه مجموعه دریاچه زیبای کوه گل، دشت های لاله های واژگون و آبشار زیبای تنگ نمک با نمای بسیار طبیعی و آب و هوای مطبوع تشکیل شده است.

در کنار این مجموعة زیبای گردشگری، منطقه حفاظت شده دنا قرار دارد که باز باعث افزوده شدن چشم انداز زیبا طبیعی این منطقه شده است.

این منطقه گردشگری یکی از مهمترین مراکز توریستی در سطح کشور می باشد. کمتر ایرانی است که از این مجموعه دیدنی بازدید نکرده باشد.

در محدوده ای به وسعت نیم هکتار و عمق 15 متر در فصل بهار و تابستان از زیبایی خاصی برخوردار است.


وجود طبیعت بکر و مناطق حفاظت شده و رودخانه کوه گل از جاذبه های دیگر دراین مکان می باشد

که در سال های اخیر توسط میراث فرهنگی برای رعایت حال مسافران و گردشگران کار سکو سازی، زیرساخته ها و مراکز بهداشتی صورت پذیرفته است

و هر ساله پذیرای خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی می باشد.




 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو در موقعیت جغرافیایی N373504 E443813 در استان آذربایجان غربی واقع است.

اين درياچه طبيعي با وسعت پنج هکتار در چهل و پنج کيلومتري غرب شهرستان اروميه، در ميان کوهستان‌هاي مجاور مرز ايران و ترکيه قرار دارد.

آب اين درياچه از چشمه‌هاي طبيعي و نزولات جوي تأمين مي‌شود و محل زيست انواع آبزيان از جمله ماهي قزل‌آلا است.

همچنين اين درياچه محل بسيار مناسبي براي صيد ماهي و گذران اوقات فراغت گردشگران و دوستداران طبيعت است.

آب‌های جاری از ناحیه‌ی شمال‌غربی ایران در سرحدات بین دو كشور ایران و تركیه، سرچشمه‌ی اصلی این دریاچه است.

ولی سرچشمه‌ی اولیه در خاك تركیه است كه پس از دریافت سایر آب‌های موجود در حوضه‌ی خود "رودخانه‌ی نازلوچای" را تشكیل می‌دهد

كه قسمتی از این رودخانه از نقطه‌ی ورود به خاك ایران خط سرحدی را به طول ده كیلومتر تشكیل داده و با توجه به موقعیت كوهستانی، جنگلی و آبی خود

یكی از زیباترین مناظر طبیعی را رقم زده كه می‌تواند مكانی برای آرامش جسم و جان انسان باشد.




پیدایش دریاچه را به ناآرامی‌های درون زمین نسبت می‌دهند، به نحوی که براثر زلزله و ریزش کوه مسیر آب مسدود و ضمن تشکیل دریاچه‌ای، اکنون به وضعیت فعلی درآمده است.

به روایتی، دریاچه نام خود را از نام رهبر مسیحیان ساکن منطقه به نام “بنیامین مارشیمون” گرفته که به عنوان رئیس روحانی

جلوها در سنوات ۱۲۰۰ (ه.ش) در آن منطقه می‌زیسته و در ۲۵ اسفندماه ۱۲۹۶ به دست “اسماعیل آقاسمکو” به قتل رسیده است.

در کتاب نگاهی به آذربایجان غربی نوشته “افشار سیستانی” از آن به ماربیشو نیز یاد شده است.

مساحت تقریبی دره در حدود ۵ هکتار است

و از جنوب به قلل سی‌تاو، قایدوک، و چال، از شمال به کوه “بایدوست”، از غرب به روستای مخروبه “دری”، و از شرق به روستاهای “بانی” و “پسان” منتهی می‌شود.


در طول رودخانه تا دریاچه علاوه بر انواع و اقسام درختان جنگلی، درختان بید به عنوان حفاظ طبیعی، دور دریاچه را فرا گرفته‌اند.

در پوشش جنگلی علاوه بر درختان بید و وفور درختان گردو در اطراف روستاها و منطقه،

درختان بلوط، بنه، عناب، گلابی، زالزالک، بادام، گز، صنوبر و سایر درختچه ها جلوه‌ای از سرسبزی را به طبیعت منطقه بخشیده‌اند

تا در میان انواع مختلف گون مکان مناسبی برای پرورش زنبور عسل و جذب زنبورداران فراهم آورند.

اما از گونه‌های گیاهی آن باید از خارشتر، گزنه، زنبق، لاله کوهی، شیرین‌بیان، خشخاش، پیاز کوهی، بومادران، کاسنی، آویشن، کنگر و غیره نام برد.


حیات جانوری آن به دو دوره تقسیم شده است به نحوی که در وضعیت فعلی از خرس، روباه، گرگ، خرگوش نام می‌برند.

حال اینکه قبلاً بزکوهی، گراز و پلنگ نیز جز جانوران منطقه بوده است. از پرندگان نیز باید به کبک، شاهین، بلدرچین و غیره اشاره نمود.

ماهی قزل‌آلا، ماهی سفید و سمور از جمله آبزیان فراوان دریاچه بوده‌اند که با بازشدن پای آدمیزاد و صید بی‌رویه آن اکنون با کاهش جدی روبه‌رو هستند.

شاید دیگر از سمورها خبری نباشد.




مارمیشو جدا از همه اوصاف خود، سرچشمه اصلی رودخانه نازلوچای (پر آب‌‌‌‌ ‌ترین رود‌‌ منطقه) نیز است که از غرب به شرق جریان داشته

که از به هم پیوستن دو انشعاب اصلی دیگر “سروچای” و “ارزین‌چای” در کوه‌های مرزی با عبور از دره تنگ “موانا” در حوالی قریه “نازلو” وارد جلگه ارومیه شده

تا در نزدیکی کوه “زنبیل” به دریاچه شور ارومیه ملحق شود.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دریاچه آهنک، فیروزکوه

دریاچه آهنک، فیروزکوه

دریاچه آهنک در موقعیت جغرافیایی N353130 E522954 در استان تهران واقع است.

این دریاجه در نزدیکی جاده فیروزکوه به سیمین دشت در استان تهران واقع است.

دریاچه از چهار آبگیر کوچک و بزرگ تشکیل شده که وسعت هر چهار آبگیر در حدود نیم هکتار است.

آبگیرها در بلندای ارتفاعات جنوبی روستای سیمین دشت واقع شده است.

حاشیه دریاچه توسط گیاه نی پوشیده شده که ارتفاع آنها از 3 متر متجاوز است و مناظر زیبایی را ایجاد کرده است.

آب دریاچه از ذوب برفهای ارتفاعات اطراف و چشمه ای که در کف آبگیر قرار دارد تامین میگردد. آب دریاچه قابل شرب نیست.

ظاهرا در گذشته سازه هایی در کنار دریاچه ایجاد شده که تخریب گردیده ان و اثرات آنها کماکان پابرجا است.




روستای سیمین دشت از روستاهای شهرستان فیروزکوه است.

اقتصاد عمده مردم بر پایه کشاورزی و دامداری استوار است و البته کشاورزی جزء مشاغل غالب اهالی است.

محصولات عمده روستا مشتمل بر گردو، سیب، زردآلو پیوندی، قیسی، یونجه، کدو، خیار، گندم و جو است.

مسیر اصلی آن در امتداد جاده تهران به سمت فیروزکوه بعد از پمپ بنزین سید آباد فرعی سمت راست جاده ای است

که بعد از گذراندن روستاهای کلاک ، رودافشان ، مشهد ، حصاربن ودر نهایت به سیمین دشت میرسد.








 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دریاچه الندان (پله ازنی)، ساری

دریاچه الندان (پله ازنی)، ساری





دریاچه الندان در موقعیت جغرافیایی N361321 E532538 در استان مازندران واقع است.

دریاچه الندان (به نام آببندان پله ازنی هم شناخته می شود) در نزدیکی ازنی از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری قرار دارد و نام خود را از این روستا گرفته است.

آب بندان پله در دل جنگل های سر به فلک کشیده و وسیع پله قرار گرفته است.

جنگل های پهن برگ با ارتفاع بسیار زیاد و آب بندان وسیع داخل آن منظره ای بی بدیلی را خلق کرده است.

وسعت این آب بندان 17 هکتار می باشد که در موقع بارندگی به 30 هکتار نیز می رسد.

روستای ازنی واقع در ٧٠کیلومتری ساری ،درجاده ساری-سمنان قرار دارد.نزدیک ترین را ه رسیدن به این آب بندان از طریق روستای ازنی می باشد .

جاده تا روستای ازنی آسفالت می باشد و از آنجا تا آب بندان تقریبا فاصله یک و نیم کیلومتری دارد که آسفالت نیست.

اطراف آبندان در اوایل بهار محل رویش گل بنفشه، الزی (پیازچه وحشی)و انواع سبزی های معطر ودارویی می باشد.

در نزدیکی آبندان پله درخت چه های ازگیل و ولیک وجود دارد که پذیرای مهمان خود در فصل پاییز می باشد.

جالب است بدانيد آب اين آب بندان فقط از طريق نزولات آسماني تامين مي شود

و هيچ رود خانه اي به سمت آن جريان ندارد. نحوه قرار گيري و نوع خاك آن باعث شده است







در اثر اندك باراني تمام آب هاي باران و برف به سمت آن جريان پيدا كند و عدم نفوذ پذيري خاك آن باعث شده است

ماندگاري آب را در اين آب بندان زياد نمايد. در فصل زمستان محل سكونت اردك هاي وحشي مي باشد .

و سال هاي اخير با رها سازي ماهي در اين درياچه كاربرد هاي آن افزايش پيدا كرده است.

در آن سوي آب بندان پله رود خانه اي جريان دارد كه آب گواري آن براي نوشيدن بسيار مناسب است ،

چون از سرچشمه ي اين رودخانه تا محل اتصال آن به زمين هاي كشاورزي هيچگونه سكونت گاه انساني وجود ندارد تا آب آن را آلوده نمايد.

آب اين آب بندان منبع اصلي تامين آب شاليزيري روستاهاي ازني، مازارستاق، لسفرم، كنتا، ديدو ،زلم و... مي باشد.

نقل قولي وجود دارد و ريش سفيدان محل آن را مطرح مي نمايند آنچه كم امروز آب بندان پله را تشكيل مي دهد

قبلا شهر بوده كه از بين رفته است.

آما در گذشته هاي نه چندان دور محل فعلي آب بندان پله محل رويش گياهي به نام گاله بوده

كه مردم روستاهاي اطراف در گذشته براي پوشش بام هاي خود از آن استفاده مي كردند.

درخت هاي صنعتي مهمي به نام راش، ممرز، بلوط، ملچ و نمدار در اطراف اي آب بندان را احاطه كرده اند

كه هم از نظر صنعتي و هم از نظر زيبايي از اهميت به سزايي برخور دار است.

آب بندان پله دارای امکاناتی از قبیل: دستشویی، قایق موتوری و پدالو می باشد که می تواند در تعطیلات عید برای مسافرین محترم خاطره انگیز باشد.


 
آخرین ویرایش:

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دریاچه ‎امامزاده علی (ع)

دریاچه ‎امامزاده علی (ع)

دریاچه امامزاده علی (ع) در موقعیت جغرافیایی N355153 E520815 در استان مازندران واقع است.

دریاچه امامزاده علی(ع) در نزدیکی آب اسک در جاده هرازو حدود 80 km تهران واقع شده .

برای رسیدن به آن از مسیر جاجرود ، آبعلی ، پلور و آب اسک می بایستی عبور کرد .

سالها پیش محل فعلی دریاچه همانند سایر نقاط رودخانه هراز،تقریبا رودخانه ای کم عمق و کم عرض بود .

( لیکن در بهار سال 1377 یکی از بزرگترین زمینلغزشهای جاده هراز به وقوع پیوست.





خوشبختانه با تخلیه بموقع کلیه اماکن مسکونی-تجاری اطراف محل، این حادثه تلفات جانی در بر نداشت.

لیکن 600 متر از جاده هراز، یک روستای ییلاقی 15 خانواری خالی از سکنه بنام پشتک، زائر سرا و بقعه سه امامزاده و ... تخریب شدند.)

این دریاچه محل زندگی ماهی قزل آلای خال قرمز و رنگین کمان است.

کف دریاچه پر از درختان و گیاهان باقی مانده از آثار قبل ازرانش کوه می باشد. طول دریاچه در حدود 700 متر و عرض آن در حدود 130 متر است.


 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دریاچه اوان

دریاچه اوان

دریاچه اوان در موقعیت جغرافیایی N362858 E502637 در استان قزوین واقع است.

بزرگترین وزیبا ترین دریاچه منطقه قزوین دریاچه اوان نام دارد که به فاصله هفتاد وپنج کیلومتری شهر قزوین در جاده قزوین ، معلم کلایه قرارگرفته است .

این دریاچه با مساحتی کمتر از شش هکتار دارای آب شیرین است .

طول آن در طویل ترین قسمت 325 متر وعرض آن 275 متر وعمق آن از یک تا بیست متر در نوسان است .

آب در یاچه از طریق چشمه های کف دریاچه ونزولات آسمانی تامین می شود وغلیان دایمی آن باعث صافی و زلالی آب دریاچه شده است .

از سرریز آب دریاچه نیز رود کوچکی تشکیل می شود که آب آن مورد استفاده کشاورزان روستاهای کوشک وآیین است.

در تابستان این دریاچه محل ماهی گیری ،آب تنی وقایق سواری و در پاییز مامن پرندگان مهاجر مانند

قو ، غاز، مرغابی و در زمستان با توجه به برودت هوا و یخ زدن سطح آن قابل اسکی رانی است .

دریاچه زیبای اوان در حلقه چهار روستای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد و در ارتفاع هزار و ۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.







پوشش گیاهی

غیر از گونه های درختی دست كاشت مانند بید، چنار، تبریزی، سیب، آلبالو، گیلاس، سنجد، فندق و گردو، گیاهان علفی مانند گون، كنگر، شیرین بیان و گونه های مختلف دیگر

از خانواده گرامینه و لگومینیوزه هم در حوزه آبخیز اوان وجود دارند. از گیاهان داخل دریاچه هم می توان به نی بن در آب و گیاهان غوطه ور خوشاب و چنگال آبی اشاره كرد.








حیات وحش

از گونه های جانوری اطراف اوان می توان به كل و بز - كه به علت شكار بی رویه و تخریب زیستگاه آنان كاهش چشمگیری یافته اند -

پلنگ، خرس قهوه ای، روباه، شغال، گرگ، گراز، شنگ، سیاه گوش (گربه وحشی)، انواع عقاب ها، دال، دلیچه، شاهین، جغد، كبك،

فاخته، داركوب، سبزقبا، زاغی و انواع گنجشك سانان، قورباغه، لاك پشت و خرچنگ اشاره كرد.

انواع ماهی از جمله قزل آلای رنگین، كپور و اردك ماهی نیز در آب اوان زندگی می كنند.

اعتقادی وجود دارد مبنی بر اینكه این دریاچه بازمانده دریاچه بزرگ «كاسپین» است. دلیلی كه برای این مدعا می آورند

تغییریافتگی نام كاسپین به قزوین است. تلفظ درست نام دریاچه ovan است. به معنی محل گرد آمدن آب.



 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دریاچه بختگان

دریاچه بختگان

دریاچه بختگان در موقعیت جغرافیایی N3918 E5404 در استان فارس واقع است. درياچه‎ هاي بختگان و طشك دو فرونشست ميان‎كوهي هستند

كه ارتفاع آنها از سطح درياي آزاد حدود 1558 متر است. درياچة بختگان كه در باختر نيريز قرار داردو به صورت يك فروافتادگي كشيده به طول تقريبي 70 تا 100 كيلومتر است

كه روند شمال باختر – جنوب خاور دارد و سطح زير پوشش آن حدود 2000 كيلومترمربع است. سواحل اين درياچه با رسوبات سفيدرنگ تبخيري پوشيده شده‎اند

ولي در سواحل نزديك به سنگ‎هاي افيوليتي، رنگ تيره‎تر است.

درياچة طَشك با وسعت تقريبي 800 كيلومترمربع در شمال باختري درياچة بختگان و 160 كيلومتري خاور شيراز قرار دارد.

تنها راه ارتباطي اين دو درياچه، از طريق دلتاي رودكُر است كه بخشي از آن به درياچة بختگان و بخش ديگر به درياچة طشك مي‎ريزد.

تعدادي جزيره و شبه جزيرة كوچك و بزرگ از جنس راديولاريت، سنگ‎هاي پلاژيك و آهك‎هاي سروك در اين دو درياچه وجود دارند

كه مهم‎ترين آنها جزاير نرگس و گنبان (در درياچة طشك) و جزيرة مناك در درياچة بختگان است كه مساحت آنها، تابع شرايط بارندگي سالانه است.

بلندترين نقطة جزيرة گنبان 1734 متر از سطح دريا است كه از سطح درياچه حدود 185 متر بلندتر است.

درياچة طشك ژرفايي كمتر از بختگان دارد و در فصول خشك، ارتباط آن با بختگان قطع مي‎شود.







هم اکنون میزان ورودی آب رودخانه كُر به دریاچه بختگان بسیار اندك و حتی گاهی به صفر می‌رسد

(مقداری از آب كُر در گذشته به دلیل ساختن سد «درود زن» كم شده است)،

در نتیجه ورودی آب دریاچه تنها محدود به سیلاب‌های منطقه (آباده طشک،شهرستان بختگان، خیر، نی ریز ، خرامه و ارسنجان) می باشد.


تأمين كنندة اصلي آب اين دو درياچه، «رودكُر» است كه از كوه‎هاي برآفتاب و موسي‎خاني، در 50 كيلومتري جنوب باختري ده‎بيد سرچشمه مي‎گيرد

و در شمال باختري مرودشت، پس از يكي شدن با رود شادكان (شادكام)، و عبور از دشت مرودشت به درياچه‎ها مي‎ريزد.

از طريق چشمه سارها كه از سنگ‎آهك‎ها و دولوميت‎هاي پيرامون درياچه سرچشمه مي‎گيرند نيز مقدار قابل توجهي آب وارد درياچه‎ها مي‎شود.

تركيب شيميايي آب دو درياچه از نوع كلريدسديم، كلريدمنيزيم، سولفات سديم (4SO 2Na 2MgCl، (NaCl مي‎باشد.






پوشش گیاهی

زمین های ورودی رود کر به دلیل داشتن آب شیرین، پوشیده از نیزار و درخت گز است.

در شمال و ارتفاعات پیرامون دریاچه ها، درختان پسته وحشی و بادام کوهی به وفور یافت می شود.

در دشت ها و دامنه های مجاور دریاچه، باغداری و کشاورزی رایج است و باغ های فراوان انجیر، انار و انگور وجود دارد.

علاوه بر این ها، انواع دیاتومه ها و جلبک ها، انواع گیاهان شور پسند گز و نی، تنگس، قیچ، آویشن، کاکوتی، باریم گل نرگس، کیکم، زیره و باربجه دیده می شود.









گونه های جانوری

کل و بز، قوچ و میش، گربه وحشی، گرگ، پلنگ ایرانی، تشی، خارپشتف خرگوش، کفتار، شغال، روباه، لاک پشت، مار گوخری و در دشت ها آهو می باشد.


تالاب بختگان و طشک به دلیل موقعیت جغرافیایی علاوه بر داشتن پرندگان بومی، پذیرای انواع پرندگان مهاجر است.

آبچلیک پا سرخ، آنقوت، آگرت، اردک، انواع غازها، انواع گنجشک سانان، بالابان، بلدرچین، بحری، پرستوی دریایی، پلیکان، تنجه، تیهو، دارکوب پری شاهرخ،

دال، درنا، دلیچه، دم سرخ، جغد کوچک، چنگر، چلچله، چوب پا، حواصیل خاکستری، خروس کولی دم سفید، خوتکا، سارگپه پا بلند، سار، سنقر گندم،

شاهین، انواع عقاب ها، قمری، کبک، کوکو، کبوتر، کلاغ کوهی نوک سرخ، لک لک و هوبره از جمله پرندگان موجود در این دریاچه هستند.

گونه آبزیان: ماهی کپور، میگوی آرتیما، سیاه ماهی.




 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دریاچه برم سبز، سوق

دریاچه برم سبز، سوق

دریاچه برم سبز در موقعیت جغرافیایی N3052 E5024 در استان کهگیلویه و بویر احمد واقع است.

این دریاچه کوچک در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است. برم سبز روستایی از توابع بخش سوق شهرستان کهگیلویه استان کهگیلویه و بویراحمد است.

به دلیل عمق زیاد این دریاچه آب به رنگ سبز دیده می‌شود و به همین خاطر به برم سبز شهرت یافته است.

در پایین دست این دریاچه شالیزارهای این روستا قرار دارند. دسترسی به این روستا از طریق جاده آسفالته از شهرستان سوق امکانپذیر است.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دریاچه برم شور

دریاچه برم شور

دریاچه برم شور در موقعیت جغرافیایی N300509 E505935 در استان فارس واقع است.

به این دلیل که آب این دریاچه از کوه‌‌های گچی جمع می‌گردد، به آن برم شور یا دریاچه شور می‌گویند.

این دریاچه در حدود 20 کیلومتری جنوب امامزاده شاه تسلیم و 35 کیلومتری بابامنیر در حوزه ماهور میلاتی ممسنی شمال شرقی قرار دارد.

آب این دریاچه تلخ و شورمزه است. طول آن برابر 1000 متر و عرض آن 500 متر است. این دریاچه از نظر پوشش جانوری همانند دریاچه مور زرد می‌باشد.

وسعت آن 30 هکتار و عمق آن در بعضی نقاط تا 20 متر نیز می رسد.اين آبگير كوچك با آبي نسبتأ شور و بد مزه در منطقه اي خشك قرار گرفته است .

محيطي ساكت و دور افتاده مي نمايد . ماهيان بيگ هد رها سازي شده در آن رشد خوبي داشته و چند سالي است كه يك تعاوني به عنوان اكوتوريست در آن فعاليت دارد

كه ظاهرأ موفقيت چنداني نداشته است . این دریاچه دارای ماهی کپور علف خوار (آمور) است.

این دریاچه از طریق جاده ارتباطی نورآباد فارس به بابا منیر و پس از عبور از روستا قابل دسترسی است.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دریاچه برم فیروز، سپیدان

دریاچه برم فیروز، سپیدان

دریاچه برم فیروز در موقعیت جغرافیایی N302246 E515629 در استان فارس واقع است.

این دریاچه در فاصله ۱۴ کیلومتری شمال اردکان مرکز شهرستان سپیدان و در ۵۰ کیلومتری جنوب شرق کوه دنا قرار دارد.

دریاچه ای کوچک در جنوب غرب قله برم فیروز و در ارتفاع ۳۳۵۰ متری از سطح دریا وجود دارد که معمولا تا فروردین‌ ماه پوشیده از برف است

و در اردیبهشت‌ دریاچه در اثر آب شدن برف شکل می گیرد.

در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه اطراف دریاچه سراسر چمنزار و پوشیده از گل های وحشی می شود

اما هم چنان در قسمت غربی دریاچه برف باقیمانده از زمستان وجود دارد

و همه این ها در کنار هم زیبایی خاصی به دریاچه می بخشد.

بنابراین از اواخر اردیبهشت تا اوایل تیر این دریاچه مورد توجه گردش گران قرار می گیرد. کوه برم فیروز اسم خود را در واقع از همین دریاچه گرفته است

چرا که در زبان محلی منطقه فارس به برکه ها و دریاچه های کوچک کلمه "برم" اطلاق می شود

و از آن جا که این دریاچه در زبان محلی "برم فیروز" نام دارد این کوه نیز به همین اسم شناخته می شود.





بلندترین نقطه آن که قله ریزبلند نام دارد ۳۷۲۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد

و بنابراین دومین قله مرتفع استان فارس و اولین قله مرتفع شهرستان سپیدان محسوب می شود.

در واقع در کنار این دریاچه دو کوه بلند قرار دارد که نام کوه بلندتر، کوه ریز بلند(riz boland) است

به ارتفاع 3720 متر که نزد کوهنوردان به قله برم فیروز مشهور شده و دقیقا در شمال دریاچه قرار گرفته.

کوه دیگر کوه قلاگرد(ghalagerd) است با ارتفاع حدود 3650 متر که بصورت یک کوه جدا قرار گرفته و کمی از دریاچه فاصله دارد.

کوه برم فیروز به دلیل بارش سالانه قابل توجه (حدود ۱۰۰۰ میلی متر) که اغلب به صورت برف دریافت می کند منبع طبیعی آب تعدادی از چشمه های شهرستان سپیدان است.

برای مثال می توان به چشمه پرآب و معروف شش پیر اشاره کرد که مطالعات دانشگاه شیراز نشان می دهد یکی از منابع اصلی این چشمه کوه برم فیروز است.




 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دریاچه برکه گوگلی

دریاچه برکه گوگلی

دریاچه برکه گوگلی در موقعیت جغرافیایی N374228 E460842 در استان آذربایجان شرقی واقع است.

مجارشین (یا میرزانشین) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گنبرف بخش مرکزی شهرستان اسکو واقع شده

و در حدود ۶۵ کیلومتری کلان‌شهر تبریز قرار گرفته است. جمعیت این روستا درحال حاضر ۱۳۰۰ نفر است. مجارشین از نظر وضع طبیعی، روستایی کوهستانی با خانه‌های پلکانی است

و دارای جاده آسفالته با شهرستانهای اسکو و آذرشهر می‌باشد. روستای مجارشین همچنین محل تلاقی دو جاده آذرشهر به گنبرف و همچنین اسکو به گنبرف می‌باشد

که از این لحاظ نیز از موقعیت بسیار ممتازی نسبت به روستاهای اطراف خود دارا می‌باشد. برکه گوگلی ، برکه ای بسیار زیبا در جنوب روستای مجارشین و در دهستان گنبرف واقع است.

این دریاچه دیدنی در دامنه کوه چانگیل قرار گرفته است . منابع تأمین‌کننده آب این برکه از آب‌ های جاری ناشی از ذوب برف، بارش های جوی و چشمه های آغ دره تامین میگردد.

گوگلی ترکیبی از واژگان ایگُو به معنی آبی رنگ و گُل به معنی برکه است. آب دریاچه گوگلی در موارد کشاورزی و دامداری مورد استفاده قرار می گیرد


 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دریاچه بز سینه (بز سینا)

دریاچه بز سینه (بز سینا)

دریاچه های بز سینه در موقعیت جغرافیایی N370702 E445312 و N370648 E445330 در استان آذربایجان غربی واقع هستند.

بز سینه نام کوهیست از رشته کوه زاگرس بزرگ در ۵۴ کیلومتری جنوب غربی ارومیه و واقع در دهستان مرگور که با ارتفاعی بالغ بر ۳۴۸۰متر یکی از مرتفع ترین کوههای کردستان بشمار می آید.




بز سینه سرچشمه دو رود بزرگ گدار و دیزج بوده و بربلندای آن یخچال و برف چال های دائمی وجود دارد

که این رودها را در تمام فصول سال خروشان و مناطق کشاورزی پایین دست کوه را حیاط می بخشد.

مردم روستاها و عشایر منطقه به زبان کردی و با گویش شیرین شکاکی صحبت میکنند و بوز سینه در گویش شکاکی به معنی سینه یخی بوده



که این نام را از برف موجود در دهلیزهای همیشه پر برف خود در قسمت جنوبی کوه گرفته و به راستی اسم با مصمایی است.

کوه بز سینه از از شمال غربی با گردنه بز سینه به کوه دالامپر و از جبهه شرقی خود در امتداد گردنه مرگه زیازه به کوه مرگه زیاره پیوند میخورد.

دریاچه بز سینه شامل دو دریاچه در ضلع شرقی قله بز سینه واقع شده اند. این دو دریاچه در فاصله 400 متری از یکدیگر قرار گرفته اند.

ارتفاع دریاچه جنوبی 3118 متر و ارتفاع دریاچه دوم یا شمالی از سطح دریا 3125 متر است.

آب این دریاچه ها از ذوب برف یخچالهای بز سینه و بارش های جوی تامین میگردد.

دریاچه ها بیضی شکل هستند. قطر بزرگ دریاچه جنوبی 230 متر و قطر کوچک آن 100 متر و قطر بزرگ دریاچه شمالی 310 متر و قطر کوچک آن 110 متر است.


 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دریاچه بزنگان

دریاچه بزنگان

دریاچه بزنگان در موقعیت جغرافیایی E6029 N3618 در استان خراسان رضوی واقع است.

اين درياچه در بلندي‎هاى کپه‎داغ و در 130 کيلومترى جادة مشهد – سرخس قرار دارد. مساحت اين درياچة آب شيرين، حدود 80 هکتار است.


درياچه بزنگان تنها ابگیر طبیعی مي باشد كه در استان خراسان وجود دارد . اين درياچه حدود هشتاد هكتار وسعت وعمق ان حد اکثر دوازده مترو حد اقل نه متر می باشد

و در جنوب رشته كوههاي هزار مسجد در فاصلة حدود يكصدوسي كيلومتري جاده مشهد به سمت سرخس قرار دارد.

آب اين درياچه از بارندگي هاي سالانه و چشمه هاي كوچك حاشیه و کف دریاچه تامين مي شود

و تاکنون ۳۳ گونه فيتو پلانکتون جلبکی در درياچه بزنگان شناسايی شده است

درياچه بزنگان داراي ويژگيهاي خاص و از اهميت علمي و تحقيقاتي بالايي برخوردار است





كه همه ساله در فصلهاي پاييز و زمستان و اوايل بهار زيستگاه بسيار مناسبي جهت زمستان گذراني پرندگان مهاجر آبزي و كنار آبزي مي باشد .

سازمان حفاظت محيط زيست در جهت حفظ و بهره وري معقول از اين پديده طبيعي و با حفظ اصالت تعادل اكولوژيكي آن ،‌

برنامه هايي در دست اقدام داشته و در آينده نزديك يكي از مراكز مهم علمي پژوهشي و تفرجگاهي خواهد شد
.

منشاء تامین آب دریاچه نیز باران ، یک ورودی آب اندک و چشمه یا چشمه های زیر دریاچه می باشد .




طعم آب نیز کمی تلخ و شورمزه است . این دریاچه و محیط پیرامون آن زیستگاهی مناسب برای ماهیان ، جانوران و پرندگان مهاجر زمستان گذرا ، بهارگذار و بومی است .

ماهی بومی دریاچه از همان نوع شیرماهی موجود در دیگر رودخانه های استان می باشد

ولی بزنگان زیستگاه خوبی نیز برای چند نوع ماهی کپور شده است .این دریاچه به عنوان تنها « اثر طبیعی ملی » استان خراسان شناخته می شود .

غار بزنگان نیز در شش کیلومتری جنوب غربی روستای بزنگان واقع شده و قدمت آن به لحاظ آثار بدست آمده به پیش از میلاد بر می گردد .

از عمده ترين خانواده هاي گياهي منطقه، کاسني، (Compositae) غلات، (Gramineae) شب بو (Cruciferae) و چتريان (Umbelliferae) را مي توان نام برد.

از نظر شكل زيستي 57 درصد گونه ها به تروفيت ها و 28 درصد به همي كريپتوفيت ها تعلق دارد.




مطالعات كورولوژي نشان مي دهد كه بيش از 50 درصد گونه ها به منطقه رويشي ايران و توران و 30 درصد به ايران و توران اروپا سيبري تعلق دارد.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دریاچه پاسند

دریاچه پاسند

دریاچه پاسند در موقعیت جغرافیایی N363913 E533619 در استان گلستان واقع است.

شهمیرزاد شهر کوچک و بسیار زیبایی است که در دره وسیعی قرار گرفته و از آب و هوای خوبی برخوردار است و باغهای متعددی در اطراف شهر به چشم می خورد.

فاصله سمنان تا شهمیرزاد با وسیله نقلیه نیم ساعت است. مهدی شهر را پشت سر گذاشته به شهمیرزاد می رسید .

از این نقطه در جاده های طولانی و خاکی رو به سوی شمال شرقی از شهر خارج شده ، از مناطق بسیار نادری عبور می کنید .

دو طرف دره را رشته کوههای بلندی احاطه کرده است . پس از عبور از دهکده های صوفیان ،فولاد شهر و تلمادره ، بعد از ظهر به اورست می رسید .


این ده در دامنه کوهی مشرف به تمامی مناطقی که از آن عبور کردید قرار دارد و در واقع آخرین نقطه قبل از جنگل است .

در اردیبهشت ماه چراگاهها سرسبزند و چشمه ساران جوشان و گله های بزرگ گوسفند در هر سو روان .

شب را در دهکده کوهستانی به سر بردن بهتر است و صبح زود باید حرکت کرد

به سوی شمال در امتداد دره ای که مشرف به دهکده است و به موازات آن به گردنه ختم می شود ادامه می دهید .

پس از رسیدن بر روی گردنه از سوی دیگر آن سرازیر می شویم .

رفته رفته جنگلهای انبوهی پدیدار می گردد. غرق در آواز پرندگان جنگلی ، مسیر را ادامه می دهید .

گلریزان درختان از زیباییهای طبیعت است که به راههای جلوهای دیگر می بخشد. از کنار آبادی شیخ علی تنگه و رودخانه خیاربن عبور کرده،

از گردنه دیگری در بالای آبادی خیاربن نیز میگذرید و از سوی دیگر آن سرازیر می شوید . با کم شدن درختان، شالیزار پدیدار می گردند.

اندکی جلوتر ، پس از شش ساعت راهپیمایی به آبادی ملاخیل رسیده، شبی را در آن آبادی بگذرانید .





صبح زود حرکت بکنید. مجددا به پایین تر سرازیر شده در حالی که مه غلیظی جنگل را پوشانده و دید به حداقل می رسد،

از کنار چند کلبه روستایی عبور کرده کمی بالاتر از کلبه ها به دهکده بسیار زیبای پاسند می رسیم .

بتدریج می توانید برکه های زیبایی در سمت چپ مسیرمان که اطراف آن چراگاههای مناسبی برای گوسفندان است، ببینید.

به سمت دریاچه ها پیش رفته، در محل مناسبی اطراق کنید. دیدار دریاچه کوچک پاسند درواقع نیمی از یک راهپیمایی پر افت و خیز است

که ادامه این مسیر در صورت راهپیمایی با عبور از آبادیهای شیر کلا، لای تراش، گلوورد کوچک و بزرگ و گذر از گردنه چپی لار،

پس از 7 ساعت راهپیمایی در نهایت شما را به شهرستان بهشهر می رساند

و می توانید ضمن بازدید از دریاچه پاسند و گذراندن شبی زیبا در این نقطه در یک روز کامل به برنامه خود خاتمه دهیم.



 
بالا