درمان یبوست و پاکسازی روده

یبوست زمانی اتفاق می افتد که حرکات روده شما کند و دشوار می شود و دفع مدفوع سفت و خشک را تجربه می کنید. مدفوع سفت و سخت هنگام بیرون آمدن از مقعد باعث ناراحتی و درد می شود. یبوست عامل اصلی بسیاری از بیماری های نشیمنگاهی مثل هموروئید یا بواسیر خونی شدید، شقاق می باشد و با کنترل آن می توان از ابتلا به این بیماری ها نیز پیشگیری نمود. زور زدن روزانه همچنین می تواند منجر به مشکلات جدی تری مانند هموروئید یا حتی افتادگی (برآمدگی) بافت رکتوم شود. شرق دیلی می گوید:

درمان سریع یبوست با این 10 روش آسان در منزل

آگهی



در دنیای بی تحرک و ماشینی امروزه، بسیاری از افراد از یبوست رنج می برند. چه به دلیل سبک زندگی پرمشغله، غذاهای نامناسب یا هر عامل دیگری که باشد، نکته مهم نیاز به تسکین و درمان سریع است. 40 تا 60 درصد از سالمندان به طور منظم با یبوست دست و پنجه نرم می کنند، اگرچه خود روند پیری مقصر نیست اما یبوست عارضه ای است که با پیری همراه می شود. در این مطلب، راه‌های مؤثر برای درمان یبوست و پاکسازی روده، بدون نیاز به ملین‌ و دارو را بررسی می‌کنیم. با مدفوع سفت و سخت خداحافظی کنید و به دفع راحت مدفوع سلام کنید:

یبوست چیست و چگونه در خانه درمان می شود؟​

یبوست یک مشکل رایج گوارشی است که می تواند باعث ناراحتی گوارشی و اختلال در برنامه های روزمره ما شود. خوشبختانه، راه‌های طبیعی و مؤثر برای درمان یبوست و پاکسازی روده در خانه بدون استفاده از داروهای شیمیایی وجود دارد. در این مقاله، ما 10 روش را برای درمان خانگی یبوست به شما معرفی خواهیم کرد که مشکل نیامدن مدفوع و سفتی مدفوع را حل می کند.
قبل از اینکه به درمان‌های خانگی بپردازیم، بیایید مفهوم یبوست را بررسی کنیم: یبوست زمانی اتفاق می افتد که حرکات روده شما کند و دشوار می شود و دفع مدفوع سفت و خشک را تجربه می کنید. مدفوع سفت و سخت هنگام بیرون آمدن از مقعد باعث ناراحتی و درد می شود. یبوست عامل اصلی بسیاری از بیماری های نشیمنگاهی مثل هموروئید یا بواسیر خونی شدید، شقاق می باشد و با کنترل آن می توان از ابتلا به این بیماری ها نیز پیشگیری نمود. زور زدن روزانه همچنین می تواند منجر به مشکلات جدی تری مانند هموروئید یا حتی افتادگی (برآمدگی) بافت رکتوم شود.
درمان یبوست خانگی

1- هیدراتاسیون​

یکی از ساده‌ترین راه ها برای درمان یبوست، هیدراته نگه داشتن بدن است. نوشیدن آب زیاد باعث نرم تر شدن مدفوع و در نتیجه دفع راحت آن می شود. سعی کنید روزانه حتما 8 لیوان آب را بنوشید.

2- فیبر، جادوی یبوست​

فیبر بهترین دوست دستگاه گوارش شماست. غذاهای غنی از فیبر مانند غلات کامل، میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این غذاها به حجیم تر شدن مدفوع شما کمک کرده و حرکت آن‌ را در روده ها راحت تر می کند.
سایت health.harvard.edu در این باره می گوید:
Eating high-fiber foods, such as raw fruits and vegetables and whole grains, helps to keep you regular. Drinking enough fluid is essential too. The fiber holds the water in the bowel so it can mix with the stool and make it softer. If you're getting plenty of fiber and fluids and you're still not regular, one of these constipation causes may be to blame:
medicines such as narcotic pain relievers, antidepressants, aluminum-containing antacids, blood pressure medications, drugs for Parkinson's disease, and iron supplements
خوردن غذاهای پر فیبر، مانند میوه ها و سبزیجات خام و غلات کامل، به درمان خانگی کار نکردن شکم کمک می کند. نوشیدن مایعات کافی نیز ضروری است. فیبر آب را در روده نگه می دارد، بنابراین می تواند با مدفوع مخلوط شود و آن را نرم تر کند.
اگر مقدار زیادی فیبر و مایعات دریافت میکنید و هنوز مدفوع سفت و سخت دارید، یکی از این دلایل ممکن است عامل اصلی یبوست باشد: داروهایی مانند مسکن های مخدر، داروهای ضد افسردگی، آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم، داروهای فشار خون، داروهای بیماری پارکینسون و مکمل های آهن

3- آلو و سایر ملین های طبیعی​

آلو به دلیل خواص ضد یبوستی که دارد به ملین طبیعی و معجزه یبوست مشهور است. به دلیل داشتن سوربیتول (یک الکل قندی) مدفوع را نرم کرده و حرکات منظم روده را تقویت می کند. سایر ملین های طبیعی شامل انجیر، زردآلو و آب آلوئه ورا است.
برای درمان سریع یبوست چی بخوریم

4- فعالیت فیزیکی و تحرک​

فعالیت بدنی سیستم گوارش شما را تحریک می کند. پیاده‌روی سریع، یوگا یا حتی حرکات کششی ساده می تواند موجب تقویت حرکات روده و درمان یبوست شود. ورزش را جزئی از برنامه روزانه خود قرار دهید.

5- پروبیوتیک ها برای سلامت روده​

پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که به سلامت روده کمک می کنند. ماست، کفیر و غذاهای تخمیر شده منابع عالی پروبیوتیک ها هستند. این باکتری های دوستانه به هضم غذا کمک کرده و می توانند از یبوست جلوگیری کنند.

6- روغن زیتون​

یک قاشق غذاخوری روغن زیتون در صبح میتواند معجزه کند. روده های شما را روان می کند و به راحت شدن دفع مدفوع کمک می کند. در مصرف آن نباید زیاده روی کرد.

7- عادات غذایی آگاهانه​

غذای خود را کاملا بجوید و در محیطی آرام با آرامش غذا بخورید. وعده های غذایی عجولانه می تواند منجر به بلع هوا داخل روده ها و نفخ شود که می تواند به یبوست کمک کند. سعی کنید آرام غذا بخورید و اجازه دهید کامل هضم شود.

8- دمنوش های گیاهی​

برخی از دمنوش‌های گیاهی مانند نعناع و زنجبیل می‌توانند اثر تسکین‌دهنده‌ای روی سیستم گوارشی داشته باشند و به شل شدن عضلات روده و تسکین ناراحتی ناشی از یبوست کمک می کنند.

9- یوگا و ورزش ملایم​

حرکات یوگا مانند ژست تسکین باد (پاوانا موکت آسانا) می تواند مستقیماً یبوست را هدف قرار دهد. این حرکات کششی ملایم، شکم را ماساژ می دهند و حرکات روده ای را تشویق می کند.

10- داروهای بدون نسخه​

می‌توانید گزینه‌ داروهای بدون نسخه مانند : نرم‌کننده‌های مدفوع یا ملین‌ها را امتحان کنید. با این حال، مصرف مرتب و طولانی مدت آن ها توصیه نمی شود و حتما باید تحت نظر یک متخصص گوارش باشید.

سوالات متداول درباره درمان یبوست​

  • آیا یبوست نشانه یک بیماری جدی است؟
در بیشتر موارد، یبوست جدی نیست و با تغییر سبک زندگی قابل رفع است. با این حال، یبوست مزمن می تواند منجر به بواسیر یا هموروئید، شقاق و سایر بیماری های نشیمنگاهی شود.
  • چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
اگر یبوست با استفاده از داروهای طبیعی بیش از دو هفته ادامه داشت، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.
  • آیا استرس و اضطراب میتواند باعث تشدید یبوست شود؟
بله، استرس و اضطراب می تواند بر سیستم گوارش اثر بگذارد و به یبوست کمک کند. تمرین های تمدد اعصاب و مدیتیشن انجام دهید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا