درمان زگیل تناسلی : علائم، دلایل و راههای انتقال

bijanairan

عضو جدید

زگیل تناسلی که در انگلیسی با اصطلاح Genital Warts نام برده می شود، یکی از رایج ترین بیماری های جنسی می باشد که امروزه در مردان و زنان به طور شایع دیده می شود. همچنین انتخاب بهترین روش درمان زگیل تناسلی از دغدغه های اصلی این بیماران می باشد که در ادامه به بررسی کامل آنها می پردازیم. در ابتدا لازم است نکات زیر را بدانید:
  • عامل زگیل تناسلی، ویروس اچ پی وی (HPV) است.
  • زگیل تناسلی هم زنان و هم مردان را مبتلا می کند، اما برای زنان عوارض خطرناک تری دارد.
  • درمان زگیل تناسلی امکان پذیر است، اما ممکن است مجدداً عود کند، مگر اینکه ریشه ویروس و بیماری بصورت کامل درمان شود.

زگیل تناسلی چیست ؟​

زگیل تناسلی بافتی نرم و برجسته است که بر روی ناحیه تناسلی ظاهر می شود. این بیماری از طریق ارتباط جنسی منتقل میشود و نوع خاصی از ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) می باشد. زگیل تناسلی ممکن است باعث درد، ناراحتی و خارش شود.
ویروس HPV شایع ترین نوع بیماری های آمیزشی یا جنسی می باشد. مردان و زنانی که روابط جنسی بیشتری دارند، بیشتر از سایرین در معرض آلودگی به ویروس اچ پی وی HPV یا زگیل های تناسلی هستند. بیماری HPV برای زنان خطرناک تر است زیرا برخی از انواع HPV می توانند سرطان دهانه رحم یا واژن را ایجاد کنند.

آیا زگیل تناسلی واگیر دار است؟​

یکی از سوالاتی که به طور شایع مطرح است این موضوع می باشد که آیا زگیل تناسلی واگیر دار است؟ در پاسخ باید گفت که بله. این زائده ها از طریق تماس با فردی که دارای این ویروس می باشد، قابل انتقال است. همچنین ویروس ناشی از این عارضه به همراه انتقال خود زگیل ها از طریق ارتباط دهانی وجود دارد. اما طبق تحقیقات پزشکی امکان انتقال آن از طریق دستشویی ها وجود ندارد.

علائم زگیل تناسلی​

زگیل تناسلی از طریق روابط جنسی، دهانی، واژن و مقعد منتقل می شود. معمولاً از زمان انتقال ویروس تا ایجاد زگیل چندین هفته تا چندین ماه فاصله است. زگیل تناسلی همیشه با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست، زیرا ممکن است این زگیل ها بسیار کوچک و به رنگ پوست یا کمی تیره تر باشند. همچنین ممکن است زائده های ایجاد شده شبیه گل کلم، صاف یا کمی زبر و حساس به لمس باشند. این بافت ها ممکن است به شکل یک خوشه زگیل یا فقط یک زگیل تنها ظاهر شوند.
زگیل تناسلی در مردان ممکن است در یکی از این نواحی ظاهر شود:
  • آلت تناسلی
  • اسکروتوم (کیسه بیضه)
  • کشاله ران
  • در داخل یا اطراف حنجره
زگیل تناسلی در زنان ممکن است در یکی از این نواحی ظاهر شود:
  • داخل مهبل (واژن)
  • مقعد
  • خارج از مهبل (واژن)
  • بر روی دهانه رحم
علاوه بر نواحی ذکر شده زگیل های تناسلی ممکن است بر روی لب ها، دهان، زبان یا گلوی فردی که تماس جنسی دهانی با فرد مبتلا به ویروس اچ پی وی (HPV) داشته، ظاهر شود. بعد از ابتلا به این ویروس علائمی به این شرح ظاهر می شوند :


  • ترشحات واژن
  • خارش
  • خونریزی
  • سوزش
این علائم ممکن است، قبل از بروز زگیل نیز وجود داشته باشند. اما اگر زگیل ها گسترش پیدا کرده یا بزرگ تر شوند، این وضعیت میتواند ناراحت کننده یا دردناک باشد.

علت یا دلایل ابتلا به زگیل تناسلی​

زگیل تناسلی در اغلب موارد در اثر ویروس اچ پی ویHPV ایجاد می شود. 30 تا 40 نوع مختلف از ویروس HPV وجود دارد که تنها بر اندام تناسلی تاثیر می گذارد، اما فقط چند نوع آن باعث زگیل های تناسلی می شوند. ویروس HPV از طریق تماس پوست با پوست قابل انتقال است، به همین دلیل جزء بیماری های آمیزشی یا جنسی در نظر گرفته می شود.
این ویروس شیوع گسترده ای دارد، بر طبق اعلامیه منتشر شده از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) اغلب افراد فعال از نظر جنسی در مراحلی از زندگی آن را دریافت می کنند. با این حال، ویروس همواره منجر به عوارضی مانند زگیل های تناسلی نمی شود. بلکه زگیل تناسلی معمولاً توسط نوع خاصی از ویروس HPV ایجاد می شود که از سایر ویروس های که باعث ایجاد زگیل در سایر نواحی بدن می شود، متفاوت است. به بیانی دیگر می توان گفت زگیل نمیتواند از دست کسی به اندام تناسلی گسترش یابد و یا بالعکس.

راههای انتقال زگیل تناسلی​

روش انتقال زگیل تناسلی به چه صورت است؟ این سوال یکی از پرسش های رایج برای افراد سالم و کسانی می باشد که متوجه می شوند به این زائده ها مبتلا شده اند. لازم به ذکر است که تمامی افراد بالغ باید از این موضوع آگاهی کامل داشته باشند. زیرا دلیل اصلی منتقل شدن زائده های زگیل تناسلی با سرعت بالا در چند دهه اخیر به دلیل عدم آگاهی درست مردم از روش های انتقال و دلیل آنها می باشد.

انتقال زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی​

از آنجا که می دانید، عامل باعث شدن انتقال این زائده ها ویروس اچ پی وی hpv می باشد که در صورت مبتلا بودن یکی از طرفین از طریق رابطه جنسی با افراد متعدد قابل انتقال است. با تماس ناحیه جنسی، این ویروس می تواند بین افراد منتقل شود. همچنین امکان انتقال از طریق دهان وجود دارد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

zahraroei

عضو جدید

زگیل تناسلی چیست؟​

زگیل تناسلی زائده گوشتی اضافه ای است که در اثر انتقال ویروس اچ پی وی (HPV) و رابطه جنسی به دیگران منتقل میشود.
این بیماری از شایع ترین بیماری های ناحیه نشیمنگاهی بوده که امکان انتقال آن در همه گروه های سنی، خانمها و آقایان وجود دارد. زگیل تناسلی یکی از شایع ترین بیماری های جنسی بوده که به راحتی وبا تماس پوست آلوده به دیگران منتقل می شود.
تفاوت آن با دیگر زگیل ها در این است که عامل اصلی پدید آوردن این بیماری ویروس اچ پی وی بوده و تنها در ناحیه تناسلی شکل می گیرند. در صورتیکه دیگر زگیل ها در نواحی دست، صورت و… نیز به وجود می آیند. درمان این بیماری به واسطه لیزر که یک روش بی خطر، امن مناسب و کم هزینه است؛ مناسب ترین روش بوده و می تواند هر گونه زگیل تناسلی را با هر تعدادی که هست درمان نماید.

علت به وجود آمدن زگیل تناسلی چیست؟​

علت اصلی انواع زگیل تناسلی ویروس HPV بوده که از طریق برقراری رابطه جنسی با فرد آلوده منتقل می شود. به گونه ای که ممکن است فرد مبتلا به ویروس که هیچ گونه علائمی ندارد، با تماس با پوست این ویروس را به دیگران منتقل کند.
همچنین در برخی موارد علاوه بر ناحیه تناسلی آلت و واژن، مقعد و دهان نیز که در معرض تماس با زگیل ها بوده اند، دچار زگیل شده و آن نواحی را درگیر می کنند.

علائم​

معمولا افرادی که دچار زگیل تناسلی می شوند، در ابتدا متوجه آن نمی شوند؛ چرا که از زمان انتقال ویروس تا به وجود آمدن زگیل ممکن است حتی ماه ها طول کشیده و علائم بسیار خفیف از خود نشان بدهند. همچنین زگیل های تناسلی همیشه با چشم دیده نمی شوند و ممکن است وجود آن را در مراحل اولیه حس نکنید.
شایع ترین ناحیه ای که در آن زگیل تناسلی به چشم میخورد آلت تناسلی، درون واژن، خارج واژن، دهان، کشاله ران و کیسه بیضه است که به محض به وجود آمدن، با تغییر رنگ پوست به روشنتر یا تیره تر و بروز گوشتهای اضافه همراه است. همچنین در برخی از زگیل ها زائده های گوشتی همرنگ پوست بوده و تنها دچار برجستگی می شوند.
شایع ترین علائم که می توانند نشان دهنده زگیل تناسلی در باشند:

  • احساس خارش، سوزش و درد در ناحیه
  • ترشح و رطوبت در به وجود آمدن زگیل ها
  • برجستگی پوست
  • تغییر رنگ پوست به صورتی یا قهوه ای
  • خونریزی از زگیل ها
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
زگیل تناسلی یک عفونت شایع است که توسط ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. این عفونت بسیار مسری هم زنان و هم مردان را تحت تاثیر قرار میدهد، گرچه در بزرگسالان و جوانان شایع تر است.
زگیل تناسلی باعث ایجاد برجستگی های کوچکی در ناحیه تناسلی یا اطراف آن می شود که بسته به رنگ پوست می تواند از سفید تا صورتی و یا قهوه ای تیره متغیر باشد. اندازه این ضایعات نیز بسیار متغیر است - از نقاطی که به سختی قابل مشاهده هستند تا 2 اینچ!
علائم زگیل تناسلی
زگیل تناسلی اغلب بدون علامت بوده و خود به خود تشخیص داده نمی‌شود. در برخی موارد، زگیل‌های تناسلی ممکن است باعث علائم ناخوشایندی مانند خارش، سوزش و درد شوند. همچنین زگیل‌های تناسلی می‌توانند منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم، مجرای ادراری و مجرای رحم شوند.
با این حال، گاهی اوقات خارش در ناحیه تماس در حین مقاربت رخ می دهد، اما اغلب خارش خفیف یا شدید ادامه می یابد زیرا اکثر افراد حتی هیچ ناراحتی را احساس نمی کنند.
در ادامه به برخی از روش‌های درمان زگیل تناسلی می پردازیم:
درمان زگیل تناسلی
وقتی صحبت از درمان زگیل تناسلی می شود، بسته به شدت ضایعات، تشخیص دکتر زگیل تناسلی و ترجیحات شخصی شما، گزینه های زیادی وجود دارد، از جمله داروها، درمان هایی مانند لیزر زگیل تناسلی و کرایوتراپی و فریز کردن زگیل ها (انجماد) یا جراحی (برداشتن). قبل از تصمیم گیری در مورد یک گزینه درمانی، بهتر است با پزشک خود در مورد آنچه برای شما مناسب است مشورت کنید - به خصوص اگر باردار هستید!
مطلب مرتبط : گزینه‌های درمانی زگیل تناسلی
جراحی
اگرچه برداشتن زگیل تناسلی با جراحی امکان پذیر است، اما به دلیل خطر بالای زخم و سایر عوارض که می تواند با هر نوع عمل جراحی رخ دهد، تنها باید در موارد شدید مورد توجه قرار گیرد.بریدن زگیل ها یا جراحی لیزری از یک پرتو نور با شدت بالا برای تبخیر زگیل ها استفاده می کند. جراحی معمولاً برای مواردی که سایر درمان‌ها شکست خورده‌اند یا زمانی که زگیل‌ها خیلی بزرگ یا خیلی زیاد هستند، استفاده می‌شود.
لیزر زگیل تناسلی

روش درمان زگیل تناسلی با لیزر شامل استفاده از انرژی پالسی نور بدون آسیب بر روی بافت زگیل ها می باشد. بنابراین احتمالاً نتایج بهتری را در بهبودی ارائه می کند. برخلاف روش جراحی و برش با تیغ، لیزر زگیل تناسلی سریع ترین و قطعی ترین نتیجه بهبود را خواهد داشت با کمترین عوارض و بدون عود مجدد یا بازگشت دوباره زگیل ها.
یک پرتو شدید نور برای گرم کردن و از بین بردن بافت زگیل بدون آسیب رساندن به پوست سالم اطراف استفاده می شود، بنابراین از گسترش هر گونه عفونت جلوگیری می کند. درمان زگیل تناسلی با لیزر سریع عمل می کند و در از بین بردن موارد سرسخت یا عود کننده این بیماری ناشی از HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) بسیار موثر است.
این روش خطر بسیار کمی برای ایجاد جای زخم و همچنین خطرات کمتری در ارتباط با سایر اشکال درمان مانند سوزاندن یا یخ زدن مناطق آسیب دیده دارد. توجه به این نکته مهم است که اگرچه میزان عود ممکن است پس از یک جلسه به میزان قابل توجهی کاهش یابد اما ممکن است نیاز به جلسات متعدد برای ریشه کن کردن کامل زگیل ها باشد.
کرم‌ها و محلول‌های موضعی
طیف گسترده ای از کرم های موضعی در دسترس هستند که حاوی اسید سالیسیلیک (برای برداشتن فیزیکی بافت زگیل) یا یک عامل ضد ویروسی به نام ایمیکویمود (که به تقویت دفاع طبیعی بدن شما در برابر HPV کمک می کند) هستند.
کرم‌ها و محلول‌های موضعی را می‌توان مستقیماً روی زگیل‌ها استفاده کرد تا به از بین بردن آنها کمک کند. این داروها معمولاً با از بین بردن سلول های زگیل باعث کوچک شدن و در نهایت ناپدید شدن آنها می شوند. درمان‌های موضعی رایج برای زگیل تناسلی شامل ایمیکویمود، پودوفیلین و تری کلرواستیک اسید (TCA) است. هنگام استفاده از این داروها مهم است که دستورالعمل های لازم را انجام دهید، زیرا ممکن است باعث تحریک پوست شوند.
سرما درمانی
کرایو زگیل تناسلی شامل منجمد کردن زگیل ها با نیتروژن مایع است که باعث ایجاد تاول و افتادن آنها می شود. این درمان معمولاً در مطب انجام می‌شود و ممکن است برای موثر بودن به جلسات متعدد نیاز داشته باشد. کرایوتراپی می تواند دردناک باشد و باعث ایجاد اسکار یا تغییر رنگ پوست شود.
واکسن های HPV
در حالی که واکسن های HPV، درمانی برای زگیل تناسلی موجود نیستند، اما می توانند به جلوگیری از شیوع بیماری در آینده کمک کنند. واکسن HPV هم برای مردان و هم برای زنان در سنین 9 تا 45 سال توصیه می شود و می تواند در برابر سویه های HPV که بیشتر با زگیل تناسلی و انواع خاصی از سرطان مرتبط هستند محافظت کند.
نکات مهم در مورد زگیل تناسلی

زگیل تناسلی توسط سویه های خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود.

آنها می توانند به صورت برجستگی های کوچک و گوشتی رنگی ظاهر شوند که به صورت خوشه ای رشد می کنند یا روی پوست اطراف اندام تناسلی، مقعد، بالای ران ها یا ناحیه تحتانی باشند.

ممکن است ماه‌ها تا حتی سال‌ها پس از عفونت ندانید که زگیل تناسلی دارید، بنابراین اگر احتمال دارد از طریق رابطه جنسی محافظت‌نشده با فرد آلوده در معرض ویروس HPV قرار گرفته‌اید، مهم است که به طور منظم آزمایش دهید.

انجام آزمایش های غربالگری منظم مانند پاپ اسمیر به تشخیص زودهنگام هرگونه تغییر در سلول ها قبل از تبدیل شدن به خطرات جدی تری برای سلامتی مانند شرایط سرطانی مرتبط با برخی از انواع ویروس های HPV کمک می کند.

گزینه‌های درمانی متنوعی از کرایو تراپی و لیزر گرفته تا دارو و محلول های موضعی برای این ضایعات تجویز می شود.
چگونه از زگیل تناسلی پیشگیری کنیم؟

در هر بار تماس جنسی، از جمله رابطه جنسی دهانی و مقعدی، از کاندوم یا سایر روش های پیشگیری استفاده کنید.

. HPV دهانی (ویروس پاپیلومای انسانی) در بین بزرگسالان در حال افزایش است، بنابراین حتما در طول رابطه جنسی دهانی نیز از کاندوم استفاده کنید!

از دست زدن به نواحی آسیب دیده پوست، از جمله اندام تناسلی خود، خودداری کنید زیرا این کار عفونت را سریعتر از همه روش های دیگر پخش می کند.

در برابر گونه های خاصی از HPV که می توانند باعث زگیل شوند واکسینه شوید. حتی کسانی که واکسن زده اند باید اقدامات احتیاطی را در هنگام برقراری رابطه جنسی محافظت نشده یا وارد شدن به یک رابطه فیزیکی صمیمی با شخص دیگری انجام دهند.

پرهیز از هر نوع فعالیت جنسی تا زمانی که هر دو طرف وضعیت خود را بدانند.

در صورت استفاده از وسایل جنسی، مطمئن شوید که آنها تمیز و بهداشتی هستند و به‌طور مشترک با کسی استفاده نشوند.

با هر کسی رابطه جنسی برقرار نکنید و از داشتن شرکای جنسی متعدد پرهیز نمایید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
پزشک متخصص زگیل تناسلی توسط معاینه زگیل مقعدی را تشخیص میدهد و برخی پزشکان در هنگام معاینه به زگیل ها اسید استیک (سرکه) اضافه میکنند و این کار کمک میکند که زگیل ها سفید شوند و بیشتر قابل مشاهده باشند.

گاهی اوقات یک آنوسکوپ برای بررسی زگیل وارد مقعد میشود و شاید سایر نقاط لگن نیز معاینه شود. برای خانم ها از تست پاپ اسمیر استفاده میشود و برای درستی تست انجام شده از بیوپسی استفاده میشود.

چگونه از زگیل تناسلی جلوگیری کنم؟


برای پیشگیری از ین ویروس واکسن آن توصیه میشود که تا سن ۴۵ سالگی تزریق میشود و سازمان بهداشت توصیه کرده است که این واکسن در سنین بین ۱۱ تا ۱۲ سال تزریق شود تا سیستم ایمنی در برابر ویروس قبل از آغاز فعالیت جنسی ایمن شود.



نحوه ی پیشگیری از زگیل مقعدی


سایر روش ها برای جلوگیری از انتقال این ویروس شامل:

خودداری از تماس جنسی با فردی که از گذشته اش آگاهی ندارید
با استفاده از روشهای حفاظتی مانند استفاده از وسایل محافظتی
محدود کردن تعداد شرکای جنسی
در هر صورت روشهای محافظتی به طور کامل از مبتلا شدن جلوگیری نمیکند و حتی ممکن است از طریق یک شریک جنسی نیز به این بیماری مبتلا شوید.

زگیل مقعد تهدید کننده ی زندگی نیست و در بیشتر موارد منجر به سرطان نمیشود ولی با این حال زگیل تناسلی میتواند در بدن بماند و باعث عود مجدد شود و برای جلوگیری از عود مجدد مخصوصا ۳ ماه پس از درمان به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره زگیل مقعد​

فرق زگیل مقعدی و بواسیر چیست؟
زگیل مقعدی به شدت مسری بوده و از طریق تماس پوست به پوست منتقل میشود اما بواسیر اینگونه نیست. شکل ظاهری بواسیر و زائده های آن نیز با برجستگی های زگیل مقعدی متفاوت است.

آیا زگیل مقعدی خطرناک است؟
در اکثر موارد زگیل های مقعد خطرناک نبوده و به سرطان تبدیل نمیشود اما اگر رشد و تکثیر آن ها زیاد شود حتما باید درمان شود.

ایا زگیل مقعدی خارش دارد؟
بله یکی از علائم زگیل مقعدی خارش زگیل ها می باشد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا