درمان با پیوند سلول

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
یافته های جدید دانش پژوهان حاکی از آن است که می توان با پیوند سلول، بیماری اسکیزوفرنی را درمان کرد. دکتر دانیل لاگ استادیار داروسازی در دانشکده پزشکی دانشگاه تکزاس در سن آنتونیو می گوید از آنجا که بخشی از سلول های مغزی افراد مبتلا به اسکیزوفرنی درست کار نمی کنند، ایده ما جایگزینی این سلول ها با سلول های کارآمد است.

لاگ و استفانی پرز مجری این تحقیقات، بافت مغز را از جنین موش نمونه برداری کرده، سلول ها را از بافت جدا ساخته و سلول ها را به مرکز مغزی موسوم به هیپوکامپ تزریق کردند.

هیپوکامپ سیستم دوپامین را تنظیم می کند و نقش مهمی را در یادگیری حافظه و عملکردهای اجرایی مانند تصمیم گیری دارد. هیپوکامپ و عملکرد دوپامین در موش های درمان شده با سلولهای پیوندی احیا شد.

لاگ می گوید آنها تعداد زیادی از سلول ها را در مغز قرار دادند و نه تنها همه آنها زنده ماندند بلکه بخش عمده ای از آنها هیپوکامپ و عملکرد دوپامین را به سطح طبیعی احیا کردند.

نتایج این تحقیقات درنشریه Molecular Psychiatry منتشر شده است.
اسکیزوفرنی، روان‌گسیختگی و اسکیزوفرنی یا ذهن خیلی باز، یک بیماری روانی با منشا نامشخص و علایم متغیر است. مشخصهٔ این بیماری عدم توانایی درک و یا بیان واقعیت است. این بیماری دارای عوارضی همچون عدم ارتباط منطقی در رفتار و گفتار، انزوا و گوشه نشینی بیش از حد و هذیان و توهم است.

این یک بیماری سخت و مضمن و عاجز کننده ی ذهن و عقل است. علائم آن مانند شنیدن صداهایی از درون، تصور اینکه دیگران ذهن او را می خوانند و افکار او را کنترل می کنند و یا می خواهند به او صدمه بزنند، است.

فتار در هم ریخته بیمار می تواند بصورت زوال مغز و یا یک نوع وحشت زدگی و یا بهت زدگی باشد. با وجود اینکه درمانها می توانند بسیاری از دردها و رنج های این بیماری را از بین ببرد اما بعضی از علائم تا آخر عمر با بیمار خواهند بود . تقریبا از هر پنج نفر فقط یک نفر بصورت کامل بهبود می یابد.
 
بالا