درمان اکنه وگیاهان

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
تا زمانی که علت به وجود آمدن جوش(آکنه) مشخص نشود به هیچ‌ عنوان نمی‌ توان در خصوص آن طبابت کرد چرا که داروساز پس از تشخیص پزشک، می ‌تواند توصیه کند که فرد از گیاهان خاصی در جهت برطرف شدن جوش صورت یا قسمت ‌های دیگر بدن استفاده کند.
به عنوان نمونه هنگامی که علت جوش به دلیل مشکلات کبدی باشد داروساز می ‌تواند از گیاهانی مانند کاسنی، شاه ‌تره و...که برای کبد مناسب است استفاده کند یا اگر وجود جوش ‌ها به دلیل اختلالات هورمونی باشد در این صورت می ‌تواند گیاه مورد نظر را معرفی کند؛ مثلا قرص و قطره ی ویتاگنوس که از گیاه پنچ انگشت ساخته شده است. این گیاه که از قدیم برای برطرف کردن اختلالات هورمونی زنان به کار می‌ رفته است و در دو دهه اخیر به نام " گیاه زنان"شهرت یافته است. در رفع عوارض قبل از قاعدگی. جلوگیری از پیشرفت فیبروم رحمی، جوش و چاقی ‌های هورمونی موثر بوده که در هر نوبت40 قطره همراه با آب و یا دو قرص در روز مصرف می‌ شود.البته در نظر داشته باشید که دانه این گیاه به صورت جوشانده و یا دم کرده هیچ گونه اثری در درمان بیماری نخواهد داشت.
اما هنگامی که ده ‌ها دلیل می ‌تواند علت به وجود آمدن جوش باشد و از طرفی دیگر تشخیص لازم صورت نگرفته باشد، نمی ‌توان یک روش یا داروی خاصی را معرفی کرد. به عبارت دیگر این کار نوعی دخالت در امور پزشکی است و تجویز گیاهان دارویی بدون نظر پزشک ممکن است عوارض ناخوشایندی را در پی داشته باشد. بنابراین یک داروساز نباید بدون نظر پزشک تشخیصی برای بیمار داشته باشد.
همان طور که در بالا نیز ذکر شد اگر بعد از آزمایش‌ های مورد نیاز مشخص شد که علت به وجود آمدن جوش به دلیل مشکلات کبدی است می‌ توان از گیاهانی چون زردچوبه، کاسنی، شاه‌ تره و خارمریم که امروزه نقش همگی آن ها در سلامت در علم نیز ثابت شده است، ‌استفاده کرد. البته این داروها در داروخانه ‌ها نیز وجود دارند و می ‌توان با مراجعه به داروساز یا داروخانه داروهای گیاهی مربوطه را تهیه کرد.
متاسفانه برخی از افراد بدون مراجعه به پزشک نزد عطاری ‌ها می ‌روند. عطار نیز بعد از این که مشکل‌ شان را تشخیص می ‌دهد برای شان دارو تجویز می ‌کند که بعضا دیده شده که برای فرد مشکلات خاصی ایجاد شده است. اما به دلیل این که این مسایل پیگیری نمی‌ شود، آمار دقیقی از آن در دست نیست. به همین دلیل مردم اطلاعات کاملی از عواقب این نوع تجویزهای خودسرانه در عطاری ‌ها ندارند. اما اگر فردی بعد از مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌ های لازم مشکل ‌اش تشخیص داده شود در این صورت داروساز می ‌تواند در رفع مشکلش کمک کند.

مساله دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که شاید آکنه‌ ها از نظر ظهور علایم یکسان باشند اما فراموش نکنید که علت‌ های آن متفاوت است.
یعنی ظهور جوش‌ ها می‌ تواند به دلیل مشکلات کبدی، حساسیت به موادغذایی یا آرایشی، حساسیت به لباس زیر، اختلالات هورمونی، مشکل عفونی در بدن و... باشد. پس این مساله را فراموش نکنید که در پزشکی، حرف اول را تشخیص می‌ زند.


منبع: تبیان
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
درمان آکنه


برای درمان آکنه باید یک سری اقدامات و توصیه های بهداشتی را اجرا نمود و نیز با مراجعه به پزشک و دریافت داروهای مناسب به مقابله با آن پرداخت.
توصیه های مهم
برای جلوگیری از پیشرفت جوش ها و کاهش حجم و تعداد آنها باید توصیه های زیر را در نظر داشته باشید و به آنها عمل کنید.
1 – جوش ها را دستکاری نکنید و آنها را با فشار خالی نکنید. برای خالی کردن آنها به یک انستیتوی زیبایی مراجعه کنید تا با دستگاه های مکنده جوش ها را تخلیه کنند. اگر چنین مرکزی در نزدیکی شما وجود ندارد، انگشتان خود را با الکل ضدعفونی کنید، ناخن ها را کوتاه کنید و با یک دستمال تمیز جوش ها را به آهستگی فشار دهید تا تخلیه شوند.
2 - پوست خود را به نرمی ماساژ دهید. این کار را می توانید به طور مرتب، خودتان انجام دهید و یا به یک فرد مجرب مراجعه کنید تا پوست شما را ماساژ دهد. ماساژ باعث تخلیه چربی پوست شده و از پیشرفت جوش ها جلوگیری می کند.
3 - آسودگی روانی داشته باشید.سعی کنید خواب مرتب داشته باشید. استراحت کافی داشته باشید و حتی الامکان از فشارهای روحی و عصبی بپرهیزید.


4 - روزی دو بار صورت خود را بشویید و ماساژ دهید. برای شستشو از صابون اسیدی (گوگردی) که پزشک توصیه می کند استفاده کنید. ابتدا صورت خود را خوب صابون بزنید تا از کف پوشیده شود. آنگاه با نوک انگشتان، پوست صورت خود را ماساژ دهید تا صابون در منافذ پوست به خوبی نفوذ کند و چربی های جمع شده در جوش ها را از بین ببرد. از سوی دیگر ماساژ باعث بهبود جریان خون پوست و طراوت و شادابی آن می شود . با کف دست خود پوست صورت را از راست به چپ، از چپ به راست و سپس از پایین به بالا ماساژ دهید. کل زمان ماساژ صورت با کف صابون باید پنج دقیقه طول بکشد. پس از آن صورت خود را با آب گرم بشویید تا کاملاً پاک شود. آنگاه با یک پنبه آغشته به گلاب، سطح پوست را پاک کنید. گلاب یا آب لیمو، اثر قابض دارند و باعث افزایش گردش خون و بهبود پوست می شوند .
5 - هفته ای یک یا دو بار از ماساژ سرکه سیب استفاده کنید تا چربی پوست کاهش یابد. برای این کار کافی است مقداری سرکه سیب را در همان مقدار آب بریزید و سپس با انگشت مقداری از این مخلوط را بردارید و بر روی صورت خود بمالید و ماساژ دهید. ماساژ را با حرکات حلقوی و ضربه ای آهسته انجام دهید و ابتدا از پایین به بالا و سپس از بالا به پایین حرکت کنید. آنگاه چند دقیقه صبر کنید و سپس صورت خود را بشویید.
6 - از مصرف غذاهای چرب، شیرینی زیاد، سس مایونز، خامه، شکلات، گردو، فندق، موز ، تخم مرغ ، بعضی از ماهی ها و نارگیل ، حتی المقدور بپرهیزید ولی نیازی به رژیم های سخت نیست. سعی کنید سبزی ها و میوه جاتی را که حاوی ویتامین A هستند زیادتر مصرف کنید: هویج ، اسفناج ، شاهی و گوجه فرنگی. همچنین مصرف چای و ادویه جات را محدود کنید.
7 - سعی کنید هر روز صورت شما در معرض نور آفتاب قرار گیرد. اشعه آفتاب تأثیر بسیار خوبی در بهبود جوش های غرور جوانی دارد. بهتر است برای محافظت چشم ها از عینک آفتابی کمک بگیرید. البته بعضی محققین معتقدند که نور آفتاب پس از مدتی موجب تشدید آکنه می شود ، بنابراین بهتر است استفاده از آفتاب را فقط برای شروع درمان به کار گیرید.

8 - از ورزش و پیاده روی غفلت نکنید. بسیاری از جوش های پوستی پس از مدتی ورزش به کلی ناپدید می شوند . اگر هر روز صبح، مسافتی معادل حداقل سه کیلومتر را به صورت پیاده روی یا به صورت دویدن طی کنید و پس از آن یک دوش بگیرید، متوجه می شوید پس از مدت بسیار کوتاهی پوست شما بسیار شاداب تر می شود و بسیاری از جوش ها برطرف می گردند. ورزش و استحمام باعث باز شدن منافذ پوست، بهبود جریان خون آن و رفع چربی می شود .
9 - برای شستشوی صورت از آب گرم استفاده کنید. صابون شما بهتر است از نوع اسیدی باشد که چربی را کم کند. مصرف مواد آرایشی و کرم های چرب را محدود کنید و در صورت استفاده ، ابتدا پوست را به یک کـِرم مرطوب کننده آغشته کرده و سپس از پودر یا سایر مواد آرایشی استفاده کنید و شب ، هنگام خواب همه این مواد را به وسیله شیر پاک کن تمیز کنید.
10 - پس از شستشوی صورت، هیچگاه با یک حوله به طور خشن صورتتان را پاک نکنید، بلکه یک دستمال کاغذی یا حوله نرم را با پوست خود تماس دهید تا خشک شود.
اقدامات پزشکی در کنار توصیه های مزبور، داروهایی توسط پزشک متخصص برای شما تجویز می شوند که نقش اصلی را در بهبود آکنه بر عهده دارند. حتماً از این داروها استفاده كنيدو
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
. براي جلوگيري از خون‌مردگي موضعي آب سرد يا يخ را روي آن قسمت بگذاريد.
2. جهت از بين بردن زردي پوست هر روز صبح با آب سرد استحمام شود.
3. كمبود آهك باعث شكستن ناخنها مي‌شود بايد از سيب، غلات و سبزيها استفاده كرد.
4. كمبود روي در بدن باعث بوجود آمدن خال‌هاي سفيد روي ناخن مي‌گردد و خوردن روي اين لكه‌ها را از بين مي‌برد.
5. گوگرد از خرابي ناخن‌ها جلوگيري مي‌كند و در مواد غذايي چون گوشت گوساله كم‌چرب، ماهي، تخم‌مرغ، كلم، سير، كاكائو، شلغم، فندق ... وجود دارد.
6. خوردن نمك باعث بازشدن رنگ رخسار مي‌گردد.
7. شستشو با آب نمك شايد خال‌هاي سياه پوست چرب را از بين ببرد.
8. يد جهت درمان بيماري‌ پوستي نقش ارزنده‌اي دارد.
9. خوردن يد باعث از بين رفتن خون‌مردگي مي‌شود.
10. ويتامين A به سالم ماندن پوست كمك مي‌كند و كمبود آن باعث خشكي و سفتي پوست مي‌گردد.
11. كساني كه پوست آن‌ها كدر و زرد رنگ است بيشتر از غذاهايي كه حاوي ويتامين A مي‌باشد استفاده كنند.
* يك سالاد خوب براي اين افراد: جوانه تازه گندم (خودتان تهيه كنيد. به اين صورت كه حدود 2 قاشق غذاخوري گندم را در ظرفي كوچك ريخته و مقداري آب روي آن مي‌ريزيم به مدت 12 ساعت مي‌گذاريم بماند سپس گندم را در سبدي ريخته تا آب اضافي آن گرفته شود آنگاه سبد را داخل نايلوني گذاشته درب آن را به مدت 12 ساعت محكم مي‌بنديم، پس از 12 ساعت جوانه گندم آماده است.) گوجه‌فرنگي، هويج رنده شده و كمي آب نارنج يا آب‌ليمو و مقداري جعفري خردشده را مخلوط كرده هر روز يك پياله كوچك قبل از غذا خوب جويده ميل شود.
12. يكي از علل شوره پوست كمبود ويتامين B6 مي‌باشد كه بايد در برنامه غذايي خود موادي كه حاوي ويتامين B6 مي‌باشد بيشتر استفاده كنند و از روغن بادام زميني به بدن بمالند. ويتامين B6 به پوست بدن لطافت مي‌بخشد.
13. ويتامين B8 به ترميم پوست و مو كمك مي‌كند و از بروز جوش صورت و بدن جلوگيري مي‌كند و خشكي و رنگ‌پريدگي پوست را برطرف مي‌كند.
14. يك غذاي خوشمزه كه حاوي ويتامين B8 مي‌باشد. عدس و لوبيا را با حرارت ملايم پخته سپس جوانه گندم كه از قبل تهيه شده است را به آن اضافه نموده پيازداغ و ادويه مناسب كه شامل كمي گل‌پر، دارچين، فلفل و زردچوبه مي‌باشد به آن اضافه كنند و به عنوان صبحانه ميل شود.
15. ويتامين B19 باعث حفظ پوست مي‌گردد براي اين كه پوست خوبي داشته باشيد همراه وعده‌هاي غذاي روزانه از برگهاي سبزي استفاده كنيد.
16. كمبود ويتامين ث باعث بوجود آمدن خون‌مردگي زير پوست مي‌شود.
17. اگر مي‌خواهيد ناخن‌هاي سالم و زيبايي داشته باشيد ويتامين D را در برنامه غذايي خود قرار دهيد و به خاطر داشته باشيد در خوردن آن نبايد زياده‌روي شود.
18. ويتامينF از اثرات اشعه X تا حدودي محافظت مي‌نمايد.
19. براي حفظ و سلامتي پوست ويتامين F لازم است، اين ويتامين در بادام‌زميني، پسته، فندق، ماهي، روغن زيتون، ذرت و پنبه‌دانه موجود مي‌باشد.
20. كساني كه كمبود ويتامين H دارند بدن آن‌ها شوره مي‌زند.
21. كساني كه كمبود ويتامين PP دارند دست و پاي آن‌ها مستعد سرمازدگي مي‌باشد.
22. كساني كه بيماري گال دارند روزي 20 گرم تخم آفتابگردان بعد از صبحانه ميل كنند.
23. جهت درمان ورم بناگوش و ورم پستان آرد باقلا، آرد جو، كمي نعناع، كمي سركه و كمي آب مخلوط كرده پخته سپس در يك پارچه ريخته در حالي كه ولرم است در محل تورم بگذاريد روزي 2 بار اين عمل تكرار شود.
24. اگر چنان‌چه انگشت شما گوشه كرد كمي آرد باقلا را خيس نموده روي آن قسمت بگذاريد.
25. خوردن برنج باعث بازشدن رنگ چهره مي‌گردد.
26. براي رفع سوزش و قرمزي پوست كودكان در اثر ادرار، آرد برنج را با نشاسته مخلوط كرده به محل بپاشند.
27. جهت درمان چربي پوست با آب برنج صورت را ماساژ دهيد.
28. جهت درمان آلرژي پوست ضماد شكوفه و برگ پنبه را بگذاريد.
29. براي رفع ورم پستان آرد جو را با سركه خمير كرده سپس روغن كرچك به آن ضافه كنيد به صورت ضماد بگذاريد.
30. جهت رفع بيماري‌هاي پوستي كاه جو دو سر را جوشانده و با آن پوست را شستشو دهيد.
31. جهت سرمازدگي، تاول، زخم و رفع خستگي پا با جوشانده غليظ كاه جو دو سر پاشويه كنيد.
 

Similar threads

بالا