درس های تئوری اسکچ آپ - محمد تیموری

mteymoori

متخصص sketchup
در این تاپیک قصد دارم بعضی از دانستنی های اسکچ آپ را به صورت تئوری با دوستان به اشتراک بگذارم .
امیدوارم بحث های مفیدی در این تاپیک شکل بگیرد.
متشکرم .
 
آخرین ویرایش:

mteymoori

متخصص sketchup
چند توصیه برای مدل سازی حرفه ای در اسکچ آپ

چند توصیه برای مدل سازی حرفه ای در اسکچ آپ

1.تمیز مدل سازی کنید!

خطوط اضافی را همیشه پاک کنید. حتی اگر در قسمت هایی هستند که در ظاهر کار دیده نمی شوند. بی حوصله بودن در زمان مدل سازی را کنار بگذارید و برای رسیدن به مدل خوب وقت بگذارید . تمیز مدل کردن شامل رعایت کردن موارد زیادی می شود که حجم فایل نهایی شما را کم میکند و به شما امکان کار کردن در محیط سبک تری را میدهد . به نحوه مدل سازی حساس باشید.


2.سعی کنید حجمتان را سفید مدل کنید !

در نرم افزار اسکچ آپ هر صفحه دو رو دارد ،یک روی آبی و یک روی سفید. حتی اگر صفحه ای آبی مدل شد، آن را برگردانید تا سفید باشد. در محیط اسکچ آپ سفید یا آبی بودن صفحه ها مشکلی ایجاد نمی کند اما اعتماد کنید که لازم است این کار را انجام دهید . معمولا برای وارد کردن فایل به نرم افزار دیگر این صفحات آبی مشکل ساز خواهند بود . برای پشت و رو کردن صفحه ها روی آن کلیک راست کنید و گزینه Reverse Faces را انتخاب کنید . در یک گروه که صفحات زیادی از حجم آبی هستند ابتدا یک صفحه را با روش قبل سفید کنید و بعد روی صفحه سفید کلیک راست کنید و گزینه Orient Faces را انتخاب کنید تا بقیه صفحه ها به طور کامل پشت و رو و سفید شوند.


3.از دستورهای Make Group و Make Component در مدل سازی هایتان استفاده کنید.

گروه بندی کردن قسمت های مختلف یک حجم ، گروه های داخل گروه ، نترسید ولی بی نظم هم این کار را نکنید!تشخیص اینکه چه جایی نیاز به ساخت گروه و چه جایی نیاز به ساخت کامپوننت دارید با شماست . فراموش نکنید کامپوننت ها با هم لینک هستند و در صورتی که از یک کامپوننت کپی بگیرید با تغییر یکی از کپی ها کامپوننت های دیگر نیز تغییر خواهند کرد . برای خارج کردن یک یا چند کامپوننت از لینک با دیگر کامپوننت های مشابه آنها را انتخاب کنید روی یکی کلیک راست کنید و گزینه Make Unique را انتخاب کنید .از خاصیت Component ها در مدل سازی های مدولار استفاده کنید . مدل خوب مدلی است که به واسطه ساخته شدن گروه ها و کامپوننت های هدفمند به راحتی قابل بازسازی و تغییر و ادیت است .همه کاربرد Component ها را میدانند اما گاهی استفاده کردن از آنها را فراموش میکنند. یادتان باشد برای ساختن دو حجم قرینه با استفاده از Component ها و دستور Scale زود تر به هدفتان میرسید.


4.بر اساس گروه هایی که ساختید ، حجمتان را لایه بندی کنید!

اگرچه در مواردی لایه بندی بر اساس متریال ها و چیز های دیگر صورت میگیرد اما لایه بندی بر اساس گروه ها و گروه سازی بر اساس حجم ها به شما این امکان را میدهد تا با خاموش کردن لایه هایی که روی آنها کار نمیکنید پروژه را در هنگام کار سبک تر کنید. متریال دادن به گروه ها بسیار راحت تر از متریال دادن یک به یک به صفحه هاست . برای مدل سازی برنامه داشته باشید .


5.از دستور Paste In Place استفاده کنید.

بعد از Copy یا Cut کردن یک آبجکت در اسکچ آپ دو انتخاب دارید Paste و Paste In Place .حالت دوم را در جای مناسب استفاده کنید. گزینه Paste In place از منوی Edit قابل دسترسی است و تفاوتش با Paste در این است که آبجکتی که Copy یا Cut شده با این دستور دقیقا در سر جای قبلی خود Paste میشود . وقتی لازم است یک خط ، یک صفحه یا یک حجم از داخل گروه به بیرون گروه منتقل شود کافی است آنرا کپی کنید بیرون گروه کلیک کنید تا گروه بسته شود و بعد گزینه Paste in place را انتخاب کنید. در این صورت آبجکت دقیقا در جای قبلی خود اما این بار بیرون گروه قرار گرفته است .


6.امکان Offset کردن خطوط را فراموش نکنید.

بعضی از دوستان تصور میکنند در نرم افزار اسکچ آپ فقط امکان Offset کردن صفحات وجود دارد که اینطور نیست .با انتخاب خط ها قبل از انتخاب دستور Offset میتوانید آن ها را در هر فاصله ای Offset کنید . یک خط نیاز به Offset ندارد . برای یک خط از دستور Move استفاده کنید .


7.هیچ وقت دو صفحه ی روی هم نسازید.

وقتی یک صفحه در یک گروه باشد و بیرون گروه صفحه ای روی صفحه ی زیرین یا قسمتی از آن باشد ، قسمتی که دو صفحه روی هم هستند با تغییر دادن زاویه دید مشخص میشود. این مشکل قرار داشتن دو صفحه روی هم را رفع کنید! این مشکل هم مثل مشکل پشت و رو بودن صفحات در محیط اسکچ آپ مشکل محسوب نمیشود اما وقتی قرار باشد مدل وارد محیط دیگری شود یا برای رندر آماده شود روی هم بودن دو صفحه مشکل مشهودی خواهد بود . برای جلوگیری از این بروز این خطا در زمانی که به هر دلیلی مجبور به داشتن دو صفحه روی هم هستید به هر یک از صفحه ها در حد
بسیار کم حجم بدهید تا از حالت صفحه به حجم تبدیل شوند.


8.مدل و فضای کار خود را سبک کنید.

Purge Componenets – Purge Materials و Purge Style را فراموش نکنید . وقتی قصد دارید برای یک صحنه داخلی یک مبل انتخاب کنید ممکن است 20 بار مبلمان مختلفی را تست کنید و از محیط اسکچ آپ پاک کنید . این مدل ها به همراه متریاهایی که دارند در قسمت In Model از منوی Components و Materials از شاخه Wondow محیط اسکچ آپ باقی می مانند و حجم فایل شما را بالا می برند . با Purge کردن این موارد حجم فایل شما به تناسب میزان فایل های حذف شده پایین خواهد آمد . جدا از این ها خاموش کردن سایه در اسکچ آپ ، فعال کردن گزینه High performance در ویندوز و فعال کردن حالت های بدون متریال مثل Monochrome و Shaded در منوی Styles به شما کمک میکند که فضای کار شما سبک تر باشد .


9. ساختن هر مدلی در اسکچ آپ راحت نیست .

اما نه به خاطر محدودیت نرم افزار بلکه به خاطر محدودیت روش های ساخت یک مدل در ذهن من و شما . اگر ساختن مدلی برای شما سخت است طبیعتا روش های مدل سازی شما محدود است . برای ساختن مدل های پیچیده نمیتوانید همانطور که یک مکعب را ترسیم میکنید عمل کنید باید روش های جدید را امتحان کنید و بسیار بسیار مهم است که بدانید چند چیز در کنار هم یک مدل پیچیده را می سازند : *ذهن شما باید بتواند مدل را به خوبی تجسم و تحلیل کند. ** شناختن ابزار های ساخت مدل مورد نظر . *** ترکیب درست ذهنیت شما از مدل و ابزارهایی که در دست دارید. لازم است بدانید دقیقا چه کاری میخواهید انجام دهید. بی برنامه وارد شدن به مدل سازی برخی از احجام فقط زمان زیادی را از شما خواهد گرفت و نتیجه ای در پی نخواهد داشت .


10. یاد بگیرید که باید به شکلی مدل سازی کنید که برای رندر گرفتن مدلتان به مشکل بر نخورید .

رعایت کردن سفید بودن صفحات ، نداشتن صفحه های روی هم از ساده ترین نکاتی هستند که باید رعایت کنید . دانستن این نکته که اگر روی یک صفحه خط بکشید بدون اینکه خطوط و صفحه های جدید حجم بگیرند ، خطوط در رندر دیده نخواهند شد و در واقع شما فقط یک صفحه ساده دارید لازم است . مثلا برای جدا کردن کف سازی یک اتاق کشیدن خط های مربع شکل روی کف نمیتواند برای داشتن رندر خوب به شما کمک کنید . در این مورد لازم است سرامیک های کف یا پارکت کف تک تک ترسیم شود ، حجم داشته باشند و از هم فاصله مشخصی داشته باشند. خطوط ترسیم شده روی یک صفحه صاف در رندر دیده نخواهند شد .


11.سایت ها ، گروه ها و انجمن های فعال ایران و دنیا را در زمینه اسکچ آپ بشناسید .

گاهی این کار لازم است تا ببینید که همه ی قابلیت های اسکچ آپ را کشف نکرده اید و اسکچ آپ هنوز هم تمام نشده است . برای دانلود پلاگین ها ، کامپوننت ها و ... سایت های معتبر را بشناسید . همچنین برای پرسیدن سوال هایتان فضایی را پیدا کنید تا امکان پیشرفت برای شما فراهم باشید .


12.مغرور نباشید.

همیشه چیزهایی برای یاد گرفتن هست. جدا از این نرم افزار ها در حال پیشرفت هستند و اگر چه ابزار ها محدود هستند ، تکنیک کار کردن با ابزارها بیشمار است. همیشه اوضاع و سطح کاری خودتان را تحلیل کنید اما برای بهتر شدن تلاش کنید . ادعا کردن در مورد اینکه در سطح عالی کار با نرم افزار ها هستید فقط این نکته را ثابت میکند که یادگیری برای شما تمام شده است ، نه اینکه مطالب برای یادگیری تمام شده اند و نشان میدهد شما یک جا ایستاده اید و روند پیشرفت و حرکت را کنار گذاشته اید و نه اینکه شما در انتهای مسیر هستید.



موفق باشید .
محمد تیموری - گروه آموزش اسکچ آپ


www.facebook.com/groups/SketchUpGroup
 

mteymoori

متخصص sketchup
کلیاتی در مورد پلاگین های اسکچ آپ

کلیاتی در مورد پلاگین های اسکچ آپ

پلاگین چیست ؟

پلاگین (Plugin) ها یا اکستنشن (Extension) ها ابزارهای جانبی هستند که کار با نرم افزارها را راحت تر ، سریع تر یا کیفیت کار با ابزار های دیگر را بهبود می بخشند. این به چه معنی است؟ در نرم افزار اسکچ آپ منو ابزارهای زیادی وجود دارد که هر یک کار مشخصی انجام میدهند. اما اگر شما هم مدتی با این برنامه کار کنید مثل تمام نرم افزارهای دیگر متوجه این موضوع خواهید شد که انجام بعضی از کارها با ابزارهای نرم افزار اسکچ آپ سخت ،زمان بر و گاهی غیر ممکن است . در این موارد باید به این موضوع فکر کنید که شاید پلاگینی برای انجام این کار وجود داشته باشد. با دانلود و نصب کردن پلاگین ها ابزار هایی به محیط اسکچ آپ شما اضافه خواهد شد و مانند دیگر ابزار اسکچ آپ قابل استفاده هستند.

************************************************

پلاگین های اسکچ آپ معمولا چه کارهایی انجام میدهند و چه زمانی باید دنبال پلاگین اسکچ آپ بود ؟

پلاگین های اسکچ آپ مجموعه بسیار بزرگ هستند که امکان انجام ساده ترین کارها و پیچیده ترین کارها را به اشکال خاص برای شما فراهم میکنند . این مجموعه در حدی بزرگ و گسترده است که نام بردن چند پلاگین یا چند دسته پلاگین به هیچ عنوان کمکی به شناختن فضای کار پلاگین ها و دسته بندی پلاگین ها نمیکند .اما فقط برای آشنایی کلی با پلاگین ها می شود اشاره کرد پلاگین ها در زمینه های رندرینگ ، مدل سازی های سطوح و احجام منحنی ، پلاگین های ترسیمات دو بعدی خاص ، پلاگین های سرعت بخشیدن به فضای کار اسکچ آپ و ... تقسیم بندی می شوند.

برخی از پلاگین ها مثل پلاگین Weld تنها یک گزینه و یا ابزار بسیار ساده به محیط کار شما اضافه میکنند و کار با آنها بسیار ساده است و برخی از پلاگین ها مانند پلاگین V-Ray مجموعه بزرگی از ابزار ها و تنظیمات را شامل می شوند و حتی آموزش های زیادی برای شروع کار با آنها لازم است .

اما اینکه چه زمانی دنبال پلاگین اسکچ آپ باشید هم بحث خودش را دارد . شما باید ابزارهای اسکچ آپ و قابلیت های آنها را به خوبی بشناسید . وقتی می بینید برای کاری ابزارهای اسکچ آپ محدود یا ضعیف هستند باید دست به کار شوید و به دنبال پلاگینی باشید که کار را برای شما راحت کند . اگر چه به مرور زمان خواهید دانست پلاگین ها کم کم بخش بزرگی از کارهای عادی شما را هم پیش خواهند برد چرا که کاری که با ابزار های اسکچ آپ انجام می شود و مشکلی هم پیش نخواهد آورد گاهی با پلاگین ها بسیار ساده و سریع تر انجام خواهد شد .

**************************************************

حالا که متوجه شدیم به پلاگین خاصی نیاز داریم آن را کجا پیدا کنیم ؟

پلاگین های اسکچ آپ با جستجویی ساده در سایت های مختلفی پیدا خواهند شد . اما چند سایت معتبر و رسمی که در زمینه پلاگین های اسکچ آپ فعالیت دارند این سایت ها هستند :

http://extensions.sketchup.com

http://sketchupplugins.com

http://sketchuppluginreviews.com


برای دانلود پلاگین از سایت اسکچ آپ باید با اطلاعات Gmail شخصی تان وارد سایت شوید.

**************************************************

پلاگین های اسکچ آپ را چطور نصب کنیم؟

پلاگین های اسکچ آپ از نظر شیوه نصب شدنشان سه نوع کلی دارند .1. دسته اول پلاگین هایی هستند که مانند برنامه اسکچ آپ یک فایل نصب دارند و خودشان به طور خودکار در محل نصب اسکچ آپ نصب می شوند و معمولا پلاگین های سنگین و غیر رایگان هستند که البته در ایران معمولا از نسخه کرک شده این پلاگین ها استفاده می شود. اکثر پلاگین های رندرینگ و برخی پلاگین های دیگر که معمولا پلاگین های پرکاربردی هستند به شکل مشابه با فایل های Setup نصب می شوند.

2.نوع دوم پلاگین های اسکچ آپ پلاگین های با فرمت فایل .rb هستند. این نوع پلاگین ها باید در محلی خاص که مرتبط به پلاگین های اسکچ آپ است کپی شوند تا در محیط اسکچ آپ فعال شوند. پلاگین های .rb معمولا یا تنها یک یا چند فایل با فرمت .rb هستند یا یک فایل .rb به همراه یک فولدر شامل دیگر فایل های مورد نیاز برای فعال شدن پلاگین در محیط اسکچ آپ . هیچ پلاگینی با فرمت .rb با کپی کردن فقط یک فولدر در محل مخصوص پلاگین ها فعال نمی شود. تکرار میکنم این پلاگین ها معمولا به صورت یک یا چند فایل .rb یک فولدر و یک یا چند فایل .rb هستند. محل کپی کردن این پلاگین ها در نسخه های مختلف اسکچ آپ متفاوت است :

محل کپی کردن پلاگین های rb در نسخه های مختلف اسکچ آپ :

اسکچ آپ 8 و نسخه های قبل از آن :
C:\Program Files\Google\Google SketchUp #\Plugins.

اسکچ آپ 2013 :
C:\Program Files\SketchUp\SketchUp ####\Plugins.

اسکچ آپ 2014 :
C:\Users\YOUR USERNAME\AppData\Roaming\SketchUp\SketchUp 2014\SketchUp\Plugins


برای پیدا کردن آدرس کپی پلاگین ها باید دقت کنید که YOUR USERNAME به معنی اسمی است که شما برای یوزر اصلی ویندوزتان انتخاب کرده اید. مثلا ممکن است این فولدر به اسم نام کوچک خودتان باشد. باز هم دقت کنید که در حالت پیشفرض ویندوز فولدر AppData در حالت Hidden است .

بعد از کپی کردن فایل های مربوط به این پلاگین ها در محل نصب اسکچ آپ کافی است یک بار اسکچ آپ را ببندید و باز کنید تا پلاگین مورد نظر در صورتی که فایل های آن کامل و در محل درست کپی شده باشند در محیط اسکچ آپ ظاهر شود.دقت کنید بعضی از پلاگین ها ابزار خاصی ندارند و در یکی از منوهای Plugins , Window,Tools , Draw و ... گزینه ای مربوط به آنها ایجاد میشود.

3. دسته سوم پلاگین ها پلاگین های با فرمت .rbz هستند. این پلاگین ها از داخل خود اسکچ آپ نصب می شوند. این پلاگین ها در واقع همان پلاگین های .rb هستند که Zip شده اند و قابلیت نصب آنها از محیط خود اسکچ آپ ایجاد شده است . یعنی اگر این پلاگین ها را با روشی که در ادامه خواهم آورد نصب کنید فایل های مربوط به آن به صورت خودکار در محل کپی کردن پلاگین های اسکچ آپ کپی می شود و طبیعتا برای پاک کردن پلاگین مورد نظر (چه .rb و چه .rbz ها ) کافی است فایل و فولدر هم نام با آن را از محل کپی شدن پلاگین های اسکچ آپ پاک کنید .

اما پلاگین های.rbz را چطور باید نصب کرد ؟

برای نصب پلاگین های .rbz باید از محیط اسکچ آپ به آدرس زیر بروید :
Window--- Preferences
بعد از انتخاب گزینه Preferences صفحه ای باز می شود .از سمت چپ این صفحه گزینه Extensions را انتخاب کنید . صفحه Extensions را خواهید دید .پایین این صفحه گزینه ای دارید با نام Install Extension… که باید روی آن کلیک کنید.روی این دکمه کلیک کنید و بعد از آن فایل .rbz مورد نظرتان را انتخاب کنید و گزینه Open را انتخاب کنید .بعد از این کار پیغامی خواهید دید که باید برای اعلام اطمینان برای نصب پلاگین گزینه Yes را انتخاب کنید و در آخر پیغام دیگری خواهید دید که خبر میدهد که پلاگین روی اسکچ آپ شما نصب شده است . کافی است OK را انتخاب کنید .

بعد از این کار منو ابزار پلاگین بلافاصله به محیط کار شما اضافه می شود .

************************************************

چند نکته در مورد پلاگین ها :

برای نصب پلاگین ها باید مطمئن باشید پلاگینی که نصب میکنید با ورژن اسکچ آپ شما سازگار هست یا خیر .در سایت اولی که برای دانلود پلاگین ها معرفی شد اطلاعات کاملی در مورد هر پلاگین ارائه می شود از جمله اینکه هر پلاگین با چه ورژن هایی از اسکچ آپ سازگار است .

برخی از پلاگین ها توسط اشخاصی نوشته شده که نام یا نام مستعارشان اول تمام پلاگین هایی که نوشته اند تکرار شده است . به عنوان مثال عبارت Fredo6 , TT که در ابتدای نام برخی از پلاگین های اسکچ آپ آمده است مربوط به نام اشخاصی است که این پلاگین ها را برنامه نویسی کرده اند.این اشخاص معمولا فایلی با فرمت پلاگین ها با نام Lib ارائه میکنند که لازم است قبل از نصب پلاگین های دیگرشان این فایل Lib را به عنوان یک پلاگین روی اسکچ آپتان نصب کنید. و معمولا لازم است آخرین نسخه Lib ها روی اسکچ آپ شما نصب باشد تا برای نصب به روز ترین پلاگین ها مشکلی نداشته باشید.فایل های Lib که مشخصا به عنوان Library پلاگین ها هستند معمولا در یک منوی مشخص تمام پلاگین هایی که شما از یک شخص خاص روی اسکچ آپتان نصب کرده اید را دسته بندی می کنند .نکته آخر اینکه دقت کنید نصب پلاگین ها نکته ی جدا از این موارد ندارند .

در نتیجه اگر پلاگینی را نصب کردید و کار نکرد یا منوی آن به محیط اسکچ آپ شما اضافه نشد:

یا پلاگین نیاز به کرک کردن دارد و شما این کار را نکرده اید.
یا پلاگین با ورژن اسکچ آپ شما سازگار نیست .
یا پلاگین نیاز به فایل پیش نیازی دارد که شما آن را نصب نکرده اید.

**********************************************

پلاگین های پر کاربرد کدام پلاگین ها هستند؟

پلاگین های پرکاربرد اسکچ آپ را نمی شود به این سادگی معرفی کرد چرا که کاربر تعیین میکند چه پلاگینی برای شخص او پلاگین پرکاربردی است.اما صرفا جهت آشنایی با فضای کلی پلاگین ها چند پلاگین معروف که محیط کار حرفه ای دارند و برای کار کردن با آنها نیاز به آموزش دیدن دارید و چند پلاگین که نیاز چندانی به آموزش ندارند و استفاده کردن از آنها ساده است معرفی خواهم کرد و شما برای تست میتوانید از سایت هایی که معرفی کردم آنها را دانلود کنید . با روش های نصب که توضیح داده شد آنها را نصب کنید و با کمی وقت گذاشتن روش استفاده از آنها را متوجه شوید:

پلاگین های رندرینگ : (این پلاگین ها نیاز به آموزش دارند و معمولا به روش اول نصب می شوند و باید نسخه کرک شده آنها را پیدا کنید تا روی اسکچ آپ فعال شوند.)
V-ray
SU Pudiom
Maxwell
Twilight
Thea Render
Indigo
و ...پلاگین های دیگر : (این پلاگین ها نیاز به آموزش چندانی ندارند و از سایت های معرفی شده امکان دانلود اکثر آنها هست.)

Weld
برای وصل کردن خطوط تکه تکه شده بهم و تبدیل آنها به یک خط . این پلاگین اگرچه کار بسیار ساده ای انجام میدهد اما برای حرفه ای ها به شدت پلاگین محبوبی است .

Shell , Joint push Pull , Extrusion , Artisan , Soap Skin Bubble
این پلاگین ها برای حجم دادن به صفحات منحنی ، ساختن احجام منحنی و این دست اشکال کاربرد دارند . هر یک از این پلاگین ها کارایی و ابزارهای متفاوتی دارند . Joint push pull برای ساده ترین کارها و Artisan برای کارهای پیچیده گزینه های خوبی هستند. Extrusion برای حجم دادن به خطوط منحنی ، حجم دادن به یک خط بر اساس یک خط دیگر و کارهایی از این دست استفاده می شود . Soap Skin Bubble برای ایجاد صفحه بین چند منحنی استفاده می شود و Shell کاری شبیه به Joint Push Pull انجام میدهد .

Make Faces ,Utilities tools
برای تشکیل دادن صفحات بین خطوط وقتی فایلی از برنامه اتوکد وارد اسکچ آپ می کنید .

1001 Bit Tools
پلاگینی شامل ابزارهای متعدد و کار آمد از جمله ابزارهایی برای ترسیمات دو بعدی مثل Fillet و Chamfer خطوط و همچنین ابزارهایی برای ساخت چند نوع پله ، دیوار ، پنجره ، ساخت پروفیل های لوله ای و مکعبی از خطوط و ...

Dibac
پلاگینی که با استفاده از آن می توانید در محیط اسکچ آپ پلان با جای پنجره ها ، درها ، کمد های دیواری ، پله ها و ... ترسیم کنید و تمام اندازه ها را برای این موارد وارد کنید و با یک کلیک سه بعدی پلانی که ترسیم کرده اید را با در ها ، پنجره ها و تمام جزییات دیگر داشته باشید .

پلاگین ها بسیار زیاد هستند و هر چقدر هم نام برده شوند باز پلاگین های مفید دیگری از قلم خواهند افتاد . اما به نظرم همین اطلاعات کافی است تا شما با پلاگین ها آشنا شوید و با نصب کردن و تست کردن آنها با موارد بیشتری از آنها آشنا شوید. فقط حواس جمع باشید محیط کار خود را شلوغ نکنید. نصب کردن تعداد زیادی پلاگین روی اسکچ آپ نشانه حرفه ای بودن شما نیست . اگر پلاگینی در مورد خاصی استفاده دارد توصیه میکنم بعد از استفاده آن را از لیست پلاگین ها حذف کنید تا فضای خلوت و سبک تری برای کار داشته باشید .

موفق باشید .محمد تیموری – گروه آموزش اسکچ آپ
www.facebook.com/groups/SketchUpGroup


 
آخرین ویرایش:

mteymoori

متخصص sketchup
در مورد اسکچ آپ بیشتر بدانیم ! کدام نرم افزار مدل سازی؟!

در مورد اسکچ آپ بیشتر بدانیم ! کدام نرم افزار مدل سازی؟!

نرم افزار اسکچ آپ یک نرم افزار سه بعدی سازی برای فعالیت های معماری ، طراحی داخلی ، طراحی سازه ، طراحی های مکانیکی و تولید بازی هاست . این نرم افزار در دو نسخه رایگان و حرفه ای ارائه می شود . نسخه رایگان آن با نام SketchUp Make و نسخه کامل آن با نام SketchUp Pro عرضه می شود .نرم افزار اسکچ آپ در سال 1999 توسط شرکت @Last (ات لست) تولید شد و درسال 2006 توسط شرکت گوگل خریداری شد و تنها یک سال بعد اولین نسخه اسکچ آپ با نام Google SketchUp 6 به همراه یک برنامه جانبی به نام Google SketchUp Layout به بازار آمد.

شرکت گوگل این پس از آن تا سال 2012 نسخه های 7 و 8 گوگل اسکچ آپ را نیز تولید و روانه بازار کرد و در این مدت امکاناتی به این نرم افزار افزود که از آن جمله میشود به امکان کار کردن اسکچ آپ با گوگل ارث ، ایجاد بانک مدل های سه بعدی برای دانلود مدل های اسکچ آپ ، ساخت داینامیک کامپوننت ها و ... اشاره کرد. اما در یکم ژوئن 2012 امتیاز اسکچ آپ به شرکت تریمبل (Trimble) واگذار شد . شرکت تریمبل نیز نسخه بعدی اسکچ آپ را 21 ماه مه سال 2013 بعد از اضافه کردن بانک دانلود پلاگین ها ، تغییر سایت رسمی نرم افزار و تغییرات کلی دیگر با نام SketchUp 2013 روانه بازار کرد.

اما چرا باید این اطلاعات را داشته باشیم ؟

بعضی اوقات سوال می شود که آیا اسکچ آپ ضعیف تر از برنامه های دیگر مدل سازی نیست ؟ یا اینکه عده ای تصور می کنند اسکچ آپ به دلیل محیط ساده ای که برای کاربر فراهم کرده نرم افزاری است برای کارهای ساده و اتود های اولیه .اما این تصور ، تصور صحیحی نیست. چرا ؟

من همیشه چند استدلال مشخص برای این تصور دوستان دارم . این تصور که به عنوان مثلا نرم افزار تری دی مکس به مراتب برای مدل سازی های معماری حرفه ای تر و قوی تر است . این تصور که برای شما ایجاد شده طبیعی است چرا که شما نمونه پروژه های بهتری اید از تری دی مکس دیده.

اما اجازه بدهید با بررسی چند مورد شرایط مقایسه بهتر نرم افزارهای مدل سازی را فراهم کنیم :



  • [*=right]سال ارائه اولین نسخه اسکچ آپ سال 2007 بوده در صورتی که سال ارائه اولین نسخه مکس (برای ویندوز) سال 1996 بوده است . به این معنی که قدمت نرم افزار (حدود 11 سال) باعث می شود کاربران بیشتری در سطوح مختلف با نرم افزار آشنا باشند و در نتیجه پروژه های بیشتری با این نرم افزار مدل سازی شده است و باز هم طبیعی است هرچه کاربران یک نرم افزار بیشتر باشند کابران حرفه ای آن بیشتر خواهند بود و مدل های حرفه ای تری خروجی کار حرفه ای ها خواهد بود .
    [*=right]هر یک از نرم افزارهای مدل سازی در مدل سازی برخی اشکال حرفه ای تر و سریع تر عمل میکنند و برای ساخت برخی از مدل ها نیاز به پلاگین ها دارند . باز هم باید اشاره کرد که بزرگ بودن بانک پلاگین ها و حرفه ای شدن پلاگین ها تا حدی به قدمت نرم افزارها وابسته است . همچنین مدل یا آبجکت های آماده ، متریال های آماده ، نور ها ، تنظیمات ، آموزش ها و ... زمانی گسترش پیدا میکنند که تعداد کاربران نرم افزار نیاز به این موارد را ایجاد کند. طبیعتا برای نرم افزاری مثل مکس این بانک امکانات جانبی برای مدل سازی بسیار وسیع تر از نمونه مشابه آن برای اسکچ آپ است.
    [*=right]معمولا مدل ها بعد از رندر شدن با هم مقایسه می شوند و بینندگان عموما خروجی های نهایی را با هم مقایسه می کنند و نه فایل های مدل شده توسط نرم افزار ها . از این جهت سازگار شدن پلاگین های رندرینگ با نرم افزار و پیشرفت آنها در تغییر دید کاربران نسبت به نرم افزار تاثیر زیادی دارد . شما که کاربر حرفه ای اسکچ آپ هستید باید تفاوت رندر خوب ، آبجکت خوب و امکانات جانبی خوب را از مدل سازی خوب و تکنیک مدل سازی متفاوت تشخیص بدهید.

اما جدا از همه این موارد مدل سازی خوب با یک نرم افزار تا حد بسیار زیادی وابسته به قدرت مدل سازی کاربر آن نرم افزار است. کاربران اسکچ آپ با تصور اینکه اسکچ آپ برنامه ی ساده ایست و ساختن مدل های پیچیده با اسکچ آپ امکان پذیر نیست ، امکان مدل کردن حجم های پیچیده و خاص را از خودشان میگیرند اما باید بدانید اگر شما نمیتوانید حجم متفاوتی تولید کنید باید در نحوه مدل سازیتان تجدید نظر کنید . مثلا شاید شنیده اید که مدل سازی احجام منحنی در نرم افزار راینو ساده است . اما شما تا تکنیک ساخت این نوع احجام را به خوبی ندانید و کاربر حرفه ای راینو نباشید ، اگرچه می توانید برای تفریح با دستورهای مختلف بازی کنید و حجمی بی برنامه و پیچیده بسازید ، اما وقتی قرار باشد یک حجم را که در ذهن دارید دقیقا مدل سازی کنید متوجه می شوید جدا از ابزار ها به چیزهای دیگری هم برای ساختن مدلتان نیاز داریداینکه بعضی از نرم افزار ها در ساختن بعضی از حجم ها سریع تر عمل می کنند مطلبی است که نمی شود از آن گذشت اما فراموش نکنید این برتری ها همراه با ضعف های دیگر هستند. محیط ساده اسکچ آپ که حس آسان بودن کار با اسکچ آپ را به شما می دهد دقیقا همان برتری اسکچ آپ است و اگر نمی شود از ضعف ابزار های اسکچ آپ در بعضی موارد گذشت باید بدانید این ضعف ها و برتری ها در دیگر نرم افزارهای مدل سازی هم وجود دارد .

حالا بگذارید چند سوال مطرح کنم !

آیا کار با اسکچ آپ ساده است ؟

آیا من که یک بار اسکچ آپ را باز کرده ام ، یک مستطیل کشیده ام و دیده ام که این کار زیاد سخت و عجیب و غریب نیست،اسکچ آپ کار هستم ؟

آیا همه کارها در اسکچ آپ به همین سادگی انجام می شود ؟

شروع کار با اسکچ آپ ساده است و مطمئنا شروع کار با هیچ یک از نرم افزار های مدل سازی برای کسی که با هیچ کدامشان آشنایی ندارد به راحتی شروع کار با اسکچ آپ نیست . اما حرفه ای شدن در مدل سازی اسکچ آپ هم کار زمان بری است و نیاز به داشتن اطلاعات وسیعی دارد .

از نظر من اگر هر یک نرم افزارهای مدل سازی را در جای یکی از سایز های موسیقی بگذارید میتوانید مقایسه خوبی بین آنها داشته باشید . فرض کنید میخواهید بین یاد گرفتن گیتار ، ویولون ، پیانو و درام یکی را انتخاب کنید . شاید در تصور اولیه شما یاد گرفتن یکی از اینها ساده تر باشد اما وقتی وارد فضای حرفه ای بشوید متوجه تصور اشتباهی که روز اول داشتید خواهید شد . جدا از ساده نبودن حرفه ای شدن در هر کدام از اینها ، شما وقتی کار با یکی از هرکدام از این ساز ها را شروع کنید حتی اگر از نظر خودتان سخت ترین ساز را انتخاب کرده باشید و مدتی با آن کار کرده باشید از تمام کسانی که راحت ترین ساز (از نظر شما) را مدت بیشتری نسبت به شما نواخته اند عقب تر هستید و مطمئنا چیزی که دیگران با سازهای ساده ترشان مینوازند دل نشین تر از چیزی است که شما با ساز پیچیده تان مینوازید و تا وقتی در زمینه فعالیتتان حرفه ای نباشید این شرایط پابرجاست.

شما اگر یک پیانیست تازه کار باشید حتی از کسی که توانایی ایجاد صدای دلنشین با بوق دستی دارد هم جلوتر نیستید . پس شروع کردن نرم افزار های سخت تر از نظر شما ، شما را حرفه ای تر نخواهد کرد . وقتی حرفه ای شدید متوجه خواهید شد که مقایسه کردن نرم افزارها کار درستی نیست و تنها چیزی که مهم است این است که شما با کدام نرم افزار راحت تر هستید و با شروع کردن کدام نرم افزار میتوانید زود تر پیشرفت کنید. آسان بودن شروع یک کار دلیل به ساده بودن حرفه ای شدن در آن کار نیست

اگر مجموعا دوساعت هم با اسکچ آپ کار نکرده باشید و تصور کنید اسکچ آپ بلدید ، باید قبول کنید که کسی که تنها هنرش با گیتار زدن یک ریتم ساده و خواندن ترانه " اگه یه روز " است ، گیتاریست خوبی است .

موفق باشیدمحمد تیموری – گروه آموزش اسکچ آپ
www.facebook.com/groups/SketchUpGroup
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا