درخواست های مرتبط با | فرمولاسيون محصولات شيميايي

mashhad alireza

عضو جدید
با سلام خدمت دوستان مهندس

کسی در مورد رنگهای چوب پایه آب اطلاعاتی دارد؟
با سلام
من در این مورد اطلاعاتی ندارم ولی رنگ اختراعی دارم برای چوب که کاملا ضد اب میکنه(تاییدیه دانشگاه امیر کبیر هم دارد بخش پلیمر) و ضد اسید هست و هم در حالت مات و هم براق و هم پوششی و هم در حالت ترنسپرنسی رنگی و .... تولید میشود
 

amirdolu

عضو جدید
با سلام خدمت دوستان مهندس

کسی در مورد رنگهای چوب پایه آب اطلاعاتی دارد؟

با سلام . یک نمونه از رنگ های پایه آب برای چوب هست که با رزین های امولوسیونی آکریلیک ساخته میشه. در این مورد کیلرش برای چوب هم موجود هست. که سازگاری و چسبندگی خوبی با سطوح چوبی داره .
 

Behnam Irani

عضو جدید
یه سوال !!
منظور از پایه آب یا پایه روغن در چسبها و رنگها و....
چیه؟!!!
 

bghmgh

عضو جدید
یه سوال !!
منظور از پایه آب یا پایه روغن در چسبها و رنگها و....
چیه؟!!!
با سلام بهنام عزیز . من در مورد رنگ اطلاعی ندارم ولی دسته بندی انواع چسبها را براتون میزارم :
1 - چسبهای ترموستی : اپکسی-نایلون ، اپکسی-فنلی ، اپکسی-پلی سولفید ، اپکسی سیلیکون ، رزینهای فنلی ، رزینهای آمینی ، پلی اورتانها ، رزینهای سیلیکونی
2 - چسب های رابری : نیتریل رابر ، نئوپرن ، پلی سولفید ها
3 - چسبهای ترموپلاستیکی : پلی وینیل استات ، پلی وینیل استال ، پلی اکریلیت ها ، سیانو اکریلیت ها ، مشتقات سلولز
4 - چسبهای طبیعی : چسبهای حیوانی ، چسبهای گیاهی
5 - چسبهای ترموپلاستیکی مذاب : چسبهای گرم
این 5 گروه دسته بندی انواع چسب هاست . خیلی سخته چسبها را بخواهیم به پایه آب و پایه حلال تقسیم کنیم .ولی معمولا چسبهای رابری را میگن پایه حلال و چسبهای ترموپلاستیکی را میگن پایه آب . در ضمن در مورد هرکدام از این گروه ها توضیح خاستین بگین تا براتون بگذارم
 

sahel_m

کاربر فعال مهندسی شیمی ,
کاربر ممتاز
سلام دوستان کسی درمورد چسب شارلاک چیزی میدونه؟
 

amirdolu

عضو جدید
یه سوال !!
منظور از پایه آب یا پایه روغن در چسبها و رنگها و....
چیه؟!!!

سلام بر شما
اصطلاح پایه آب یا پایه روغن یا پایه حلال برای رنگ ها و چسب ها یک اصطلاح کلی است و بیشتر ناظر به قابلیت امتزاج پذیری رنگ یا چسب با آب یا حلال است.بطوریکه اگر برای رقیق سازی آن از آب یا حلال استفاده شود. پایه آب یا حلال به آن اطلاق می شود.
 

bghmgh

عضو جدید
سلام دوستان کسی درمورد چسب شارلاک چیزی میدونه؟
سلام. فکر کنم منظور شما رزین شارلاک باشه . رزین شارلاک در عایق کاری سیم پیچها و ترانزیستور ها استفاده میشه . شفاف است و در برابر آب مقاومه و بوی بدی هم داره . حلالش هم تینره. میتونید از مغازه هایی که لوازم سیم پیچی میفروشن تهیه کنید .
 

mashhad alireza

عضو جدید
سلام
کسی فرمولی برای ساخت پرایمر اپوکسی داره برای کف پوش میخوام
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

amirshadpor

عضو جدید
سلام بر همگی
آیا رنگی با پایه آبی وجود داره که بتوان با آن دیواره استخر را رنگ کرد و پس از خشک شدن توی آب حل نشه؟
ممنون
 

amirdolu

عضو جدید
سلام بر همگی
آیا رنگی با پایه آبی وجود داره که بتوان با آن دیواره استخر را رنگ کرد و پس از خشک شدن توی آب حل نشه؟
ممنون

سلام بر شما
رنگ های آکریلیک امولوسیونی که پایه آبی دارد پس از خشک شدن ضدآب هستند و قابل شستشو.
برای استخرها از عایق های سفید (اصطلاح کلی برای عایق های آکریلیک پایه آب) استفاده می شود. موفق باشید.
 

abbas67set

عضو جدید
سلام
چند تا سوال دارم:
اول در مورد وکیوم باتوم

اصلا وکیوم باتوم چی هست؟ نحوه تولیدش به چه صورته؟

دوم در مورد گیلسونایت:
منظور از کربن ثابت چیه؟ باید زیاد باشه یا کم؟
نقطه نرمی چی؟

و اگر امکان پارامترهاشون رو یه توضیح کوچیک بدین

ممنون
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام
چند تا سوال دارم:
اول در مورد وکیوم باتوم

اصلا وکیوم باتوم چی هست؟ نحوه تولیدش به چه صورته؟

دوم در مورد گیلسونایت:
منظور از کربن ثابت چیه؟ باید زیاد باشه یا کم؟
نقطه نرمی چی؟

و اگر امکان پارامترهاشون رو یه توضیح کوچیک بدین

ممنون


سلام

سعی میکنم به زبان عامیانه دهاتی مدل برایتان توضیح بدهم

در زبان انگلیسی وکیوم یعنی خلاء و باتوم یعنی اون زیر پائینا

در پالایشگاه وقتی نفت خام پالایش میشه بعد از گرم شدن وارد برج تقطیر میشه که فشار داخلش زیاد نیست و مثل جو هوا است.
در اینجا که پالایش شد پائین برج مواد باقیمانده که ضایعات سیاه روغنی برج تقطیر هستند خارج میشوند و توسط پمپ به داخل برج تقطیر دیگری که داخل آن خلاء هست منتقل میشوند.
در این برج خلاء چون از هوا خالی است بنابر این فشار نیست و لذا این ضایعات سریع جوشیده و مواد مفید داخل انها مانند گازوئیل و روغن و پارافین و واکس و غیره خارج میشوند.

ته مانده این ماده جوشیده شده را میگویند وکیوم یعنی خلاء باتوم یعنی پائین
یعنی ماده ای که از پائین برج تقطیر تحت خلاء خارج میشود

این ماده در اصل همان قیر است ولی برای اینکه استاندارد خود را داشته باشد و کمی سفت تر شده امکان تولید اسفالت یا سایر مواد از ان فراهم شود
به آن مقداری بخار آب اضافه میکنند تا تبدیل به قیر مورد استفاده در مصالح ساختمانی مانند اسفالت میشود.

چند هفته پیش توی اداره ثبت اختراعات اروپا و آمریکا میگشتم یک اختراعی در اروپا دیدم که طرف طرح دستگاهی را ثبت کرده بود که با ان میتوان از وکیوم باتوم گازوئیل و بنزین و مواد نفتی با ارزش تولید کرد.
فرایندش همان طور که اکثر مهندسان شیمی عزیز میدانند بر پایه فرایندهای کرکینگ یا شکستن مولکولها تعریف شده بود.

حال اگر در طول میلیونها سال نفت خام بر اثر فرایندهای طبیعی انقدر مواد داخل ان مانند بنزین و گازوئیل و گاز مایع و روغن و غیره بر اثر حرارت یا فشار یا هر علتی از ان جدا شود
ماده سیاه سفتی به نام گیلسونایت تولید میشود که با نام قیر طبیعی نیز میتوان ان را نامگذاری کرد.


حالا اگر خیلی سفت باشه میتوانید مقداری نفت سفید یا گازوئیل به آن اضافه کنید تا کمی نرم بشود
یا اگر سفت باشد مقداری آب به آن اضافه کنید تا سفت بشود

موفق باشید.
 

abbas67set

عضو جدید
واقعا ممنونم از توضیحات .... بسیار عالی بود.

قیر پالایشگاهی (60/70 و ... ) رو از وکیوم باتوم تولید میکنند، نحوه تولید گریدها رو بر چه اساس تعیین میکنند؟ مثلا 60/70 چه تفاوت عمده ای با 40/50 دارد؟
چرا کیفیت قیر پالایشگاه ها با اینکه از VB خالص تولید میشن با هم تفاوت دارند؟؟
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
واقعا ممنونم از توضیحات .... بسیار عالی بود.

قیر پالایشگاهی (60/70 و ... ) رو از وکیوم باتوم تولید میکنند، نحوه تولید گریدها رو بر چه اساس تعیین میکنند؟ مثلا 60/70 چه تفاوت عمده ای با 40/50 دارد؟
چرا کیفیت قیر پالایشگاه ها با اینکه از VB خالص تولید میشن با هم تفاوت دارند؟؟


سلام
عرض کردم که بسته به اینکه چه مقدار آب قاطی آن بکنند انواع قیر از ان به دست می آید.
تفاوت انها در اندازه اب است و در نتیجه سفتی و سختی ان بیشتر است چند وقت پیش مفصل در این باره بحث ششد ولی یادم نیست کدام تاپیک و چه آدرسی توی این سایت بود.
 

abbas67set

عضو جدید
ممنون

بخار آب به وکیوم باتوم اضافه میکنند که قیر تولید بشه؟؟

اون وقت از هر تن وکیوم باتوم چه مقدار قیر تولید میشه؟

توی همین تاپیک توضیح دادین؟؟ سعی میکنم از اول تاپیک رو بخونم شاید پیدا کنم.

اینکه مازوت و یا قیر طبیعی به قیر پالایشگاهی اضافه میکنند و در واقع مخلوط میکنند تاثیر مثبت روی کیفیتش داره یا منفی؟

متشکرم
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ممنون

بخار آب به وکیوم باتوم اضافه میکنند که قیر تولید بشه؟؟

اون وقت از هر تن وکیوم باتوم چه مقدار قیر تولید میشه؟

توی همین تاپیک توضیح دادین؟؟ سعی میکنم از اول تاپیک رو بخونم شاید پیدا کنم.

اینکه مازوت و یا قیر طبیعی به قیر پالایشگاهی اضافه میکنند و در واقع مخلوط میکنند تاثیر مثبت روی کیفیتش داره یا منفی؟

متشکرم

تاثیر مثبت و منفی نمیشه گفت تاثیر مثبت و منفی را مشتری تعیین میکند
ممکن است مثلا یک لیتر مازوت اضافه کردن به وکیوم باتوم از نظر یک مشتری تاثیر مثبت باشد از نظر یک مشتری دیگه تاثیر منفی اینها را استاندردها و نیازهای مصرفی مشتری تعیین میکنند.
مشتری به شما آنالیز میدهد و شما باید توی آزمایشگاهتان عین همان آنالیز را فرمول بندی و تولید و تحویل مشتری بدهید.

ایراد صنایع نفتی اینه که دستگاهی نیست که از یک طرف موادی را بریزی و از طرف دیگر محصول خارج شود
بلکه باید طبق فرمولی که بازار یا مشتری میخواهد برایش هر لحظه توی فرایند تولید نظارت و کنترل داشته باشی
پیچیده ترین و پیشرفته ترین پالایشگاهها یا کارخانجات شیمیائی نیز حتی همان مواد اولیه ممکن است از یک بچ با بچ بعدی کیفیت و انالیزشان متفاوت از اب در بیاید.
 

abbas67set

عضو جدید
ممنون از توضیحات
میشه در مورد این سوال هم توضیح بدین؟
بخار آب به وکیوم باتوم اضافه میکنند که قیر تولید بشه؟؟

اون وقت از هر تن وکیوم باتوم چه مقدار قیر تولید میشه؟

کتابی در مورد نحوه تولید قیر منتشر شده؟
 

mohseyedi

عضو جدید
کارباپول با قیمت کیلویی 80هزارتومان اصلا توجیه اقتصادی ندارد.
آب 90-85%
کارباپوول0.5%
تری اتانول امین 5%
اتانول:5%
چون کارباپوول درمحیط قلیایی ژل میدهد میبایست اخر سر تری اتانول امین را اضافه نمود.در صورت روشن نشدن میتوانیددرصد اتانول رابیشتر کنیدومواد بالا رامیتوانیداز ناصر خسرو تهیه کنید
روش تولید:
ابتدا کارباپول را کاملا"درآب حل کرده وسپس تری اتانول راقطره قطره به محلول اضافه کنیدتامحلول کم کم ژل شود در آخر الکل(اتانول) رااضافه کنید;)
 

جینگیلبرت

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کارباپول با قیمت کیلویی 80هزارتومان اصلا توجیه اقتصادی ندارد.

توی فرمول نوشته اند نیم درصد یعنی از یک کیلو محصول هزار گرمی پنجاه گرم کارباپول به قیمت 3 هزار تومن کارباپول باید اضافه کنید.

اگر قیمت ژل آتش زا بالا باشد توجیه دارد ولی اگر قیمت ژل پائین باشد توجیه اقتصادی ندارد.
 

Behnam Irani

عضو جدید
قیمت کارباپول صنعتی خیلی ارزونتره
آزمایشگاهیش گرونه
به نظر شما نمیشه از CMC استفاده کرد؟!
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
گرید های قیر ربطی به آب نداره
قیرها را میتوان به شکل زیر تقسیم بندی کرد
- قیر پالایش مستقیم عبارت از قیری است که مستقیما و بدون دمش هوا در پالایشگاه تولید میشود مثل قیر 60/70 و قیر 85/100 این اعداد نشان میدهد نفوذ پذیری قیر چقدر است در تست نفوذ پذیری آزمونه ای از قیر برداشته میشود و در دمای 25 در جه سوزنی را که وزنه 100 گرمی بر ان سوار است رها میکنند تا بمدت 5 ثانیه در قیر فرو رود اگر گیج نشان دهد که سوزن بین 6 تا 7 میل فرو رفته میگویند قیر 60/70 است
- قیر دیگر به Rگرید یا اکسیده معروف است به این ترتیب ساخته میشود که اگر هوا به قیر پالایش مستقیم دمیده شود آسفالتین های قیر پلیمره شده سبب میگردد نفوذ پذیری قیر کاهش یابد مثلا قیر 85/25 و قیر 90/15 قیر هایی هستند که نقطه نرم شدنشان بین 80 تا 90 درجه برای قیر 85/25 است و عدد 25 نشان میدهد که سوزن در ان 2.5 میل فرو رفته
- گروه بعدی کات بک ها هستند اینها قیرهایی هستند که از مخلوط یک فراورده رنگی با قیرهای پالایش مستقیم تولید میشوند و سه نوع دارد RC و MC و SC که نشان میدهند سرعت خشک شدن انها بعد از پاشش روی زمین چقدر است نوع Sبیشترین زمان کیورینگ را دارد و نوع R سریعترین و کوتاه ترین زمان کیورینگ را دارد
بعد از انواع اصلی قیر محلولهایی قیری نیز وجود دارند که از انحلال قیر در آب بدست آمده اند به اینها قیر امولسیونی گویند که انواع کاتیونی ،آنیونی و خنثی را دارد این محلول ها در جاهای خشگ و گرم میتواند کاربرد زیادی داشته باشد بویژه محیط هایی که قبلا با نوعی از قیر ایزوله شده و نمیخواهند اضافه کردن قیر کات بک باعث خوردگی در ان شود .
سلام
عرض کردم که بسته به اینکه چه مقدار آب قاطی آن بکنند انواع قیر از ان به دست می آید.
تفاوت انها در اندازه اب است و در نتیجه سفتی و سختی ان بیشتر است چند وقت پیش مفصل در این باره بحث ششد ولی یادم نیست کدام تاپیک و چه آدرسی توی این سایت بود.
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
گیلسونایت که بنام کاشف ان ساموئل گیلسونایت نام گذاری شده امروزه به قیر طبیعی شناخته میشود گیلسونایت ماده ایست که بلحاظ جابجایی در گسل های زمین بوجود آمده و هیچ ارتباطی با قیرهای پالایشی ندارد معادن گیلسونایت در غرب کشور یافت میشوند مقدار آسفالتین های گیلسونایت خیلی زیاد است و بعلت سفتی زیاد نقطه نرمی اش عمدا صفر است با سختی در قیرهای پالایشی حل میشود و از فراورش پودر میکرونیزه ان میتوان جوهر چاپ تولید کرد
سلام

سعی میکنم به زبان عامیانه دهاتی مدل برایتان توضیح بدهم

در زبان انگلیسی وکیوم یعنی خلاء و باتوم یعنی اون زیر پائینا

در پالایشگاه وقتی نفت خام پالایش میشه بعد از گرم شدن وارد برج تقطیر میشه که فشار داخلش زیاد نیست و مثل جو هوا است.
در اینجا که پالایش شد پائین برج مواد باقیمانده که ضایعات سیاه روغنی برج تقطیر هستند خارج میشوند و توسط پمپ به داخل برج تقطیر دیگری که داخل آن خلاء هست منتقل میشوند.
در این برج خلاء چون از هوا خالی است بنابر این فشار نیست و لذا این ضایعات سریع جوشیده و مواد مفید داخل انها مانند گازوئیل و روغن و پارافین و واکس و غیره خارج میشوند.

ته مانده این ماده جوشیده شده را میگویند وکیوم یعنی خلاء باتوم یعنی پائین
یعنی ماده ای که از پائین برج تقطیر تحت خلاء خارج میشود

این ماده در اصل همان قیر است ولی برای اینکه استاندارد خود را داشته باشد و کمی سفت تر شده امکان تولید اسفالت یا سایر مواد از ان فراهم شود
به آن مقداری بخار آب اضافه میکنند تا تبدیل به قیر مورد استفاده در مصالح ساختمانی مانند اسفالت میشود.

چند هفته پیش توی اداره ثبت اختراعات اروپا و آمریکا میگشتم یک اختراعی در اروپا دیدم که طرف طرح دستگاهی را ثبت کرده بود که با ان میتوان از وکیوم باتوم گازوئیل و بنزین و مواد نفتی با ارزش تولید کرد.
فرایندش همان طور که اکثر مهندسان شیمی عزیز میدانند بر پایه فرایندهای کرکینگ یا شکستن مولکولها تعریف شده بود.

حال اگر در طول میلیونها سال نفت خام بر اثر فرایندهای طبیعی انقدر مواد داخل ان مانند بنزین و گازوئیل و گاز مایع و روغن و غیره بر اثر حرارت یا فشار یا هر علتی از ان جدا شود
ماده سیاه سفتی به نام گیلسونایت تولید میشود که با نام قیر طبیعی نیز میتوان ان را نامگذاری کرد.


حالا اگر خیلی سفت باشه میتوانید مقداری نفت سفید یا گازوئیل به آن اضافه کنید تا کمی نرم بشود
یا اگر سفت باشد مقداری آب به آن اضافه کنید تا سفت بشود

موفق باشید.
 

abbas67set

عضو جدید
سلام خدمت جناب عراقی

ممنون از توضیحاتتون
یه سوال دیگه:
یه شرکت راهسازی ترکیبی از قیر 60/70 و گیلسونایت رو از ما خواسته...حقیقتا نمیدونیم باید از گیلسونایت با چه درصد خاکستری استفاده کنیم.
بجز خاکستر پارامتر مهم بعدی کربن هست یا فقط خاکستر مهمه در این ترکیب شدن؟

یه ایمیل هم در مورد پروژه نیجریه برای حضرتعالی فرستادم ممنون میشم پاسخ بدین که جزییات هم ارسال شود.

ممنون
 
آخرین ویرایش:

amirdolu

عضو جدید
قیمت کارباپول صنعتی خیلی ارزونتره
آزمایشگاهیش گرونه
به نظر شما نمیشه از CMC استفاده کرد؟!

از cmc بیشتر در صنایع غذایی و آرایشی بهداشتی استفاده می شه . ضمن اینکه کارباپول نسبت به کربوکسی متیل سلولز در الکل ژل قویتری را به دلیل داشتن گروههای قطبی کربوکسیلیک اسیدی ایجاد می کند.
 

worya123

عضو جدید
گرید های قیر ربطی به آب نداره قیرها را میتوان به شکل زیر تقسیم بندی کرد - قیر پالایش مستقیم عبارت از قیری است که مستقیما و بدون دمش هوا در پالایشگاه تولید میشود مثل قیر 60/70 و قیر 85/100 این اعداد نشان میدهد نفوذ پذیری قیر چقدر است در تست نفوذ پذیری آزمونه ای از قیر برداشته میشود و در دمای 25 در جه سوزنی را که وزنه 100 گرمی بر ان سوار است رها میکنند تا بمدت 5 ثانیه در قیر فرو رود اگر گیج نشان دهد که سوزن بین 6 تا 7 میل فرو رفته میگویند قیر 60/70 است - قیر دیگر به Rگرید یا اکسیده معروف است به این ترتیب ساخته میشود که اگر هوا به قیر پالایش مستقیم دمیده شود آسفالتین های قیر پلیمره شده سبب میگردد نفوذ پذیری قیر کاهش یابد مثلا قیر 85/25 و قیر 90/15 قیر هایی هستند که نقطه نرم شدنشان بین 80 تا 90 درجه برای قیر 85/25 است و عدد 25 نشان میدهد که سوزن در ان 2.5 میل فرو رفته - گروه بعدی کات بک ها هستند اینها قیرهایی هستند که از مخلوط یک فراورده رنگی با قیرهای پالایش مستقیم تولید میشوند و سه نوع دارد RC و MC و SC که نشان میدهند سرعت خشک شدن انها بعد از پاشش روی زمین چقدر است نوع Sبیشترین زمان کیورینگ را دارد و نوع R سریعترین و کوتاه ترین زمان کیورینگ را دارد بعد از انواع اصلی قیر محلولهایی قیری نیز وجود دارند که از انحلال قیر در آب بدست آمده اند به اینها قیر امولسیونی گویند که انواع کاتیونی ،آنیونی و خنثی را دارد این محلول ها در جاهای خشگ و گرم میتواند کاربرد زیادی داشته باشد بویژه محیط هایی که قبلا با نوعی از قیر ایزوله شده و نمیخواهند اضافه کردن قیر کات بک باعث خوردگی در ان شود .
با سلام به دوستان عزیزاستاد لزوما خوراک ورودی قیر پالایش مستقیم نیست می تونه VR هم باشه اکسیداسیون یک پروسه هيدروژنزدایی که از نظرشیمیایی به این صورت که با دمیدن هوا (اکسیژن)به قیر هیدروژن یه صورت آب (USED WATER) از قیر خارج میشود, آسفالتین های قیر پلیمره نمی شوند بلکه بلعکس % آسفالتین های قیر نسبت یه فاز مالتن بیشتر می شود(آسفالتنس افزایش,%آروماتیک کاهش و%رزین واجزا قیر ثابت می ماند) و باعث کاهش PEN و سفتی و شکننده شدن قیر می شود
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
​ همواره خوراک ورودی واحد Visbreaker ته مانده برج تقطیر در خلا (VB) است این ته مانده در پالایشگاه تهران در محدوده قیر 180/200 و در تبریز 85/100 است علت اینکه نام پالایش مستقیم به قیرهای پن گرید(چون فقط با نفوذ پذیری تعریف میشند پن گرید هم نام دارند ) میدهد برای اینستکه فرایند خاصی روی آنها انجام نمیگیرد در واحد visbreaker ماده ای بنام DAO یا دی آسفالتد اویل یا اویلی که آسفالت ان گرفته شده ، به همراه گازهای سبک خارج میشود و بدون دمش هوا قیر برای فروش به بازار عرضه میگردد (این قیر را در بازار قیر شل گویند ) چنانچه هوا به قیر 60/70 که با سلابس انرا میکس میکنند در مدت 8 ساعت دمیده شود قیر 85/25 تولید میشود دمش هوا نمیتواند از قیر هیدروژن زدایی نماید گفته شده که مولکولهای اکسیژن بین ماکرو مولکولهای آسفالتینی قرار گرفته پن انرا بالا میبرند از جائیکه کارخانه شل , برخی تولید کنندگان مهم فراورده های نفتی نام R گرید به آن داده اند (یعنی Rubberized grade ) از این بابت اعتقاد بر اینستکه ماکرو مولکولهای آسفالتین ها با واسطه اکسیژن بهم پیوسته شده خاصیت رابری انرا تقویت کرده اند اثبات این امر هم با آزمون انعطاف پذیری در سرما نشان داده شده که قیرهای دمیده انعطاف پذیری بیشتری نسبت به پالایش مستقیم از خودشان در سرما نشان میدهند .
- در مورد پروسه هیدروژن زدایی حین دمیدن هوا به قیر مستند علمی معتبر ارائه دهید .بنده سالها به قیر هوا دمیدم متوجه آب آن نشدم .
- قیر شامل دو ماده اصلی یعنی آسفالتین ها و مالتین هاست که مالتین ها شامل رزین ها ،آروماتها و پارافین هاست لطفا بیلان جرمی وقتی هوا به قیر دمیده میشود و در صد آسفالتین ها کم میشود را مرقوم بدارید(به ویژه وقتی وکیوم سلابس ها هم وارد ترکیب میشوند ) . و یا ترکیب درصد مواد سازنده قیرهای دمیده و پالایش مستقیم را در سایت قرار دهید تا بتوان انرا مقایسه کرد .
- نتیجه آزمون انعطاف پذیری در سرما برای قیر 85/25 و 60/70 را هم لطفا در سایت قرار دهید . اگر در اختیار ندارید یا به جزوات و مقالات بنده در شرکت نفت رجوع کنید و یا به استاندارد نگاشته توسط اینجانب و همکاران به تست مربوطه رجوع نمایید .
با سلام به دوستان عزیزاستاد لزوما خوراک ورودی قیر پالایش مستقیم نیست می تونه VR هم باشه اکسیداسیون یک پروسه هيدروژنزدایی که از نظرشیمیایی به این صورت که با دمیدن هوا (اکسیژن)به قیر هیدروژن یه صورت آب (USED WATER) از قیر خارج میشود, آسفالتین های قیر پلیمره نمی شوند بلکه بلعکس % آسفالتین های قیر نسبت یه فاز مالتن بیشتر می شود(آسفالتنس افزایش,%آروماتیک کاهش و%رزین واجزا قیر ثابت می ماند) و باعث کاهش PEN و سفتی و شکننده شدن قیر می شود
 

araghi

عضو جدید
کاربر ممتاز
گیلسونایت پخته شده با VB و یا نفتکوره میتواند منجر به تولید قیر 60/70 شود ولی دو آزمون انرا پاس نمیکند
- داکتیلیتی این محصول کمتر از داکتیلیتی 100 در صد قیر 60/70 است به همین علت چسبندگی کافی با Aggregate ها را نخواهد داشت بعبارتی شن و ماسه آسفالت بعد از مدتی جدا میشوند
- آزمون دکتر یا اسپات تست را هم پاسخگو نیست البته بسیاری از معایب مزبور را در صورت استفاده از وی بی هایی که از 180/200 هم شل تر باشند میتواند کاهش داد
روش دیگر کاهش این عیب افزایش مقادیر جزیی از پلی فسفریک اسید در قیر است بویژه هنگامی که پخت آسفالت آغاز میشود .
سلام خدمت جناب عراقی

ممنون از توضیحاتتون
یه سوال دیگه:
یه شرکت راهسازی ترکیبی از قیر 60/70 و گیلسونایت رو از ما خواسته...حقیقتا نمیدونیم باید از گیلسونایت با چه درصد خاکستری استفاده کنیم.
بجز خاکستر پارامتر مهم بعدی کربن هست یا فقط خاکستر مهمه در این ترکیب شدن؟

یه ایمیل هم در مورد پروژه نیجریه برای حضرتعالی فرستادم ممنون میشم پاسخ بدین که جزییات هم ارسال شود.

ممنون
 
بالا