درخواست مقاله درباره مهندسی معکوس

bryant8

عضو جدید
سلام
از دوستان اگر کسی مقاله یا منبعی از مهندسی معکوس سراغ داره لطفا بفرسته بدجور گیرم کمکم کنید
با تشکر
 

meysam_akenemrah

عضو جدید
درخواست مقاله براي درس ارزيابي كاروزمان

درخواست مقاله براي درس ارزيابي كاروزمان

سلام به همه ي مهندسين صنايع

راستش استاد ارزيابيمون يه پروژه گذاشته گردنمون كه 7 نمره داره

در دو موضوع زمان سنجي و بهره وري.با توجه به اين كه بهره وري راحت تر از زمان سنجي هستش
ميخواستم يه مقاله اي چيزي بهم پيشنهاد كنين تا پروژمو بتونم جمع كنم ممنون:gol::gol:
 

miladsol

عضو جدید
سلام

سلام

سلام دوست عزیز برو تو این سایت ببین چیزی هست ماله خودمه البته مدیریت انجمن به من اخطار داده بود که تبلیغ نکنم اما این تبلیغات نیست بخدا جواب سوال دوست عزیزمه
www.msanaye.gigfa.com:cry:
 

myp2000

عضو جدید
داتلود یه مقاله در مورد تحقیق در عملیات

داتلود یه مقاله در مورد تحقیق در عملیات

سلام به همه بچه های صنایع..................
می خوام یه مقاله خیلی توپ در مورد حمل و نقل ( تحقیق در عملیات ) بگذارم رو سایت.
هر کی می خواد اول نظر بده ، بعد e-mail بذاره
 

myp2000

عضو جدید

اینم از مقاله ای گفتم.​
 

پیوست ها

  • تحقيق در عمليات در برنامه ريزي صرفه جويي انرژي شيوه ه.pdf
    298.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

atefeh.gh

عضو جدید
مقاله

مقاله

سلام به همه مهندسین عزیز:
میشه برای مقاله فاکتورهای انسانی بهم کمک کنید...
مرسی
 

FREE DOOM

عضو جدید
با اجازه بچه هاي صنايع.
آجي اين چيزا به دردت ميخوره (اصلا نميدونم چي هست):

مهندسي فاكتورهاي انساني (ارگونومي) چيست ؟
كمتر فعاليتي را مي‌توان يافت كه عاري از هر گونه عامل تهديدكننده‌اي باشد ؛ از اينرو حفظ و صيانت از نيروي انساني به عنوان رسالتي مهم مطرح مي‌گردد و در اين بين بخش عمده‌اي از مواردي كه سلامت جسمي و روحي كاربران را به خطر مي‌اندازد مربوط به شرايط ارگونومي محيطهاي كاري مي‌باشد . ارگونومي در لغت به معناي قانون كار (در حقيقت Ergo به معني كار و Nomos به معني قوانين و اصول مي‌باشند) و در عمل به مفهوم تطابق و سازگاري محيط كار ، ابزار كار و شرايط كار با تواناييهاي جسمي و رواني انسانهاست .
ارگونومي يا مهندسي فاكتورهاي انساني دانشي است كاربردي مركب از علوم پايه مختلف از جمله فيزيولوژي روانشناسي ، فيزيك ، مكانيك ، طراحي ، آمار ، رياضي ، جامعه‌شناختي ، مديريت و بسياري موارد ديگر ؛ اين علوم در كنار هم اصول ارگونومي را شكل داده و به طراحي بهتر سازمان در جهت بهره‌ور بودن كمك نموده و ميزان رفاه و سازگاري انسانها را با محيط كار را به طرز چشمگيري افزايش مي‌دهند .
ارگونومی با ارزيابی قابليتها و محدوديتهای انسان (بيومكانيك و آنتروپومتری) ، استرسهای كاری و محيطی (فيزيولوژی كار و روانشناسی صنعتی ) ، نيروهای استاتيك و ديناميك روی بدن انسان (بيومكانيك) ، احتياط (روانشناسی صنعتی) ، خستگی (فيزيولوژی كار و روانشناسی صنعتی) ، طراحی و آموزش و طراحی ايستگاه كاری و ابزارها (آنتروپومتری و مهندسی ) سر و كار دارد .
اصول ارگونومي در صنعت عبارتند از :
1- طراحي تغيير ، جايگزيني و نگهداري تجهيزات براي ارتقاي بهره‌وري ، زندگي كاري و كيفيت توليد
2- طراحي و تغيير فضاهاي كاري و جانمايي كاري براي سهولت و سرعت عمليات خدمات و نگهداري .
3- طراحي و تغيير روشهاي كاري شامل اتوماسيون و تخصيص وظيفه بين اپراتور و ماشين .
4- كنترل فاكتورهاي فيزيكي (گرما ، سرما ، صدا ، ارتعاش ، نور) در محل كار براي توليد بهتر و ايمني كاركنان . با توجه به آنچه تاكنون بيان نموديم حيطه‌هاي عملكردي ارگونومي را مي‌توان به شرح زير خلاصه نمود :
1- بررسي ميزان توانمندي شاغلين با توجه به نوع كار و انرژي مصرفي .
2- مطالعه ابعاد فيزيكي بدن (آنتروپومتري) و كاربرد اين دسته از اطلاعات در طراحي ايستگاههاي كاري .
3- طراحي ارگونوميك ابزارهاي دستي .
4- طراحي ايستگاههاي كار نشسته ، ايستاده ، يا توام و آناليز سيستم انسان ـ ماشين .
5- بررسيهاي روانشناختي از ديدگاه نحوه ارتباط بين افراد .
6- تعيين رژيمهاي كار و استراحت (زمانهاي استراحت و مدت انجام كار) .
7- بررسي روشهاي حمل دستي كالا و طراحي خطوط بسته‌بندي و بارگيري دستي .
8- بررسي صدمات اسكلتي عضلاني مرتبط با كار و آناليز وضعيتهاي بدني .
9- بيومكانيك شغلي .
10- ارگونومي و كار در منزل .
11- كاربرد بهينه رنگ و موسيقي در محيطهاي كار .
 

FREE DOOM

عضو جدید
اينم پيدا كردم آجي:


عنوان مقاله:

فاکتورهاي انساني در ايمني برق

نويسندگان:1- ايرج محمدفام 2- محمد ياري 3- رضا شهيدي


چکيده مقاله:

با توجه به بحرانيت صنعت برق رعايت اصول ايمني در اين صنعت يک مسئله ضروري مي باشد در اين ميان نقش اين بخش از صنعت در مواجهه با عوامل زيان آور محيطي و همچنين حوادث مرتبط بسيار حياتي است به همين دليل رعايت اصول علم فاکتور هاي انساني در اين صنعت بسيار حائز اهميت مي باشد در همين راستا در مقاله حاضر سعي شده است که مهمترين اصول علم ارگونومي در صنعت برق مورد بررسي قرار گيرد ضمنا" به عواملي که منجر به حوادث مي گردد شامل بي توجهي افراد ،عدم منابع تجهيزات کافي ،عدم فاصله مناسب و ايمن در منابع خطر زا، شوک الکتريکي و ..... تشريح مي گردد . بديهي است توجه به اصول ياد شده و پياده سازي دقيق و کاربردي آنها در صنعت برق مي تواند در کنار کاهش حوادث و بيماريهاي شغلي به ارتقاء سطح بهره وري نيز بيانجامد

کليد واژه ها : ايمني- برق- فاکتورهاي انساني


1-عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان

2-کارشناس مسئول بهداشت حرفه ای دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان(مسئول مقاله)

3- کارشناس بهداشت حرفه ای دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان

مقدمه:

با توجه به اینکه اصطلاح فاکتورهای انسانی به توانائیها و محدودیتها و دیگر خصوصیات محیط کار انسانی اشاره می کند می توان با توجه به نکاتی که اشاره می شود خطرات و حوادث برقی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد چرا که انسان علاوه بر توانائیها و محدودیتهای ذاتی خود تحت تإثیر عوامل محیطی مثل صدا،ارتعاش،نور،پرتوها و ... نیز قرار می گیرد که باعث کاهش دقت در انجام وظیفه شده و در نهایت منجر به حوادث در محیطهای گوناگون شغلی می شود.
یکی از خصوصیات انسان تفکر است. باورها چگونگی تفکر افراد در باره ایمنی برق را متاثر می سازدزیرا باور ها در ادراک افراد موثر بوده و تجارب افراد در محیط های خاص متاثر از چگونگی تشخیص اطلاعات است. این باورها عموما" نشات گرفته از اطلاعاتی است که افراد از طریق احساسات خود از قبیل چیزهایی که می بیند و می شنوند اظهار می نمایند.

نظریات ذیل نمونه ای از این باور هاست که تاثیر مستقیم بر اجرای ایمنی برق دارد.
(1)من دارای تجربه هستم لذا صدمه نمی بینم:

عده ای معتقدند که افرادی باید حادثه ببینند تا برایشان تجربه گردد آنها به این داده آماری استناد می کنند که اکثر حوادث اتفاق افتاده بین سنین 25-40 سالگی می باشد و این بی اطلاعی و عدم آگاهی افراد و همچنین احساست فردی مثل غرور می باشد که می تواند در بین سنین مذکور حادثه آفرین باشد . عواملی که می توان در این خصوص به آنها اشاره نمود ذیلا" ذکر می گردد.
الف- نوع کار و وظایفی که افراد در کار برقی بعهده دارند
ب - نیاز های فرد برای پیشگیری

ج -تجهیزات و تدابیر ( نیروی انسانی ، وسایل و ....)
(2)حوادث برقی در اثر بی توجهی افراد :

بسیاری عقیده دارند که اگر افراد شاغل توجه کامل و دقت کافی در نوع وظیفه ای که به آنها محول شده است نداشته باشند طبیعتا" منجر به حادثه برقی خواهد شد ، معتقدین به این نظر برآنند که بی توجهی افراد ، حواس پرتی، نداشتن تفکر و اندیشه و یا خواب آلودگی یا حتی پریشانحالی می تواند حادثه ساز شده و سطح ایمنی محیط را کاهش دهد . حتی این موارد مشمول افرادیکه دوره های تخصصی در زمینه های برق دیده اند یعنی تکنسین های برق و مهندسین می شود چرا که تمرکز آنها درموارد مذکور کاهش پیدا کرده و ناخواسته بستر یکسری حوادث در محیط کاررا فراهم می کنند.
لازم به ذکر است که حوادث تنها در اثر عوامل ذکر شده اتفاق نمی افتد بلکه بایستی عوامل مختلفی دست به دست هم داده و حادثه را ایجاد کنند .

می توان گفت برای بروز یک حادثه نیاز به یک سناریو می باشد که عوامل مختلف آماده بوده ،همزمان باهم ویا پشت سر هم می آیند ( شبه حادثه در واقع در اثر سناریوی ناقص یک حادثه بوجود می آید) .

(3)تا وقتی با منابع الکتریکی تماس نداشته باشم دچار برق گرفتگی نمی شوم:

این باور بطور کامل صحیح نیست زیرا برای برق گرفتگی فقط تماس مکانیکی لازم نیست بلکه سیم های مسی بکار رفته در وسایل الکتریکی اگر کاملا" ایزوله نباشند افراد احتمالا" دراستفاده ازاین وسایل دچار برق گرفتگی خواهند شد.

وضعیت جسمانی افراد از قبیل قد،ابعاد بدن ووضعیت بدنی افراد و موقعیت جغرافیایی می تواند در این زمینه نقش داشته باشد . برای مثال میزان مقاومت بدن افراد نسبت به هدایت برق متفاوت می باشد و حساسیت افراد نیز متفاوت است از طرفی هر چه مقاومت بدن در مقابل عبور جریان برق کمتر باشد فرد مورد نظر نسبت به بقیه افراد آسانتر دچار برق گرفتگی خواهد شد.


(4)تا وقتی در فاصله ایمن قرار دارم بخوبی کارهایم را انجام می دهم :

ایجاد فاصله بین تجهیزات برقی که حامل جریان برق هستند با اعضاء مختلف بدن خصوصا" دست افراد می تواند یک حاشیه امنیت مطلوب ایجاد کند زیرا این ایجاد فاصله راهکاری مناسب است که می تواند میزان تماس افراد را با وسائل و تجهیزات برقی به میزان قابل توجهی کاهش داده و از عوامل زیان آور محیط کار از قبیل تابش( گرما –UV – IR) وحتی صدا فاصله گرفته و میزان مواجهه را به حداقل برساند . این ایجاد فاصله کافی می تواند از بستن کمربند ایمنی گرفته تا تدابیر مهندسی پیشرفته باشد.



(5)تإخیر در جرقه فقط باعث پوسیدگی قسمتهای متحرک سیستم می شود:


عده ای بر این باورند که سیستم ایمنی نصب شده که با جرقه زدن باعث از کار افتادن قسمتهای چرخنده سیستم است فقط باعث پوسیدگی و استهلاک قسمتهای چرخنده یک سیستم نمی شود بلکه این استهلاک به همه قسمتهای سیستم مربوط می شود .

زیرا یک سیستم برقی بسیار پیچیده است ، لذا استفاده از دستکشهای حفاظتی و لباس حفاظتی مناسب و سپر های حفاظتی برای حفظ چشم و حتی کف پوشهای حفاظتی برای ایمنی محیط بسیار مناسب به نظر می رسد.

(6)جرقه (تخلیه الکتریکی) نمی تواند مرا دچار برق گرفتگی کند:

وقتی که یک خطرشناسایی نشده است راههای مقابله با آن نیز ناشناخته می ماند. اساس این باورنادرست نیز ناشناخته است. عموم افراد فکر میِ کنند که برق زدگی فقط خطرات حرارتی را در پی دارد . به هر حال در مرحه نصب و راه اندازی تجهیزات نیز قابلیت ایجاد برق زدگی که منجر به شوک شود وجود دارد. دیگر انرژیهای رها شده می تواند شامل نور- مادون قرمز و ماورای بنفش همراه با حرارت باشد.هر فرد درگیر برای جلوگیری از خطرات برق زدگی و انرژیهای همراهش باید به وسائل حفاظتی مثل محافظ صورت برای جلوگیری از نور مادون قرمز و وسایل ایزوله کننده برقی و دستکش ( برای جلوگیری از شوک الکتریکی) و لباسهای حفاظتی (حفاظت از حرارت ) مجهز گرد.



فاکتورهای انسانی:

الف: بینایی



تحقیقات نشان میدهد حدود 80% از اطلاعات دریافتی انسان توسط حس بینایی صورت می گیرد. که در این میان فاکتوری بنام فاکتور حدت بینایی نقش مهمی را ایفا می کند . حدت بینایی افراد میزان توانایی بینایی افراد را تعیین مینماید بطوریکه زاویه دید هر فرد از فرمول ذیل قابل دستیابی است.



D/L 60(57.3)= زاویه دید

بطوریکه :

L: اندازه شیء (اندازه گیری شده بطریق عمود بر خط نوری)

D: فاصله چشم تا شیء مورد نظر

کاهش حدت بینایی باعث اختلالاتی در قدرت دید می شود یا بعبارتی دیکر باعث کاهش تشخیص یک شیء و کم شدن دید افراد می گردد.

حدت بینایی توسط پارامترهای زیر توصیف می شود

1- تعیین و شناسایی ( تصویر یک بعدی اشیاء)

2- شناسایی ثانویه تصاویر دو بعدی

3- تباین یا کنتراست ( جدا کردن و تفکیک اشیاء از یکدیگر)

4- تشخیص واقعی شیء: فرد اشیاء مورد نظر را کاملا": شناسایی نموده و آنرا کاملا" می بیند.

ب- فاکتورهای فیزیکی روی حدت بینایی فرد تإثیر گذارند و می توان به شرح ذیل به آنها اشاره نمود

1- درخشنگی

2- تباین

3- مدت مواجهه

4- رنگ شیئ و رنگ زمینه

کمترین حد آستانه دید برای تشخیص اشیاء حدود[SUP]6-[/SUP]10 ( بعبارتی دیگر 1 میکرو لامبرت است)، البته قدرت دید افراد با ارتعاش و کمبود اکسیژن و متحرک بودن اشیاء بطور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. پیشنهاد می گردد جهت افزایش دید افرادی که در صنعت برق کارمی کنند با افزایش و ارتقاء بهداشت محیط کار و با استفاده از وسایل حفاظتی مناسب این امر محقق گردد.

ج- شنوایی

صوت برای شنیده شدن ، نیاز به یک محیط مادی جهت انتقال انرژی صوتی دارد زیراانتقال انرژی صوتی از طریق ارتعاش مولکولهای هواصورت می گیرد.و برای شنیدن فرکانسهای بین 1000 تا 5000 هرتز برای افراد طبیعی حدود 20میکروپاسکال یا بعبارتی PSI [SUP]9-[/SUP]10×2.9 می باشد . عواملی که در قدرت شنوایی افراد موثر می باشند بقرار ذیل است

1- سن افراد 2- تاریخچه صنعتی افراد 3- استفاده از گوشیهای حفاظتی 4- فرکانس صوتی 5- مدت زمان مواجهه 6- پهنای باند 7- حساسیت افراد

کار کردن با برق معمولا" چه در خارج و چه در داخل کارگاهها با یکسری از صداها محیطی همراه است . برای افرادی که کاملا" توانایی برقراری ارتباط با دیگران را ندارند وضعیت ایمنی را به خطر می اندازد زیرا وقتی که 2 یا 3 نفر با هم کار می کنند برای انجام وظایف خود در زمینه های الکتریکی بایستی باهم هماهنگ شوند تا اینکه از نظر شنوایی ارتباط با یکدیگر مشکلی با هم نداشته باشند

در محیط هایی که امکان شنیدن یا صحبت کردن با یکدیگر وجود ندارد . برای انتقال پیامهای فوری یا برچسبهای ایمنی و .... لازم است از سیگنالهای بصری استفاده شود.



زمان واکنش :Reaction Times

تحقیقات بدست آمده نشانگر این واقعیت است که انتخاب کلمه در ارتباط بین صحبت و فکر کردن نقش بسزایی داردچرا که واکنشها بایستی برای پاسخ به اطلاعات دریافتی فوری بوده و این بحث بعنوان یک فاکتور انسانی مود مطالعه قرار گرفته است. مدت زمان واکنش افراد در آزمایشگاه و مکان طبیعی مورد مطالعه قرار گرفته و این نتیجه بدست آمده که این مدت زمان در بین افراد متفاوت است لازم به توضیح است که عواملی چون گرمازدگی ، تهوع و کار کردن درشرایط سخت مثل معادن و زیر دریاها و داشتن مشکلات روانی در بالا و پایین بودن زمان واکنش تإثیر گذاراست. ذکر این نکته لازم است که زمان واکنش افراد مراحل ذیل را طی میکند
1- کلمه نوشته شده حدود 8/1 ثانیه طول می کشد تادر ذهن خواننده نقش ببندد.
2- کلمات گفته شده حدود 5/1 ثانیه قبل از اینکه گوینده تلفظ کلمه را تمام کند در ذهن شنوده دریافت می شود.

3- مغز انسان حدود 4/1ثانیه برای یافتن کلمه مناسب جهت نامیدن یک موضوع و4/1 ثانیه جهت ادا کردن آن طول می کشد

فیزیولوژیستها طی مطالعات زیادی به نتایج ذیل رسیده اند.
- میانگین زمان عکس العمل فیزیکی در افراد سالم بیشتر از 6/0 ثانیه است.
- میانگین زمان پاسخ غیر حرکتی در افراد سالمی که از آنها خواسته شده تا برای کلمه ای که می بینند فعل مناسب ادا کنند بیش از 05/1 ثانیه طول می کشد.

نتیجه گیری:

پاسخ دادن به محرکهای فیزیکی در افراد مختلف 3 مرحله را طی می کند
1-احساس یک تحریک
2- پردازش اطلاعات دریافت شده
3- پاسخ عملی به تحریک


نتیجه دیگری که می توان گرفت اینست که میزان سن افراد نسبت به واکنش در برابر تحریکات خارجی موثر بوده و با افزایش سن ( بالاخص بالای 60 سال افزایش یافته) و افرادی که سن آنها بین 15 تا 40 سال است زمان واکنش به محرکها بمراتب بهتر می باشد. فاکتورهای موثر در زمان واکنش افراد را می توان به شرح ذیل اشاره نمود:
1- خواب آلودگی 2- خستگی افراد 3- ساعات مختلف روز 4- موارد محیطی (صدا- نورو ......) 5- استفاده از دارو 6- مشکلات روانی 7- نوع تغذیه افراد




پیشنهادات:

1- مدیران صنایع برق لازم است اطلاعات کافی و کامل در مورد مسائل ایمنی و ارگونومی را کسب نموده و تمهیدات لازم را در بکارگیری تدابیر ایمنی فراهم نمایند.

2- سعی شود در محیط های صنعتی بویژه در صنایع برق از علامات ویژه استاندارد ایمنی به اقتضای محیط استفاده گردد.

3- فاکتور های انسانی که بعنوان عاملی مهم در ایجاد محیط سالم و امن محسوب می شود لازم است به پرسنل آموزش داده شود( تهیه پمفلت،فیلمهای آموزشی کوتاه و ....)

4- معاینات دوره ای افراد شاغل می تواند علاوه بر پی بردن به وضعیت سلامت آنها بطور غیرمستقیم سطح ایمنی را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

5- استخدام افراد با استعداد و باهوش.

6- استفاده از تجهیزات مدرن و پیشرفته الکتریکی جهت کاهش حوادث بمنظور ارتقاء سطح بهره وری.

7- انتقال تجارب بدست آمده توسط افراد مجرب به افراد جدیدالاستخدام.

8- استفاده از وسایل حفاظت فردی ( عینک،دستکش،کفشهای ایمنی، کمربند ایمنی ) باید فرهنگسازی شود .

9- ایجاد ارتباط دانشگاه و صنعت بمنظور تبادل آخرین یافته های علمی و پژوهشی .
 

atefeh.gh

عضو جدید
:w27:یعنی یه دونه باشه داداشه گلممممممممممممممممممم...:gol:
مرسی...
 

elf.ro42

عضو جدید
مقالات داخلی و ISI

مقالات داخلی و ISI

سلام من چند مورد مقاله در مورد آنالیز تصمیم گیری دارم که هنوز تموم نشده دوستانی که میخوان مشارکت کنند بهم پیام بدن
با تشکر
 
بالا