[درخواست سوال و راهنمایی] مشاوره، سوال و درخواست مطالب علوم دام

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سلام به همه دوستان عزیز

از این به بعد هر گونه در خواست اعم از سوال های مختلف، درخواست راهنمایی و مشاوره، معرفی کتاب،منبع،سایت و ... در مورد مسائل مربوط به علوم دامی را توی این تاپیک مطرح کنین و منتظر جواب توی همین تاپیک از طرف دوستان باشین ...
دوستان عزیز لطف کنین جوابهاتون را به صورت نقل قول بگین تا مشخص بشه مربوط به کدوم پست و چه شخصی هست!
لطفا تاپیک جدا برای هر گونه سوالی تشکیل ندین و همین طور توی تاپیک های مختلف یه سوال رو عنوان نکنین.
ممنون از همکاریتون
 

hamid_a

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
من یه اطلاعاتی در مورد کیفیت پشم گوسفند ایرانی پیدا کردم در مورد تعداد اونا باید از جهاد بپرسم سعی می کنم زود به تون جواب بدم

متشکرم

چكيده مقاله : حدود %70 مواد اوليه مصرفي قالي ايران پشم است. از ضرورت هاي اوليه ارتقاي كيفيت قالي ايراني توجه به پشم مصرفي آن است .در طول در طول دو دهه اخير بلحاظ عدم توجه به پشم ضربات جبران ناپذيري بر پيكره قالي ايران وارد شده است . در اين مقاله تلاش گرديده است با مطالعه موردي انواع پشم گوسفندان استان خراسان جايكاه آن در قاليبافي ايران از جهات مختلف مورد بررسي قرار گيرد. شناسايي ويژگي هاي پشم گوسفندان ايراني و مزيت نسبي آنها در استفاده در قالي ايران از ديگر اهداف نگارش مقاله بوده وتامل بيشتري در مورد نژادهاي خراساني بعمل امده است.
مقدمه: يقينا يكي از مهمترين دلايل توسعه قاليبافي د رمناطق كوهستاني وجود اصلي ترين ماده اوليه مورد نياز اين هنر و صنعت همانا پشم بوده است . نگاهي به فرش مناطق مختلف ايران در طول تاريخ نيز نشانگر صحت اين نظر مي باشد كه قاليبافي در مناطقي از توسعه كمي و كيفي برخور دار بوده است كه اصولاً در آن مناطق پرورش گوسفند وجود داشته و گوسفندان آن مناطق داراي پشم قابل توجه و كيفي مي باشند. اگر بنا به نظر محقق بزرگوار سياووش آزادي مبدا اوليه فرشبافي در ميان عشاير بوده و از آنجا به روستا و سپس به شهر و حتي به دربار راه يافته ، مهمترين دليل آن وجود پشم گوسفندان عشاير بوده است .نگاهي به قاليهاي بيادگار مانده از دوره شكوه ،عظمت و اوج قالي ايراني و بررسي كيفيت مواد اوليه مصرفي آنها براين نكته تاكيد دارد كه قالي ايران با استفاده از پشم گوسفندان ايراني توانسته است به نقطه اوج خود برسد .

بيان مساله:


قريب به 70% پشم گوسفند ايراني در قاليبافي مصرف ميگردد.شناخت و معرفت نسبت به ويژگيهاي پشم گوسفندان و مزايا و محدوديتهاي آنها مي تواند بخشي از مشكلات فراروي قالي ايران را برطرف نمايد.انجام اقدامات اساسي در فرايند تهيه خامه قالي اعم از تقويت نژادهاي مناسب ،رعايت اصول پرورش پشم و پشم چيني،سورت و شستسشوي علمي،ريس و رنگرزي مطلوب در افزايش ارزش افزوده قاليبافي موثر است.بنا براين مساله اصلي آن است كه آيا اصولا پشم گوسفندان ايراني يا حداقل بخشي از آن داراي مزيت نسبي جهت مصرف در قاليبافي ميباشد؟نژادهاي برنر كدامند؟چگونه ميتوان از پتانسيلهاي بالقوه موجود استفاده نمود؟دردو دهه اخير بدليل اختلاف قيمت شديدي كه بين پشم و گوشت بوجود آمده انگيزه پشم چيني بهنگام ذبح گوسفند كاهش يافته،درنتيجه يكي از مهمترين چالشهاي فرش ايراني كاربرد پشم دباغي شده درقاليبافي است.خروج پشم از مرزهاي شرقي و واردات آن به خاطر بخش نساجي و استفاده از اين الياف در فرايند تهيه خامه قالي ابهام دارد!بنا بر اين موضوع فراوري و پرورش پشم يكي از مهمترين موارد موثردر كيفيت قالي است.استفاده از پشم مناسب در توليد خامه قالي از بسياري عيوب فرش همچون دورنگي،رگه دار شدن ،نمدي شدن ،بري بري شدن ،ذرتي شدن ،عدم شفافيت رنگي جلوگيري نموده ضمن آنكه چگونگي استفاذه از آن نقش موثري در قيمت تمام شده فرش بافته شده دارد .
مواد و روش ها :در اين مقاله تلاش گرديده است ضمن استفاده از برخي منابع موجود در زمينه پشم اعم از كتب ،مقالات ،پايان نامه هاي دانشگاهي از نژاد هاي مختلف گوسفندان خراسان نمونه برداري و با همكاري آزمايشگاه الياف شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد طبس مشخصه هاي مختلف الياف پشمي موجود در خراسان منجمله طول الياف ،قطر الياف ،تعداد وجعد و همچنين ميزان رنگ پذيري و شفافيت رنگي آنها محاسبه شود. همچنين با مشاهده قاليهاي بافته شده با هريك از اين پشم ها تلاش گرديد كه مزايا و محدوديت هاي كاربرد در انواع پشم مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد .همچنين به منظور اشراف مقاله بر نتايج حاصل از كاربرد پشم هاي مختلف با عوامل جمع آوري پشم در مناطق مختلف استان بالاخص در منطقه بشرويه فردوس ،سربيشه بير جند ،توليدكنندگان فرش دستباف ،پيش كسوتان فرش و تعدادي از مديران واحد هاي ريسندگي و پشم شوئي مصاحبه عميق به عمل آمد .

يافته ها:

از دويست نوع نژاد گوسفندي كه بصورت شناخته شده در سراسر جهان پراكنده


شده اند بالغ بر 28 نژاد مختلف گوسفند در ايران مورد شناسايي قرار گرفته اند كه عبارتند از: بلوچ ، سنجابي ،مهرباني ،شال ،مغاني ،كلكوهي ،قره گل ،كبود شيراز ،قزل ،افشاري ،تركي ،ماكويي ،فراهاني ،كرماني ،بختياري ،سنگسري ،نائيني ،زندي ،لري ،كردي ،زل ،جمهور ،تركا شوند مريوان ،خويي ،وارتيه شاهپور ،اروميه ،مكري سياه .
از ميان نژادهاي فوق الذكر پشم نژادهاي بلوچي ، كلكوهي ، بختياري ، ماكويي ، به رنگ سفيد و گوسفند نژاد فراهاني داراي پشم متمايل به سفيد نخودي و نژادهاي كرماني ، تركي ، افشاري و مغاني داراي پشمي به رنگ سفيد متمايل به شكري و مابقي نژادها پشم آنها به رنگ هاي متنوع ميباشد . مطابق با آمارهاي موجود در وزارت جهاد كشاورزي بالغ بر هفتاد ميليون راس گوسفند در ايران وجود دارد كه بيشترين فراواني به ترتيب مربوط به گوسفندان بلوچي با2/ 29.%، سنجابي با8/10%، مغاني با7/9%، قره گل خاكستري با 9%، كردي 9/6%، زل 2/6%، قره گل سياه6% و لري بختياري 2/5% ،كمترين نژادها به ترتيب مربوط به نژادهاي سنگسري 4%، افشاري و ماكويي هر كدام 2/3%، مهرباني 7/2%، ساير نژادها 6/3% ميباشد . توليد پشم در گوسفندان نژادهاي مختلف متفاوت بوده كه بيشترين توليد مربوط به گوسفند نژاد بختياري بين 3-4 كيلوگرم و نژادهاي خراساني گوسفند بلوچي 5/1-5/2 كيلوگرم ، قره گل با 2-3 كيلو ، كردي 5/1-2 كيلو و مغاني با 5/1-5/2كيلو توليد پشم دارند بيشترين درصد راندمان پشم گوسفندان ايراني مربوط به واريته رضائيه با 74-94% و كمترين آن مربوط به واريته مكري با 44% مي باشد . درصد راندمان در بين گوسفندان خراساني به ترتيب بلوچي با 50-65%، قره گل 45-50%، كردي با 50-55%، و مغاني 65% مي باشد . از نظر ظرافت پشم گوسفندان بلوچي با 18-31 ميكرون ، شال با 28-34 ميكرون ، فراهاني با 25-28ميكرون ، كرماني با 23-27ميكرون ، زندي با 22-23ميكرون ظريفترين پشم هاي گوسفندان ايراني محسوب ميگردند. نژاد كردي با 31-35 ميكرون و نژاد قره گل با 35-40 ميكرون ضخيمترين پشم خراساني است و واريته هاي مكري با 40-45 ميكرون، قزل با 35-40 ميكرون ، مريوان با 40-42 ميكرون داراي بيشترين ضخامت و قطر الياف در بين گوسفندان ايراني مي باشند. ضخامت مابقي نژادها بين 25-35 ميكرون ميباشد . طول الياف گوسفندان داراي پشم ظريف ايراني بين 11-16 سانتي متر ، پشم متوسط بين 16-20 سانتي متر و پشم ضخيم بين 20-24 سانتي متر ميباشد . گوسفندان مريوان و قزل با 8 سانتي متر ، سنگسري با 11 سانتي متر واريته رضاييه با 8-10 سانتي متر داراي كمترين طول الياف و گوسفند واريته مكري با 24 سانتي متر در طول الياف بلند ترين الياف را دارا ست . تعداد جعد در ده سانتي متر در مورد نژادهاي مختلف گوسفندان ايراني نيز متنوع است. گوسفندان كلكوهي ، رضائيه ، بلوچ و زندي به ترتيب با 60،55،50،45 در هر 10 سانتي متر داراي بيشترين جعد و گوسفندان لري با 10 جعد كمترين جعد را داراست . تجعد ساير نژادها نيز بين 25-40 در هر ده سانتي متر ميباشد .
نسبت پشم سفيد به پشم رنگي و الوان نيز در بين استان هاي مختلف متفاوت است استان كرمانشاه با نسبت 95% پشم سفيد به الوان و پس از ان استان هاي خراسان ، اذربايجان ، خوزستان ، كردستان و و مازندران به ترتيب با 85%،75%،50%،30%و 10% پشم سفيد نسبت به پشم الوان در رده هاي بعدي قرار دارند.
از نقطه نظر نرمي و زبري پشم گوسفندان ايراني را به سه گروه نرم ، نيمه زبر و زبر طبقه بندي مي نمايند كه پشم نرم بيشتر در خراسان و بخش هايي از استان هاي كرمان و خوزستان ، پشم نيمه زبر بيشتر در استان هاي مازندران ، كردستان و تعدادي از شهرهاي استان خراسان توليد ميگردد .
با توجه به شاخص هاي مرغوبيت پشم براي قاليبافي منجمله ظرافت ، نرمي ، جعد ، رنگ ، رنگ پذيري و شفافيت رنگي به ترتيب گوسفندان بلوچي خراسان ، عربي اهواز ، كرمانشاه ، ماكويي توليد كننده مرغوبترين پشم مي باشند .
با عنايت به اينكه بالغ بر هفتاد ميليون راس گوسفند در ايران وجود دارد بنابراين اگر محصول نهايي هر گوسفند را معادل يك كيلو پشم شسته اماده ريس فرض نماييم و چنانچه 70% پشم توليدي را قابل مصرف در قاليبافي فرض شود سالانه بالغ بر هفتاد هزار تن پشم در ايران توليد ميگرددكه چهل و نه هزار تن آن آماده مصرف در قاليبافي است . از طرف ديگر چنانچه توليد فعلي فرش را بصورت ميانگين سالانه پنج ميليون متر مربع فرض و براي توليد هر متر مربع فرش معادل چهار كيلو پشم ( با در نظر گرفتن افت ريسندگي )در نظر بگيريم تنها معادل بيست هزار تن پشم مورد نياز بخش قاليبافي است . ملاحظه ميگردد كه نه تنها نيازي به واردات پشم براي تهيه خامه فالي نمي باشد كه بخش قابل توجهي از پشم توليدي را ميتوان در ساير بخش هاي زير مجموعه نساجي يا سابر دستبافته ها مورد استفاده قرارداد. واردات پشم بمنظور تهيه نخ ظريفتر يا تهيه خامه نرمتر و مخلوط نمودن با پشم داخلي انجام ميگردد كه تحقق اين مورد با توجه بيشتر به نژادهايي كه توليدكننده پشم مرغوبترين ميباشند امكانپذير ميباشد .
در استان خراسان نيز بالغ بر 15 ميليون گوسفند توليد كننده حداقل پانزده هزار تن پشم آماده ريسيدن مي باشند و اين در حاليست كه در خراسان بزرگ بالغ بر يك ميليون متر مربع فرش در سال توليد ميگردد چنانچه به ازاي هر مترمربع چهار كيلوگرم پشم در نظر گرفته شود اين استان بالغ بر يازده هزار تن پشم مازاد دارد. مشهورترين نژاد هاي گوسفندان استان خراسان از نظر كيفي به ترتيب بلوچي ،مغاني ،كردي و قره گل مي باشد %75 گوسفندان استان از نژاد بلوچ ،%20 كردي ،%5 قره گل ،%5 مغاني ، %5 لر و باقيمانده نژاد هاي مختلف مي باشد .مقر و زيستگاه اصلي گوسفندان بلوچي خراسان جنوبي و رضوي مي باشد كه با توجه به موقعيت اقليمي بهترين نوع پشم در منطقه بشرويه و سربيشه توليد مي گردد .گوسفند بلوچي دوبار در سال چيده مي شود .لازم به ذكر است كه عمده ترين هدف پرورش گوسفند بلوچي پشم آن مي باشد و هدف هاي ديگر منجمله گوشت و شير و از اهميت كمتري بر خور دار است .نژاد مغاني گوشتي است و زيستگاه اصلي آن دشت مغان و شهرستان ها ي سراب ،مشكين شهر ،اهر و اردبيل مي باشد و از آنجا به خراسان آورده شده. رنگ پشم گوسفند مغاني سفيد نخودي و شكري و بنابراين نسبت به گوسفند بلوچ از اهميت كمتري برخوردار است .همچنين از نظر نرمي نيز بهيچوجه قابل مقايسه با پشم بلوچي نمي باشد و فوق العاده خشن مي باشد .چون اين الياف داراي مدولاي بزرگ مي باشد شفافيت رنگي ندارد و استفاده از آن در قاليبافي اصولاً توصيه نمي گردد .نژاد كردي عمدتاً در نواحي شمال استان خراسان توسط قبايل كردي كه از دوره صفويه به اين منطقه مهاجرت نموده اند پرورش داده ميشود. بلحاظ سرما تنها يكبار در سال چيده مي شود. رنگ پشم گوسفند كردي از نخودي تيره تا خرمايي و قهوه اي مي باشد. لذا براي بافت سفره هاي كردي خراسان مصرف مي شود . گوسفند قره گل عمدناَ به لحاظ پوست آن پرورش داده مي شود و پشم آن نسبت به ساير نژادها از اهميت بسيار كمي برخوردار است .پشم گوسفد بلوچي نسبت به گوسفند كردي ازقدرت جذب رنگ بيشتري برخوردار است و نسبت به گوسفند مغاني نيز همينطور.در شرايط مساوي راندمان پشم بلوچي در بافت قالي نسبت به ساير نژاد هاي پرورش داده شده در سطح استان %150 است. بطوريكه براي هر متر مربع قالي تجاري 5/2 كيلو خانه پشمي بلوچ مصرف ميگردد .در مورد نژاد كردي اين مقداربه75/3 كيلو گرم ميرسد . تهيه مخلوطي شامل %60 بلوچ %20 كردي %20 مغاني ميتواند ضمن تامين نسبي مرغوبيت قيمت تمام شده آن را تا حدود زيادي كاهش دهد، به شرط آن كه عمليا ت حلاجي ومخلوط كني با دقت خاصي انجام گردد .
تجزيه و تحليل يافته ها : يافته هاي تحقيقي حاكي از آن است كه :
پشم توليدي در داخل كشور كشور نياز قاليبافي كشور را تامين مي نمايد و نيازي به واردات پشم از خارج از كشور نمي باشد .
بر خلاف تصور بسياري پشم گوسفندان ايراني با لاخص نژادهاي بلوچي ،كرماني ،نائيني ،كلكوهي ،ماكويي ،فراهاني ،عربي اهواز ،مرغوب ترين الياف براي بافت قالي هاي ظريف مي باشند اين الياف داراي درخشش رنگي فوق العاده بوده در مقابل عمليات نمدي شدن نسبت به پشم مرينوس از مقاومت بيشتري برخوردار است .
بمنظور نجات قالي ايران مي بايست راهكارهايي انديشيده شود كه قيمت پشم معادل قيمت گوشت از دامداران خريداري و مابه تفاوت آن به صورت يارانه از طرف مركز ملي فرش ايران يا وزارت جهاد كشاورزي به دامدار پرداخت گردد .اين مورد در مورد گوسفنداني كه داراي پشم سفيد و ظريف و نرم ميباشد از اهميت بيشتري برخور دار است
موادرنگرزي طبيعي تكميل كننده جلوه و زيبايي و درخشندگي خامه پشمي تهيه شده از الياف گوسفندان نژادهايي همچون بلوچي ،كرماني ، ،عربي اهواز و مي باشند حتي الامكان براي رنگرزي خامه قالي تهيه شده از پشم ايراني مي بايست از مواد رنگرزي طبيعي استفاده شود .
بهداشتي نمودن آغل گوسفندان ، آموزشي پشم چيني و استفاده ار ماشين هاي پشم چيني برقي ،تهيه مخلوط مناسب در كارخانه پشم ريسي ،شستشوي مناسب پشم قبل و بعد از عمليات ريسندگي، كيفيت خامه پشمي را فوق العاده ارتقا مي دهد.
شستشوي گوسفند قبل از پشم چيني باعث كاهش هزينه هاي مربوط به عمل آوري خامه پشمي مي شود ضمن آن كه براي گوسفند نيز مزاياي قابل توجهي دارد .
7-همكاري مستمر ارگانهاي ذيربط منجمله مركز ملي فرش/جهاد كشاورزي/دامپزشكي و اتحاديه هاي ضروري است.
8-نجات فرش ايراني در گرو توجه به مواد اوليه بالاخص پشم است، انجام پزوهشهاي اساسي در اين زمينه ضروري است.

منابع :
طاهرپور،نصرت ا...جزوه پشم گوسفندان بومي ايران
سايت وزارت جهاد كشاورزي
اصغري،محمد.ديانت،محمد.بررسي پشم خراسان
احراري ،عبدا. جزوه مواد اوليه و ابزار قاليبافي
گزارش الياف شناسي دانشجويان عزيز طبس
 

moderntextile

عضو جدید
سلام دوستان
از مهندسان و دوستان عزیز در این بخش درخواست کمک دارم
من به دنبال اطلاعاتی درباره میزان دام در کشور دارم منظور گوسفند است و ایا در کشور کارخانه پشم شویی در ایران داریم و پشم این گوسفندان را چه کار می کنند اگه اطلاعات کاملی در این مورد دارید لطف کنید راهنمایی کنید.

 

moderntextile

عضو جدید
ممنون اقا حمید گل کاشتی
تشکر فراوان دارم امیدوارم در زندگی موفق و موید باشید
 

ali62

عضو جدید
سلام ببخشید شما فنهایی که برای سالن استفاده میکنید چه مشخصاتی داره منظورم چند فوت مکعب و برای هر مرغ چند فوت مکعب هوا لازم داریم . سرعت باد در سالن چه مقدار باید باشه و نحوه محاسبه تعداد فن برای هر سالن. متشکرم
 

mhd_m

عضو جدید
سلام از مطالب مفید شما ممنون.رشته من علوم دامی نیست اما به پرورش دام علاقه دارم. حالا یه سوال دارم . اگر منطقه ای روز های گرم و شبهای سرد داشته باشه از چه نوع تهویه باید استفاده کرد. یه سوال دیگه هم دارم من میخوام روی بلدرچین کار کنم .تاسیسات و ساختمانها برای پرورش بلدرچین فرق داره یا نه؟
 

tre

عضو جدید
سوال و درخواست مطالب علوم دام

سوال و درخواست مطالب علوم دام

می خوام یه دامداری 50راسی شیری تاسیس کنم حداقل سرمایه لازم چقدره؟:redface:
چند هکتار زمین می خواد؟
 

hamid_a

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام ببخشید شما فنهایی که برای سالن استفاده میکنید چه مشخصاتی داره منظورم چند فوت مکعب و برای هر مرغ چند فوت مکعب هوا لازم داریم . سرعت باد در سالن چه مقدار باید باشه و نحوه محاسبه تعداد فن برای هر سالن. متشکرم


به ازاي هر كيلوگرم گوشت موجود در سالن پرورش 8/5 متر مكعب تهويه هوا نياز داريم و به ازاي هر قطر فن هاي موجود در سالن ژنج برار قطر بايد پنجره براي هوادهي داشته باشيم
 

hamid_a

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
می خوام یه دامداری 50راسی شیری تاسیس کنم حداقل سرمایه لازم چقدره؟:redface:
چند هکتار زمین می خواد؟



من خيلي تو زمينه دامداري كار نكردم ولي دوستان خيلي خوبي دارم كه مي تون كمك كنن اينجا توي قم يه شهرك لبن است كه تمام دامداري هاي شيري رو به آونجا انتقال دادن اينجا به ازاي هر 50 راس براي دامداري شيري 4000 متر زمين مي دن تا دامداري رو احداث كنن با توجه به قيمت تليسه و نهاده اي گرون براي خوراك من فكر مي كنم حدود 300 ميلون سرمايه نياز داشته باشه
مي دوني هر تليسه حدود 4 ميلون پولشه
سعي مي كنم اطلاعات بيشتر رو برات بپرسم
موفق باشيد
 

hamid_a

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سلام از مطالب مفید شما ممنون.رشته من علوم دامی نیست اما به پرورش دام علاقه دارم. حالا یه سوال دارم . اگر منطقه ای روز های گرم و شبهای سرد داشته باشه از چه نوع تهویه باید استفاده کرد. یه سوال دیگه هم دارم من میخوام روی بلدرچین کار کنم .تاسیسات و ساختمانها برای پرورش بلدرچین فرق داره یا نه؟

بيشتر از سيستم بسته استفاده مي شه كه از يك قسمت هوادهي و از انتهاي سالن خروجي هوا رو داشته باشيم

مي دوني هر پرورشي نياز داره به وسايل خاص ولي اون كسي تو پر.رش طيور موفق مي شه كه با كمترين هزينه بالاترين سود رو ببره خيلي راحت مي شه از امكانات كم براي پرورش بلدرچين استفاده كرد من شنديم با 350 هزار تومن براي 1000 پرنده مي تونيم قفس تهيه كرد

موفق باشيد يا علي
 

tnt4431

عضو جدید
mohammad hastam mohandese ouloom dami lohtfan ba shomarehy man tamas begyryn ta rahnamayee toon konam
09139813006
 

hamid_a

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
mohammad hastam mohandese ouloom dami lohtfan ba shomarehy man tamas begyryn ta rahnamayee toon konam
09139813006


دوست عزیزم خواهش می کنم قوانین سایت رو رعایت کنید و فقط فارسی تایپ کنید
شما می تونید اطلاعات خودتون رو در همین جا بنویسید تا همه استفاده کنن برای رد و بدل کردن شماره تلفن بهترین جا پیغام خصوصی است خواهش میکنم رعایت کنید

متشکرم
موفق باشید
:gol:
 

hamid_a

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
می خوام یه دامداری 50راسی شیری تاسیس کنم حداقل سرمایه لازم چقدره؟:redface:
چند هکتار زمین می خواد؟


من تونستم یه طرح بانکی در مورد یه گاوداری شیری 50 راسی رو پیدا کنم این یه طرح نمونه است و می تونی اعداد اون رو به روز بکنی و به بانک ارائه بدی

موفق باشی
 

پیوست ها

  • 229.pdf
    115.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
درخواست

درخواست

سلام به همه دوستان عزیز.:gol:
از این به بعد هر گونه در خواست اعم از سوال های مختلف،کتاب،منبع،سایت و ... در مورد مسائل مربوط به علوم دام را توی این تاپیک مطرح کنین و منتظر جواب توی همین تاپیک از طرف دوستان باشین.
دوستان عزیز لطف کنین جواب هاتونو را به صورت نقل قول بگین تا مشخص بشه مربوط به کدوم پست و چه شخصی هست.
لطفا تاپیک جدا برای هر گونه سوالی تشکیل ندین و همین طور توی تاپیک های مختلف یه سوال رو عنوان نکنین.

ممنون از همکاریتون:gol:
 

هرو

عضو جدید
پرورش بوقلمون

پرورش بوقلمون

با سلام خسته نباشید :
در خصوص جایگاه و نحوه پرورش بوقلمون اطلاعات کامل وجامع میخواستیم
با تشکر هرو
 

hamid_a

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
با سلام خسته نباشید :
در خصوص جایگاه و نحوه پرورش بوقلمون اطلاعات کامل وجامع میخواستیم
با تشکر هرو

دوست خوبم شما تو سه جای مختلف سوال کردید که با توجه به نظر محترم مدیر تالار من هر سه سوال شما رو اینجا جواب می دم

امیدوارم برای منظم شدن بخش شما هم به این موارد توجه کنید

راستی خودتون رو هم تو بخش معرفی اعضا در معرفی کنید تا بیشتر با شما و نوع فعالیتتون آشنا بشیم

موفق باشید یا علی
 

hamid_a

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
با سلام خسته نباشید:
در مورد بیماری های بوقلمون اطلاعات می خواستم
با تشکر


نام بیماری:نیو کاسل
سبب شناسی :پارامیکزوویروس
نشانیها :علائم تنفسی ٬نفس نفس زدن ٬ترشحات بینی و گاهی صدای خس خس ٬وجود زخم در روی غدد پیش معده . علائم عصبی پس از چند روز ظاهر میشودنظیر پیچیدن گردن و سر ٬ فلجی پا و بالها . علائم گوارشی مانند اسهال ٬خونریزی روی غدد و پیش معده و اسهال سبز .
درمان : بهتریت راه پیشگیری است . سویه های مختلف واکسن نیوکاسل موجود است که میتوان استفاده نمود .


نام بیماری : مایکو پلاسموز بوقلمون
سبب شناسی : مایکو پلاسما مله آگریدیس(MM)
نشانیها :جوجه های جوان نشانیهای خفیف تنفسی و گاهی سینوزیت ٬ بعضی اوقات پیخ خوردگی همراه با استئومیلیت و گاهی نیز اختلالاتی در پاها دیده میشود ٬بی اشتهایی شدید نیز بروز میکند .
درمان :تهیه جوجه از گله ای که عاری از این میکروب باشد بهترین راه است ولی استفاده از لینکو مایسین یا جنتا مایسین میزان بروز تورم کیسه های هوایی را کاهش میدهد و وزن را افزایش میدهد .


نام بیماری :سینوزیت عفونی
سبب شناسی : مایکوپلاسما سینویه (MS)
نشانیها :ترشحات زرد تا خاکستری رنگ در اکثر ساختارهای دارای غشاء سینویال مخصوصاً در مفصل خرگوشی ٬لاغری و زمین گیر شدن و ایجاد تاول در ناحیه سینه به دلیل نشستن زیاد.
درمان : تهیه جوجه از گله مادر عاری از بیماری . تترا سایکلین ها ٬لینکو مایسین٬ لینکواسیکتین ٬تایلوزین در این بیماری تا حدی موثر است .


نام بیماری: یسنوزیت عفونی
سبب شناسی : مایکوپلاسماگالی سپتکوم(MG)
نشانیها :تورم یک یا هر دو سینه تحت حدقه ای ٬ترشحات زیاد بینی ٬ التهاب کیسه های هوایی ٬لاغری و کاهش وزن بدن
درمان :تهیه جوجه از گله های مادر عاری از بیماری و جلوگیری استرس . تایلوزین و تتراسیکلین تا حدی موثر است.


نام بیماری : کلی باسیلوز
سبب شناسی : اشر شیاکلی
نشانیها : کیسه هایی هوایی ضخیم میشود و ترشحات پنیری شکل دیده میشود . اغلب همراه با آن پریکاردیت چسبنده ایجاد میشود . تشخیص با استفاده کشت میکروبی قطعی میشود .
درمان :رعایت بهداشت در گله و جلوگیری از استرس در پیشگیری موثر است .کلرامفنیکل ٬فورازولیدون در درمان آن موثر است ولی توصیه می گرددکشت میکروبی و آنتی بیوگرام انجام گردد .


نام بیماری : عفونت کیسه زرده
سبب شناسی : سانمونلاوکلی باسیل
درمان : توسط آنتی بیوتیکهای وسیع الطیف . توصیه میگردد بعد از ورود جوجه درمان با فلومکوئین شروع گردد .


نام بیماری : سانمونلوز
سبب شناسی : باکتری سانونلاپولوروم
نشانیها : بیماری عفونی قابل انتقال از طریق تخم است . میزان ابتلا 4 تا 5 روز بعد از تولد افزایش می یابد ٬بی اشتهایی اسهال سفید چسبنده به اطراف مخرج٬ جمع شدن جوجه اطراف منبع حرارتی ٬جیک جیک کردن با صدای بلند ٬مشاهده میگردد .بعد از چند روز ممکن است پرندگانی که در ماشین جوجه کشی میکروب را استنشاق کرده باشند ٬نشانیهای تنفسی را بروز میدهند . ندولهای خاکستری در ریه ٬کبد ٬قلب و دیواره روده دیده میشود . در سطح مخاطی روده باریک پلاکتهای سفید بوجود می آیند . حالبها در اثر اورات اتساع می یابند .
درمان : بهترین راه تهیه جوجه از گله های مادر و کارخانه های جوجه کشی عاری از آلودگی است .




نام بیماری : کریزای بوقلمون
سبب شناسی : بروتلااویوم
نشانیها : خروج موکوئیدی شفاف از بینی و ترشحات کف آلود چشم همراه با عطسه سکردن ٬جیغ کشیدن و تکان دادن سر ٬ترشحات به مرور غلیظ میشوند و باعث بهم چسبیدن پلکها میشوند.
درمان : جهت پیشگیری باید در بین دو دوره جوجه ریزی سالن بدرستی ضد عفونی گردد . در گله مبتلا گرم کردن سالن و تهویه مطلوب بهمراه استفاده از جیره با کیفیت بالا و افزودن ویتامین و الکترولیت به آب در بعضی اوقات اسپری کردن تتراسیکلین میتواند موثر باشد .




نام بیماری: آریزونوز (عفونت پاراکولون)
سبب شناسی : باکتری آریزوناهیناشاوی
نشانیها : پژمردگی ٬اسهال٬چسبیدن اسهال به مخرج٬عدم تعادل٬لرزش٬پیچش گردن و مرگ ومیر زیاد مشاهده میگردد . عموماًدر سنین زیر 3 هفتگی دیده میشود . کبد زردرنگ ٬لکه لکه و بزرگ میشود . ناحیه دوازدهه روده پرخون میگردد. در اغلب موارد به کار بردن فورازولیدون در جیره برای چند هفته اول زندگی مفید است .


نام بیماری :آسپرژیلوز
سبب شناسی :آسپرژیلوس فو میگاتوس(قارچ)
نشانیها : آلودگی محیط جوجه کشی باعث ابتلاءجوجه های جوان به این بیماری میگردد . تنگی نفس ٬تنفس با دهان باز (دهنک زدن )٬سیانوزو تنفس سریع از علائم اولیه این بیماری است .اکثر پرندگان مبتلا بعد از اینکه پاهایشان گرفته میشود میمیرند .نشانه های اختلال سیستم عصبی مرکزی شامل عدم تعادل٬افتادن و فلجی مشاهده میگردد. معمولاًندولهای زرد رنگی در ریه ها و کیسه های هوایی و نای دیده میشود . آسیت نیز بسیار مشاهده میشود.
درمان : درمان اقتصادی نمی باشد و بهترین روش پیشگیری است٬لذا باید جوجه از گله های مادر وجوجه کشیهای فاقد آلودگی تهیه شود . هنگام شستشو سالن از سولفات مس جهت ضد عفونی کردن سالن استفاده میگردد ٬زیر آبخوریها یا دانخوریها خیس نباشند . از نیستاتین در درمان این بیماری استفاده میشود .


نام بیماری : کوکسیدیوز
سبب شناسی : انواع آیمریا
نشانیها : اسهال٬کم اشتهایی ٬کم خونی ٬بیحالی ٬خواب آلودگی و گاهی نیز خون در مدفوع دیده میشود . خونریزی در روده مخصوصا ًدر ناحیه رکتوم مشاهده میشود. این بیماری انگلی در زمان پیشرفت مشاهده میگردد .
درمان : بهترین راه استفاده از کوکسیدیو استات در جیره جوجه ها ست که باید از هفته سوم در جیره استفاده گردد . لازم به ذکر است در طول دوره پرورش بهتر است از چند نوع کوکسیدیواستات استفاده شود. از آمپرولیوم٬سوفاکینوکسالین در درمان کوکوکسیدیوزاستفاده میشود.افزودن ویتامینهای AوKدر دان نیز در کاهش مرگ و میر موثر است .


نام بیماری: ریکتز
سبب شناسی : کمبود دیتامین D3 و فسفر
نشانیها: لنگش پرنده مبتلا٬استخوان نرمی ٬چمباتمه زدن جوجه بیمار مشاهده میگردد.
درمان : در آغاز باید جیره اصلاح شود و تعادل بین کلسیم و فسفر برقرار گردد و میزان ویتامینd3 جیره کنترل شود . در صورت ابتلا میتوان بعد از انجام موارد مذکور ٬به مدت دو هفته به جیره گله حدودسه برابر مقدار عادی ویتامین D3اضافه گردد .


نام بیماری: پروزیس
سبب شناسی : کمبود منگنز و گاهی کمبود بیوتین
نشانیها : مفصل خرگوش پای مبتلا پهن و کمی بزرگ میشود . در مراحل پیشرفته معمولاًپا در قسمت پایین مفصل خرگوشی از وضعیت عادی خود کاملاًبه طور جانبی منحرف میشود . در کالبد گشایی معمولاًمشخص میشود که وترآشیل در مفصل خرگوشی از محل خود خارج شده است .
درمان : افزودن مکملهای حاوی منگنز ٬کولین و ویتامینهای B به جیره میتواند باعث جلوگیری از شیوع بیماری گردد .


نام بیماری: کانی بالیسم
سبب شناسی : عوامل متعدد میتوانند در بروز این بیماری دخیل باشند . کاهش پروتئین جیره ٬بالا بودن حرارت سالن ٬تراکم زیاد ٬ شدت زیاد نور ٬ در برابر این بیماری موثر هستند در واقع این بیماری یک بیماری مدیریتی است .
نشانیها : جوجه ها با نوک زدن به یکدیگر ٬ایجاد زخم و جراحت می نمایند و این مسئله گاهاًموجب مرگ و میر جوجه آسیب دیده میشود .
درمان : تنظیم صحیح جیره٬کاهش شدت نور و نوک چینی میتوانند در درمان این بیماری موثر باشند. لازم به ذکر است جوجه های مجروح را باید از گله جدا نمود و توسط اسپری حاوی آنتی بیوتیک محل زخم را ضد عفونی نمود .


نام بیماری :تاول سینه
سبب شناسی : وجود بستر نا مناسب و رطوبت زیاد بستر ٬زمین گیر شدن پرنده در اثر بیماریهای مختلف
نشانیها: در آغاز محل زخم بصورت آبسه ظاهر میشود و در نهایت به منطقه ای از بافت دلمه ای مبدل میشود و باعث افت کیفیت لاشه میشود .
درمان : وجود بستر مناسب در سالن پرورش و جداکردن پرنده هایی که بعللی بیش از حد روی سینه مینشینند .


نام بیماری: آسیت
سبب شناسی : تهویه نامناسب ٬دمای پائین ٬نمک زیاد در جیره ٬بعضی از بیماریها و مسمومیتها در ایجاد آسیت موثرند .
نشانیها: تجمع مایع آسیتی کاهش رنگ در محوطه سینه ای شکمی و بزرگ شدن قلب راست از علائم آسیت است.
درمان : جهت پیشگیری باید تهویه سالن را مناسب کرد و به دمای سالن و میزان نمک در جیره توجه نمود .


منبع انجمن تخصصی علوم دامی خراسان
 

hamid_a

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
با سلام
در خصوص نژادهای بوقلمون وجوجه کشی آن اطلاعاتی می خواستیم

با تشکر



جوجه کشی بوقلمون رو هم که اطلاعاتش رو دیدید همون بود که مطلب رو براتون گذاشته بودم

اگه منظورتون مزارع مادر بوقلمون هست که باید بگم اطلاعات خیلی کمی ازش منتشر شده به دلیل مسائل امنیتی و منحصر بودن این حرفه (تولید جوجه بوقلمون ) و وابسته بودن کشور های دیگر به کشور های تولید کننده جوجه خیلی تمایلی به انتشار این حرفه رو ندارن



معرفی نژادهای مختلف بوقلمون

بوقلمون برنز

بوقلمون برنز از نژاد بوقلمون هاي اهلي است . اگرچه رشد به مراتب بيشتري دارد ولي از نظر ظاهر بسيار شبيه بوقلمون وحشي آمريكاي شمالي است .
با وجود اينكه نژاد اين دسته از ماكيان در سالهاي اخير رو به نقضان گذاشته است ولي باز مي توان از آنها به عنوان موجودات خوب و مولد خانگي ياد كرد.گزارشات حاكي از اين است كه بوقلمون هاي برنز در مقايسه با ساير گونه هاي بوقلمون اندكي آرام تر هستند و اين باعث مي شود كه به راحتي بتوان آنها را در كنار خود نگهداري نمود.پرورش دهندگان اين حيوان مي گويند زماني كه شما وارد محل زندگي بوقلمونهاي برنز بشويد آنها به راحتي براي دريافت غذا به شما نزديك مي شوند .مثل بيشتر بوقلمونها ، بوقلمونهاي برنز نسبت به سرما و تغييرات آن بسيار حساس مي باشند و بايستي در قبال چنين شرايطي محفوظ نگه داشته شوند .اغلب خانواده هاي بوقلمون برنز به عنوان حيوانات خانگي به فروش مي رسند.در مرحله بلوغ بوقلمونهاي برنز معمولاُ وزني بين 25 تا 40 پوند دارند ، اين در حالي است كه وزن بوقلمونهاي ماده بين 14 الي 26 پوند متغيير است .پرهاي آنها رنگ سياه مات دارد و لكه هاي قهوه اي متمايل به سبز بر روي آنها در زير نور خورشيد مثل رنگهاي متاليكي مي درخشد .كفل اين نوع بوقلمون رنگ برنز خاصي دارد در حالي كه پرهاي ناحيه جلوي بدن او بيشتر قرمز و سبز رنگ است . لبه دم بوقلمون برنز ،دور تا دور نوار سفيد رنگي دارد . در حال حاضر دو نوع از بوقلمونهاي برنز وحشي و سينه پهن بيشتر با مقاصد تجاري توليد ميشوند و دليل آن اين است كه سينه آنها گوشت نسبتاً زيادي دارد .بوقلمونهاي برنز به آمريكاي شمالي تعلق دارند .از حدود 500 سال قبل قوم آز تك آنها را به عنوان حيوان خانگي مورد استفاده قرار مي دادند.اگرچه هر دو نوع بوقلمونهاي برنز در آمريكا كمياب شده اند وليكن بوقلمون سينه پهن بيشتر مورد استفاده عموم قرار دارد . اين نكته را نيز بايد افزود كه پرورش سينه پهن ها بسيار مشكل تر از نوع وحشي آنها مي باشد و دليل آن اين است كه آنها به دليل سينه پهنشان نمي توانند جفت گيري كنند و تكثير آنها به صورت تلقيح مصنوعي صورت مي گيرد . تا سال 1960 بوقلمونهاي برنز عمده ترين بوقلمونهاي بودند كه در ايالات متحده پرورش داده مي شدند.
پرورش و تكثير :
بوقلمونهاي برنز نر را مي توان با زايده گوشت زير گردنشان از بوقلمونهاي ماده تشخيص داد .برخلاف نوع وحشي بوقلمونهاي برنز كه به طور طبيعي جفت گيري مي كنند بوقلمونهاي سينه پهن به دليل سينه پهن خود ، نمي توانند به طور طبيعي جفت گيري كنند . تلقيح مصنوعي روشي است كه در اين مورد به كار گرفته مي شود.




بوقلمون سفيد:

امروزه اختلالاتي در مورد نژاد بوقلمون ((وايت هلند)) به وجود آمده است . اگرچه اغلب بوقلمونهاي سفيد را به نام ((وايت هلند)) مي شناسند ولي همه آنها استانداردهاي نژاد مزبور را دارا نمي باشند .نژاد بوقلمونهاي واقعي ((وايت هلند)) روز به روز كمياب تر مي شود . بنابراين اقدامات حمايني جهت حفاظت آنها بايد صورت گيرد .بوقلمونهاي ((وايت هلند)) ديگر به طور گروهي پرورش داده نمي شوند .پرورش دهندگان نژاد اصيل بسيار كم هستند و آنها بر اين نكته اتفاق نظر دارند كه بوقلمونهاي مذكور با استاندارهايي مورد ارزيابي قرار مي گيرند كه به مرور زمان از استانداردهاي نژاد اصيل فاصله گرفته است . اين نوع بوقلمونها تنها توسط علاقه مندان پرورش داده مي شوند و پرورش آنها بسيار محدود مي باشد
در حال حاضر نوعي از بوقلمون ((وايت هلند)) به طور تجاري پرورش داده مي شوند .
اگرچه امروزه بيشتر گونه هاي بوقلمون سفيد هلندي كه به منظور مقاوم بودن با نژادهاي ديگر آميخته شده است داراي چشمهاي قهوه اي رنگ مي باشند وليكن نژاد اصيل اين دسته از بوقلمونها داراي چشمان آبي بوده است.برخي از انواع نر اين بوقلمونها هنوز هم داراي غبغب سياه هستند.رنگ گردن و زير گردن بوقلمونها مثل ساق پا و انگشتان پاي آنها ، سفيد متمايل به صورتي مي باشد.منقار آنها هم رنگ صورتي دارد و هم مي تواند رنگ استخواني داشته باشد .در روي سر بوقلمونهاي مزبور نشانه اي از رنگ سرخ آبي وجود دارد.بقيه اندام بوقلمون وايت هلند را پرهاي شاداب سفيد رنگ پوشانده است . امروزه ، گونه هاي از بوقلمونهاي سفيد هلندي كه با بوقلمونهاي ((لارج وايت)) آميخته شده است داراي سينه اي پهن و پاهاي كوتاه تر در مقايسه با گونه هاي اصيل مي باشند.بوقلمونهاي نر اصيل معمولا حدود 33 پوند و نوع ماده حدود 18 پوند وزن دارند.اگر چه نمي توان به طور قطعي اظهار نظر نمود ولي باور بر اين است كه بوقلمونهاي ((وايت هلند)) در كشور هلند پرورش يافته و نژاد آنها گسترش يافته است .ذر اين ميان بوقلمونهاي وحشي نيز از آمريكا به اروپا صادر شده اند ولي هلند و اتريش به گونه هاي سفيد كه يكي از آنها همين نوع است علاقه مند بوده اند.
اولين بار ، بوقلمون در اوائل قرن 18 وارد ايالات متحده و بريتانيا گرديد و تا سال 1847 نژاد استاندارد اين حيوان محفوط بوده است .امروزه گونه هاي وايت هلند كه به طور تجاري هم پرورس داده مي شوند از مشهورترين گونه هايي هستند كه در تعطيلات زمستاني در ايالات متحده به فروش مي رسند وليكن بيشتر آنها اصيل نيستند و يا به عبارت ديگر گونه هاي اصيل بوقلمون مذكور نسبتاً كمياب است .
اطلاعات ويژه مراقبتي :
مراقبت از بوقلمونهاي وايت هلند شبيه ساير بوقلمونها مي باشد . و به خاطر جثه بزرگشان براي اين حيوانات بايد به حد كافي فضاي لازم براي حركت وجود داشته باشد.
پرورش و تكثير
بوقلمونهاي اصيل ((وايت هلند)) را به سختي مي توان پيدا كرد و نژاد آنها به ندرت پرورش داده مي شود . برخلاف گونه هاي تجاري اين نوع واقعي آن براي پرورش و تكثير نياز به تلقيح مصنوعي وجود ندارد.


منبع : سایت www.ipiran.com
 

hamid_a

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
با سلام خسته نباشید :
در خصوص جایگاه و نحوه پرورش بوقلمون اطلاعات کامل وجامع میخواستیم
با تشکر هرو



مدیریت پرورش بوقلمون

مدیریت جایگاه و محیط پرورش
تدارک محیطی که از نظر میزان رشد ٬ یکنواختی و بازده لاشه به عملکرد مطلوب برسد هدف اصلی در این قسمت است .برای رسیدن به این هدف باید سالن ایزوله و دارای امکاناتی جهت تأمین دما و تهویه باشد .
در پرورش بوقلمون گوشتی می توان سالنها را بصورت کراس یا تونلی ساخت .باید اقلیم منطقه را در این مورد در نظر داشت و در تهیه جایگاه باید به نکات زیر توجه کرد :
v
جهت سالن

vمیزان عایق بندی سالن از نظر حرارتی و هوا
vدر منطق گرم باید از سیستم کولینگ استفاده کرد.
vاز وسایل گرمازا (هیتر) برای تامین دما استفاده می شود .
vدر صورت استفاده از مه پاش در سالن باید به ذرات آب ٬ کیفیت آب از نظر مواد معدنی و آلودگی میکربی توجه شود

تراکم گله
:

تراکم تٲثیر زیادی بر عملکرد گله دارد . در صورتی که تراکم بالا رود رشد یکنواخت گله آسیب می بیند و دسترسی پرنده به آب و دان کمتر می شود . تراکم بیش از حد همچنین رشد ٬ ماندگاری ٬ کیفیت بستر را مختل می نماید و آسیب های فیزیکی ایجاد می کند و باعث افت کیفیت لاشه در اثر تاول سینه ٬ سوختگی مفصل خرگوشی می شود و زمینه ساز اپیدمی سریع بیماریهای میکربی و ویروسی در گله می شود .

تهویه و کیفیت هوا :
به منظور تٲمین هوای مطلوب و دفع گازهای سمی (دی اکسیدکربن٬آمونیاک٬رطوبت ) در داخل سالن و کنترل دما نیاز به هواکش در سالن است .
میزان هوای لازم برای هر کیلوگرم وزن زنده بوقلمون حداکثر 5/7 مترمکعب در ساعت است . فراوانی آسیب و بیماریهای مزمن تنفسی می تواند به دلیل مشکل کیفی هوا و ناکافی بودن تهویه ایجاد شود . تهویه ناکافی موجب مرطوب نشدن بستر ٬ افزایش بیماریهای انگلی و افت کیفیت لاشه و افزایش حساسیت نسبت به بیماری می گردد .

بستر
:

در انتخاب مواد بستر باید به قابلیت جذب رطوبت ٬ قابلیت تجزیه در محیط ٬ نرم و مناسب بودن ٬ تمیزی و عاری بودن از فساد و فاقد گرد و غبار بودن ٬ امکان تهیه مناسب از منبع مطمئن بهداشتی توجه گردد .
آلودگی مواد بستر به قارچ عملکرد پرنده را دچار مشکل می کند . بستر مرطوب باعث بروز بیماریهای انگلی و افت کیفیت لاشه می شود .

آبخوری
:

یکی از دلایل مرگ و میر جوجه ها در هفته اول پرورش از دست دادن آب بدن است و بدین خاطر دسترسی آسان جوجه به آب سالم و مناسب بسیار با اهمیت است .
در تٲمین آب باید به نکات زیر توجه شود :
vامکان دسترسی به آب در طول 24 ساعت وجود داشته باشد .
vبه ازای هر 40 جوجه یک آبخوری در نظر گرفته شود و تعداد آبخوری باید کافی و قابل دسترسی باشد .
vآبخوری را هر روز شسته و روزانه ارتفاع آبخوری تنظیم شود
vبرای 4 روز اول پرورش آبخوری اضافی فراهم شود
vکیفیت آب از نظر مواد معدنی و آلودگی بسیار قابل اهمیت است و درجه حرارت مناسب آب هنگام مصرف 12-10 درجه سانتیگراد است .

دانخوری :
به ازای 35 جوجه بوقلمون یک دانخوری سطلی در نظر گرفته شده است .
نکات زیر در استفاده از دانخوری قابل اهمیت است :
vارتفاع دانخوری روزانه تنظیم شود بطوریکه پشت پرنده با کف دانخوری همسطح باشد .
vدر چهار روز اول دوره پرورش از سینی ٬کارتن و روزنامه جهت تغذیه جوجه استفاده شود.
vتعداد دانخوریها در سالن باید کافی باشد و بطور یکنواخت در سالن پخش گردد .
vتنظیم نامناسب دانخوری باعث افزایش ضایعات دان میشود .
vفضای ناکافی دانخوری موجب کاهش رشد و عدم یکنواختی گله و همچنین آسیبهای فیزیکی میشود .


 
آخرین ویرایش:

hamid_a

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز

مدیریت جوجه
:

ایجاد یک گله از یک روزگی ٬ تحریک و تکامل هر چه زودتر رفتار خوردن و آشامیدن و امکان رسیدن به اوزان هدف و یکنواختی گله از اهداف مدیریت جوجه است .
برای رسیدن به این مهم به نکات زیر توجه گردد :
vدر تامین جوجه باید طوری برنامه ریزی شود که اختلاف وضعیت ایمنی و فیزیولوژیک بین جوجه ها به حداقل برسد و حتی الامکان از یک واحد و از یک گله جوجه تهیه شود(یکسان وهمسن)
vباید از وضعیت بهداشتی گله مادر و جوجه آگاهی کافی داشت و واحد جوجه کشی باید کارت بهداشتی جوجه صادر نماید .
vدر حمل و نقل جوجه و وسیله حمل کننده باید دمای حدود24-20 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی 75%را رعایت نماید .
آماده سازی سالن جهت ورود جوجه

جهت ورود جوجه باید سالن را بعد از شستشو با آب و با استفاده از فرمالین ضد عفونی نموده و سپس 3/1 سطح سالن با استفاده از پلاستیک یا برزنت جدا گردد . پوشال جهت بستر و یا روزنامه در سطح سالن پهن گردد و سپس آبخوریهای دستی و سینی های دانخوری را به میزان مورد نیاز در سطح مورد نظر پخش نمود .
با استفاده از فرمالین و پرمنگنات باید سالن گاز داده شود و بعد از 24 ساعت هوای سالن توسط هواکش تخلیه شود به نحوی که سالن از گاز تخلیه گردد . حرارت سالن را حدود 25 درجه سانتیگراد تنظیم گردد و از قرار گرفتن آبخوری و یا دانخوری در نزدیک منبع حرارتی جلوگیری شود .
در 12 ساعت اولیه ورود جوجه بهتر است از آرد ذرت جهت تغذیه جوجه ها استفاده گردد و سعی شود جوجه ها حرکت داده شوند . همچنین جهت پخش بهتر دان از ته کارتن نیز استفاده میشود . لازم به ذکر است برای جلوگیری از آبریزی باید پوشال بطور یکنواخت در سالن پخش گردد تا ایجاد ناهمواری مخصوصا در زیر آبخوریها ننماید .
از تجمع جوجه ها در یک محل باید جلوگیری شود . بهترین روش تنظیم حرارت و جلوگیری از ایجاد کوران است بدین صورت پخش جوجه ها یکنواخت میگردد .
برای جلوگیری از بروز بیماری و ایجاد گله یکنواخت باید از روش پرورش تک سنی استفاده شود .
v
تخلیه جوجه باید بطور یکنواخت در سطح سالن پخش گردد و امکان دسترسی جوجه به آب و دان باید کنترل شود .

v
حرارت سالن بعد از تخلیه جوجه باید حدود 35 الی 36 درجه سانتی گراد تنظیم گردد .


تنظیم حرارت و رطوبت و تهویه :

دمای سالن را باید بمرور کاهش داد و در پایان هفته اول به 31 درجه سانتیگراد رساند و سپس هر هفته 2 درجه آنرا کم نمود .
vاز رفتار جوجه برای تعیین مناسب بودن دما استفاده میشود . دما و رطوبت بطور مکرر باید بررسی گردد .
vدر سه روز اول دوره پرورش رطوبت بالای 70 درصد و بقیه دوره 50 درصد در نظر گرفته شود .
vکاهش دما و رطوبت سالن میتواند باعث ضعف در عملکرد و کاهش یکنواختی گله شود .
vهمزمان با تنظیم دمای سالن ٬ رطوبت آن نیز با استفاده از مه پاش سالن باید کنترل گردد و نیز با استفاده از هواکش های هوای سالن را از وجود گرد و خاک و گازهای سمی پاک نمود .


نور دهی :

میزان نور مورد نیاز دو روز اول 100 لوکس است و سپس آن را باید 50 لوکس رساند . توصیه شده است که در پرورش بوقلمون گوشتی طبق جدول شماره (4)از برنامه خاموشی استفاده گردد .

در استفاده از جدول بالا بهتر است میزان خاموشی توصیه شده در چند مرحله اجرا گردد. شدت نور باید در سالن یکنواخت باشد و کاهش زود هنگام طول روشنایی در هفته اول فعالیت تغذیه ای و وزن را کم خواهد کرد .
مدیریت پرورش :
هدف از پرورش امکان دستیابی هر گله به وزن مطلوب و مورد نظر با حفظ ویژگیهای کیفی آن است . جهت رسیدن به این هدف توجه به نکات زیر ضروری است :


  • [*]پرورش جداگانه جنسهای مختلف به یکنواختی گله کمک می نماید ٬رعایت تراکم گله نیز به یکنواختی آن کمک میکند .
بطور مکرر هر هفته باید وزن کشی بطور تصادفی در سالن انجام گیرد و وزن جوجه را با وزن مطلوب مورد نظر مقایسه گردد . وزن مطلوب جوجه در نژادهای مختلف متفاوت بوده و برای این منظور باید وزن توصیه شده توسط کارخانه تولید کننده جوجه را در نظر گرفت . جدول شماره 5 میزان افزایش وزن و دان مصرفی را در سنین مختلف نشان میدهد.
جدول شماره 5 :میزان افزایش وزن و مقدار دان مصرفی در یک دوره پرورش در نزاد گوشتی سنگین
جهت کنترل رشد در حد کمتر از حد اکثر پتانسیل وزن گیری روزانه بعد از هفته اول تا تکامل اولیه سیستم اسکلتی ٬ایمنی و قلبی و ریوی میتوان از تعدیل رشد استفاده کرد . در این راستا برنامه های محدودیت غذایی و نوری قابل اجرا هستند .
مصرف روزانه دان باید کنترل و توزین گردد و امکان دسترسی یکسان گله به دان باید فراهم گردد . پرت دان و هدر رفتن آن بسیار مهم است و جهت جلوگیری از آن باید دانخوریها مرتبا ً تنظیم گردد و البته نوک چینی نیز در این مورد اثر مثبت دارد .

مدیریت قبل از کشتار :

حفظ مرغوبیت بو قلمون در زمان بارگیری و حمل ان به کشتار گاه بسیار مهم است .جهت جلوگیری از موجود از موجود بودن باقیمانده داروئی در گوشت ٬کوکسیدویو استات چهار روز قبل از کشتار قطع شود .از تغذیه با ذرت آسیاب نشده پرهیز گردد و سه ساعت قبل از کشتار از مصرف دان جلوگیری شود .
برنامه محدودیت نوری را میتوان یک هفته قبل از کشتار قطع کرد .
در موقع بارگیری بوقلمون نور سالن باید قطع شود و در صورت امکان از مقسم و توری جهت محدود کردن گله استفاده شود .
در زمان حمل نیز به فضای لازم جهت هر بوقلمون باید توجه نمود و حتی الامکان از حمل بوقلمون هایی غیر هم وزن در یک قفسه جلوگیری شود .

تغذیه
:

گرد آوری طیفی از جیره های متعادل که نیاز تغذیه ای بوقلمون گوشتی را در همه مراحل رشد تامین نماید و بازده و سوددهی را به حد اکثر برساند بسیار مهم و ضروری است . جیره ضمن برآورده کردن نیازهای بوقلمون به انرژی ٬پروتئین ٬اسیدهای آمینه ٬مواد معدنی و ویتامین ها و اسیدهای چرب ضروری باید قیمت مناسب نیز داشته باشد . دان همواره باید تازه و از نظر ترکیبات متعادل باشد . تنوع مواد غذایی در جیره حائز اهمیت است . در جدول شماره 6 احتیاجات غذایی بوقلمون گوشتی در سنین مختلف آمده است .

هفته اول و دوم به میزان ویتامین D3 جیره بسیار توجه شود و مصرف 1000 واحد بین الملل به ازای هر جوجه در روز از ویتامین D3به منظور پیشگیری از بروز مشکلات ناشی از ریکتزیا یا نرمی استخوان در سنین بالاتر توصیه میشود .
سلامت و بهداشت :
دستیابی به عملکرد بهینه و آسایش گله به حد اقل رساندن بیماری و تلفات و تولید محصول سالم هدف اصلی این بخش است .در این مورد باید نکات زیر را در نظر گرفت :
کیفیت جوجه:
جوجه یک روزه را باید از محل معتبر تهیه نمود و تمامی اطلاعات بهداشتی در مورد جوجه و گله مادر را از محل تهیه جوجه باید کسب نمود .
برای رعایت امنیت زیستی گله باید به موارد توجه نمود :


  • [*]پرورش گله تک سن
    [*]استفاده از لباس کار و چکمه بکارگیری حوضچه ضد عفونی هنگام ورود
    [*]جلوگیری از رفت و آمد به واحد های دیگر
    [*]استفاده از مواد اولیه غذایی سالم و تازه (از واحد های دیگر پرورش طیور حتی الامکان دان تهیه نشود )
    [*]جلوگیری از ورود پرندگان به انباردان و عایق بودن سقف انبار و جلوگیری از رطوبت زیاد در انبار دان باید توجه داشت .
از مواردمهم در رعایت بهداشت سالن چه قبل و چه بعد از جوجه ریزی :
·تمیز بودن سالن و نداشتن چاله و صاف بودن کف آن
·شستشو دادن سالن و یا در مواردی شعله دادن کف سالن و محوطه با استفاده از شعله افکن
·ضد عفونی کردن سالن با استفاده از فرمالین و با سودسوزآور و رعایت فاصله جوجه ریزی در بین دو دوره
·سشتشو و ضد عفونی ظروف آبخوری و لوله های آب و انباردان از موارد مهم این قسمت هستند .

سلامتی گله
:

جهت جلوگیری از بروز بیماری در گله بهترین و ارزانترین راه پیشگیری از وقوع آنست . برنامه واکسیناسیون را طبق پیشنهاد دامپزشک تنظیم میشود که با توجه به مناطق مختلف میتواند متفاوت باشد .

افزایش ناگهانی دما و تهویه نامناسب و تغییرات ناگهانی در جیره ٬ یکنواخت شدن دان٬ دادن گرسنگی و تشنگی به گله و امثالهم میتوانند محرکی برای بروز آسیت ٬مسمومیت و بیماریهای تنفسی و میکروبی باشند .
جیره متعادل و غنی از نظر پروتئین ٬انرژی و اسیدهای آمینه و املاح و ویتامینها از ابتلای جوجه به انواع بیماریهای تغذیه ای جلوگیری می نماید .
 

hamid_a

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
عکس های از این پرنده دوست داشتنی



جوجه ها دو هفته ای




بو قلمون سه ماهه





بو قلمون بالغ ماده





بوقلمون بالغ نر


 

gharibe''

عضو جدید
ووووووووووووووووای بچه ها جوجه بوقلمون چقدر بد چهرست.
البته به اون دوستمون که داره در مورد بو قلمونتحقیق می کنه میگم ÷رورش بوقلمون بعد از شتر مرغ بالاترین درامدو داره در ضمن از نظره هزینه های نگهداری هم کمترین هزینرو نسبت به دام های دیگه داره
 

gharibe''

عضو جدید
افسون جون سلام
من چند تا عکس از شتر مرغ می خوام+یه طرح توجیهی بانک برای احداث یه مرکز برورش شتر مرغ:w09::w42:
 

hamid_a

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
من هم از افسون عزیز تشکر می کنم خیلی زحمت کشیدی افسون جان ، مرسی خانم مدیر ;)


فاطمه خانم این هم یه طرح تیپیک در مورد شتر مرغ امیدوارم به دردت بخوره :gol:



 

پیوست ها

  • shotorco.pdf
    102.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

محمدازاد

عضو جدید
درخواست راهنمایی

درخواست راهنمایی

با سلام
من درصدد سرمایه گذاری جهت احداث گاوداری هستم و سوال من این است که آیا امکان دریافت زمین از منابع طبیعی وجود دارد و اگر امکان پذیر است سیر مراحل آن چگونه است و باید به کجا مراجعه کرد؟
پیشاپیش از مساعدت دوستان تشکر میکنم
با احترام
محمد
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
با سلام
من درصدد سرمایه گذاری جهت احداث گاوداری هستم و سوال من این است که آیا امکان دریافت زمین از منابع طبیعی وجود دارد و اگر امکان پذیر است سیر مراحل آن چگونه است و باید به کجا مراجعه کرد؟
پیشاپیش از مساعدت دوستان تشکر میکنم
با احترام
محمد
سلام محمد جان.
این تاپیکو از پست 4 به بعد مطالعه کنین.این دوستان احتمالا میتونن کمکتون کنن.
http://www.www.iran-eng.ir/showthread.php?t=51988

در مورد زمین من برای گلخونه شنیدم که جدیدا جهاد کشاورزی اول سند ملکی زمین رو از اون شخص می خواد و بعد اجازه میده کاراشو انجام بده.ولی در مورد گاوداری اطلاعاتی ندارم.
 

Similar threads

بالا