درخواست راهنمائی از دوستان آشنا به مسائل حفاری چاه اب

زيگفريد

عضو جدید
کاربر ممتاز
من در یک شرکت صنعتی کار میکنم . اب مورد نیاز کارخانه از طریق سه چاه اب تامین میشه که هر سه متعلق به شرکته . در طی سالهای گذشته بخاطر افت سطح ابهای زیرزمینی به مرور از میزان ابدهی چاهها کاسته شده .

چند ماه قبل بعد از گرفتن مجوزهای مربوطه از سازمان اب منطقه اقدام به جابجائی یکی از چاهها کردیم یعنی چاه جدیدی با فاصله حدود 40 متری از چاه قبلی به روش ضربه ای حفر کردیم . ( عمق چاه سابق 160 متر و عمق چاه مفروحه جدید 200 متر ) . اما متاسفانه بعد از پمپاژ از چاه جدید مشخص شد که با وجود عمق بیشتر ابدهی اون اندازه همون چاه قبلیه و بیشتر نشده ! لذا به نتیجه مطلوب نرسیدیم .

لذا برای حفر چاه جدید دیگه ای با فاصله بیشتر از چاه قدیم اقدام کردیم و بالاخره بعد از کلی دوندگی مجوز حفر چاه جدید با فاصله حدود صد و شصت متری چاه سابق رو گرفتیم ( عمق باز هم دویست متر )

اینبار تصمیم گرفتیم نه با روش ضربه ای بلکه با روش روتاری چاه رو حفر کنیم و با یک شرکت حفاری هم قرارداد بستیم . ولی الان هیئت مدیره شرکت دچار تردید شده که ممکنه این چاه جدید هم به ابدهی مناسب نرسه و لذا هزینه های گزاف حفاری با روش روتاری به هدر بره ! ( همونطور که هزینه حفاری چاه قبلی که به روش ضربه ای حفر شده بود به هدر رفت و به ابدهی بیشتر نرسیدیم ) لذا چند هفته اس که کار همینطور معلق مونده .

لازم به ذکره که اون ازمایش مقاومت الکتریکی خاک با دستگاه رو هم انجام دادیم ولی گزارش نهائی اون ازمایش کنندگان مربوطه مطلب خاصی رو بیان نمیکنه و بقول معروف یکی به نعل زده یکی به میخ .


یک سئوال من از دوستانی که اشنائی بیشتر با اینگونه مسائل دارند اینه که ایا روش یا ازمایش و راهی وجود داره که بشه قبل از حفاری از وجود یا عدم وجود ذخیره اب مناسب در عمق زمین مطلع شد ؟؟

سئوال دیگه من اینه که حفاری با روش روتاری ( که به روش ضربه ای برتری داره ) ایا میتونه احتمال افزایش ابدهی چاه رو نسبت به حفاری ضربه ای افزایش بده ؟؟

قبلا از همه دوستان عزیزی که به این پست جواب میدند تشکر میکنم . :gol:
 

ZeinabA

عضو جدید
سلام دوست عزيز
فكر نمي كنم زدن چاه در فاصله نزديك آبدهي باعث بشه كه چاهي با آبدهي بالاتر داشته باشيد. سفره هاي آب زيرزميني به هم اتصال دارند و تنها شايد آبدهي خاك مناسب تر باشه كه اون هم تا حفر نكردن چاه قابل تشخيص نيست.
در واقع تنها راه اينه كه از هر دو چاه استفاده كنيد. در واقع از همون سفره آب زيرزميني دو برابر پمپاژ كنيد كه احتمالا مجوز اين كار را نمي دهند. و البته اين كار و استفاده بي رويه از سفره هاي زيرزميني آب مي توانه زودتر باعث از دست رفتن آب منطقه تان بشه.

دستگاه حفاري هم تاثيري در آبدهي بيشتر نداهر. نه روتاري و نه ضربه اي. اين ها روش هاي متفاوت براي حفاري در خاك هاي مختلفه.
 

زيگفريد

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوست عزيز
فكر نمي كنم زدن چاه در فاصله نزديك آبدهي باعث بشه كه چاهي با آبدهي بالاتر داشته باشيد. سفره هاي آب زيرزميني به هم اتصال دارند و تنها شايد آبدهي خاك مناسب تر باشه كه اون هم تا حفر نكردن چاه قابل تشخيص نيست.
در واقع تنها راه اينه كه از هر دو چاه استفاده كنيد. در واقع از همون سفره آب زيرزميني دو برابر پمپاژ كنيد كه احتمالا مجوز اين كار را نمي دهند. و البته اين كار و استفاده بي رويه از سفره هاي زيرزميني آب مي توانه زودتر باعث از دست رفتن آب منطقه تان بشه.

دستگاه حفاري هم تاثيري در آبدهي بيشتر نداهر. نه روتاري و نه ضربه اي. اين ها روش هاي متفاوت براي حفاري در خاك هاي مختلفه.

از پاسختون کمال تشکر رو دارم . :gol:

عرضم به حضورتان که وقتی چاه جدید حفر میشه صدور پروانه بهره برداری برای اون از طرف سازمان اب مشروط به پر کردن چاه قبلی با خاک هستش ! و لذا همونطور که فرمودید نمیشه از هر دو چاه استفاده کرد .

در مورد تاثیر دستگاه حفاری در ابدهی چاه تا حالا در چند مورد من دیدم که چاههائی که با روش روتاری حفر شدند ابدهی بهتری نسبت به ضربه ای داشتند . با بررسی هائی که کردم بنظرم این موضوع دو علت داره :

1 - در روش حفاری ضربه ای خاک کوبیده میشه یعنی ضربات پیاپی که دستگاه با ضربه به زمین وارد میکنه تا اونو سوراخ کنه و پائین بره باعث میشه جداره چاه مفروحه کوبیده شده و تراکم خاک در جدار داخلی چاه افزایش میکنه و سفت میشه و لذا بعدها ابگیری چاه یعنی نفوذ اب از زمینهای اطراف به داخل چاه قدری با مشکل انجام میشه ولی در روش روتاری همچین ضربه ای که باعث تراکم و سفت شدن خاک در جدار داخلی چاه بشه وجود نداره چون وسیله حفار یه مته چرخان بزرگه که با چرخش داخل زمین میره و خاک حفر شده به بالا انتقال میده و اون بالا در کنار چاه میریزه و لذا جدار داخلی چاه متراکم و سفت نمیشه و لذا بعدا نفوذ ذرات اب به داخل چاه راحتتر انجام میشه .

2 - قطر دهانه چاه حفر شده در روش روتاری از بالا تا پائین بیشتر از قطر دهانه چاه حفر شده با روش ضربه ای هستش . به عبارت دیگه مساحت داخلی چاه ( یعنی همون سطحی که ابگیری و تغذیه چاه از سفره های زیرزمینی اب انجام میشه ) در روش روتاری بیشتر از روش ضربه ای هستش .

البته اینها استنباط های من هستش و شما با توجه به رشته تحصیلیتون در این موارد واردتر و اگاهتر از من هستید . لذا باز منتظر راهنمائی های شما و سایر دوستان گرامی هستم . :gol:
 

Mehrdad.ne

کاربر فعال مهندسی عمران ,
باسلام -روشهای مختلف وجوددارد
1-انجام مطالعات ژئوفیزیک
2-استفاده ازلوله های جدارUPVC
3-احیاء وبازسازی چاهها به روش آلتراسونیک،موادشیمائی و...
4-آمایش پمپاژچاه به روش کنترل دور
5-باتوجه به پائین رفتن سطح آبهای زمینی حریم چاهها بایستی رعایت گردد(مثلا 450 مترفاصله رقم خوبی است )البته به سفره ها درجاههای مختلف فرق دارد
6-درصورت هرگونه همکاری وکمک لطفا ای میل بزنیدتاضمن کارشناسی وبازدیدمحل ومعرفی شرکتهای توانمنددرخصوص احیاوبازسازی چاه که یک پدیده نوین درایران است معرفی نمایم
لازم به ذکراست اگرچاهی آبدهی «آ کم شده باشدفورا چاه جایگزین حفاری نمی شود.به آن مواردیکه اشاره کردیدباانجام عملیات ویدومتری می توان به گرفتگی شبک های لوله جدارآهنی چاه پی برد
 

ZeinabA

عضو جدید
با سلام
در ارتباط با دو روش حفاري بايد خدمتتان عرض كنم كه از نظر علمي و روي كاغذ از روش هاي روتاري و ضربه اي بسته به مكان يكي را انتخاب مي كنند. در خاك هاي آبرفتي از روش ضربه اي و در آهكي از روش روتاري استفاده مي شود كه اين هم دقيقا به دليل خصوصيات خاكه.
اما از نظر عملي من ديده ام كه در مكان هايي كه خاك آبرفتي دارند، از روش روتاري استفاده شده. در محل كارم كه مي دانم آبرفتيه از روش روتاري براي حفاري چاه استفاده كردند.

اما به هر حال روش حفاري نمي توانه دليلي براي ابدهي بهتر يا بدتر چاه باشه.

الان ديدم دوستي از ويدئومتري صحبت كرده بود. ويدئومتري روش خوبيه براي ترميم جداره يك چاه و افزايش آبدهي.
 
آخرین ویرایش:

Mehrdad.ne

کاربر فعال مهندسی عمران ,
روش های بازیابی واحیای چاهها

روش های بازیابی واحیای چاهها

[FONT=&quot]روشهای بازیابی چاه ها[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]با توجه به هزینه سنگین حفاری، راهکارهای مختلفی جهت جلوگیری از خوردگی و جرم گرفتگی چاه ها بکار برده میشود . (هر راهکاری متناسب با شرایط چاه انتخاب میشود.) امروزه در کشورهای پیشرفته نگهداری و حفظ چاه آب از مهمترین مسایل فنی صنعت آب است که از شروع حفاری آغاز میشود . [/FONT]
[FONT=&quot]پس از تکمیل حفاری چاه باید تکنیکهای توسعه و شستسوی چاه وبهره برداری صحیح از آن و سرویس بموقع چاه با دقت انجام گیرد . و تمهیداتی برای افزایش عمر مفید چاه بکار رود که اهم آنها عبارتند از : [/FONT]
[FONT=&quot]1-استفاده ازلوله های مناسب [/FONT]
[FONT=&quot]2-دقت در لوله گذاری [/FONT]
[FONT=&quot]3-انتخاب تجهیزات مناسب با برداشت دبی مجازبه نحوی که ورود جریان آب به چاه با حداقل مقاوت صورت گیرد. [/FONT]
[FONT=&quot]4-حتی الامکان سعی شود استحصال آب به طور مستمروبدون وقفه انجام گیرد.تا تغیر شرایط فزیکی محیط چاه به حداقل برسد. [/FONT]
[FONT=&quot]5-بهره برداری از چاه آنقدر تعدیل گردد تا افت سطح آب حداقل بوده وتغیرات شرایط فیزیکی داخل چاه به حد اقل ممکن تقلیل یابد. (حتی الامکان سرعت ورود آب به چاه از حد مجاز تجاوز نکند) . [/FONT]
[FONT=&quot]6- در شروع بهره برداری خصوصا" در چاه های با دبی تاخیری برداشت با دبی کم شروع شده وبه طور تدریجی تا حد دبی مجاز افزایش یابد. [/FONT]
[FONT=&quot]7-ضد عفونی کردن آب داخل چاه [/FONT]
[FONT=&quot]8-نصب در پوش چاه جهت جلوگیری از نفوذ هوا به درون چاه [/FONT]
[FONT=&quot]با رعایت کلیه موارد اشاه شده در یک چاه کامل و رعایت اصول صحیح در بهره برداری و نگهداری از آن،باز مسئله خوردگی و جرم گرفتگی پس از مدتی رخ خواهد داد.ازاین رو بازیابی چاهها برای هر 3 یا5 سال یکبار با استفاده ازیک روش بازیابی یا تلفیق چند روش(باتوجه به شرایط) ضروری والزامی است. [/FONT]
[FONT=&quot] روش های بازسازی واحیای چاه [/FONT]
[FONT=&quot]برای بازسازی و احیای چاه ازروش های مختلف استفاده می شود که اهم آن ها عبارتنداز:[/FONT]
[FONT=&quot]1-تعویض لوله جدار[/FONT]
[FONT=&quot]2-استفاده از روش شیمیائی(اسیدشوئی)[/FONT]
[FONT=&quot]3-عملیات مکانیکی( برس زنی،بک واش،واترجت،دی اکسیدکربن جامدو...)[/FONT]
[FONT=&quot]4-موج انفجاری(اولتراسوند،طناب انفجاری، و..)[/FONT]
 

mehdipesse

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دوستان توضیحات خیلی خوبی دادند
ولی مشخص نکردید که چاهتون آیا تماما در آبرفت هست یا بخش سنگی هم دارید
برای جابجا کردن چاه و امید به داشتن آب بیشتر حتما باید در صورت امکان وضعیت گسلها، پوشش گیاهی، جنس سازندهای منطقه، جهت شیب لایه ها ، نقشه ضرایب هیدرودینامیکی، وضعیت سنگ کف، نقشه های ژئو الکتریک منطقه بررسی بشه
به هر صورت برای فواصل کم مثل این مواردی که شما میخواید جابجایی انجام بدید روشهای سونداژ ژئوالکتریکی تا حدودی نمیتونه خوب جواب بده برای همین نتایج خوبی ارائه نشده
آیا همونطور که دوستان گفتند براتون امکان احیای چاهی که دارید نیست؟؟؟ با اسید شویی و....؟؟؟
فقط اضافه میکنم که در روش روتاری استفاده از سیال حفاری فوم در محیط سنگی میتونه به آبدهی بهتر چاه بدلیل حفظ درز و شکافها کمک کنه
اگه کاری از دست بنده هم بر بیاد در خدمتم
با تشکر از همه دوستان بابت نظرات مفیدشون:gol:
 
آخرین ویرایش:
باسلام.احتراما به اطلاع جنابعالی میرسانم که پاسخ های دوستان به جا بوده است.
همچنین تخصص اینجانب آبشناسی بوده و در رابطه با موضوع شما حداقل 50مورد کار کارشناسی را به اتفاق همکاران انجام داده ایم.درصورت نیاز باماتماس بگیرید.شرکت ما بنام آبکاوشرق و در مشهد مستقر میباشیم.انشاء ا... بتوانیم محل مناسبی جهت حفاری مشخص و یا در صورت بررسی علت کاهش آبدهی چاههای موجود را احیاء و بازیابی نمود.
لازم بذکراست که عملیات حفر یک چاه شامل بازدید میدانی بوده و پس از آن روشهای مختلف پیشنهاد میگردد.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
ب باسلام خدمت دوستان بناهای آبی 1

Similar threads

بالا