درخواست تخلیه محل کسب یا پیشه یا تجارت

alirezam216

عضو جدید
درخواست تخلیه محل کسب یا پیشه یا تجارت
پس از اتمام مدت قرارداد اجاره موجر می‌تواند در شرایط زیر درخواست تخلیه محل کسب یا پیشه (حرفه) یا تجارت را نماید:
1- تخلیه ملک تجاری به منظور احداث ساختمان جدید به شرط اینکه پروانه ساختمانی یا گواهی شهرداری ارائه شود. و شهرداری وظیفه دارد پروانه ساختمان و یا گواهی مورد نظر را صادر و به مالک تسلیم نماید.
2- چنانچه شخص موجر بخواهد از ملک برای کسب یا پیشه یا تجارت خود استفاده کند.
3- اگر محل کسب یا پیشه (حرفه) یا تجارت برای سکونت مناسب باشد و مالک برای سکونت خود یا فرزند یا پدر یا مادر یا همسر خود درخواست تخلیه نماید.
در مواردی که ذکر شده دادگاه ضمن صدور حکم تخلیه برای مستأجر به پرداخت حق کسب یا پیشه یا تجارت توسط موجر نیز حکم خواهد داد.
* هرگاه مالک حسب مورد تا شش ماه از تاریخ تخلیه شروع به ساختن ساختمان نکند یا حداقل مدت یک سال از محل مورد اجاره به طریقی که ادعا کرده استفاده ننماید به درخواست مستأجر قبلی به پرداخت مبلغی معادل یک سال اجاره‌بها یا اجرت‌المثل مورد اجاره در حق او محکوم خواهد شد. مگر آنکه ثابت شود تأخیر و دیرکرد شروع ساختمان سازی یا عدم استفاده از مورد اجاره در اثر اجبار یا مبتنی بر دلایل خارج از اراده مالک بوده است.
* تبصره: اگر در ملک مورد تخلیه مستأجرین متعددی باشند و موجر تقاضای تخلیه سایر قسمت‌ها را نیز نموده باشد مهلت فوق از تاریخ تخلیه آخرین قسمت خواهد بود.
* طبق ماده 19 قانون روابط موجر و مستأجر 1356 هرگاه مستأجر محل کسب یا پیشه یا تجارت به موجب قرارداد اجاره، حق انتقال به غیر را داشته باشد می‌تواند برای همان شغل یا مشاغل مشابه آن منافع مورد اجاره را با سند رسمی به دیگری انتقال دهد.
* هرگاه در اجاره‌نامه حق انتقال به غیر سلب (گرفتن) شده یا اجاره‌نامه‌ای در بین نباشد و مالک راضی به انتقال به غیر نباشد باید در مقابل تخلیه ملک، حق کسب یا پیشه یا تجارت مستأجر را بپردازد، در غیر این صورت مستأجر می‌تواند برای تنظیم سند انتقال به دادگاه مراجعه نماید.
* تبصره 1: اگر مستأجر بدون رعایت مقررات این ماده ملک مورد اجاره را به دیگری واگذار نماید موجر حق درخواست تخلیه را خواهد داشت و حکم تخلیه علیه متصرف یا مستأجر اجرا خواهد شد. و در این صورت مستأجر یا متصرف حسب مورد استحقاق (شایستگی) دریافت نصف حق کسب یا پیشه یا تجارت را خواهد داشت.
* تبصره 2: حق کسب یا پیشه یا تجارت به مستأجر همان محل اختصاص دارد و انتقال آن به مستأجر جدید فقط با تنظیم سند رسمی معتبر خواهد بود.


،
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Similar threads

بالا