درخت توت فرنگی

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
دانستنیهای علمی :
درخت توت فرنگی بعلت تعلق داشتن به شمال و جنوب ایرلند، به درخت توت فرنگی ایرلندی و درخت توت فرنگی کیلارنی نیز شهرت دارد. درختچه ای زیبا که با گل ها و میوه های خود فضای سبز دلپذیری ایجاد می کند.

خصوصیات ظاهری : درخت توت فرنگی یک گیاه همیشه سبز درختچه ای یا درختی کوچک در خانواده اریکاسه است. بومی مناطق مدیترانه ای و شمال اروپا، فرانسه و ایرلند است. کم رشد،برگ پهن و یک درخت گسترده و پهن و باز ،با پوست بیرونی تنه ،به رنگ قرمز نارنجی ،گیاهی چشم گیر و جالب است و به راحتی پوست می اندازد و انها را به صورت پوسته ها و ورقه یا خرده های چوب ،از تنه اصلی و شاخه های مسن تر به زمین می ریزد.
گل های سفید تا صورتی رنگ و به صورت سنبله یا گل آذین های بزرگ راست و عمودی در اواخر پاییز و اوایل بهار ،ظاهر و شکوفا و پس از آن ،میوه هایی به رنگ قرمز نارنجی بر روی شاخه های آن رشد یافته از سال قبل آشکار می شود.




شرایط محیط رشد: درخت توت فرنگی در طبیعت در جنگل ها ، کوه های سنگی ، سنگ آهک و سنگ ماسه دیده می شود. این گیاه برای خاک های ماسه ای و لومی مناسب بوده و خاک هایی با زهکشی خوب را ترجیح می دهد. خاک اگر کمی اسیدی باشد بهتر است.
در مکان های نیمه سایه بهتر رشد می کند، البته باید سایه از حد مطلوب بیشتر نشود. خاکهای خشک تا مرطوب را ترجیح داده و در برابر آلودگی هوایی نیز مقاوم می باشد.

خواص درمانی و کاربردها : درخت توت فرنگی بعنوان یک گیاه برای تغذیه زنبور برای تولید عسل استفاده می گردد. میوه های آن نیز برای تغذیه پرنده ها کاربرد دارد. همچنین میوه های درخت توت فرنگی برای تهیه مرباها ، شربت ها و نوشابه ها بکار می رود. عسل های تولیدی با زنبور های تغذیه شده از این گیاه مشخصاً طعم تلخ تری نسبت به دیگر عسل ها دارند.
در طب سنتی این گیاه برای گند زدایی و ضد عفونی کنندگی ، قابضی ، شادی آوری ، دردهای روماتیسم و اهداف نیروزایی استفاده می گردد. از درخت توت فرنگی برای اهداف زینتی نیز بسیار استفاده می شود.


نحوه تکثیر گیاه : برای ازدیاد درخت توت فرنگی از روش های رویشی و زایشی استفاده می گردد. در روش زایشی با کاشت بذر در جعبه پس از سرمادهی اقدام به تکثیر می کنند.
با روش های خوابانیدن شاخه ها در بهار یا تابستان ، پیوند ارقام انتخاب شده در بهار بر روی پایه های بذری و نیز توسط قلمه های نیمه رسیده و برگرفته شده در اواخر تابستان که روش های رویشی هستند، درخت توت فرنگی تکثیر می یابد.


: منابع
 

Similar threads

بالا