درخت تخم مرغ نیمرو

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
خصوصیات گیاهشناسی:

گیاه تخم مرغ نیمرو یا اونسوبا اسپینوزا، درختچه یا درختی خاردار و خزاندار، در اندازه های کوچک تا متوسط است (بیش از 5 متر ارتفاع) که برگ های ساده دارد.
شکوفه های این درخت به رنگ سفید و جذاب با مرکزی زرد رنگ (به دلیل وجود پرچم ها) است که شباهت زیادی به تخم مرغی دارد که نیمرو شده باشد. این گلها در زمان یا قبل از تشکیل برگ های جدید روی درخت ظاهر می شوند. این درخت حدود سه ماه دارای گل می باشد. در آفریقای جنوبی، گل های آن از ماه سپتامبر تا دسامبر تشکیل می شوند. گل ها دوجنسی بوده و کنار برگ ها یا انتهای شاخه ها نمایان می شوند. تخمدان گل ها یک حجره ای است.
میوه ها حدود 60 میلیمتر قطر دارند. حاوی پوستی سخت، به رنگ قرمز-قهوه ای تیره، دارای بذوری برجسته در یک پالپ خشک، ترش و زرد رنگ هستند. این میوه ها در ماه های آپریل تا جولای روی درخت نمایان می شوند.


خواص درمانی و کاربردهای صنعتی:

پالپ میوه این گیاه خوراکی است اما بسیار به ندرت برای این هدف کشت می شود. در طب سنتی آفریقا، ریشه های این گیاه برای درمان اسهال خونی و بیماری های مثانه استفاده می شود.

اگر میوه ها به همراه بذور دورن آنها خشک شوند، به عنوان جغجغه برای کودکان نیز مورد استفاده قرار می گیرند.
گفته شده که بذور این گیاه حاوی روغنی است که مناسب جلادهی است، اما استخراج آن بسیار سخت می باشد و در نتیجه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نخواهد بود.

چوب این گیاه نیز به رنگ قهوه ای روشن است و بسیار جلاپذیر است. اما به دلیل سختی بیش از حد چوب، قطعه قطعه کردن آن بسیار مشکل بوده و از نظر اقتصادی کاربرد کمتری پیدا می کند.

تکثیر:
تکثیر این درخت از طریق بذور تازه تهیه شده، بسیار به آسانی صورت می گیرد. رشد ابتدایی آن کند است اما پس از 9 تا 12 ماه رشد آن بسیار سریع خواهد شد. هر سال حدود 500 میلیمتر می تواند رشد کند. در مناطقی با بارندگی زیاد بیشتر نیز رشد می کند.


: منابع
 

Similar threads

بالا